در سال‌های اخیر، تمام دنیا، درگیر تحولات فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی شده که این موضوع، باعث ایجاد فرصت‌ها و چالش‌های جدیدی در مناطق مختلف جهان شده است. فرصت هایی که به ارزش مهاجرت افزود. در این میان، زندگی در اروپا یا کانادا به‌عنوان دو منطقه پرآوازه و مهم در این تحولات، بیشترین خودنمایی را دارند. زندگی در اروپا یا کانادا با ویژگی‌های منحصربه‌فرد خود، محیطی زنده و پویا را در اختیار مردم می‌گذارند.

در این مقاله تلاش شده تا پاسخ صحیحی به سؤال زندگی در اروپا بهتر است یا کانادا داده شود. برای پاسخ به این سؤال ویژگی‌ها، مزایا و معایب در هر دو منطقه مقایسه شده‌اند. همچنین به حقایق زندگی در کانادا و اروپا خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

زندگی در اروپا و ویژگی های آن

اروپا یا کانادا
برای انتخاب بهتر بین کانادا و اروپا باید همه شرایط را بررسی کرد

اگر نمیدانید کدام کشور اروپایی برای مهاجرت بهتر است مقاله بهترین کشور اروپایی برای مهاجرت را مطالعه کنید.

 

اروپا، یکی از مناطق پیچیده و متنوع جهان است که در آن تاریخ، فرهنگ و اقتصاد درهم‌تنیده شده‌اند. زندگی در اروپا با ویژگی‌های منحصربه‌فرد خود، به‌عنوان یک تجربه فرهنگی و اجتماعی بی‌نظیر شناخته می‌شود. برای اینکه بتوان به‌راحتی تشخیص داد که زندگی در اروپا بهتر است یا کانادا، بهتر است ابتدا اروپا را بشناسیم تا بتوانیم تصمیم بهتری بگیریم. در این بخش، به بررسی برخی از ویژگی‌های زندگی در این قاره دوست‌داشتنی می‌پردازیم:

تنوع فرهنگی و زبان ها

اروپا به خاطر تنوع فرهنگی و زبان‌های متعددش شناخته می‌شود. هر کشور و منطقه با تاریخ، آداب‌ورسوم، و زبان‌های منحصربه‌فرد خود شناخته می‌شود. این تنوع می‌تواند انسان‌هایی که به دنبال محیطی پویا و غنی از نظر تعاملات اجتماعی هستند را به سمت خود بکشد.

سیستم آموزشی برتر

سیستم آموزشی برجسته اروپا تأکید بر تربیت افراد متخصص در زمینه‌های مختلف با دانش و مهارت‌های تخصصی دارد. هدف بسیاری از دانشجویان در سراسر دنیا ورود به دانشگاه‌های معتبر و مراکز تحقیقاتی اروپایی است.

سیستم بهداشت و درمان پیشرفته

بیمارستان‌ها و سیستم بهداشت و درمان در اروپا به تجهیزات پیشرفته و کادری باتجربه و حرفه‌ای مجهز بوده و خدمات پزشکی باکیفیت در دسترس اقشار مختلف جامعه قرارداد.

تاریخ و فرهنگ

غنی بودن تاریخ و فرهنگ اروپا هویت‌های مختلفی را در خود جای‌داده؛ آثار تاریخی، موزه‌ها، آثار هنری، و معابر قدیمی شهرها، جذابیت‌های خاصی دارد که به‌جز دیدن از نزدیک هیچ راه دیگری برای درک زندگی در اروپا وجود ندارد.

شبکه حمل و نقل پیشرفته

شبکه‌ حمل‌ و نقل عمومی پیشرفته اروپا، امکان سفرهای داخلی و بین‌المللی را به‌راحتی فراهم کرده و از سوی دیگر سامانه‌های پیشرفته قطار، مترو و اتوبوس باعث شده تا مردم این قاره بتوانند در کمترین زمان ممکن به هر نقطه از شهر برسند.

