مقدمه‌ی مهاجرت به یونان یا مهاجرت به قبرس؟

دریافت اقامت کشورهایی مانند یونان یا قبرس، یکی از بهترین مسیرها برای ورود افرادی است که یا به دنبال تغییر محل زندگی خود هستند یا اینکه می‌خواهند به سمت اروپا مهاجرت کنند. امروزه، یونان تبدیل به یکی از اصلی‌ترین مقاصد مهاجرتی ایرانیان شده و دولت این کشور هم با استفاده از سیاست‌های بسیار خوب و جدیدی که در زمینه اعطای اقامت یونان در پیش گرفته، توانسته به سمت جذب حداکثری سرمایه و حتی استعدادهای برتر حرکت کند.

البته، نباید فراموش کنیم که بسیاری از مهاجران به کشور یونان، در نهایت تمایل دارند که وارد حوزه یورو شوند و امکان سفر و حتی زندگی در سایر کشورهای اتحادیه اروپا را داشته باشند. یونان حتی یکی از بهترین کشورها برای افرادی است که می‌خواهند در آینده‌ای نزدیک به کشورهای آمریکای شمالی مهاجرت کنند؛ چرا که چند سال در کشوری زندگی کرده‌اند که رابطه خوبی با دولت آمریکا دارد و این موضوع امتیاز مثبتی برای آن‌ها خواهد بود.

مهاجرت به قبرس هم تقریبا تمام این مزایا را در اختیار شما قرار خواهد داد. باید توجه داشته باشید که منظور ما در این مقاله از قبرس،‌ قبرس شمالی است. در طی چند سال اخیر، سرمایه‌گذاری‌های کلانی در قبرس انجام شده و دولت این کشور در تلاش است تا با استفاده از مذاکره با اتحادیه اروپا، وارد این حوزه شود. البته، هنوز هم با دریافت اقامت قبرس این امکان را خواهید داشت تا به کشورهای زیادی بدون نیاز به دریافت ویزا مهاجرت کنید؛ اما به راحتی مسافرت بین کشورهای عضو اتحادیه اروپا نخواهد بود.

2 2

دولت قبرس این امکان را فراهم آورده تا شهروندان دیگر کشورهای دنیا بتوانند با استفاده از روش‌هایی مانند سرمایه‌گذاری و ثبت شرکت، اقامت این کشور را دریافت کنند. درست مانند ترکیه، دریافت اقامت قبرس با استفاده از سرمایه‌گذاری هم کمی گران‌تر از سال‌های قبل شده و شما باید برای دریافت این نوع از اقامت، همراه با خود پول بیشتری به قبرس ببرید.

در کنار سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف مانند املاک، دولت‌های یونان و قبرس این امکان را فراهم آورده‌اند تا با استفاده از روش‌هایی مانند مهاجرت کاری یا تحصیلی هم اقامت هر دو کشور را دریافت کنید. ما قصد داریم که در این مقاله به صورتی کامل به انواع روش‌های مهاجرتی و دریافت اقامت یونان و اقامت قبرس اشاره کنیم و شما پس از خواندن این مقاله می‌توانید با دید بازتری برای مقاصد مهاجرتی خود تصمیم‌گیری کنید؛ پس با ما همراه باشید.

مهاجرت به یونان با استفاده از تحصیل

3 2

همان‌طور که در بالاتر هم به آن اشاره کردیم، یونان یکی از بهترین و جذاب‌ترین کشورها برای افرادی است که می‌خواهند به سادگی و با کمترین سرمایه ممکن وارد اتحادیه اروپا شوند. این کشور از نظر تحصیلات عالی هم حرف‌های زیادی برای گفتن دارد و آخرین اطلاعات منتشر شده در سایت‌های QS و Times Higher Education به ما نشان می‌دهند که دانشگاه‌های پاترا، اقتصاد و تجارت آتن، کرت و تسالونیکی از میان ۲۲ دانشگاه این کشور در بین ۱۰۰۰ دانشگاه برتر جهان قرار دارند.

یادگیری زبان یونانی ممکن است پروسه‌ای زمان‌بر باشد و بسیاری از دانش‌آموزان و دانشجویانی که احتمالا می‌توانستند به این کشور مهاجرت کنند، احتمالا منصرف خواهند شد. دولت یونان با درک این موضوع و همچنین استفاده از ظرفیت‌های دانشگاه‌های سطح یک خود، توانسته این امکان را فراهم‌ آورد تا دانشجویان با استفاده از زبان انگلیسی هم در بعضی از رشته‌ها و دانشگاه‌ها به تحصیل مشغول شوند. البته، تعداد این رشته‌ها در مقاطع ارشد و دکترا بیشتر است و به شما پیشنهاد می‌دهیم که حتما امکان تحصیل با زبان انگلیسی برای رشته خود در یونان را قبل از اپلای بررسی کنید.

