مقدمه‌ی انواع کامل ویزای فرانسه در سال ۲۰۲۳

کشور فرانسه که در اروپای غربی واقع شده است، یکی از تأثیرگذارترین کشورها در اتحادیه اروپا و جهان است. این کشور سالانه مهاجران و گردشگران بسیاری را از سرتاسر جهان به خود جذب می‌کند. فرانسه از سال ۱۹۹۷، زمانی که توافقنامه شینگن به امضا رسید، بخشی از منطقه شینگن شد. این کشور با مساحتی به اندازه ۵۵۱۶۹۵ کیلومتر مربع یکی از بهترین مقاصد اروپایی برای مهاجرانی است که می‌خواهند از دریا، کوه، موزه و بناهای تاریخی شگفت‌انگیز لذت ببرند.

چه قصد سفر و گشت و گذار داشته باشید و چه بخواهید به تحصیل، کار و یا سرمایه‌گذاری مشغول شوید و اقامت بلند مدت بگیرید، لازم است تا بسته به هدف خود به دنبال پیمودن فرآیند أخذ ویزا باشید. ما به شما کمک می‌کنیم تا با انواع ویزاهای فرانسه، هزینه ها و راه‌های مهاجرت به این کشور و گرفتن اقامت فرانسه آشنا شوید.

راه های مهاجرت به فرانسه و مدارک مورد نیاز

از اواخر دهه ۱۹۵۰ میلادی، کشورهای عضو اتحادیه اروپا، در صدد حذف محدودیت‌های بین مرزی بر آمدند و در نتیجه براساس پیمان شینگن، کنترل بین‌مرزی خاتمه یافت و یک منطقه بدون ‌مرز شکل گرفت. مهاجران و اتباع خارجی هنگام حضور در فرانسه، ملزم به ارائه چند مدرک قانونی برای صدور یکی از انواع ویزای فرانسه هستند.

مدارک قانونی برای صدور یکی از انواع ویزا‌های فرانسه عبارت است از:

پاسپورت (حداقل ۶ ماه دارای اعتبار باشد.)
ویزا
اثبات تمکن مالی فرانسه
بلیط رفت و برگشت
مدرک اقامت برای کل مدت اقامت

به خاطر داشته باشید که تصمیم نهایی مبنی بر اجازه ورود بر عهده افسر کنسولگری این کشور است. او ممکن است در پی بررسی مدارک، چند سوال نیز در مورد سفرتان از شما بپرسد. به عنوان مثال: هدف شما از سفر به فرانسه چیست؟؛ چه مدت قصد دارید در فرانسه بمانید؟؛ کجا می خواهید در فرانسه بمانید؟

اگر افسر مرزی فرانسه متقاعد شود که مدارک و هدف شما از ورود بدون مشکل است، اجازه ورود به خاک فرانسه و در نتیجه منطقه شنگن صادر خواهد شد. در نظر داشته باشید که شما بعد از ۵ سال اقامت مداوم در فرانسه می‌توانید اقدام به دریافت اقامت دائم کنید.

انواع ویزای فرانسه

پیش از اقدام برای درخواست و اخذ ویزای فرانسه، لازم است بررسی کنید که کدام ویزا مختص شماست؟ آیا می‌خواهید صرفاً برای گردش و تفریح به این کشور سفر کنید یا قصد اقامت دائم دارید؟ آیا تحصیل و کار برای شما حائز اهمیت است یا می‌خواهید سرمایه‌گذاری کنید؟ پاسخ به چنین سوالاتی شما را در مسیری درست قرار می‌دهد. در قسمت زیر با انواع ویزای فرانسه آشنا شوید.

ویزاهای بلند مدت فرانسه

این نوع ویزاها همانطور که از اسمش پیدا است طولانی مدت هستند و حتی ممکن است منجر به اقامت فرانسه به صورت دائم شوند. در ادامه برخی از این ویزاها را بررسی خواهیم کرد.

ویزای کاری فرانسه

یکی از راه‌هایی که می‌توانید از طریق آن اقامت فرانسه را بگیرید، اقدام از راه ویزای کاری است. ویزای کاری یکی از انواع ویزاهای فرانسه است که دریافت آن نسبتاً دشوار است اما غیرممکن نیست! برای شروع فرآیند اخذ ویزای کاری نیاز به جاب‌آفر (Job Offer) یا همان پیشنهاد کار دارید. اثبات تمکن مالی، ارائه مدرک تحصیلی، عدم سوء پیشینه، اسناد مربوط به حقیقی بودن موقعیت شغلی و چند قطعه عکس از جمله مواردی است که برای این ویزا مورد نیاز است.

