آیا به فکر این هستید که در کشور‌های خارجی به عنوان دانشجوی بین‌المللی ادامه تحصیل دهید؟ این کار می‌تواند تأثیر بسزایی در موفقیت شغلی شما در آینده‌ای نه چندان دور داشته باشد. اما مهمترین مسئله، انتخاب بهترین مقصد برای مهاجرت تحصیلی از بین کشور‌های خارجی پیشرفته است. ایتالیا از برترین کشور‌های شناخته شده برای دانشجویان بین‌المللی است. اما شاید این سؤال شما نیز باشد که بهترین دانشگاه های ایتالیا، کدامیک از دانشگاه‌ها هستند؟! در این مطلب، درباره دانشگاه های برتر ایتالیا، اطلاعات لازم را در اختیارتان قرار می‌دهیم.

لیست دانشگاه های برتر ایتالیا

قبل از مهاجرت تحصیلی باید با لیست بهترین دانشگاه های ایتالیا بیشتر آشنا شوید. شما می‌توانید عواملی از قبیل شهریه، زبان آموزشی، مقاطع تحصیلی ارائه شده، موقعیت مکانی، شهرت و کیفیت آموزش را در هنگام انتخاب دانشگاه‌های برتر این کشور مدنظر قرار دهید. در این بخش از مقاله به بررسی اطلاعات کلی از هر کدام از این دانشگاه‌ها برای تحصیل در ایتالیا می‌پردازیم.

ده بهترین دانشگاه های ایتالیا
دانشگاه پادوآ از بهترین دانشگاه های ایتالیا

اگر به عنوان دانشجو به ایتالیا مهاجرت میکنید بهتر است قبل از هر اقدامی مقاله زندگی دانشجویی در ایتالیا را مطالعه کنید.

دانشگاه پادوآ (University of Padua)

پادوآ به عنوان مؤسسه دولتی شناخته می‌شود که در سال ۱۲۲۲ ساخته شده است. پادوآ توانسته است که رتبه اول را در بین بهترین دانشگاه های ایتالیا به خود اختصاص دهد. پادوآ در شمال شرقی این کشور و در نزدیکی غرب ونیز قرار دارد. برخی از دروس در مقطع ارشد در دانشگاه پادوآ به زبان انگلیسی نیز تدریس می‌شوند. سال تحصیلی در پادوآ از ماه اکتبر شروع می‌شود و تا جولای نیز ادامه دارد. شهریه دانشگاه پادوآ با توجه به عوامل مختلف کمتر یا بیشتر خواهد شد؛ اما در کل شهریه‌ها از ۲۱۰۰ به بالا با توجه به رشته و مقطع تحصیلی متغیر است.

لیست بهترین دانشگاه های ایتالیا
دانشگاه بولونیا از دانشگاه های برتر ایتالیا

اگر میخواهید ایتالیا را به عنوان مقصد مهاجرت خود انتخاب کنید مقاله زندگی در ایتالیا را از دست ندهید.

دانشگاه بولونیا (university of bologna)

university of bologna توانسته است که به عنوان موسسه دولتی شناخته شود و در لیست ۱۰ دانشگاه برتر ایتالیا جای بگیرد . university of bologna به عنوان دومین دانشگاه برتر این کشور شناخته می‌شود. تاریخ ساخت این مؤسسه دولتی به سال ۱۰۸۸ برمی گردد و میزبان دانشجویان بین‌المللی متعددی است. بولونیا در زمینه تحقیقات پیشرو است و برای دانشجویان با استعداد از سراسر دنیا فرصتی برای یادگیری و رشد علمی فراهم می‌کند. پردیس اصلی دانشگاه در بولونیا ساخته شده است و تقریباً سه چهارم دانشجویان در آنجا ادامه تحصیل می‌دهند.

