مقدمه‌ی مهاجرت با مدرک فنی حرفه‌ای

یکی از اصلی‌ترین سوالات افرادی که به جای دبیرستان، سراغ تحصیل در هنرستان رفته‌اند، این است که آیا مهاجرت با مدرک فنی حرفه‌ای ممکن است یا خیر. در پاسخ به این افراد باید گفت که بسیاری از کشورها علاقه زیادی برای مهاجرت این دست از افراد دارند و حتی در بعضی از موارد، ویزای کاری را راحت‌تر به این افراد اعطا می‌کنند.

براساس آخرین اطلاعات منتشر شده، کشورهای اروپایی مانند آلمان و حتی کشورهای آمریکایی مانند کانادا، به شدت با کمبود نیروی کاری مواجه هستند و زمینه‌ای را فراهم آورده‌اند که این افراد بتوانند با کمترین هزینه و سریع‌ترین زمان ممکن ویزای کار یا جستجوی کاری خود را دریافت و برای کار وارد این کشورها شوند.

البته، این موضوع نباید باعث شود که شما فکر کنید هر فردی که در هنرستان تحصیل کرده می‌تواند سراغ مهاجرت با مدرک فنی حرفه‌ای برود؛ بلکه آن‌ها باید شرایط لازم را برای اشتغال و فعالیت در مشاغل مورد نظر کشور مقصد را داشته باشند. ما قصد داریم که در این مقاله به صورتی کامل به روش‌های مهاجرت با مدرک فنی حرفه‌ای بپردازیم و به شما بگوییم که برای مهاجرت تحصیلی، کاری و سرمایه‌گذاری با استفاده از مدرک خود،‌ باید چه کارهایی را انجام دهید؛‌ پس با ما همراه باشید.

درست مانند افرادی که در دبیرستان تحصیل کرده‌اند،‌ شما هم می‌توانید برای مهاجرت با مدرک فنی حرفه‌ای اقدام کنید. روش‌های متنوعی هم برای انجام این کار وجود دارد که از مهم‌ترین و بهترین آن‌ها می‌توان به مهاجرت کاری، تحصیلی و سرمایه‌گذاری اشاره کرد.

مهاجرت کاری با استفاده از مدرک فنی حرفه‌ای

2 3

همان‌طور که از نام مدرک شما مشخص است، با تحصیل در هنرستان یا مراکز فنی حرفه‌ای، تبدیل به نیروی کار نیمه ماهر شده‌اید و می‌توانید به راحتی در حین انجام کار، مهارت‌های خود را گسترده‌تر کنید. اولین و مهم‌ترین موردی که شما باید در زمینه مهاجرت کاری با استفاده از مدرک فنی حرفه‌ای به آن توجه کنید،‌ سابقه کار است. بیشتر کشورهای پیشرفته دنیا که مورد توجه مهاجران زیادی قرار دارند، سابقه کاری ۴ ساله را از شما طلب می‌کنند.

دو کشور کانادا و آلمان از بهترین مقاصد مهاجرتی هستند که افراد می‌توانند برای مهاجرت با مدرک فنی حرفه‌ای روی آن‌ها حساب ویژه‌ای باز کنند. این کشورها روند اعطای ویزای کاری آسان‌تری در مقایسه با دیگران دارند و شما با طی کردن زمان کمتری می‌توانید مهاجرت کنید.

آلمان

3 3

اگر دو عبارت بازار کاری عالی و سومین اقتصاد بزرگ دنیا را در کنار هم قرار دهیم، متوجه خواهیم شد که آلمان مقصد مناسبی برای افراد دارای مدرک حرفه‌ای است. از طرفی دیگر هم فضای کاری عالی باعث خواهد شد تا شما با ورود به این کشور، درآمد و زندگی خیلی خوبی داشته باشید و به این ترتیب می‌توانیم بگوییم که گزینه‌ای عالی برای شما است.

