مقدمه‌ی تبدیل ویزای توریستی کانادا به اقامت دائم برای ایرانیان

کشور کانادا در سال‌های اخیر به دلیل ایجاد فضای کار عالی و همچنین شرایط تحصیلی مناسب برای تمام افرادی که به این کشور می‌روند، تبدیل به یکی از بهترین و پرتقاضاترین مقاصد برای مهاجران شده است. یکی از بهترین روش‌های مهاجرت به کانادا برای ایرانیان که امروزه توجه ویژه‌ای به آن می‌شود، تبدیل ویزای توریستی کانادا به ویزای کاری است.

برای اولین بار در سال ۱۴۰۱ بود که دولت کانادا اعلام کرد برای حمایت بیشتر از ایرانیان، قصد دارد تا امکان تبدیل ویزای توریستی ایرانیان به ویزای کاری را فراهم آورد. بنابر اعلام دولت کانادا، ایرانیان به مدت یک سال فرصت داشتند تا با استفاده از روش‌هایی مانند مسافرت، به این کشور بروند و برای تبدیل ویزای توریستی کانادا اقدام کنند.

در واقع، هر ایرانی که با استفاده از ویزای توریستی وارد خاک کانادا می‌شد، باید برای تبدیل ویزای توریستی کانادا و دریافت مجوز کار اقدام می‌کرد تا این کشور به او اجازه اقامت سه ساله را اعطا کند؛ پس از این مدت سه ساله هم، بسته به سطح مهارت و نوع کاری که انجام داده بود، امکان ارسال درخواست برای دریافت اقامت دائم وجود دارد.

البته، استقبال از این طرح بیشتر از تصور دولت کانادا بود و در طول این فرایند، به تعدادی از افراد ویزای توریستی داده نشد؛ اما، براساس اعلام دولت کانادا، ایرانیان تا سال ۲۰۲۵ فرصت دارند تا برای دریافت ویزای توریستی این کشور اقدام و تا همان سال هم امکان تبدیل ویزای توریستی کانادا به ویزای کاری هم وجود خواهد داشت.

اما چه افرادی می‌توانند برای ویزای توریستی اقدام کنند؟ چه قوانینی برای تبدیل ویزای توریستی کانادا به ویزای کاری وجود دارد؟ آیا ایرانیان باید در خاک کانادا خویشاوند درجه یک یا دو داشته باشند تا بتوانند ویزای توریستی دریافت کنند؟ ما در این مقاله قصد داریم که به صورتی جامع به تمام این سوالات پاسخ دهیم و در نهایت شما می‌توانید با دید واضح‌تری برای دریافت ویزای توریستی کانادا اقدام کنید؛ پس با ما همراه باشید.

قوانین و شرایط تبدیل ویزای توریستی کانادا به ویزای کاری

2

همان‌طور که در بالاتر هم به آن اشاره کردیم، شما اگر بتوانید ویزای توریستی کانادا را دریافت کنید، امکان تبدیل آن به ویزای کاری را هم خواهید داشت. البته، برای تبدیل ویزای توریستی کانادا به ویزای کاری، ابتدا باید از یکی از شرکت‌ها یا کارفرماهای کانادایی پیشنهاد کاری دریافت کرده باشید و سپس با اعلام این موضوع به اداره مهاجرت، ویزای توریستی شما به صورت خودکار به ویزای کاری تبدیل خواهد شد.

بعد از دریافت پیشنهاد کاری و تبدیل ویزای توریستی کانادا به ویزای کاری، نیازی به ترک خاک کانادا نخواهید داشت و این اجازه را خواهید داشت تا به مدت ۳ سال دیگر هم در خاک این کشور حضور داشته باشید. بنابراین می‌توانیم به این نتیجه برسیم که بعد از طی کردن هفت‌خان دریافت ویزای توریستی، شما باید وارد مراحل متقاعد کردن کارفرماهای کانادایی شوید تا بتوانید ویزای کاری را هم دریافت کنید.

