مقدمه‌ی انواع ویزای کانادا در سال ۲۰۲۴

به کشور کانادا می‌رسیم، کشوری که افراد زیادی قصد مهاجرت، زندگی، کار و تحصیل در آن را دارند. روش‌های زیادی برای مهاجرت به کانادا وجود دارد که برای هر کدام نیازمند به اخذ ویزا هستید. ویزای کانادا، انواع مختلفی دارد که باید بر اساس نیاز و هدف خود یکی از آنها را انتخاب کنید. شما باید انواع ویزای کانادا را بشناسید تا متوجه شوید کدام یک برای شما مناسب‌تر است. در این مطلب انواع ویزا کانادا را معرفی و بررسی می‌کنیم تا به شما برای انتخاب گزینه مناسب مهاجرت و اقامت در کشور کانادا کمک کرده باشیم. النورا را تا پایان این مقاله همراهی کنید.

ویزای کانادا چیست؟

ویزای کانادا، یک مهر یا سند ضمیمه شده به پاسپورت است که امکان سفر شما به این کشور را فراهم می‌کند. دریافت ویزای کانادا بدین معنی است که سفارت یا کنسولگری کانادا به شما مجوز ورود به این کشور را می‌دهد. در نظر داشته باشید که ویزا کانادا فقط یک مجوز ورود به این کشور است و برای مثال برای کار و تحصیل در این کشور شما باید مجوز (Permit) نیز دریافت کنید.

انواع ویزای کانادا چیست؟

نوع ویزا یا مجوز شما، به هدف و وضعیت شما برای مهاجرت به کانادا بستگی دارد و بر اساس آن باید ویزای کانادا خود را انتخاب کنید. حتما روش‌های مهاجرتی زیادی برای سفر و اقامت در کانادا به گوش‌تان خورده است، اما به طور کلی انواع ویزا کانادا را می‌توان به ۵ دسته کلی تقسیم کرد:

ویزای بازدید یا ویزای توریستی کانادا
ویزای اقامت دائم کانادا
ویزای اکسپرس انتری کانادا
ویزای نامزدی استانی کانادا
ویزای تحصیلی کانادا

۱) ویزای بازدیدکننده کانادا (Visitor Visa)

ویزای ویزیتور یا ویزای v1 کانادا، به عنوان ویزای اقامت موقت کانادا نیز شناخته می‌‌شود. شما با مراجعه به سفارت یا کنسولگری کانادا، یا به صورت آنلاین می‌توانید برای دریافت ویزای بازدیدکننده کانادا درخواست دهید. در مواردی که مجبور به عبور از فرودگاه کانادا به مقصد کشور دیگر باشید نیز به ویزای کانادا ویزیتور نیاز دارید. ویزای ویزیتور کانادا، برای اقامت ۶ ماهه صادر می‌شود و می‌تواند یک بار ورود یا چندبار ورود باشد. رایج‌ترین انواع ویزای کانادا به روش بازدیدکننده موارد زیر است:

ویزای توریستی کانادا (Tourist Visa)

ویزای کانادا توریستی، به شما فقط امکان اقامت موقت در کانادا را برای مقاصد گردشگری می‌دهد و بعد از اتمام اعتبار ملزم به خروج از این کشور خواهید بود.

سوپر ویزای کانادا (Super Visa)

سوپر ویزای کانادا، مربوط والدین یا پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌هایی است که اقامت دائم یا شهروندی کانادا دارند و برای نوه‌ها و فرزندان آنها به جهت ملاقات صادر می‌‌شود.

ویزای دیپلماتیک کانادا (Diplomatic and official Visa)

این نوع ویزای کانادا به مقامات و دیپلمات کشورهای خارجی که قصد انجام دیدارها و وظایف رسمی در کشور کانادا دارند تعلق می‌گیرد.

ویزای حسن نیت کانادا (Courtesy Visa)

ویزای کانادا حسن نیت، به مقامات بلندپایه و رسمی یک کشور که واجد شرایط دریافت ویزای دیپلماتیک کانادا نیستند داده می‌شود. این نوع ویزای کانادا، برای مقاصد گردشگری و اقامت موقت کانادا برای مقامات بلندپایه کشورهای خارجی در نظر گرفته شده است.

ویزای تجاری کانادا (Business Visa)

این نوع ویزای کانادا مناسب افراد یا گروه‌هایی است که برای مقاصد تجاری به کانادا سفر می‌کنند.