برای مهاجرت کاری با مدرک فنی حرفه‌ای به کشور آلمان، می‌توانید برای دو نوع ویزا اقدام کنید؛ ویزای جاب آفر و ویزای جاب سیکر. در روش اول، یک کارفرمای آلمانی باید با طی کردن مراحل به خصوصی، برای شما پیشنهاد کاری ارسال کند و برای استفاده از روش دوم،‌ باید مدارک مورد نیاز سفارت را در اختیار آن‌ها قرار دهید تا ویزای جستجوی کار را به شما ارائه دهند.

بعد از دریافت ویزای جاب سیکر یا همان جستجوی کار،‌ باید وارد خاک آلمان شوید و در این بین تا ۶ ماه فرصت خواهید داشت تا به دنبال یک شغل مناسب با توجه به مهارت‌های خود بگردید. بعد از پیدا کردن شغل، شما این امکان را خواهید داشت تا ویزای خود را به ویزای کاری و در نهایت اقامت دائم تبدیل کنید. از مهم‌ترین مدارکی که باید برای این موضوع ارائه دهید، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. حداقل سابقه کاری ۳ ساله
  2. مدرک زبان آلمانی B2
  3. مدرک فنی حرفه‌ای
  4. سن کمتر از ۴۵ سال

دولت آلمان به صورت سالانه،‌ لیستی از مشاغل مورد نیاز خود را منتشر می‌کند که اگر در یکی از زمینه‌های اعلام شده مدرک خود را دریافت کرده‌ باشید،‌ شانس بالاتری برای دریافت ویزای جاب آفر یا ویزای جاب سیکر خواهید داشت. دولت آلمان شغل‌های مورد نیاز کشور خود را با استفاده از لیست سفید یا همان Whitelist منتشر می‌کند که فهرستی از کشورها و مناطقی است که از نظر دولت آلمان امن و قابل اعتماد هستند و شهروندان آن‌ها اجازه دارند بدون ویزا یا با استفاده از روش‌های ساده‌تری ویزا را دریافت و وارد آلمان شوند. لیست سفید براساس ارزیابی معیارهای مختلف مانند وضعیت سیاسی، سوابق حقوق بشر، وضعیت سلامتی، توسعه اقتصادی و همکاری با آلمان، به صورتی مرتب به‌روز می‌شود.

4 3

قرار گرفتن در لیست سفید به این معنی است که یک کشور یا منطقه دارای شهرت خوب و رابطه قوی با آلمان است و شهروندان آن مورد استقبال و اعتماد مقامات آلمانی هستند. اما قرار گرفتن در لیست سفید چه تاثیراتی بر مهاجرت، تحصیل و فرصت‌های تجاری دارد؟

آلمان مکانی عالی برای زندگی، تحصیل و کار است، اما همه نمی‌توانند به راحتی به فرصت‌های آن دسترسی داشته باشند. یکی از عواملی که تعیین می‌کند چه کسانی می‌توانند وارد آلمان شوند و اجازه کار دارند، لیست سفید است.

در این لیست علاوه‌بر مناطق و کشورهای مختلف، فهرستی از مشاغل یا گروه‌های حرفه‌ای وجود دارد که در آلمان تقاضا و کمبود زیادی دارند. لیست سفید هر ساله توسط آژانس کار فدرال به‌روز می‌شود و مهاجرت، تحصیل و تجارت را به روش‌های مختلف تحت تاثیر قرار می‌دهد. اگر شما مدرکی دارید که با یکی از مشاغل موجود در لیست سفید آلمان مطابقت دارد، می‌توانید به عنوان یک نیروی کار ماهر برای یکی از موقعیت‌های شغلی در آلمان اقدام و مجوز اقامت و اجازه کار داشته باشید.

در طرف دیگر هم اگر شما در آلمان تحصیل کرده باشید، این اجازه را خواهید داشت که تا ۱۸ ماه پس از اتمام تحصیل، به دنبال کار بگردید و برای خودتان یک موقعیت شغلی مناسب پیدا کنید. حتی آلمان به شما این اجازه را خواهد داد که کسب‌وکار خودتان را راه‌اندازی و به عنوان یک فرد خوداشتغال یا صاحب کسب‌وکار برای اقامت و اجازه کار اقدام کنید.

