مقدمه‌ی آشنایی با کشورهای شینگن

کشورهای شینگن از جمله کشورهای محبوب برای اغلب توریست‌ها و مهاجران به شمار می‌رود. هرچند که این کشورها، در اثر گذر زمان تغییراتی کردند و برخی به تازگی به این معاهده اضافه شدند و برخی از آن نیز حذف شدند. به طور کلی، این منطقه را ۲۷ کشور تشکیل می‌دهد؛ این کشورها سفر بدون ویزا را برای شهروندان خود فراهم می‌کنند. افرادی که پاسپورت یکی از این کشورها را داشته باشند، به سادگی با خرید بلیط می‌توانند به هر کدام از کشورهای منطقه سفر کنند.

امروزه کشورهای عضو این معاهده شامل کشورهایی مانند اتریش، بلژیک، جمهوری چک، دانمارک، استونی، فنلاند، فرانسه، آلمان، یونان، مجارستان، ایسلند، ایتالیا، لتونی، لیختن اشتاین، لیتوانی، لوکزامبورگ، مالت، هلند، نروژ، لهستان، پرتغال، اسلواکی، اسلوونی، اسپانیا، سوئد، سوئیس و کرواسی می‌شود. در ادامه‌ی این مقاله از النورا به بررسی بیشتر این کشورها می‌پردازیم.

شینگن چیست؟ در سال ۲۰۲۳ چه تغییراتی کرد؟

تصویری از هواپیمایی بر روی نقشه ی شینگن برای عنوان شینگن چیست؟ در سال ۲۰۲۳ چه تغییراتی کرد؟ انتخاب شده است.
شینگن یک منطقه اروپایی متشکل از ۲۶ کشور است که بر تقویت مرزهای خارجی خود تمرکز نموده‌اند

اگر میخواهید ویزای شینگن بگیرید بهتر است ابتدا مقاله انواع ویزای شینگن را مطالعه کنید تا با آگاهی بیشتر اقدام کنید.

این پیمان و توافق، ابتدا بین ۵ کشور صورت پذیرفت و در سال ۱۹۸۵ در روستایی به نام شینگن در توابع لوکزامبورگ امضا شد؛ بنابراین بلژیک، فرانسه،‌ آلمان غربی، هلند و لوکزامبورگ شکل گرفتند. اینها به عنوان کشورهای اتحادیه اروپا شناخته می‌شوند. هرچند که کشورهای اتحادیه اروپا با آنهایی که عضو این توافق هستند، تفاوت‌هایی باهم دارند؛ همچنین کشورهای کرواسی، رومانی و بلغارستان درخواست عضویت این پیمان را دادند و بالاخره در ۱ ژانویه ۲۰۲۳ کرواسی به این توافق اضافه شد و یکی از کشورهای این معاهده به شمار می‌رود.

اما کشور انگلیس در سال ۲۰۲۰ از اتحادیه اروپا انصراف داد و دیگر عضو این معاهده نیست. شهروندان کشورهای عضو این پیمان، می‌توانند بدون نظارت مرزهای خارجی، به سایر کشورهای این توافق سفر کنند. افراد می‌توانند آزادانه به نقاط مختلف آن بروند و برای کار و زندگی نیز اقدام کنند. از این طریق مهاجرت نیز ساده‌تر می‌شود و تقاضا برای پاسپورت این کشورها بالاتر می‌رود؛ حتی از نظر توریستی و گردشگری بیشتری مورد توجه قرار می‌گیرد و در اقتصاد آن‌ها تاثیر می‌گذارد.

کشورهای عضو شینگن و زمان پیاده‌سازی این پیمان

رفت‌وآمد افراد بدون نیاز به ویزا برای کشورهای عضو این پیمان‌، گزینه بسیار مناسبی است؛ بنابراین اغلب کشورهای پیشرفته به عضویت در این معاهده علاقه دارند. رفت‌وآمد مسافران و توریست‌ها و حتی تجارت و مبادلات کالایی موجب افزایش رشد اقتصادی درون کشورها می‌شود و امکان گردش سرمایه را نیز فراهم می‌کند. در ادامه مقاله، به بررسی بیشتر برخی از این کشورها می‌پردازیم:

۱. اتریش،‌ ثروتمندترین کشور دنیا

کشور اتریش به عنوان یکی از کشورهای موفق اتحادیه اروپا شناخته می‌شود که از نظر اقتصادی پیشرفت‌های زیادی کرده است. این کشور زیبا و دوست‌داشتنی از ۱ دسامبر ۱۹۹۷ به این معاهده پیوست.  اتریش از جمله ثروتمندترین کشورهای دنیا شناخته می‌شود و واحد پولی‌ آن یورو است.

