مقدمه‌ی بی ارزش ترین پول جهان

اکثر افراد در مورد باارزش‌ترین پول دنیا، اطلاعاتی دارند؛ اما آیا می‌دانید که بی‌ارزش‌ترین پول دنیا چیست؟ در این مطلب به بررسی و معرفی بی‌ارزش­ترین پول دنیا می‌پردازیم. در صورتی که قصد سرمایه‌گذاری و خرید پول رایج کشور‌های مختلف را دارید، خواندن این مطلب را از دست ندهید.

معرفی بی‌ارزش‌ترین پول دنیا

در صورت کم ارزش بودن واحد پولی یک کشور در مقایسه با سایر کشور‌ها، پول کشور موردنظر در لیست کم‌ارزش‌ترین‌ها قرار می‌گیرد. به منظور افزایش ارزش پول کشور‌ها باید اوضاع اقتصادی کشور بهبود پیدا کند و تورم و تحریم‌ها نیز کمتر شوند. قبل از تصمیم به سرمایه‌گذاری در زمینه اقتصادی، بهتر است که با بی‌ارزش‌ترین پول دنیا آشنا شوید. در این بخش، لیستی از پول‌های بی‌ارزش دنیا را برای شما تهیه کرده‌ایم. این پول‌های بی‌ارزش عبارتند از:

ریال ایران

تحریم‌های اقتصادی منجر به اعمال شرایط دشوار بر کشور ایران و اُفت ارزش پول این کشور شده‌اند. از آنجایی که تحریم‌های زیادی برای کشور ایران اعمال می‌شود؛ ارزش پول این کشور نیز کاهش پیدا کرده است.

2 5

دونگ ویتنام

کشور ویتنام از اقتصاد متمرکز پیروی می‌کند. با این حال، اقتصاد این کشور تحت تأثیر عوامل مختلف با شکست مواجه شده است. در حال حاضر، اوضاع اقتصادی ویتنام، باعث کاهش ارزش پول این کشور شده است. با توجه به بهبود شرایط اقتصادی، احتمال افزایش ارزش پول این کشور وجود دارد.

روپیه اندونزی

روپیه اندونزی را می‌توان یکی دیگر از پول‌های بی‌ارزش دنیا در نظر گرفت. بحران‌های مالی، رکود اقتصادی و سایر فاکتور‌ها روی ارزش روپیه اندونزی تأثیرگذار هستند. هر چند، روپیه ارزش بسیار کمی دارد، اقتصاد اندونزی باثبات باقی مانده است.

سُوم ازبکستان

سُوم ازبکستان، یکی دیگر از بی‌ارزش‌ترین پول‌های جهان است. این واحد پولی به کشور ازبکستان تعلق دارد. ازبکستان، جزو کشور‌هایی است که وضعیت اقتصادی نابسامانی دارد. هرچند، این کشور دارای رشد اقتصادی نیز بوده است؛ اما برای بهبود وضعیت اقتصادی باید مسیر طولانی را طی کند.

بولیوار ونزوئلا

بولیوار ونزوئلا یکی دیگر از ارز‌های کم‌ارزش دنیا محسوب می‌شود. ونزوئلا در بخش شمالی آمریکا جنوبی قرار گرفته است. این کشور در تلاش برای بهبود اوضاع اقتصادی است. با این حال، در حال حاضر ونزوئلا از شرایط اقتصادی مناسبی برخوردار نیست و پول این کشور دارای ارزش بسیار کمی است.

فرانک گینه

یکی از کشورهای فقیر جهان، کشور آفریقا است. واحد پول این کشور دارای ارزش بسیار کمی است. به دلیل اینکه آفریقا جزو کشورهای دارای تورم اقتصادی زیاد است، پول این کشور ارزش کمتری دارد.

کیپ لائوس

کیپ، بی‌ارزش‌ترین پول دنیا محسوب می‌شود. از آنجایی که لائوس جزو کشور‌های فقیر واقع در آسیای جنوب شرقی محسوب می‌شود، اقتصاد این کشور با شکست مواجه شود. در واقع، بحران‌های اقتصادی منجر به افزایش تورم و در نتیجه کاهش ارزش پول کشور لائوس شده است.

کیپ لائوس
کیپ لائوس

گوارانی پاراگوئه

پاراگوئه، یکی از کشورهای فقیر واقع در آمریکای جنوبی است. ضعیف‌ترین ارز دنیا، متعلق به این کشور است. کشور پاراگوئه به علت شکست اقتصادی، نرخ بالای فقر و تورم قادر به پیشرفت اقتصادی نبوده است. به همین دلیل، پول پاراگوئه دارای ارزش بسیار کمی در مقایسه با ارز سایر کشورها است.

