تحصیل در مقطع دکترا می‌تواند آینده کاری بهتری را برای شما رقم بزند. به خصوص اگر کشور‌های خارجی را برای تحصیل در مقطع دکترا انتخاب کنید. آیا می‌دانید که اپلای دکترا در اروپا به چه صورت است و چه نکاتی را باید مدنظر قرار دهید؟ در این مطلب به صورت کامل به سؤالات شما درباره شرایط اپلای دکتری در اروپا در سال ۲۰۲۴ پاسخ خواهیم داد.

مقاصد تحصیلی برتر برای اپلای دکترا در اروپا و کانادا

برای تحصیل در دوره دکترای کشور‌های اروپایی انتخاب‌های زیادی خواهید داشت. با در نظر گرفتن شهریه، شرایط و رشته‌های ارائه شده در هر یک از دانشگاه‌های اروپایی می‌توانید یکی از آن‌ها را برای ادامه تحصیل در دوره phd انتخاب کنید.

تحصیل دکترا در اروپا
انتخاب بهترین کشور اروپایی برای تحصیل دکترا در اروپا

انگلستان

انگلستان (England) از کشور‌های برتر اروپایی محسوب می‌شود که دانشگاه‌های متعددی را در خود جای داده است. در دانشگاه‌های برتر انگلستان، فرصت انجام پروژه‌های تحقیقاتی به خصوص در رشته‌هایی مانند مدیریت بازرگانی برای متقاضیان فراهم می‌شود. از شرایط پذیرش اکثر دانشگاه‌های انگلستان برای اپلای دکترا می‌توان به داشتن مدرک زبان تافل و آیلتس اشاره کرد. لازم به ذکر است که تحصیل در دوره دکترا در دانشگاه‌های بریستول (University of Bristol) و منچستر (University of Manchester) به مدت حداقل ۳ سال طول می‌کشد.

آلمان

دانشگاه‌های آلمان (Germany) برای تحصیل در رشته‌های مهندسی و علوم پزشکی انتخاب بهتری هستند. این کشور به دلیل تحصیل رایگان یا با هزینه کم، بهترین مقصد مهاجرت تحصیلی برای اپلای دکترا محسوب می‌شود. آلمان بیشتر از هر کشور دیگر اروپایی در زمینه تحقیق و توسعه سرمایه‌گذاری می‌کند و بخش عمده‌ای از این هزینه صرف حمایت از دانشجویان دکترا می‌شود. منابع مالی متعددی از طرف دولت برای انجام تحقیقات دوره دکترا در اختیار دانشجویان قرار می‌گیرد. شما به عنوان دانشجوی بین‌الملل می‌توانید در هر یک از دانشگاه‌های برتر آلمان مانند هومبولت برلین (humboldt berlin university) و لودویگ ماکسیمیلیانز مونیخ (Ludwig Maximilians University of Munich) به مدت ۳ الی ۴ سال در مقطع دکترا آموزش ببینید.

فرانسه

فرانسه (France) از مقاصد برتر و برجسته برای تحصیل در دوره دکترا محسوب می‌شود. در صورتی که قصد تحصیل در اروپا در رشته‌های فناوری اطلاعات، مهندسی و… را دارید، مهاجرت به فرانسه را در اولویت قرار دهید. شهریه مقطع دکترا در دانشگاه‌های فرانسه به طور معمول پایین‌تر از سایر کشور‌های اروپایی است. از دانشگاه‌های برتر فرانسه برای آموزش در مقطع دکترا می‌توان به دانشگاه اکول پلی‌تکنیک (Ecole Polytechnique) و سوربن (Sorbonne University) اشاره کرد. به منظور ادامه تحصیل در مقطع دکترا دانشگاه‌های فرانسه باید در آزمون PTE شرکت کنید و مدرک زبان آیلتس یا فرانسوی را نیز به دانشگاه موردنظر ارائه دهید. جهت درخواست برای پذیرش دوره دکترا دانشگاه‌های فرانسه تا تاریخ ۳۱ ژانویه فرصت دارید. با این حال، بازه زمانی پذیرش در هر کدام از این دانشگاه‌ها متفاوت خواهد بود.

فنلاند

هزینه تحصیل برای دانشجویان phd در فنلاند، صرف نظر از ملیت آن‌ها، کاملاً رایگان است. شما می‌توانید برای تحصیل در دوره دکترا، هر یک از دانشگاه‌های فنلاندی مانند هلسینکی (University of Helsinki) و آلتو (Aalto University) را انتخاب کنید. دانشجویان می‌توانند در دانشگاه‌های فنلاند (Finland) به زبان انگلیسی در مقطع دکترا آموزش ببینید و لازم نیست که حتماً زبان فنلاندی یاد داشته باشید.

