انواع ویزای شینگن، که توسط هر کشور عضو منطقه شینگن صادر می‌شود، به دارنده آن امکان جا به جایی آزادانه در کل این منطقه را می‌دهد. منطقه شینگن، شامل بیشتر اعضای اتحادیه اروپا و همچنین اعضای شنگن EFTA می‌شود که تا یک مدت زمان مشخص اجازه حضور دارنده ویزا شینگن را در کشورهای این منطقه می‌دهد. ویزای شنگن انواع مختلفی همچون ویزای یونیفرم (USV) که شامل تایپ A، B و C است؛ ویزای ملی (National Visa) یا تایپ D، LTV و غیره دارد که بسته به کشور صادر کننده، هدف سفر و ملیت شما با هم تفاوت‌هایی دارند. در این مقاله انواع ویزای شینگن از نظر محدودیت اعتبار، هدف سفر، تعداد دفعات ورود و خروج و غیره را معرفی و بررسی می‌کنیم.

ویزای شینگن چیست؟

ویزای شینگن (Schengen Visa)، مجوز مسافرتی کوتاه مدت برای ورود به خاک اروپا است که اجازه اقامت تا ۹۰ روز را برای مقاصد گردشگری، تجاری، بازدید و غیره در یکی از کشورهای عضو منطقه شینگن را می‌دهد. شنگن، رایج‌ترین ویزا برای سفر به اروپا است و شما به عنوان دارنده آن می‌توانید به هر یک از کشورهای شنگن آزادانه سفر کنید. با داشتن ویزا شینگن هیچ کنترل مرزی در منطقه وجود ندارد. اگر قصد ماندن در منطقه شنگن برای بیشتر از ۹۰ روز را دارید، باید برای ویزای ملی آن کشور اروپایی اقدام کنید.

ویزای تایپ a
انواع ویزای شینگن بر اساس هدفهای مختلف تعریف شده اند

اگر ویزای شینگن شما ریجکت شده در مقاله دلایل ریجکت ویزای شینگن دلایل این موضوع و اقداماتی که میتوانید برای رفع آن بکنید را بخوانید.

انواع ویزا شینگن

همان طور که در مقدمه بیان شد، ویزای شینگن انواع مختلفی از نظر محدودیت زمانی، هدف سفر و مجوز تعداد ورود و خروج دارد. ویزای شینگن یونیفرم (Uniform Schengen Visa)، رایج‌ترین نوع ویزا است که انواع A، B و C را پوشش می‌دهد. تفاوت این انواع تایپ ویزا با یکدیگر، محدودیت اعتبار آنها است و بیشتر ترانزیت فرودگاهی و اقامت کوتاه مدت تا سقف ۹۰ روز از یک دوره ۱۸۰ روزه را پوشش می‌دهند. انواع ویزای شینگن از نظر هدف سفر و اعتبار زمانی حضور در منطقه شینگن، به شرح زیر است:

 

ویزای شینگن تایپ A

ویزا شینگن نوع A، ویزای ترانزیت فرودگاهی (Transit Visa) است که به شهروندان خارج از منطقه شنگن و اتحادیه اروپا اجازه می‌دهد تا از یکی از فرودگاه‌های این منطقه برای سفر به یک کشور غیر شنگن استفاده یا به قول معروف ترانزیت کنند. اگر قصد سفر به چند کشور را دارید و پرواز انتظار شما در یکی از کشورهای شینگن توقف دارد، باید برای ویزای شینگن نوع A اقدام کنید. توجه داشته باشید که با این نوع ویزا اجازه ورود به کشور عضو منطقه را ندارید و تنها می‌توانید از فرودگاه آن برای اتصال به سفر بعدی خود استفاده کنید. بنابراین ویزای نوع A از قانون ۹۰ روز از یک دوره ۱۸۰ روزه پشتیبانی نمی‌کند.

ویزای شینگن تایپ B

ویزا شینگن نوع B، همانند ویزای نوع A فقط برای ترانزیت یا همان انتقال سفر صادر می‌شود. تفاوت نوع A و B در این است که با داشتن تایپ B ویزای شنگن، می‌توانید به چند کشور حوزه شینگن تا سقف ۵ روز سفر کنید. این ویزا امکان عبور از کشورهای این منطقه را می‌دهد و می‌توانید به راحتی از هواپیما یا خودرو برای گذر از منطقه شینگن تا پرواز بعدی به مقصد خارج از منطقه شینگن خود استفاده کنید. همان طور که گفته شد، اعتبار ویزای شینگن نوع B اعتبار ۵ روزه دارد و از قانون رایج ۹۰ روز از ۱۸۰ روز شینگن پشتیبانی نمی‌کند و به طور خودکار بعد از این ۵ روز اعتبار ویزای شما منقضی خواهد شد.

