زندگی در فرانسه

کشور فرانسه به عنوان یکی از کشور‌های اروپایی، بسیار مورد استقبال مهاجرین کشور‌های مختلف به خصوص ایرانیان قرار گرفته است. این کشور بزرگ و پهناور با داشتن جاذبه‌های دیدنی زیبا مانند موزه‌های قدیمی توجه گردشگران را به خود جلب می‌کند. خیلی از افراد برای اینکه زندگی بهتری داشته باشند، تصمیم می‌گیرند که به فرانسه مهاجرت کنند. در این مطلب، شما را با مزایا و معایب زندگی در فرانسه بیشتر آشنا می‌کنیم تا راحت‌تر در زمینه انتخاب مقصد مهاجرتی تصمیم بگیرید.

مشکلات زندگی در فرانسه برای ایرانیان

خواه اهل ایران باشید یا سایر کشورهای جهان، پیدا کردن هزاران دلیل برای مهاجرت به خارج از کشور یا به کشوری مثل فرانسه بسیار آسان است. اما آیا می‌توان گفت که زندگی در فرانسه برای مهاجران یک زندگی کاملا آرام، بدون هیچ مشکل و مانعی است؟ البته که نه! اگرچه مهاجرت می‌تواند تاثیرات بسیار مثبتی را در زندگی رقم بزند و شما را به سمت پیشرفت و ترقی سوق دهد؛ اما چالش‌هایی را نیز بر سر راه شما قرار خواهد داد. اکنون بیایید در مورد مزایا و همچنین چالش‌ها و موانع زندگی در فرانسه پس از مهاجرت صحبت کنیم.

 

اگر اطلاعاتی راجب ویزا، این کشور ندارید به شما پیشنهاد میکنیم مقاله انواع ویزای فرانسه را مطالعه کنید.

مزایا و معایب زندگی در فرانسه

هنگام مهاجرت به خارج از کشور، معیارهای بسیاری را باید در نظر گرفت. زندگی در هر کجای این کره خاکی، مزایا و معایبی را به همراه دارد. بسیاری از مهاجران زمانی که تصمیم می‌گیرند تا ادامه زندگی خود را در فرانسه بگذرانند، با نگرشی رویایی فقط به نکات مثبت توجه می‌کنند. اما تنها پس از تجربه زندگی در فرانسه متوجه معایب آن نیز خواهند شد. شاید با خود بی‌اندیشند که حتماً روزهای تعطیل را در کنار دوستانی که قرار است پیدا کنند، در نزدیک‌ترین نقطه به بانوی آهنی (برج ایفل) می‌گذرانند و عطر شکوفه‌های گیلاس آن‌ها را مدهوش خواهد کرد! شب‌های باشکوه مونمارتر حتماً خواب شبانه را از سر آن‌ها می‌پراند و شلوغی و سرزندگی شهر، آن‌ها را به وجد خواهد آورد. این دسته از افراد آنقدر عاشق زندگی در فرانسه هستند که متوجه معایب آن نخواهند شد. در ادامه همراه ما باشید به مزایا و معایب زندگی در کشور فرانسه بپردازیم.

مزایا و معایب زندگی در فرانسه

بین آلمان و فرانسه نمیدانید کدام یکی برای مهاجرت بهتر است؟ مقاله آلمان یا فرانسه به شما کمک میکند راحت تر انتخاب کنید.

مزایای زندگی در فرانسه

در اینجا به بررسی مزایای مهاجرت به فرانسه می‌پردازیم.

فرانسه از کشور‌هایی محسوب می‌شود که بسیار موردپسند ایرانی‌ها قرار گرفته است. ایرانی‌ها به دلیل مزایای زندگی در فرانسه، این کشور را برای مهاجرت انتخاب می‌کنند. در این بخش، اطلاعاتی درباره مزایای زندگی در فرانسه در اختیار شما قرار می‌دهیم.

