مقدمه‌ی مشاغل مورد نیاز در آلمان

از زمان فروپاشی دیوار برلین، آلمان مسیر رو به رشد خوبی را طی کرد و حالا تبدیل به بزرگ‌ترین اقتصاد اروپا و یکی از بزرگ‌ترین اقتصادهای دنیا شده است. یکی از اصلی‌ترین نیازهای اقتصادهای بزرگ، نیروی کار ماهر است و آلمان از سال‌‌های قبل برای برطرف کردن این مشکل، درهای کشور خود را برای ورود نیروی کار جدید باز کرد.

صنایع پیشرفته‌ای مانند داروسازی، خودروسازی و فناوری اطلاعات در کشور آلمان حرف‌های زیادی برای گرفتن دارند و به همین دلیل هم موفقعیت‌های شغلی زیادی از مهندسی و پزشکی تا کارهای عمومی مانند جوشکاری و نجاری همواره مورد نیاز این کشور بوده است. ما در این مقاله قصد داریم که به صورتی کامل به مشاغل مورد نیاز آلمان بپردازیم و در نهایت این شما هستید که با توجه به آن، متوجه خواهید شد که آیا توانایی مهاجرت کاری به آلمان را دارید یا خیر؛ پس با ما هم همراه باشید.

مشاغل مورد نیاز آلمان: لیست سفید (Whitelist)

2 1

برای این منظور، کشور آلمان هر ساله لیستی را تحت عنوان Whitelist منتشر می‌کند که فهرستی از کشورها و مناطقی است که از نظر دولت آلمان امن و قابل اعتماد هستند و شهروندان آن‌ها اجازه دارند بدون ویزا یا با استفاده از روش‌های ساده‌تری ویزا را دریافت و وارد آلمان شوند. لیست سفید براساس ارزیابی معیارهای مختلف مانند وضعیت سیاسی، سوابق حقوق بشر، وضعیت سلامتی، توسعه اقتصادی و همکاری با آلمان، به صورتی مرتب به‌روز می‌شود.

قرار گرفتن در لیست سفید به این معنی است که یک کشور یا منطقه دارای شهرت خوب و رابطه قوی با آلمان است و شهروندان آن مورد استقبال و اعتماد مقامات آلمانی هستند. اما قرار گرفتن در لیست سفید چه تاثیراتی بر مهاجرت، تحصیل و فرصت‌های تجاری دارد؟

آلمان مکانی عالی برای زندگی، تحصیل و کار است، اما همه نمی‌توانند به راحتی به فرصت‌های آن دسترسی داشته باشند. یکی از عواملی که تعیین می‌کند چه کسانی می‌توانند وارد آلمان شوند و اجازه کار دارند، لیست سفید است.

در این لیست علاوه‌بر مناطق و کشورهای مختلف، فهرستی از مشاغل یا گروه‌های حرفه‌ای وجود دارد که در آلمان تقاضا و کمبود زیادی دارند. لیست سفید هر ساله توسط آژانس کار فدرال به‌روز می‌شود و مهاجرت، تحصیل و تجارت را به روش‌های مختلف تحت تاثیر قرار می‌دهد. اگر شما مدرکی دارید که با یکی از مشاغل موجود در لیست سفید آلمان مطابقت دارد، می‌توانید به عنوان یک نیروی کار ماهر برای یکی از موقعیت‌های شغلی در آلمان اقدام و مجوز اقامت و اجازه کار داشته باشید.

در طرف دیگر هم اگر شما در آلمان تحصیل کرده باشید، این اجازه را خواهید داشت که تا ۱۸ ماه پس از اتمام تحصیل، به دنبال کار بگردید و برای خودتان یک موقعیت شغلی مناسب پیدا کنید. حتی آلمان به شما این اجازه را خواهد داد که کسب‌وکار خودتان را راه‌اندازی و به عنوان یک فرد خوداشتغال یا صاحب کسب‌وکار برای اقامت و اجازه کار اقدام کنید.

درست است که لیست سفید آلمان همان ابزار مفید برای دسترسی به فرصت‌های کاری موجود در آلمان است، اما تضمینی برای موفقیت شما نخواهد بود. شما هنوز باید الزامات و چالش‌های بازار و جامعه را برآورده کنید.

