مقدمه‌ی تحصیل در اروپا یا کانادا

امروزه، تعداد علاقه‌مندان به تحصیل در خارج از کشور در حال افزایش است. افرادی که به دنبال انتخاب کشور‌های خارجی برای ادامه تحصیل هستند، عوامل مختلفی مانند دوره تحصیلی، هزینه، رتبه دانشگاه و غیره را در نظر می‌گیرند. از بین تمام کشور‌های خارجی باید یک گزینه را به عنوان مقصد مهاجرتی برای ادامه تحصیل انتخاب کنید. بنابراین، فاکتور‌های مختلف را باید در نظر داشته باشید. در این مطلب سعی داریم که درباره تحصیل در اروپا یا کانادا، اطلاعات لازم را به شما ارائه دهیم.

عواملی که در انتخاب مقصد مهاجرتی باید در نظر گرفت

فاکتور‌های کلی که هنگام مهاجرت به کشور دیگری باید در نظر گرفته شود، شامل اعتبار مدارک دانشگاهی، فرصت‌های شغلی، میزان اقامت و هزینه تحصیل است. از سایر فاکتور‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • فرهنگ و سبک زندگی
  • شرایط و سیاست‌های دریافت ویزا برای دانشجویان
  • فرصت‌های شغلی در طول تحصیل و بعد از آن
  • ارزش مدرک
  • هزینه‌های زندگی
  • زبان گفتاری در کشور مقصد
  • آب و هوای کشور مقصد
  • امکانات رفاهی

تحصیل در کانادا

2 10

کانادایی‌ها بر کیفیت آموزش و یادگیری تأکید دارند و یکی از بهترین سیستم‌های آموزشی در جهان را با استاندارد‌های بالا ایجاد کرده‌اند. در حال حاضر، کانادا، بالاترین میزان پذیرش ویزای دانشجویی را دارد. نرخ نسبتاً پایین هزینه‌های زندگی در کانادا باعث شده است که این کشور به عنوان محبوب‌ترین مقصد مهاجرتی شناخته شود.

دانشگاه‌های کانادا به دفعات مکرر در لیست دانشگاه‌های برتر جهان قرار گرفته‌اند. دانشجویان بین‌المللی تمام سعی خود را می‌کنند تا در یکی از دانشگاه‌ها قبول شوند. دولت کانادا در تلاش است تا سالیانه تعداد بیشتری از دانشجویان بین‌المللی را پذیرش کند. دلایل زیادی وجود دارد که چرا کانادا باید در فهرست مقاصد برتر تحصیلی قرار بگیرد. این دلایل عبارتند از:

۱. اعتبار مؤسسات آموزشی

در کانادا، مؤسسات زیادی وجود دارند که رتبه بهترین دانشگاه‌های دنیا را کسب کرده‌اند. در این دانشگاه‌ها، برترین اساتید فعالیت می‌کنند و کیفیت آموزشی در سطح بالایی قرار دارد. در دانشگاه‌های کانادا، شما می‌توانید در بهترین رشته‌ها مانند مهندسی، پزشکی، مدیریت، اقتصاد، امور مالی و… تحصیل کنید. به دلیل اینکه کیفیت آموزش در دانشگاه‌های کانادا بسیار بالا است، آینده شغلی تضمین شده‌ای پیشروی شما قرار دارد. مدرک دانشگاه‌های کانادا در سطح بین‌المللی شناخته شده است. شما می‌توانید با داشتن مدرک از دانشگاه‌های کانادا در هر یک از نقاط دنیا مشغول به کار شوید. برخی از برترین دانشگاه‌های کانادا در جهان عبارتند از:

  • دانشگاه تورنتو
  • دانشگاه مک گیل
  • دانشگاه بریتیش کلمبیا
  • دانشگاه مونترال
  • دانشگاه آلبرتا
  • دانشگاه یورک
  • دانشگاه کوئینز
  • دانشگاه وسترن انتاریو
  • دانشگاه مک مستر
  • دانشگاه واترلو
  • دانشگاه اتاوا
  • دانشگاه کلگری

۲. فرصت‌های شغلی زیاد

دانشجویان بین‌المللی که در دانشگاه‌ها و مؤسسات کانادا تحصیل می‌کنند، می‌توانند اطلاعات زیادی در مورد این کشور و فرهنگ آن یاد بگیرند. اکثر فارغ‌التحصیلان در کمتر از سه ماه پس از فارغ‌التحصیلی در کانادا استخدام می‌شوند. این مجوز تضمین می‌کند که دانشجویان بین‌المللی فرصت‌های کافی برای به دست آوردن تجربه کاری لازم و اجازه اقامت در کانادا به عنوان مقیم دائم را دارند.

