مقدمه‌ی آوسبیلدونگ آلمان

آیا تا به حال واژه آوسبیلدونگ را شنیده‌اید؟ آوسبیلدونگ (Ausbildung) در آلمان به دوره آموزشی اطلاق می‌شود که در آن آموزش مورد نیاز برای مشاغل مختلف به متقاضیان ارائه می‌شود. این دوره آموزشی معمولاً ۳ الی ۴ سال زمان می‌برد. در طی این دوره، آموزش‌ها به صورت عملی و تئوری به علاقه‌مندان ارائه می‌شود. لازم به ذکر است که در طی دوره به کارآموزان حقوق داده می‌شود. میزان حقوق با توجه به رشته متفاوت است. بعد از به پایان رسیدن دوره آوسبیلدونگ آلمان می‌توانید گواهینامه و مدرک معتبر دریافت کنید. با این مدرک می‌توانید در مشاغل دلخواه‌تان در کشور آلمان کار کنید. در این مطلب به صورت کامل به بررسی اطلاعاتی درباره این دوره آموزشی می‌پردازیم.

آوسبیلدونگ آلمان چیست؟

آوسبیلدونگ، به دوره کارآموزی یا آموزش به صورت حرفه‌ای اطلاق می‌شود که ۳ تا ۴ سال خواهد کشید. در طی این دوره، مهارت‌های لازم به متقاضیان باتوجه رشته انتخابی آن‌ها ارائه می‌شود. متقاضیان می‌توانند در این دوره، مهارت‌های تئوری و عملی رشته‌های مورد علاقه خود را یاد بگیرند. متقاضیان با شرکت در این دوره، تبدیل به فردی ماهر برای ورود به بازار کار می‌شوند.

مهم‌ترین مزیت‌های شرکت در دوره‌های اوسبیلدونگ در آلمان

با شرکت در دوره آوسبیلدونگ آلمان می‌توانید از مزایایی بهره‌مند شوید. در واقع، این مزایا، متقاضیان را ترغیب به شرکت در این دوره‌ها کرده‌اند. از مزایای مهم شرکت در دوره‌های آوسبیلدونگ در آلمان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • اخذ حقوق به صورت ماهیانه به منظور تأمین هزینه‌ها
  • عدم نیاز به پرداخت هزینه‌ای تحت عنوان شهریه برای شرکت در دوره‌های کارآموزی
  • دسترسی به بازار کار تضمین شده در آلمان
  • امکان دریافت اقامت دائم کشور آلمان بعد از به اِتمام رساندن دوره
  • امکان دریافت ویزا برای فرزندان یا همسر متقاضی
  • عدم تعیین محدودیت سنی جهت شرکت در دوره

آوسبیلدونگ برای چه کسانی مناسب است؟

اگر شرایط زیر را دارید، اخذ ویزای آوسبیلدونگ می‌تواند برای شما گزینه مناسبی باشد. این شرایط عبارتند از:

  • در صورتی که سابقه کاری ندارید و با مدرک دیپلم، قصد یافتن کار در کشور آلمان را دارید.
  • اگر در رشته‌های فنی و حرفه‌ای فارغ التحصیل شده‌اید و دارای سابقه کاری هستید. البته، اگر سابقه کاری هم ندارید، می‌توانید برای اخذ ویزا اقدام کنید.
  • در صورتی که دارای مدرک دانشگاهی معتبر هستید یا قصد تحصیل در رشته مورد علاقه‌تان در آلمان را دارید.

طول دوره آوسبیلدونگ چقدر است؟

2 14

با توجه به رشته و برنامه مورد علاقه متقاضی، طول دوره آوسبیلدونگ متغیر است. به طور معمول، بازه زمانی ۳ الی ۴ سال برای هر یک از دوره‌ها در نظر گرفته می‌شود. در صورتی که متقاضی، نمرات بالایی در طی دوره کسب کند، این بازه زمانی کاهش پیدا می‌کند؛ اما در کل، به منظور گذراندن این دوره در کشور آلمان، بازه زمانی ۳ تا ۴ سال نیاز است.

اگر میخواهید آلمان را به عنوان مقصد مهاجرتی خود انتخاب کنید مقاله مزایا و معایب زندگی در آلمان را از دست ندهید.

