فرآیند ویزای کانادا، مستلزم تحقیقات و بروکراسی کاغذی فراوان و پر چالشی است. اما آنچه این فرآیند را شیرین می‌کند، نیاز کانادا به مهاجران در زمینه‌های مختلف همچون نیروی کار و سرمایه گذاری است. کشور کانادا اعلام کرده است که از ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۴ به یک و نیم میلیون مهاجر نیاز دارد.

بنابراین اگر مسیر درست را برای مهاجرت انتخاب کنید و خود را به گونه‌ای معرفی کنید که برای کانادا سودمند هستید، دریافت ویزای کانادا با موفقیت انجام خواهد شد. قبل از هرچیز، گزینه‌های مناسب برای مهاجرت را با توجه به شرایط و اهداف خود بررسی کنید چون روش‌های زیادی برای دریافت ویزای کانادا وجود دارد. ویزای موقت، ویزای تحصیلی، ویزای کار، اقامت دائم و غیره از جمله انواع ویزای کانادا است. در این مقاله با انواع ویزای کانادا آشنا می‌شویم، همراه ما باشید.

انواع ویزای کانادا به روایت صدا

قبل از شروع خواندن متن، آشنایی با انواع ویزاهای کانادا را در قالب یک فایل صوتی بشنوید.

معرفی انواع ویزای کانادا

انواع ویزای کانادا بر اساس نوع مهاجرت عبارتند از ویزای موقت و ویزای دائم. ویزای موقت کانادا به شما اجازه می‌دهد تا برای مدت زمان محدودی در این کشور زندگی کنید. در حالی که با ویزای اقامت دائم، شما می‌توانید تا زمانی که می‌خواهید در کانادا بمانید و از مزایای زندگی در این کشور به طور کامل بهره‌مند شوید. در ادامه با انواع ویزای موقت و دائم آشمت خواهید شد.

معرفی انواع ویزای کانادا

اگر میخواهید برای مهاجرت به کانادا آزمون زبان بدهید در مقاله جدیدترین آزمون زبان برای مهاجرت به کانادا با آزمونهای مختلف آشنا شوید.

انواع ویزای موقت کانادا (Temporary Visa)

ویزای موقت کانادا گزینه‌ای عالی برای کسانی است که می‌خواهند برای تحصیل، کار یا تعطیلات به کانادا مهاجرت کنند. ویزا کانادا موقت، برای مدت محدود امکان سفر و حضور شما در این کشور را فراهم می‌کند. این نوع ویزا خود به چندین دسته بندی تقسیم می‌شود:

ویزای دانشجویی کانادا (Student Visa)

مزیت تحصیل در کانادا با ویزای دانشجویی، به شما این امکان را می‌دهد که  همراه با خانواده و همسر خود مهاجرت کنید. بعد از اتمام تحصیلات می‌توانید برای فعالیت شغلی خود اقدام به اخذ ویزای کاری کانادا کنید. کانادا، یکی از بهترین سیستم‌های آموزشی را در بین کشورهای دنیا دارد و به فرد مهاجر حق کامل و آزادی کار در حین تحصیل را می‌دهد. ویزا کالج کانادا، به افرادی داده می‌شود که از دانشگاه‌های کانادا پذیرش داشته باشند. در نظر داشته باشید اگر قصد تحصیل کمتر از ۶ ماه را دارید، می‌توانید از ویزای TRV استفاده کنید. شاید این سؤال شما هم باشد که ویزای تحصیلی کانادا چقدر طول می‌کشه؟ در پاسخ به این سؤال می‌توان گفت که بازه زمانی اخذ این نوع روادید از ۲ الی ۲۰ هفته متغیر است. اما لازم به ذکر است که شرایط مهاجرت تحصیلی در سال ۲۰۲۴ از سال‌های قبل سخت‌تر شده است.

سوپر ویزا (Super Visa)

سوپر ویزا کانادا برای والدین، بهترین گزینه برای دور هم جمع کردن خانواده در کشور کانادا است. این ویزا کانادا، می‌تواند در صورت اثبات حمایت مالی شما از افراد خانواده تا ۱۰ سال اعتبار داشته باشد. چنانچه حمایت مالی شما از خانواده به طور کامل ثابت شود، می‌توانید آنها را تحت ویزای برنامه حمایت خانواده (Family Sponsorship Program) به شکل دائمی در کنار خود داشته باشید.