  • خدمات درمانی باکیفیت

یکی از نیاز‌های مهم بیشتر افراد، دسترسی به بهترین خدمات درمانی است. باید بدانید که در بیمارستان‌های فرانسه، بهترین خدمات درمانی با بالاترین کیفیت به بیماران عرضه می‌شوند. بیمه دولتی، برخی از خدمات درمانی را در این کشور تحت پوشش قرار می‌دهد. با داشتن بیمه دولتی لازم نیست که برای دریافت خدمات درمانی، مبلغی را از جیب خودتان پرداخت کنید.

  • اقتصاد غنی

یکی از مزایای زندگی در فرانسه، اقتصاد غنی این کشور است. این کشور تا به امروز توانسته است که رشد چشمگیری را از لحاظ اقتصادی تجربه کند. در واقع، فرانسه را می‌توان از قطب‌های اقتصاد جهانی در نظر گرفت. به دلیل اقتصاد غنی این کشور، میزان درآمدها در فرانسه بسیار بالا است و قادر به تامین هزینه‌های زندگی خود خواهید بود.

  • امنیت شغلی

یکی از مهمترین مزایای زندگی در فرانسه برای افرادی که با هدف یافتن شغل به این کشور مهاجرت می‌کنند، امنیت شغلی است. اگر فردی از مهاجرین در این کشور استخدام شود، نباید دغدغه اخراج شدن را داشته باشد. در حقیقت، پروسه اخراج نیروی کار در این کشور، روندی سخت و پیچیده است. به همین خاطر، اگر دغدغه شما، داشتن شغلی ثابت و عدم اخراج از محیط کار است، مهاجرت به فرانسه گزینه مناسبی محسوب می‌شود.

  • نرخ بیکاری پایین

نرخ بیکاری نسبتاً پایین، یکی دیگر از مزایای زندگی در فرانسه محسوب می‌شود. دولت این کشور در تلاش است که نرخ بیکاری را تا حد زیادی کاهش دهد. در شهر‌های بزرگ، نرخ بیکاری در مقایسه با شهر‌های کوچک کمتر است.

  • امکانات تحصیلی و آموزشی

از دغدغه‌های افرادی که با ویزای تحصیلی به این کشور مهاجرت می‌کنند، مجهز بودن فرانسه به دانشگاه‌های معتبر و سیستم آموزشی با کیفیت است. نظام آموزشی فرانسه دارای اعتبار بسیار بالایی است و بهترین دانشگاه‌ها در این کشور تأسیس شده‌اند. حتی با مهاجرت به این کشور می‌توانید از شرایط تحصیل رایگان نیز بهره‌مند شوید. اگر به عنوان والدین، دغدغه تحصیل فرزندتان در مدارس یا دانشگاه‌هایی با سطح علمی بالا و هزینه تحصیل رایگان و مقرون یا مقرون به صرفه‌تر را دارید، فرانسه بهترین گزینه محسوب می‌شود. البته، تحصیل در این کشور با چالش‌هایی همراه خواهد بود؛ یکی از این چالش‌ها، موانع زبانی است. به علاوه، دانشجویان باید دارای تمکن مالی باشند تا بتوانند هزینه‌های زندگی و تحصیل در فرانسه را پرداخت کنند.

مشکل زندگی در فرانسه چیست

  • امکان سفر آزادانه به نقاط مختلف دنیا

فرانسه در فهرست کشور‌های عضو منطقه شینگن جای می‌گیرد. فرانسه به علت موقعیت مکانی خود، بهترین کشور برای کسانی است که عاشق سفر هستند. این کشور با آلمان، ایتالیا و اسپانیا همسایه است؛ به همین خاطر، با داشتن ویزای این کشور می‌توانید به راحتی به هر یکی از نقاط دنیا سفر خود را آغاز کنید. به عنوان مثال، با دریافت اقامت فرانسه می‌توانید به کشور‌هایی از قبیل سوئد، ایتالیا، اسپانیا و… سفر کنید. پس اگر زیاد اهل گردش و سفر هستید، اخذ ویزای فرانسه بهترین انتخاب برای شما است.