از مزایای ویزای کاری از انواع ویزای فرانسه، این است که دارندگان آن می‌توانند در راستای دریافت ویزای خود، برای ویزای همراه نیز اقدام نمایند. این ویزا برای اعضای خانواده از جمله همسر و فرزندان زیر ۱۸ سال صادر می‌شود. قیمت دریافت این ویزا برای هر فرد تقریبا ۹۹ یورو می‌باشد. از انواع ویزای فرانسه در زمینه کاری می توان به ویزای کاری بلند مدت، ویزای راه اندازی کسب‌و‌کار، ویزای نیروی کار حقوق بگیر و ویزای کاری مختص ورزشکاران اشاره کرد.

ویزای تحصیلی فرانسه

تصویری از ویزای فرانسه برای عنوان ویزای تحصیلی فرانسه انتخاب شده است.
انواع ویزای تحصیلی فرانسه با توجه به طول دوره تحصیلی که قصد دارید در فرانسه بگذرانید وجود دارد که هر کدام این ویزاها شرایط خاصی و هزینه متفاوتی دارند

 

یکی دیگر از انواع ویزای فرانسه، ویزای تحصیلی است که محبوبیت بسیاری در بین عوام پیدا کرده است. تحصیل در کشور فرانسه به دلیل امکانات آموزشی ایده‌آل بسیار مورد توجه قرار گرفته است. ویزاهای تحصیلی فرانسه را می‌توان به ۳ تقسیم کرد. در ادامه به بررسی این ویزاها خواهیم پرداخت.

ویزای دانش‌آموزی فرانسه

ویزای دانش‌آموزی برای دانش‌آموزان در سنین مختلف این امکان را فراهم می‌آورد تا در مقطع مورد نظر به تحصیل بپردازند. جالب است بدانید که دانش‌آموزان بین‌المللی می‌توانند هم برای مدارس دولتی و هم مدارس خصوصی، درخواست خود را ارسال نمایند. میزان نمره می‌تواند تأثیر به سزایی در پذیرش داشته باشد.

والدین دانش‌آموزان قادر خواهند بود تا تحت ویزای توریستی از انواع ویزای فرانسه، حداکثر ۳ ماه به منظور بررسی شرایط، همراه فرزندشان به این کشور بیایند.

ویزای دانشجویی فرانسه

برای اخذ ویزای دانشجویی نیاز به دریافت نامه‌ی پذیرش از سوی یکی از دانشگاه‌های مورد تأیید فرانسه است. فرانسه برخلاف بسیاری از کشورها به جای پذیرش از طریق سوابق تحصیلی، به برگزاری آزمون ورودی می‌پردازد. این آزمون بر اساس نوع دانشگاه مورد نظر، نسبتاً متفاوت خواهد بود. اگرچه شرایط دانشگاه‌های مختلف با یکدیگر متفاوت است؛ برای بررسی دقیق هر کدام از دانشگاه‌ها لازم است تا به سایت رسمی دانشگاه مراجعه شود.

ویزای همراه دانشجویان فرانسه

تحصیل فرزندان شاید بهانه‌ای باشد تا والدین نیز همراه فرزندانشان ترغیب به زندگی در یکی از بهترین کشورهای اروپایی و جهان شوند. یکی دیگر از انواع ویزای فرانسه، ویزای همراه دانشجویان است که سبب می‌شود که دانشجویان در کنار خانواده به تحصیل بپردازند.

ویزای ازدواج فرانسه

دریافت ویزا از طریق ازدواج، از دیگر انواع ویزای فرانسه است. برای دریافت این نوع ویزا لازم است تا با یکی از تبعه کشور فرانسه (فرانسوی الاصل یا مقیمان دائم این کشور) ازدواجی رسمی شکل گیرد. از آن جایی که در سال‌های اخیر بسیاری درصدد راه انداختن ازدواج‌های صوری بوده‌ اند، برای اثبات رسمی بودن این ازدواج، شرایط سختگیرانه‌ای درنظر گرفته شده است. ارائه مدارک رسمی و سایر موارد درخواستی منجر به صدور یک ویزای یکساله خواهد شد و اگر این ازدواج حقیقی باشد، شانس اخذ اقامت فرانسه را نیز به صورت دائم در اختیار متقاضیان قرار خواهد داد.