۲. بلژیک، زبان‌های معتبر و جهانی

یکی از کشورهایی که از همان ابتدا در این توافق وجود داشت، بلژیک است. بلژیک در ۲۶ مارس ۱۹۹۵ به این توافق پیوست. بلژیک به عنوان یکی از کشورهای اتحادیه اروپا شناخته می‌شود که زبان‌های رسمی آن المانی، هلندی و فرانسوی است. این کشور نیز با واحد پولی یورو مبادلات خود را انجام می‌دهد.

۳. جمهوری چک، اقتصادی موفق

از جمله کشورهای عضو را می‌توان جمهوری چک معرفی کرد. جمهوری چک از ۲۱ دسامبر ۲۰۰۷ به این توافق پیوست و به عنوان کشورهای اتحادیه اروپا شناخته می‌شود. این کشور در مرکز اروپا قرار دارد و از نظر اقتصادی کشوری بسیار موفق شناخته می‌شود.

۴. دانمارک از کشورهای اسکاندیناوی

کشوری که در اتحادیه اروپا قرار دارد و از ۲۵ مارس ۲۰۰۱ در این توافق وجود دارد. البته بخش‌هایی از این کشور مانند گرینلند و جزایر فارو در این پیمان قرار ندارد. این کشور هم در اتحادیه اروپا قرار دارد و جنوبی‌ترین کشور اسکاندیناوی به شمار می‌رود.

۵. استونی با بالاترین درآمد

استونی هم از ۲۱ دسامبر ۲۰۰۷ به کشورهای عضو پیوست و از جمله کشورهای اتحادیه اروپا به شمار می‌رود. پول رایج این کشور یورو است و از نظر اقتصادی درآمد بالایی دارد.

۶. فنلاند با کمترین فساد

یکی از کشورهای محبوب عضو،‌ فنلاند است. این کشور در ۲۵ دسامبر ۲۰۰۱ به این پیمان‌نامه پیوست. این کشور در اتحادیه اروپا قرار دارد. پول رایج این کشور نیز یورو است و پایین‌ترین فساد اقتصادی را در دنیا دارد.

۷.فرانسه، ششمین کشور موفق دنیا

یکی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا، فرانسه است. فرانسه در ۲۶ مارس ۱۹۹۵ عضو این پیمان شد و پول رایج کشور یورو است. این کشور هم از نظر اقتصادی بسیار موفق محسوب می‌شود و از نظر کشاورزی و فعالیت‌های دامپروری برجسته است.

۸. آلمان و ویزای شنگن آلمان

آلمان در اتحادیه اروپا قرار دارد و در ۲۶ مارس ۱۹۹۵ این توافق را امضا کرد و از جمله کشورهای موفق و ثروتمند اروپایی به شمار می‌رود. واحد پول این کشور نیز یورو است و هر ساله مهاجران زیادی به این کشور کوچ می‌کنند. همچنین ویزای شنگن آلمان بسیار محبوب است و به خصوص برای توریست‌ها ارزش زیادی دارد.

۹. یونان، زیبا و توریستی

از کشورهای توریستی و زیبا را می‌توان یونان دانست که از ۱ ژانویه ۲۰۰۰ به این پیمان پیوست. یونان از کشورهای اوراسیا به شمار می‌رود و واحد پولی آن یورو است. این کشور جذابیت توریستی بالایی دارد و هر ساله گردشگران به آن سفر می‌کنند.

۱۰. مجارستان، کشور اقتصادی و موفق

این کشور از تاریخ ۲۱ دسامبر ۲۰۰۷ به این معاهده پیوست و همکاری خود را آغاز کرد. این کشور در اتحادیه اروپا قرار دارد و واحد پولی رایج آن فورینت است. مجارستان از جمله کشورهای قدرتمند اقتصادی جهان به شمار می‌رود و از نظر توریستی نیز مورد توجه گردشگران قرار می‌گیرد.

۱۱. ایسلند، توریستی و گردشگری

ایسلند از ۲۵ مارس در ۲۰۰۱ به این پیمان پیوست و در اتحادیه اروپا قرار دارد. واحد پولی این کشور کرونای ایسلند است و از نظر اقتصادی و گردشگری بسیار موفق عمل می‌کند. ایسلند اغلب از انرژی تجدیدپذیر در کشور خود استفاده می‌کند.

۱۲. ایتالیا،‌ مهد هنر

از جمله کشورهای اروپایی ایتالیاست. این کشور از تاریخ ۲۶ اکتبر ۱۹۹۷ این پیمان را امضا کرد. این کشور مهد هنر است و از نظر معماری مورد توجه اغلب توریست‌ها و گردشگران قرار می‌گیرد.