ویزای زایمان کانادا (Give Birth in Canada Visa)

ویزای زایمان کانادا، به زنان بارداری تعلق می‌گیرد که واجد شرایط هستند تا در کشور کانادا فرزند خود را به دنیا بیاورند. دارنده این نوع ویزای کانادا باید معیارهای و الزامات خاص کشور کانادا را رعایت کند و فرزند او بعد از تولد به طور خودکار شهروند کانادا خواهد بود.

ویزای اهداکنندگان عضو کانادا (Organ Donors Visa)

افرادی که قصد اهدای عضو به یک مقیم دائم یا شهروند کانادایی را دارند می‌توانند از این ویزای کانادا استفاده کنند.

ویزای تبریک کانادا (Felicitation Visa)

ویزای تبریک کانادا، برای افرادی صادر می‌‌شود که مقیم کانادا با تابعیت دوگانه هستند اما پاسپورت کانادایی ندارند.

ویزای کار موقت کانادا (Temporary Work Visa)

این نمونه مجوز، از انواع متنوع ویزای کار کانادا است و به کسانی که جاب آفر (پیشنهاد شغلی) با اعتبار زیر ۶ ماه از کانادا دارند تعلق می‌گیرد. شما برای گرفتن این ویزا کانادا باید جاب آفر معتبر از یک کارفرمای کانادایی داشته باشید.

تصویری از صفحه‌ی اصلی پاسپورت کانادا برای عنوان ویزای کار موقت کانادا (Temporary Work Visa) انتخاب شده است.
ویزای کار موقت کانادا در واقع ترکیبی از ویزای اقامت موقت و مجوز کار است

مجوز اقامت موقت کانادا (Temporary Residence Permit)

مجوز اقامت موقت کانادا، برای افرادی صادر می‌‌شود که واجد شرایط ویزای اقامت موقت (TRV) نبوده اما به دلایل مختلف می‌خواهند برای مدت کوتاهی در این کشور اقامت داشته باشند.

ویزای همراه کانادا (Dependent Visa)

ویزای همراه کانادا، به وابستگان درجه یک متقاضی یا دارنده ویزای تحصیلی یا ویزای کار کانادا برای همراهی او در این کشور تعلق می‌گیرد. این ویزای کانادا فرصت خوبی است تا یکی از عزیزان خود را در مدت اقامت کاری یا تحصیلی در این کشور همراه خود داشته باشید. از مزیت‌های ویزای همراه کانادا این است که دارنده آن می‌تواند طبق شرایط خاصی از ویزای همراه کاری (Open Work Permit) برای کار در مدت اقامت خود استفاده کند.

ویزای تعطیلات کاری کانادا (Working Holiday Visa)

ویزای کانادا با نام ویزای تعطیلات کاری، فقط به جوانان ۳۰ کشور خاص داده می‌‌شود تا برای کار به کانادا سفر کنند. افراد واجد شرایط دریافت این نوع ویزا، به شکل تصادفی انتخاب می‌شوند.

ویزای ترانزیت کانادا (Transit Visa)

قانون مهاجرت کانادا برای شهروندان کشور خارجی که برای ورود به این کشور نیازمند ویزای کانادا هستند و برای پرواز‌های بین المللی خود باید از فرودگاه کانادا عبور کنند و توقف داشته باشند، قانون ویزای ترانزیت کانادا را در نظر گرفته است. در واقع شما با علم به این که در سفر هوایی خود به یک کشور، مجبور به توقف در فرودگاه کانادا هستید، باید قبل از سفر هوایی خود اقدام به اخذ ویزای ترانزیت کانادا کنید.

۲) ویزای اقامت دائم کانادا (Permanent Residence Visa)

این نوع ویزا که به ویزای pr کانادا نیز شناخته می‌شود، مجوزی است که به شما این امکان را می‌دهد تا به شکل دائمی در این کشور زندگی، کار و تحصیل داشته باشید. ویزای اقامت دائم در واقع همان ویزای مهاجرتی (Immigration Visa) است که انواع مختلفی دارد:

برنامه سرمایه‌گذار مهاجر (Immigrant Investor Program)

این ویزای کانادا یا برنامه مهاجرتی، در دسته ویزای سرمایه گذاری کانادا قرار دارد. اگر قصد سرمایه گذاری در اقتصاد کانادا را دارید، باید دارای حداقل دارایی خالص ۸۰۰٬۰۰۰ دلار کانادا بوده و حداقل ۴۰۰٬۰۰۰ دلار کانادا نیز سرمایه گذاری کنید. دولت کانادا بعد از ۵ سال تمام این مبلغ را بدون بهره به شما برمی‌گرداند.