اجازه کار پس از پایان دوره آوسبیلدونگ آلمان

بعد از اینکه آموزش حرفه‌ای به اِتمام رسید، می‌توانید مجوز اقامت را تمدید کنید. در حین این بازه زمانی برای یافتن شغل در آلمان باید اقدام کنید. اتباع خارجی بعد از اینکه دوره آوسبیلدونگ را به اتمام رساندند، می‌توانند در کشور آلمان مشغول به کار شوند. فرصت‌های شغلی بسیار زیادی برای افرادی فراهم می‌شود که در این دوره شرکت کرده‌اند. پس از پیدا کردن کار در آلمان به مدت ۲ سال، می‌توانید برای دریافت اقامت دائم اقدام کنید.

تمکن مالی برای آوسبیلدونگ آلمان

متقاضیان شرکت در این دوره آموزشی باید تمکن مالی داشته باشند. ارائه مدرک تمکن مالی برای شرکت در این دوره لازم است. متقاضی شرکت در دوره آوسبیلدونگ باید ثابت کند که قادر به پرداخت هزینه‌های زندگی در کشور آلمان است. متقاضیان برای شرکت در این دوره لازم نیست که هزینه‌ای پرداخت کنند، اما باید تمکن مالی برای پرداخت مخارج زندگی داشته باشند.

شرایط سنی آوسبیلدونگ آلمان

هیچگونه محدودیت سنی برای شرکت در دوره‌های آوسبیلدونگ آلمان تعیین نشده است اما حداقل شرط سنی برای شرکت در این دوره، ۱۸ سال است. متقاضیان با هر سنی می‌توانند برای شرکت در دوره اقدام کنند. بنابراین، اگر سن‌تان بالاتر از ۳۰ سال است، جای نگرانی نیست. شما می‌توانید در این دوره آموزشی شرکت کنید؛ فقط باید الزامات و سایر شرایط شرکت در دوره را داشته باشید.

انواع آوسبیلدونگ در آلمان

3 15

در کشور آلمان، دوره آوسبیلدونگ به دو صورت ارائه می‌شود. انواع آوسبیلدونگ در آلمان عبارتند از:

۱. آوسبیلدونگ دوگانه

آوسبیلدونگ دوگانه، یکی از انواع آموزش‌های فنی حرفه‌ای قابل ارائه در آلمان است. آموزش به صورت کارآموزی در شرکت آلمانی و آموزش حرفه‌ای در مؤسسات صورت می‌گیرد. متقاضیان باید در طول هفته، ۳ الی ۴ روز را به صورت عملی آموزش ببینند. شرکت در کلاس‌های تئوری نیز الزامی است. افراد با شرکت در دوره قادر به دریافت حقوق خواهند بود. با توجه به رشته‌ی متقاضی، مبلغی به عنوان حقوق برای وی تعیین خواهد شد.

۲. آوسبیلدونگ آموزشی

در این روش، به شکل آکادمیک به متقاضیان، آموزش‌هایی داده می‌شود. در این نوع آوسبیلدونگ، آموزش‌های لازم و مرتبط با رشته تحصیلی به متقاضیان ارائه می‌شود. دوره آوسبیلدونگ، بیشتر به شکل تئوری برگزار می‌شود. ساعت و روز‌های آموزش عملی در این دوره کمتر است. البته، برای برخی از رشته‌ها، شرکت در دوره آموزش عملی لازم و کاربردی است.

چگونه برای Ausbildung در آلمان درخواست دهیم؟

متقاضیان علاقه‌مند به شرکت در دوره‌های آموزشی و یافتن شغل در آلمان می‌توانند برای شرکت دوره آوسبیلدونگ درخواست دهند. نحوه درخواست برای آوسبیلدونگ آلمان به صورت زیر است:

۱. تحقیق و انتخاب رشته

قبل از شرکت در دوره آموزشی باید درباره رشته و موقعیت تحصیلی دلخواه‌تان تحقیق کنید. شما باید لیست رشته‌ها را به صورت کامل مورد بررسی قرار دهید. توجه به بازار کار رشته موردنظر نیز حائز اهمیت است. هنگام انتخاب رشته، علایق، مهارت و اهداف شغلی را در نظر داشته باشید. رشته‌ای را انتخاب کنید که با علایق شما مطابقت دارد. عواملی از قبیل بازار کار شغل موردنظر، فرصت‌های رشد و میزان همسویی رشته انتخابی با اهداف حرفه‌ای‌تان را در نظر بگیرید. در این صورت، در حرفه خود موفق‌تر خواهید بود.

