مقدمه‌ی شرایط زندگی در کانادا

برای مهاجرت به کانادا باید اطلاعات دقیق و کاملی در مورد شرایط زندگی در کانادا داشته باشید تا در یک کشور خارجی دچار چالش نشوید. برای مهاجرت به کانادا شرایط مختلفی وجود دارد که افراد متقاضی باید طبق دستورالعمل‌های تعیین شده از سوی دولت کانادا برای هر پوزیشن اقدام کنند. همچنین در این مقاله سعی داریم در مورد جنبه‌های مختلف زندگی در کانادا از شغل و مسکن گرفته تا تحصیل، فرهنگ و آب‌وهوا به ارائه نکاتی بپردازیم. راهنمای کامل مهاجرت به کانادا مهم‌ترین چیزی است که یک فرد قبل از هر گونه اقدام برای برنامه‌ریزی مهاجرت باید بداند.

چرا کانادا؟

کانادا کشوری است که به‌واسطه سیاست‌گذاری عمومی و فرهنگ پذیرنده مردم آن، به مقصد خوبی برای مهاجران تبدیل شده است و تجربه زندگی در کانادا را برای مهاجران به تجربه شیرینی تبدیل کرده است. رفاه اجتماعی، نرخ پایین بیکاری و تورم، سیستم درمانی مناسب، بازار کار خوب و … از دلایل مهم افزایش تقاضا برای مهاجرت به کانادا هستند. به صورت کلی شرایط زندگی در کانادا برای داشتن یک زندگی ایده‌آل مهیا است. آشنایی با کشورها و فرهنگ غربی در اروپا، آمریکا و کانادا برای افرادی که قصد مهاجرت دارند یک ضرورت است تا با لایف‌استایل زندگی مردم غربی آشنا شوند.

شرایط آب‌وهوای کانادا

کشور کانادا یکی از بزرگ‌ترین کشورهای قاره آمریکا بوده که در شمال این قاره قرار دارد و دومین کشور پهناور جهان است به همین دلیل در نقاط مختلف آن شرایط آب‌وهوایی متفاوتی دیده می‌شود. در مناطق شمالی شاهد آب‌وهوای سرد و در سواحل شرقی، غربی و مناطق جنوبی آب‌وهوای معتدل وجود دارد.

 به صورت خلاصه با توجه به اینکه مناطق شمالی کانادا نزدیک به قطب است و هوا سرد و سخت بوده؛ اما در مناطق ساحلی و مرکزی نزدیک به آمریکا، هوا معتدل و گرم است. یکی موضوعات مهم برای تحقیق در مورد شرایط زندگی در کانادا توجه به آب‌وهوا است که بسیاری از مهاجرین به این موضوع توجه ویژه‌ای دارند.

کیفیت زندگی در کانادا

کانادا از سطح زندگی بالایی برخوردار است و هرساله در لیست برترین کشورهای جهان قرار می‌گیرد. معیارهای زندگی در این کشور از جمله، کیفیت آموزش، پوشاک، مسکن، مراقبت بهداشتی، طبیعت بکر، رفاه اجتماعی و اقتصادی  در رتبه بالایی قرار دارند. در ادامه به شرح برخی از این معیارها و شرایط زندگی در کانادا می‌پردازیم:

  • جنبه اقتصاد در کانادا: اقتصاد کانادا پویا بوده و استانداردهای لازم برای یک زندگی ایده‌آل را دارد. این کشور پایین‌ترین نرخ بیکاری ۸ درصد داشته که با ایجاد صدها هزار شغل جدید یک جایگاه اقتصادی عالی را برای خود رقم زده است.
  • بهداشت در کانادا: کیفیت مراقبت‌های بهداشتی کانادا در سطح جهانی قرار دارد و خدمات پزشکی برای همگان در دسترس است. خدمات پزشکی برای شهروندان و دارندگان اقامت دائم رایگان است. به عبارتی بیمه خدمات درمانی در کانادا دولتی بوده و بودجه آن از محل مالیات دولت فدرال تأمین می‌شود.
  • آموزش‌وپرورش در کانادا:  تحصیلات ابتدایی و متوسط در این کشور رایگان است. کالج‌ها و دانشگاه‌های کانادا بسیار شناخته شده بوده و با دارا بودن نرخ ۵۱% نسبت فارغ‌التحصیلی، یک کشور تحصیل‌کرده به شمار می‌رود.
  • فرهنگ کانادا: کانادا یک کشور با تنوع قومی غنی بوده و چندفرهنگی است. کانادا افراد تازه مهاجرت کرده را از نظر مالی حمایت کرده و اقلیت و مهاجران را تشویق کرده تا فرهنگ‌های خود را حفظ کرده و ملیت خود را در آموزش و نیروی کار نمایندگی کنند. شرایط زندگی در کانادا با رعایت فرهنگ می تواند بسیار دلپذیر باشد.
تصویری از دستان افراد با ملیت های متفاوت در مقابل پرچم کانادا برای عنوان کیفیت زندگی در کانادا انتخاب شده است.
این کشور همواره در لیست ۱۰ کشور برتر از نظر کیفیت زندگی طبقه بندی شده است