ویزای استارتاپ کانادا (Startup Visa)

اگر به عنوان یک کارآفرین، قصد راه‌اندازی یک شغل با ایده‌های نو و خلاقانه دارید، ویزای استارتاپ کانادا گزینه فوق‌العاده‌ای است. در واقع شما از طریق این ویزای کانادا به شکل انفرادی در اقتصاد کانادا شریک شده و با اشتغال‌زایی به رونق آن کمک می‌کنید. شما برای این روش مهاجرت باید روی حداقل سرمایه گذاری ۳۰۰٬۰۰۰ دلار کانادا حساب باز کنید. شما همچنین باید مالکیت و مدیریت یک سوم از تجارت کانادا در آن حوزه خاص را متعهد شده و ایجاد و حفظ اشتغال را تا ۳ سال ادامه دهید.

ویزای خوداشتغالی کانادا (Self-Employed Visa)

این ویزای کانادا برای افرادی است که در حوزه‌های کشاورزی، فرهنگی، ورزش یا تجارت مهارت دارند و می‌خواهند سرمایه گذاری خود در کانادا را راه اندازی کنند. البته، اخذ ویزای خوداشتغالی کانادا مشروط به اثبات داشتن مهارت در زمینه‌های خاص و اثبات نحوه تامین مالی کسب و کار و اقامت در کشور کانادا است.

ویزای حمایت از خانواده کانادا (Family Sponsorship Program)

ویزای کانادا، به روش حمایت از خانواده، به منظور کمک به اتحاد مجدد خانواده در نظر گرفته شده است. فردی که مقیم دائمی و شهروند کانادا است، با استفاده از ویزای حمایت از خانواده می‌تواند همسر، فرزند، والدین و افراد تحت تکفل را به طور دائم در کشور کانادا کنار خود داشته باشد. از الزامات این برنامه مهاجرتی، حمایت مالی اعضای خانواده توسط شهروند کانادا برای مدت ۳ تا ۱۰ سال است.

تصویری از یک خانواده‌ی خوشحال برای عنوان ویزای حمایت از خانواده کانادا (Family Sponsorship Program) انتخاب شده است.
ویزای اسپانسرشیپ کانادا به شهروندان کانادا و کسانی که اقامت دائم کانادا را اخذ کرده‌اند اجازه می‌دهد تا از اعضای خانواده خود حمایت کنند تا آن‌ها هم اقامت دائم کانادا را دریافت کنند

برنامه پرستار خانگی کانادا (LCP)

افرادی این ویزای کانادا را دریافت می‌کنند که واجد شرایط مراقبت از کودکان، سالمندان یا افراد ناتوان باشند. دارنده این نوع ویزا با پر کردن میزان مشخصی ساعت کاری در خانه‌‌هایی که پرستاری می‌کند، می‌تواند برای اقامت دائم کانادا نیز اقدام نماید.

ویزای بشردوستانه کانادا (H&C Visa)

ویزای بشردوستانه از جمله مجوزهای اقامت دائم کانادا است که در شرایط خاص و به افراد ویژه که در کشور خود در معرض خطرهای شدید سیاسی، امنیتی، عقیدتی، اجتماعی و غیره قرار دارند تعلق می‌گیرد.

۳) ویزای اکسپرس اینتری کانادا (Express Entry Visa)

برنامه مهاجرتی اکسپرس اینتری کانادا در واقع یک برنامه تنظیم مقررات مهاجرت کانادا است که توسط سازمان مهاجرت و شهروندی کانادا (IRCC) از سال ۲۰۱۵ توسعه پیدا کرد. دولت کانادا با استفاده از برنامه اکسپرس اینتری، امکان مهاجرت و اقامت دائم (PR) کارگران ماهر در کشور کانادا را فراهم می‌کند. ویزای کانادا و اقامت دائم به روش اکسپرس اینتری، دارای ۳ نوع است:

ویزای کارگر ماهر کانادا (Skilled Worker Visa)

متقاضی دریافت این نوع ویزای کانادا به عنوان یک کارگر ماهر، باید در سیستم رتبه بندی جامع (CRS) حداقل امتیاز ۶۷ را کسب کرده تا مجوز کار و اقامت کانادا را به دست آورد. متقاضی این ویزای کار کانادا باید ثابت کند که توانایی مالی جهت حمایت از خود و اعضای خانواده را دارد. متقاضیانی که موفق به اخذ ویزای کارگر ماهر کانادا شوند، واجد شرایط درخواست اقامت دائم کانادا (PR) برای خود و اعضای خانواده خواهند بود.

