مقدمه‌ی ویزای وان وی

مهاجرت، در صدر فهرست چالش‌هایی است که بیشترین نگرانی را برای افراد دارد. برای رویارویی با چالش‌ها، به یک منبع قابل‌اعتماد نیاز است تا مقیاس چالش، تأثیرات مهاجران بر بازارهای کار اروپا و امور مالی عمومی، موفقیت‌ها و شکست‌های کشورهای اتحادیه اروپا در پذیرش پناهندگان، و موانعی که پناهندگان با آن روبرو هستند را به دقت توصیف کند. در حالی که بسیاری از افراد، از روش‌هایی قانونی و کم‌ریسک مانند سرمایه‌گذاری یا تحصیل به اروپا مهاجرت می‌کنند، برخی از افراد برای ورود به اروپا ویزای وان وی شینگن (one way Schengen) را انتخاب می‌کنند که در این مقاله از النورا درباره آن بحث خواهیم کرد.

ویزای یک طرفه چیست؟

ویزای وان وی شینگن، یک ویزای نسبتاً غیرمعمول است که افرادی که دارای مهارت یا تحصیلات نیستند و قصد پناهندگی به اروپا را دارند، از آن استفاده می‌کنند. این نوع ویزا، نیازی به ارائه بلیط برگشت ندارد. اگرچه این نوع ویزا غیرقانونی نیست، اما معمولاً اخذ آن بسیار دشوار است؛ چرا که شما به سختی می‌توانید افسر را قانع کنید که چرا بلیط یک‌طرفه تهیه کرده‌اید و این بلیط یک‌طرفه، دلیل ماندن همیشگی شما در اروپا نیست.

مدارک و شرایط لازم برای اخذ ویزای شینگن وان وی

2 14

لیست مدارک زیر برای درخواست ویزای شینگن وان وی مورد نیاز است:

 

مدارک درخواست اخذ ویزای شینگن وان وی
فرم درخواست ویزا به طور کامل باید با اطلاعات صحیح تکمیل شده و در پایان چاپ و امضا شده باشد.
دو عکس اخیر در طی سه ماه گذشته باید مطابق با معیارهای عکس ویزای شینگن گرفته شده است.
پاسپورت معتبر با حداقل اعتبار سه ماه بیشتر از اقامت برنامه ریزی شده شما در شینگن. همچنین باید حداقل دو صفحه خالی داشته باشد تا بتوان برچسب ویزا را چسباند.
بلیط رفت سندی که شامل تاریخ و شماره پرواز است که ورود به منطقه شنگن را مشخص می‌کند که مسلماً به علت یک‌طرفه بودن برای افسر شک‌برانگیز است.
بیمه سلامت مسافرتی مدرکی مبنی بر اینکه بیمه درمانی خریداری کرده‌اید که اورژانس‌های پزشکی را با حداقل ۳۰۰۰۰ یورو برای کل مدت اقامت خود پوشش می‌دهد.
مدرک اقامتی شواهدی که نشان می‌دهد شما در طول مدت اقامت خود در شینگن، در کجا اقامت خواهید داشت.
اثبات تمکن مالی شواهدی که نشان می‌دهد شما پول کافی برای حمایت از خود در طول اقامت خود در شینگن دارید.
برنامه سفر شما برای اخذ ویزای وان وی به برنامه سفر نیازی ندارید.

 

مدت زمان پردازش ویزای وان وی

همانطور که قبلاً گفته شد، احتمال ریجکت شدن این نوع ویزا بسیار بالاست. اخذ این نوع ویزای می‌تواند از سه ماه تا یکسال طول بکشد. اعتبار این نوع ویزا معمولاً یک سال است.

