مقدمه ی وضعیت کار در یونان

مشاغل پرتقاضای خدماتی، گردشگری و کشاورزی در یونان و طبیعت بکر و بسیار جذاب این کشور سبب شده است تا افراد زیادی برای پیداکردن کار و کسب درآمد مناسب، یونان را برای مهاجرت انتخاب کنند.

یونان یک کشور توسعه‌ یافته در اتحادیه اروپاست و به‌ شدت به بخش خدمات و همچنین بخش گردشگری خود برای کسب سود وابسته است. پس از گذراندن یک رونق اقتصادی بزرگ از سال ۱۹۵۰ تا ۱۹۷۰ و همچنین رشد نسبتاً بالای تولید ناخالص داخلی در اوایل تا اواسط دهه ۲۰۰۰ وجود داشت. بعد از رکود اقتصادی، سوخت‌گیری اقتصاد با کمک اتحادیه اروپا انجام شد و در حال حاضر، افراد در حال تلاش برای بهبود وضعیت کار در یونان هستند.

وضعیت کار در یونان در سال ۲۰۲۴ براساس آمارهای به‌ دست‌آمده نشان‌ دهنده بهبود وضعیت اقتصادی این کشور است. شرایط کار در یونان برای ایرانیان در صورت طی‌ کردن مراحل صحیح اقامت کاری می‌تواند امیدوار کننده باشد به همین دلیل بسیاری از ایرانیاین مشتاق زندگی در یونان هستند. در این مقاله سعی شده است تا شرایط کار در یونان برای تخصص‌های مختلف، مشاغل مورد نیاز در یونان و میزان درآمد در یونان بررسی شود. آشنایی با کشورها و فرهنگ غربی در اروپا، آمریکا و کانادا قبل از مهاجرت بسیار مهم و ضروری است و هر فردی قبل از اقدام  اقامت یونان یا برای سفر باید در این مورد، اطلاعات کافی کسب کند.

ویدیو وضعیت کار در یونان

وضعیت کار در کشور یونان را در قالب یک فایل ویدیویی ببینید.

پادکست چگونگی دریافت ویزای کار یونان

قبل از شروع خواندن متن، چگونگی دریافت ویزای کار یونان را در قالب یک فایل صوتی بشنوید.

روند دریافت ویزای کار در یونان

روند مهاجرت به یونان برای استخدام رسمی مانند اکثر کشورهای اتحادیه اروپا است. اکیداً توصیه می‌شود که به صورت قانونی کار کنید، در غیر این صورت، خطر جریمه سنگین، اخراج یا حتی زندان وجود دارد. معمولاً اتباع خارجی برای دریافت ویزای کار باید مراحل زیر را طی کنند.

پیداکردن یک شغل بدون متصدی
تأیید محل کار (مجوز کار) توسط اداره کار یونان
ثبت ویزای بلند مدت در کنسولگری یونان (نوع D)
ورود به یونان و أخذ اقامت کار

همان‌طور که در لیست می‌بینید، شاید سخت‌ترین مرحله پیدا کردن یک کار و یک کارفرمای یونانی است. از این‌ گذشته شما باید با افراد متقاضی سایر کشورهای اتحادیه اروپا برای تصدی شغل‌ها رقابت کنید. وضعیت کار در یونان به فاکتورهای متعددی از جمله: مدرک زبان، سابقه کار و شغل مورد نیاز بستگی دارد.

روند دریافت ویزای کار در یونان
روند دریافت ویزای کار در یونان

شرایط کار در یونان در سال ۲۰۲۴

متقاضیان کشور یونان باید توجه کنند که بیشتر اقتصاد این کشور بر پایه خدمات و گردشگری است. هفته‌های کاری در یونان ۴۰ ساعت و هر هفته کاری ۵ روز و از دوشنبه تا جمعه است. وضعیت کار در یونان در سال‌های اخیر رو به‌ رشد بوده و کارمندان می‌توانند اضافه‌کاری با حقوق مناسب دریافت کنند.