ویزای شینگن تایپ C

ویزا شینگن نوع C، در واقع یک نوع ویزای توریستی (Tourist Visa) برای ورود و اقامت کوتاه مدت در هر یک از کشورهای منطقه شنگن است. مدت زمان بازدید و گردش، بسته به هدف سفر و ملاحظات دیگر در ویزا درج شده است. اعتبار ویزای نوع C، مانند دو نوع A و B محدودیت ندارد و شما به عنوان دارنده آن می‌توانید تا سقف ۹۰ روز از یک دوره ۱۸۰ روزه در کل منطقه شینگن سفر کنید. ویزای شینگن نوع C، بسته به هدف سفر و مجوز تعداد ورود به منطقه، انواع مختلفی دارد:

  • یک بار ورود (Single-entry): تنها یک بار می‌توانید در یک بازه زمانی مشخص که در ویزای شما ذکر شده، وارد منطقه شینگن شوید. با خروج از منطقه، حتی اگر ویزای شما اعتبار داشته باشد، دیگر امکان ورود دوباره نخواهید داشت. بسیاری ویزای یک بار ورود را با ورود به تنها یک کشور واحد اشتباه می‌گیرند. در ویزای شینگن تعداد مناطق مجاز برای ورود، بعد از برچسب عبارت «Valid for» و تعداد مجاز دفعات ورود به منطقه، بعد از عبارت «Number of Entries» آمده است.
  • دو بار ورود (Double-entry): تنها دو بار می توانید وارد منطقه شنگن شوید و با خروج دوم از منطقه، ویزای شما حتی با وجود داشتن اعتبار زمانی، منقضی شده و اجازه ورود دوباره نخواهید داشت. در ویزای دو بار ورود، باید دقت کنید که بیشتر از تعداد روزهای مجاز برای اقامت، در منطقه شینگن نمانید. اگر از افراد پر سفر به اروپا هستید و یا در آینده قصدش را دارید، بهتر است از ویزای چند بار ورود استفاده کنید.
  • چند بار ورود (Multiple-entry): ویزای مولتی شینگن، محدودیت ورود و خروج ندارد. با این حال، اعتبار آن ۹۰ روز از یک دوره ۶ ماهه است و اولین روز ورود شما به قلمرو شینگن، استارت اولین روز اعتبار ویزای شما خواهد بود. با توجه به هدف سفر و تعداد دفعاتی که به منطقه شنگن سفر می‌کنید، می‌توانید انواع ویزای چند بار ورود ۱ ساله، ۳ ساله و ۵ ساله را که در ادامه بیشتر با آنها آشنا خواهیم شد، درخواست دهید:
انواع تایپ ویزا
با داشتن ویزای شینگن میتوانید به بیشتر کشورهای اروپایی سفر کنید

 

انواع ویزای چند بار ورود توضیحات
ویزای چند بار ورود ۱ ساله ویزای شینگن ۱ ساله، به کسانی تعلق می‌گیرد که در دو سال گذشته حداقل ۳ مرتبه ویزا دریافت کرده و از آن استفاده کرده باشند. برای دریافت این نوع ویزا شنگن باید مدارک مربوط به ویزای قبلی و سفرهایی که به منطقه پیمان شینگن داشته‌اید را ارائه کنید. مدت اعتبار ۱۸۰ روز و مجوز اقامت شما تا سقف ۹۰ روز خواهد بود.
ویزای چند بار ورود ۳ ساله ویزای شینگن ۳ ساله، برای متقاضیانی صادر می‌شود که سابقه دریافت ویزای چند بار ورود ۱ ساله در دو سال گذشته را داشته و به طور کامل از آن استفاده کرده باشند. با این ویزا می‌توانید به مدت ۳ سال به هر کشور از منطقه شینگن سفر کنید، اما فقط برای ۹۰ روز از یک دوره ۱۸۰ روزه.
ویزای چند بار ورود ۵ ساله این ویزا مخصوص کسانی است که ویزای چند بار ورود با اعتبار حداقل ۲ سال را در سه سال گذشته دریافت و از آن استفاده کرده باشند. این ویزای شینگن به شما اجازه می‌دهد تا هر چند بار در ظرف مدت ۵ سال و با رعایت قانون اقامت ۹۰ روز از ۱۸۰ روز، به ۲۷ کشور اروپایی عضو شنگن سفر کنید.

