مقدمه‌ی مزایا و معایب کشور فرانسه

مزایا و معایب مهاجرت و اقامت فرانسه در وهله اول به سلیقه خود شما بستگی دارد. اما به طور کلی برای مهاجرت به فرانسه یا هر کشور دیگری باید فاکتورهای بسیاری را در نظر بگیریم. البته ناگفته نماند که زندگی در هر کشور و هر قاره‌ای خوبی‌ها و بدی‌های خود را دارد. همانطور که هیچ کس کامل نیست، هیچ مکانی هم بی‌نقص نیست. پس در راه مهاجرت به این کشور است بهتر است از افرادی که تجربه زندگی در فرانسه را دارند نیز کمک گرفت.

در این مقاله قصد داریم مزایا و معایب مهاجرت به فرانسه را بررسی کنیم. احتمالا اگر خوبی‌ها و بدی‌های فرانسه را کنار هم بگذارید با جان و دل عاشق فرانسه خواهید شد. برای دریافت اطلاعات کاملتر در مورد مهاجرت به فرانسه مقاله دیگری ما با عنوان ” صفر تا صد چگونگی مهاجرت به فرانسه” را مطالعه کنید. با ما همراه باشید.

مزایای مهاجرت به فرانسه

در ابتدا به بررسی مزایای مهاجرت به فرانسه می‌پردازیم.

حمل و نقل عمومی بسیار کارآمد

یکی از بزرگترین مزایای مهاجرت به فرانسه بهره مندی از سیستم حمل و نقل عمومی فوق العاده آن است. تعداد قطارها و اتوبوس‌ها در فرانسه بسیار بالاست و قیمت بلیط خیلی ارزان است. همچنین روش‌هایی برای شهروندان فرانسوی وجود دارد که می‌توانند از پیشنهادات و تخفیف‌های ویژه‌ای بهره مند شوند.

اما بهترین بخش ماجرا اینجاست که کارفرمای شما موظف است ۵۰ درصد از هزینه‌های ماهانه رفت و آمدهای شما را بپردازد. حتی اگر به غیر از رفت و آمدهای به محل کار از سیستم حمل و نقل استفاده کنید. می‌توان سیستم حمل و نقل را از مزایا و معایب مهاجرت به فرانسه به حساب آورد چرا که برای کارفرمایان می‌تواند یکی از معایب مهاجرت به فرانسه باشد.

مراقبت‌های بهداشتی فوق العاده

به طور کلی مراقبت‌های بهداشتی در هر دو جنبه مزایا و معایب مهاجرت به فرانسه قرار دارد. اگر تعصب فرانسوی ها روی زبان و صحبت با پزشک فرانسوی زبان را در نظر نگیریم، سیستم مراقبت‌های بهداشتی فرانسه، Assurance Maladie، یکی از بهترین سیستم‌های مراقبت بهداشتی در جهان است. این سیستم بدون توجه به درآمد یا وضعیت شغلی، برای همه در دسترس است و هزینه‌ها را به معنای واقعی کلمه کاهش می‌دهد.

تصویری از گوشی پزشکی با پرچم فرانسه برای عنوان مراقبت‌های بهداشتی فوق العاده انتخاب شده است.
سیستم بهداشت و درمان فرانسه ترکیبی از سیستم خصوصی و دولتی بوده

در بدترین شرایط ممکن بیماران موظف به پرداخت ۲۵% از هزینه ویزیت پزشک، نسخه‌ها و بستری در بیمارستان هستند. به عنوان مثال، متوسط هزینه یک پزشک مراقبت‌های اولیه در فرانسه ۲۳ یورو است. یعنی صورتحساب نهایی فقط ۶ یورو است. در برخی موارد هزینه‌های یاد شده به عهده دولت فرانسه خواهد بود.

سیستم مراقبت‌های بهداشتی جزئی از مهمترین نگرانی‌های تمام مردم دنیا ست که از مزایای مهاجرت به فرانسه است.

