مقدمه‌ی جاب آفر آلمان در سال ۲۰۲۴

آلمان کشوری است که به دلیل نیروی کار بسیار ماهر، تحصیل کرده و بسیار حرفه‌ای خود، شناخته شده است. با اکثریت نیروی کار در صنایع، حوزه علم و فناوری، خودرو، و تحقیق و توسعه، یکی از قوی‌ترین کشورها در تولید ناخالص داخلی است. آلمان نه تنها برای آلمانی‌ها، بلکه برای اتباع کشورهای  دیگر نیز کشوری با امکانات است. سرزمین اختراع و نوآوری، چهارمین اقتصاد بزرگ جهان و خانه شرکت‌های مشهور جهان است. به این ترتیب، این فرصت را برای بسیاری از غیر آلمانی‌ها فراهم می‌کند تا یک موقعیت شغلی پیدا کنند و در این کشور زندگی کنند. درصد قابل توجهی از نیروی کار آلمان دارای ویژگی‌هایی است که مربوط به بخش‌های تحقیق و توسعه، فناوری، خودرو و خدمات است و استخدام و انتخاب کارمندان در آلمان نسبتاً چالش‌برانگیز است. در این مقاله به طور کامل در مورد فرآیند جاب آفر در آلمان صحبت خواهد شد.

ویزای جاب آفر یا کار آلمان

ویزای کار آلمان، فرصتی برای خارجی‌های واجد شرایط است تا در آلمان ساکن شده و در رشته‌های خود به کار مشغول شوند. ویزای کار آلمان این امکان را به دارنده آن می‌دهد که تا دو سال با امکان تمدید ویزا و بعداً برای کارت آبی اتحادیه اروپا یا سایر مجوزهای اقامت، وارد آلمان شده و کار کند.

انواع ویزای طولانی‌مدت برای کار در آلمان

شما می‌توانید برای اخذ ویزای اقامت طولانی‌مدت با هدف کار در آلمان برای موارد زیر درخواست دهید:

  • استخدام: اگر قبلاً یک پیشنهاد شغلی در آلمان دارید.
  • خوداشتغالی: اگر می‌خواهید یک کسب‌وکار در آلمان ایجاد کنید یا در زمینه شغل آزاد کار کنید.
  • کار به عنوان فریلنسر
  • جویای کار: اگر می‌خواهید در زمان اقامت در آلمان به دنبال کار بگردید.
  • کار به عنوان Au Pair: برای جوانانی که مایل به یادگیری بیشتر در مورد فرهنگ و زبان آلمانی هستند.
  • ویزای تعطیلات کاری: برای جوانان چندین کشور که قرارداد ویزای تعطیلات کاری با آلمان امضا کرده اند.

با این حال، اگر می‌خواهید بلافاصله پس از ورود به آلمان شروع به کار کنید، باید از قبل برای مجوز کار در سفارت اقدام کنید. به یاد داشته باشید که تا زمانی که درخواست شما برای اجازه اقامت تایید نشده باشد، نمی‌توانید شروع به کار کنید، حتی اگر قبلاً در آلمان باشید.

دسته‌بندی‌های واجد شرایط برای درخواست ویزای جاب آفر آلمان

2 15

تمامی اتباع خارجی در صورت داشتن شرایط کار در آلمان می‌توانند برای ویزای کار آلمان درخواست دهند. طبق “قانون اقامت” که موضوع اقامت خارجی‌ها در آلمان را تنظیم می‌کند، دسته‌بندی‌های واجد شرایط برای درخواست ویزای کار آلمان به شرح زیر است:

خارجی‌های دارای شرایط بالا، به ویژه:

  • محققان با دانش فنی خاص
  • پرسنل آموزشی در سمت‌های برجسته یا پرسنل علمی در سمت‌های برجسته
  • پرسنل درون شرکتی به ویژه: مدیران و متخصصان

بعلاوه، واجدین شرایط و تشویق به درخواست ویزای کار آلمان، اتباع کشورهای دیگر با مدرک دانشگاهی یا مدرک غیر آکادمیک حرفه‌ای هستند که دارای شرایط ذکر شده در زیر هستند:

  • کمبود نیروی ماهر در حرفه‌ای که می‌خواهید در آلمان انجام دهید وجود دارد.
  • شما یک پیشنهاد کاری مشخص دارید.
  • تحصیلات شما باید معادل مدرک آلمانی باشد.

