در سال‌های اخیر، انتخاب بهترین مقصد مهاجرتی جزو دغدغه‌های بسیاری از افرادی است که تصمیم به زندگی در خارج از کشور را گرفته‌اند. شما می‌توانید با انتخاب بهترین مقصد مهاجرتی، از مزایای زندگی، کار و تحصیل در خارج از کشور بهره‌مند شوید. اسپانیا و کانادا، دو کشوری هستند که از لحاظ اقتصادی جایگاه بسیار بالایی را پیدا کرده‌اند. اسپانیا را می‌توان جزو کشور‌هایی در نظر گرفت که در جنوب غرب اروپا واقع شده است. این کشور با داشتن آب و هوای گرم، شرایط کاری و زندگی مناسب، گزینه‌ایده‌آلی برای مهاجرت محسوب می‌شود. اما کانادا نیز در کشور آمریکایی شمالی واقع شده است که به دلیل اقتصاد قوی، بازار کار فوق‌العاده غنی دارد. مهاجرت به کانادا و اسپانیا می‌تواند بهترین راهکار برای تجربه زندگی در رفاه بیشتر و تضمین آینده شغلی شما است. در صورتی که بین کشور‌های کانادا یا اسپانیا برای مهاجرت دچار چالش شده‌اید، به شما خواندن این محتوا را پیشنهاد می‌کنیم.

مقایسه کشورهای کانادا و اسپانیا

کشور‌های اسپانیا و کانادا باید از لحاظ مختلف مورد بررسی و مقایسه قرار بگیرند. در این صورت، تصمیم‌گیری در زمینه انتخاب یکی از این دو کشور برای مهاجرت کاری، تحصیلی یا… راحت‌تر خواهد بود. پس، حتماً این تفاوت‌ها را در نظر بگیرید و با وکیل مهاجرتی نیز در این زمینه مشورت کنید.

تفاوت اسپانیا و کانادا
اسپانیا و کانادا برای زندگی

اگر میخواهید بدانید چطور میتوانید اقامت دائم کانادا را بگیرید مقاله تبدیل ویزای توریستی کانادا به اقامت دائم را از دست ندهید.

مقایسه اسپانیا و کانادا از نظر تحصیل

کانادا و اسپانیا، هر دو می‌توانند شرایط تحصیل در بهترین دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی را برای متقاضیان هموار کنند. اما برای تحصیل در اسپانیا باید هزینه‌ای را بابت شهریه دانشگاه پرداخت کنید و امکان تحصیل رایگان وجود ندارد. این موضوع را نیز به خاطر داشته باشید که کیفیت آموزش و رتبه دانشگاه‌ها در کشور‌های اسپانیا و کانادا در یک سطح قرار دارد؛ اما مهمترین مسأله‌ای که اخیراً مورد توجه علاقه‌مندان به مهاجرت تحصیلی قرار می‌گیرد، چالش‌های مربوط به اخذ ویزا است. برای اینکه ثابت کنید واجد شرایط اخذ ویزای تحصیلی کانادا هستید، باید مدارکی مبنی بر داشتن تمکن مالی را ارائه دهید که این میزان در سال ۲۰۲۴ تا برابر بیشتر شده است. بنابراین، با در نظر گرفتن این شرط، شاید مهاجرت به اسپانیا برای تحصیل، راه حل بهتری باشد.

مقایسه اسپانیا و کانادا از نظر کار

به منظور کار کردن در اسپانیا باید دعوتنامه و معرفی‌نامه از شرکت یا مؤسسه محل کارتان داشته باشید. در واقع، کارفرمای اسپانیایی باید شما را برای کار در این کشور معرفی کند. به علاوه، شما به مجوز کار و ورک‌پرمیت نیز برای کار در اسپانیا احتیاج دارید. در واقع، شما باید رزومه شغلی خود را برای شرکت‌ها یا مؤسسات اسپانیایی ارسال کنید و منتظر پاسخ بمانید. در صورتی که رزومه شغلی‌تان مورد تأیید کارفرما قرار گرفت، جاب‌آفر برای شما صادر خواهد شد. کانادا نیز گسترده‌ترین فرصت‌های شغلی را به مهاجران ارائه می‌دهد. در برخی مناطق این کشور، به علت بالا بودن تعداد کارگران بازنشسته و پیری جمعیت، کانادا با کمبود نیروی کاری مواجه است. همچنین، به دلیل بالا بودن تعداد کارآفرینان در این کشور، برای مشاغل فعال در زمینه کارآفرینی، فرصت‌های شغلی زیادی مهیا شده است.