 

هزینه‌های زندگی در کانادا

در این بخش قرار است نگاه کلی به شرایط زندگی در کانادا و هزینه‌های زندگی آن داشته باشیم. به‌طورکلی می‌توان گفت که هزینه‌های زندگی در کانادا در مقایسه با کشورهایی مانند آمریکا، انگلیس و استرالیا به‌مراتب کمتر است. اگر بنا به هزینه‌های زندگی متوسط در کانادا باشد هر فرد می‌بایست ماهانه بین ۷۰۰ تا ۱۰۰۰ دلار برای مخارج خود کنار بگذارد. به این عدد باید ۱۵۰۰ تا ۱۷۰۰ دلار برای هزینه مسکن و رفت آمد نیز اضافه کرد. یک خانواده چهارنفره بین ۲۰۰۰-۲۵۰۰ برای یک زندگی معمولی در کنار هزینه‌های مسکن خرج خواهند داشت. در ادامه هزینه‌های جنبه‌های مختلف شرایط زندگی در کانادا شرح داده است.

  • هزینه مسکن در کانادا: افرادی که به صورت کاری، سرمایه‌گذاری و … به کشور کانادا مهاجرت کرده‌اند، می‌توانند در شهرهای بزرگ یا کوچک ساکن شوند. به صورت کلی هزینه مسکن در شهرهای بزرگ ‌نسبت به شهرهای کوچک متفاوت بوده و شهرهای کوچک هزینه معقول‌تری دارند. اجاره آپارتمان نسبت به اجاره ویلا پایین‌تر است و سکونت در مرکز شهرها معمولاً با هزینه‌های بیشتری نسبت به زندگی در اطراف شهرها روبه‌رو است.
  • هزینه خودرو و بنزین در کانادا: هزینه خودرو در مقایسه با اروپا و آمریکا کمتر است. هر لیتر گازولین ۰۲ دلار، هزینه ماهانه اتوبوس ۹۱ دلار و هزینه تاکسی برای ۳۰ دقیقه ۱۶ دلار کانادا است.
  • هزینه خوراک در کانادا: منو غذایی کشور کانادا به دلیل تنوع فرهنگ‌های مختلف بسیار غنی است. در ایالت‌های مختلف این کشور بسته به میزان تولیدات داخلی یا واردات، هزینه غذا متفاوت است؛ اما به صورت کلی هزینه مواد خوراکی ارگانیک در این کشور نسبتاً بالا است.
  • هزینه تحصیل در کانادا: هزینه تحصیل در کانادا شامل شهریه دانشگاه، هزینه کتاب، خرید لوازم‌التحریر یا هزینه خوابگاه و … است. البته هزینه تحصیل به رشته انتخابی و مقطع تحصیلی نیز بستگی دارد. برای مثال ادامه تحصیل برای مقاطع ارشد و دکتری نسبت به لیسانس هزینه بیشتری دارد. تحصیل برای شهروندان و دارندگان اقامت دائم این کشور رایگان است.
  • هزینه خدمات در کانادا: هزینه‌های خدماتی کشور کانادا مانند قبوض آب و برق و گاز و … در هر ایالت متفاوت است. بسته به نوع روش مهاجرت، ایالت انتخابی و … هزینه خدمات متغیر است؛ اما به صورت کلی این هزینه‌ها معقول است.
تصویری از پرچم کانادا در کنار سکه برای عنوان هزینه‌های زندگی در کانادا انتخاب شده است.
اقامت در کانادا در مقایسه با کشورهای غربی ارزان‌تر است البته باید توجه داشت هزینه اقامت در کانادا از شهری به شهر دیگر متفاوت است

