مصاحبه ویزای شینگن یکی از مهم‌ترین مراحل دریافت این ویزا است. مصاحبه با درخواست‌کننده‌های ویزا به نمایندگان دیپلماتیک امکان احراز هویت، بررسی و ارزیابی برنامه سفری و تایید صلاحیت درخواست‌کننده برای ویزای شینگن را می‌دهد. مصاحبه ویزای شینگن فرصتی مناسب برای نماینده دیپلماتیک است تا بیشتر با شما آشنا شود. به عبارت دیگر، در مصاحبه هرگونه اشتباه و تردید در جواب‌ها می‌تواند شما را از گرفتن ویزای شینگن محروم کند.

آماده شدن برای مصاحبه ویزای شینگن

آماده شدن برای مصاحبه ویزای شینگن بسیار مهم است زیرا نمایندگان دیپلماتیک تمام اطلاعات ارائه شده درباره زندگی، کار و اطرافیان فرد را بررسی می‌کنند و ممکن است سوالات خارج از فرم اصلی بپرسند.

در ادامه به بررسی سوال‌های مختلف و جواب‌هایی که باید به آن‌ها بدهید، می‌پردازیم.

سوالات روز مصاحبه ویزای شینگن
آمادگی برای روز مصاحبه ویزای شینگن

سوالات کلی مصاحبه ویزای شینگن

در شروع مصاحبه ویزای شینگن، از شما سوالاتی درباره زندگی و گذشته‌تان پرسیده می‌شود. سوالات زیر ممکن است در میان این سوالات باشد:

  • می‌توانید نام و نام خانودگی‌تان را بگویید؟
  • ملیت شما چیست؟
  • کجا زندگی می‌کنید؟ محل زندگی‌تان کجاست؟
  • تا به حال به کشور عضو شنگنی که قصد سفر به آن را دارید، سفر کرده‌اید؟
  • دوست یا عضوی از خانوده‌تان در کشور عضو شنگنی که قصد سفر به ان را دارید، زندگی می‌کند؟
  • می‌توانید صورت حساب بانکی خود را نشان دهید؟

در ادامه مصاحبه ویزای شینگن ممکن است درباره ویزاها و سفرهای قبلی از شما سوال شود. به طور مثال:

  • به چه کشورهایی سفر کرده‌اید؟ مبدا سفرهای شما کجا بود؟ تمامی کشورهایی که به ان‌ها سفر کرده‌اید را نام ببرید. بهتر است قبل از مصاحبه یک لیست برای خود درست کنید.
  • آخرین سفر برون مرزی خود را چه زمانی انجام دادید؟ به کدام کشور سفر کردید؟ کشور مقصد، تاریخ سفر و طول سفر را بگویید.
    مصاحبه‌کننده ممکن است درباره سوابق تحصیلی هم سوال کند.
  • بالاترین مدرک تحصیلی که دارید چیست؟ صادق باشید. اگر هنوز روند دریافت مدارک خود را تکمیل نکرده‌اید، این موضوع را با مصاحبه‌کننده در جلسه مصاحبه ویزای شینگن در میان بگذارید.
راهنمای مصاحبه ویزای شینگن
سوالاتی که باید در روز مصاحبه ویزای شینگن پاسخ دهید

سوالات مربوط به برنامه سفر

مصاحبه‌کننده در جلسه مصاحبه ویزای شینگن قرار است از شما سوالات مختلفی درباره هدف سفر، مکانی اقامت، مدت زمان ماندن در کشورم رود نظر و… بپرسد. در ادامه به پرتکرارترین سوالات این بخش می‌پردازیم.

  • هدف شما از این سفر چیست؟

این سوال رایج‌ترین سوال در مصاحبه ویزای شینگن است. نماینده دیپلماتیک می‌خواهد مطمئن شود که قصد و انگیزه انجام کارهای غیر قانونی در کشور مورد نظر را ندارید.

جواب‌های این سوال به دسته‌های زیر تقسیم می‌شوند:

  1. کسب‌وکار (انجام تحقیقات، شرکت در یک کنفرانس بین‌المللی، ارائه در یک کنفرانس بین‌المللی و…)
  2. گردشگری
  3. دیدار خانواده یا دوستان

به این نکته توجه کنید که اگر شخصی قرار است همراه شما بیاید، باید رابطه‌تان را به مصاحبه‌کننده بگویید و مدارک لازم را به ان‌ها ارائه کنید. اگر به‌صورت گروهی سفر می‌کنید، می‌توانید برخی جزئیات درباره افرادی که با آن‌ها سفر می‌کنید، مانند نام، سن و شغل آنها را به اشتراک بگذارید.