شیلینگ اوگاندا

واحد پولی کشور اوگاندا، شیلینگ است. اوگاندا با چند شکست مواجه شده است. این شکست‌های اقتصادی روی روند اقتصادی کشور تأثیرگذار بوده‌اند. ارزش پول این کشور با توجه به شرایط اقتصادی ضعیف و متزلزل کاهش پیدا کرده است. در چند سال اخیر، ارزش پول اوگاندا کمی بیشتر شده است.

ریل کامبوج

کامبوج، جزو کشور‌های دارای اقتصاد ضعیف محسوب می‌شود؛ اما امروزه، سیاست‌های این کشور به سمتی در حال حرکت است که ارزش پول کامبوج افزایش پیدا کند. در واقع، کامبوج در حال انجام فرایندی است تا اسم ریل را از لیست پول‌های بیش ارزش خارج کند.

لئون سیرالئون

سیرالئون، یکی از فقیرترین کشور‌های دنیا است. این کشور در قاره آفریقا قرار دارد. ضعیف‌ترین پول دنیا به سیرالئون متعلق است. در واقع، شرایطی از قبیل جنگ‌ها و شورش‌های داخلی روی موقعیت اقتصادی سیرالئون تأثیرگذار بوده‌اند. در کل، اقتصاد این کشور بسیار اُفت کرده است و پول لئون ارزش بسیار کمی دارد.

لئون سیرالئون
لئون سیرالئون

دینار عراق

عراق، کشوری است که با بی‌ثباتی زیادی مواجه شده است. در واقع، عراق تحت تأثیر بی‌ثباتی سیاسی و اقتصادی قرار گرفته است. این بی‌ثباتی‌ها روی تعیین ارزش پول این کشور تأثیرگذار بوده‌اند. به دلیل تورم، ارزش دینار عراق روز به روز در حال کاهش است. ارزش پول دینار عراق به دلیل تورم کاهش پیدا کرد. همچنین، تحریم‌ها نیز روی کاهش ارزش دینار عراق تأثیرگذار بوده‌اند. بنابراین، انتخاب دینار عراق برای سرمایه‌گذاری، گزینه مناسبی نیست.

پزو

پزو به عنوان واحد پولی کشور کلمبیا شناخته شده است. از سال ۱۸۳۷، پزو به عنوان واحد پول کشور کلمبیا در نظر گرفته شد. واحد پول این کشور از سال ۱۹۸۰ به بعد تحت تأثیر تورم زیاد، دچار اُفت شد. تا به امروز، واحد پول کشور کلمبیا با کاهش بسیار زیادی مواجه بوده است.

عواملی که می‌توانند بر نرخ مبادله ضعیف‌ترین ارز‌ها تأثیر بگذارند؟

به منظور تعیین وضعیت اقتصادی یک کشور، نرخ ارز حائز اهمیت است. ارزش پول در واقع به نرخ ارز بستگی دارد. در این بخش از مقاله، عواملی را بررسی می‌کنیم که روی ارزش پول‌ها تأثیرگذار هستند.

نرخ تورم

تورم بازار ممکن است بر نرخ ارز تأثیر بگذارد. قیمت کالا‌ها و خدمات با کاهش تورم به تدریج افزایش پیدا می‌کند. هنگامی که نرخ تورم به صورت پیوسته کاهش پیدا کند، ارزش پول نیز بیشتر می‌شود. بالعکس، اگر نرخ تورم بیشتر شود، ارزش پول هم افزایش پیدا خواهد کرد. بنابراین، به منظور افزایش ارزش پول یک کشور باید تلاش‌­هایی برای کاهش نرخ تورم صورت بگیرد.

رکود

رکود، بر رشد اقتصادی کشور تأثیر می‌گذارد و بازار ارز نیز از آن مستثنی نیست. در دوران رکود، نرخ بهره کاهش پیدا خواهد کرد. این پروسه باعث کاهش سرمایه خارجی می‌شود. هنگامی که سرمایه خارجی کم و نرخ بهره پایین باشد، ارزش پول کاهش پیدا می‌کند.