۱۳. لتونی، کم جمعیت‌ترین کشور اروپایی

لتونی در ۲۱ دسامبر ۲۰۰۷ به اعضای این پیمان پیوست و از کشورهای اتحادیه اروپاست. واحد پولی این کشور نیز یورو است. لتونی کم‌جمعیت‌ترین کشورهای اتحادیه اروپا به شمار می‌رود.

۱۴. لیختن اشتاین با بالاترین سرانه تولید

این کشور در تاریخ ۱۹ دسامبر ۲۰۱۱ به این پیمان پیوست. این کشور نیز در مرکز اروپا قرار دارد و واحد پولی آن فرانک سوییس است. این کشور از نظر اقتصادی موفق به شمار می‌رود و بالاترین سرانه تولید ناخالص داخلی دارد.

۱۵. لوکزامبورگ، بانکداری موفق دنیا

لوکزامبورگ در ۲۵ مارس ۱۹۹۵ این توافق را امضا کرد. این کشور از جمله کشورهای اتحادیه اروپا به شمار می‌رود. واحد پولی رایج این کشور یورو است و در بخش صنعتی به تولید مواد شیمیایی و لاستیک می‌پردازد.

ویزای شینگن چیست؟

تصویری از فرم ویزای شینگن برای عنوان ویزای شینگن چیست؟ انتخاب شده است.
ویزای شینگن یک برچسب است که در پاسپورت زده می‌شود و به او اجازه می‌دهد در ۲۶ کشور عضو شینگن تردد کند

اگر ویزای شینگن شما ریجکت شده در مقاله ریجکت شدن ویزای شینگن دلایل این موضوع و اقداماتی که میتوانید برای رفع آن بکنید را بخوانید.

اغلب مهاجران و افراد متقاضی برای سفر به کشورهای عضو این پیمان، نیاز به ویزای شینگن دارند. افرادی که خارج از کشورهای عضو می‌آیند و برای سفر یا مهاجرت باید ویزا دریافت کنند. این نوع ویزا براساس کشور قیمت‌های متفاوتی دارد و به این امکان را به متقاضی می‌دهد تا بتواند به نقاط مختلف اروپا برود و یا برای تحصیل، کار، سرمایه‌گذاری و… اقدام کند. کسانی که از کشورهای خارج از ادیه اروپا قصد این مهاجرت و سفر را دارند برای اقامت‌های کوتاه مدت و میان مدت خود درخواست می‌دهند.

ویزای شینگن به دارندگان این امکان را می‌دهد که بتوانند به مدت ۳ ماه در این منطقه بمانند. افرادی که پاسپورت یا اقامت موقت اتحادیه اروپا را داشته باشند، نیازی به اخذ ویزای شینگن نیز ندارند. البته برای گرفتن این نوع ویزا باید مدارک مورد نیاز را تهیه کنند. مدارکی مانند فرم درخواست،‌ گذرنامه معتبر، دو قطعه عکس جدید و یکسان، گذرنامه، کپی از اطلاعات گذرنامه، بلیط دوطرفه، بیمه درمانی، تمکن مالی، اظهارنامه بانکی، ووچر هتل و مدارکی که نشان دهد هزینه‌های ویزا پرداخت شده است.

انواع ویزای شینگن

گفتنی است که ویزاهای شینگن تنوع زیادی دارند و براساس درخواست افراد مدت اعتبار آن، نوع و هدف سفر نیز متفاوت است. قبل از هرچیز باید هدف فرد از سفر به صورت دقیق و شفاف مشخص باشد و براساس نوع درخواستی که دارد، اقدام کند. بنابراین در ادامه به بررسی بیشتر انواع ویزای این پیمان می‌پردازیم:

ویزای توریستی

ویزای توریستی برای گردش افراد خارج از این محدوده امکان سفرهای توریستی و گردشگری را فراهم می‌کند. به این نوع ویزا USV گفته می‌شود که به مدت ۹۰ روز امکان سفر برای هر شش ماه را به افراد متقاضی می‌دهد. به این نوع ویزا A, B ,C گفته می‌شود.

ویزای ملاقات دوستان و خانواده

این نوع ویزا نیز برای افرادی است که خانواده‌ یا دوستانشان در کشورهای عضو این توافق زندگی می‌کنند. به این نوع ویزا شینگن گفته می‌شود که ۹۰ روز در طی ۱۸۰ روز اعتبار دارد. از این طریق فرد می‌تواند خارج از محدوده کشورهای عضو برای اخذ ویزای شینگن اقدام کند.