  • بازار کار عالی و درآمد بالا

اگر هدف شما از مهاجرت به فرانسه پیدا کردن موقعیت شغلی بهتر و درآمد بالا است، بهترین کشور را انتخاب کرده‌اید. البته، به عنوان مهاجر ایرانی، جهت اشتغال در فرانسه باید مجوز کار دریافت کنید؛ در غیر این صورت نمی‌توانید در این کشور مشغول به کار شوید. در این کشور، به علت پایین بودن نرخ بیکاری، بازار کار شرایط مطلوبی دارد. به خصوص اگر در رشته هایی از قبیل ساخت و ساز، مدیریت و آی تی تحصیل کرده‌اید، در این کشور برای شما کار پیدا می‌شود. یکی از مزایای کشور فرانسه این است که دولت برای تقویت اقتصاد خود، از مهاجرین با طرح‌های نوآورانه استقبال می‌کند. اگر قصد تأسیس استارتاپ و کارآفرینی را دارید، فرانسه بهترین گزینه محسوب می‌شود. در صورت داشتن سوابق کاری کافی، سطح علمی مناسب و تخصص لازم در حرفه خودتان می‌توانید در فرانسه موقعیت شغلی خوبی پیدا کنید. پس با مهاجرت به فرانسه لازم نیست که دغدغه‌ای جهت یافتن شغل داشته باشید. به علاوه، میزان درآمد‌ها در این کشور بسیار بالا است و قادر به تأمین هزینه‌های زندگی خود خواهید بود.

  • حمل و نقل پیشرفته

از مزایای زندگی در فرانسه می‌توان به برخورداری از سیستم حمل و نقل پیشرفته اشاره کرد. سیستم حمل و نقل این کشور بسیار فعال است و زیرساخت‌های قوی دارد. شما می‌توانید برای تردد در داخل شهر از سرویس حمل و نقل عمومی مانند اتوبوس، مترو و تاکسی استفاده کنید. همچنین، در داخل این کشور، فرودگاه‌هایی ساخته شده است و با قطار و هواپیما می‌توانید سفر به کشور‌های دیگر را نیز تجربه کنید.

 

معایب زندگی در فرانسه
کشور فرانسه بیش از دو دهه به عنوان محبوب ترین مقصد جهانگردی و گردشگری جهان شناخته شده است و سالانه تقریبا ۸۲ میلیون توریست خارجی از جاذبه های معروف این سرزمین بازدید می کنند
  • بازار ثابت مسکن

یکی از مزایای زندگی فرانسه این است که بازار مسکن ثبات زیادی دارد. در فرانسه، بازار ملک ثبات نسبتاً خوبی دارد و انتخابی مناسب برای سرمایه‌گذاری است. به خصوص، شهر پاریس، بهترین گزینه برای سرمایه‌گذاری در زمینه خرید ملک محسوب می‌شود. شما می‌توانید ملک مورد نظر خود را با قیمتی مناسب در هر یک از شهر‌های فرانسه خریداری کنید.

  • جاذبه‌ های دیدنی متعدد

برخی از افراد به دنبال مقصد مهاجرتی هستند که جاذبه‌های تفریحی و دیدنی متعددی دارد. از مهمترین جاذبه‌ دیدنی فرانسه می‌توان به جزیره سنت میشل، کاخ ورسای، جزیره ایل سن لویی، پل ماری، کاخ لویی فیلیپ، موزه حیات وحش دیرول و کلیسای نوتردام اشاره کرد. قبل از تصمیم به مهاجرت به شما پیشنهاد می کنیم که درباره جاذبه‌های دیدنی این کشور بیشتر تحقیق کنید تا با هر یک از آنها بیشتر آشنا شوید. اگر خیلی اهل تفریح و گردش هستید، زندگی در فرانسه به دلیل جاذبه‌های متعددی که در این کشور وجود دارد، گزینه مناسبی برای شما است.

  • امنیت بیشتر

میزان جنایات خشونت آمیز در این کشور خیلی کمتر است. در این کشور، هیچ یک از ساکنین اجازه حمل اسلحه را ندارند. بنابراین، اگر به دنبال کشوری ایمن برای ادامه زندگی هستید، فرانسه بهترین گزینه برای شما است.

  • آب و هوای معتدل

یکی از مزایای فرانسه، داشتن آب و هوای معتدل است که این کشور را به عنوان مکانی عالی برای زندگی تبدیل می‌کند. اگر زندگی در کشوری با آب و هوای سرد را دوست ندارید، فرانسه بهترین انتخاب برای شما است.