فرهنگ تفریحی و هنری

فعالیت‌های فرهنگی و تفریحی اروپا از مهم‌ترین دلایل مردم برای مهاجرت و زندگی در اروپا شناخته می‌شود. تئاترها، کنسرت‌ها، نمایشگاه‌ها و رویدادهای هنری متنوع، امکان آشنایی باهنر اصیل اروپایی و تفریحات خلاقانه آن‌ها را می‌دهد.

زندگی در کانادا و ویژگی های آن

کانادا یا اروپا
کانادا برای تحصیل بهتر است یا اروپا

برای آشنایی با انواع ویزای کانادا مقاله انواع ویزای موقت کانادا را مطالعه کنید.

 

یکی از پیشرفته‌ترین و پویاترین کشورهای قاره آمریکا، کشور کاناداست. این کشور با تنوع پوشش گیاهی و طبیعی، فرهنگی و اقتصادی خود، به‌عنوان مقصدی محبوب برای مهاجران و توریست‌ها شمرده می‌شود. حال که با زندگی در اروپا آشنا شده‌ایم، بهتر است حقایق زندگی در کانادا را نیز درک کنیم، تا بتوانیم تشخیص دهیم زندگی در اروپا بهتر است یا کانادا. در ادامه برخی از مزایای زندگی در کانادا را بررسی می‌کنیم.

سیاست های مهاجرت پذیری

برای درک تفاوت زندگی در اروپا یا کانادا، باید بدانید که کانادا باسیاست‌های مهاجرتی منصفانه، مهاجرت آسان‌تری نسبت به برخی از کشورهای آمریکایی و اروپایی دارد. این سیاست‌ها به‌گونه‌ای تنظیم‌شده‌اند که اقشاری از مهاجرین که تخصص یا حرفه خاصی دارند، راحت‌تر از سایرین پذیرفته می‌شوند. به همین دلیل اوضاع کانادا روبه‌پیشرفت گذاشته و روزبه‌روز پیشرفته‌تر می‌شود.

اقتصاد پایدار و تنوع محصولات

اقتصاد کانادا با تنوع در محصولات مختلف از کشاورزی و دام‌پروری تا صنایع پیشرفته، پایداری بالایی دارد. این اقتصاد پایدار، شغل‌های متنوعی را در اختیار مردم قرار می‌دهد.

تنوع فرهنگی بالا

کانادا به‌عنوان یک جامعه چند فرهنگی شناخته می‌شود که تنوع فرهنگی خوبی دارد. این تنوع به تعاملات اجتماعی و فرهنگی کشور کمک شایانی می‌کند.

طبیعت زیبا و دل‌نشین

مناظر طبیعی کانادا از کوهستان‌ها و دریاچه‌ها تا جنگل‌ها و مناطق یخی شگفت‌انگیز هستند. از دیگر حقایق زندگی در کانادا همین مناظر طبیعی زیبا هستند که افراد را به فعالیت‌های فرهنگی و ورزشی در طبیعت می‌کشانند.

سیستم بهداشتی حرفه‌ای

در خصوص بهره‌مندی از سیستم بهداشتی، زندگی در اروپا یا کانادا تفاوت چندانی ندارد. کانادا نیز همانند اروپا با داشتن سیستم بهداشت و درمان پیشرفته و بهره‌وری بالا، به شهروندان و مهاجران خدمات بهداشتی و درمانی باکیفیتی می‌دهد.

امکانات تفریحی و ورزشی

فضاهای تفریحی و ورزشی فراوان در کانادا به افراد امکان فعالیت‌های سالم و تفریحی را می‌دهد. این امکانات شامل مسیرهای پیاده‌روی، مکان‌های تفریحی، ورزشگاه‌ها و…

حقایق زندگی در کانادا

یکی از اعمالی که برای تصمیم زندگی در اروپا یا کانادا باید بگیرید، این است که تمام حقیقت را ببینید. کانادا با وجود تمام مزایا و فرصت‌هایی که دارد، با برخی مسائل و چالش‌هایی همراه بوده که این مشکلات می‌توانند به‌طور غیرمستقیم بر کیفیت زندگی در این کشور تأثیر بگذارند. در ادامه چهار مورد از مشکلات زندگی در کانادا را بررسی می‌کنیم. البته در نظر داشته باشید که برای درک بهتر شرایط زندگی در کانادا تنها به این مقاله اکتفا نکنید.