ویزای توریستی (Visitor Visa)

همانطور که از نام این ویزا کانادا مشخص است، ویزای توریستی برای تعطیلات و سفر تفریحی صادر می‌شود. اگر درخواست کننده ویزای توریستی هستید باید بدانید در  شرایط ویزای توریستی کانادا  یک شرط اساسی وجود دارد که آن هم اثبات اقامت موقت و برگشت پس از پایان تاریخ انقضای ویزا است. باید ثابت کنید که بعد از اقامت موقت و انقضای ویزای خود کشور را ترک خواهید کرد. شما می‌توانید با توجه به شرایط خود برای اخذ ویزای سینگل یا مولتی اقدام کنید. ویزای سینگل توریستی به متقاضیان تنها اجازه یکبار ورود به مدت ۶ ماه را می‌دهد. اما بازه زمانی اعتبار ویزای مولتی بسیار بیشتر است و به همین خاطر این روادید متقاضیان بیشتری دارد.

ویزای مجوز کار (Work Permit)

با ویزای کار کانادا، می توانید تجربه کاری کانادایی به دست آورید و همین موضوع به شما کمک می‌کند تا واجد شرایط اقامت دائم در این کشور شوید. به ویژه اگر قصد مهاجرت از بین گزینه‌های نامزد استانی (Provincial Nominee) یا کلاس اکسپرس کانادایی (CEC) دارید، به تجربه کار در کانادا برای یک مدت زمان مشخص نیاز خواهید داشت. اگر واجد شرایط کلاس اسکیل ورکر فدرال نباشید، سابقه کار در کانادا می‌تواند بلیط شما برای اقامت دائم کانادا باشد. ویزای کانادا، از طریق هر کدام از مجوزهای کار، نیازمند یک پیشنهاد شغلی یا همان جاب آفر از داخل کانادا خواهد بود.

انواع ویزای موقت کانادا

ویزای دیپلماتیک کانادا (Diplomatic and official Visa)

ویزای دیپلماتیک کانادا به روادیدی گفته می‌شود که مختص مقامات دولتی است. مقامات دولتی ممکن است که لازم باشد به کشور کانادا سفر کنند. در این صورت، این افراد باید برای دریافت ویزای دیپلماتیک کانادا، جهت انجام امور اداری و دیدار با مقامات اقدام کنند.

ویزای زایمان کانادا (Give Birth in Canada Visa)

یکی از ویزا‌های کانادا، ویزای زایمان است که به خانم‌های باردار تعلق می‌گیرد. خانم‌های بارداری که قصد این را دارند که فرزندشان را در کانادا به دنیا بیاورند، کاندید اخذ این روادید هستند. البته، برای اخذ این روادید، شرایط و الزامات خاصی نیز تعیین شده است.

برای آشنایی با یکی دیگر از ویزاهای کانادا مقاله ویزای مولتی کانادا چیست را مطالعه کنید.

انواع ویزای دائم کانادا

بیشتر افراد قصد دارند که برای همیشه، در کشور کانادا زندگی کنند. اما با ویزای موقت نمی‌توان برای همیشه در این کشور اقامت داشت. شما برای اینکه تا آخر عمر در این کشور زندگی کنید، به ویزای اقامت دائم نیاز دارید. متقاضیان می‌توانند با دریافت ویزای کاری، خوداشتغالی و حمایت از خانواده، اقامت دائم این کشور را به دست آورند.

ویزای مهاجرت کلاس تجاری (Business Class)

ویزای تجاری به سه دسته کبک، فدرال و برخی از برنامه‌های نامزدی استانی (PNP) تقسیم می‌شود. با دریافت این ویزاها، امکان اقامت دائم برای متقاضی فراهم خواهد شد. نتیجه نهایی این ویزاها اقامت دائم خواهد بود. فقط در صورتی می‌توانید از انواع ویزای دائم کانادا این ویزای کانادا را انتخاب کنید که دارایی خالص شما بیش از ۳۰۰٬۰۰۰ دلار کانادا باشد.

ویزای کانادا اسکیل ورکر فدرال (Federal Skilled Worker Visa)

اگر قصد اقامت دائم در کانادا را دارید، می‌توانید درخواست ویزای کارگر ماهر فدرال (FSWC) در خارج یا داخل کانادا را بدهید. در این نوع ویزا کانادا که تحت برنامه مهاجرتی اکسپرس اینتری کانادا (Express Entry) است، بعد از ثبت نام متقاضیان بر اساس فاکتورهایی همچون سابقه کاری، مهارت، دانش زبان انگلیسی و فرانسوی، مدرک تحصیلی و غیره و بر اساس یک سیستم امتیازدهی جامع رتبه بندی می‌شوند. افرادی که قصد دریافت این روادید را دارند، باید قادر به کسب حداقل ۶۷ امتیاز در سیستم رتبه‌بندی جامع CRS باشند. به علاوه، متقاضی روادید کارگر ماهر باید به اثبات برساند که تمکن مالی لازم جهت پشتیبانی از اعضای خانواده ش را نیز دارد.