 

معایب زندگی در فرانسه

معایب مهاجرت به فرانسه را بررسی می‌کنیم.

مسلماً زندگی در هر یک از کشور‌های خارجی برای ایرانیان، معایبی نیز به همراه خواهد داشت. در این بخش، به بررسی معایب زندگی در این کشور می‌پردازیم که عبارتند از:

  • مالیات زیاد

یکی از معایب بزرگ زندگی در فرانسه، پرداخت مالیات‌های سنگین است. برای زندگی در هر کشوری باید مبلغی را تحت عنوان مالیات به دولت پرداخت کنید؛ اما این میزان هزینه در فرانسه بیشتر از کشورهای دیگر است. البته، مالیاتی که توسط دولت از مهاجرین دریافت می‌شود، برای استفاده از خدمات رفاهی صرف خواهد شد. به طور معمول، شما باید تقریباً ۴۵ درصد از درآمد خود را جهت پرداخت مالیات کنار بگذارید. پس اگر فکر می‌کنید که از عهده پرداخت مالیات سنگین بر نمی‌آیید، باید در انتخاب مقصد مهاجرتی خود تجدیدنظر کنید.

  • تعصبات فرهنگی و چالش زبانی

یکی از معایب زندگی در فرانسه این است که برای برقراری ارتباط با بومیان این کشور باید زبان فرانسوی را یاد داشته باشید. در واقع، اگر زبان فرانسوی یاد نداشته باشید، در پروسه افتتاح حساب بانکی، خرید ملک، تأمین مایحتاج زندگی و ارتباط با فروشندگان دچار مشکل می‌شوید. اگر قصد اقامت طولانی مدت در این کشور را دارید، باید زبان فرانسوی را تا حدودی یاد بگیرید. فرانسوی‌ها معتقدند که برای زندگی در کشورشان باید حداقل بتوانید به زبان آن‌ها صحبت کنید. فرانسوی‌ها تعصب خاصی به زبان و فرهنگ خودشان دارند. اما لازم نیست که در این زمینه دغدغه و نگرانی داشته باشید، شما می‌توانید قبل از مهاجرت، یادگیری زبان فرانسوی را شروع کنید تا با چالش مواجه نشوید.

  • بوروکراسی

یکی دیگر از معایب زندگی در فرانسه، بوروکراسی است که برای بسیاری از افراد اهمیت زیادی دارد. در واقع، بوروکراسی را می‌توان از بزرگترین معایب زندگی در این کشور در نظر گرفت. اگر فکر می‌کنید که حوصله ماندن در صف‌های طولانی انتظار برای انجام امور اداری را ندارید، می‌توانید سایر کشور‌ها را برای مهاجرت انتخاب کنید. البته، فرانسه مزایای زیادی دارد و نباید به دلیل بوروکراسی، آن‌ها را نادیده بگیرید.

  • هزینه بالای زندگی
مشکلات زندگی در فرانسه
ساکنان کشور فرانسه مالیات را طبق مالیات جهانی می‌پردازند که در برگیرنده درآمد حاصل از اشتغال، سرمایه گذاری، سود سهام، سود بانکی، حقوق بازنشستگی و دارایی است

 

یکی از معایب مهاجرت به فرانسه، هزینه‌های بالای زندگی در این کشور است. به همین خاطر، معمولاً افرادی که بودجه زیادی برای زندگی در خارج از کشور کنار نگذاشته‌اند، فرانسه را به عنوان مقصد مهاجرتی انتخاب نمی‌کنند. شما برای تأمین مایحتاج زندگی، اجاره ملک، تهیه غذا و… باید بودجه قابل توجهی را بپردازید. اما به دلیل اینکه درآمد‌ها در این کشور بالا است، احتمالاً قادر به پرداخت هزینه‌های زندگی نیز خواهید بود. همچنین، در برخی از شهرهای فرانسه، هزینه‌ها به مراتب بالاتر است. مسلماً برای زندگی در شهرهای بزرگتر فرانسه از قبیل پاریس، لیون، نیس و مارسی باید هزینه بیشتری را جهت تامین مخارج زندگی بپردازید. در کل، هزینه زندگی در فرانسه بستگی به محل سکونت شما دارد. اگر تصمیم بگیرید که در مناطق روستایی فرانسه زندگی کنید، برای مثال در جنوب این کشور، هزینه زندگی به میزان قابل توجهی کاهش پیدا می‌کند.

