به دلیل اینکه در اروپا دانشگاه‌های زیادی ساخته شده‌اند، تمایل افراد به مهاجرت تحصیلی به کشور‌های اروپایی بیشتر است. آیا تصمیم به مهاجرت تحصیلی به اروپا را گرفته‌اید و در انتخاب فرانسه یا آلمان تردید دارید؟ شما می‌توانید با کمی تحقیق، یکی از این دو کشور را به عنوان مقصد مهاجرتی خود انتخاب کنید. البته، انتخاب گزینه مناسب شاید برای برخی از افراد پروسه چالش برانگیزی باشد. با این حال، در این مطلب سعی کرده‌ایم که همه چیز درباره مهاجرت به آلمان یا فرانسه را برای شما تهیه کنیم تا انتخاب آگاهانه‌تری داشته باشید و بتوانید در نهایت تصمیم بگیرید که فرانسه برای زندگی بهتر است یا آلمان.

مقایسه کشورهای آلمان و فرانسه

هنگام انتخاب فرانسه یا آلمان باید فاکتورهای مختلف را در نظر داشته باشید. شما باید این دو کشور را از نظر اقتصادی، آموزشی، اجتماعی، امکان کاریابی و… با هم مقایسه کنید. در این بخش از مقاله، به صورت کامل اطلاعات لازم درباره مهاجرت به این دو کشور را در اختیارتان قرار می دهیم.

مقایسه تحصیل در فرانسه و آلمان

فرانسه یا آلمان

از سال‌ها قبل، فرانسه به عنوان یکی از بهترین مقاصد برای مهاجرت دانشجویان بین‌المللی شناخته شده است. در واقع، سیستم آموزشی دانشگاه‌های فرانسه از معتبرترین سیستم‌های آموزشی دنیا محسوب می‌شود. دانشجویان در دانشگاه‌های این کشور می‌توانند در کنار کسب علم، با استفاده از امکانات تحقیقاتی، انواع پروژه‌های علمی را نیز انجام دهند. بیشتر رشته‌هایی که مورد توجه دانشجویان در دانشگاه‌های این کشور قرار می‌گیرند، شامل هنر‌های زیبا، طراحی مد، مدیریت و علوم طبیعی است. شما به عنوان دانشجوی بین‌المللی می‌خواهید در مکانی ادامه تحصیل دهید تا قادر به برقراری ارتباط با افرادی از ملیت‌های مختلف باشید. تعداد دانشجویان بین‌المللی که در فرانسه تحصیل می‌کنند، حدود ۳۷۰,۰۰۰ نفر است؛ اکثریت آن‌ها از مراکش، الجزایر و چین هستند. در آلمان نیز تعداد دانشجویان بین‌المللی حدود ۳۵۰,۰۰۰ نفر است؛ اکثریت دانشجویان بین‌المللی از ترکیه و هند به این کشور مهاجرت کرده‌اند.

به علاوه، هزینه تحصیل نیز در فرانسه مناسب و مقرون به صرفه است؛ دانشجویان بین‌الملل با بودجه کمتر می‌توانند در دانشگاه‌های این کشور ثبت نام کنند. به خاطر داشته باشید که توسط دولت به دانشجویان بین‌المللی، انواع بورسیه‌های مختلف ارائه می‌شود. آلمان نیز مانند فرانسه توانسته است که رتبه برتر را در بین دانشگاه‌های خارج از کشور به دست آورد. تاکنون بیشتر از ۴۶ دانشگاه در این کشور تأسیس شده است؛ دانشجویان بین‌الملل بر حسب شرایط خود قادر به تحصیل رایگان در این دانشگاه‌ها هستند. به علاوه، در دانشگاه‌های آلمان می‌توانید در مقاطع مختلف از کارشناسی گرفته تا دکترا ادامه تحصیل دهید. در کل، با مهاجرت به فرانسه و آلمان می‌توانید آینده درخشان‌تری را برای خودتان رقم بزنید!