شما برای دریافت پیشنهاد کاری دو استراتژی باید داشته باشید:

  1. قبل از ورود به خاک کانادا برای شرکت‌های مختلفی رزومه خود را بفرستید و با متقاعد کردن آن‌ها، پیشنهاد کاری دریافت کنید. انجام این کار برای شما دو مزیت اصلی خواهد داشت؛ اول اینکه شما با خیال راحت‌تری برای دریافت ویزای توریستی اقدام خواهید کرد؛ دوم هم اینکه شما بعد از دریافت ویزای توریستی، دیگر دغدغه پیدا کردن پیشنهاد کاری را نخواهید داشت.
  2. وارد خاک کانادا شوید و سپس به دنبال کار بگردید. کشور کانادا از آن جهت که در سال‌های اخیر با مشکل کمبود شدید نیروی کاری مواجه شده است، به احتمال بسیار زیاد می‌توانید شغل مورد نظر خود را در یکی از شرکت‌های این کشور پیدا کنید.

روش تبدیل ویزای توریستی کانادا به ویزای کاری

3

اگر شما توانستید که پروسه دریافت ویزای توریستی را با موفقیت پشت سر بگذارید و سپس وارد خاک کانادا شوید، وارد فرایند تبدیل ویزای توریستی کانادا به ویزای کاری خواهید شد. این روند دارای سه مرحله است که عبارتند از پیدا کردن کار در کانادا، اخذ LMIA و ثبت درخواست برای دریافت ویزای کاری.

پیدا کردن کار در کانادا

4

همان‌طور که در بالاتر هم به آن اشاره کردیم، قدم اول برای تبدیل ویزای توریستی کانادا به ویزای کاری، پیدا کردن یک شغل مناسب در این کشور است. برای انجام این کار، شما دو راه‌کار اساسی در پیش رو دارید؛ یا قبل از ورود به خاک کانادا شغل مورد نظرتان را پیدا کنید یا پس از ورود به این کشور، به دنبال یک کشور مناسب بگردید. البته، باید به این موضوع هم توجه داشته باشید که برای تبدیل ویزای توریستی به ویزای کاری، تنها ۶ ماه فرصت دارید و باید در این فرصت کوتاه، برای خود یک شغل دست و پا کنید.

به صورت کلی، هر چقدر که دولت کانادا به حرفه شما نیاز بیشتری داشته باشد، شانس بالاتری هم برای دریافت پیشنهاد کاری خواهید داشت. لیست مشاغل مورد نیاز کانادا به صورت سالانه توسط اداره مهاجرت منتشر می‌شود و آن‌ها به هر شغلی، یک شماره به نام ناک و درجه اهمیتی را اختصاص داده‌اند.

درست مانند هر کشور دیگری که درخواست‌های زیادی برای مهاجرت دریافت می‌کنند، به صورت سالانه لیستی را تحت عنوان طبق‌بندی ملی مشاغل کانادا (National  Occupational Classification) یا همان NOC را منتشر می‌کند. در این لیست طیف گسترده‌ای از شغل‌ها در شش دسته‌بندی قرار گرفته‌اند. این پنج دسته‌بندی نشان‌دهنده میزان نیاز کانادا در آن سال به شغل مورد نظر است و عبارتند‌از:

سطح مهارت یا تحصیلات مورد نیاز نمونه شغل‌ها
۰ توانایی مدیریت از جمله مدیریت کسب‌وکارها مدیران ارشد، مدیران کسب‌وکارهای بزرگ و کوچک، بازاریابی، مدیر مالی
A نیاز به مدرک دانشگاهی پزشکان، مهندسان، توسعه‌دهندگان نرم‌افزار، مشاوران مالی
B نیاز به مدرک دانشگاهی، دیپلم یا گذراندن دوره‌ها و آموزش‌های تخصصی لوله‌کش، برقکار، مهندس شبکه و تکنولوژی‌های وب و تکنسین‌های آزمایشگاه‌های پزشکی
C نیاز به تحصیلات دبیرستان یا آموزش‌های تخصصی راننده، گارسون، قصاب، نانوا، دستیار دندان پزشک
D بدون نیاز به مهارت یا تحصیلات خاص کارگر ساختمانی، نیروی نظافت، نگه‌داری از بچه‌ها
E بدون نیاز به مدرک رسمی و معمولا کوتاه مدت کارگران محوطه سازی و تعمیر و نگهداری زمین، رانندگان خدمات تحویل کالا و پیک