هزینه‌های بالای زندگی

یکی از حقایق زندگی در کانادا هزینه‌های زندگی بالا است. این کشور باوجود تنوع شغلی و فرصت‌های شغلی مناسب، هزینه‌های معیشتی بالایی نیز دارد. اجاره مسکن، مخصوصاً در شهرهای بزرگ، از مواردی است که می‌تواند بر تراز اقتصادی خانواده‌ها تأثیر بگذارد. برای برخی از مهاجرین ایرانی یکی از مشکلات زندگی در کانادا اجاره مسکن به شمار می‌رود.

اختلاف فرهنگ و زبان

از دیگر حقایق اقامت در کانادا اختلافات فرهنگی و زبانی است. با وجود تنوع فرهنگی و تعداد زیادی اقوام و اقلیت‌های مختلف، اختلافات فرهنگی و تفاوت‌های زبانی چالش‌هایی ایجاد می‌کند. این امر می‌تواند احساس تعلق به جامعه و کیفیت زندگی را تحت تأثیر قرار دهد. اگر از خانواده‌های درون‌گرا باشید و در تعامل اجتماعی مشکل‌دارید، اختلافات فرهنگی و زبانی می‌تواند یکی از مشکلات زندگی در کانادا برای شما باشد.

اختلافات آب و هوایی

در کشور ما ایران، تمام اقلیم‌های آب و هوایی در تمام سال وجود دارد. اما با توجه به اینکه کشور کانادا بسیار پهناور بوده و تقریباً قسمت اعظمی از این کشور، آب‌وهوای زمستانی دارد، اختلافات آب‌وهوایی در فصول مختلف می‌تواند زندگی روزمره را به چالش بکشد. این موضوع می‌تواند برای برخی از ایرانیان از مشکلات زندگی در کانادا باشد.

بازار رقابتی

از دیگر مشکلات زندگی در کانادا، رقابت شغلی در برخی صنایع و حوزه‌های کاری است. حتماً به این نکته توجه کنید که این کشور ب تغییرات فنّاورانه و اقتصادی روبه‌روست. این امر یعنی ممکن است بسیاری از کسب‌وکارها نیاز به تغییرات برای تطبیق داشته باشند.

مقایسه کانادا و اروپا

مهاجرت به اروپا یا کانادا
مهاجرت به اروپا یا کانادا

مقایسه زندگی در اروپا و کانادا نیاز به نگاهی دقیق و موشکافانه به مزایا و معایب هر دو منطقه دارد. این مقایسه به ایرانیان مهاجر کمک می‌کند تا تصمیم بهتری در مورد زندگی در اروپا یا کانادا بگیرند.

بیمه در اروپا

یکی از شرایط اصلی اخذ اقامت در اروپا یا تابعیت در اکثر کشورهای اروپایی، خرید بیمه‌نامه درمانی است. چهار دسته بیمه درمانی در اروپا وجود دارد:

  • اضافی
  • جایگزین کردن
  • تکراری
  • اجباری

در برخی کشورها شهروندان موظف‌اند درصدی از درآمد خود را پرداخت کنند. هرکس با توجه به میزان بودجه موردنظر خود میزان بیمه را پرداخت می‌کند. این بیمه‌ها، می‌تواند دره‌ای بهترین کلینیک‌های دولتی و خصوصی اروپا را برای شما باز کند، درعین‌حال هزینه‌های درمان شمارا به میزان قابل‌توجهی کاهش می‌دهد. در کشورهای مختلف، سامانه‌های مراقبت‌های بهداشتی و میزان خدمات رایگان، متفاوت است. در برخی موارد هزینه‌های درمان به صفر کاهش پیدا می‌کند.

بیمه در کانادا

اگر از خود می‌پرسید که زندگی در کانادا بهتر است یا ایران، باید بدانید که در کانادا امید به زندگی ۸۲ سال است. در یک نظرسنجی که توسط سازمان همکاری اقتصادی و توسعه انجام شد، ۸۹ درصد از کانادایی‌ها خود را کاملاً سالم می‌دانند.