یکی از بهترین روش‌ها برای تامین هزینه‌های زندگی و دانشگاه، کار کردن است و دولت یونان در کنار بورسیه‌هایی که ارائه می‌دهد، به دانشجویان اجازه می‌دهد تا مدت زمان مشخصی به کار پاره‌وقت هم مشغول باشند. هزینه کار دانشجویی شاید زیاد نباشد، اما به شما اجازه خواهد داد تا هزینه‌های ۱۵۰۰ تا ۹۰۰۰ دلاری تحصیل و یک زندگی دانشجویی را تامین کنید.

دانشگاه شهریه
دانشگاه فنی آتن ۸۰۰ یورو
دانشگاه تسالی ۲۰۰۰ یورو
دانشگاه بین‌المللی یونان ۲۵۰۰ یورو

دولت یونان معمولاً تعداد بورسیه‌های بسیار اندکی را ارائه می‌دهد و برای اینکه مطمئن باشید که می‌توانید بورسیه را دریافت کنید، باید سراغ سازمان‌هایی مانند IKY بروید. بورسیه‌های ارائه شده توسط چنین سازمان‌هایی شاید تمام هزینه‌های مربوط به زندگی و تحصیل شما را تامین نکنند،‌ اما اگر در هفته ۲۰ تا ۳۰ ساعت هم کار پاره وقت انجام دهید، یک زندگی عالی در کشوری اروپایی را تجربه خواهید کرد.

آپارتمان هزینه
یک خوابه در مرکز شهر ۲۵۰ تا ۴۵۰ یورو
یک خوابه بیرون از مرکز شهر ۲۰۰ تا ۳۵۰ یورو
سه خوابه در مرکز شهر ۴۵۰ تا ۶۰۰ یورو
سه خوابه بیرون از مرکز شهر ۴۰۰ تا ۶۰۰ یورو

یونان هم درست مانند دیگر کشورهای دنیا، ویزاهای متنوعی را ارائه می‌دهد که برای تحصیل در این کشور، باید ویزای نوع D یا طولانی مدت را دریافت کنید. یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین مزایای این ویزا در مقایسه با دیگر ویزاهای ارائه شده توسط این کشور، امکان حضور در یونان بعد از تحصیل برای پیدا کردن کار است. برای دریافت این ویزا باید مدارک زیر را به سفارت یونان ارائه دهید:

  • گذرنامه
  • نامه پذیرش و پرداخت هزینه‌های دانشگاه
  • گواهی سو پیشینه کیفری
  • گواهی سلامت
  • بیمه درمانی سفر
  • ارائه مدارک محل سکونت یا نامه از خوابگاه
  • انگیزه‌نامه
  • ارائه اصل و کپی شناسنامه
  • ارائه فرم تکمیل شده سفارت
  • نامه‌های مربوط به سوابق تحصیلی
  • ترجمه سند ازدواج (در صورت تاهل)
  • ریز نمرات تحصیلی
  • مدرک زبان

مهاجرت به یونان با استفاده از کار

4 2

به دلیل شرایط بسیار مناسب کاری در کشور یونان و دریافت اقامت این کشور پس از مدت زمان نسبتا کوتاه در مقایسه با دیگر کشورهای عضو اتحادیه اروپا، مهاجران زیادی در سال‌های اخیر از سراسر دنیا، به سمت این کشور رفته‌اند. حضور در یکی از شرکت‌های یونانی و کار کردن در آن، روند ارسال درخواست کار در دیگر کشورهای عضو اتحادیه اروپا را آسان‌تر خواهد کرد.

البته، باید به این موضوع هم توجه داشته باشید که اکنون یونان مشکلات اقتصادی نسبتا زیادی دارد و معمولا مهاجران از بیرون از خاک این کشور به راحتی نمی‌توانند برای موقعیت‌های شغلی مختلف اقدام کنند؛ پس بهتر است که ابتدا برای دریافت ویزای جستجوی کار یا توریستی اقدام و سپس با پیدا کردن کار، ویزای خود را تبدیل کنید.