کیفیت زندگی

برای درنظر گرفتن مزایا و معایب مهاجرت به فرانسه، باید تمام جنبه‌های زندگی در فرانسه را در نظر گرفت. اما به طور کلی بد نیست بدانید که هر ساله فرانسه در بین صد کشور برتر دارای بهترین کیفیت زندگی قرار می‌گیرد.

از غذاهای مشهور جهانی گرفته تا مراقبت‌های بهداشتی مقرون به صرفه، فرانسه تقریبا تمام شرایط برای یک زندگی خوب را دارد.

هماهنگی بین شغل، سلامتی و شادی مردم فرانسه در جای دیگر پیدا نمی‌شود. همین امر کیفیت زندگی مردم فرانسه را در لیست مزایای مهاجرت به فرانسه قرار می‌دهد.

غذاهای مشهور جهان

در فرانسه نیز مانند هر کشور دیگری خوبی‌ها و بدی‌ها در هم تنیده شده‌اند. از دیگر مزایا و معایب مهاجرت به فرانسه می‌توان به غذاهای مشهور این کشور در کنار آلودگی هوا اشاره کرد. غذاهای فرانسه شهرت جهانی دارند البته به شرط آنکه آلودگی هوا اجازه خروج از خانه و رفتن به یک رستوران را به شما بدهد.

غذاهای فرانسوی به‌خاطر ظرافت و با کلاس بودن خود شهرت دارند. از رستوران‌های ستاره‌دار میشلین گرفته تا کافه‌های خودمانی، می‌توان غذاهای با کیفیت فرانسوی را یافت.

فقط رستوران‌های سطح بالا مشهور به غذاهای خوب نیستند. بلکه از دیگر مزایای مهاجرت به فرانسه این است که کافه‌ها و رستوران‌های کوچک روزانه برخی از بهترین غذاهای این کشور را با کمترین قیمت ممکن سرو می‌کنند.

کیفیت مواد اولیه از مهمترین دلایل کیفیت غذاهای فرانسوی است. سرآشپزهای فرانسوی به آشپزی خود افتخار کرده و فقط از بهترین مواد موجود استفاده می‌کنند. آنها فقط از محصولات تازه استفاده کرده و بهترین چاشنی‌ها را در غذا به کار می‌برند. توجه به جزئیات آشپزهای فرانسوی سرلوحه کار آشپزهای دنیاست.

مناظر نفس گیر

چشم اندازهای روح بخش در کنار قوانین نانوشته و هنجارهای اجتماعی ناشناخته فرانسه در دیگر مزایا و معایب مهاجرت به فرانسه است.

اگر عاشق طبیعت و فضای باز هستید، فرانسه از مناظر خیره کننده کم ندارد. آلپ پوشیده از برف در شرق و سواحل غرق آفتاب در سواحل جنوب از مزایای مهاجرت به فرانسه هستند. مزارع اسطوخودوس، جنگل‌های سرسبز و تاکستان‌های چشم نواز می‌تواند حافظه دوربین یا تلفن همراه شما را پر از عکس‌ها و فیلم‌های خاطره آمیز کند. به شرط آنکه روش‌های ارتباط برقرار کردن با مردم فرانسه را بدانید.

جالب تر آنکه برای رسیدن به همه این‌ها، لازم نیست سفر‌های خیلی دور داشته باشید. تنها با چند ساعت رانندگی می‌توانید به مناظر زیبای دریایی در Sable de L’annee یا مناظر خیره کننده در Annecy برسید.

آموزش و پرورش ارزان

کیفیت تحصیل و قیمت پایین آن در کنار تعصب فرانسوی‌ها به زبان فرانسه، جنبه مهم مزایا و معایب مهاجرت به فرانسه است.