۳. کیفیت زندگی بالا و هزینه‌های پایین

در کانادا، کیفیت زیادی از سایر کشور‌ها بالاتر است. سیستم آموزشی، خدمات درمانی و مراقبتی باکیفیت باعث شده است که کانادا به عنوان بهترین مقصد مهاجرتی شناخته شود. زندگی در کانادا برای دانشجویان مقرون‌به‌صرفه‌تر است. هزینه پایین زندگی و شهریه نسبتاً ارزان در مقایسه با دانشگاه‌های دیگر باعث شده است که بسیاری از دانشجویان این کشور را برای مهاجرت تحصیلی انتخاب کنند.

۴. تمرکز کانادا بر تحقیق و توسعه

اکثر دانشگاه‌های کانادا، برنامه‌هایی را ارائه می‌دهند که تمرکز زیادی روی تحقیق نیز دارند. دانشجویان درگیر فرصت‌های تحقیقاتی علمی می‌شوند و می‌توانند در فعالیت‌های مختلفی شرکت کنند. دانشگاه‌های کانادا، کانون تحقیقاتی هستند که تغییرات مثبتی را در جهان ایجاد کرده است.

۵. پروسه پذیرش آسان در دانشگاه‌ها

ورود به دانشگاه‌های کانادا در مقایسه با ایالات متحده آسان‌تر است. به طور کلی، برای پذیرش در دانشگاه‌های کانادا لازم نیست که در آزمون ورودی جداگانه شرکت کنید. کانادا، عملکرد تحصیلی در دوران دبیرستان برای مقطع لیسانس را به جای عملکرد آن‌ها در آزمون‌هایی مانند SAT یا ACT در نظر می‌گیرد. دریافت ویزای دانشجویی کانادا نسبت به سایر کشور‌ها نیز آسان‌تر است و هر ساله دانشجویان زیادی در رشته‌های تحصیلی مختلف در این کشور پذیرش می‌شوند.

تحصیل در اروپا

3 11

اروپا در طی قرن‌ها، به عنوان یکی از محبوب‌ترین قاره‌ها برای زندگی شناخته شده است. همچنین، این کشور دارای بهترین سیستم آموزشی و اقتصاد قوی و محیط سیاسی باثبات است. به همین خاطر، تعداد مهاجرین به کشور‌های اروپایی روز به روز در حال افزایش است.

۱. دانشگاه‌های برتر

اروپا، تعدادی از بهترین و قدیمی‌ترین دانشگاه‌های جهان را در خود جای داده است. بنابراین، با تحصیل در دانشگاه‌های اروپا، مدرک شما در سطح جهانی شناخته می‌شود. از بهترین دانشگاه‌های اروپا می‌توان به دانشگاه منچستر، آکسفورد، کمبریج و ادینبورگ بریتانیا اشاره کرد. در هر یک از این دانشگاه‌ها، بهترین تجهیزات آموزشی موجود است. شما می‌توانید در این دانشگاه‌های برتر اروپا در مقاطع تحصیلی مختلف زیرنظر بهترین اساتید تحصیل کنید.

۲. کیفیت آموزش در اروپا

بسیاری از کشور‌های اروپایی مانند آلمان، فرانسه و بریتانیا پیشروان جهانی در ارائه آموزش با کیفیت هستند. حتی اگر نتوانید به کالج‌های برتر راه پیدا نکنید، باز هم نظام آموزشی اروپا قوی است. تمام دانشگاه‌های اروپا توسط وزارت آموزش کشور تأیید شده‌اند. در کشور‌های اروپایی مانند انگلیس، فرانسه، آلمان و هلند، کیفیت آموزش در دانشگاه‌ها در سطح بالاتری قرار دارد.

۳. فرصت‌های شغلی

کشور‌های اروپایی به دانشجویان بین‌المللی اجازه می‌دهند، در حین تحصیل به صورت پاره وقت کار کنند. با این حال، دانشجویان باید برخی از شرایط را رعایت کنند. با توجه به رونق اقتصاد، معمولاً کمبود نیروی کار در اروپا وجود ندارد؛ یعنی دانشجویان می‌توانند برای تأمین مخارج تحصیلی خود کار کنند. تحصیل در یک کشور اروپایی می‌تواند شانس شما را برای یافتن بهترین مشاغل در آینده افزایش دهد. با این حال، به طور کلی وضعیت اشتغال در کانادا از اروپا بهتر است.