مقایسه هزینه های تحصیل در آلمان و فرانسه

یکی از اولین مواردی که باید هنگام انتخاب مقصد مهاجرت تحصیلی بین آلمان یا فرانسه در نظر بگیرید، هزینه تحصیل است. در فرانسه، هزینه‌های تحصیل برای دانشجویان بین‌المللی در دانشگاه‌های دولتی به طور متوسط حدود ۲,۷۰۰ یورو (مقطع لسانس) و ۳,۷۰۰ یورو (کارشناسی ارشد) در سال است. علاوه بر این، شهریه دانشگاه‌های خصوصی شاید بالاتر باشد و هزینه آن تا ۲۰,۰۰۰ یورو به صورت سالیانه است.

اما هزینه‌های تحصیل در آلمان در اکثر دانشگاه‌های دولتی، حتی برای دانشجویان بین‌المللی نیز کاملاً رایگان است. بیشتر دانشگاه‌های آلمان دولتی هستند؛ اما تعداد معدودی از دانشگاه‌های خصوصی تا ۲۰,۰۰۰ یورو در سال شهریه دریافت می‌کنند. بنابراین، از نظر اقتصادی، مهاجرت به آلمان گزینه بهتری است.

هزینه های زندگی در آلمان و فرانسه

فرانسه برای زندگی بهتر است یا آلمان
هزینه زندگی در آلمان کمتر از فرانسه است.

اگر میخواهید بین آلمان و استرالیا یکی را برای مهاجرت انتخاب کنید مقاله آلمان یا استرالیا را از دست ندهید.

یکی دیگر از عوامل مهمی که باید هنگام انتخاب بین مهاجرت به آلمان یا فرانسه در نظر گرفت، هزینه‌های زندگی در کشور موردنظر است. در فرانسه، متوسط هزینه ماهانه زندگی بدون احتساب اجاره بها حدود ۸۰۰ الی ۹۰۰ یورو است. برای خرید و اجاره خانه در این کشور باید بودجه بیشتری را کنار بگذارید؛ البته این مقدار با توجه به شهر محل اقامت و سبک زندگی‌تان متفاوت خواهد بود.

هزینه زندگی در آلمان نسبتاً کمتر از فرانسه و تقریباً به میزان ۸۰۰ الی ۱۲۰۰ یورو با احتساب هزینه اجاره بها است. بنابراین، اگر بودجه خیلی زیادی برای مهاجرت به کشور‌های اروپایی کنار نگذاشته‌اید، آلمان را انتخاب کنید.

مقایسه امکان کار در حین تحصیل در آلمان و فرانسه

هر دو کشور به شما این اجازه را می‌دهند تا در حین تحصیل کار کنید؛ در این صورت دغدغه دانشجویان برای تأمین مخارج زندگی‌شان کمتر خواهد بود. شما می‌توانید در کشور فرانسه تا ۹۶۴ ساعت در طول سال کار کنید. در آلمان نیز می‌توانید تا ۱۲۰ روز کامل (۴۰ ساعت در هفته) یا ۲۰ ساعت در هفته به صورت نیمه وقت بدون هیچ گونه مجوز اضافی کار کنید.

مقایسه آلمان و فرانسه از نظر مالیات

هنگام تحصیل در اروپا، یکی از مواردی که باید به آن عادت کنید، قوانین پیچیده مالیاتی است. در فرانسه، بر اساس سن، درآمد و دارایی خود باید مالیات بپردازید. افراد زیر ۲۵ سال که کمتر از ۴۶۱۸ یورو درآمد دارند، مشمول پرداخت مالیات نمی‌شوند. در صورتی که بالای ۲۶ سال سن دارید و درآمدتان بیشتر از ۴ هزار یورو است، باید تمام درآمدتان را اعلام کنید. قوانین مالیاتی در آلمان، کمی بهتر از فرانسه است. دانشجویان با درآمد کمتر از تقریباً ۹ هزار یورو از پرداخت مالیات معاف هستند؛ اما این میزان هر سال افزایش پیدا می‌کند.