دانشگاه‌های مشهور جهان مانند سوربن (Sorbonne) در فرانسه قرار دارند. احتمالا در ذهن شما این فکر را تداعی کند که تحصیل در فرانسه گران است. اما در واقع، از مزایای مهاجرت به فرانسه استفاده مقرون به از بهترین سیستم آموزش و پرورش در اروپا است. شهریه، کتاب‌های درسی و حتی مسکن دانشجویی یا رایگان است یا با هزینه کم برای همه به خصوص دانشجویان بین المللی در دسترس است. همچنین برای دانشجویان استفاده از حمل و نقل عمومی، کارت موزه و…تخفیف‌هایی از طرف دولت فرانسه در نظر گرفته شده است.

فرهنگ و تمدن جذاب

نمی‌توان انکار کرد که تاریخ فرانسه سرشار از میراث و سنت است. از امپراتوری روم تا رنسانس اروپا، نقشی محوری در شکل دادن به دنیای غرب داشتند. حتی امروزه فرانسه همچنان در خط مقدم هنر، مد و آشپزی قرار دارد. این امر در کنار موانعی مانند زبان و قوانین نانوشته اجتماعی این کشور می‌تواند از مزایا و معایب مهاجرت به فرانسه باشد.

اما آنچه فرانسه را بسیار منحصر به فرد می‌کند، احترامی است که فرهنگ این کشور به تاریخ خود می‌گذارد. می‌توانید قلعه‌هایی را که زمانی پادشاهان فرانسه را در خود جای داده‌اند، دیدن کنید یا از شهرهایی در آلزاس (Alsace) که مملو از ساختمان‌های قرن شانزدهم هستند، لذت ببرید. اگر به تاریخ و تمدن علاقه دارید، همه این‌ها برای شما می‌تواند از مزایای مهاجرت به فرانسه باشند.

جامعه مهاجران قوی

یکی از مهمترین مواردی که قبل از مهاجرت به خارج از کشور باید در نظر بگیرید، حمایت از مهاجران است. گرچه راه‌های مختلفی برای ایجاد شبکه‌ای از افراد پشتیبان وجود دارد، اما جوامع مهاجر فرانسه بهترین هستند.

خوشبختانه، فرانسه جامعه مهاجر پررونقی دارد. از جلسات انگلیسی زبان گرفته تا کلاس‌های تعاملی فرانسوی، از مزایا و معایب مهاجرت به فرانسه هستند. تقریبا همه مهاجران در فرانسه در تلاشند تا آرامش را برای افرادی که به تازگی به این کشور مهاجرت کرده‌اند فراهم کنند. اگر از موانعی مانند زبان و معاشرت با جامعه جدید کمی تردید به دل دارید، این حمایت می‌تواند از مهمترین مزایای مهاجرت به فرانسه باشد.

هزینه پایین زندگی

قیمت پایین کالاها و خدمات در فرانسه در کنار نبودن گزینه مناسب برای اجاره یا خرید می‌تواند از مزایا و معایب مهاجرت به فرانسه باشد.

غذا و حمل و نقل بسیاری از دیگر خدمات در کشور فرانسه قیمت بسیار مناسبی دارند. اکثر مردم می‌توانند هزینه‌های مایحتاج ضروری و همچنین برخی از لوازم لاکچری را بپردازند.

البته هزینه زندگی در فرانسه بستگی به شهر اقامت شما دارد. به عنوان مثال، پاریس نسبت به شهرهای کوچکتر مانند بوردو یا تولوز گرانتر است. اما، حتی در پاریس، این امکان وجود دارد که مکان‌هایی را بیابید که بتوان با بودجه کم لوازم ضروری خود را تهیه کنید. به همین دلیل زندگی مقرون به صرفه از مزایای مهاجرت به فرانسه به شمار می‌رود.

معایب مهاجرت به فرانسه

در این قسمت معایب مهاجرت به فرانسه را بررسی می‌کنیم.

