مقدمه‌ی کشورهای اروپایی که عضو شینگن نیستند

کشورهای عضو شینگن شامل ۲۷ کشور می‌شود که شرایط مفیدی را برای شهروندان خود فراهم می‌کنند. شرایط مسافرت و گردش برای کشورهای عضو بسیار راحت‌تر است و می‌توان به سادگی و بدون دردسر به سایر کشورها سفر کرد. همچنین کشورهای عضو قوانین مشترکی در مورد مرزهای بیرونی خود دارند و برای امنیت کشور بر رفت‌و‌امد مسافران نظارت می‌کنند.

این پیمان برای مبادلات کالا و جذب گردشگران بیشتر کمک خوبی می‌کند و در نتیجه بر اقتصاد نیز تاثیر می‌گذارد. کشورهای عضو عبارت‌ است از: اتریش، بلژیک، جمهوری چک، دانمارک، استونی، فنلاند، فرانسه، آلمان، یونان، مجارستان، ایسلند، ایتالیا، لتونی، لیختن‌اشتاین، لیتوانی، لوکزامبورگ، مالت، هلند، نروژ، لهستان، پرتغال، اسلواکی، اسلوونی، اسپانیا، کرواسی، سوئد و سوئیس. در ادامه به معرفی کشورهایی که در این پیمان قرار ندارند می‌پردازیم:

معرفی کشورهایی که عضو شینگن نیستند

تصویری از پرچم شینگن برای عنوان معرفی کشورهایی که عضو شینگن نیستند انتخاب شده است.
شش کشور ازاعضای اتحادیه اروپا به علاوه قلمروهای دولتی نیز هنوز عضو کشورهای شینگن نیستند

اگر ویزای شینگن شما ریجکت شده در مقاله ریجکت شدن ویزای شینگن دلایل این موضوع و اقداماتی که میتوانید برای رفع آن بکنید را بخوانید.

کشورهای زیادی عضو این پیمان نیستند که برخی از آن‌ها درصدد عضویت نیز هستند. کشورهای اروپایی که عضو نیستند، شش کشور بریتانیا، قبرس، ایرلند، بلاروس، مونته‌نگرو، گرجستان را در برمی‌گیرد. به طور کلی کشورهایی که عضو شینگن نیستند، شامل کشورهایی مانند آلبانی، آندورا، ارمنستان، جمهوری آذربایجان، بلاروس، بوسنی و هرزگوین، کرواسی، قبرس، گرجستان، ایسلند، کوزوو، مقدونیه شمالی، مولداوی، موناکو، مونته‌نگرو، رومانی، روسیه، سان مارینو، صربستان، ترکیه، اوکراین، بریتانیا و شهر واتیکان می‌شود. در ادامه با این کشورها بیشتر آشنا می‌شویم.

چرا بریتانیا یک کشور غیر شینگن است؟

بریتانیا یکی از کشورهای ثروتمند و قدرتمند به شمار می‌رود که در اروپا نیز قرار دارد. این کشور به عنوان ششمین اقتصاد دنیا شناخته می‌شود که قدرت خرید مردم بالاست. بریتانیا عضو قدیمی اتحادیه اروپا محسوب می‌شود که از گذشته دور در سال ۱۹۷۲ در این اتحادیه قرار داشت؛ اما امروز تلاش خود را برای خروج از این منطقه نیز کرده است.

بریتانیا سال ۲۰۱۶ رای موافق برای خروج از اتحادیه اروپا دریافت کرد. این کشور امروز با نام انگلیس شناخته می‌شود و از دوران باستان وجود داشته است. همچنین بریتانیا در ابتدا از سال ۱۹۷۳ عضو منطقه شنگن بود، ولی در ژانویه سال ۲۰۲۰ از اتحادیه اروپا و شینگن خارج شد؛ هرچند که روابط آن با سایر کشورهای عضو تغییری نکرد. این کشور جذاب تمایلی به بازگشت دوباره به اتحادیه اروپا ندارد و هرچند که از نظر اقتصادی فواید زیادی دارد، اما بعید است که بار دیگر به عضویت برگردد.