کشورهایی که مهاجران زیادی برای کار کردن در آن‌جا درخواست‌شان را ارسال می‌کنند، معمولا به صورت سالانه لیستی از مشاغل مورد نیاز خود را منتشر می‌کنند و یونان هم از این قاعده مستثنی نیست. هرچقدر که یونان به حرفه شما نیاز بیشتری داشته باشد، شانس بالاتری هم برای دریافت ویزای کاری خواهید داشت. براساس اعلام وزارت کار یونان، هر فرد در این کشور به صورت میانگین ۲۴۳۰ یورو حقوق دریافت می‌کند؛‌ پس می‌توانیم به این نتیجه برسیم که احتمالا شغل‌هایی در این کشور وجود دارند که به شما ۹۰۰ یورو در کمترین حالت و ۱۱ هزار یورو در بیشترین حالت ممکن می‌پردازند.

از مهم‌ترین شغل‌هایی که در سال‌های اخیر یونان به آن‌ها نیاز شدیدی پیدا کرده،‌ می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

عنوان شغلی حقوق به یورو
مدیر حسابداری ۳۶۲۰
خلبان ۳۹۰۰
حسابدار رسمی ۲۰۰۰
تحلیلگر مالی ۳۱۰۰
مدیر مالی ۴۸۰۰
مدیر دفتر ۲۱۰۰
عکاس ۱۴۵۰
طراح گرافیک ۱۲۴۰
معمار ۲۸۰۰
مدیر پروژه ساختمانی ۴۰۰۰
مدیرعامل ۵۲۰۰
مهندس عمران ۲۲۰۰
مهندس برق ۲۳۰۰
مهندس مکانیک ۲۲۸۲
تحلیلگر کسب‌وکار ۳۸۰۰
مدیر توسعه کسب‌وکار ۳۶۰۰
مدیر پروژه ۳۰۰۰
معلم ۲۰۰۰
مترجم ۲۰۰۰

 

مهاجرت به یونان با استفاده از سرمایه‌گذاری

5 2

ورود سرمایه خارجی و جلوگیری از خروج سرمایه، همیشه یکی از بهترین استراتژی‌های کشورها برای رشد اقتصادی بوده و یونان هم به واسطه مشکلات اقتصادی خود، به این سمت رفته است. این کشور روش‌های گوناگونی را برای سرمایه‌گذاری در اختیار افراد قرار می‌دهد تا هر کسی که سرمایه قابل قبولی دارد، به این کشور مهاجرت کند.

دو تا محبوب‌ترین روش‌ها برای مهاجرت به یونان، سرمایه‌گذاری، خرید ملک و کارآفرینی است. شما با استفاده از روش اول اقامت یونان را به مدت ۵ سال و در روش دوم به مدت ۱۰ سال دریافت خواهید کرد. شما با مهاجرت به یونان این امکان را خواهید داشت تا بدون هیچ محدودیتی به تمام کشورهای عضو اتحادیه اروپا بدون هیچ مشکلی مسافرت کنید.

شما با سرمایه‌گذاری حداقل ۲۵۰ هزار یورو در بخش ملک، ویزای طلایی یونان را دریافت خواهید کرد که با استفاده از آن می‌توانید فرزندان زیر ۲۱ سال، همسر، پدر، مادر و خواهران و برادران زیر ۲۱ سال و پدر و مادر همسر و خواهران و برادران همسر زیر ۲۱ سال خود را هم به یونان ببرید. برای ارسال درخواست دریافت اقامت یونان با استفاده از سرمایه‌گذاری،‌ باید مدارک زیر را به دولت این کشور ارائه دهید:

  • قرار گرفتن تحت قوانین شهروندی یونان
  • امکان باز کردن حساب بانکی
  • امکان به همراه داشتن اعضای خانواده
  • زندگی در کشوری ایمن با آب و هوای مدیترانه‌ای
  • دریافت اقامت یونان بعد از ۲ ماه
  • دسترسی سریع به ۲۶ کشور
  • امکان دریافت شهروندی و پاسپورت یونان
  • امکان سفر به انگلستان و تمام کشورهای حوزه شینگن
  • حق تحصیل رایگان یا ارزان در مدارس و دانشگاه‌های یونان
  • حق زندگی و کار در ۳۴ کشور اتحادیه اروپا برای شهروندان یونان

روش‌های دیگری مانند ازدواج و تولد فرزند هم برای دریافت اقامت یونان وجود دارند. در روش اول، شما برای اخذ ویزا نیازی با پرداخت هیچ هزینه‌ای ندارید و تنها به مدارکی مانند تابعیت یونانی همسر و ثبت ازدواج به صورت رسمی نیاز خواهید داشت.