مالیات‌های بالا

بر کسی پوشیده نیست که فرانسه دارای بالاترین مالیات در جهان است. مالیات در فرانسه ۴۵ درصد بوده و شامل مالیات مسکن، مالیات تامین اجتماعی و مالیات بر کالاها و خدمات نمی‌شود. شاید یکی از معایب مهاجرت به فرانسه مالیات آن باشد، اما خوشبختانه همه چیز به خود کشور برمی گردد. حدود ۳۱ درصد از تولید ناخالص داخلی فرانسه صرف برنامه‌های اجتماعی مانند بیکاری و مراقبت‌های بهداشتی می‌شود. بنابراین، ممکن است مالیات بالایی از شهروندان فرانسوی گرفته شود، اما خرج خدماتی می‌شود که به ناچار از آنها استفاده خواهید کرد. در نتیجه می‌توان میزان بالای مالیات کشور فرانسه را جزئی از مزایا و معایب مهاجرت به فرانسه را در نظر گرفت.

اعتراضات بی‌پایان

فرانسوی‌ها مردمانی بسیار پر شور و متعصب هستند. این تعصب را می‌توان در اعتصابات، اعتراضات و تظاهرات به وضوح دید. فرانسوی‌ها از این تاکتیک مذاکره برای هر موضوعی استفاده می‌کنند. مخل ترین اعتصابات، اعتصاب حمل و نقل عمومی است. قطارها، متروها و تمام خطوط حمل و نقل عمومی به طور ناگهانی و بدون اطلاع قبلی غیر قابل استفاده می‌شوند. شاید اعتراضات بی‌پایان فرانسوی‌ها از معایب مهاجرت به فرانسه باشد، اما در اکثر موارد حرف مردم به کرسی نشسته و این شلوغی‌ها نتیجه بخش خواهند بود. اگر نتایج مثبت این تجمعات را در نظر بگیریم، می‌توان این عیب را بخشی از مزایا و معایب مهاجرت به فرانسه جمع بندی کرد.

تصویری از صورتک ناراضی بر روی پرچم فرانسه برای عنوان اعتراضات بی‌پایان انتخاب شده است.
فرانسه بالاترین میانگین را به دلیل اعتصابات داشته است

آلودگی شدید

آلودگی یکی از بزرگترین معایب مهاجرت به فرانسه است. شهرها با مملو از آلودگی و هوای بسیار خطرناک هستند. به اندازه‌ای که در طول تابستان برای برخی افراد با شرایط خاص می‌تواند بسیار خطرناک باشد.

یکی از دلایل به وجود آمدن این آلودگی، ترافیک است. گرچه حمل و نقل عمومی مشکل را تا حد زیادی حل کرده، اما به علت تعداد بالای اعتراضات و از کار افتادن سیستم حمل و نقل عمومی، اکثر مردم خودروهای شخصی دارند.

قوانین نانوشته و هنجارهای اجتماعی

شاید زندگی در یک کشور خارجی کمی دشوار باشد. اما اگر قصد مهاجرت به فرانسه را دارید، باید بدانید که قوانین نانوشته و هنجارهای اجتماعی زیادی وجود دارد که می‌تواند یکی از مزایا و معایب مهاجرت به فرانسه باشد. بنابراین بهتر است قبل از اینکه به فرانسه مهاجرت کنید، بر آنها مسلط شوید.

درک انجام «روشی فرانسوی» برای برخی کارها و شنیدن عبارت «در فرانسه اینگونه انجام می‌شود» ممکن است برای یک مهاجر خسته کننده باشد و یکی از معایب مهاجرت به فرانسه به شمار برود.

پیدا کردن آپارتمان

ممکن است یکی از معایب مهاجرت به فرانسه پیدا کردن یک آپارتمان برای زندگی باشد. چرا که اولاً، صاحبخانه‌ها ترجیح می‌دهند خانه‌های خود را به افرادی که قبلا در فرانسه سکونت داشته اجاره دهند. دوما، برای گرفتن آپارتمان شما به یک قرارداد کاری، یک حساب بانکی و چندین سند دیگر نیاز دارید که قبل از ورود به فرانسه هیچ کدام از آنها را تهیه نکرده‌اید.