مشاغل مورد نیاز آلمان: پرتقاضاترین شغل‌ها

3 1

درست مانند تمام کشورهای توسعه‌یافته، نیازهای بازار کار آلمان همواره در حال به‌روز شدن است و شما باید همواره لیست سفید را در هر سال چک کنید. از مهم‌ترین دسته‌های شغلی که دولت آلمان همواره به آن‌ها نیاز دارد و هر ساله در صدر لیست قرار می‌گیرند می‌توان به پزشکی، پرستاری و مراقبت از سالمندان کودکان، فناوری اطلاعات، تبلیغات و بازاریابی، رشته‌های صنعتی و مهندسی اشاره کرد. در ادامه به صورت‌های جداگانه‌ای به هر کدام از این شغل‌ها خواهیم پرداخت.

مشاغل مورد نیاز آلمان: مهندسی

4 1

آلمان یکی از کشورهایی است که صنایع در آن رشد بسیار زیادی دارند و به همین دلیل کمبود نیروی کار به راحتی احساس می‌شود. از طرفی دیگر هم آخرین آمارهای منتشر شده به ما نشان می‌دهند که نرخ رشد جمعیت در آلمان همواره در حال منفی‌تر شدن است و به همین دلیل نیروی کار حرفه‌ای از سایر کشورها همواره در حال وارد شدن به آلمان هستند.

کمیسیون اروپا به صورت سالانه آمارهایی را در مورد استخدام منتشر می‌کند. آمارهای منتشر شده در سال ۲۰۲۳ به خوبی نشان می‌دادند که نرخ استخدام مهندسین در آلمان بسیار بیشتر از دیگر کشورهای عضو اتحادیه اروپا است و جایگاه دوم را در دنیا دارد. البته، این آمارها همچنین به ما نشان می‌دهند که بیشتر مهندسین شاغل در قلب اقتصادی اروپا (۲۱ درصد) بیشتر از ۵۵ سال سن دارند.

شغل میانگین درآمد به یورو
مهندسی برق ۳۶۸۰
مهندسی فناوری اطلاعات و برنامه‌نویسی ۳۸۳۰
مهندسی مکانیک ۳۴۹۰
مهندسی عمران ۳۳۳۰
مهندسی صنایع ۳۲۰۰

 

مشاغل مورد نیاز آلمان: پزشکی

5 1

بیمارستان‌ها و مراکز درمانی در آلمان رشد زیادی داشته‌اند و به همین دلیل، نیاز این کشور اروپایی به پزشکان و متخصصان این حوزه هم به صورت روزانه در حال بیشتر شدن است. از طرفی دیگر هم بسیاری از پزشکان آلمانی در سال‌های اخیر بازنشسته شده‌اند و به همین دلیل کمبود پزشک به خوبی احساس می‌شود.

این کمبود باعث شده است که آلمان با آغوشی باز از پزشکان استقبال کند. پزشکان عمومی یا متخصصان می‌توانند در صورتی که دارای شرایط دولت آلمان باشند، به این کشور مهاجرت کنند.

رشته‌های پزشکی در آلمان میانگین درآمد به یورو
پزشکی عمومی ۷۰۷۰
متخصص قلب ۱۴۵۰۰
متخصص مغز و اعصاب ۱۲۰۰۰
متخصص تغذیه ۷۲۱۰
متخصص زنان و زایمان ۱۰۳۰۰
متخصص پوست ۹۵۳۰
چشم پزشک ۷۸۸۰
پزشک قلب و عروق ۱۴۲۰۰
روان‌پزشک ۹۵۳۰
اورولوژیست ۱۳۲۰۰
متخصص اطفال ۸۹۴۰
دندان پزشک ۸۹۱۰
متخصص آلرژی ۶۷۵۰
پزشک ریه ۶۷۳۰
پزشک بخش اورژانس ۸۴۶۰
متخصص داخلی ۱۱۸۰۰
فیزیوتراپ ۵۸۸۰
بیهوشی ۱۳۵۰۰
پزشک گوارش ۱۳۵۲۰
هماتولوژی ۹۲۳۰
گوش و حلق و بینی ۷۰۹۰

 

از مهم‌ترین شرایط برای دریافت ویزای کاری آلمان برای پزشکان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱.     مدرک زبان

براساس اطلاعیه منتشر شده از سوی اداره مهاجرت آلمان، پزشکان عمومی باید مدرک B2 و متخصصان مدرک C1 را داشته باشند. این تاکید دولت آلمان روی تسلط بر زبان آلمان از آنجایی ناشی می‌شود که پزشکان باید در بالاترین سطح با بیماران خود ارتباط برقرار و آن‌ها را معاینه کنند.