چرا آلبانی برای گردشگران محبوبیت دارد؟

یکی از کشورهای توریستی، آلبانی است. این کشور جاذبه‌های طبیعی زیادی را در دل خود دارد که بسیار برای توریست‌ها و گردشگران گزینه مناسبی به نظر می‌رسد. وجود رودخانه‌ها،‌ رشته‌های کوه‌های متنوع و منطقه آلپ بسیار دیدنی است. کوهنوردی در آلبانی از جمله تفریحات مهم به شمار می‌شود. همچنین خوردنی‌های خوشمزه‌ای مانند چیفچی طبخ می‌شود که برای توریست‌ها محبوبیت زیادی دارد.

یکی از شهرهای پرطرفدار این کشور را گیروکاستر می‌توان دانست که مکان‌های قدیمی بسیاری را دربرمی‌گیرد. خانه‌های سنگی و باستانی در آلبانی خودنمایی می‌کند و مورد توجه توریست‌ها قرار می‌گیرد. واحد پولی رایج این کشور لک آلبانی است و اغلب مردم برای سرگرمی به سینما می‌روند و یا از مکان‌های طبیعی آن لذت می‌برند.

ویزای آندورا چند روزه است؟

یکی از کشورهای کوهستانی که زیبایی بی‌نظیری دارد، آندوراست. این کشور دقیقا بین خشکی و کوهستانی قرار دارد و در زمستان‌ها پیست‌های اسکی آن بسیار محبوب است. آندورا مکان‌های مناسبی برای دوچرخه سواری و راهنوردی نیز دارد که گردشگران می‌توانند از طبیعت زیبای آن لذت ببرند. در سال ۲۰۰۳ این کشور برای پیوستن به اتحادیه اروپا اقدام کرد؛ اما هنوز لیست کشورهای این منطقه قرار نگرفته است.

هرچند که اگر ویزای شینگن داشته باشید، می‌توانید به مدت ۹۰ روز از گردش در این کشور لذت ببرید. برای ماندن بیشتر از این ۹۰ روز باید برای اخذ ویزای بلندمدت‌تر اقدام کنید. البته آلبانی در لیست کشورهای کاندیدا قرار دارد و شاید به زودی درخواستش مورد قبول قرار بگیرد.

چگونه به بلاروس می‌توان سفر کرد؟

از جمله کشورهای پرطرفدار و زیبا را می‌توان بلاروس نام برد. این کشور سفر بدون صدور ویزا شنگن را برای کشورهای زیادی فراهم کرده است و گردشگران را با آغوش باز می‌پذیرد. پایتخت بلاروس، مینسک است و معماری زیبایی را دربرمی‌گیرد. رودخانه‌های زیبا و شب‌های پرهیاهو در این کشور برای گردشگران بسیار محبوب است و خوردنی‌هایی مانند درانیکی و قارچ وحشی از جمله غذاهای محبوب به شمار می‌رود. هرچند کسانی که ویزای شنگن دارن به این کشور نیز به راحتی مسافرت می‌کنند.

واحد پولی این کشور هم روبل بلاروس است و هزینه اقامت هر شب در این کشور حدود ۷۵ یورو می‌شود. گردشگران اغلب به موزه‌ها و جاذبه‌های تاریخی این کشور می‌روند و از آن دیدن می‌کنند. بلاروس غذاهای محلی زیادی دارد و غذاهای ارزانی را می‌توان در رستوران‌های متنوع تجربه کرد. همچنین تورهای مخصوص برای گردش در بلاروس وجود دارد و توریست‌ها می‌توانند از آن بهره ببرند.

بوسنی و هرزگوین چه شرایطی دارند؟

از جمله کشورهای خارج از این پیمان، بوسنی است. این کشور زیبا فرهنگ و مذهبی متفاوت دارد. غذاهای بوسنی بسیار خوشمزه هستند و منظره‌اش زیبا و چشم‌نواز است. یکی از شهرهای معروف و جذاب این کشور را می‌توان باشچارشی دانست که رودخانه نرتوا در آن جریان دارد.