ویزای شینگن تایپ D

ویزا شینگن نوع D، به ویزای ملی بلند مدت (National Long-Stay Visa) شناخته می‌شود و در موارد خاص همچون تحصیل، اقامت یا کار در یک کشور شینگن برای بیش از ۹۰ روز صادر می‌شود. این ویزای شنگن، می‌تواند یک بار ورود باشد که مناسب کسانی است که بعد از یک زمان مشخص دیگر نیازی به ماندن در یکی از کشورهای شینگن را ندارند. همچنین، می‌تواند چند بار ورود باشد که به دارنده آن اجازه می‌دهد تا دوباره در یک زمان مشخص به کشور صادر کننده وارد شود. لازم به ذکر است که با این نوع ویزا می‌توانید به کشورهای دیگر پیمان شینگن فقط برای ۹۰ روز از ۱۸۰ روز سفر کنید.

ویزای شنگن نوع D معمولا برای اهداف زیر صادر می‌شود:

  • تحصیل تا یک سال با امکان تمدید
  • فعالیت‌‌های آموزشی یا تحقیقاتی
  • دیدار خانواده و دوستان
  • فعالیت‌های حرفه‌ای و تخصصی
  • اهداف پزشکی که محدود برای یک دوره زمانی خاص صادر می‌شود

ویزای شینگن LTV

ویزای LTV، ویزای محدود منطقه‌ای شینگن (Limited Territorial Visa) است که دارنده آن در موارد خاص می‌تواند فقط به یک یا چند کشور منطقه شنگن خاص سفر کند. این ویزا یک مجوز معمولی برای سفر به اروپا نیست و فقط به افرادی که شرایط خاص یا حتی اورژانسی دارند تعلق می‌گیرد. ویزای شینگن LTV معمولا فقط توسط یک کشور عضو شینگن صادر می‌شود و دارنده آن اجازه ورود به دیگر کشورهای این منطقه، به جز کشور صادر کننده ویزا را ندارد.

ویزای LTV معمولا به دلایل بشردوستانه تحت تعهدات بین المللی صادر می‌شود. این ویزا برای کسانی است که سند مسافرتی معتبری ندارند و یکی از کشورهای شنگن در شرایط اضطراری همچون جنگ، مسائل امنیتی، سیاسی و غیره حاضر به پذیرش این فرد برای مدت زمان مشخصی است.

برای اینکه بدانید با ویزای شینگن به چه کشورهایی میتوانید سفر کنید مقاله کشورهای عضو شینگن را مطالعه کنید.

ویزای تایپ b
انواع ویزای شینگن بر اساس هدف سفر

انواع ویزا شینگن بر اساس هدف سفر

بیش از ۱۰ نوع هدف سفر برای دریافت ویزای شینگن در اختیار شما است. هنگام درخواست ویزا، از شما خواسته می‌شود که هدف از سفر خود به اروپا و کشورهای شینگن را ارائه دهید. هدف سفر، اسناد و مدارکی مورد نیاز برای ویزای شنگن شما را مشخص خواهد کرد. برای مثال اگر به دلایل پزشکی اقدام می‌کنید، باید اطلاعاتی در مورد روش درمان که به خاطرش به اروپا سفر می‌کنید را ارائه دهید. به طور کلی انواع ویزای شینگن از نظر هدف سفر به موارد رایج زیر تقسیم بندی می‌شود:

۱. ویزا توریستی (Tourist Visa)

از رایج‌ترین انواع ویزا شنگن، ویزای توریستی است که برای گذراندن تعطیلات صادر می‌شود. اگر قصد سفر به منطقه شنگن را دارید باید برای ویزای شینگن توریستی اقدام کنید. ویزای توریستی شنگن معمولا سینگل یا همان یک بار ورود است که اعتبار آن با توجه به نیاز شما، از ۱۵ تا ۹۰ روز اقامت با اعتبار ۱ ماهه تا ۵ ساله متغیر خواهد بود.