  • آیا در کشور شینگن که قصد سفر به آن را دارید، اقدامات لازم برای آماده کردن روش جابجایی در کشور و محل اسکان را انجام داده‌اید؟

مصاحبه‌کننده در جلسه مصاحبه ویزای شینگن در مورد برنامه سفر و جزئیات اقامت شما سوال خواهد کرد. آنها می‌خواهند بدانند که وقتی در کشور عضو شنگن هستید کجا می‌مانید. تمامی مدارک لازم از جمله رسید رزرو هتل و بلیط خود را همراه داشته باشید. اگر بلیط برگشت را از قبل تهیه کرده‌اید، آن را نشان مصاحبه‌کننده دهید تا ان‌ها مطمئن کنید قرار است قبل از انقضای ویزا به کشور خود بازگردید.

  • چه مدت قرار است در منطقه شینگن بمانید؟

جزئیات زمانی سفر خود را بگویید. برای چه مدت قصد دارید بمانید؟ در جواب تمامی سوالات مصاحبه ویزای شینگن بدون تردید و دقیق باشید. تاریخ‌هایی که تعیین کرده‌اید را در جلسه مصاحبه ویزای شینگن تغییر ندهید. مهمترین نکته این است که جواب‌هایتان باید مطابق جواب‌های فرمی که قبلاً پر کردید باشد.

  • می‌توانید برای سفر کوتاه‌تری برنامه‌ریزی کنید؟

این فرصت مناسبی است که نشان دهید برای همه سفر خود برنامه‌ریزی دقیق دارید. برای مصاحبه‌کننده توضیح دهید که می‌خواهید در کشور مورد نظر چکار کنید و به بیشتر از دو هفته یا یک ماه نیاز دارید. با این حال، در مصاحبه ویزای شینگن بگویید که در صورت لزوم می‌توانید زمان سفر خود را کوتاه‌تر کنید.

اگر میخواهید ویزای شینگن بگیرید بهتر است ابتدا مقاله انواع ویزای شینگن را مطالعه کنید تا با آگاهی بیشتر اقدام کنید.

سوالات شرایط مالی در مصاحبه ویزای شینگن

  • هزینه سفر خود را چگونه تامین خواهید کرد؟

از مهم‌ترین سوالات مصاحبه ویزای شینگن، سوالات درباره مسائل مالی شماست. مصاحبه‌کننده می‌خواهد بداند که چگونه و چه کسی هزینه‌های شما را در زمانی که شما در منطقه شینگن هستید تامین می‌کند. حتی در صورتی که قبلاً مدارک تمکن مالی خود را تحویل داده باشید، صورت حساب خود را در جلسه مصاحبه ویزای شینگن ارائه کنید و نشان دهید که می‌توانید از پس مخارج خود بربیایید.

اگر شخص دیگری هزینه سفر شما را تامین می‌کند، می‌توانید اطلاعات تماس و صورت حساب شخصی که هزینه های شما را تامین می کند به مصاحبه‌کننده بدهید.

  • کارتان چیست و چقدر درآمد دارید؟

در جلسه مصاحبه ویزای شینگن توضیح دهید که برای کسب درآمد چه کار می‌کنید و درآمد شما چقدر است. می‌توانید وظایف شغلی خود را توضیح دهید. تنها در صورتی که مصاحبه‌کننده سوال کرد، در مورد جزئیات کار و شرکتی که در آن کار می‌کنید صحبت کنید.

  • آیا کسی از شما حمایت مالی می‌کند؟

اگر قرار است خودتان هزینه‌های سفر را بدهید، باید بگویید که اسپانسر یا حامی مالی ندارید. اگر شرکت محل کارتان هزینه‌های سفر را تامین می‌کند، اطلاعات کامل را به مصاحبه‌کننده بدهید.