مقایسه فرانسه و آلمان از نظر استخدام پس از فارغ التحصیلی

یافتن شغل در فرانسه برای دانشجویان بین‌المللی بسیار دشوار است. با این حال، اگر به راحتی به زبان فرانسوی صحبت کنید، شانس بسیار بیشتری خواهید داشت. در فرانسه، قوانین سخت‌گیرانه‌تری برای استخدام افراد وضع شده است؛ این پروسه می‌تواند دشوار و چالش‌برانگیز باشد. در واقع، کارفرمایان استخدام کارکنان جدید را پر هزینه در نظر می‌گیرند؛ فرانسه برای افرادی که به دنبال اشتغال راحت و سریع هستند، گزینه مناسبی نخواهد بود.

در سال‌های اخیر، کارفرمایان آلمانی، به دنبال استخدام افرادی نیز هستند که آلمانی، زبان رسمی آن‌ها نیست. به خصوص در شهر‌هایی مانند برلین، مونیخ و فرانکفورت، افراد انگلیسی زبان توسط کارفرمایان در مشاغل مختلف جذب می‌شوند. به هر حال، در صورتی که هدف‌تان، اشتغال بعد از فارغ التحصیلی و دریافت اقامت کشور‌هایی اروپایی است، آلمان بهترین گزینه محسوب می‌شود.

در فرانسه، شما می‌توانید تا یک سال بعد از فارغ‌التحصیلی در این کشور بمانید و دنبال کار باشید. اگر در این بازه زمانی شغلی پیدا کردید، می‌توانید برای اقامت طولانی‌مدت و دریافت مجوز کار درخواست دهید. در آلمان نیز می‌توانید ۱۸ ماه پس از فارغ‌التحصیلی در کشور اقامت داشته باشید و شغل تمام وقت پیدا کنید. به علاوه، با اشتغال در این کشور بعد از فارغ‌التحصیلی می‌توانید برای دریافت کارت آبی اتحادیه اروپا درخواست دهید؛ با داشتن این کارت سریع‌تر قادر به دریافت اقامت دائم خواهید بود.

مقایسه آلمان و فرانسه از نظر موانع زبانی

مقایسه فرانسه و آلمان
برای کار در فرانسه باید به زبان فرانسوی مسلط باشید.

یکی از بزرگترین چالش‌ها برای دانشجویان بین‌المللی که در فرانسه یا آلمان تحصیل می‌کنند، مانع زبان است. اگر به زبان فرانسوی یا آلمانی مسلط نباشید، احتمالاً در برقراری ارتباط با مشکل مواجه خواهید شد. یادگیری فرانسوی یا آلمانی نیز شاید برای برخی از افراد دشوار باشد؛ به همین خاطر از ماه‌ها قبل از مهاجرت باید برای یاد گرفتن این دو زبان اقدام کنید. اما برای تحصیل در دانشگاه‌های این دو کشور، موانع زبانی نقش بسیار مهمی ندارند. بیشتر رشته‌ها و مقاطع در دانشگاه‌های آلمانی و فرانسوی به زبان انگلیسی نیز تدریس می‌شوند. در نتیجه، با دانستن زبان انگلیسی نیز می‌توانید در دانشگاه‌های این دو کشور ادامه تحصیل دهید. اما به خاطر داشته باشید که در فرانسه، موانع زبانی در یافتن شغل نقش مهمی دارند. بیشتر کارفرمایان فرانسوی به دنبال کسانی هستند که به این زبان تسلط دارند. بنابراین، موقع انتخاب مقصد مهاجرتی، به موانع زبانی نیز توجه داشته باشید.