چگونه برای ویزای جاب آفر آلمان اقدام کنیم؟

مراحل گام‌به‌گام درخواست ویزای جاب آفر آلمان به شرح زیر است:

  1. پیشنهاد شغلی در آلمان دریافت کنید.
  2. بررسی کنید که آیا برای اقامت طولانی‌مدت به ویزا آلمان نیاز دارید یا خیر.
  3. دریابید که کجا باید درخواست ویزای خود را ارسال کنید.
  4. تمام مدارک مورد نیاز را طبق دستورالعمل جمع‌آوری کنید.
  5. برای مصاحبه ویزا وقت بگیرید.
  6. هزینه ویزای جاب آفر آلمان را بپردازید.
  7. در مصاحبه شرکت کنید.
  8. منتظر پاسخ در مورد درخواست ویزای خود باشید.

مدارک مورد نیاز جاب آفر (Job Offer)

برای اینکه به سفارت آلمان در کشور محل اقامت خود ثابت کنید که شرایط ویزای کار را دارید، باید چندین مدرک ارائه دهید. این مدارک بخش مهمی از درخواست شما برای ویزای کار و جاب آفر آلمان به همراه مصاحبه ویزا هستند. مطمئن شوید که همه این اسناد را طبق دستورالعمل‌های داده شده جمع‌آوری می‌کنید.

  • دو فرم درخواست کاملاً تکمیل شده در پایان چاپ و امضا شود.
  • دو عکس گذرنامه
  • پاسپورت ملی معتبر
  • تاییدیه سکونت: ارائه گواهینامه رانندگی یا قبض آب و برق به نام شما به عنوان مدرکی مبنی بر اقامت در حوزه کنسولگری که قصد دارید درخواست دهید.
  • بیمه سلامت: گواهی اجباری از کارفرمای آلمانی که از تاریخ استخدام معتبر است. اگر قبلاً در بیمه درمانی اجباری گنجانده نشده است، بیمه مسافرتی جداگانه باید برای بازه زمانی از ورود به آلمان تا شروع کار ارائه شود. اگر به دنبال پوشش عالی با قیمت مناسب هستید، بیمه درمانی کار شما اینجا منتظر است.
  • یک قرارداد جاب آفر الزام‌آور با جزئیات حقوق ناخالص سالانه و شرح مفصلی از استخدام در آلمان.
  • تایید آژانس کار فدرال
  • رزومه: رزومه به روز شده شما، که نشان‌دهنده مدارک تحصیلی و تجربه شغلی شماست.
  • اثبات صلاحیت: دیپلم مهارت، گواهینامه تخصص و یا هر چیز مشابهی که صلاحیت شما را ثابت کند.
  • گواهی عدم سو پیشینه
  • مدرک پرداخت هزینه ویزا جاب آفر
  • اعلامیه صحت اطلاعات

هزینه ویزای جاب آفر آلمان چقدر است؟

هزینه ویزا برای ویزای طولانی مدت آلمان ۷۵ یورو است.

تمکن مالی جاب آفر آلمان

متقاضیان کار در آلمان باید اثبات کنند که از پس هزینه‌های امور زندگی در این کشور برمی‌آیند و گواهی تمکن مالی را هنگام درخواست ویزا ارائه دهند.

نکاتی که قبل از استخدام در آلمان باید بدانید

3 16

قبل از شروع فرآیند استخدام و انتخاب خود در آلمان، باید از قوانین استخدام آلمان آگاه باشید.

قوانین جبران خسارت

حداقل دستمزد تعیین شده توسط قانون حداقل دستمزد، در آلمان ۱۰.۴۵ یورو در ساعت است. اگرچه قوانین کار آلمان تعداد ساعات کار یک کارمند در هفته را محدود می‌کند، اما قانون مقرراتی برای پرداخت اضافه کاری در نظر نمی‌گیرد. بنابراین، کارفرمایان باید پس از انتخاب کارمند، حقوق اضافه کار را تعیین و در قرارداد کار لحاظ کنند. کارفرمایان در آلمان معمولاً حقوق ۱۳ ماهه (که به عنوان حقوق تعطیل شناخته می‌شود)، پاداش عملکرد و مشوق‌ها را ارائه می‌کنند، اگرچه برای کارفرمایان اجباری نیست که حقوق ماه سیزدهم و غرامت پولی اضافی را ارائه دهند.