ویزای کلاس تجربه کانادا (Canadian Experience Class Visa)

این ویزای کانادا که زیر مجموعه برنامه مهاجرتی اکسپرس انتری به حساب می‌آید، برای کسانی است که با مجوز کار موقت در کانادا مشغول به کار هستند و از طریق ویزای کلاس تجربه کانادا (CECV) قصد اقامت دائم در این کشور را دارند. الزامات این ویزای کانادا داشتن حداقل ۱ سال سابقه کار در کانادا و دانش زبان انگلیسی و فرانسوی است.

ویزای برنامه تجارت ماهر فدرال (Federal Skilled Trades Program)

با ویزای کانادا از طریق برنامه تجارت ماهر فدرال کانادا (FSTP)، این فرصت برای شما مهیا است تا با سرعت بیشتری اقامت دائم کانادا را به دست آورید. این گزینه توسط اداره مهاجرت و دولت کانادا در سال ۲۰۱۳ و به منظور تامین نیروی ماهر در مناطقی که سرعت رشد اقتصادی بالایی دارند انجام گرفت. این برنامه یکی دیگر از زیر مجموعه‌های گزینه مهاجرتی اکسپرس انتری است که برای واجد شرایط بودن باید سابقه ۱ سال تجربه کار تمام وقت یا ۲ سال پاره وقت در ۵ سال گذشته در کانادا داشته باشید. به علاوه، از شروط دیگر برای اخذ این روادید می‌توان به داشتن ۲ سال سابقه کار پاره وقت در طی ۵ سال گذشته در کانادا را اشاره کرد. علاوه بر این، مهارت زبان انگلیسی نیز از سایر شروط دریافت این نوع روادید محسوب می‌شود.

برنامه‌های مهاجرتی استانی (Provincial Nomination Programs)

متقاضیانی که نمی‌توانند پروسه مهاجرت و اخذ اقامت دائم خود را از طریق ویزای اسکیل ورکر عملی کنند، می‌توانند برای گزینه مهاجرت نامزدی استانی (PNP) درخواست دهند. این ویزای کانادا مخصوص کسانی است که مهارت شغلی کمتری دارند اما می‌توانند به رشد اقتصادی یک منطقه خاص کمک کنند. در ویزای کانادا PNP، شما برای استان خاصی که نیازمند به کارمند در زمینه خاصی است، کاندید خواهید شد. قبل از ارائه درخواست ویزا باید گواهی نامزدی استانی را از استان یا منطقه دریافت کرده باشید و درخواست دیگری همچون دریافت ویزا PR برای شهروندی و مهاجرت کانادا را به CIC ارائه دهید.

اسکیل ورکر منتخب کبک (Quebec-Selected Skilled Worker)

این نوع ویزای کانادا در واقع برنامه اسکیل ورکر ویژه‌ای است که در آن از سراسر جهان کارگران ماهر جذب می‌شوند. در این برنامه مهاجرت باید ثابت کنید که با استفاده از تحصیلات، مهارت، تجربه کاری و استعداد خود می‌توانید به رشد اقتصادی کشور کمک کنید. هنگامی که دولت منطقه‌ای کبک (Quebec) گواهی منتخب کبک (CSQ) را به شما ارائه می‌دهد، می‌توانید برای مهاجرت به کانادا و ویزای اقامت دائم تحت دولت ملی کانادا اقدام نمایید. برای این نوع برنامه و ویزای کانادا، متقاضی باید در دو مرحله درخواست دهد

متقاضی باید برای دریافت گواهی انتخاب (CSQ) به دولت منطقه‌ای کبک مراجعه کند که به معنای پذیرفته شدن او به عنوان یک مهاجر توسط کبک است.
متقاضی باید پس از دریافت گواهی انتخاب کبک برای درخواست ویزا کانادا برای اقامت دائم به IRCC اقدام کند.
طبق قوانین، متقاضی باید از نظر معاینات پزشکی و عدم سوء پیشینه تایید شده باشد.

ویزای حمایت از خانواده (Family Sponsorship)

اگر شما سیتیزن کانادا شده باشید، می‌توانید برای دیگر اعضای خانواده، البته با حمایت مالی شما، امکان اقامت دائم را فراهم کنید. برای دریافت این ویزای کانادا باید ثابت کنید که توانایی حمایت مالی از شخص مهاجر را دارید. فرد تحت تکفل و پوشش شما می‌تواند از مزایای اقامت کانادا یعنی تحصیل، زندگی و کار بهر‌ه‌مند شود.