Medicare نام بیمه درمانی یکپارچه در کاناداست. اما هر استان و منطقه کارت سلامت منحصربه‌فرد خود را صادر می‌کند که فقط در منطقه خود امکان استفاده از آن وجود دارد. برای استفاده از خدمات پزشکی در سایر استان‌ها باید تمام هزینه‌های درمان را تمام و کمال پرداخت کنید. تنها در موارد اضطراری تهدید مستقیم زندگی است. در این صورت حتی از یک مهاجر بدون بیمه نیز هیچ هزینه‌ای دریافت نمی‌شود.

مقایسه اقتصادی زندگی در اروپا یا کانادا

با توجه به وقایع ویروس کرونا در دنیا، مقایسه وضعیت اقتصادی کشورهای مختلف بسیار دشوار شده است. اما  با بررسی شاخص‌های کلی و داده‌های سال ۲۰۱۹ می‌توانیم به داده‌های زیر دسترسی پیدا کنیم.

کانادا اتحادیه اروپا ایتالیا
نرخ بیکاری ۵.۶۷٪ ۷.۴٪ ۹.۶٪
تولید ناخالص ملی ۵۱۴۹۴ ۴۶۸۱۰ ۴۴۲۱۷.۷
درآمد ملی ۵۱۱۵۸ ۴۷۶۰۷ ۴۶۰۸۳

 

مقایسه کیفیت زندگی در اروپا یا کانادا

گزارش جهانی شادی یک نشریه سالانه که مقالات و رتبه‌بندی‌های شادی ملی را تحت نظر سازمان ملل به ثبت می‌رساند. در این گزارش ۱۵۶ کشور بر اساس میزان خوشحالی شهروندانشان رتبه‌بندی شده‌اند. طبق این گزارش، بر اساس دسته‌بندی کشورها جدول زیر به‌دست‌آمده است.

نام کشور کانادا ایتالیا لهستان صربستان
میزان شادی رتبه یازدهم رتبه سی‌ام رتبه چهل و سوم رتبه شصتم

 

مقایسه تحصیلی زندگی در اروپا یا کانادا

اگر قصد مهاجرت به اروپا یا کانادا رادارید و دارای فرزند هستید، در نظر داشته باشید که قبل از انتخاب محل اقامت خود، حتماً بابت مدرسه و تحصیلات فرزندان خود اطمینان کامل حاصل کنید.

تحصیل در کانادا

  • تنوع و آزادی تحصیلی یکی از حقایق زندگی در کانادا است: خود دانشجو می‌تواند دروس خود را به برنامه خود اضافه کند.
  • دیپلم متوسطه پس از گذراندن تعداد معینی از دروس اجباری در رشته‌های تخصصی صادر می‌شود.
  • پس از دریافت دیپلم و تحصیل در یک کالج یا دانشگاه می‌توان مدارک رده‌بالا دریافت کرد.
  • کالج‌ها عمدتاً مهارت‌های عملی را آموزش می‌دهد. دانشجویان پس از ۲ تا ۴ سال تحصیل مدرک لیسانس کاربردی دریافت می‌کنند.
  • دانشگاه‌ها علوم کلاسیک را آموزش می‌دهند و فرصت‌های عالی برای تحقیق و توسعه خلق می‌کنند.

اگر ویزای کانادای شما ریجکت شد چه کاری باید انجام بدهید؟ در مقاله ریجکت ویزای توریستی کانادا برای شما توضیح دادیم.