  • بافت قدیمی خانه‌ ها

در فرانسه، خانه‌ها دارای بافت قدیمی و فرسوده هستند. قدمت برخی از خانه‌ها در شهر‌های بزرگ فرانسه بیشتر از چند هزار سال است. به علاوه، خانه‌های قدیمی ممکن است که به خوبی عایق‌بندی نشده باشند.

  • اعتراضات بی‌پایان

فرانسوی‌ها مردمانی بسیار پر شور و متعصب هستند. این تعصب را می‌توان در اعتصابات، اعتراضات و تظاهرات به وضوح دید. فرانسوی‌ها از این تاکتیک مذاکره برای هر موضوعی استفاده می‌کنند. مخل ترین اعتصابات، اعتصاب حمل و نقل عمومی است. قطارها، متروها و تمام خطوط حمل و نقل عمومی به طور ناگهانی و بدون اطلاع قبلی غیر قابل استفاده می‌شوند. شاید اعتراضات بی‌پایان فرانسوی‌ها از معایب مهاجرت به فرانسه باشد، اما در اکثر موارد حرف مردم به کرسی نشسته و این شلوغی‌ها نتیجه بخش خواهند بود. اگر نتایج مثبت این تجمعات را در نظر بگیریم، می‌توان این عیب را بخشی از مزایا و معایب مهاجرت به فرانسه جمع بندی کرد.

تصویری از صورتک ناراضی بر روی پرچم فرانسه برای عنوان اعتراضات بی‌پایان انتخاب شده است.
فرانسه بالاترین میانگین را به دلیل اعتصابات داشته است
  • آلودگی شدید

آلودگی یکی از بزرگترین معایب مهاجرت به فرانسه است. شهرها با مملو از آلودگی و هوای بسیار خطرناک هستند. به اندازه‌ای که در طول تابستان برای برخی افراد با شرایط خاص می‌تواند بسیار خطرناک باشد.

یکی از دلایل به وجود آمدن این آلودگی، ترافیک است. گرچه حمل و نقل عمومی مشکل را تا حد زیادی حل کرده، اما به علت تعداد بالای اعتراضات و از کار افتادن سیستم حمل و نقل عمومی، اکثر مردم خودروهای شخصی دارند.

  • قوانین نانوشته و هنجارهای اجتماعی

شاید زندگی در یک کشور خارجی کمی دشوار باشد. اما اگر قصد مهاجرت به فرانسه را دارید، باید بدانید که قوانین نانوشته و هنجارهای اجتماعی زیادی وجود دارد که می‌تواند یکی از مزایا و معایب مهاجرت به فرانسه باشد. بنابراین بهتر است قبل از اینکه به فرانسه مهاجرت کنید، بر آنها مسلط شوید.

درک انجام «روشی فرانسوی» برای برخی کارها و شنیدن عبارت «در فرانسه اینگونه انجام می‌شود» ممکن است برای یک مهاجر خسته کننده باشد و یکی از معایب مهاجرت به فرانسه به شمار برود.

  • پیدا کردن آپارتمان

ممکن است یکی از معایب مهاجرت به فرانسه پیدا کردن یک آپارتمان برای زندگی باشد. چرا که اولاً، صاحبخانه‌ها ترجیح می‌دهند خانه‌های خود را به افرادی که قبلا در فرانسه سکونت داشته اجاره دهند. دوما، برای گرفتن آپارتمان شما به یک قرارداد کاری، یک حساب بانکی و چندین سند دیگر نیاز دارید که قبل از ورود به فرانسه هیچ کدام از آنها را تهیه نکرده‌اید.

