جدیدترین روش مهاجرت به آلمان از اول ژوئن ۲۰۲۴ شروع خواهد شد! کارت شانس آلمان، جدیدترین روش مهاجرتی با هدف جستجوی کار در آلمان است که نسبت به دیگر روش‌ها سریع‌تر و آسان‌تر امکان ورود و اقامت آلمان را آن هم برای یک سال فراهم می‌کند. هیچ نیازی به جاب آفر از طرف کارفرمایی آلمانی نخواهید داشت و کافی است به عنوان یک نیروی کار ماهر، صلاحیت حرفه‌ای خود را نشان دهید و با کسب امتیاز لازم وارد این کشور شده و شغل مناسبی را برای شروع یک زندگی جدید پیدا کنید. با ما همراه باشید تا Chancenkarte یا همان «کارت شانس آلمان» را بهتر بشناسید.

کارت شانس آلمان چیست؟

کارت شانس آلمان (Chancenkarte) که به کارت فرصت (Opportunity Card) نیز شناخته می‌شود، نوع جدیدی از ویزای کار آلمان است که برای جذب نیروی کار ماهر (Skilled Worker) طراحی شده است. این ویزا مبتنی بر امتیازدهی بوده و به اتباع غیر اتحادیه اروپا که شرایط و امتیاز لازم را دارند، اجازه می‌دهد تا به طور موقت و برای ۱ سال در کشور آلمان اقامت داشته و در جستجوی کار باشند.

در این نوع ویزای موقت، شما به عنوان تبعه غیر اتحادیه اروپا، بدون ارائه قرارداد یا آفر کاری موقت یا دائمی، می‌توانید وارد خاک آلمان شوید و از ۱۲ ماه اقامت موقت با هدف یافتن شغل (Job Seeking) استفاده کنید. کارت فرصت آلمان یا همان کارت شانس، فرصتی عالی برای کارگران ماهر بین المللی است که دارای تخصص حرفه‌ای در زمینه‌های مختلفی مثل مهارت‌های فنی، پزشکی، بهداشتی، فناوری و غیره هستند و می‌توانند بر همین اساس در آلمان مشغول به کار شوند. البته شما باید در سیستم امتیازدهی و رتبه بندی این نوع روش مهاجرت امتیاز لازم را کسب کنید تا واجد شرایط اخذ کارت شانس آلمان باشید.

کارت شانس آلمان چیست
کارت شانس آلمان یک روش ساده برای مهاجرت به آلمان

اگر میخواهید در دوره های حرفه ای آلمان شرکت کنید مقاله آوسبیلدونگ آلمان را از دست ندهید.

هدف برنامه مهاجرتی کارت شانس آلمان چیست؟

به گفته وزارت فدرال امور اقتصادی و اقدامات اقلیمی آلمان، این کشور تا سال ۲۰۶۰ با کمبود حدود ۱۶ میلیون کارگر مواجه خواهد بود. بسیاری از شرکت‌ها در حال حاضر به نیروی کار ماهر نیاز مبرم دارند و همین موضوع باعث شده تا مسئولان مربوطه دست به کار شوند و طرح کارت شانس (Opportunity card) را برای جذب نیروهای کار خارجی طراحی و اجرایی کنند. کارت شانس آلمان، تحول مثبت در بازار این کشور در بلند مدت را هدف قرار داده است که هم متقاضیان و هم کارفرمایان می‌توانند از آن بهره ببرند.

  • جذب نیروی کار ماهر و جبران کمبود نیروی کار در آلمان
  • جذب استعدادهای برتر از سراسر جهان
  • کاهش موانع و تسهیل روند مهاجرت افراد متخصص
  • ایجاد تنوع در نیروی کار
  • تقویت اقتصاد و بازار کار آلمان

شرایط اخذ کارت فرصت آلمان چیست؟

برای تضمین اخذ Opportunity card آلمان باید در سیستم امتیازدهی در مجموع به امتیاز ۶ برسید تا واجد شرایط شوید. مهارت‌هات زبانی نیز اهمیت دارد و حداقل دانش زبان آلمانی شما باید در سطح A1 یا زبان انگلیسی در سطح B2 باشد. پیش نیاز بعدی، داشتن سابقه کار یا آموزش حرفه‌ای برای مدت حداقل ۲ سال یا داشتن مدرک دانشگاهی معتبر در کشور خودتان است. شرایط بعدی داشتن تمکن مالی است. شما باید توانایی لازم برای تامین هزینه‌ها در طول مدت اقامت خود را داشته باشید و به اداره مهاجرت آلمان گواهی تمکن مالی ارائه دهید.