مهاجرت به قبرس: قبرس شمالی یا قبرس جنوبی؟

6 1

با نگاهی با نقشه، متوجه خواهید شد که جزیره قبرس به دو قسمت شمالی و جنوبی تقسیم می‌شود که هر کدام از این قسمت‌ها دارای قوانین و دولت مستقل خود هستند؛ پس شما نباید آن‌ها را یک کشور واحد در نظر بگیرید. این دو کشور در زمینه زبان و نوع مدیریت با یک‌دیگر تفاوت‌های اساسی دارند؛ قبرس شمالی عضو اتحادیه اروپا نیست، مردم در آن‌جا به زبان ترکی صحبت و ایرانیان بدون نیاز به دریافت ویزا می‌توانند به این کشور بروند و از طرفی دیگر، مردم در قبرس جنوبی به زبان یونانی صحبت می‌کنند، در اتحادیه اروپا قرار دارد و شما برای مهاجرت به قبرس جنوبی به ویزا نیاز دارید.

مهاجرت به قبرس از طریق تحصیل

7 1

کشور قبرس در سال‌های اخیر این امکان را فراهم آورده تا دانشجویان از سراسر دنیا بتوانند به راحتی به این کشور مهاجرت کنند. از طرفی دیگر هم قبرس یکی از مقرون‌به‌صرفه‌ترین کشورهای دنیا در زمینه زندگی است و دانشجویان می‌توانند با کار کردن در مدت زمان مشخصی که دولت این کشور اعلام کرده، هزینه‌های مورد نیاز برای تحصیل و زندگی را فراهم آورند.

البته، کشور قبرس در مقایسه با دیگر کشورهای اروپایی و حتی آمریکایی، تمکن مالی بسیار کمتری را از داوطلبان مهاجرت درخواست می‌کند. هزینه‌های تحصیل در دانشگاه‌های قبرس برای شهروندان این کشور تقریبا رایگان است؛ اما اگر شما می‌خواهید که به این کشور مهاجرت کنید، باید هزینه ۱۵۰۰ تا ۱۲ هزار دلار سالانه را برای به اتمام رساندن دوره تحصیلی خود کنار بگذارید.

بسیاری از دانشگاه‌های قبرس به دلیل بالا بودن سطح علمی و همچنین روابط بسیار خوبی که دولت این کشور با سایر کشورهای دنیا دارد، توانسته‌اند برنامه‌های تبادل دانشجوی خوبی را راه‌اندازی کنند و به این ترتیب اگر بتوانید وارد یکی از این دانشگاه‌ها شوید، احتمالا مسیر هموارتری برای مهاجرت در آینده خواهید داشت.

درست مانند اکثر کشورهای توسعه یافته دنیا، شما با مهاجرت به قبرس از طریق تحصیل و به اتمام رساندن این دوره، می‌توانید تا ۶ ماه در این کشور برای یافتن کار حضور داشته باشید. بعد از ۵ سال هم که در این کشور حضور داشته باشید، به راحتی می‌توانید برای دریافت اقامت قبرس اقدام کنید.

از مهم‌ترین و بهترین دانشگاه‌های قبرس می‌توان به خاور نزدیک، مدیترانه شرقی، دانشگاه بین‌المللی قبرس و دانشگاه آمریکاییی گیرنه اشاره کرد که هر کدام از آن‌ها بسته به ظرفیت‌های خود توانسته‌اند با دانشگاه‌های کشورهایی مانند آمریکا، آلمان، انگلستان،‌ فرانسه و کانادا توافق‌هایی برای تبادل دانشجویان امضا کنند.

مهاجرت به قبرس از طریق کار

8 1

برای مهاجرت به قبرس از طریق کار، شما باید یکی از کارفرمایان قبرسی را قانع کنید که برای شما پیشنهاد کاری ارسال کند. در واقع، این روش تنها راهی است که شما می‌توانید با استفاده از آن ویزای کاری قبرس را دریافت و وارد این کشور شوید. البته، اگر خوش‌شانس هستید و در یکی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا سکونت دارید یا شهروندی آن‌جا را دریافت کرده‌اید، هیچ مشکلی برای مهاجرت کاری به قبرس نخواهید داشت. یک روش دیگر هم برای مهاجرت به یونان، اخذ ویزای جستجوی کار است که در ادامه به هر دو روش به صورتی کامل خواهیم پرداخت.

دریافت پیشنهاد کاری

شما برای مهاجرت کاری به قبرس، نیاز به پیشنهاد کاری از یک کارفرمای قبرسی دارید و پس از آن نوبت به دیگر شرایط مورد نیاز می‌رسد. از مهم‌ترین شرایط اعطای ویزای کاری می‌توان به داشتن مهارت در زبان قبرسی و بلد بودن حرفه یا توانایی خاصی که ارتباط نزدیکی با پیشنهاد کاری اعطا شده به شما دارد، اشاره کرد.