مشاغل مورد نیاز در بخش خدمات، کشاورزی در یونان

در مورد مشاغل محبوب در یونان برای خارجی‌ها در سال ۲۰۲۴، تقریباً همان روال قبل وجود دارد. یعنی بخش خدمات، گردشگری و کشاورزی سه بخش فعال برای پذیرش مهاجران است.

  • در بخش خدمات منظور مشاغلی مانند: پیشخدمت، انیماتور، راهنما، خدمتکار، دستیار آشپز و غیره بوده که بسیار پرکاربرد است. افراد می‌توانند در یکی از حرفه‌های کاری خدماتی شغل متناسب با مهارت خود را پیدا کنند. به‌ عنوان‌ مثال، در یونان اغلب به کارگران ساختمانی نیاز است.
  • در بخش کشاورزی، برداشت‌کنندگان محصولات مانند: مرکبات، انگور، زیتون، و غیره بسیار مورد نیاز است. دستمزد در این حرفه‌ها از ۵۰۰-۶۰۰ تا ۱۰۰۰ یورو متفاوت است.
  • همچنین در گردشگری، رقابت زیادی بین سایر مهاجرین و مهاجرینی از اروپای شرقی و اعضای اتحادیه اروپا وجود دارد.
  • وضعیت کار در یونان سبب شده تا افراد زیادی برای تصدی مشاغل خدماتی، گردشگری و کشاورزی با همدیگر رقابت کنند.

مشاغل مورد نیاز برای تخصص‌های آکادمیک در یونان

برای افراد با تخصص‌های آکادمیک، پیدا کردن شغل کمی دشوار می‌شود زیرا تجربه کاری، مهارت زبانی و مدارک الزامی خواهد بود. اصولاً در دنیای امروز، برنامه‌نویسان و مهندسان حرفه‌ای همیشه در همه‌جا موردنیاز هستند. وضعیت کار در یونان برای رشته‌های مهندسی در صورت داشتن مدرک زبان مناسب است.

برخی از انواع حرفه‌ها در یونان، به‌عنوان‌ مثال پزشکی، دارای مقررات خاصی هستند و نیاز به تأییدیه دارند. اتباع خارجی با مدرک تحصیلی یکی از دانشگاه‌های یونان برای پیدا کردن شغل در این حیطه دارای امتیاز هستند. یک راه خوب برای یافتن شغل در یونان سفر توریستی به این کشور خواهد بود. شما می‌توانید به‌ اصطلاح، تجارت را با تفریح ترکیب کنید. کمی استراحت کنید و سعی کنید یک کارفرمای یونانی پیدا کنید.

مشاغل و میزان دستمزد در یونان

بحران اقتصادی و مالی تأثیر منفی بر دستمزد کارگران یونانی گذاشته است، اما طی دو سال گذشته میزان درآمد به میزان قابل توجهی افزایش‌ یافته است. در سال ۲۰۲۴، متوسط ​​دستمزد در یونان پس از کسر مالیات حدود ۹۴۳ یورو در ماه بوده است. وضعیت کار در یونان در سال‌های اخیر رو به‌ بهبود است و مهاجران زیادی برای این کشور درخواست می‌دهند. حداقل دستمزد رسمی چیزی در حدود ۸۳۰ یورو است. این رقم بسته به سن و حرفه می‌تواند متفاوت باشد.

مشاغل و میزان دستمزد در یونان
مشاغل و میزان دستمزد در یونان

نگاه کلی به شرایط اقتصادی و کار در یونان

یونان در محل اتصال اروپا، آسیا و آفریقا قرار دارد و آن را به یک مرکز مهم تجاری تبدیل کرده است. این کشور معمولاً به‌ عنوان زادگاه دموکراسی شناخته شده و دولت آن امروزه یک جمهوری پارلمانی واحد با رئیس‌جمهور است که توسط پارلمان انتخاب می‌شود. در طول دهه گذشته، ارقام جمعیت یونان اندکی کاهش‌ یافته است. اقتصاد یونان معمولاً برای مشاغل درآمد خوبی را در نظر گرفته و تمام تلاش خود را انجام داده تا سرپا بماند.