سوالات مصاحبه ویزای شینگن
در پاسخ دادن به سوالات مصاحبه شینگن صادق باشید

سوالات درباره روابط در کشور خود

سوالات این بخش از مصاحبه ویزای شینگن شامل سوال کردن درباره خانواده و روابط می‌شود. نمونه سوال‌های این بخش شامل موارد زیر است:

  • آیا ازدواج کرده‌اید؟ در مورد وضعیت تاهل از شما سوال می‌شود.
  • چند سال از ازدواج‌تان می‌گذرد؟ ممکن است لازم باشد تاریخ دقیق ازدواج خود را بگویید.
  • کار همسر شما چیست؟ اطلاعات دقیق درباره شغل همسرتان ارائه دهید. این اطلاعات بهتر است شامل محل کار، موقعیت شغلی، وظایف شغلی و… شود.
  • فرزند دارید؟ چند ساله هستند؟ شغل‌شان چیست؟ همه اطلاعاتی که می‌توانید را ارائه دهید. نام، جنسیت، سن، وضعیت تحصیلی و شغلی را بگویید. اگر قرار است فرزندان‌تان هم همراه شما باشند، به مصاحبه‌کننده بگویید.
  • چند خواهر و برادر دارید؟ نام تمامی خواهر برادرهای خود را بگویید.
  • آیا فرزندان‌تان ازدواج‌کرده‌اند؟ فرزند دارند؟ تمامی اطلاعات لازم درباره نوه‌های خود را به مصاحبه‌کننده بگویید. در صورتی که نوه ندارید، به مصاحبه‌کننده بگویید.

سوالات مصاحبه ویزای شینگن، درباره وضعیت استخدام و ارتباطات مالی

  • کجا کار می‌کنید؟ در مورد محل کار خود اطلاعات دقیق بدهید.
  • وظایف‌تان چیست؟ جزئیاتی در مورد مسئولیت‌های روزانه خود در محل کار به اشتراک بگذارید. کارهای معمول مثل پاسخگویی به تماس‌های تلفنی، ارتباط با مشتریان و رفع نیازهای آن‌ها، مشاوره به مشتریان در مورد مسائل محصول یا خدمات و … را بگویید.
  • نقش شما در شرکتی که در آن کار می کنید چیست؟ مشخص کنید چه سمتی در شرکتی که در آن کار می‌کنید دارید.
  • چند سال است که در این شرکت کار می کنید؟ درباره مدت زمان کار کردن خود در شرکت با جزئیات صحبت کنید.
  • آیا اخیرا ترفیع گرفته‌اید؟ جزئیات ترفیع اخیر خود را با مصاحبه‌کننده به اشتراک بگذارید.
  • آیا از شرکت برگه مرخصی گرفته‌اید؟ جواب به این سوال نشان می‌دهد که آیا مدیر شرکت از سفر شما اطلاع دارد یا خیر. با بله یا خیر جواب داده و برگه مرخصی را به مصاحبه کننده نشان دهید.

اگر میخواهید برای گرفتن ویزای توریستی اروپا دعوتنامه بنویسید مقاله انواع دعوتنامه ویزای شینگن به شما کمک میکند.

سوالات درباره انگیزه برگشتن به کشور در مصاحبه ویزای شینگن

  • آیا در کشور خود صاحب ملک هستید؟ ممکن است این سوال از شما پرسیده شود تا مطمئن شوند که قصد بازگشت به کشور خود را دارید. یک کپی از سند ملک را به مصاحبه‌کننده نشان دهید. این به مصاحبه‌کننده نشان می‌دهد که شما یک مکان ثابت برای زندگی دارید.
  • چند وقت است که همسر، فرزندان یا اقوام را ندیده‌اید؟ درباره خانواده و اقوام و آخرین باری که آن را دیده‌اید صحبت کنید. دلیل ندیدن آن‌ها را قاطعانه بگویید.
  • آیا در کشور خود سرمایه گذاری کرده‌اید؟ اگر اسنادی دارید که نشان می‌دهد در کشور خود سرمایه‌گذاری کرده‌اید، می توانید آن را به جلسه مصاحبه ویزای شینگن خود بیاورید.
  • آیا می توانید چیزی در مورد فرصت های شغلی خود به اشتراک بگذارید؟ اگر برای آینده شغلی خود برنامه‌ریزی کرده‌اید، آن برنامه‌ها را به اشتراک بگذارید.
  • اهداف شغلی‌تان در چند سال آینده چیست؟ اگر قصد دارید شغل خود را تغییر دهید، کمی در مورد آن صحبت کنید.
  • تاریخچه سفر شما چگونه است؟ سابقه سفر قوی بسیار مهم است. تاریخچه ویزا و بلیط‌های خریداری شده را به مصاحبه‌کننده نشان دهید. این کار این اطمینان را به آنها می‌دهد که قرار نیست بیشتر از زمان ویزا در کشور مورد نظر بمانید.