۲. ویزا ترانزیت فرودگاهی (Airport Transit Visa)

اگر قصد سفر و پرواز غیر مستقیم به کشور غیر شینگن را دارید و پرواز انتظار شما در یکی از فرودگاه‌های منطقه شنگن می‌نشیند، باید ویزای ترانزیت شینگن داشته باشید. ویزای ترانزیت فرودگاهی از نوع A و B است که در بخش‌های قبلی با آنها آشنا شدیم. ویزای ترانزیت فرودگاهی با توجه به نوع آن، نهایت تا ۵ روز می‌تواند اعتبار داشته باشد.

۳. ویزای ویزیتور (Visitor Visa)

ویزای بازدید شینگن، سفر با هدف دیدار دوستان و خانواده در منطقه شینگن است. اعتبار ویزای شینگن ویزیتور، معمولا تا سقف ۹۰ روز از یک دوره ۱۸۰ روزه صادر می‌شود.

۴. ویزای تجاری (Business Visa)

یکی دیگر از اهداف سفر به اروپا به دلایل حرفه‌ای و تجاری است که برای افراد پر سفر به اروپا مناسب است. ویزای تجاری شینگن بهتر است مولتیپل یا همان چندبار ورود از تایپ C باشد. اگر نیاز به اقامت بیش از ۹۰ روز در یکی از کشورهای شینگن دارید، ویزای ملی بلند مدت (ویزای تایپ D) نیز در دسترس است.

۵. ویزای پزشکی (Medical Visa)

ویزای شینگن پزشکی، عمدتا برای دریافت مراقبت‌های پزشکی و درمانی در یکی از کشورهای پیمان شنگن صادر می‌شود. ویزای پزشکی معمولا در دسته ویزای تایپ D شینگن قرار می‌گیرد و در شرایط خاص ممکن است مجوز اقامت بیش از ۹۰ روز را به متقاضی بدهد.

۶. ویزای فرهنگی (Cultural Visa)

هدف سفر شما به کشورهای شنگن می‌تواند به دلایل فرهنگی و شرکت در رویدادهای فرهنگی در اروپا باشد که باید برای ویزای شنگن فرهنگی اقدام کنید.

۷. ویزای تحصیلی (Study Visa)

اهداف آموزشی، یکی دیگر از انواع ویزا شینگن است که برای شرکت در دوره‌های آموزشی در آموزشگاه یا شرکت در رویدادهای آموزشی و تحصیلی صادر می‌شود. ویزای آموزشی شنگن را می توان از زیر مجموعه‌های ویزای تایپ D یا همان ویزای ملی دانست که در شرایط خاص برای اقامت بیش از ۹۰ روز در یک کشور خاص شینگن نیز استفاده می‌شود.

۸. ویزای ورزشی (Sport Visa)

ویزای ورزشی شینگن، برای شرکت در مسابقات ورزشی است و چنانچه عضوی از یک تیم ورزشی هستید و باید به قلمرو شنگن سفر کنید، باید برای دریافت آن اقدام کنید. ویزای ورزشی هم معمولا از قانون ۱۸۰/۹۰ رایج پشتیبانی می‌کند.

۹. ویزای بازدید رسمی (Official Visa)

این نوع ویزا شینگن مناسب کسانی است که به عنوان عضو یک هیئت رسمی دولتی باید به اروپا و یکی از کشورهای شینگن سفر کنند. دارندگان این نوع ویزا معمولا امکان سفر به تمام ۲۷ کشور منطقه شنگن را دارند.

اهداف دیگری برای اخذ ویزای شینگن در نظر گرفته شده است که از جمله آنها می‌توان به روش همسر اروپایی (European Spouse) و اهداف مذهبی (Religious Purposes) اشاره کرد.

برای آشنایی با کشورهایی که عضو شینگن نیستند مقاله کشورهای اروپایی غیر شینگن را مطالعه کنید.