  • شرایط سنی (زیر ۳۵ سال شانس بیشتری دارند)
  • حداقل دو سال سابقه آموزش حرفه‌ای یا داشتن مدرک دانشگاهی یا حرفه‌ای
  • حداقل سه سال سابقه کار مرتبط
  • تمکن مالی لازم برای حمایت از خود در طول اقامت
  • دانش زبان آلمانی (حداقل A1) یا زبان انگلیسی (حداقل B2)
  • کسب حداقل ۶ امتیاز در سیستم امتیاز دهی

برای مهاجرت به اروپا راه های زیادی وجود دارد که با یکی از آنها را صفحه گلدن ویزای اروپا آشنا خواهید شد.

شرایط اخذ کارت شانس آلمان
شرایط اخذ کارت شانس آلمان

سیستم امتیاز دهی کارت شانس آلمان

همان‌طور که گفته شد، شما با کسب حداقل امتیاز ۶ می‌توانید برای این ویزای اقامت موقت آلمان واجد شرایط باشید. سیستم امتیاز دهی کارت شانس آلمان بر اساس مهارت زبان، تجربه حرفه‌ای یا تحصیلات و سن شما تعیین می‌شود. با کسب امتیاز لازم، کارت فرصت آلمان را دریافت و می‌توانید با هدف جستجوی کار در آلمان، در این کشور به شکل موقت اقامت داشته باشید.

معیارها امتیاز
داشتن مجوز یا نشان دادن صلاحیت حرفه‌ای خاص مثل معلم، پرستار یا مهندس و غیره ۴ امتیاز
۵ سال سابقه کار در ۷ سال گذشته مرتبط به شغل مورد نظر (حداقل ۳ سال)، به همراه ۲ سال آموزش حرفه‌ای (مدرک موسسه آموزشی یا مدرک دانشگاهی) معتبر و رسمی در کشور مبدا

مهارت بالای زبان آلمانی سطح B2

۳ امتیاز
زیر ۳۵ سال سن

۲ سال سابقه کار مرتبط، قبل از آموزش حرفه‌ای یا دانشگاهی (در پنج سال گذشته)

مهارت زبان آلمانی سطح B1

۲ امتیاز
اقامت قبلی در آلمان به مدت حداقل ۶ ماه (اقامت توریستی مورد قبول نیست)

متقاضیان زیر ۴۰ سال سن

دانش بالای زبان انگلیسی در سطح C1 یا دانش معقول زبان آلمانی در سطح A2

در صورتی که مدرک حرفه‌ای یا دانشگاهی از منطقه‌ای در آلمان که کمبود نیروی کار دارد، داشته باشید.

ارائه درخواست اخذ کارت شانس آلمان همراه با همسرتان

۱ امتیاز

 

مزایای کارت شانس آلمان چیست؟

با Opportunity card آلمان، شما بدون نیاز به قرارداد کاری ثابت و تنها با کسب امتیاز لازم می‌توانید راحت وارد خاک آلمان شده و در جستجوی شغل مناسب باشید. این ویزای جدید، سریع‌ترین روش مهاجرت به کشور آلمان با مقاصد شغلی است و به شما این امکان را می‌دهد تا ۱ سال تمام در این کشور صنعتی و پیشرفته اقامت داشته باشید. از مزایایی کارت شانس آلمان، می توان به سریع و آسان بودن پروسه ورود و اخذ مجوز کار آلمان اشاره کرد. در ابتدا فقط می‌توانید در مشاغل پاره وقت کار کنید، اما می‌توانید با پیدا کردن شغل تمام وقت، برای مجوز اقامت طولانی‌مدت‌تر نیز اقدام کنید. کارت شانس، همچنین مسیر و چشم اندازی طلایی برای اخذ اقامت دائم آلمان برای کارگران ماهر خواهد بود.

  • مسیری جدید، سریع، آسان و قانونی برای مهاجرت به آلمان
  • دریافت فوری مجوز کار بعد از درخواست موفقیت‌آمیز
  • امکان جستجوی کار در آلمان
  • امکان کار پاره وقت تا ۲۰ ساعت در هفته یا کار آزمایشی تا قبل از پیدا کردن شغل مناسب
  • اخذ اقامت ۱ ساله آلمان
  • امکان تبدیل کارت شانس به ویزای کاری آلمان بعد از پیدا کردن شغل مناسب
  • تامین مخارج زندگی با درآمد خوب
  • امکان همراهی خانواده (همسر و فرزندان)، بعد از تبدیل کارت شانس به مجوزهای اقامتی دیگر
  • چشم اندازی برای اخذ اقامت دائم آلمان
  • امکان استفاده از مزایای سیستم تامین اجتماعی (Social Security)

اگر میخواهید در آلمان کار کنید مقاله مشاغل مورد نیاز آلمان را مطالعه کنید.