۲. یادگیری زبان آلمانی

به منظور حضور در دوره آموزشی آوسبیلدونگ، باید به زبان آلمانی مسلط باشید. انواع رشته‌ها و برنامه‌ها در این دوره به آلمانی تدریس می‌شوند. بنابراین، قبل از تصمیم به مهاجرت به آلمان برای شرکت در این دوره باید زبان آلمانی را یاد بگیرید. شما می‌توانید از یادگیری واژگان و اصطلاحات ضروری و متناسب با رشته تحصیلی‌تان شروع کنید.

۳. آماده‌سازی اسناد و مدارک

شما باید مدارک اسناد ضروری مانند ریز نمرات، مدارک تحصیلی قبلی، رزومه و سایر مدارک را از قبل آماده کنید. رزومه باید حاوی اطلاعاتی از قبیل تجربه کاری، دوره‌های کارآموزی و میزان تحصیلات‌تان باشد. این مدارک باید به صورت کامل و دقیق آماده شوند. مدارک و اسناد قابل ارائه برای شرکت در دوره آوسبیلدونگ باید به زبان انگلیسی و آلمانی ترجمه شده باشند.

۴. ارائه مدرک زبان

قبل از مهاجرت به آلمان باید در دوره‌های زبان آلمانی شرکت کنید. بعد از طی کردن دوره‌ها، مدرکی به زبان‌آموز اعطاء می‌شود. متقاضی شرکت در دوره آوسبیلدونگ باید مدرک زبانی را ارائه دهد. این مدرک نشان می‌دهد که متقاضی برای حضور در کلاس‌های تئوری و عملی دارای دانش زبانی کافی است.

۵. ارائه درخواست برای رشته مورد علاقه‌تان

شما می‌توانید در رشته مورد علاقه‌تان، آموزش‌های لازم را با شرکت در دوره آوسبیلدونگ ببینید. به این منظور، در هر یک از رشته‌ها باید مهارت زبانی، مدارکی و اسناد تحصیلی، کاری و هویتی را ارائه دهید. بازه زمانی مشخصی برای شرکت در هر دوره تعیین می‌شود؛ بنابراین، به مهلت‌های تعیین‌شده توجه لازم را داشته باشید.

۶. شرکت در مصاحبه و ارزیابی‌ها

در صورتی که در فهرست نهایی قرار گرفتید، باید در مصاحبه و ارزیابی‌ها شرکت کنید. سعی کنید که از قبل درباره سؤالات رایج مصاحبه، اطلاعات لازم را به دست‌آورید. شما باید برای پاسخ به سؤالات به اندازه کافی تسلط داشته باشید. متقاضی شرکت در دوره آوسبیلدونگ باید بتواند مهارت، انگیزه و اشتیاق خود به یادگیری و کار را در فرایند مصاحبه نشان دهد.

۷. تأیید درخواست و شرکت در دوره‌ها

پس از اینکه مصاحبه با موفقیت انجام شد، پیشنهادی از کارفرمای آلمانی دریافت خواهید کرد. توافقنامه که شامل حقوق ماهیانه، مشخصات دوره آموزشی و مزایای دوره است را به صورت کامل بررسی کنید. کارفرما از متقاضی درخواست می‌کند که مدارک و اسناد لازم را ارائه دهید. بنابراین، این اسناد را از قبل تهیه کنید. بعد از تأیید درخواست و توافق با کارفرما می‌توانید در دوره آموزشی آوسبیلدونگ آلمان شرکت کنید و به دنبال کسب تجربیات شغلی و یادگیری نظری و عملی باشد. تعهد به این دوره آموزشی باعث پیشرفت و افزایش مهارت‌های شما می‌شود. بنابراین، به صورت فعالانه در دوره‌ها شرکت کنید، مطالب و نکات جدید یاد بگیرید تا در شغل خود موفق‌تر شوید.