درست است که لیست سفید آلمان همان ابزار مفید برای دسترسی به فرصت‌های کاری موجود در آلمان است، اما تضمینی برای موفقیت شما نخواهد بود. شما هنوز باید الزامات و چالش‌های بازار و جامعه را برآورده کنید.

کانادا

5 3

کانادا هم می‌تواند یکی دیگر از مقاصد شما برای مهاجرت با مدرک فنی حرفه‌ای باشد. این کشور هم درست مانند آلمان، با کمبود شدید نیروی کاری مواجه شده است و از آن‌جایی که اقتصاد آن‌ها در بین ۱۰ اقتصاد برتر دنیا قرار دارد، قطعا می‌توانید در این کشور یک شغل مناسب برای خود پیدا کنید.

بیشتر افرادی که با استفاده از مدرک فنی حرفه‌ای به کشور کانادا مهاجرت می‌کنند، پیشنهاد شغلی دریافت می‌کنند. شما باید از داخل ایران،‌ کارفرما یا یکی از شرکت‌های کانادایی را قانع کنید و به آن‌ها نشان دهید که نیروی کاری مورد نیاز آن‌ها هستید. بعد از دریافت پیشنهاد کاری، شما باید مدارک زیر را به سفارت کانادا ارائه دهید:

  1. مدرک زبان انگلیسی یا فرانسوی
  2. مدارک مربوط به پیشنهاد شغلی
  3. مدارک تحصیلی
  4. مدارک مربوط به سابقه کاری (حداقل ۳ سال)

درست مانند دولت آلمان‌، کانادا هم به صورت سالانه شغل‌های مورد نیاز خود را اعلام می‌کند که اگر شما در یکی از رشته‌های کاری مورد نیاز کانادا تحصیل کرده باشید، شانس بالاتری برای دریافت ویزای کاری خواهید داشت. لیست شغل‌های مورد نیاز کانادا به صورت سالانه و تحت عنوان ناک NOC منتشر می‌شود.

6 2

درست مانند هر کشور دیگری که درخواست‌های زیادی برای مهاجرت دریافت می‌کنند، به صورت سالانه لیستی را تحت عنوان طبق‌بندی ملی مشاغل کانادا (National  Occupational Classification) یا همان NOC را منتشر می‌کند. در این لیست طیف گسترده‌ای از شغل‌ها در شش دسته‌بندی قرار گرفته‌اند. این پنج دسته‌بندی نشان‌دهنده میزان نیاز کانادا در آن سال به شغل مورد نظر است و عبارتند‌از:

سطح مهارت یا تحصیلات مورد نیاز نمونه شغل‌ها
۰ توانایی مدیریت از جمله مدیریت کسب‌وکارها مدیران ارشد، مدیران کسب‌وکارهای بزرگ و کوچک، بازاریابی، مدیر مالی
A نیاز به مدرک دانشگاهی پزشکان، مهندسان، توسعه‌دهندگان نرم‌افزار، مشاوران مالی
B نیاز به مدرک دانشگاهی، دیپلم یا گذراندن دوره‌ها و آموزش‌های تخصصی لوله‌کش، برقکار، مهندس شبکه و تکنولوژی‌های وب و تکنسین‌های آزمایشگاه‌های پزشکی
C نیاز به تحصیلات دبیرستان یا آموزش‌های تخصصی راننده، گارسون، قصاب، نانوا، دستیار دندانپزشک
D بدون نیاز به مهارت یا تحصیلات خاص کارگر ساختمانی، نیروی نظافت، نگه‌داری از بچه‌ها
E بدون نیاز به مدرک رسمی و معمولا کوتاه مدت کارگران محوطه سازی و تعمیر و نگهداری زمین، رانندگان خدمات تحویل کالا و پیک

 

برای دسترسی به لیست مشاغل مورد نیاز کانادا می‌توانید به این لینک مراجعه کنید. در مجموع ۳۰ هزار شغل در ۵ گروه مهارتی و ۱۰ گروه شغلی بزرگ دسته‌بندی شده‌اند که دارای یک کد اختصاصی ۵ رقمی هستند و هر کدام از این ۵ رقم هم یک حوزه یا نوع کار را نشان می‌دهند.