ویزای تجارت ماهر کانادا (Skilled Trades Visa)

این نوع ویزا در دسته ویزای w1 کانادا یا همان ویزای کار قرار می‌گیرد و مناسب تاجران بین‌المللی است که قصد اقامت دائم در این کشور را دارند. در این ویزای کانادا نیز افراد واجد شرایط باید در لیست سیستم رتبه بندی جامع CRS، بالاترین امتیازات را کسب کنند. در صورت لزوم و تعداد بالای افراد دارای بالاترین امتیاز، صدور مجوز اقامت دائم از طریق قرعه کشی انجام خواهد شد.

ویزای کلاس تجربه کانادایی (Canadian Experience Class Visa)

ویزای کلاس تجربه کانادایی (CEC)، از جمله مجوزهای اقامت دائم و ویزای w1 کانادا (ویزای کار) به حساب می‌آید. این نوع ویزای کانادا درحال حاضر برای کسانی صادر می‌شود که دارای ویزای کار خارجی موقت یا مجوز تحصیلی در کانادا هستند. معیارهای دریافت این نوع ویزای کانادا، رعایت الزامات زیر است:

  • حداقل ۱۲ ماه سابقه کار در کانادا در ۳ سال گذشته
  • دانستن زبان انگلیسی یا فرانسوی
  • موافقت با زندگی کردن در خارج از منطقه کبک (Quebec)
تصویری از 2 کارگر برای عنوان ویزای کلاس تجربه کانادایی (Canadian Experience Class Visa) انتخاب شده است.
CEC مخفف عبارت “Canadian Experience Class” به معنی کلاس تجربه کانادایی است

۴) ویزای نامزد استانی کانادا (Provincial Nominee Program Visa)

همه‌ی استان‌ها و مناطق کانادا با دولت این کشور برای پذیرش مهاجر توافق‌نامه دارند. به این صورت که هر استان می‌تواند بر اساس قوانین و معیارهای مخصوص خود، داوطلبان مهاجرت برای اقامت در آن استان را به دولت کانادا معرفی کند. برای دریافت این نوع ویزا کانادا باید به استان مربوطه درخواست دهید و از آنجا نامزدی مهاجرت را دریافت کنید. از نمونه‌ ویزای کانادا به روش نامزد استانی، می‌توان به برنامه اسکیل ورکر منتخب منطقه‌‌ی کبک کانادا اشاره کرد که متقاضی باید گواهی انتخاب (CSQ) را از دولت منطقه‌ای کبک دریافت و به عنوان مهاجر به کشور کانادا سفر کند.

۵) ویزای تحصیلی کانادا (Student Visa)

ویزای تحصیلی کانادا یا ویزای دانشجویی کانادا، برای افرادی که قصد تحصیل بالای ۶ ماه در کانادا را دارند صادر می‌شود. برای دریافت این نوع ویزای کانادا، باید از موسسه‌های آموزشی تعیین شده (DLI) نامه پذیرش داشته باشید. همانطور که گفته شد، اگر دوره‌ی تحصیلی شما بیش از ۶ ماه باشد به ویزای تحصیلی کانادا نیاز دارید و اگر دوره تحصیلی شما کمتر از ۶ ماه باشد به ویزای اقامت موقت (TRV) نیاز خواهید داشت.

شرایط دریافت ویزا کانادا چیست؟

حال که با رایج‌ترین انواع ویزای کانادا آشنا شدیم، به معرفی شرایط اولیه و الزامات دریافت ویزای کانادا می‌پردازیم. شما باید شرایط اولیه و مدارک زیر را فراهم کنید که واجد شرایط دریافت ویزا باشید:

  • داشتن پاسپورت معتبر
  • گواهی سلامت
  • ارائه گواهی عدم سوء پیشینه کیفری
  • متقاعد کردن افسر مهاجرت به ارتباط داشتن با کشور خود
  • متقاعد کردن افسر مهاجرت که بعد از پایان اعتبار مجوز اقامت به کشور خود برمی‌گردید
  • تامین هزینه‌های اقامت در مدت اقامت در کانادا
  • ارائه گزارش معاینه پزشکی در برخی موارد
  • دعوت‌نامه از طرف مقیم کانادا

مدارک لازم برای دریافت ویزای کانادا چیست؟

شما برای درخواست و دریافت ویزا کانادا باید مدارک لازم را جمع آوری کنید که شامل موارد زیر است:

  • پاسپورت معتبر: اصل و کپی از صفحه اطلاعات در پاسپورت که شامل تاریخ صدور و انقضا، نام، عکس، محل زندگی و تاریخ تولد را باید ارائه کنید.
  • فرم درخواست ویزای کانادا: فرم مربوط به درخواست ویزای کانادا را باید به صورت آنلاین در وب‌سایت سازمان مهاجرت، پناهندگی و شهروندی کانادا (IRCC) تکمیل کنید.
  • رسید پرداخت هزینه‌های ویزای کانادا: دو نوع هزینه وجود دارد که باید پرداخت شوند که شامل هزینه‌ی درخواست ویزا و هزینه‌ی بیومتریک است. کارمزدها با توجه به نوع درخواست شما متفاوت خواهد بود.
  • عکس ویزا: دو عکس پاسپورت را بر اساس شرایط ویزای مورد نظر خود باید ارائه کنید.
  • اثبات توانایی مالی: شما باید از طریق صورت حساب‌های بانکی، نامه استخدامی که درآمد سالانه را نشان می‌دهد، مدارک نشان دهنده دریافت حمایت مالی از طرف خانواده یا دوستان، یا مدارک میزان درآمد میزبان کانادایی را برای اثبات اینکه می‌توانید در مدت اقامت هزینه‌های زندگی را تامین کنید، ارائه دهید.
  • اثبات بازگشت به کشور خود: در بسیاری از انواع ویزای کانادا و مجوزهای اقامت، شما باید ثابت کنید که بعد از مدت اعتبار مجوز اقامت به کشور خود بازمی‌گردید. شما برای این کار می‌توانید مدارک مربوط به اشتغال، سند مالکیت یا قرارداد اجاره ملکی در کشور خود را ارائه دهید.
  • مدارک هویتی و وضعیت تاهل: شما باید مدارک شناسایی و وضعیت تاهل خود را به فرم درخواست ویزای کانادا پیوست کنید. این مدارک شامل فتوکپی شناسنامه، سند ازدواج یا گواهی طلاق می‌‌شود.
  • عدم سوء پیشینه کیفری: یکی از الزامات دریافت هر نوع ویزای کانادا، ارائه گواهی مبنی بر نداشتن سابقه کیفری در کشور خود است.
  • گزارش معاینه پزشکی: شما برای دریافت ویزای کانادا باید گزارش تایید سلامت خود را از پزشک تایید کننده IRCC دریافت و ارسال کنید. برای اقامت موقت زیر ۶ ماه معمولا به گزارش معاینه پزشکی نیازی نیست.
  • نامه‌ توضیح هدف سفر و اقامت در کانادا: این مدرک می‌تواند یک دعوت‌نامه از طرف حامی مالی شما در کانادا، جاب آفر، پذیرش دانشگاه یا هر سند دیگر که هدف بازدید شما از کانادا را تشریح می‌کند باشد. نامه‌ی شما باید شامل اطلاعاتی مثل نام، تاریخ تولد، شماره تلفن و آدرس مقیم کانادا یا موسسه‌ی مربوطه باشد.
تصویری از پاسپورت کانادا به همراه پرچم کانادا برای عنوان مدارک لازم برای دریافت ویزای کانادا چیست انتخاب شده است.
برای اینکه مراحل دریافت ویزا سریع‌تر پیش برود، بهتر است از قبل در مورد مدارک لازم برای ویزای کانادا اطلاعات کافی داشته باشید و آن‌ها را آماده کنید

 

مهاجرت به کانادا یک انتخاب ایده‌آل برای شروع یک زندگی جدید

کشور کانادا سال‌هاست که مهاجران بسیاری را از تمام نقاط جهان پذیرش می‌کند. کانادا یکی از امن‌ترین کشورهای جهان است که کیفیت بالای زندگی در آن شهرت زیادی دارد. این کشور مهاجران زیادی را جذب کرده است و در سال‌های پیش رو نیز به ویژه در زمینه‌های شغلی قصد دارد پذیرش مهاجران خود را افزایش دهد.

کلام آخر

در این مقاله رایج‌ترین انواع ویزا کانادا را معرفی و بررسی کردیم. چنانچه قصد مهاجرت به کانادا را دارید، بر اساس نیاز و هدف خود باید گزینه‌ی مناسب را انتخاب کنید که در این مسیر مشاوره مهاجرت می‌تواند مفید باشد. مشاورین مهاجرت در النورا در خدمت شما هستند تا به شما برای انتخاب گزینه مناسب ویزای کانادا کمک کنند.

همین حالا با ما رایگان مشاوره کنید