یکی از خوردنی‌های این کشور آجوار است که با فلفل قرمز و بادمجان درست می‌شود. واحد پول رایج بوسنی مارک است و البته غذا در این کشور قیمت ارزانی دارد. مدت اقامت در این کشور هم ۹۰ روزه است و برای سفر به آن نیاز به صدور ویزا شنگن وجود دارد. برای اقامت هتل در این کشور با مبلغ ۱۰۰ دلار می‌توان اقدام کرد. سرگرمی در بوسنی قیمت زیادی ندارد و به راحتی می‌توان در آن گشتی زد.

اگر میخواهید ویزای شینگن بگیرید بهتر است ابتدا مقاله انواع ویزای شینگن را مطالعه کنید تا با آگاهی بیشتر اقدام کنید.

چرا قبرس شمالی عضو شینگن نیست؟

یکی از کشورهای توریستی و محبوب، قبرس شمالی است. هرچند که بخش قبرس جنوبی از نظر اقتصادی رشد بیشتری را تجربه می‌کند؛ اما قبرس شمالی هم از نظر رفاه اجتماعی و امکانات شرایط خوبی را برای شهروندان خود فراهم می‌کند. به طور کلی قبر هم عضو اتحادیه اروپاست؛ اما هنوز از اعضای شینگن نیست.

این کشور به زودی عضو خواهد شد و برای دریافت این نوع ویزا می‌توان اقدام کرد. قبرس شمالی هم شرایطی مانند کرواسی دارد که در ابتدای ۲۰۲۳ وارد این پیمان شد. قبرس شمالی توانسته در سال ۲۰۱۹ از طریق گردشگری رشد اقتصادی زیادی را تجربه کند. املاک در این کشور رو به رشد است و محلی مناسب برای سرمایه‌گذاری به شمار می‌رود.

چگونه جمهوری آذربایجان ویزا می‌دهد؟

آذربایجان یکی از زیباترین کشورهای توریستی است که بسیار مورد توجه گردشگران قرار می‌گیرد. این کشور علاوه‌بر طبیعتی بکر،‌ مکان‌های تاریخی زیادی را دارد که مربوط به زرتشتیان می‌شود. آذربایجان از جمله کشورهای محبوب برای سفرهای متنوع را شامل می‌شود. خوردنی‌های خوشمزه‌ای مانند حلوای شکی در  شیرینی‌فروشی‌ها به چشم می‌خورد که مزه خیلی خوبی دارد.

باکو پایتخت آذربایجان است که مکان‌های دیدنی و زیبای آن، چشمان گردشگران را خیره می‌کند. رشته‌ کوه‌های گسترده و طبیعت بی‌نظیر این شهر و روستاهای مرتفع باکو زبانزد است. پیتی شوربای غذای خوشمزه آذربایجانی محسوب می‌شود که مردم محلی با گوشت گوسفند و سبزیجات طبخ می‌کنند. ایرانیان برای سفر به این کشور نیازی به ویزا ندارند و تنها اسکن مدارک به صورت آنلاین کافی است. آذربایجان هم علاقه‌مند به پیوستن به شینگن است و حتی قرقیزستان و تاجیکستان هم به طرح ویزای آسیای مرکزی تمایل دارند. همچنین شهروندان کشورهای عضو می‌توانند به راحتی به این کشور سفر کنند.

چرا گرجستان برای سفر توریستی مناسب است؟

از جمله کشورهایی که نیازی به ویزای شینگن ندارد و ایرانیان بدون ویزا می‌توانن به آن سفر کنند،‌ گرجستان است. این کشور زیبا طبیعتی بی‌نظیر دارد و برای توریست‌ها و گردشگران گزینه مناسبی است. همچنین وجود تور گرجستان سفر به این کشور را راحت‌تر می‌کند و تجربه تازه‌ای را برای اغلب توریست‌ها می‌سازد.

از مزایای سفر به گرجستان، هزینه‌های پایین این کشور است که جذابیت آن را افزون می‌کند. این کشور شرایط را به خوبی برای گردشگران مهیا کرده است و بدون نیاز به ویزای شینگن می‌توان به آن سفر کرد. این کشور از نظر اقتصادی پیشرفت‌های زیادی کرده است و شاهراه ارتباطی اروپا و آسیا محسوب می‌شود. جاده تاریخی و پراهمیت ابریشم از این کشور عبور می‌کند.