تحصیل در اروپا

  • دانشگاه‌های اروپایی پس از ایالات‌متحده دومین مقصد محبوب برای دانشجویان بین‌المللی هستند.
  • در برخی از دانشگاه‌های انگلستان، ایتالیا، سوئیس و آلمان نسبت دانشجویان خارجی حدود ۱۰ تا ۲۵ درصد است و این رقم همچنان در حال افزایش است.
  • رشته‌های محبوب در دانشگاه‌های اروپا عبارت‌اند از:
  • تجارت و مدیریت
  • مهندسی
  • برنامه‌نویسی
  • جامعه‌شناسی
  • پزشکی
  • در دانشگاه‌های اروپایی، آموزش بر اساس سیستم بولونیا انجام می‌شود:
  • ۳-۴ سال لیسانس
  • ۱ سال فوق‌لیسانس
  • کارشناسان ارشد می‌توانند تحصیلات خود را در مقطع کارشناسی ارشد ادامه دهند و مدرک D دریافت کنند.
  • قاعدتاً در اروپا سعی می‌شود در مدت کوتاهی حداکثر دانش را ارائه دهند تا دانشجو سریع‌تر وارد بازار کار شود.

نکات مهم در انتخاب بین کانادا یا اروپا

در تصمیم مهاجرت به اروپا یا کانادا بسیار دقت کنید. چراکه این مهاجرت می‌تواند در زندگی نسل‌های بعد از شما هم تأثیر مستقیم داشته باشد. در ادامه چند توصیه ارائه می‌شود.

  • قبل از هر چیز، نیازها، اهداف و اولویت‌های خود را به‌دقت بررسی کنید.
  • سپس در مورد ویژگی‌ها، مزایا و معایب هر منطقه مطالعه کنید. سعی کنید مطالعات خود را از اطلاعات به‌روز و دقیق جمع‌آوری‌شده از منابع معتبر انجام دهید.
  • مقایسه دقیق بین ویژگی‌ها و شرایط زندگی در کانادا یا اروپا انجام دهید. این مقایسه به شما کمک می‌کند تا انتخاب هوشمندانه‌تری داشته باشید.
  • عواملی چون هزینه زندگی، سیستم آموزشی، شرایط اقتصادی و حالت‌های مختلف حمل‌ونقل را نیز در نظر بگیرید.
  • از افرادی که تجربه مهاجرت یا زندگی در اروپا یا کانادا را دارند، مشاوره بگیرید.
  • برنامه‌ریزی دقیق مالی داشته باشید وزل هزینه‌های زندگی هر منطقه را به‌دقت محاسبه کنید.
  • آمادگی روحی و روانی برای تغییرات زندگی در محیط جدید را در نظر داشته باشید. توانایی سازگاری با محیط و فرهنگ جدید نیز اهمیت بالایی دارد.
  • تصمیم‌گیری نیازمند زمان و آرامش است. تصمیمی که باور دارید بهترین است، را اتخاذ کنید
  • هر منطقه ویژگی‌ها و فرصت‌های منحصربه‌فردی دارد که بسته به مهارت‌ها و نیازهای شما، می‌تواند انتخاب مناسبی باشد.
  • اطلاعات و نیازهای شخصی خود را به‌عنوان اساسی برای انتخاب زندگی در کانادا یا اروپا در نظر بگیرید. انتخاب هوشمندانه‌ای که به مطالبه‌های شما پاسخ می‌دهد، می‌تواند به رشد، موفقیت و در نهایت خوشبختی شما کمک کند.
همین حالا با ما رایگان مشاوره کنید

سوالات متداول

در قسمت زیر به برخی از پرسش‌های متداول درباره «مهاجرت به کانادا یا اروپا» پاسخ دادیم:

۱. در مقایسه اقتصادی زندگی در اروپا یا کانادا نرخ بیکاری در کدام بیشتر است؟

اروپا

۲. سه نکته مهم در انتخاب بین کانادا یا اروپا چیست؟

قبل از هر چیز، نیازها، اهداف و اولویت‌های خود را به‌دقت بررسی کنید./ سپس در مورد ویژگی‌ها، مزایا و معایب هر منطقه مطالعه کنید. سعی کنید مطالعات خود را از اطلاعات به‌روز و دقیق جمع‌آوری‌شده از منابع معتبر انجام دهید./مقایسه دقیق بین ویژگی‌ها و شرایط زندگی در کانادا یا اروپا انجام دهید. این مقایسه به شما کمک می‌کند تا انتخاب هوشمندانه‌تری داشته باشید.