ویزای سرمایه گذاری فرانسه

ویزای سرمایه گذاری از پرهزینه‌ترین انواع ویزای فرانسه است که به ۴ روش زیر امکان پذیر است. در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

۱)  خرید املاک و مستغلات

برای اخذ ویزا فرانسه از طریق خرید ملک لازم است تا به ازای هر نفر در یک خانواده به میزان ۱۷ الی ۳۴ متر مربع ملک خریداری شود. بنابراین یک خانواده‌ی پنج نفره حداقل باید یک ملک ۸۵ متری خریداری کنند تا بتواند واجد الشرایط دریافت این نوع ویزا شود.

۲)  ثبت شرکت

از طریق ثبت شرکت می‌توان برای یکی دیگر از انواع ویزای فرانسه اقدام کرد. ثبت یک شرکت، ایجاد یک برند منحصر به فرد و انتقال سرمایه از یک کشور به کشور دیگر اگرچه ریسک بالایی را می‌طلبد، اما طرفداران بسیار زیادی را سالانه برای اخذ ویزا به خود جذب می‌کند.

۳)  کارآفرینی

در این روش به کارفرما و جاب آفری نیاز نخواهد بود! صاحبان استارتاپ‌ها و کسب‌وکارهای شخصی با ارائه یک بیزینس پلن حرفه‌ای می‌توانند به افسر کنسولگری ثابت کنند که از پس مدیریت سرمایه، تامین هزینه‌ها، ایجاد موقعیت‌های شغلی متعدد و مدیریت کسب‌وکار بر خواهند آمد.

در این روش برای کارآفرینان واجدالشرایط یک ویزای یک ساله صادر می‌شود. در صورت نتیجه بخش بودن بیزینس این ویزا تا ۵ سال قابل تمدید است. پس از اتمام این ۵ سال، اقامت تا ۱۰ سال دیگر تمدید می‌شود و پس از پایان این دوره می‌توان برای اخذ اقامت فرانسه اقدام کرد.

۴)  خوداشتغالی

از طریق خوداشتغالی می‌توان برای دریافت اقامت فرانسه و در درجه دوم تابعیت این کشور اقدام کرد. این روش، یکی از پرهزینه‌ترین روش‌ها می‌باشد. در این روش لازم است تا  متقاضیان نشان دهند که سرمایه کافی برای تامین هزینه‌های زندگی خود و خانواده‌شان را دارند. نکته‌ی قابل توجه این است که نیازی به انتقال اموال در این روش به کشور فرانسه وجود ندارد و افراد می‌توانند پس از سپری کرد مراحل، ویزای خود را دریافت نمایند.

ویزاهای کوتاه مدت فرانسه

این ویزاها با مدت زمان کوتاه صادر می‌شوند و مهلت آن‌ها معمولا ۹۰  روزه می‌باشد. نکته قابل توجه این است که در برخی موارد این ویزاها قابل تمدید خواهند بود. برخی از این ویزاها را در ادامه بررسی خواهیم کرد.

ویزای توریستی فرانسه

تصویری از یک توریست فرانسوی برای عنوان ویزای توریستی فرانسه انتخاب شده است.
گرفتن ویزای توریستی فرانسه برای ملاقات از دوستان و یا خویشاوندان، سفر تفریحی، ماموریت شغلی، حضور در دوره های کوتاه مدت، حضور در کنفرانس های علمی و یا رسیدگی کشور فرانسه برای تعیین مقصد مهاجرتی انجام می شود

ویزای توریستی از انواع ویزای فرانسه، به اتباع کشورهای ثالث اجازه می‌دهد تا حداکثر به مدت ۹۰ روز در یک دوره ۶ ماهه با هدف سفر یا بازدید از اروپا برای تفریح و گشت‌وگذار ​​وارد فرانسه شوند.

ویزای ویزیتور فرانسه

ایرانیان برای سفر به فرانسه و ورود به حوزه شینگن، برای دیدار اعضای خانواده و دوستان ساکن در این منطقه به ویزای کوتاه مدت شینگن نیاز دارند، از این رو لازم است تا درخواست خود را مبنی بر صدور ویزا ارائه دهند. افرادی که تمایل به اخذ این نوع ویزا از انواع ویزای فرانسه دارند، حداقل ۱۵ روز و حداکثر ۳ ماه پیش از زمان مد نظر سفر می‌بایست برای اخذ ویزای ویزیتور اقدام نمایند. زمان پردازش این ویزا حداقل ۱۵ روز است و حداکثر ۹۰ روز در طول ۶ ماه اعتبار دارد.