۴. هزینه تحصیل مقرون‌به‌صرفه

هزینه تحصیل در اروپا در مقایسه با کشور‌هایی مانند ایالات متحده، استرالیا، کانادا و سایر کشور‌ها کمتر است. در برخی از کشور‌های اروپایی، هیچ شهریه‌ای از دانشجویان دریافت نمی‌شود. همچنین، دانشجویان می‌توانند در حین تحصیل در پردیس‌های دانشگاهی اروپا، بورسیه دریافت کنند و حمایت مالی شوند.

دانشگاه‌های اروپا بهتر هستید یا کانادا؟

دانشگاه‌های کانادا و اروپا در یک سطح قرار دارند و در لیست بهترین دانشگاه‌های جهان قرار گرفته‌اند. البته، تحصیل در دانشگاه‌های اروپا در مقاطع بالاتر ممکن است کمی سخت‌تر باشد. شما برای تحصیل در مقاطع بالاتر در دانشگاه‌های اروپایی به رزومه قوی نیاز دارید. شما می‌توانید با در نظر گرفتن شرایط و امکانات آموزشی و هزینه‌های تحصیلی در هر یک از دانشگاه‌ها، بهترین مقصد تحصیلی مهاجرتی موردنظر خود را انتخاب کنید.

مقایسه تحصیل در اروپا و کانادا

4 10

بسیاری از افراد هنگام انتخاب مقصد مهاجرتی تحصیلی از بین کشور‌های اروپا و کانادا دچار سردرگمی می‌شوند. به همین خاطر، در این بخش، تحصیل در اروپا و کانادا را با یکدیگر مقایسه کرده‌ایم:

  • به منظور تحصیل در کشور کانادا در مقایسه با اروپا باید هزینه بیشتری را بپردازید. بنابراین، با توجه به میزان تمکن مالی و بودجه خود تصمیم بگیرید که کدام کشور را انتخاب کنید.
  • برای تحصیل در کانادا، یادگیری زبان انگلیسی کافی است؛ اما به منظور تحصیل در کشور‌های اروپایی باید زبان کشور‌های مقصد را یاد داشته باشید.
  • در کشور کانادا، فرصت‌های شغلی مختلفی ارائه می‌شود. نرخ بیکاری در این کشور بسیار پایین است؛ اما در اروپا ممکن است که بعد از تحصیل با مشکل در یافتن شغل مواجه شوید. نرخ بیکاری در کشور‌های اروپایی بیشتر از کانادا است. بنابراین، با مهاجرت تحصیلی به اروپا، شانس پیدا کردن فرصت‌های شغلی کمتری را خواهید داشت. به همین خاطر، نرخ بیکاری را می‌توان جزو تفاوت‌های کانادا و اروپا برای مهاجرت تحصیلی در نظر گرفت.
  • پروسه اخذ ویزای تحصیلی کانادا با چالش کمتری همراه است. شما می‌توانید با طی کردن مراحل قانونی، پروسه اخذ ویزای مهاجرتی کانادا را پشت سر بگذارید؛ اما کشور‌های اروپایی برای دریافت ویزا، شرایط سخت‌گیرانه‌تری را در نظر گرفته‌اند. برخی از افراد برای دریافت ویزا، سال‌ها در صف انتظار منتظر بوده‌اند.
  • تحصیل در دانشگاه‌های اروپایی، کم هزینه‌تر و مقرون‌به‌صرفه است. تحصیل در دانشگاه‌های اروپایی از نظر اقتصادی، انتخاب بهتری است. در کشور‌های اروپایی مانند فرانسه و آلمان می‌توانید برای تحصیل، هزینه کمتری را بپردازید.
  • در اروپا نسبت به کانادا، نرخ پذیرش دانشگاه‌ها کمتر است. به همین خاطر، ورود به دانشگاه‌های اروپا ممکن است که کمی سخت باشد. البته میزان پذیرش در دانشگاه‌های دولتی اروپا کمتر است. به این معنی نیست که شما نباید کلاً برای دانشگاه‌های اروپایی اپلای کنید. دانشگاه‌های خصوصی اروپایی، نرخ پذیرش بالاتری دارند.