برای تحصیل در رشته‌های علوم انسانی، پزشکی و هنر، بولونیا بهترین گزینه است. بیشتر رشته‌ها به زبان ایتالیایی در بولونیا تدریس می‌شوند؛ اما امکان آموزش به زبان انگلیسی نیز وجود دارد. دانشجویان برای تحصیل در رشته‌هایی مانند باستان‌شناسی در بولونیا می‌توانند به زبان‌های ایتالیایی و انگلیسی آموزش ببینند. در صورت تدریس دروس به زبان انگلیسی، متقاضی تحصیل در مقطع کارشناسی به نمره کل آیلتس ۶.۵ یا بالاتر یا حداقل نمره تافل ۸۰ نیاز دارد. در حالی که متقاضی تحصیلات تکمیلی به نمره کلی آیلتس ۷ یا بالاتر یا حداقل نمره تافل ۱۰۰ احتیاج خواهد داشت.

به طور معمول برای پذیرش در این دانشگاه، متقاضیان ممکن است که نیاز به شرکت در آزمون‌های GRE، SAT و… را داشته باشند. دانشجویان بین‌المللی لازم نیست که شهریه بیشتری برای تحصیل در این دانشگاه بپردازند. از دانشکده‌های دانشگاه بولونیا می‌توان به دانشکده علوم کشاورزی و دامپزشکی، علوم انسانی، مدیریت، مهندسی، زبان و ادبیات خارجی، حقوق، داروسازی، علوم سیاسی، روانشناسی، بیوتکنولوژی و… اشاره کرد.

از آنجایی که بولونیا، فعالیت خود را با رشته حقوق شروع کرده است، تحصیل در رشته علوم قضایی مورد توجه دانشجویان بین‌المللی قرار می‌گیرد. متوسط هزینه شهریه به صورت سالیانه برای تحصیل در دوره لیسانس حدود ۱۹۶۰ یورو و برای مقطع تحصیلات تکمیلی به میزان ۱۴۵۷۰ یورو تعیین شده است. برخی از دانشجویان با توجه به وضعیت مالی و شایستگی تحصیلی از پرداخت شهریه معاف خواهند بود.

بهترین دانشگاه ایتالیا
دانشگاه ساپینزا رم از بهترین دانشگاه های ایتالیا

قصد سفر توریستی به ایتالیا را دارید؟ در مقاله بهترین شهرهای توریستی ایتالیا با بهترین مقاصد این سفر آشنا شوید.

دانشگاه ساپینزا رم (Sapienza University Rome)

دانشگاه ساپینزا رم توانسته است که در لیست ۱۰ بهترین دانشگاه ایتالیا، رتبه سوم را به خود اختصاص دهد. دانشگاه‌ها بر اساس عملکردشان رتبه‌بندی می‌شوند؛ ساپینزا رم رتبه ۱۲۵ را در رنکینگ جهانی به دست آورده است. بیش از ۱۱۰۰۰۰ دانشجو در این دانشگاه ثبت نام کرده‌اند و به همین دلیل ساپینزا رم به بزرگترین دانشگاه در اروپا تبدیل شده است. برای پذیرش در مقطع لیسانس به حداقل نمره ۶ آیلتس و حداقل امتیاز ۷۴ در آزمون تافل نیاز دارید.
در این دانشگاه، در مجموع بیش از ۳۰۰ برنامه در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد ارائه می‌شوند. از رشته‌های پرطرفدار Sapienza University Rome می‌توان به اقتصاد و تجارت، عمران، ریاضیات، زیست‌شناسی مولکولی و ژنتیک، فارماکولوژی و سم‌شناسی، روانپزشکی و روانشناسی، رادیولوژی، پزشکی هسته‌ای و علوم فضایی اشاره کرد. علاقه‌مندان به تاریخ و باستان‌شناسی نیز می‌توانند این دانشگاه را انتخاب کنند. جهت اطلاعات دقیق‌تر در مورد رشته‌های تحصیلی، شرایط پذیرش و شهریه به وب‎‌سایت دانشگاه ساپینزا سری بزنید.