ویزای تجاری فرانسه

سفر به اروپا برای مقاصد تجاری، تنها با اخذ ویزای تجاری فرانسه برای ایرانیان امکان‌پذیر است. ویزای تجاری در واقع مجوزی از کشور یا کشورهای تعیین شده در حوزه شینگن است که با هدف انجام تجارت در اتحادیه اروپا صادر می‌شود. دارندگان این نوع ویزا از انواع ویزای فرانسه برای پیروی از اهداف تجاری خود نیازی به داشتن حق شهروندی کشور فرانسه ندارند، اما نکته قابل ذکر این است که چنین مجوزی محدودیت‌هایی را نیز به همراه دارد. این نوع ویزا معمولاً بیش از ۹۰ روز دارای اعتبار است و در صورت داشتن ویزای مولتی به شما کمک می‌کند تا بتواند چندین بار از فرانسه خارج شده و مجدداً به آن بازگردید.

ویزای بازدیدهای رسمی فرانسه

سفر به اروپا برای بازدید و شرکت در برخی از جلسات رسمی، از جمله مواردی است که افراد برخی از کشورها را ملزم به گرفتن ویزای شینگن خواهد کرد. در واقع این نوع ویزا از انواع ویزای فرانسه برای کسانی است که به دنبال دعوت رسمی برای شرکت در جلسات، مشاوره‌ها، مذاکرات و سایر برنامه‌های تبادل اطلاعات هستند. این ویزا برای اکثر رویدادهایی که توسط سازمان‌های بین‌المللی در حوزه شینگن به اجرا در می‌آید صادر خواهد شد.

ویزای پزشکی فرانسه

ویزای پزشکی فرانسه به بیماران اجازه می‌دهد تا برای بررسی وضعیت سلامتی خود تحت درمان‌های پزشکی قرار گیرند. این ویزا از انواع ویزای فرانسه در واقع برای کسانی است که نیاز به دریافت مراقبت‌های پزشکی در زمینه‌های مختلف در کشور فرانسه دارند.

ویزاهای پزشکی معمولا ۳ ماه اعتبار دارند و پس از آن منقضی خواهند شد. از این رو اگر پیش‌بینی می‌شود که درمان یا درمان پزشکی دارنده این ویزا بیشتر از مدت در نظر گرفته شده طول بکشد، در عوض باید برای ویزای ملی به منظور تکمیل طول درمان پزشکی درخواستی صادر شود تا فرد بتواند بیشتر در این کشور بماند.

کلام پایانی

قیمت ویزای فرانسه چقدر است؟ بهترین وکیل مهاجرت به فرانسه کدام است؟ برای اخذ ویزا و اقامت فرانسه باید از کجا شروع کرد؟ برای دستیابی به پاسخ این سوالات به صورت کامل فقط کافی است تا به راهنمای کامل معرفی انواع ویزای مهاجرتی ۲۰۲۲ مراجعه فرمایید. برای اخذ اقامت تمکن مالی فرانسه و سایر روش های اخذ اقامت فرانسه با مشاوران النورا در تماس باشید.

همین حالا با ما رایگان مشاوره کنید

سوالات متداول (Frequently Asked Questions)

برخی از سوالات متداول درباره معرفی کامل انواع ویزای فرانسه ۲۰۲۲ و پاسخ‌های مربوط به آن‌ها را اینجا با شما به اشتراک گذاشتیم.

ویزای نوع D فرانسه چیست؟

ویزای طولانی مدت، نوع D، به شما اجازه ورود و اقامت در فرانسه از ۴ ماه تا ۱ سال را می دهد.

ویزای نوع C در فرانسه چیست؟

ویزای شینگن یک ویزای کوتاه مدت است که به دارنده آن اجازه می دهد حداکثر به مدت ۹۰ روز در یک دوره ۱۸۰ روزه در منطقه شینگن گردش کنند.

سرعت دریافت ویزای فرانسه چقدر است؟

به طور کلی ظرف ۱۵ روز پردازش می شود. در صورت موجه بودن بررسی درخواست، این مدت در موارد خاص تا ۴۵ روز قابل تمدید است.