کارت فرصت آلمان
مزایای کارت فرصت آلمان

کارت شانس آلمان برای کارفرمایان چه مزیتی دارد؟

این سیستم جذب نیروی کار ماهر، برای کارفرمایان آلمانی که به دنبال نیروی متخصص و ماهر هستند نیز مزایای زیادی دارد. اگر شرکت یا کارفرمای آلمانی به نیروی کار ماهر نیاز داشته باشد، به راحتی می‌تواند از لیست متقاضیان کارت شانس آلمان، نیروی کار مورد نیاز را بر اساس معیارها و نیازهای خود از سراسر جهان جذب کند. پروسه تایید و جذب نیروی کار برای کارفرمای آلمانی نیز در این روش بسیار سریع‌تر و آسان‌تر شده است.

مزایا برای کارفرمایان آلمانی:

  • دسترسی به استخر بزرگ و جدید متقاضیان متخصص و واجد شرایط
  • ساختار قانونی جدید برای ساده‌سازی ورود نیروی کار به آلمان
  • بدون نیاز به هیچ تاییدیه توسط آژانس کار فدرال آلمان
  • روش‌های ساده و سریع تایید، ورود و استخدام نیروی کار
  • امکان انعقاد قرارداد برای مشاغل ساده (حداکثر ۲۰ ساعت در هفته با حداقل دستمزد) با متقاضیان بالقوه‌ای که هنوز وارد خاک آلمان نشدند.

شرایط کار در آلمان با Opportunity card چگونه است؟

کارت شانس آلمان، پروسه یافتن کار در این کشور را برایتان ساده‌تر می‌کند. این روش مهاجرت به شما امکان می‌دهد تا بدون سپری کردن فرآیند طولانی شناسایی و جذب در روش‌های دیگر مهاجرت کاری، خیلی سریع‌تر به هدف خود یعنی کار در آلمان برسید. با اخذ این ویزای جستجوی کار آلمان، می‌توانید یک کار موقت آزمایشی دو هفته ای یا شغل پاره وقت با حداکثر ۲۰ ساعت کار در هفته را داشته باشید. اعتبار کارت شانس آلمان ۱ ساله است و باید تمام تمرکز خود را روی یافتن شغل متمرکز کنید. برای این کار باید به اداره ثبت نام اتباع خارجی در محلی که اقامت دارید درخواست دهید.

با دریافت کارت شانس آلمان، مجوز کار را هم بلافاصله دریافت می‌کنید که این مجوز به شما اجازه می‌دهد تا ۲۰ ساعت در هفته، در یک شغل پاره وقت استخدام شوید. در صورتی که شغل مناسبی را پیدا کنید، درآمد شما از ۱۰۰۰ یورو در ماه و بیشتر هم امکان‌پذیر خواهد بود. همچنین کارت فرصت آلمان به شما این فرصت را می‌دهد تا یک شغل تمام وقت پیدا کرده و ویزای خود را به ویزای کاری طولانی مدت تبدیل کنید.

فرآیند درخواست و اخذ کارت شانس آلمان

برای اخذ کارت شانس، می‌توانید از تاریخ ۱ ژوئن ۲۰۲۴ به سفارت یا کنسولگری آلمان مراجعه کنید و درخواست خود را ارائه دهید. اگر هم در آلمان هستید، به راحتی می‌توانید با مراجعه به اداره محلی ثبت نام خارجیان این کار را انجام دهید. برای دریافت کارت فرصت آلمان، باید شرایط لازم را داشته باشید که شامل آموزش حرفه‌ای با سابقه کار، دانش زبان آلمانی (یا انگلیسی) و همچنین تمکن مالی در طول مدت اقامت می‌شود. با توجه به شرایط سنی، مدرک دانشگاهی یا حرفه‌ای، دانش زبان و سابقه کار درخواست شما توسط یک سیستم مرکزی امتیازدهی بررسی و به شما امتیاز داده می‌شود. اگر بتوانید امتیاز ۶ را کسب کنید، کارت شانس خود و مجوز ورود به خاک این کشور را دریافت می‌کنید.