ساعات کار، حقوق و مرخصی

یک هفته کاری معمولی در آلمان نمی‌تواند بیش از ۴۸ ساعت باشد (با کار شش روز در هفته و هشت ساعت در روز). کارفرما می‌تواند بیش از ۱۲ ساعت در هفته اضافه کاری درخواست کند. با این حال، کارمندان آلمانی معمولاً ۴۰ ساعت در هفته یا کمتر کار می‌کنند.

لیست مشاغل جاب آفر آلمان

هنگام بررسی استخدام کارکنان در آلمان، کارفرمایان باید از قوانین تنظیم کننده استخدام داخلی و خارجی آگاه باشند. چندین گزینه به عنوان جاب آفر در آلمان وجود دارد که عبارتند از:

  • کارمندان پاره‌وقت و تمام‌وقت: کارفرمایان معمولاً هنگام استخدام کارمندان در آلمان به دنبال روابط کاری دائم و کارمندان تمام وقت هستند. کارمندان تمام وقت تمام حقوق و مزایای مقرر در قوانین استخدام آلمان را دریافت می‌کنند. با این حال، کارکنان پاره‌وقت فقط از مزایای قانونی خاصی برخوردار هستند. استخدام کارمندان در آلمان با قراردادهای ثابت نیز در این دسته قرار می‌گیرد.
  • کارگران فصلی: کارگران فصلی حق بیمه اجتماعی (تامین اجتماعی آلمان) را دارند. ساعات کار توسط قرارداد جمعی بین کارفرما و اتحادیه‌های کارگری تعیین می‌شود. کارگران فصلی در صنعت خدمات، به ویژه در بخش هتلداری رایج هستند.
  • فریلنسرها و پیمانکاران مستقل: فریلنسرها و پیمانکاران مستقل به طور ایده‌آل بر اساس پروژه کار می‌کنند. با این حال، برخلاف کارمندان تمام وقت، مترجمان آزاد و پیمانکاران مستقل از مزایای قانونی مانند مرخصی، تامین اجتماعی، مستمری و غیره که در قوانین استخدام آلمان آمده است، برخوردار نیستند. تعداد کمی از کارفرمایان آلمانی نیز مزایایی مانند کمک‌های داوطلبانه به بیمه، طرح‌های بازنشستگی داوطلبانه و غیره را ارائه می‌دهند.
  • کارآموزان: کارآموزان در تمام صنایع در آلمان رایج هستند. بیشتر دوره‌های کارآموزی و کارآموزی در آلمان بین هشت هفته تا دوازده ماه طول می‌کشد. با این حال، قراردادهای دسته جمعی و اتحادیه‌های کارگری بخشی جدایی‌ناپذیر از استخدام در آلمان هستند.
  • کارگران آژانس: کارگران آژانس نیز کارمند تمام وقت محسوب می‌شوند، اما تحت پوشش قرارداد کار مستقیم کارفرما نیستند. قرارداد کار توسط آژانسی که نامزد در آن کار می‌کند ایجاد و ارائه می‌شود.

به طور کلی مشاغل حوزه بهداشت و درمان اعم از پزشکی و پرستاری بعلاوه مشاغل فنی مهندسی بویژه IT بالاترین جاب آفر در آلمان را دریافت می‌کنند.

برای ویزای جاب آفر یا کار آلمان از کجا باید اقدام کرد؟

4 15

شما باید برای ویزای کار آلمان به نمایندگی آلمان در کشور محل اقامت خود که مسئول پذیرش ویزا است، درخواست دهید. این می‌تواند یکی از موارد زیر باشد

  • سفارت آلمان
  • کنسولگری آلمان
  • یک مرکز درخواست ویزا

زمان رسیدگی به ویزای جاب آفر

زمان پردازش ویزای کار طولانی مدت آلمان ممکن است از یک تا سه ماه از روز درخواست طول بکشد. زمان رسیدگی به تعداد درخواست‌هایی که سفارت در آن زمان دریافت می‌کند و همچنین به وضعیت شما بستگی دارد.