۲.     پیشنهاد شغلی

تقریبا برای فعالیت به عنوان یک پزشک در تمامی کشورهای متخصص دنیا، به پیشنهاد شغلی نیاز دارید و کشور آلمان هم از این قاعده مستثنی نیست. اگر مدارک خود را از دانشگاه معتبری دریافت کرده و دارای دیگر شرایط هم باشید، می‌توانید درخواست خود را برای تعداد زیادی از بیمارستان‌ها و مراکز درمانی آلمان ارسال و مطمئن باشید که یکی از آن‌ها با درخواست شما موافقت خواهند کرد.

۳.     شرایط سنی

آخرین شرطی که شما باید دارای آن باشید، سن مناسب است. براساس آخرین اطلاعات منتشر شده، دولت آلمان به پزشکان در بازه سنی ۲۵ تا ۴۰ سال اجازه مهاجرت کاری خواهد داد و اگر شما دارای سن کمتر یا بیشتر از این بازه هستید، شانس‌تان کمتر خواهد شد. البته، کشور آلمان قوانین ثابت و سفت و سختی در مورد این موضوع ندارد و در برخی موارد حتی پزشکانی که بالای ۵۰ سال هم داشته‌اند، توانسته‌اند به این کشور مهاجرت کنند.

۴.     سابقه کار

داشتن سابقه کاری در زمینه پزشکی اهمیت زیادی دارد و شما باید برای مهاجرت کاری پزشکی حداقل ۲ سال سابقه کار در این حوزه داشته باشید.

۵.     معادل‌سازی مدرک

برای فعالیت پزشکی در آلمان، شما نیاز به مجوز پزشکی صادر شده از سوی یکی از ایالت‌های آلمان را دارید. این مدرک دارای اعتبار مادام‌العمر است و به دلیل زمان‌بر بودن آن، دولت آلمان به شما اجازه خواهد داد تا به مدت حداکثر ۲ سال با استفاده از مدرک موقت به طبابت بپردازید.

۶.     آمادگی جسمانی

پزشکانی که قصد مهاجرت به آلمان را دارند، باید آمادگی جسمانی خوبی داشته باشند و شایستگی شخصیتی خود را با انجام آزمایش‌ها و آزمون‌های خاصی نشان دهد.

مشاغل مورد نیاز آلمان: فناوری اطلاعات و برنامه‌نویسی

6 1

آلمان یکی از کشورهایی است که دانشگاه‌های باکیفیتی در زمینه فناوری اطلاعات و برنامه‌نویسی دارد و دانشجویان فارغ‌التحصیل از این دانشگاه‌ها می‌توانند در بسیاری از شرکت‌ها به راحتی استخدام شوند. از طرفی دیگر هم آلمان در سال‌های اخیر به سمت دیجیتالی‌تر شدن شدن حرکت کرده است و جمع این دو عامل باعث شده تا آلمان پایین‌ترین نرخ بیکاری را در زمینه برنامه‌نویسی و فناوری اطلاعات داشته باشد.

نیاز بالا به متخصصان حوزه کامپیوتر باعث شده تا سالانه بیش از ۱۵۰ هزار موقعیت شغلی برای آن‌ها در آلمان باز شود. حقوق بالا، کیفیت زندگی عالی، فشار کاری مناسب، تعطیلات نسبتا خوبی و تعادل بین کار و زندگی از اصلی‌ترین مزایایی هستند که شما با کار کردن در این حوزه به دست خواهید آورد. در ادامه این قسمت به صورتی کامل به حقوق و مزایا خواهیم پرداخت؛ اما بد نیست به این موضوع هم اشاره کنیم که براساس آخرین اطلاعات منتشر شده، میانگین حقوق دریافتی یک برنامه‌نویس در آلمان از ۴۰ هزار یورو در سال آغاز می‌شود و در مراحل بالاتر به بیش از ۹۰ هزار یورو هم می‌رسد.

مشاغل برنامه‌نویسی در آلمان میانگین درآمد ماهانه به یورو
برنامه‌نویس فرانت‌اند ۳۱۵۰
برنامه‌نویس بک‌اند ۳۳۶۰
برنامه‌نویس فول‌استک ۳۵۶۰
برنامه‌نویس iOS ۴۰۲۰
برنامه‌نویس اندروید ۳۶۵۰
برنامه‌نویس موبایل ۳۶۹۰
برنامه‌نویس C# ۳۸۶۰
برنامه‌نویس C++ ۳۸۲۰
برنامه‌نویس جاوا ۳۸۴۰
برنامه‌نویس جاوااسکریپت ۳۶۹۰
برنامه‌نویس PHP ۳۲۹۰
مدیر توسعه نرم‌افزار ۴۶۴۰