  1. تهیه و جمع آوری مدارک
  2. مراجعه به سفارت آلمان و ارائه درخواست و ارسال مدارک (آنلاین یا حضوری)
  3. تکمیل فرم درخواست کارت شانس آلمان
  4. شرکت در مصاحبه (در صورت نیاز برای تایید صلاحیت حرفه‌ای)
  5. بررسی مدارک و درخواست شما از طریق سیستم امتیازدهی
  6. بعد از چند هفته بررسی درخواست و کسب امتیاز لازم، دریافت کارت شانس آلمان
  7. سفر به آلمان و اقامت موقت برای ۱۲ ماه
  8. جستجو و یافتن شغل (تا ۲۰ ساعت در هفته تا پیدا کردن کار تمام وقت می‌توانید به صورت پاره وقت یا آزمایشی کار کنید)
  9. استخدام در یک شغل تمام وقت و بعد از آن ارائه درخواست برای ویزای کار آلمان و اخذ اقامت طولانی‌تر

مدارک مورد نیاز:

  • فرم تکمیل شده درخواست کارت شانس آلمان
  • پاسپورت معتبر
  • عکس
  • رزومه شغلی
  • مدرک تحصیلی و ریزنمرات
  • مدرک آموزش فنی و حرفه‌ای (در صورت وجود)
  • مدرک زبان
  • مدرک اقامت‌های قبلی در آلمان (در صورت وجود)
  • گواهی تمکن مالی
  • مدارک اسکان
  • گواهی عدم سوء پیشینه
  • سند پرداخت هزینه درخواست
درخواست کارت شانس آلمان
روش درخواست کارت فرصت آلمان

برای مهاجرت کاری به آلمان مقاله جاب آفر آلمان را مطالعه کنید.

تمکن مالی در ویزای کارت شانس آلمان

از ژانویه ۲۰۲۳ مبلغ تمکن مالی آلمان ۱۱٬۲۰۸ یورو برای هر نفر در یک سال تعیین شده است. شما با یک کار پاره وقت (حداکثر ۲۰ ساعت در هفته) در اوایل ورودتان به آلمان می‌توانید الزام تمکن مالی خود را پوشش دهید. اگر قبل از درخواست کارت شانس آلمان نیز قرارداد کاری بسته‌اید که براحتی امنیت مالی خود را ثابت خواهید کرد. شما با ارائه قرارداد کاری به اداره مهاجرت آلمان می‌توانید تمکن مالی خود را نشان دهید.

نکاتی که باید در مورد کارت شانس آلمان بدانید!

توجه داشته باشید که کارت شانس آلمان، تضمینی برای یافتن شغل در آلمان نیست. سیستم امتیازدهی این نوع ویزا فقط به شما کمک می‌کند تا بدون آفر از کارفرمای آلمانی و ارائه قرارداد کاری، به این کشور وارد شوید و در جستجوی کار باشید. شما می‌توانید قبل از درخواست اخذ فرصت کارت آلمان، با کارفرمای آلمانی قرارداد ببندید اما شرط اخذ مجوز کار از طریق کارت شانس، کسب امتیاز کافی در سیستم امتیازدهی این روش مهاجرتی است.

  • کارت شانس آلمان ضمانتی برای کار در آلمان نیست و تنها فرصتی برای یافتن شغل در آلمان به حساب می‌آید.
  • اقدام برای اقامت طولانی مدت‌تر در آلمان ارتباطی با کارت شانس آلمان شما ندارد. پس از پیدا کردن شغل می‌توانید در پروسه‌ای جدید، ویزای خود را به ویزای کار آلمان تبدیل کنید و مجوز اقامت طولانی‌تری بگیرید.
  • مدت اقامت محدود به ۱ سال است و اگر در این یک سال شغل مناسبی پیدا نکردید، باید خاک آلمان را ترک کنید. (Chancenkarte آلمان کلا قابل تمدید نیست و فقط می‌توانید به ویزای دیگر تبدیلش کنید)
  • تا وقتی که با کارت شانس آلمان در این کشور اقامت دارید و به دنبال پیدا کردن شغلی مناسب هستید، تنها می‌توانید به صورت پاره وقت تا ۲۰ ساعت در هفته کار کنید یا به صورت آزمایشی به مدت دو هفته در یک حرفه یا شرکت مشغول شوید.

سریع، آسان و مطمئن به آلمان مهاجرت کنید!

کارت شانس یا فرصت آلمان، با هدف تسهیل جذب نیروی کار ماهر غیر اتحادیه اروپا در نظر گرفته شده است. این برنامه نسبت به دیگر برنامه‌های مهاجرتی جستجوی کار و شغلی آلمان، پروسه‌ای سریع‌تر و آسان‌تر دارد. البته این برنامه مهاجرتی برای خود آلمان مفید است، چون به گفته خودشان تا چندین سال آینده همچنان با کمبود نیروی کار ماهر روبرو خواهند بود و Chancenkarte دسترسی به نیروی کار ماهر را برای کارفرمایان آلمانی ساده‌تر و سریع‌تر می‌کند.