دانشگاه های برتر ایتالیا
دانشگاه ناپل یکی از برترین دانشگاه های ایتالیا

دانشگاه میلان (University of Milan)

دانشگاه میلان از مؤسسه‌های دولتی محسوب می‌شود که تأسیس آن به سال ۱۹۲۴ برمی گردد. میلان، رتبه چهارم را در بین دانشگاه‌های این کشور به دست آورده است. پردیس اصلی University of Milan، در مرکز شهر میلان قرار دارد. هزینه‌های تحصیل در دانشگاه میلان برای دانشجویان بین‌المللی و ایتالیایی یکسان است؛ اما باتوجه به رشته تحصیلی هزینه‌ها متفاوت خواهد بود. میلان یک مرکز آموزشی معتبر و دارای ۸ دانشکده بزرگ است؛ شما می‌توانید در این دانشگاه در رشته‌های مختلف از علوم کشاورزی گرفته تا اقتصاد ادامه تحصیل دهید. بیشتر دروس در دانشگاه میلان به زبان ایتالیایی تدریس می‌شوند؛ اما امکان آموزش به زبان انگلیسی در مقطع ارشد وجود دارد. در دانشگاه Milan، انواع مراکز تحقیقاتی نیز برای انجام اقدامات پژوهشی دانشجویان ساخته شده‌اند.

دانشگاه ناپل فدریکو (University of Naples Federico)

ناپل فدریکو به عنوان بهترین دانشگاه اروپایی در لیست ۱۰ بهترین دانشگاه های ایتالیا قرار گرفته است. شما می‌توانید در رشته‌هایی از قبیل علوم کشاورزی، زیست‌شناسی، بیوشیمی، مهندسی شیمی، عمران، صنایع غذایی، ریاضیات و… در ناپل فدریکو ادامه تحصیل دهید. برای تحصیل در رشته معماری، دانشگاه ناپل فدریکو بهترین انتخاب است.

دانشگاه تورین (University of Turin)

دانشگاه تورین در سال ۱۴۰۴ به عنوان مؤسسه دولتی در ایتالیا تأسیس شده است و ششمین دانشگاه برتر این کشور محسوب می‌شود که در شهر تورین قرار دارد. شهر تورین ایتالیا، در شمال غربی این کشور و در نزدیکی جنوب غربی میلان قرار دارد. تورین، یکی از بزرگترین دانشگاه‌های ایتالیا محسوب می‌شود و ۷۰۰۰۰ دانشجو را در خود جای داده است. دانشگاه تورین دارای ۷ پردیس است که پنج مورد از آن‌ها در مرکز شهر قرار گرفته‌اند. دو پردیس از این دانشگاه نیز در حومه شهر قرار دارند.

دانشجویان بین‌المللی و بومی برای تحصیل در دانشگاه‌های ایتالیا باید هزینه یکسانی را پرداخت کنند. در دانشگاه تورین، انواع دانشکده‌های مختلف از قبیل اقتصاد، مدیریت، کشاورزی، دامپزشکی، حقوق، علوم اجتماعی و… ساخته شده‌اند. شما می‌توانید در دانشگاه تورین در مقاطع مختلف از قبیل ارشد و کارشناسی ادامه تحصیل دهید. بیشتر دروس در رشته‌ها و مقاطع مختلف در دانشگاه تورین به زبان ایتالیایی تدریس می‌شوند. البته، تدریس تعداد انگشت شماری از دروس نیز در رشته‌های مدیریت بازرگانی و اقتصاد به زبان انگلیسی صورت می‌گیرد. علاوه براین، این مؤسسه، دوره‌های زبان ایتالیایی را نیز به منظور کمک به محققین و دانشجویان ارائه می‌دهد.

لیست دانشگاه های برتر ایتالیا
دانشگاه تورین از بهترین دانشگاه های ایتالیا

دانشگاه پیزا (University of Pisa)

دانشگاه پیزا در بهترین دانشگاه های ایتالیا رتبه هفتم را به خود اختصاص داده است و چندین دپارتمان و مرکز تحقیقاتی دارد. شما می‌توانید در هر یک از رشته‌های پزشکی، مهندسی، کامپیوتر و… در دانشگاه پیزا ادامه تحصیل دهید. برنامه‌های تحصیلی در University of Pisa به زبان‌های انگلیسی و ایتالیایی تدریس می‌شوند.