ویزای تجاری

ویزای تجاری برای درخواست تجاری مهاجران صادر می‌شود. ویزای تجاری حدود ۹۰ روز اعتبار دارد و فرصت تجاری را برای افراد فراهم می‌کند.

ویزای پزشکی

در گاهی از موارد با گرفتن نامه معتبر پزشکی می‌توان از ویزای پزشکی برای درمان در کشورهای عضو استفاده کرد. بنابراین ویزای پزشکی تا حدود ۹۰ روز ادامه پیدا می‌کند.  مراقبت‌های پزشکی در این بازه ادامه پیدا می‌کند.

ویزای ترانزیت

ویزای ترانزیت هم کوتاه مدت است و به افراد فرصت می‌دهد که از هواپیمای اول خود پیاده شوند و به پیاده دومی بروند. هنگامی که فرد پرواز غیر مستقیم دارد می‌تواند از ویزای ترانزیت استفاده کند.

ویزا شینگن برای سفر به کشورهای اروپایی

این نوع ویزا به مهاجران کمک خیلی خوبی می‌کند تا از کشورهایی که عضو نیستند، بتوانند به کشورهای عضو سفر کنند. حداکثر زمانی که این گونه ویزاها اعتبار دارند، تقریبا تا ۳ ماه است. افرادی که بیشتر ماندگار شوند، بایستی از طریق سفارتخانه برای گرفتن ویزای بلند مدت اقدام کنند. برای ویزاهای بلند مدت اغلب باید ویزای خود را به ویزای کاری، تحصیلی، تجارت،‌ سرمایه‌گذاری یا… تبدیل کرد. البته برای گرفتن هر کدام از این نوع ویزاها باید مدارک مورد نیاز آن را حاضر کنید تا بتوانید سفارت را قانع کنید.

همچنین بعد از مدتی ماندن در کشورهای اروپایی و عضو این پیمان، می‌توان پاسپورت آن کشور را دریافت کرد. هر کشور قوانین خاص خودش را دارد اما اغلب با پنج سال مدام تحصیل یا کار و… می‌توان برای گرفتن پاسپورت آن کشور اقدام کرد.

شرایط گرفتن ویزای شینگن

برای گرفتن این نوع ویزا متقاضیان باید مدارکی را آماده کنند و از این فرصت برای سفر خود استفاده کنند. در ادامه به برخی از نکاتی که باید قبل از اقدام رعایت کنید، می‌پردازیم:

در ابتدا هدف شما از سفر باید مشخص باشد.
درخواست خود را بررسی کنید و از مشاوران در این زمینه کمک بگیرید.
هدف سفر که مشخص شد باید از طریق سفارت آن کشور و یا کنسولگری اقدام کنید.
مدارک مورد نیاز ویزا شینگن را گرد آورید.
فرم ویزای کوتاه مدت را تهیه و پر کنید.
از سفارت مربوطه نوبت بگیرید.
برای مصاحبه آماده شوید.
هزینه‌های ویزا را بپردازید.
جواب حدود ۲۱ روز طول می‌کشد پس صبور باشید.

تفاوت اتحادیه اروپا با اتحادیه شینگن

اغلب افراد فکر می‌کنند که کشورهای اتحادیه اروپا دقیقاً همان کشورهای عضو شینگن هستند؛ اما در واقع اینطور نیست. این توافق برای مبادلات کالا و سفر انسان‌ها به امضا رسید و هدف کشورهای عضو، بیشتر جنبه حمایتی داشت. به هرحال شینگن و اتحادیه اروپا دو نهاد جدا از هم به شمار می‌روند و لزوماً کشورهای این معاهده در قاره اروپا واقع نشدند: این کشورها با هم در زمینه سیاسی و اقتصادی توافقی ندارند.

کشورهای اتحادیه اروپا برای اهداف سیاسی و اقتصادی مشترک در عرصه بین‌الملل با هم توافق کردند؛ حتی بخش قانون‌گذاری کشورهای اتحادیه اروپا همسان است و در زمینه‌های اقتصادی، صنعت، معدن، کشاورزی و توسعه با هم اتفاق نظر دارند. بنابراین با دریافت ویزا امکان سفر به کل کشورهای اتحادیه اروپا وجود ندارد و فقط کشورهای نام‌برده این مجوز را معتبر می‌دانند.

ETIAS چیست؟

برای کسانی که پاسپورت کشورهای اروپایی را دارند و دیگر نیازی به ویزا ندارند، قوانینی وجود دارد که از مرزهای میانی کشورهای عضو محافظت کند و ورود و خروج افراد تا حدی نظارت شود. در نتیجه هرچند که افراد دارای پاسپورت کشورهای عضو نیازی به ویزا ندارند؛ اما باید مجوز سفر اتیاس را تهیه کنند. مجوز سفر با ویزا تفاوت دارد و کمی قوانین آن راحت‌تر است.