مدارک مورد نیاز برای برنامه Ausbildung در آلمان

4 14

به منظور شرکت در دوره آوسبیلدونگ، نیاز به برخی مدارک دارید. از مدارک لازم برای حضور در این دوره می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • گواهی پایان تحصیلات
  • تسلط به زبان آلمانی
  • پاسپورت و ویزا
  • رزومه
  • توصیه نامه
  • اثبات تمکن مالی
  • بیمه سلامت
  • مدارک تحصیلی و ریزنمرات
  • اسناد هویتی مانند کارت ملی، شناسنامه و گذرنامه

پُردرآمدترین رشته‌های آوسبیلدونگ

برخی از رشته‌های آوسبیلدونگ پرطرفدارتر هستند. در واقع، تعداد متقاضیان شرکت در برخی از رشته‌ها بیشتر است. امکان کسب درآمد بالاتر و یافتن موقعیت شغلی بهتر باعث شده است که برخی از رشته‌ها پرطرفدارتر باشند. رشته‌های پردرآمد آوسبیلدونگ عبارتند از:

  • حقوق
  • روانشناسی
  • پرستاری
  • مهندسی
  • مدیریت
  • کامپیوتر

لیست آوسبیلدونگ‌های آلمان

مشاغل و رشته‌های زیادی در لیست آوسبیلدونگ قرار دارند. شما می‌توانید با توجه به اهداف، علایق و موقعیت شغلی رشته دلخواه‌تان، در دوره آوسبیلدونگ موردنظر خود در آلمان شرکت کنید. با مراجعه به سایت آوسبیلدونگ آلمان می‌توانید اطلاعات بیشتری درباره انواع رشته‌های تحصیلی قابل ارائه در این دوره به دست‌آورید. لیست پرطرفدارترین رشته‌ها و مشاغل آوسبیلدونگ در جدول زیر آورده شده است:

لیست آوسبیلدونگ‌های آلمان
مدیریت پزشکی حقوق روانشناسی
مهندسی داروساز معاون اداری کارمند بیمه اجتماعی
کارمند مالیات متخصص آی تی منشی دفتر اسناد رسمی مشاور املاک
تکنسین الکترونیک کارمند بانک کتاب فروش خدمات تدارکات
خلبانی مکانیک هواپیما پولیش کار بانکدار
فروشنده خودرو مکانیک کشتی فیزیوتراپی فروشنده وسایل موسیقی
مدیر فروش مونتاژ کننده ماشین اپراتور تکنسین فلزات
کارمند ارتباطات بازاریابی کارمند ارتباطات کارمند رسانه های رادیویی و تلویزیونی آشپزی
مونتاژکننده تجهیزات کارشناس ارتباطات اداری معدنچی مهندسی تولید
کارمند پیک ماشین کار کارمند حمل و نقل مدیر گردشگری

هزینه ویزای آوسبیلدونگ آلمان

به منظور اخذ ویزای آوسبیلدونگ کشور آلمان باید هزینه‌ای را پرداخت کنید. هزینه‌ای که برای اخذ ویزای آوسبیلدونگ باید پرداخت کنید، تقریباً ۱۰۰ یورو است. به منظور دریافت ویزا باید این هزینه را پرداخت کنید. به خاطر داشته باشید که شرکت در خود دوره آموزشی، بدون هزینه و رایگان است. در واقع، برای شرکت در دوره‌ها نیاز نیست که مبلغی را بپردازید. به علاوه، در طی دوره، حقوق نیز به شما تعلق می‌گیرد؛ اما متقاضی در مرحله اول برای دریافت ویزا باید مبلغ مشخص شده را بپردازد.