دانشگاه فلورانس (University of Florence)

دانشگاه Florence را می‌توان از قدیمی‌ترین دانشگاه‌های کشور ایتالیا در نظر گرفت که تأسیس آن به سال ۱۳۲۱ برمی گردد. فلورانس توانسته است که رتبه هشتم را از بین بهترین دانشگاه های ایتالیا به خود اختصاص دهد. شما می‌توانید در دانشگاه فلورانس در رشته‌های مختلف از مهندسی گرفته تا حقوق و اقتصاد ادامه تحصیل دهید. در فلورانس، بیشتر رشته‌ها در مقطع ارشد به صورت دوساله و به زبان انگلیسی ارائه می‌شوند؛ از این رشته‌ها می‌توان به اقتصاد، کشاورزی و روابط بین‌الملل اشاره کرد. فلورانس دارای چندین دانشکده و مرکز تحقیقاتی است و نزدیک به ۵۱ هزار دانشجو نیز دارد.

دانشگاه ترنتو (University of Trento)

ترنتو توانسته است که رتبه نهم را از بین ۱۰ دانشگاه برتر ایتالیا به خود اختصاص دهد. از سال ۱۹۶۲، ترنتو به عنوان دانشگاه خصوصی فعالیت خود را شروع کرده است. اما در سال ۱۹۸۲، ترنتو به دانشگاهی دولتی در ایتالیا تبدیل شده است. شما می‌توانید در مقاطع مختلف از کارشناسی گرفته تا دکترا به زبان انگلیسی و ایتالیایی در این دانشگاه آموزش ببینید. به علاوه، متقاضیان میتوانند در رشته‌هایی مانند زیست مولکولی، ریاضیات، فیزیک، مهندسی صنایع، فناوری اطلاعات و ارتباطات و… در تورنتو به زبان انگلیسی ادامه تحصیل دهند.

دانشگاه میلانو بیکوکا (University of Milano-Bicocca)

دانشگاه میلانو بیکوکا توانسته است که رتبه دهم را در ایتالیا دریافت کند. از رشته‌های پرطرفدار این دانشگاه می‌توان به شیمی، علوم کامپیوتر، ریاضیات، علوم اجتماعی، روانپزشکی و روانشناسی اشاره کرد. میلانو بیکوکا یک دانشگاه تحقیقاتی محسوب می‌شود که بیش از ۴۰ هزار مقاله علمی را منتشر کرده است. شهریه‌ها در میلانو بیکوکا باتوجه به مقطع تحصیلی و رشته مورد نظر از ۳۵۰۰ یورو تا ۴۵۰۰ یورو متغیر خواهد بود.

برترین دانشگاه های ایتالیا
بورسیه تحصیلی بهترین دانشگاه های ایتالیا

بورسیه های تحصیلی دانشگاه های ایتالیا

دانشجویان دانشگاه‌های ایتالیا قادر به استفاده از بروسیه‌های تحصیلی هستند. این بورسیه‌ها، فرصت آموزش به صورت رایگان و با هزینه کمتر را در اختیار افراد قرار می‌دهند. دانشگاه‌ها یا دولت، مبلغی را تحت عنوان بورسیه به دانشجویان ارائه می‌دهند. شما می‌توانید به عنوان دانشجوی دانشگاه‌های ایتالیا با استفاده از بورسیه تحصیلی، زندگی دانشجویی راحت‌تری را در این کشور تجربه کنید. البته، عواملی از قبیل وضعیت تحصیلی و مالی دانشجو نیز در تعیین میزان بورسیه‌های تحصیلی مؤثر هستند. از انواع بورسیه‌های تحصیلی ایتالیا می‌توان به بورسیه DSU و IYT اشاره کرد. برای اطلاع دقیق از بورسیه‌های تحصیلی هر یک از ۱۰ دانشگاه برتر ایتالیا به سایت رسمی دانشگاه‌ها مراجعه کنید.