کانادا

کانادا (Canada) در لیست برترین مقاصد تحصیلی جهت گذراندن دوره دکتری قرار گرفته است. در واقع، با تحصیل در کانادا برای داشتن موقعیت شغلی بهتر و درآمد بالاتر فرصت بیشتری خواهید داشت. فارغ التحصیلان phd از دانشگاه‌های کانادایی می‌توانند تا ۸۶۰۰۰ دلار در سال درآمد داشته باشند. هر یک از دانشگاه‌های کانادا از قبیل دانشگاه مک گیل (McGill University)، تورنتو (University of Toronto)، آلبرتا (University of Alberta)، مونترال (University of Montreal) و… دانشجویان را در مقطع phd پذیرش می‌کنند.

اپلای دکتری در اروپا
مزایای اپلای دکترا در اروپا

اگر میخواهید بدون تور و به تنهایی به اروپا سفر کنید قبل از هر اقدامی مقاله مسافرت به اروپا بدون تور را مطالعه کنید.

دلایل تحصیل در مقطع دکترا در اروپا

آیا می‌دانید که چرا آمار متقاضیان تحصیل دکترا در اروپا روز به روز در حال افزایش است؟ در واقع، اپلای به خارج از کشور برای تحصیل در دوره دکتری، مزیت‌هایی را به همراه خواهد داشت که در این بخش به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

فرصت‌های تحقیقاتی بیشتر

به عنوان دانشجوی دکترا ممکن است که در طول سال نیاز به انجام پروژه‌های تحقیقاتی متعدد داشته باشید. بنابراین، باید دانشگاه‌هایی را انتخاب کنید که شرایط و امکانات لازم برای اجرای طرح‌های تحقیقاتی‌تان را فراهم می‌کنند. در دانشگاه‌های اروپایی، فرصت‌های زیادی در اختیار علاقه‌مند به پروژه‌های تحقیقاتی دوره دکتری قرار می‌گیرد و راحت‌تر قادر به دسترسی به کتابخانه‌ها، سایت‌ها و سایر منابع علمی خواهید بود.

تأمین مالی بهتر

در دانشگاه‌های اروپایی از متقاضیان دوره دکترا بسیار استقبال می‌شود. در واقع، برای گذراندن دوره دکتری در خارج از کشور لازم نیست که هزینه خیلی هنگفتی را کنار بگذارید. لازم به ذکر است که تحصیل در دوره دکترا دانشگاه‌های اروپایی واقع در سوئد و آلمان رایگان خواهد بود. شهریه دانشگاه‌های خصوصی سوئد نیز به طور قابل توجهی کمتر از دانشگاه‌های واقع در ایالات متحده است. علاوه بر شهریه کمتر، ممکن است واجد شرایط درخواست بورسیه نیز باشید. به علاوه، در بسیاری از کشور‌های واقع در قاره اروپا مانند فرانسه، هلند، سوئد، نروژ و آلمان به دانشجویان بین‌الملل کمک هزینه اعطاء می‌شود. در واقع، دانشجویان دوره دکترا به جای دانشجو، نقش کارمند را در دانشگاه‌های این کشور‌ها دارند و به آنها حقوق ماهیانه پرداخت می‌شود.

امکان تحصیل به زبان انگلیسی

یکی از چالش‌های متقاضیان اپلای دکتری در خارج، موانع زبانی است که پیشروی آن‌ها قرار دارد. اما لازم نیست که نگرانی درباره موانع زبانی داشته باشید. در دانشگاه‌های اروپایی، شرایط تحصیل به زبان انگلیسی در دوره دکترا فراهم شده است. در نتیجه، از دلایلی که بسیاری از ایرانی‌ها را ترغیب به مهاجرت به اروپا برای تحصیل در دوره دکترا می‌کند، می‌توان به امکان آموزش به زبان انگلیسی در این قاره اشاره کرد.