ویزای آوسبیلدونگ آلمان

5 11

به منظور شرکت در دوره‌های آموزشی آوسبیلدونگ، باید ویزای مخصوص دریافت کنید. بعد از بستن قرارداد کارآموزی با شرکت آلمانی ارائه‌دهنده دوره آوسبیلدونگ، می‌توانید برای اخذ ویزا اقدام کنید. برای دریافت ویزای آوسبیلدونگ مانند سایر ویزا‌ها، باید مدارکی را آماده کنید؛ این مدارک شامل پاسپورت، اسناد هویتی، ترجمه مدارک تحصیلی، رزومه، مدرک زبان آلمانی، نامه پذیرش کارآموزی و بیمه درمانی است. از شروط مهم اخذ ویزای آوسبیلدونگ می‌توان به داشتن مدرک زبان آلمانی اشاره کرد. متقاضی باید بتواند قادر به صحبت به زبان آلمانی باشد. در صورتی که متقاضی دارای مدرک زبان نباشد، شانسی برای اخذ ویزای آوسبیلدونگ نخواهد داشت.

شرایط آوسبیلدونگ آلمان

جهت شرکت در دوره آوسبیلدونگ باید شرایط لازم را داشته باشید. این متقاضی باید حداقل مدرک دیپلم را داشته باشد. متقاضی شرکت در دوره باید بتواند مدارک و اسناد تحصیلی مانند ریزنمرات را ارائه دهد. به علاوه، داشتن سن ۱۸ سال به بالا، تمکن مالی کافی و مدرک زبان آلمانی جزو شرایط شرکت در دوره آوسبیلدونگ در آلمان محسوب می‌شوند. به منظور شرکت در Ausbildung داشتن پیشینه تحصیلی ضروری است. به علاوه، متقاضی شرکت در دوره آوسبیلدونگ باید توسط کارفرمای دوره در آلمان، مورد تأیید و پذیرش قرار بگیرد. در واقع، دریافت نامه از کارفرما در آلمان جزو شروط شرکت در دوره آوسبیلدونگ است.

نکات مهم در مورد دوره‌های آوسبیلدونگ در آلمان

در این بخش به بررسی نکات مهم و ضروری درباره آوسبیلدونگ آلمان می‌پردازیم. این نکات ضروری عبارتند از:

  • در آلمان، هیچ کدام از دوره‌های آوسبیلدونگ به زبان انگلیسی برگزار نمی‌شوند. در این دوره‌ها، آموزش‌ها به زبان آلمانی ارائه می‌شوند.
  • دانشجویانی که در دانشگاه‌های کشور آلمان تحصیل می‌کنند، می‌توانید ویزای آوسبیلدونگ را هم دریافت کنند.
  • متقاضیان دوره می‌توانند به صورت پاره وقت مشغول به کار شوند.
  • بازه زمانی شرکت در این دوره، حدود ۳ تا ۴ طول خواهد کشید. البته، این بازه زمانی به سوابق حرفه‌ای، نمرات و پیشینه تحصیلی متقاضی بستگی دارد.
  • به صورت تقریبی می‌توان گفت که برای تمام رشته‌های تحصیلی، دوره آوسبیلدونگ ارائه می‌شود.

6 8

سخن آخر

یکی از روش‌های مهاجرت به آلمان، اخذ ویزای آوسبیلدونگ است. از مراحل ثبت نام در دوره آوسبیلدونگ می‌توان به تحقیق درباره رشته موردنظر، تهیه و ترجمه اسناد، ارسال درخواست به کارفرما، دریافت تأییدیه و شرکت در مصاحبه اشاره کرد. بعد از طی کردن این مراحل، باید برای دریافت ویزا اقدام کنید. متقاضیان با شرکت در این دوره می‌توانند به صورت تئوری و عملی آموزش ببینند. متقاضیان با شرکت در این دوره، به عنوان کارآموز فعالیت می‌کنند و حقوق به آن‌ها پرداخت می‌شود. در انتهای دوره، مدرکی به متقاضی داده می‌شود. بعد از دوره کارآموزی و کسب نمره قابل قبول می‌توانید مشغول به کار شوید. مدرکی که در انتهای دوره ارائه می شود، دارای بالاترین اعتبار است. با این مدرک می‌توانید در موقعیت شغلی دلخواه‌تان کار کنید. اگر درباره مهاجرت به آلمان از طریق آوسبیلدونگ سؤالی ذهن‌تان را درگیر کرده است، می‌توانید از کارشناسان حقوقی النورا راهنمایی بگیرید.

همین حالا با ما رایگان مشاوره کنید