از مردم محلی گرفته تا دانشجویان و مهاجران، رقابت برای گرفتن یک آپارتمان بسیار بالاست. به همین دلیل اگر قبل از مهاجرت به فرانسه محلی برای اقامت در فرانسه خود در نظر گرفته، و این مشکل را حل کرده باشید. تنها در این صورت پیدا کردن آپارتمان می‌تواند یکی از مزایا و معایب مهاجرت به فرانسه باشد. در غیر این صورت بیشتر شبیه یک کابوس خواهد بود.

تعصب روی زبان فرانسه

همانطور که قبلا ذکر شد، تعصب بر روی زبان فرانسه می‌تواند یکی از معایب مهاجرت به فرانسه باشد. در واقع، این عامل به تنهایی فرانسه را به یکی از چالش برانگیزترین کشورها برای مهاجرت تبدیل می‌کند. بدون زبان فرانسه، انجام کارهای اساسی مانند افتتاح حساب بانکی یا اجاره آپارتمان تقریبا غیرممکن است. همچنین اگر به زبان فرانسوی صحبت نکنید، برای تمدید ویزای خود مشکل خواهید داشت.

اما اگر زبان فرانسوی را یاد بگیرید همه چیز راحت تر خواهد بود. دوستانی پیدا خواهید کرد و به راحتی با همکاران خود ارتباط برقرار خواهید کرد و از عهده کارهای اساسی اداری بر خواهید آمد. اگر قصد مهاجرت به فرانسه را دارید، یادگیری زبان فرانسه ضروری است. اما ناگفته نماند که یکی از بهترین روش‌های یادگیری زبان فرانسه زندگی در یک جامعه فرانسوی است. به همین دلیل یادگیری زبان فرانسه و محدودیت‌های اجتماعی برای خارجی زبان‌ها یکی از برجسته ترین مزایا و معایب مهاجرت به فرانسه است.

 

 

همین حالا با ما رایگان مشاوره کنید

سوالات متداول (Frequently Asked Questions)

برخی از سوالات متداول درباره مزایا و معایب مهاجرت به فرانسه و پاسخ‌های مربوط به آن‌ها را اینجا با شما به اشتراک گذاشتیم.

آیا مهاجرت به فرانسه ایده خوبی است؟

کیفیت زندگی در فرانسه عالی است! در فرانسه کیفیت زندگی غیرقابل مقایسه است و این فقط به مناظر خیره کننده یا تاریخ غنی مربوط نمی شود.

آیا می توانم بدون کار به فرانسه مهاجرت کنم؟

گزینه دیگر ویزای بازدید کننده است. این ویزا به شما امکان می دهد در فرانسه زندگی کنید حتی اگر همسر فرانسوی، شغل یا برنامه ای برای تحصیل ندارید. شما به نامه ای نیاز دارید که توضیح دهد چگونه می خواهید وقت خود را در فرانسه بگذرانید، اثبات اینکه می توانید بدون کار و مدرک بیمه پزشکی از خود حمایت کنید.

اگر فرانسوی صحبت نکنم می توانم به فرانسه نقل مکان کنم؟

اگر در شهرهای بزرگ‌تری مانند پاریس زندگی می‌کنید، در یک شرکت بین‌المللی کار می‌کنید که زبان تجاری آن انگلیسی است، یا در یک برنامه آموزشی انگلیسی تحصیل می‌کنید، می‌توانید بدون صحبت کردن به زبان فرانسه در فرانسه زندگی کنید. به خصوص کسانی که برای مدت کوتاهی در فرانسه زندگی می کنند، مشکلی ندارند.