انتخاب کانادا و اروپا به عنوان مقاصد مهاجرتی تحصیلی

اروپا و کانادا، هر جزو مهم‌ترین مقاصد تحصیلی برای دانشجویان بین‌المللی هستند. تحصیل در هر یک از این کشور‌ها با مزایا و معایب مختلفی همراه است. بنابراین، هنگام انتخاب بهترین مقصد تحصیلی باید ببینید که چه عواملی برای شما حائز اهمیت هستند. اگر به دنبال کسب بهترین تجربه دانشگاهی در سطح جهانی و با پرداخت شهریه کمتر هستید، اروپا انتخاب بهتری است. در صورتی که قصد دریافت مجوز کار پس از تحصیل را دارید، احتمالاً مهاجرت به کانادا انتخاب مناسب‌تری است.

مدارک لازم برای مهاجرت تحصیلی به اروپا یا کانادا

به منظور دریافت ویزای تحصیلی کانادا و اروپا باید مدارکی را تهیه کنید. هر یک از این مدارک، شانس شما را در دریافت ویزای تحصیلی افزایش می دهند. مدارک لازم برای مهاجرت تحصیلی عبارتند از:

  • مدرک تحصیلی قبلی با ریز نمرات به همراه ترجمه
  • مدرک زبان معتبر
  • تکمیل و ارسال فرم پذیرش دانشگاه
  • پرداخت هزینه ثبت‌نام در دانشگاه
  • رزومه تحصیلی
  • انگیزه‌نامه
  • توصیه‌نامه
  • اثبات تمکن مالی
  • پاسپورت معتبر

تحصیل در مدارس کانادا یا اروپا؟

5 7

امروزه، بسیاری از خانواده‌ها به دنبال ثبت‌نام فرزندان خود در مدارس خارج از کشور هستند؛ اما کدامیک از مدارس اروپا یا کانادا برای ادامه تحصیل، انتخاب مناسب‌تری هستند؟ به منظور تحصیل در مدارس خارج از کشور، به مدارکی از قبیل پاسپورت، کارت سلامت، عکس پرسنلی، رسید پرداخت هزینه، کارت شناسایی و اطلاعات محل اقامت نیاز دارید. تحصیل در مدارس اروپا و کانادا تفاوت چندانی با یکدیگر ندارد. در کانادا، مراکز آموزشی و مدارسی تأسیس شده‌اند که بالاترین سطح علمی را دارند. شما می‌توانید به صورت رایگان و با پرداخت هزینه جزئی در مدارس کانادا ثبت‌نام کنید. تحصیل در مدارس اروپا نیز با مزایا و امتیاز‌هایی همراه است. نظام آموزشی در اروپا به گونه‌ای است که با تحصیل در مدارس این کشور، شانس بیشتری برای قبولی در دانشگاه‌های خارجی خواهید داشت. دانش‌آموزان بعد از اِتمام دوره تحصیلی خود می‌توانند برای ورود به دانشگاه‌های برتر اروپا اقدام کنند.

سخن آخر

تصمیم برای مهاجرت به کشورهای خارجی ممکن است که چالش برانگیز باشد. هنگام انتخاب بهترین مقصد مهاجرتی باید فاکتور‌هایی مانند کیفیت خدمات درمانی و رفاهی، سطح آموزشی، هزینه تحصیل و…. را در نظر بگیرید. شما باید تمام فاکتور‌ها را برای انتخاب بهترین مقصد تحصیلی در نظر داشته باشید. بعد از مقایسه تحصیل در اروپا یا کانادا می‌توانید درباره انتخاب بهترین مقصد برای مهاجرت تحصیلی تصمیم بگیرید. پروسه اخذ ویزای تحصیلی کشور‌های کانادا و اروپا ممکن است که با چالش‌هایی همراه باشد. به همین خاطر، برای آسان‌تر کردن پروسه اخذ ویزا و مهاجرت به کانادا و کشور‌های اروپایی باید از کمک کارشناسان حقوقی بهره ببرید.
مؤسسه مهاجرتی النورا با داشتن متخصص‌ترین وکلا، اطلاعات لازم را در زمینه مهاجرت به کانادا یا اروپا از طریق تحصیل به شما ارائه می‌دهد. برای ارتباط با کارشناسان النورا می‌توانید با شماره‌های موجود در سایت تماس بگیرید. مشاوران ما بعد بررسی شرایط‌تان، بهترین مقاصد تحصیلی را به شما معرفی می‌کنند. در صورتی که پروسه اخذ ویزا و مهاجرت به کشور‌های اروپایی و کانادا را به کارشناسان النورا بسپارید، مهاجرت بدون دغدغه‌تری را طی خواهید کرد.

همین حالا با ما رایگان مشاوره کنید