منطقه شینگن و کشورهای عضو

حال که انواع ویزای شینگن را معرفی کردیم، بهتر است با خود منطقه و کشورهای عضو آن نیز آشنا شویم. در سال ۱۹۸۴ در روستایی به نام «شنگن» در کشور لوکزامبورگ، دو کشور آلمان و فرانسه برای سفر آزادانه شهروندان خود، حذف روادید را در قالب «معاهده شینگن» عملی کردند. با گذشت زمان، کشورهای بیشتری به این معاهده پیوستند و منطقه شنگن را تشکیل دادند. در حال حاضر ۲۷ کشور اروپایی عضو معاهده شینگن هستند که این منطقه را به بزرگ‌ترین محدوده جغرافیایی سفر بدون ویزای در جهان تبدیل کرده است. کشورهای زیر در حال حاضر اعضای منطقه شینگن هستند:

  • اتریش
  • بلژیک
  • جمهوری چک
  • کرواسی
  • دانمارک
  • استونی
  • فنلاند
  • فرانسه
  • آلمان
  • یونان
  • مجارستان
  • ایسلند
  • ایتالیا
  • لیتوانی
  • لتونی
  • لوکزامبورگ
  • مالت
  • هلند
  • نروژ
  • لهستان
  • پرتغال
  • اسلواکی
  • اسلوونی
  • اسپانیا
  • سوئد
  • سوییس
  • لیختن اشتاین
انواع ویزا شینگن
برای گرفتن انواع ویزای شینگن بهتر است قوانین را به خوبی بدانید

اعتبار ویزای شینگن و قانون ۱۸۰/۹۰

اعتبار انواع ویزای شینگن مربوط به اعتبار دوره‌ای و مدت زمان اقامت در منطقه شینگن است. مدت زمان اقامت، تعداد روزهای مجاز برای ماندن در منطقه شینگن و مدت اعتبار ویزا، دوره زمانی است که مجوز ورود و ماندن در منطقه را به شما می‌دهد. تمام ویزاهای شینگن به مدت ۹۰ روز در یک دوره ۱۸۰ روزه معتبر هستند. این همان قانون ۱۸۰/۹۰ است، به این معنی که پس از ورود به منطقه شنگن اعتبار ۱۸۰ روزه شما آغاز می‌شود و در طی این دوره تا سقف ۹۰ روز می‌توانید در این منطقه حضور یا رفت و آمد داشته باشید.

برای مثال، اگر ویزای مولتی یا چند بار ورود شینگن دارید و در ورود اول ۳۰ روز را در منطقه سپری کرده‌‌ و سپس خارج شوید، و دوباره بعد از ۱۰۰ روز وارد منطقه شنگن شده و ۱۵ روز اقامت داشته باشید، تنها همان ۴۵ روز اقامت از اعتبار ویزای شینگن شما کم خواهد شد. این اقامت چند باره تا سقف ۹۰ روز فقط طی مدت زمان ۱۸۰ روز از اولین ورود شما به منطقه شنگن ممکن خواهد بود. بعد از پایان اعتبار ویزا یعنی بعد از ۱۸۰ روز، روزهای باقی مانده تا ۹۰ روز سوخت خواهد شد.

سخن آخر

ویزای شینگن انواع مختلفی دارد که در این مقاله با رایج‌ترین آنها آشنا شدیم. از ویزای یونیفرم تایپ A، B و C گرفته تا ویزای LTV و ویزای ملی تایپ D که هر کدام از آنها برای اهداف خاصی همچون توریستی، تجاری، پزشکی، ترانزیت فرودگاهی و غیره صادر می‌شوند. اگر برای اولین بار است که اقدام به اخذ ویزای شینگن می‌کنید، باید هدف از سفر و شرایط خود را مدنظر قرار دهید و سپس اقدام خود را عملی کنید. با توجه به گستردگی و متغیر بودن شرایط ویزا شینگن، با مشاورین ما در موسسه مهاجرتی النورا در تماس باشید تا به شما در انتخاب گزینه مناسب کمک کنند.

همین حالا با ما رایگان مشاوره کنید

سوالات متداول

برخی از سوالات متداول درباره انواع ویزای شینگن و تفاوت آنها و پاسخ‌های مربوط به آن‌ها را اینجا با شما به اشتراک گذاشتیم.

آیا می توانم با ویزای یکبار ورود به ۲ کشور شینگن سفر کنم؟

بله، تا زمانی که در طول سفر خود منطقه شینگن را ترک نکنید، می توانید با ویزای یکبار ورود از چندین کشور شینگن بازدید کنید.

کدام کشور طولانی ترین ویزای شینگن را می دهد؟

برای ویزای فرانسه اقدام کنید، زیرا بیشترین زمان را در آنجا خواهید داشت.

کدام کشور بالاترین نرخ رد ویزا را دارد؟

الجزایر جایگاه اول را با نرخ رد ۴۵.۸ درصد به دست آورده است.