این سوالات شخصی هستند اما برای اطمینان از قصد برگشت پس از انقضای ویزا مهم هستند. نمایندگان دیپلماتیک در جلسه مصاحبه ویزای شینگن باید مطمئن شوند که قرار نیست قانونی را زیر پا بگذارید. شما باید تا جایی که می‌توانید صادقانه و بدون تردید سوالات را پاسخ دهید. اکثر سوالات نیاز به پاسخ بله یا خیر دارند. سعی کنید زیاد وارد جزئیات نشوید. اگر نیاز به اطلاعات بیشتر باشد، مصاحبه‌کننده از شما اطلاعات بیشتر درخواست می‌کند.

اگر میخواهید برای ویزای شینگن اقدام کنید ابتدا مقاله روش تکمیل فرم درخواست ویزای شینگن را مطالعه کنید تا فرم را بهتر پر کنید.

نکات سوالات مصاحبه ویزای شینگن
برای تایید شدن ویزا، اطلاعات غیر ضروری در مصاحبه ویزای شینگن ندهید.

نکاتی برای پاسخگویی به سوالات مصاحبه ویزای شینگن

  • در طول مصاحبه ویزای شینگن صادقانه و بدون تردید سوالات را جواب دهید. صداقت یکی از مهم‌ترین موارد در طول کل فرآیند درخواست ویزای شینگن است. تمامی پاسخ‌هایی که در مصاحبه می‌دهید باید با جواب‌هایی که در فرم نوشته‌اید، یکسان باشد.
  • مختصر و متمرکز باشید. سعی کنید تنها اطلاعات ضروری را ارائه کنید. اگر جزئیات غیر ضروری در جواب‌های خود به کار ببرید، مصاحبه‌کننده ممکن است نتواند حرف های شما را به درستی بررسی کند و این منجر به قبول نشدن در مصاحبه می‌شود.
  • مثال‌های مشخص و دقیقی ارائه دهید. حرف‌های خود را به صورت دقیق بگویید و مدارک معتبر ارائه دهید. به عنوان مثال، به جای این که بگویید: «در آخرین سفرم، قبل از اتمام اعتبار ویزا به خانه برگشتم و قانونی را زیر پا نگذاشته‌ام. رفتارم همیشه خوب بوده است.» می‌توانید بگویید: «من در ۱۵ ژوئیه ۲۰۲۳ وارد ایتالیا شدم و در ۲۵ ژوئیه ۲۰۲۳ خارج شدم. در درخواستم اعلام کرده بودم که برای یک تعطیلات ۲ هفته‌ایی به آنجا سفر می‌کنم.»
  • رفتاری آرام و مطمئن داشته باشید. سعی نکنید با مصاحبه‌کننده در جلسه مصاحبه ویزای شینگن بحث کنید یا وسط حرفشان بپرید. منتظر سوالات مصاحبه‌کننده باشید، آرام صحبت کنید و محترمانه رفتار کنید.
  • برای ارائه مدارک اضافه آماده باشید. ممکن است از شما خواسته شود که مدارک دیگری ارائه دهید که روند بررسی و تایید ویزای شما را راحت‌تر می‌کند. مطمئن شوید که آنها را همراه خود داشته باشید.
همین حالا با ما رایگان مشاوره کنید

سوالات متداول

در قسمت زیر به برخی از پرسش‌های متداول درباره «مصاحبه ویزای شینگن» پاسخ دادیم:

۱. سوالات مصاحبه ویزای شینگن در چه زمینه‌هایی هستند؟

مصاحبه‌کننده در جلسه مصاحبه ویزای شینگن درباره وضعیت مالی، وضعیت تاهل، هدف از سفر، وضعیت شغلی و … سوالات مختلفی می‌پرسد.

۲. آیا لازم است مدارکی که هنگام ثبت فرم تحویل دادم برای مصاحبه ویزای شینگن همراهم باشد؟

بله؛ به همراه داشتن مدارک مالی، ازدواج، تولد فرزندان و … بهتر است همراهتان باشد تا به مشکلی برنخورید.

۳.آیا می‌توانم لیست کشورهایی که به آن‌ها سفر کرده‌ام و تاریخ سفر را روی کاغذ بنویسم و با خود ببرم؟

بله؛شما می‌توانید تمامی اطلاعاتی که فکر می‌کنید ممکن است فراموش کنید را با خود ببرید.