 

وضعیت شغل در کانادا

فرصت‌های شغلی در کانادا به‌وفور دیده می‌شود. با توجه به اقامت قانونی و بازار کار، اقتصاد پویا و بازار کار پررونق، حمایت دولت از شهروندان و … وضعیت شغلی در کانادا بسیار ایده‌آل است. شرایط زندگی در کانادا مانند درآمد و سختی کار به بازار کار آن وابسته است، به دلیل بازار کار خوب، هر فرد با مهارت ویژه و تجربه کاری می تواند به یک زندگی نرمال و استاندارد دست پیدا کند. در زمینه بازار کار در کانادا، هرساله بیش از چند شغل جدید ایجاد می‌شود که فارغ‌التحصیلان این کشور نمی‌توانند همه این مشاغل را پوشش داده، بنابراین نیاز بازار کار به نیروی ماهر خارجی و مهاجرین کاری بیش‌ازپیش خواهد بود.

به دلیل استراتژی و چشم‌اندازهای دولت کانادا، برنامه‌ای جهت توسعه بخش‌های زیربنایی مانند صنعت نفت، ساختمان‌سازی، پزشکی و خدمات درمانی، صنعت معدن و کشاورزی و … وجود دارد، که ازاین‌رو به تعداد مشاغل افزوده می‌شود. شرایط زندگی در کانادا به دلیل ایجاد فرصت‌های شغلی متعدد و مهاجرپذیر بودن این کشور بسیار مناسب بوده و نرخ پایین بیکاری و تورم نشان‌دهنده وضعیت ثبات بازار کار کانادا است.

مشاغل موردنیاز کانادا مشاغل کارگری فنی مانند کارگران عمومی تا مشاغل با فناوری تخصصی مانند مهندسین نرم‌افزار، مهندس عمران و … را پوشش می‌دهند. طبق تحقیقات اداره کار کانادا، مشاغلی مانند مدیر توسعه کسب‌وکار، مهندس کامپیوتر و برنامه‌نویس، مدیر پروژه‌های مهندسی و … در میان مشاغلی با بازار کار خوب شناخته می‌شوند.

قوانین مربوط به کار در کانادا که به آن “قوانین فدرال کار” می‌گویند حدود ۹۰۰۰ نیروی کار را پوشش می‌دهد. این برنامه‌ها مسئول حفاظت از حقوق کارمندان و کارفرمایان در محیط کار است. دولت فدرال با همکاری دولت‌های محلی، اتحادیه و شرکای بین‌المللی محیط کاری مناسب و ایمن را ایجاد می‌کنند.

ساعت کاری در کانادا به طور معمول هشت ساعت در روز و ۴۰ ساعت در هفته است. برای کارمندان در هر هفته یک روز تعطیل جهت استراحت اختصاص‌داده‌شده است.  البته برخی مشاغل مانند کارکنان صنعت راه‌آهن، بخش بانکداری و … ساعات کار متفاوتی از یکدیگر دارند. هر کارمندی که بیشتر از ساعت کاری استاندارد کار  کند، جزء ساعت کاری محسوب می‌شود. به طور معمول دستمزد اضافه‌کاری با نرخ حداقل ۱.۵ برابر دستمزد ساعت معمولی محاسبه می شود.

تصویری از سرج برای شغل در کنار پرچم کانادا برای عنوان وضعیت شغل در کانادا انتخاب شده است.
یکی از راهکارهای دولت کانادا برای حل مشکل کمبود نیروی کار، استفاده از نیروی کار خارجی است

 

فرهنگ کشور کانادا

فرهنگ کشور کانادا در طول تاریخ تحت‌تأثیر فرهنگ اروپایی به‌ویژه انگلیس و فرانسه بوده است. در حالت کلی عناصر جمعیتی مهاجران کانادا مانند یک پازل در کنار هم گنجانده شده‌اند و فرهنگ‌های متفاوت با صلح در کنار هم زندگی می‌کنند. البته به دلیل زبان مشترک و همسایگی با آمریکا، مردم کانادا تحت‌تأثیر فرهنگ آمریکایی نیز قرار گرفته‌اند. زبان رسمی کانادا زبان انگلیسی و فرانسه است. انگلیسی در کلیه استان‌ها اولویت دارد.