در کانادا، ساخت‌وساز رونق بسیار زیادی دارد؛ به همین خاطر فرصت‌های کاری متعددی برای نیرو‌های کار حرفه‌ای فراهم شده است. همچنین، در این کشور، بیشتر استان‌های مختلف از قبیل انتاریو، کبک، کلمبیا و آلبرتا، دارای بازار کار پررونق‌تری هستند. لازم به ذکر است که نرخ بیکاری نیز در اسپانیا در مقایسه با کانادا بسیار بیشتر است. بنابراین، به عنوان مهاجر، هنگام یافتن شغل در اسپانیا با چالش‌های بیشتری روبرو خواهید شد. در واقع، شرط یافتن شغل در این کشور می‌تواند داشتن مهارت حرفه‌ای، تخصص و رزومه خیلی قوی باشد. بنابراین، مهاجرت به کانادا برای داشتن آینده شغلی بهتر، راهکار مناسب‌تری است. در جدول زیر، لیستی از بهترین مشاغل این دو کشور را برای شما تهیه کرده‌ایم:

بهترین مشاغل اسپانیا بهترین مشاغل کانادا
مهندسی مشاغل مرتبط با کارآفرینی
فناوری اطلاعات بازاریابی
گردشگری پزشکی و مهندسی

اگر قصد مهاجرت تحصیلی به اسپانیا را دارید مقاله بهترین کالج های اسپانیا را از دست ندهید.

اسپانیا یا کانادا
کانادا و اسپانیا از نظر شرایط زندگی با هم متفاوت هستند

اگر میخواهید از بین کانادا و استرالیا یکی را انتخاب کنید مقاله مهاجرت به کانادا یا استرالیا را از دست ندهید.

تفاوت کانادا و اسپانیا از نظر هزینه زندگی

در هر دو کشور اسپانیا و کانادا، هزینه‌های زندگی پایین است. بنابراین، اگر قصد مهاجرت به کشوری با هزینه‌های زندگی کمتر را دارید، هر دو مورد گزینه مناسبی هستند. البته، این میزان هزینه‌ها با توجه به شهر محل سکونت، سبک زندگی و… متغیر است. اما لازم به ذکر است که هزینه‌های زندگی در اسپانیا در مقایسه با کشور‌های پیشرفته دیگر کمتر است.

مقایسه اسپانیا و کانادا از نظر میزان امنیت و آسایش

رفاه و امنیت شهروندان و مهاجران اسپانیایی برای دولت خیلی اهمیت دارد. تا به امروز، اسپانیا توانسته است که در ردیف ایمن‌ترین کشور‌ها قرار بگیرد. میزان جرم، جنایت و جنگ در این کشور بسیار پایین‌تر است. امنیت یک کشور می‌تواند در رفاه حال ساکنین و شهروندان تأثیر زیادی داشته باشد. مسلماً همه افراد به دنبال کشوری ایمن برای زندگی هستند؛ با این حال، هر دو کشور توانسته‌اند که از رفاه امنیتی را برای ساکنین فراهم کنند.

مقایسه کانادا و اسپانیا از نظر میزان درآمد‌ها

همانطور که قبلاً هم گفته‌ایم، کانادا رشد اقتصادی بسیار چشمگیر و قابل توجهی دارد. به همین خاطر، در این کشور میزان درآمد‌ها و حقوق مشاغل مختلف بالاتر از اسپانیا است. به همین خاطر، اگر هدف‌تان کسب رفاه مالی است، مهاجرت به کانادا به دلیل بالا بودن نرخ درامد‌ها می‌تواند بهترین گزینه برای شما باشد.

برای آشنایی با روشهای سرمایه گذاری در کانادا مقاله سرمایه گذاری در کانادا را مطالعه کنید.