شرایط اقتصادی یونان بعد از رکود اقتصادی

براساس مقاله منتشر شده در سایت Statista در ۱۷ نوامبر ۲۰۲۲، آمار اشتغال در یونان از سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۲۱ نشان‌دهنده این است که در سال ۲۰۲۱ حدود ۳.۹۳ میلیون نفر در یونان مشغول به کار بوده‌اند.

  • استخدام و وضعیت کار در یونان مانند سایر جنبه‌های اقتصادی یونان تحت‌تأثیر بحران اقتصادی سال ۲۰۰۸ قرار گرفته است. نرخ بیکاری در سراسر کشور یونان در سال ۲۰۰۹ تقریباً ۳ برابر شده بود.  از آن زمان تاکنون تلاش‌های متعددی برای بهبودی اقتصاد انجام شده است.
  • اقتصاد یونان به‌ شدت به خدمات متکی است. بیشتر تولید ناخالص داخلی یونان در این بخش تولید می‌شود. با این‌حال نرخ رشد ناخالص داخلی در یونان از سال ۲۰۰۸ بهبودی نداشت و در سال ۲۰۱۱ تولید ناخالص داخلی به پایین‌ترین نرخ رسید.
  • برخی از صنایع مهم یونان، صنایع دریایی، کشتیرانی و صنایع گردشگری است. صادرات کالا در حال افزایش بوده اما واردات آن کاهش‌ یافته که باعث شده کسری تجاری به‌ آرامی اما به طور پیوسته بهبود یابد. همچنین استراتژی‌های اتحادیه اروپا برای خروج یونان از بحران نیز انجام شده است.
شرایط اقتصادی یونان بعد از رکود اقتصادی
شرایط اقتصادی یونان بعد از رکود اقتصادی

کار در یونان بدون مدرک زبان

برای یافتن موفقیت‌آمیز شغل در یونان به مهارت‌های زبانی، یعنی سطح خوب زبان انگلیسی و حداقل اصول اولیه زبان یونانی نیاز دارید. تسلط به زبان‌های دیگر (آلمانی، فرانسوی و ایتالیایی) تنها امتیاز محسوب می‌شود.

برای یافتن موفقیت‌ آمیز شغل در یونان به مهارت‌های زبانی، یعنی سطح خوب زبان انگلیسی و حداقل اصول اولیه زبان یونانی نیاز دارید. تسلط به زبان‌های دیگر (آلمانی، فرانسوی و ایتالیایی) تنها امتیاز محسوب می‌شود. کار در یونان در سال ۲۰۲۴ بدون دانش زبان، در زمانی که بیش از یک‌ چهارم یونانیان در سن کار هستند، تقریباً دشوار است.

حرف آخر

همه‌چیز درباره مهاجرت به یونان در این مقاله ارائه شده است، امید است تا با ارائه اطلاعات واقع‌بینانه بتوانیم در مسیر مهاجرت چه به صورت اقامت تمکن مالی یا سایر روش‌ها  به شما کمکی کرده باشیم. برای کسب اطلاعات و مشاوره رایگان با پشتیانان ما در تماس باشید.

همین حالا با ما رایگان مشاوره کنید

سوالات متداول (Frequently Asked Questions)

برخی از سوالات متداول درباره همه‌ چیز در مورد «وضعیت کار در یونان و اقتصاد یونان ۲۰۲۲» و پاسخ‌های مربوط به آن‌ها را اینجا با شما به اشتراک گذاشتیم.

سرعت اینترنت در یونان چگونه است؟

در سال های اخیر پیشرفت زیادی در سرعت اینترنت در یونان صورت گرفته است.

آیا یونان کشوری امن برای کار است؟

یونان کشوری امن، با فرهنگ بالا و سطح بسیار پایین در جرم و جنایات است.

آیا می توان به عنوان یک مهاجر در یونان ماشین کرایه کرد؟

بله، بسیاری از کمپانی های با گزینه‌های رنت کوتاه‌مدت و میان‌مدت خودرو در یونان را خواهید یافت.