ویزای استارتاپ کانادا

برنامه ویزای استارتاپ کانادا (Startup Visa Program)، برای افرادی است که می‌توانند به شکل استارتاپ و کارآفرین به اقتصاد کانادا کمک کنند. برای درخواست این ویزا باید حداقل ۳۰۰٬۰۰۰ دلار کانادا دارایی خالص داشته باشید. همچنین، باید مالکیت و مدیریت حداقل یک سوم یک کسب و کار کانادایی و همچنین ایجاد و حفظ اشتغال در مدت ۳ سال پس از حضور خود در کانادا را متعهد شوید. این ویزای کانادا در گروه ویزاهای دائمی قرار می‌گیرد. یکی از مزایای ویزای استارتاپ کانادا دریافت اقامت دائم برای کل خانواده می‌باشد.

انواع اقامت دائم کانادا

برای آشنایی با شرایطی که مبتواند به ریجکت ویزا ختم شود، مقاله اعتراض به ریجکتی ویزای کانادا را بخوانید.

دریافت ویزای کانادا چقدر طول می‌کشه؟

زمان شروع درخواست ویزا، بررسی و نهایی شدن پیکاپ ویزا در هر مورد خاص و انواع ویزای کانادا متفاوت است. این فرایند می‌توانید بین ۲ هفته تا ۳ ماه طول بکشد. زمان پردازش و تایید ویزای کانادا می‌تواند به دلیل درخواست مدارک اضافی از طرف دولت و اداره مهاجرت کانادا متغیر باشد. به دلیل عدم فعالیت سفارت کانادا در ایران، صدور انواع ویزای کانادا به ویژه برای ایرانیان پروسه زمان‌بری است. بسته به انتخاب مرکز VAC و شهر مورد نظر، وقت سفارت و ویزای کانادا می‌تواند متغیر باشد. بعد از ارسال مدارک، بررسی مقدماتی مدارک توسط سفارت کانادا و ارسال ایمیل اقدام برای انگشت نگاری می‌تواند تا ۲ هفته به طول بیانجامد. همانطور که گفته شد، ممکن است بین ۲ هفته تا ۳ ماه را منتظر تایید یا ریجکت ویزای کانادا مورد نظر خود باشید.

هزینه ویزای کانادا چقدر است؟

هزینه ویزای کانادا نیز به نوع ویزا بستگی دارد و یک رقم قطعی را نمی‌‌توان عنوان کرد. انواع هزینه‌ها پیشروی شما است که باید پرداخت کنید، از جمله ابتدایی‌ترین هزینه‌ها مانند هزینه پردازش و بیومتریک. با این حال هزینه ویزای کانادا برای گزینه توریستی معمولی حداقل ۱۸۵ دلار خواهد بود. هزینه پیکاپ ویزا کانادا نیز شامل هزینه‌های دفاتر VAC و دستمزد آژانس‌های مجاز خواهد بود. این هزینه‌ها بسته به محل و شهر انگشت انگاری می‌تواند متفاوت باشد.

از کجا برای دریافت ویزای کانادا شروع کنیم؟

در ابتدا و با توجه به مطالب این مقاله و آشنایی با انواع ویزای کانادا، باید هدف و نوع گزینه مهاجرت خود را بر اساس شرایط خود انتخاب کنید. پروسه مهاجرت به کانادا یک سفر طولانی و البته هزینه‌بر است که هزینه ویزای کانادا تنها بخشی از آن است. اما تمام این تلاش‌ها ارزش مهاجرت، اقامت دائم، تحصیل و زندگی در کشور کانادا را دارد. برای رسیدن به یک مهاجرت ایده‌آل باید با چالش‌های آن نیز روبرو شوید که استفاده از کارگزاران و آژانس‌های مهاجرتی متخصص و با تجربه، به شما برای گذر از این چالش‌ها کمک بزرگی خواهد کرد.

همین حالا با ما رایگان مشاوره کنید

سوالات متداول

در قسمت زیر به برخی از پرسش‌های متداول درباره «انواع ویزای کانادا» پاسخ دادیم:

۱. انواع ویزای دائم کانادا کدامند؟

ویزای مهاجرت کلاس تجاری/ ویزای کانادا اسکیل ورکر فدرال/ ویزای کلاس تجربه کانادا/ ویزای برنامه تجارت ماهر فدرال/ برنامه‌های مهاجرتی استانی/ اسکیل ورکر منتخب کبک/ ویزای حمایت از خانواده/ ویزای استارتاپ کانادا

۲. انواع ویزای موقت کانادا کدامند؟

ویزای دانشجویی کانادا/ سوپر ویزا/ ویزای توریستی/ ویزای مجوز کار