از مردم محلی گرفته تا دانشجویان و مهاجران، رقابت برای گرفتن یک آپارتمان بسیار بالاست. به همین دلیل اگر قبل از مهاجرت به فرانسه محلی برای اقامت در فرانسه خود در نظر گرفته، و این مشکل را حل کرده باشید. تنها در این صورت پیدا کردن آپارتمان می‌تواند یکی از مزایا و معایب مهاجرت به فرانسه باشد. در غیر این صورت بیشتر شبیه یک کابوس خواهد بود.

  • تعصب روی زبان فرانسه

همانطور که قبلا ذکر شد، تعصب بر روی زبان فرانسه می‌تواند یکی از معایب مهاجرت به فرانسه باشد. در واقع، این عامل به تنهایی فرانسه را به یکی از چالش برانگیزترین کشورها برای مهاجرت تبدیل می‌کند. بدون زبان فرانسه، انجام کارهای اساسی مانند افتتاح حساب بانکی یا اجاره آپارتمان تقریبا غیرممکن است. همچنین اگر به زبان فرانسوی صحبت نکنید، برای تمدید ویزای خود مشکل خواهید داشت.

اما اگر زبان فرانسوی را یاد بگیرید همه چیز راحت تر خواهد بود. دوستانی پیدا خواهید کرد و به راحتی با همکاران خود ارتباط برقرار خواهید کرد و از عهده کارهای اساسی اداری بر خواهید آمد. اگر قصد مهاجرت به فرانسه را دارید، یادگیری زبان فرانسه ضروری است. اما ناگفته نماند که یکی از بهترین روش‌های یادگیری زبان فرانسه زندگی در یک جامعه فرانسوی است. به همین دلیل یادگیری زبان فرانسه و محدودیت‌های اجتماعی برای خارجی زبان‌ها یکی از برجسته ترین مزایا و معایب مهاجرت به فرانسه است.

همین حالا با ما رایگان مشاوره کنید

کلام پایانی

هنگامی که قصد دارید از کشور خود به کشوری دیگر مهاجرت کنید؛ لازم است تا نگرشی واقع‌گرایانه نسبت به مقوله مهاجرت داشته باشید. همانطور که پیش‌تر هم گفته شد؛ برخی با خود می‌اندیشند که مثلاً زندگی در فرانسه، زندگی در آرمان شهر است!!! در صورتی که در واقعیت چنین نیست! اگرچه مهاجرت می‌‌تواند به پیشرفت شما در زندگی کمک کند و تجربیات نابی را در اختیار شما قرار دهد؛ اما لازم است که در نظر داشته باشید که زندگی در هر شهر و در هر کشور، جوانب مثبت و منفی مخصوص به خود را دارد.

اما دقت داشته باشید؛ برای اینکه بتوانید موانع پیش روی خود را بردارید و کشور و شهری را برای زندگی برگزینید که با خلق و خوی و شخصیت شما سازگارتر باشد، بهتر است پیش از اقدام برای مهاجرت، به تحقیق و جستجو بپردازید. آشنایی با کشورها و فرهنگ غربی در اروپا، آمریکا و کانادا به شما کمک می‌کند تا انتخاب ایده‌آل‌تری داشته باشید. چنانچه انتخاب شما کشور فرانسه است و می‌خواهید با صفر تا صد چگونگی مهاجرت به فرانسه آشنا شوید، لازم است تا به وب‌سایت رسمی ما در النورا مراجعه کرده و یا با کارشناسان حرفه‌ای ما در این زمینه در تماس باشید.

سوالات متداول

در قسمت زیر به برخی از پرسش‌های متداول درباره «زندگی در فرانسه» پاسخ دادیم:

۱. بیشتر مهاجرین، کدامیک از شهر‌های فرانسه را برای زندگی انتخاب می‌کنند؟

معمولاً مهاجرانی که به دنبال فرصت‌های شغلی بهتر هستند، پاریس را برای زندگی انتخاب می‌کنند.

۲. آیا فرانسه دارای شرایط اقتصادی مطلوبی است؟

بله؛ فرانسه از نظر اقتصادی در سطح مطلوبی قرار دارد و میزان درآمدها در این کشور نسبتاً بالا است.

۳. مهمترین معایب زندگی در فرانسه چیست؟

از مهمترین معایب زندگی در فرانسه می‌توان به بوروکراسی، تعصبات زیاد و مالیات سنگین اشاره کرد.