ورود به آلمان با ویزای جاب آفر یا کار

پس از دریافت ویزای کار آلمان، می‌توانید آزادانه به آلمان سفر کنید. با این حال، هنوز مراحلی وجود دارد که باید پس از ورود به آلمان برای دریافت مجوز اقامت آلمان انجام دهید. شما باید به دفتر خارجی در آلمان که نزدیکترین محل اقامت شما است مراجعه کنید. برخی از دفاتر از شما می‌خواهند که قبل از مصاحبه وقت خود را تعیین کنید، در حالی که برخی دیگر درخواست‌های حضوری را می‌پذیرند.

شما باید در یک مصاحبه شرکت کنید و در طی آن مدارک مورد نیاز برای اجازه اقامت را نیز ارسال کنید. این اسناد عبارتند از:

  • پاسپورت معتبر ملی شما
  • فرم درخواست برای مجوز اقامت
  • دو عکس
  • گواهی عدم سو پیشینه
  • مدرک زبان آلمانی
  • تاییدیه بیمه سلامت
  • اثبات پیشنهاد شغلی یا جاب آفر

مدت زمانی که اجازه دارید مجوز خود را نگه دارید توسط قرارداد کاری شما تعیین می‌شود. اگر قرارداد شما ۲ ساله باشد، مجوز شما نیز ۲ سال اعتبار دارد. با این حال، تا زمانی که وضعیت شغلی خود را حفظ کنید، می‌توانید آن را هر چند بار که نیاز دارید تمدید کنید.

چگونه جاب آفر آلمان بگیریم؟

اگر می‌خواهید در آلمان کار کنید اما هنوز شغل ندارید، می‌توانیم نکاتی را در این زمینه به شما ارائه دهیم. در آلمان مشاغل خالی زیادی برای خارجی‌ها وجود دارد. پیدا کردن شغل مناسب برایتان سخت نخواهید بود، به خصوص اگر صلاحیت‌های حرفه‌ای داشته باشید.

روند کاریابی در آلمان برای اتباع خارجی

5 12

جستجوی شغل به عنوان یک مهاجر یا فارغ‌التحصیل اخیر در آلمان چالش‌های خاص خود را دارد. عدم آگاهی کامل از فرآیند استخدام در آلمان و آنچه که استخدام‌کنندگان در هر مرحله از فرآیند از شما انتظار دارند، می‌تواند جستجوی شغل شما را بسیار دشوارتر از آنچه باید باشد، کند.

در ادامه، راهنمای گام‌به‌گام فرآیند استخدام در آلمان چگونگی گرفتن جاب آفر آلمان را به شما ارائه می‌دهیم.

آنلاین به دنبال شغل باشید

سایت‌های جاب آفر آلمان خدمات بین‌المللی کاریابی و آژانس کار آلمان اطلاعاتی در مورد فرصت‌های جهانی در سراسر آلمان دارد. می‌توانید در پورتال‌های آنها شغل را جستجو کنید، به آنها ایمیل بزنید یا برای مشاوره با آنها تماس بگیرید. برای اطلاعات بیشتر صفحه آنها را بررسی کنید. وب‌سایت‌های استخدام آلمانی را بررسی کنید. سایت‌های آنلاین زیادی وجود دارند که هم برای آلمانی‌ها و هم برای خارجی‌ها شغل ارائه می‌دهند. شما می‌توانید پیشنهادات شغلی را در آنجا بررسی کنید و ببینید آیا هر یک از آنها برای شما مناسب است یا خیر.

عضویت در آژانس‌های کاریابی

در یک آژانس کاریابی در آلمان ثبت نام کنید. شما می‌توانید لیستی از مشاغل جاب آفر آلمان در این آژانس‌ها را در صفحات زرد آلمان بیابید. توجه داشته باشید که آنها برای ثبت‌نام، هزینه‌ای از شما دریافت می‌کنند.

تماس با شرکت‌ها

با شرکت‌های آلمانی تماس بگیرید. هیچ اشکالی ندارد که به یک شرکت آلمانی نامه بنویسید و از آنها بپرسید که آیا قصد دارند کارمندان جدیدی را استخدام کنند، حتی اگر هیچ آگهی جاب آفری نداشته باشند.