مدارک لازم برای ثبت نام در دانشگاه های برتر ایتالیا

لیست برترین دانشگاه های ایتالیا
مدارک لازم برای بهترین دانشگاه های ایتالیا

آیا تصمیم به ثبت نام در دانشگاه‌های برتر ایتالیا را گرفته‌اید؟ قبل از اقدام برای دریافت پذیرش باید با مدارک لازم برای ثبت نام در ۱۰ دانشگاه برتر ایتالیا بیشتر آشنا شوید. لیست اسناد لازم برای ثبت نام در دانشگاه‌های ایتالیا را در جدول زیر برای شما تهیه کرده‌ایم:

اسناد مورد نیاز برای پذیرش در دانشگاه های ایتالیا
رزومه تحصیلی
اصل مدرک دیپلم یا سایر مقاطع قبل
انگیزه نامه
پاسپورت معتبر
مدرک بیمه درمانی
رزومه علمی برای تحصیل در مقطع دکترا
مدرک زبان ایتالیایی حداقل B2
مدرک زبان (آیلتس با حداقل نمره ۶ و تافل با حداقل نمره ۸۰)

سخن آخر

در صورتیکه شما نیز قصد تحصیل در خارج از کشور را دارید، باید اطلاعات بیشتری درباره ۱۰ دانشگاه برتر ایتالیا داشته باشید. شما می‌توانید هر یک از دانشگاه‌های پادوآ، بولونیا، ساپینزا رم، ناپل فدریکو، تورین، پیزا، فلورانس، ترنتو و میلانو بیکوکا را برای ادامه تحصیل در این کشور انتخاب کنید. اما برای دریافت پذیرش هر یک از دانشگاه‌های ایتالیایی باید مراحل و شرایطی را طی کنید. با مراجعه به سایت هر یک از دانشگاه‌های ایتالیایی می‌توانید از شرایط پذیرش، اطلاعات بیشتر و دقیق‌تری به دست‌آورید. به علاوه، جهت دریافت راهنمایی برای مهاجرت تحصیلی و نحوه دریافت ویزای ایتالیا با النورا در ارتباط باشید. النورا در کنار شماست تا پروسه دریافت ویزای ایتالیا را راحت‌تر طی کنید و کمتر با چالش در این مسیر مواجه شوید.

همین حالا با ما رایگان مشاوره کنید

سوالات متداول

در قسمت زیر به برخی از پرسش‌های متداول درباره «بهترین دانشگاه های ایتالیا» پاسخ دادیم:

۱. آیا امکان تحصیل به زبان انگلیسی در دانشگاه‌های ایتالیا وجود دارد؟

بله. در برخی رشته‌ها و مقاطع تحصیلی در دانشگاه‌های برتر ایتالیا می‌توان به زبان انگلیسی آموزش دید.

۲. آیا دانشجویان قادر به دریافت بورسیه برای تحصیل در دانشگاه‌های برتر ایتالیا هستند؟

بله. باتوجه به نمرات دانشجویان و رزومه تحصیلی و وضعیت مالی، بورسیه‌های تحصیلی مانند IYT و DSU به آن‌ها تعلق می‌گیرد.

۳. برای پذیرش در دانشگاه‌های ایتالیا چه اسنادی مورد نیاز است؟

به منظور دریافت پذیرش دانشگاه‌های برتر ایتالیا باید اسنادی از قبیل رزومه تحصیلی، اصل مدارک قبلی، انگیزه نامه، پاسپورت معتبر، بیمه درمانی، مدرک زبان ایتالیایی و انگلیسی را ارائه دهید.

۴. به منظور تحصیل در رشته حقوق، کدام دانشگاه ایتالیا گزینه مناسب‌تری است؟

برای تحصیل در رشته حقوق و علوم قضایی، انتخاب دانشگاه بولونیا بهترین گزینه است.

۵. برای تحصیل در رشته معماری، کدام دانشگاه گزینه بهتری است؟

به منظور تحصیل در رشته معماری در ایتالیا بهتر است که دانشگاه ناپل فدریکو را انتخاب کنید.