 

نیاز شدید به نیروی کار برنامه‌نویس باعث شده است تا افراد فعال در این حوزه در شرایط برابر، شانس بیشتری برای دریافت ویزای کاری داشته باشند. شما برای رسیدن به خاک آلمان ۴ راه در پیش رو دارید که عبارتند از:

  1. پیشنهاد شغلی با مدرک دانشگاهی: در این شرایط علاوه‌بر ویزا، کارت آبی هم به شما داده خواهد شد و به راحتی می‌توانید در دیگر کشورهای اروپایی هم به دنبال کار بگردید.
  2. پیشنهاد شغلی بدون مدرک دانشگاهی: در این شرایط خبری از کارت آبی نخواهد بود، اما این امکان را خواهید داشت تا به صورت ساده‌تری ویزای کاری را دریافت کنید.
  3. ویزای جویای کار: دولت آلمان این امکان را فراهم آورده تا با دریافت ویزای جویای کار، ابتدا وارد این کشور شوید و بعد از آن به دنبال شغل مورد نظر خود بگردید.
  4. ویزای اوسبیلدونگ: اگر خارج از اتحادیه اروپا حضور و مدرک دانشگاهی دارید، این ویزا مختص شما است. ویزای اوسبیلدونگ به این دست از افراد داده می‌شود تا برای یک دوره آموزشی خاص در شرکت‌های آلمانی فعال و در کنار دریافت حقوق مشخص یا کمک هزینه، تبدیل به نیروی کار ماهر شوند.

مشاغل مورد نیاز آلمان: تبلیغات و بازاریابی

7 1

آخرین قطعه ما برای پازل لیست مشاغل مورد نیاز آلمان، تبلیغات و بازاریابی است. این حوزه در سال‌های اخیر به دلیل گسترش رسانه‌های اجتماعی و افزایش سطح تبلیغات، رشد بسیار خوبی داشته و براساس پیش‌بینی‌های مختلف، تعداد موقعیت‌های شغلی این حوزه بیشتر هم خواهد شد.

همچنین در کنار این نیاز، معمولاً حقوق و مزایای خوبی را هم برای این دست از افراد در نظر می‌گیرند. شرکت‌های آلمانی به خوبی متوجه شده‌اند که در دنیای امروز بدون تبلیغات و بازاریابی مناسب نمی‌توانند محصولات‌شان را بفروشند و باید نیروهای متخصص این حوزه را در کنار خود داشته باشند.

مشاغل بازاریابی در آلمان میانگین درآمد ماهانه به یورو
مدیر محتوا ۴۹۰۰
مدیر سئو ۵۴۰۰
مدیر محصول ۵۴۵۰
مدیر بازاریابی ۵۵۷۵
مدیر دیجیتال مارکتینگ ۴۶۳۵
اکانت منیجر ۶۲۵۰
نماینده فروش ۳۸۵۰

 

جمع‌بندی

اقتصاد آلمان در بین ۵ کشور اول جهان قرار دارد و به عنوان قلب اقتصادی اروپا شناخته می‌شود. همان‌طور که گفتیم، روند رشد انفجاری این کشور از بعد از فروپاشی دیوار برلین آغاز و تا امروز هم ادامه داشته و به همین واسطه با کمبود جدی نیروی کار ماهر مواجه شده است.

ما در این مقاله به صورتی کامل به لیست مشاغل مورد نیاز آلمان پرداختیم و به شما گفتیم که برای دریافت ویزای کار باید چه ویژگی‌هایی داشته باشید. دولت آلمان برای نیروی کار خارجی ارزش زیادی قائل است و حتی برای افرادی که سابقه کاری کافی ندارند یا در حوزه تحصیلات خود ماهر نیستند، دوره‌هایی را تحت عنوان اوسبیلدونگ برگزار می‌کند.

افراد حاضر در دوره‌های اوسبیلدونگ در بهترین شرکت‌های آلمان مانند BMW و بنز مشغول به کار می‌شوند تا به خوبی با فرایندهای کاری آشنا و در نهایت به عنوان نیروهای کاری ماهر، در شرکت‌های مورد نظر فعالیت کنند. در این دوره‌ها حتی حقوق هم به افراد پرداخته می‌شود و برای هر حوزه‌ای، از برنامه‌نویسی گرفته تا حتی ریخته‌گری، می‌توانید یک موقعیت شغلی را پیدا و برای آن اقدام کنید.

همین حالا با ما رایگان مشاوره کنید