برای شغلی که پیدا کرده اید درخواست دهید

بعد از اینکه شغل مناسب خود را پیدا کردید، یک درخواست شغلی ارسال کنید. معمولاً اکثر شرکت‌ها از شما مدارک زیر را می‌خواهند:

  • رزومه شما
  • کپی مدارک تحصیلی شما
  • توصیفات کارفرما
  • نمونه کارهای شما

شرکت در مصاحبه شغلی

بسیاری از شرکت‌ها به شما این شانس را می‌دهند که به صورت آنلاین در مصاحبه شرکت کنید، یعنی از طریق اسکایپ. با این حال، برخی دیگر سیاست‌های سختگیرانه ای دارند که متقاضیان کار باید شخصاً برای مصاحبه حضور پیدا کنند. اگر رویه شرکت چنین باشد، باید برای ویزای جستجوی کار درخواست دهید و در مصاحبه شرکت کنید. اگر این شغل را پیدا کردید، باید به کشور محل اقامت خود بازگردید و برای ویزای کار، همانطور که در این مقاله توضیح داده شده است، درخواست دهید.

انجام وظیفه

هنگامی که مصاحبه دور اول را با موفقیت پشت سر گذاشتید، گام بعدی معمولاً انجام یک وظیفه است. این تکلیف مطابق با وظایفی است که از شما انتظار می‌رود در نقش انجام دهید و شانس شما برای نشان دادن میزان کیفیت و تعهدی است که می‌توانید کار را انجام دهید. در این مرحله، مصاحبه‌گر سبک کاری شما و نحوه برخورد شما با کار را ارزیابی می‌کند. اگر سوالی دارید، دریغ نکنید، برای توضیح با مصاحبه‌کننده خود تماس بگیرید.

مصاحبه فنی

مرحله بعدی در فرآیند استخدام، مصاحبه فنی است. در این مصاحبه دور دوم، شما با یک کارمند ارشد از بخش مربوطه صحبت می‌کنید. در این دور از داوطلب انتظار می‌رود که به سوالات فنی مربوط به حوزه کاری پاسخ دهد. اینجاست که داوطلب فرصتی برای نشان دادن تخصص و دانش خود در مورد موضوع پیدا می‌کند.

ملاقات با تیم (اختیاری)

در حالی که این مرحله رایج نیست، برخی از شرکت‌ها اصرار دارند که شما با پرسنل مجموعه دیدار کنید، این به آنها کمک می‌کند تا بهترین داوطلب را نه تنها برای نقش، بلکه برای تیم انتخاب کنند. در این مرحله، شما با همکاران بالقوه خود ملاقات می‌کنید که از شما انتظار می‌رود روزانه از نزدیک با آنها کار کنید. این فرصت خوبی برای شما و اعضای تیم است تا با یکدیگر آشنا شوید. هدف از این مصاحبه درک پویایی گروه و میزان تناسب داوطلب در تیم است.

ارائه جاب آفر از سوی شرکت

هنگامی که در تمام مراحل قبلی شرکت کردید و شرکت متقاعد شد که شما بهترین نامزد برای این شغل هستید، نماینده منابع انسانی یک پیشنهاد رسمی استخدام را تمدید می‌کند. در این مرحله، یک نمای کلی از سایر مشخصات، مانند حقوق و مزایای دیگر دریافت خواهید کرد. بسته به شرکت، معمولاً چند روز فرصت دارید تا پیشنهاد را بپذیرید یا قبول کنید.

قرارداد کار

اگر تصمیم به پذیرش پیشنهاد دارید، قرارداد کاری را دریافت می‌کنید که در نهایت رسمی می‌شود. قبل از امضای قرارداد، قرارداد را به طور کامل مطالعه کنید و اگر باز هم نگرانی دارید، از یک وکیل برای بررسی قرارداد کمک بگیرید. همچنین در صورت داشتن هرگونه سوال یا نگرانی با بخش منابع انسانی صحبت کنید.

جاب آفر آلمان بهترین گزینه برای مهاجرت

آلمان با اقتصاد قوی و پویا سالانه بیشترین جذب نیروی کار مهاجر در اروپا را دارد. اگر به دنبال مهاجرت شغلی هستید، آلمان بی‌شک یک گزینه مناسب برای شماست. جاب آفر با هزینه نسبتاً مناسبی که دارد بیشترین استقبال را در گزینه‌های کار در آلمان دارد با داشتن جاب آفر از سوی یک کارفرمای آلمانی مسیر مهاجرت شما هموارتر خواهد شد.

همین حالا با ما رایگان مشاوره کنید