برای متقاضی کار در آلمان هم این برنامه مهاجرتی، فرصتی عالی و طلایی است تا ۱ سال در این کشور پیشرفته و سومین اقتصاد برتر جهان اقامت داشته و به دنبال شغلی مناسب برای ساختن آینده‌ای روشن برای خود و خانواده باشد. با کارت شانس آلمان و بعد از پیدا کردن شغل مناسب، می‌توانید ویزای خود را به ویزای کار آلمان با اقامت طولانی‌تر تبدیل کنید و حتی امکان اقدام برای اقامت دائمی و شهروندی آلمان را داشته باشید. برای اطلاع دقیق از برنامه مهاجرتی جدید «کارت شانس آلمان» و استفاده از خدمات موسسه مهاجرتی النورا در این زمینه، با کارشناسان ما در تماس باشید یا از طریق فرم مشاوره، درخواست مشاوره خود را ثبت کنید.

همین حالا با ما رایگان مشاوره کنید

سوالات متداول

در قسمت زیر به برخی از پرسش‌های متداول درباره «کارت شانس آلمان» پاسخ دادیم:

۱. کارت شانس آلمان چیست؟

کارت شانس آلمان (Chancenkarte)، یک ویزای جدید است که به اتباع غیر اتحادیه اروپا اجازه می‌دهد تا به مدت یکسال در آلمان اقامت داشته و به دنبال کار بگردند. این ویزا شرایط ساده‌تر و پروسه آسان‌تری نسبت به دیگر ویزاهای جستجوی کار آلمان دارد.

۲. کارت شانس آلمان برای چه کسانی است؟

Opportunity card آلمان برای کسانی که دارای مهارت و مدرک حرفه‌ای هستند و به عنوان کارگر ماهر شناخته می‌شوند و حداقل سه سال سابقه کار مرتبط دارند، مناسب است.

۳. چه کسانی واجد شرایط دریافت کارت شانس آلمان هستند؟

کسانی که این شرایط را داشته باشند: کسب ۶ امتیاز از سیستم امتیاز دهی کارت شانس آلمان/ دارای مدرک تحصیلی یا مدرک و صلاحیت فنی و حرفه‌ای معتبر/ دارای سابقه کار یا آموزش حرفه‌ای مرتبط/ دانش زبان آلمانی (حداقل A1) یا زبان انگلیسی (حداقل B2)/ تمکن مالی لازم برای تامین هزینه‌های زندگی در ۱ سال

۴. مهاجرت با کارت شانس آلمان چه مزیت‌هایی دارد؟

مسیری جدید، سریع، آسان و قانونی برای مهاجرت به آلمان/ دریافت فوری مجوز کار بعد از درخواست موفقیت‌آمیز/ امکان جستجوی کار در آلمان/ امکان کار پاره وقت تا ۲۰ ساعت در هفته یا کار آزمایشی تا قبل از پیدا کردن شغل مناسب/ اخذ اقامت ۱ ساله آلمان/ امکان تبدیل کارت شانس به ویزای کاری آلمان بعد از پیدا کردن شغل مناسب/ تامین مخارج زندگی با درآمد خوب/ امکان همراهی خانواده (همسر و فرزندان)، بعد از تبدیل کارت شانس به مجوزهای اقامتی دیگر/ چشم اندازی برای اخذ اقامت دائم آلمان/ امکان استفاده از مزایای سیستم تامین اجتماعی (Social Security)

۵. امکان همراهی خانواده در Chancenkarte آلمان وجود دارد؟

اگر در طول مدت اقامت خود شغلی پیدا کنید و ویزای خود را ویزای دیگر اقامتی تبدیل کنید، امکان الحاق خانواده نیز وجود دارد.

۶. کارت شانس آلمان چقدر اعتبار دارد؟

کارت فرصت آلمان، یک سال اعتبار دارد و غیرقابل تمدید است، مگر شغلی پیدا کرده و ویزای خود را به ویزای کاری با اقامت طولانی‌تر تبدیل کنید.

۷. برای دریافت کارت شانس آلمان باید زبان آلمانی بلد باشم؟

بله یکی از الزامات و معیارهای امتیاز دهی در سیستم Chancenkarte آلمان داشتن دانش زبان آلمانی حداقل سطح A2 است. دانش زبان آلمانی سطح B1 یا B2 شانس شما را برای کسب امتیاز لازم بیشتر می‌کند.