 

برای دسترسی به لیست مشاغل مورد نیاز کانادا می‌توانید به این لینک مراجعه کنید. در مجموع ۳۰ هزار شغل در ۵ گروه مهارتی و ۱۰ گروه شغلی بزرگ دسته‌بندی شده‌اند که دارای یک کد اختصاصی ۵ رقمی هستند و هر کدام از این ۵ رقم هم یک حوزه یا نوع کار را نشان می‌دهند.

براساس اطلاعات منتشر شده از سوی اداره مهاجرت کانادا، بسته به نوع مهاجرت و ورودتان به خاک این کشور، مهارت‌های شما باید در دسته خاصی قرار بگیرد؛ برای مثال، اگر شما بخواهید که با استفاده از روش اکسپرس‌انتری وارد خاک کانادا شوید، باید حرفه شما در یکی از دسته‌های ۰ تا C قرار بگیرد. در واقع، شاید وجود شغل شما در این لیست ۳۰ هزار عددی مشاغل مورد نیاز کانادا باعث شود که بتوانید برای دریافت ویزا و مهاجرت کاری اقدام کنید، اما هر چقدر که شغل شما با بازار کار و نیازهای فعلی این کشور مطابقت بیشتری داشته باشد، شانس بالاتری برای اخذ پیشنهاد برای یکی از مشاغل پردرآمد در کانادا را خواهید داشت.

دریافت LMIA

5

استراتژی دولت کانادا این است که کارفرماهای این کشور برای پر کردن موقعیت‌های شغلی در شرکت خود، ابتدا سراغ شهروندان و افرادی که اقامت دارند بروند و در صورت پیدا نکردن شخص مناسب، می‌توانند برای افراد خارج از خاک کانادا پیشنهاد شغلی ارسال کنند.

اگر کارفرماها این مراحل را طی کنند و شخص مورد نظرشان پیدا نشود، باید سراغ پر کردن فرم LMIA بروند. البته، درست مانند هر کشور دیگری، یک‌سری از شغل‌ها وجود دارند که کارفرماها بدون نیاز به طی کردن مراحل جذب و پر کردن فرم LMIA، می‌توانند پیشنهاد خود را برای هر شخصی ارسال و او را جذب کنند.

ثبت درخواست تبدیل ویزای توریستی کانادا و دریافت Work Permit

6

بعد از طی کردن این مراحل و دریافت پیشنهاد کاری، نوبت به ارسال درخواست برای تبدیل ویزای توریستی کانادا و دریافت اجازه کار یا همان Work Permit می‌رسد. برخلاف اکثر کشورهایی که برای ثبت اینچنین درخواست‌هایی باید به صورت حضوری به اداره کار مراجعه کنید، ثبت درخواست دریافت اجازه کار کاملا آنلاین است و باید وارد سایت اداره مهاجرت شوید و مدارک لازم برای تبدیل ویزای توریستی به ورک پرمیت را در آن‌جا آپلود کنید.

اگر در طول اقامت خود کاری خلاف قانون انجام نداده باشید و تمام مدارک‌تان کامل باشند، در مدت زمان اندکی، ویزای توریستی شما به ویزای کاری تبدیل خواهد شد و سپس تاییدیه آن از طریق ایمیل برای‌تان ارسال خواهد شد. البته، باید توجه داشته باشید که بعد از طی کردن فرایند ثبت‌نام، باید اطلاعات زیر را هم در اختیار اداره مهاجرت کانادا قرار دهید:

  1. مشخصات افرادی که همراه با شما هستند.
  2. اطلاعات تماس از جمله آدرس خانه و شماره تلفن
  3. فیس پرداخت هزینه ۲۵۵ دلاری (دلار کانادا) تبدیل ویزای توریستی کانادا به ویزای کاری
  4. نوع درخواست
  5. نوع ورود به خاک کانادا

چه روش‌های دیگری برای تبدیل ویزای توریستی کانادا به ویزای کاری وجود دارد؟

ما تا به اینجا به صورتی کامل به روش تبدیل ویزای توریستی کانادا به ویزای کاری از طریق پیشنهاد کاری پرداختیم؛ اما روش‌های دیگری هم وجود دارند که اگر شما اکنون ویزای توریستی کانادا دارید، می‌توانید از طریق آن‌ها ویزای کاری دریافت کنید.

سرمایه‌گذاری

7

یکی از اصلی‌ترین معیارهایی که سفارت کانادا برای اعطای ویزای توریستی در نظر می‌گیرد، شرایط مالی است. شما باید به سفارت کانادا اثبات کنید که شرایط مالی خوبی دارید و معمولا افرادی که برای این موضوع اقدام می‌کنند، تمکن مالی بالایی دارند؛ به همین جهت اکثرشان توانایی سرمایه‌گذاری در خاک کانادا را هم خواهند داشت.

اگر با استفاده از روش‌هایی مانند ثبت شرکت، راه‌اندازی یک کسب‌وکار، خریداری یک کسب‌وکار یا تاسیس شعبه آن‌ها یا کارآفرینی اقدام کنید، دولت کانادا بلافاصله به شما ویزای کاری و مجوز کار را خواهد داد. حتما باید به این موضوع هم دقت داشته باشید که در این روش هیچ نیازی به پیشنهاد کاری یا حتی پر کردن فرم LMIA نیست؛ چرا که خودتان تبدیل به یک کارفرما در کانادا شده‌اید.

ازدواج

8

تقریبا تمام کشورهای دنیا به شما این اجازه را می‌دهند که از طریق ازدواج با یکی از شهروندان آن کشور یا حتی فردی که اقامت آن‌جا را دارد، ویزای توریستی یا همراه را دریافت کنید. دولت کانادا هم به شما این اجازه را خواهد داد تا اگر با فردی ازدواج کنید که اکنون در کانادا مشغول به کار است، خودتان هم برای دریافت ویزا و سپس دریافت ویزا و مجوز کاری اقدام کنید.

البته، روش‌های دیگری مانند تبدیل ویزای توریستی به تحصیلی در کانادا هم وجود دارد که هر کدام از آن‌ها روش‌های خاص خودشان را دارند؛ اما کم و بیش شبیه همین روش تبدیل ویزای توریستی به ویزای کاری هستند.

جمع‌بندی

ما در این مقاله به صورتی کامل به روش‌های مختلف تبدیل ویزای توریستی کانادا به ویزای کاری پرداختیم و به شما گفتیم برای انجام این کار به چه مدارکی نیاز دارید. یکی از مطمئن‌ترین راه‌ها برای دریافت ویزای کاری پس از ورود به خاک کانادا، دریافت پیشنهاد کاری از یک کارفرمای کانادایی است.

البته،‌ باید به این موضوع هم توجه داشته باشید که برای دریافت این پیشنهاد کاری تنها ۶ ماه زمان دارید و اگر در انجام این کار موفق نباشید، باید خاک این کشور را ترک کنید. با داشتن ویزای توریستی، شما هیچ برتری خاصی در مقایسه با دیگر افراد برای پیدا کردن کار نخواهید داشت و باید رزومه خوبی داشته باشید.

تمام مواردی که در این مقاله به آن اشاره کردیم با فرض این موضوع است که شما توانسته‌اید ویزای توریستی را دریافت کنید. دریافت ویزای توریستی به هیچ عنوان آسان نیست و سفارت این کشور توجه ویژه‌ای نسبت به این موضوع دارد؛ پس شما باید برای بررسی میزان شانس خود برای دریافت ویزا، با متخصصان این حوزه مشورت کنید.

همین حالا با ما رایگان مشاوره کنید