فرهنگ غذایی کانادا به‌شدت به سنت‌های مهاجران گره‌خورده است. کانادایی‌ها به سنت‌های آشپزی خود افتخار کرده و غذاهایی مانند بیکن، غذای گوشتی دودی، سیب‌زمینی مشهور جزیره پرنس ادوارد و … به صورت منحصربه‌فرد در کانادا دیده می‌شود.

شرایط تحصیل در کانادا

سیستم آموزش‌وپرورش در هر یک استان این کشور به صورت مجزا عمل کرده، اما به صورت کلی تحت نظارت دولت فدرال است. تحصیل از سن ۶ تا ۱۶ سالگی در کشور کانادا اجباری است. دانش‌آموزان خارجی برای تحصیل در مدارس دولتی کانادا باید بین ۱۰ تا ۱۴ هزار دلار در سال بپردازند.

بعد از اتمام دوره متوسط، مقاطع لیسانس، فوق‌لیسانس و دکترا آغاز می‌شود. اما با توجه به رشد سریع بازار کار، بسیاری از افراد در دوره‌های کوتاه‌مدت کالج یا مؤسسات فنی رفته و سریع‌تر مهارت موردنیاز را آموزش می‌بینند.   متقاضیان تحصیل در دوره‌های فنی، مهندسی یا هنری می‌توانند پذیرش تحصیلی از کالج کانادایی را دریافت کنند. مدت تحصیل در دوره کالج بین ۲ تا ۴ سال است. متقاضیانی که دارای مدرک زبان انگلیسی نیستند باید ابتدا در دوره‌های زبان کالج شرکت کنند.

بودجه اکثر تحصیلات دانشگاهی توسط دولت کانادا تعیین می‌شود و دانشگاه‌های تورنتو، مک گیل مونترال به ترتیب مشهورترین دانشگاه‌های این کشور محسوب می‌شوند. دانشجویان بین‌المللی امکان استفاده از خدمات درمانی را تحت عنوان بیمه دانشجویی کانادا داشته و حتی می‌توانند از سایر مزایا مانند کار دانشجویی، دریافت بورسیه تحصیلی و اقامت دائم پس از فارغ‌التحصیلی در کانادا برخوردار شوند.

امنیت اجتماعی در کانادا

میزان جرم و جنایت در کشور کانادا بسیار پایین است و این یکی از بزرگترین مزایای زندگی در کانادا است. به گزارش مجله CEO WORLD این کشور پنجمین کشور شاد دنیا است که مردم آن رفتاری شاد و مودبانه دارند. دلیل شاد بودن مردم این کشور، رفاه اجتماعی و اقتصادی، سلامت جسمی و روحی خوب، درآمد عالی، امنیت کامل و عدم نژاد پرستی در این کشور است. تمامی این معیارها، شرایط زندگی در کانادا را برای مهاجران ایده آل می کند.

معایب و مشکلات زندگی در کانادا

به‌طورکلی در پاراگراف‌های بالا در مورد مزایای زندگی در کانادا به شرح جزئیات مهمی پرداختیم و بیان کردیم که دورنمایی روشن برای پیشرفت در کار و تحصیل وجود دارد و به دلیل اینکه کشوری مهاجرپذیر است، شرایط زندگی در کانادا برای ایرانیان را ساده‌تر می‌سازد. اما زندگی در کانادا برای ایرانیان همچون بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا با چالش‌هایی همراه است.

 فرهنگ و عادات زندگی ایرانیان با مردم کانادا متفاوت است. در این کشور قوانین و احترام به حقوق دیگران بسیار مورد توجه است و همچنین قوانین سخت‌گیرانه‌ای برای مالیات و راهنمایی رانندگی و سلامت غذایی وجود دارد. برای مثال میزان چربی ترانس مورداستفاده در رستوران‌ها نیز توسط دولت تعیین می‌شود. اگرچه وضع این قوانین موجب سلامت جسمی شهروندان می‌شود، اما اگر فردی هستید که به احترام‌گذاشتن به قوانین عادت ندارید، زندگی در کانادا برای شما مشکلاتی به همراه خواهد داشت. آب‌وهوای سرد در مناطق شمالی نیز از دیگر معایبی است که می‌توان برای این کشور لحاظ کرد.