تقویت رزومه

همانطور که گفتیم، دانشگاه‌های اروپایی بهترین سیستم آموزشی را دارند. در نتیجه با دریافت مدرک دانشگاه‌های اروپایی در مقطع دکترا، شانس بیشتری برای اشتغال در هر نقطه از دنیا خواهید داشت. بعد از فارغ التحصیلی می‌توانید در اروپا بمانید یا برای اخذ اقامت سایر کشور‌ها اقدام کنید. تجربه تحصیل دوره phd در دانشگاه‌های اروپایی به کارفرمایان شما نشان می‌دهد که توانایی و مهارت کافی برای موفقیت در شغل‌تان را دارید. در کل، اگر به فکر تقویت رزومه‌تان هستید، حتماً اپلای phd در اروپا را در نظر داشته باشید.

الزامات پذیرش در دوره دکترا در اروپا

به منظور پذیرش در دوره phd دانشگاه‌های اروپایی باید واجد شرایط لازم باشید. از شرایطی که امکان اپلای را برای متقاضیان دوره دکتری فراهم می‌کند، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • رزومه تحصیلی قوی و نمرات بالا
  • انگیزه نامه
  • مدرک زبان
  • تمکن مالی کافی
  • مرتبط بودن مدرک ارشد با رشته دکترا

اخذ ویزای همراه از طریق اپلای دکترا در اروپا

تحصیل در دوره دکترا بازه زمانی زیادی طول می‌کشد و این موضوع می‌تواند برای برخی از مهاجرین ناراحت‌کننده باشد. به همین خاطر، کشور‌های اروپایی جهت تسهیل این دوره به دانشجویان اجازه می‌دهند که برای خانواده خود نیز ویزای همراه دریافت کنند. افراد همراه دانشجو می‌توانند تا زمان به اِتمام رسیدن دوره تحصیلی وی در کشور مقصد اقامت داشته باشند.

شرایط اپلای دکترا در اروپا
شرایط کار بعد از اتمام تحصیل دکتری در اروپا

نمیدانید اروپا را انتخاب کنید یا کانادا؟ مقاله تحصیل در اروپا یا کانادا این مقایسه را برای شما راحت خواهد کرد.

شرایط کار بعد از تحصیل در دوره دکترا در اروپا

بعد از اینکه دوره phd را در دانشگاه‌های اروپایی پشت سر گذاشتید، می‌توانید برای دریافت اقامت دائم اقدام کنید. اما تنها در صورتی مجوز اقامت به شما اعطاء می‌شود که در کشور اروپایی مدنظر خود موقعیت شغلی مناسبی را پیدا کرده باشید. در واقع، متقاضیان به مدت ۶ ماه الی ۱ سال بعد از تمام شدن دوره تحصیل زمان دارند تا در اروپا شغل دلخواه‌شان را پیدا کنند. شما به عنوان متقاضی تحصیل در دوره phd، بعد از تحصیل با دریافت پیشنهاد شغلی قادر به اخذ اقامت دائم و تابعیت اروپا خواهید بود.

نکات مهم اپلای دکتری در اروپا

قبل از اینکه در زمینه اپلای دکترا تصمیم بگیرید، بهتر است که با نکات کلیدی آن آشنا شوید. این نکات عبارتند از:

  • اول از همه، باید سایت دانشگاه مقصد را با دقت بررسی کنید و از طریق پرسش و جو یا تماس از جزئیات مربوط به پذیرش و نحوه ثبت نام مطلع شوید. حتی از طریق تماس با دانشگاه می‌توانید درباره اساتید نیز اطلاعاتی را کسب کنید.
  • برای مصاحبه به خوبی آماده شوید و درک روشنی از سؤالات داشته باشید. برخی از دانشگاه‌های اروپایی برای پذیرش در دوره دکترا از متقاضیان درخواست می‌کنند که در مصاحبه شرکت کنند.
  • در انتخاب رساله دکتری دقت کافی را داشته باشید و موضوعی را انتخاب کنید که از اعتبار برخوردار است. رساله دکترا باید شما را به اهداف پژوهشی‌تان برساند.
  • مدارک مورد نیاز برای اپلای دکترا را از قبل ترجمه کنید تا موقع ثبت نام با مشکل مواجه نشوید. مدارک لازم برای اپلای دکتری باید به تأیید دارالترجمه رسیده و دارای مهر رسمی باشند.
  • هر یک از دانشگاه‌های اروپایی برای اپلای phd از متقاضیان درخواست می‌کنند که مدرک زبان ارائه دهند. به همین خاطر، پیش از شروع به ثبت نام جهت پذیرش در دوره دکتری باید در آزمون‌های معتبر و بین‌المللی زبان شرکت کنید.
  • برای ثبت نام در دوره دکتری دانشگاه‌های اروپایی خیلی زود اقدام کنید تا از بازه زمانی پذیرش عقب نمانید. جهت تسریع در روند پذیرش و ثبت نام باید اسناد مورد نیاز را از قبل تهیه کرده باشید.
  • قبل از ثبت نام در دانشگاه باید موضوع تحقیقی و رشته تحصیلی مدنظرتان را انتخاب کنید. در واقع، باید ببینید که کدامیک از دانشگاه‌ها با برنامه تحقیقاتی یا پیشینه تحصیلی مورد علاقه شما مطابقت دارند.