مزایای عضویت در شینگن

سفر به کشورهای عضو برای اغلب توریست‌ها و گردشگران جذابیت زیادی دارد و اغلب مهاجران تلاش می‌کنند تا بتوانند پاسپورت‌های معتبر را دریافت کنند. سفر با این نوع ویزا راحت‌تر است و مزایای زیادی را به همراه دارد. دیگر خبری از دردسر گرفتن ویزا نیست و امکان سفر و ارسال و دریافت کالا به راحتی فراهم است.

با داشتن مدارک و البته تمکن مالی می‌توان برای اقامت‌های ۳۰ روزه تا ۱۸۰ روزه اقدام کرد و اغلب قوانین کشورهای عضو یکسان است. همچنین کشورهای زیادی که عضو نیستند امکان سفر با این ویزا را فراهم کردند که عبارتند از آلبانی، بلغارستان، گرجستان، صربستان، کلمبیا، جبل الطارق، مقدونیه شمالی، ترکیه، بلاروس، رومانی، قبرس شمالی و مکزیک و…. هرچند که این کشورها عضو نیستند، اما به سادگی به کشورهای عضو ویزا می‌دهند.

سفر به کشورهای خارج از شینگن

همانطوری که گفته شد، کشورهای زیادی عضو این پیمان نیستند در نتیجه براساس قوانین کشوری خود ویزا صادر می‌کنند و یا بدون ویزا امکان سفر را فراهم می‌کنند. اغلب کشورها ویزای شینگن را می‌پذیرند و امکان سفر با همان ویزا نیز فراهم است.

هزینه سفر از این طریق هم براساس نوع کشور با هم تفاوت‌های عمده‌ای دارند. البته داشتن تمکن مالی اهمیت زیادی دارد و برای دولت‌ها باید روشن شود که فرد از پس مخارج سفر خود به خوبی برمی‌اید و سربار کشور نمی‌شود. شرکت‌های مهاجرتی و معتبر زیادی هستند که در جمع‌آوری مدارک شما را راهنمایی می‌کنند و زمینه برای سفر افراد فراهم می‌شود.

هزینه سفر به کشورهای غیرعضو نیز متفاوت است و براساس نوع کشور و قوانین آن برآورد می‌شود. به طور مثال ویزای روسیه حدود ۹۰ دلار است و ویزای بلاروس حدود ۲۰۲ دلار هزینه برمی‌دارد. همچنین زمان ماندن در این کشورها نیز متفاوت است و بستگی به قوانین آن دارد.

سخن آخر

شینگن مزایای زیادی را برای کشورهای عضو فراهم می‌کند و امکان سفر و مبادلات کالا را راحت‌تر می‌کند. با این حال کشورهای زیادی عضو این پیمان نیستند و شرایط را به گونه‌ای دیگر برای توریست‌ها و مهاجران فراهم کرند. کشورهایی مانند قبرس،‌ رومانی و… علاقه‌مند به پیوستن این توافق هستند اما هنوز به مرحله اجرایی درنیامده است.

البته شهروندانی که پاسپورت معتبر جهانی داشته باشند به راحتی امکان سفر به سایر نقاط دنیا را دارند. ایرانیان هم بدون ویزا می‌توانند به برخی از کشورها مانند ترکیه،‌ ارمنستان، آذربایجان و… سفر کنند. وجود تورهای تفریحی برای گردشگران نیز فراهم است تا ایرانیان نیز بتوانند از این طریق به سایر نقاط دنیا سری بزنند و سفر کنند.

همین حالا با ما رایگان مشاوره کنید

سوالات متداول (Frequently Asked Questions)

برخی از سوالات متداول درباره آشنایی با کشورهای شینگن و پاسخ‌های مربوط به آن‌ها را اینجا با شما به اشتراک گذاشتیم.

چه کشورهایی تمایل به عضویت در منطقه شنگن را دارند؟

کشورهای زیادی تمایل به عضویت در شینگن را دارند و رومانی و بسیاری از کشورهای اوراسیا درخواست دادند.

با ویزای شینگن می‌توان به سفرهای غیر شینگن سفر کرد؟

بله، این نوع ویزا برای اغلب کشورها معتبر است.

کشورهای عضو چه مزایایی دارند؟

سفر برای افراد و مبادلات کالا راحت‌تر و سریع‌تر انجام می‌شود.