براساس اطلاعات منتشر شده از سوی اداره مهاجرت کانادا، بسته به نوع مهاجرت و ورودتان به خاک این کشور، مهارت‌های شما باید در دسته خاصی قرار بگیرد؛ برای مثال، اگر شما بخواهید که با استفاده از روش اکسپرس‌انتری وارد خاک کانادا شوید، باید حرفه شما در یکی از دسته‌های ۰ تا C قرار بگیرد. در واقع، شاید وجود شغل شما در این لیست ۳۰ هزار عددی مشاغل مورد نیاز کانادا باعث شود که بتوانید برای دریافت ویزا و مهاجرت کاری اقدام کنید، اما هر چقدر که شغل شما با بازار کار و نیازهای فعلی این کشور مطابقت بیشتری داشته باشد، شانس بالاتری برای اخذ پیشنهاد برای یکی از مشاغل پردرآمد در کانادا را خواهید داشت.

مهاجرت تحصیلی با مدرک فنی حرفه‌ای

افرادی که مدرک فنی حرفه‌ای گرفته‌اند، این امکان را دارند که برای تحصیل در یکی از دانشگاه‌های فنی کشور مقصد اقدام کنند. برای انجام این کار، شما باید دیپلم ۱۲ ساله را دریافت کرده باشید و همچنین انگیزه‌نامه خوبی تنظیم کنید که در آن به خوبی به انگیزه شما برای تحصیل در هنرستان یا مدارس فنی حرفه‌ای و انگیزه خود برای تحصیل در رشته مورد نظرتان اشاره شده باشد.

دانشگاه‌های فنی معمولا از افرادی که در رشته‌های فنی حرفه‌ای تحصیل کرده باشند، به خوبی استقبال می‌کنند و در بسیاری از موارد، روند آسان‌تری را در مقایسه با دیگر افراد برای آن‌ها در نظر می‌گیرند.

مهاجرت سرمایه‌گذاری با مدرک فنی حرفه‌ای

کشورهای زیادی در دنیا درهای اقتصاد خود را به سوی سرمایه‌گذاران باز کرده‌اند و کشورهایی مانند کانادا و آلمان هم از این قاعده مستثنی نیستند. معمولا در چنین شرایطی، مدرک تحصیلی شما دیگر اهمیتی ندارد و وضع مالی شما مهم‌تر از سایر معیارها خواهد شد. روش‌های زیادی مانند خرید ملک، راه‌اندازی شرکت، راه‌اندازی استارتاپ یا حتی خرید سهام برای سرمایه‌گذاری وجود دارند که بسته به هر کشوری، شما باید سراغ یکی از آن‌ها بروید.

جمع‌بندی

ما در این مقاله به صورتی کامل به مهاجرت با مدرک فنی حرفه‌ای پرداختیم و به شما گفتیم که برای انجام این کار به چه مدارکی نیاز دارید. کشورهای آلمان و کانادا از بهترین مقاصد برای مهاجرت با مدرک فنی حرفه‌ای هستند و به شما پیشنهاد می‌دهیم که قسمت زیادی از وقت خود را برای بررسی آن‌ها و مهاجرت به یکی از آن‌ها صرف کنید.

بیشتر افرادی که مدرک فنی حرفه‌ای دریافت کرده‌اند، به سمت دریافت ویزای کاری یا حتی جستجوی کار می‌روند و به دلیل آنکه به صورت حرفه‌ای یک شغل را یادگرفته‌اند، شانس بالایی برای پیدا کردن یک شغل مناسب در کشور مقصد خود خواهند داشت. البته، پیشنهاد دیگر ما این است که شما حتما به لیست شغل‌های مورد نیاز آلمان و کانادا هم توجه ویژه‌ای داشته باشید تا میزان شانس خود برای مهاجرت کاری را بهتر بسنجید.

همین حالا با ما رایگان مشاوره کنید