مهاجرت به اسپانیا یا کانادا
جاهای دیدنی اسپانیا

اگر میخواهید برای تحصیل به اسپانیا بروید مقاله شرایط تحصیل رایگان در اسپانیا را از دست ندهید.

مقایسه کانادا و اسپانیا از نظر اقامت و اخذ ویزا

به منظور ورود به هر کشور خارجی باید ویزا دریافت کنید؛ هر کشوری نیز شرایط خاص خود را برای پذیرش مهاجرین دارد. تا سال قبل، مهاجرت به کانادا بیشتر از سایر کشور‌ها مورد استقبال و توجه مهاجرین قرار گرفته بود. اما امسال، به دلیل تغییرات اِعمال شده در قوانین، مهاجرین به دنبال انتخاب سایر مقاصد مهاجرتی نیز هستند. البته، این قوانین فقط در زمینه برخی از ویزا‌ها اِعمال شده‌اند و برای اطلاع دقیق‌تر باید با وکیل مهاجرتی در ارتباط باشید.

شما بعد از دریافت ویزای هر یک از کشور‌های کانادا یا اسپانیا می‌توانید مقیم این کشور‌ها به صورت موقت شوید. اما برای اقامت اسپانیا و کانادا به صورت دائم، تابعیت و شهروندی این کشور‌ها باید شرایط و الزاماتی را داشته باشید. به عنوان مثال، شما در بدو ورود به هر یک از این کشور‌ها با ویزای تحصیلی، اقامت موقت را دریافت می‌کنید؛ اما برای تبدیل آن به اقامت دائم باید بعد از تحصیل دنبال یافتن شغل باشید. در واقع، پس از یافتن شغل و ارائه مدارک لازم و پیگیری درخواست خود می‌توانید درخواست اقامت کانادا یا اسپانیا به صورت دائم را داشته باشید.

مزایای مهاجرت به اسپانیا و کانادا

قبل از شروع پروسه اخذ ویزا باید مزایای مهاجرت به کانادا و اسپانیا را در نظر بگیرید. این مزایا عبارتند از:

سیستم مراقبت بهداشتی باکیفیت اسپانیا

مهاجرانی که اسپانیا را به عنوان مقصد خود در نظر می‌گیرند، می‌توانند از خدمات بهداشتی درمانی نیز استفاده کنند. سیستم مراقبت بهداشتی درمانی این کشور بسیار مجهز است و خدمات درمانی به صورت رایگان با هزینه کمتر به بیماران ارائه می‌شوند. البته، برای دریافت مراقبت‌های بهتر می‌توانید از سیستم مراقبت بهداشتی خصوصی استفاده کنید و هزینه‌ای بیشتر را برای دریافت خدمات پرداخت کنید.

پایین بودن هزینه‌های زندگی اسپانیا

یکی از مزیت‌های زندگی در کشوری مانند اسپانیا، پایین بودن هزینه‌ها است. اسپانیا جزو کشور‌های گران قیمت نیست و هزینه زندگی در آنجا مقرون به صرفه‌تر است. هرچند در برخی از شهر‌های بزرگتر این کشور، هزینه‌های زندگی کمی بیشتر است.

اقتصاد قوی کانادا

کانادا، کشور با رشد اقتصادی پیوسته و مداوم است. این کشور، فرصت‌های شغلی متعددی را به لطف اقتصاد قوی برای مهاجرین در نظر دارد. اقتصاد کانادا را می‌توان جزو قدرتمندترین اقتصاد‌های دنیا در نظر گرفت که از سال ۲۰۱۶ رشد چشمگیری داشته است.

سیستم آموزشی عالی کانادا

کانادا، فرصت‌هایی را برای آموزش در سطح جهانی برای مهاجران در نظر گرفته است. به دلیل رایگان بودن تحصیل در مدرسه تا سال دوازدهم در این کشور، مهاجرت به کانادا برای خانواده‌های دارای فرزند بهترین گزینه است. همچنین، کانادا دارای دانشگاه‌ها و کالج‌هایی است که در لیست بهترین مؤسسات آموزشی دنیا قرار می‌گیرند.

اگر میخواهید بین کانادا و آمریکا یکی را برای مهاجرت انتخاب کنید، مقاله آمریکا یا کانادا را از دست ندهید.