نرخ بهره

یکی دیگر از فاکتور‌های مؤثر بر نرخ مبادله ضعیف‌ترین ارز‌ها، نرخ بهره است. هر اندازه که نرخ بهره بالاتر باشد، ارزش پول کمتر می‌شود. نرخ بهره، عامل مهمی است که روی نرخ ارز تأثیر می‌گذارد.

بی‌ثباتی سیاسی

عدم ثبات در دولت، به عملکرد اقتصادی کشور آسیب می‌زند. در واقع، سرمایه‌گذاران از بی‌ثباتی سیاسی سود نخواهند برد. دولت باثبات، بسیاری از سرمایه‌گذاران خارجی را جذب می‌کند. بنابراین، در کشور‌هایی مانند ایران، عراق، ونزوئلا و… به علت بی‌ثباتی سیاسی، واحد پول کم‌ارزش‌تر شده است.

اهمیت شناخت بی‌ارزش‌ترین پول جهان

شناخت بی‌ارزش‌ترین پول جهان اهمیت زیادی دارد. در واقع، شناخت بی‌ارزش‌ترین پول دنیا برای اقتصاد یک کشور بسیار مهم است. اگر با بی‌ارزش‌ترین پول دنیا آشنایی داشته باشید، در بازار جهانی بهتر فعالیت خواهید کرد. اگر بدانید که کدام پول‌ها بیش ارزش هستند، دیگر بیهوده در زمینه خرید این پول‌های بی‌ارزش سرمایه‌گذاری نخواهید کرد.
در کل، تغییراتی که در ارزش پول‌ها رخ می‌دهد، روی اوضاع یک کشور تأثیر بسزایی دارد. تأثیر این پول‌های بی‌ارزش روی تجارت و صادرات و واردات یک کشور رخ می‌دهد. اقتصاد داخلی یک کشور تحت تأثیر این پول‌های بی‌ارزش با مشکل مواجه می‌شود. بنابراین، شناخت بی‌ارزش‌ترین پول جهان مهم است.

اهمیت شناخت بی‌ارزش‌ترین پول جهان
اهمیت شناخت بی‌ارزش‌ترین پول جهان

نحوه ارزش‌گذاری پول‌های جهانی

عرضه و تقاضا، روی پروسه ارزش‌گذاری پول‌های جهانی مؤثر هستند. در صورت بالا بودن تقاضا برای یک پول، ارزش آن نیز به مراتب بیشتر خواهد شد. بالعکس، در صورت پایین بودن تقاضا برای پول و بیشتر بودن عرضه، ارزش پول کشور کاهش پیدا می‌کند. همچنین، تورم، تحریم و تغییرات سیاسی را می‌توان جزو عواملی در نظر گرفت که در ارزش‌گذاری پول‌های جهانی نقش دارند.

لیست کلی بی‌ارزش‌ترین پول‌های دنیا

در این بخشی سعی کرده‌ایم که لیست کلی از بی‌ارزش‌ترین پول جهان را برای شما تهیه کنیم. این لیست در جدول زیر درج شده است:

لیست کلی بی‌ارزش‌ترین پول‌های دنیا
لئون سیرالئون ریال ایران سوم ازبکستان بولیوار ونزوئلا
پزو شیلینگ اوگاندا روپیه اندونزی کیپ لائوس
دینار عراق گوارانی پاراگوئه دونگ ویتنام فرانک گینه

 

سخن آخر

موقعیت اقتصادی در هر کشوری از اهمیت زیادی برخوردار است. در واقع، پیشرفت هر کشور مستلزم داشتن موقعیت اقتصادی مناسب است. اگر اقتصاد یک کشور تضعیف شود، باید به دنبال راهی برای پیشرفت اقتصادی بود. از عوامل مؤثر بر اقتصاد، می‌توان به ارزش پول کشور موردنظر اشاره کرد. اگر یک کشور دارای بی‌ارزش‌ترین پول جهان باشد، با مشکل بی‌اقتصادی مواجه است. در واقع، کشور دارای پول بی‌ارزش نمی‌تواند شرایط لازم را برای آسایش و رفاه مردم کشورش فراهم کند. از بی‌ارزش‌ترین پول‌های دنیا می‌توان به ریال، دینار، دونگ ویتنام، روپیه و… اشاره کرد. سرمایه‌گذاری در زمینه خرید پول‌های بی‌ارزش دنیا احتمالاً با شکست مواجه می‌شود. بنابراین، قبل از هرگونه سرمایه‌گذاری باید با پول‌های بی‌ارزش جهان بیشتر آشنا شوید.

همین حالا با ما رایگان مشاوره کنید