مقایسه فرانسه و آلمان از نظر دریافت ویزا

برای تحصیل در آلمان یا فرانسه باید ویزای دانشجویی دریافت کنید. این فرآیند می‌تواند چالش برانگیز و زمان بر باشد، اما پروسه حل شدنی است. در وهله اول، باید تمام مدارک لازم از قبیل پاسپورت معتبر، نامه پذیرش از دانشگاه آلمانی یا فرانسوی، مدرک تمکن مالی و بیمه درمانی را جمع‌آوری کنید. هنگامی که تمام مدارک مورد نیاز را تهیه کردید، باید درخواست خود را به نزدیکترین سفارت یا کنسولگری آلمان یا فرانسه در کشورتان ارسال کنید. توجه داشته باشید که شرایط و پروسه ویزا ممکن است با توجه به ملیت‌تان متفاوت باشد، بنابراین برای کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان حقوقی تماس بگیرید. در مورد مدارک مورد نیاز برای دریافت ویزای آلمان یا فرانسه تفاوت‌های قابل توجهی وجود دارد. جهت دریافت ویزای تحصیلی فرانسه، باید مدرکی مبنی بر این نشان دهید که بعد از تحصیل به کشور خودتان برمی گردید. به منظور دریافت ویزای تحصیلی آلمان نیز باید بیمه درمانی باشید و ۹۳۴ یورو در ماه به صورت بلوکه شده در حساب‌تان موجود باشد.

مقایسه شرایط زندگی در آلمان و فرانسه

به طور کلی، شرایط زندگی در هر کشور به این بستگی دارد که هدف‌تان از مهاجرت چیست و چه میزان بودجه کنار گذاشته‌اید. آیا به دنبال زندگی در کشوری هستید که از نظر اقتصادی مقرون به صرفه‌تر است؟ در این صورت، انتخاب آلمان، شرایط زندگی بهتری را برای شما رقم خواهد زد.

به علاوه، در صورت عدم تسلط به زبان فرانسوی، شاید مهاجرت به این کشور گزینه مناسبی برای شما نباشد و باید سایر گزینه‌ها از قبیل آلمان را مدنظر قرار دهید. همچنین، کسانی که قصد یافتن شغل بعد از ادامه تحصیل را دارند، می‌توانند در آلمان به فرصت‌های شغلی بهتری دسترسی داشته باشند.

آشنایی با مزایا و معایب زندگی در آلمان

زندگی در آلمان نیز مانند هر یک از کشور‌های دیگر مزیت‌هایی را برای مهاجرین به همراه خواهد داشت. در جدول زیر لیستی از مزایا و معایب زندگی در آلمان به عنوان مقصد مهاجرتی را برای شما تهیه کرده‌ایم.

مزایای زندگی در آلمان معایب زندگی در آلمان
بهترین سیستم بهداشت و درمان بوروکراسی
خدمات بیمه بیکاری مانع زبان
نظام آموزشی قدرتمند شرایط آب و هوایی نامناسب
امنیت شغلی نرخ بالای اجاره خانه
هزینه پایین زندگی
تعادل میان کار و زندگی
مکان‌های تفریحی متعدد
نرخ پایین جرم و جنایت

 

آشنایی با مزایا و معایب زندگی در فرانسه

اقامت فرانسه مانند سایر کشور‌های اروپایی با مزیت‌ها و معایبی همراه خود بود. در جدول زیر، لیستی از این مزایا و معایب مهاجرت به فرانسه را تهیه کرده‌ایم که قبل از مهاجرت باید در نظر داشته باشید.