تصویری از فردی کانادایی در سرمای کانادا برای عنوان معایب و مشکلات زندگی در کانادا انتخاب شده است.
افرادی که از کشورهای گرم و عموما از خاورمیانه به کانادا مهاجرت می‌کنند، ممکن است در آب و هوای سرد این کشور سختی را احساس کنند

 

روش‌های مهاجرت به کانادا

اگر قصد مهاجرت به کانادا را دارید، راه‌های مختلفی برای این مسیر وجود دارد. مهاجرت کاری، مهاجرت تحصیلی، سرمایه‌گذاری، تحصیلی، استارتاپ، اسکیل ورکر و جاب آفر همگی از راه‌های مهاجرت به کانادا است. در ادامه برخی از روش‌های مهاجرت و شرایط زندگی در کانادا را شرح داده‌ایم:

  • جاب آفر کانادا: بر اساس پیشنهاد رسمی توسط کارفرما در دولت کانادا تعیین می‌شود. کارفرما باید یک جاب آفر را به یک شخص پیشنهاد داده و در اداره مهاجرت ثابت کند که این جایگاه شغلی در کانادا پیدا نمی‌شود.
  • مهاجرت به کانادا با ICT: در این روش شرکت‌های بین‌المللی پیشنهاد نیروی موقت واجد شرایط را به‌منظور بهبود اثربخشی عملکرد فراهم می‌کنند. در این شرایط نیروی استخدام شده در یک شرکت برای مثال داخل ایران به شرکت کانادایی انتقال داده می‌شود.
  • اسکیل ورکر: برنامه مهاجرتی فدرال است. در این شرایط فرد برای جبران نیروی کار خاص می‌تواند وارد کانادا شود. اسکیل ورکر مربوط به مشاغلی مانند مهندسی مکانیک، مهندسی عمران و … است که دارای مدرک دانشگاهی هستند.
  • اسکیل ترید: این روش به افراد دارای مشاغل فنی حرفه‌ای اجازه مهاجرت به کانادا را می‌دهد. این مشاغل در کانادا تقاضای زیادی دارند. اسکیل ترید مربوط به مشاغل فنی حرفه‌ای مانند نجاری، جوشکاری، تعمیراتی و … است.
  • معرفی سیستم اکسپرس انتری: یکی از سریع‌ترین راه‌های مهاجرت به کانادا اکسپرس انتری است. در این روش بر اساس سیستم امتیازبندی معیارهای مشخصی مانند سن، مهارت زبان و سنجیده شده و بر اساس امتیاز می‌توان اقامت مورد نظر را دریافت کرد.
  • مهاجرت تحصیلی به کانادا: در این روش می‌توان ویزای تحصیلی دریافت کرده و بر اساس آن به کانادا مهاجرت کرد.
  • مهاجرت از طریق سرمایه‌گذاری: بر اساس سرمایه‌گذاری پول در بانک و یا مشارکت با سازمان همکاری و توسعه اقتصادی می‌توان به کانادا مهاجرت کرد.

در آخر

در این مقاله در مورد شرایط زندگی در کانادا مانند فرهنگ کشور، شرایط تحصیل و مشاغل، هزنیه های زندگی در کانادا، شرایط آب و هوایی و … به ارائه نکاتی پرداختیم. امید است که توانسته باشیم در مسیر مهاجرت به شما کمکی کرده باشیم.

همین حالا با ما رایگان مشاوره کنید

سوالات متداول (Frequently Asked Questions)

برخی از سوالات متداول درباره هر آن چیزی که باید در مورد شرایط زندگی در کانادا بدانید و پاسخ‌های مربوط به آن‌ها را اینجا با شما به اشتراک گذاشتیم.

آیا زندگی در کانادا راحت است؟

کانادا برای شروعی تازه ارزش مهاجرت را دارد زیرا این کشور چند فرهنگی است، زندگی با کیفیت بالایی دارد و به مهاجران جدید احساس راحتی می کند.

آیا استاندارد زندگی کانادا بالاست؟

استاندارد زندگی کانادا از سایر اقتصادهای پیشرفته عقب مانده است که ناشی از افت بهره وری کارگران است که ده ها سال است این کشور را از بین برده است.

چرا کانادا برای زندگی بهترین است؟

مراقبت های بهداشتی عمومی رایگان، مناظر زیبا، بهترین سیستم آموزشی قوی، و فرصت های شغلی بی بدیل.