کانادا یا اسپانیا
اسپانیا برای زندگی بهتر است یا کانادا

اگر نمیدانید بین اسپانیا و پرتغال کدام را برای مهاجرت انتخاب کنید مقاله مهاجرت به پرتغال یا اسپانیا را از دست ندهید.

معایب مهاجرت به اسپانیا

مهاجرت به کشوری مانند اسپانیا، در کنار مزایا با معایبی نیز همراه است. یکی از این معایب، مشکلات و موانع زبانی است. زبان انگلیسی را می‌توان جزو محبوب‌ترین و بهترین زبان‌های گفتاری در تمام دنیا در نظر گرفت؛ اما برای زندگی در اسپانیا باید به اسپانیایی نیز تسلط کافی داشته باشید. در واقع، به منظور برقراری ارتباط با بومیان این کشور باید دارای حداقل تسلط به زبان اسپانیایی باشید.

یکی دیگر از معایب اصلی زندگی در اسپانیا، روال اداری پیچیده و بوروکراسی است. در واقع، شما برای تحصیل، کار، خرید ملک و… در این کشور باید مدارک و اسناد متعددی را ارائه دهید. بنابراین، باید برای ارائه این اسناد در طولانی‌ترین صف‌ها منتظر بمانید و این پروسه ساعت‌ها طول خواهد کشید.

سخن آخر

در این مطلب به بررسی اسپانیا و کانادا برای مهاجرت پرداختیم. انتخاب از بین این دو کشور کاملاً اختیاری است و باید شرایط خود را بسنجید. معمولاً زندگی در کانادا، گزینه مناسب‌تری برای افرادی است که قصد یافتن شغلی بهتری را دارند. اما برای افرادی که در سال ۲۰۲۴ قصد مهاجرت برای ادامه تحصیل در مقاطع پیشرفته‌تر را دارند، شاید مهاجرت به اسپانیا انتخاب مناسب‌تری باشد. با این حال، برای اینکه شرایط خود را برای زندگی در هر یک از این کشور‌ها مورد سنجش و ارزیابی قرار دهید، باید با کارشناسان حقوقی در ارتباط باشید. کارشناسان حقوقی النورا بعد از بررسی شرایط‌تان، بهترین مقصد مهاجرتی را برای کار، تحصیل و… به شما معرفی خواهند کرد. پس با النورا در ارتباط باشید تا مسیر مهاجرتی خود را بدون نگرانی و ترس از ریجکتی طی کنید.

همین حالا با ما رایگان مشاوره کنید

سوالات متداول

در قسمت زیر به برخی از پرسش‌های متداول درباره «مهاجرت به کانادا یا اسپانیا» پاسخ دادیم:

۱. مهاجرت تحصیلی در سال ۲۰۲۴ به کدامیک از کشور‌های اسپانیا و کانادا بهتر است؟

به دلیل اِعلام برخی از قوانین مهاجرتی جدید، مهاجرت تحصیلی به کانادا در سال ۲۰۲۴ کمی چالش‌برانگیزتر است.

۲. آیا برای مهاجرت کاری به اسپانیا، داشتن جاب آفر الزامی است؟

بله؛ به منظور مهاجرت کاری به کشور اسپانیا باید دارای جاب آفر و تأییدیه شغلی باشید.

۳. آیا برای زندگی در اسپانیا، یادگیری زبان اسپانیایی لازم است؟

بله؛ برای زندگی در اسپانیا باید به اسپانیایی مسلط باشید؛ این عامل را می‌توان جزو معایب زندگی در این کشور در نظر گرفت.

۴. آیا امکان تبدیل ویزای اسپانیا و کانادا و روادید دائم وجود دارد؟

بله؛ شما می‌توانید بعد از چند سال، روادید موقت خود را به ویزای دائم کانادا یا اسپانیا تبدیل کنید.

۵. آیا برای تحصیل در کانادا، دانشجو باید تمکن مالی داشته باشد؟

بله؛ به منظور تحصیل در کانادا، دانشجو باید دارای تمکن مالی جهت تأمین مخارج تحصیل و هزینه‌های زندگی خود باشد. میزان تمکن مالی در سال ۲۰۲۴ برای دانشجویان تا دو برابر افزایش یافته است.