مزایای زندگی در فرانسه معایب زندگی در فرانسه
نظام آموزش پیشرفته هزینه بالای زندگی
فرهنگ و تاریخ غنی قوانین سخت مالیاتی
حمل و نقل عمومی گسترده کاغذ بازی و بوروکراسی اداری
تنوع ملک‌های قابل اجاره چالش و موانع زبان
خدمات درمانی فوق العاده
امنیت شغلی
امکان سفر آزادانه بدون ویزا

مقایسه آلمان و فرانسه از نظر دریافت اقامت

مهاجرت به آلمان یا فرانسه
مهاجرت به آلمان یا فرانسه

شما برای انتخاب دقیق‌تر مقصد مهاجرتی باید نحوه دریافت اقامت آلمان یا فرانسه را نیز با یکدیگر مقایسه کنید. مهاجرین برای اخذ اقامت دائم آلمان باید حداقل به مدت پنج سال در این کشور مقیم باشند. شرایطی از قبیل نداشتن سوء پیشینه، تسلط به زبان آلمانی و داشتن شغل دائمی می‌تواند شانس شما را برای داشتن اقامت دائم این کشور افزایش دهد.

اخذ اقامت فرانسه یا آلمان از طریق تحصیل، کار، سرمایه‌گذاری و… امکان‌پذیر است؛ با توجه به شرایط خود یک گزینه را انتخاب کنید. با این حال، هر دو کشور شرایط سخت‌گیرانه‌ای برای دریافت اقامت در نظر گرفته‌اند. شما می‌توانید با کمک گرفتن از وکلای حقوقی از شرایط سخت‌گیرانه دریافت ویزا مطلع شوید تا راحت‌تر مسیر اخذ اقامت موقت و دائم را طی کنید.

سخن آخر

برای ادامه تحصیل در خارج از کشور، انتخاب‌های زیادی خواهید داشت. مهاجرت به آلمان یا فرانسه، از بهترین انتخاب‌هایی است که می‌توانید به عنوان مقصد مهاجرت تحصیلی داشته باشید. هزینه‌های زندگی، تحصیل، کاریابی، نحوه اخذ ویزا و اقامت هر یک از این دو کشور را با یکدیگر مقایسه کنید. اگر به دنبال مشاوره درباره مهاجرت به فرانسه یا آلمان هستید، با النورا در ارتباط باشید. تیم النورا با سال‌ها سابقه در زمینه امور مهاجرتی از قبیل اخذ ویزا و دریافت اقامت در کنار شماست. مهاجرت، پروسه خیلی سختی نیست؛ به شرط اینکه کشور درستی را انتخاب کنید و از وکلای مهاجرتی نیز کمک بگیرید.

همین حالا با ما رایگان مشاوره کنید

سوالات متداول

در قسمت زیر به برخی از پرسش‌های متداول درباره «مهاجرت به آلمان یا فرانسه» پاسخ دادیم:

۱. آیا دانشجویان بین‌الملل با تحصیل در فرانسه قادر به اخذ بورسیه هستند؟

بله؛ برحسب شرایط خود، دانشجویان بین‌المللی نیز قادر به دریافت بورسیه‌های دانشجویی در بیشتر دانشگاه‌های فرانسه هستند.

۲. در کدامیک از کشور‌های آلمان و فرانسه، یافتن شغل راحت‌تر خواهد بود؟

در کشور آلمان می‌توانید با تسلط به زبان‌های آلمانی و انگلیسی، شانس بیشتری برای اشتغال داشته باشید.

۳. قوانین مالیاتی در فرانسه سخت‌تر است یا آلمان؟

در فرانسه، قوانینی مالیاتی سخت‌گیرانه‌تری وضع شده است. میزان مالیات در فرانسه نیز با توجه به درآمد و بازه زمانی سنی افراد مشخص می‌شود.

۴. هزینه زندگی در کدامیک از کشور‌های آلمان و فرانسه کمتر است؟

در مقایسه با فرانسه، هزینه‌ای که باید برای تأمین مخارج زندگی خود در دوران دانشجویی در آلمان کنار بگذارید، کمتر از فرانسه است.

۵. آیا امکان کار در فرانسه و آلمان در دوران دانشجویی وجود دارد؟

بله؛ دانشجویان می‌توانند برای تأمین هزینه‌های تحصیل و زندگی، در کشور‌های فرانسه و آلمان در دوران دانشجویی کار کنند.