کارفرماهای قبرسی باید برای پیشنهاد شغلی که می‌خواهند به شما ارائه دهند، از سه تا شش ماه قبل دست به کار شوند و با آگهی کردن آن موقعیت شغلی در سایت‌ها و روزنامه‌های یونان و سپس کشورهای اتحادیه اروپا، به دنبال فرد مورد نظر بگردند؛ در صورتی که شخص مورد نظر از کشور قبرس یا اتحادیه اروپا پیدا نشد، آن وقت به صورت آزادانه می‌‌توانند پیشنهاد شغلی را برای شما ارسال کنند.

دریافت ویزای جستجوی کار

درست مانند اکثر کشورهای اروپایی و آمریکایی،‌ مدت زمان ویزای جستجوی کار تنها ۶ ماه است و شما باید در طول این ۱۸۰ روز، با سرعت بسیار بالایی به دنبال کاری بگردید که کشور قبرس به آن نیاز زیادی دارد. اگر شما در مدت زمان گفته شده بتوانید برای خود یک کار پیدا کنید، می‌توانید برای تبدیل ویزای جستجوی کار به ویزای کاری اقدام و تا ۵ سال دیگر در قبرس مشغول به کار باشید؛ اما در صورتی که کاری برای شما پیدا نشد، باید سریعا به کشور محل زندگی خود بازگردید.

مهاجرت به قبرس از طریق سرمایه‌گذاری

9

درست مانند کشور یونان که در سال‌های اخیر درهای اقتصاد خود را به روی سرمایه‌گذاری‌های خارجی باز کرده و به سرمایه‌گذاران اقامت موقت طولانی یا دائم اعطا می‌کند، قبرس هم چنین الگویی را پیش گرفته است. شما برای سرمایه‌گذاری در قبرس برای دریافت اقامت دائم یا موقت طولانی، باید سراغ بخش‌هایی مانند خرید خانه و ملک، ثبت شرکت، خرید اوراق بهادار یا سرمایه‌گذاری‌های ترکیبی بروید.

برای خرید ملک، ثبت شرکت و خرید اوراق بهادار در قبرس، شما باید حداقل به ترتیب ۲.۵ میلیون یورو، ۶۰ هزار یورو و ۲ میلیون یورو سرمایه داشته باشید؛ پس می‌توانیم به این نتیجه برسیم که اگر ایده‌ای دارید که احتمال می‌دهید که در کشوری مانند قبرس می‌توان از آن جواب بسیار خوبی گرفت، ثبت شرکت یکی از بهترین و سریع‌ترین راه‌ها برای مهاجرت به قبرس است. از طرفی دیگر هم سرمایه‌گذاری در بخش خرید خانه یا ملک هم مزایای زیادی دارد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. عدم نیاز به مدرک زبان
  2. زندگی و کار در کشورهای اتحادیه اروپا
  3. کسب درآمد از محل اجازه بهای خانه
  4. افتتاح حساب‌های بین‌المللی
  5. اخذ ویزا برای همسر و فرزندان زیر ۱۸ سال
  6. دریافت پاسپورت قبرس با قابلیت سفر به بیش از ۱۵۰ کشور دنیا
  7. دریافت اقامت ۵ ساله قبرس
  8. عدم نیاز به واگذاری تابعیت اولیه
  9. سفر به تمام کشورهای عضو شینگن

جمع‌بندی

ما در این مقاله به صورتی کامل به روش‌های مهاجرت به قبرس و مهاجرت به یونان پرداختیم و به شما گفتیم که هر کدام از این روش‌ها چه مزایا و معایبی دارند. علاوه‌براین روش‌ها، دولت‌های هر دو کشور به افرادی که با استفاده از روش‌های ازدواج، به دنیا آوردن فرزند یا حتی پناهندگی به سمت آن‌ها می‌روند، اقامت خواهد داد که هر کدام از آن‌ها سختی‌های خاص خودشان را دارند.

کشور یونان در سال‌های اخیر به دلیل بالا رفتن آمار پناهندگان و مهاجران، با مشکلاتی در بازار کار خود مواجه شده و احتمال اعطای ویزای کاری به شهروندان دیگر کشورها به شدت کاهش پیدا کرده؛ اما قبرس توانسته در طول این سال‌ها، میزان بی‌کاری در کشورش را از ۸.۳ به زیر ۸ برساند و به این ترتیب فضای بسیار خوبی برای مهاجرت کاری در این کشور وجود دارد.

همین حالا با ما رایگان مشاوره کنید