قوانین اتیاس برای حفاظت و امنیت بیشتر از کشور است و با این روش مسافران اتحادیه اروپا می‌توانند با امنیت بیشتری سفر کنند و اطلاعات مسافرتی آن‌ها به سادگی جمع‌آوری و ثبت می‌شود. این مجوز اغلب برای ۳ سال اعتبار دارد و فرد می‌تواند مدت ۹۰ روز در یکی از کشورهای عضو این پیمان بماند. داده‌های سفر هر فرد از طریق این مجوز در سیستم اطلاعات ثبت می‌شود و در صورت مغایرت اطلاعات، مجوز باطل خواهد شد.

ویژگی‌های کشورهای شینگن

تصویری از فرم ویزای شینگن برای عنوان ویژگی‌های کشورهای شینگن انتخاب شده است.
ممکن است در آینده لیست کشورهای شنگن دچار تغییر شده و برخی کشورهای دیگر نیز به منطقه شینگن اضافه شوند

 

همانطوری که تا به اینجا گفته شد، کشورهای عضو مزایای زیادی را برای شهروندان خود فراهم می‌کنند. این مزایای برای رفاه مسافران هم در نظر گرفته می‌شود تا امنیت و آرامش بیشتری را در سفر تجربه کنند. حتی با داشتن مجوز ETIAS برای مسافران امکانات بیشتری فراهم می‌شود تا به راحتی بتوانند به سفر خود بپردازند. در ادامه این ویژگی‌ها را معرفی می‌کنیم:

  • مرزهای خارجی کشورهای عضو قوانین و شرایط یکسانی را برای افراد قائل است.
  • پلیس در این کشورها با هم ارتباط و همکاری دارند.
  • شهروندان عضو این پیمان می‌توانند به راحتی سفر کنند و با داشتن ویزا و یا مجوز اتیاس می‌توان از مرزهای داخلی ۲۷ عبور کنند. کنترل مرزی نیز به صورت جداگانه انجام نمی‌شود.
  • امکان پیگیری مجرمین در کوتاه‌ترین مدت در این کشورها وجود دارد و همکاری بین آن‌ها موجب دسترسی راحت‌تر برای اجرای حکم می‌شود.
  • اعتبار این نوع ویزا اغلب بین ۳۰ روز تا ۹۰ روز است و بستگی به شرایط مسافرت دارد.
  • در صورتی که احتمال تهدید داخلی و خارجی برای کشورهای عضو، بسته شدن مرزهای داخلی کشور نیز وجود دارد و مسافران اجازه ورود ندارند.
  • تمام اطلاعات مسافران در سیستم مشترک SIS ثبت و به صورت یکپارچه مدیریت می‌شود. بنابراین دسترسی به اطلاعات کالا و مسافران در کوتاه‌ترین زمان امکان‌پذیر است.

سخن آخر

در این مقاله به بررسی دقیق‌ کشورهای عضو شنگن پرداختیم. این پیمان برای جابه‌جایی انسان‌ها و مبادلات کالایی اهمیت زیادی دارد. افرادی که پاسپورت این کشورها را دارند، می‌توانند به راحتی به این کشورها سفر کنند و نیازی به ویزا ندارند؛‌ اما افراد خارج از این حوزه از طریق کنسولگری و سفارت برای اخذ ویزای شینگن اقدام می‌کنند. از طریق این ویزا می‌توان به مدت ۹۰ روز در کشورهای عضو بمانند و شامل ویزای کاری، توریستی،‌ دیدار خانواده و… می‌شود.

همین حالا با ما رایگان مشاوره کنید

سوالات متداول (Frequently Asked Questions)

برخی از سوالات متداول درباره آشنایی با کشورهای شینگن و پاسخ‌های مربوط به آن‌ها را اینجا با شما به اشتراک گذاشتیم.

کشورهای عضو شینگن برای مسافران چه رفاهی را فراهم کردند؟

کسانی که ویزا می‌گیرند به راحتی می‌توانند به سایر نقاط این کشورها سفر کنند.

اغلب درخواست‌های شینگن برای چه نوع ویزایی است؟

توریست‌ها و گردشگران تمایل بیشتری برای دریافت این نوع ویزا دارند.

کشورهای این منطقه چه تعداد هستند؟

۲۷ کشور عضو این منطقه هستند و کشورهای زیادی تمایل به عضویت در این حوزه دارند.