اگر میخواهید کودکتان را در اروپا به مدرسه بفرستید، قبل از هر کاری مقاله مدارس اروپا را مطالعه کنید تا با انواع مدارس آشنا شوید.

تحصیل دکتری در اروپا
آشنایی با بهترین رشته ها برای اپلای دکترا در اروپا

لیست بهترین رشته‌ها برای اپلای دکترا در اروپا

در کشور‌های اروپایی، برخی از رشته‌ها متقاضیان بیشتری دارند و در فهرست برترین‌ها قرار می‌گیرند. قبل از تصمیم به انتخاب رشته مقطع دکترا در اروپا باید با لیست برترین رشته‌ها برای اپلای آشنا شوید. در جدول زیر، لیستی از رشته‌های پرمتقاضی مقطع دکترا را برای شما تهیه کرده‌ایم:

بهترین رشته‌ها برای اپلای دکترا در اروپا
مدیریت بازرگانی و کسب و کار
فلسفه
اقتصاد
زبان شناسی
حقوق
مهندسی صنایع غذایی
بیوتکنولوژی
علوم کامپیوتر

سخن آخر

دوره دکترا را می‌توانید در دانشگاه‌های برتر اروپایی با موفقیت به اِتمام برسانید. البته، برای اپلای دکترا در اروپا باید رزومه قوی، نمرات بالا و مدرک زبان داشته باشید و نمره قابل قبول را در مصاحبه یا آزمون‌های ورودی دانشگاه‌ها به دست‌آورید. هزینه‌های تحصیل، اعتبار مدارک دانشگاه‌ها و شرایط پذیرش از فاکتور‌هایی هستند که پیش از ثبت نام باید مورد توجه قرار بگیرند. از مهمترین مراحل اپلای phd در اروپا می‌توان به اخذ ویزای تحصیلی اشاره کرد. بدون ویزا قادر به مهاجرت برای تحصیل در دوره phd در اروپا نخواهید بود. پس همین حالا، جهت دریافت ویزای کشور‌های برتر اروپا از قبیل آلمان، فرانسه یا حتی کانادا برای پذیرش در دوره phd اقدام کنید. النورا همراه شما در مسیر دریافت ویزای تضمینی کشور‌های اروپایی و کانادا خواهد بود!

همین حالا با ما رایگان مشاوره کنید

سوالات متداول

در قسمت زیر به برخی از پرسش‌های متداول درباره «اپلای دکترا در اروپا» پاسخ دادیم:

۱. کدام کشور اروپایی برای ادامه تحصیل در مقطع دکترا گزینه بهتری است؟

در آلمان از محققان بین‌المللی در سازمان‌های تحقیقاتی، دانشگاه‌ها و شرکت‌های آلمانی استقبال می‌شود. به همین خاطر، این کشور را می‌توانید بهترین گزینه برای اپلای در مقطع دکترا در نظر بگیرید.

۲. دوره دکترا در اروپا چقدر طول می‌کشد؟

به صورت کلی، حداقل ۴ سال زمان می‌برد تا دوره دکترا را در اروپا به اِتمام برسانید.

۳. آیا امکان تحصیل رایگان در مقطع دکترا وجود دارد؟

بله؛ در کشور‌های اروپایی مانند آلمان و نروژ می‌توانید به صورت رایگان در مقطع دکترا ادامه تحصیل دهید.

۴. آیا در دوره دکترا امکان دریافت بورسیه وجود دارد؟

بله؛ متقاضیان با داشتن سوابق پژوهشی و تحقیقاتی و مقالات معتبر، واجد شرایط اخذ بورسیه دکترا خواهند بود.

۵. مزایای اپلای دکترا در اروپا چیست؟

از مزایای اپلای دکترا در اروپا می‌توان به تأمین مالی بهتر، تقویت رزومه، فرصت تحقیقاتی بیشتر و امکان آموزش به زبان انگلیسی اشاره کرد.