مضرات پناهندگی به اروپا و اخذ ویزای وان وی

3 15

برای به دست آوردن وضعیت پناهجویی یا پناهندگی، فردی که از خانه خود گریخته است، باید نشان دهد که ترس موجهی از آزار و اذیت خاص دارد. بزرگترین تفاوت بین پناهجویان و مهاجران قانونی این است که این تصمیم کجا و چگونه انجام می‌شود. پناهندگان، اغلب در مناطق تعیین‌شده مانند اردوگاه‌ها یا شهرها منتظر می‌مانند تا وضعیت آنها مشخص شود و پرونده آنها توسط دولت یا سازمان ملل، بررسی شود. در بسیاری از موارد، آنها ممکن است چندین سال (و اغلب سالیان طولانی) در کمپ‌ها یا شهرها زندگی کنند تا زمانی که بتوانند به خانه بازگردند یا تا زمانی که به عنوان پناهنده در یک کشور ثالث، اسکان داده شوند.

اگرچه قوانین بین‌الملل، به رسمیت می‌شناسد که کشورها قدرت تنظیم مرزهای خود را دارند، اما نمی‌توانند سیاست‌ها یا اقداماتی را اجرا کنند که مانع از درخواست پناهندگی افراد شود. به محض رسیدن پناهجو به مرز، کشور باید تحقیقات مستقل و منصفانه‌ای در مورد نیاز آنها به حفاظت انجام دهد.

مانع زبان

یکی از اولین موانعی که پناهندگان با آن مواجه می‌شوند زبان است. هنگامی که مهاجران به مکان جدیدی می‌آیند، یادگیری زبان آن کشور، یک عامل کلیدی برای آنها در راستای پیشرفت در جامعه جدید است. از آنجا که اکثر افرادی که ویزای وان وی را به مقصد پناهندگی انتخاب می‌کنند، افرادی هستند که بدون برنامه قابل‌توجیه برای مهاجرت اقدام کرده‌اند، به طور معمول، توانایی تکلم به زبان‌های بین‌المللی را نیز دارا نیستند.

ارتباطات زبانی اولین پایه‌ای است که در همه روابط انسانی ایجاد می‌شود. زبان فقط کلماتی نیست که از طریق آنها به هم متصل می‌شویم. این پل تاریخی-فرهنگی-انسانی است که مردم از طریق آن با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند و با یکدیگر تعامل می‌کنند؛ به معنای واقعی کلمه، چیزی است که مردم را به عنوان یک جامعه با یکدیگر پیوند می‌دهد و تا زمانی که این کار را انجام ندهند، اداره زندگی، برای آنها آسان نخواهد بود و کمترین مشکلی که با آن مواجه خواهند شد احساس عدم استقبال توسط مردم محلی کشور خواهد بود و این سبب ناامیدی پناهندگان می‌شود.

مشکلات مسکن

یکی دیگر از مشکلات اساسی که پناهندگان از آن رنج می‌برند، مشکلات مسکن است. در اکثر کشورهای میزبان پناهندگان، متاسفانه داشتن یک خانه مناسب برای زندگی یک گزینه نیست. پناهندگان برای زندگی در مکان‌هایی دور از شهرها یا حومه‌شان فرستاده می‌شوند، جایی که ساختار خانه‌ها فاقد فاکتورهای اصلی برای تبدیل شدن به یک خانه مناسب برای زندگی است.

همچنین، مشکل دیگر مدارک قانونی است که کسی باید ارائه دهد تا شانس داشتن خانه بهتری برای زندگی در آن داشته باشد و اکثر صاحبان خانه‌ها از ارائه خانه به افراد دارنده ویزای وان وی امتناع می‌کنند.

دسترسی به خدمات پزشکی

دسترسی به خدمات پزشکی یکی از موارد بسیار مهم برای پناهندگان است. همه پناهندگان به مراقبت‌های پزشکی نیاز دارند. در برخی کشورهای میزبان پناهندگان برنامه‌های سازمان‌یافته و شفافی را ارائه کرده‌اند که در آن پناهندگان خدمات پزشکی و مراقبت‌های بهداشتی پایدار دریافت می‌کنند.

با این حال، در بسیاری از کشورهای دیگر، کشورهای میزبان پناهندگان به هیچ وجه به سلامت عمومی پناهندگان توجهی نمی‌کنند و به آنها مجموعه‌ای از روش‌های بسیار سختی را ارائه می‌دهند که باید قبل از رسیدن به یک مرکز پزشکی، برای جستجو و دریافت مراقبت‌های پزشکی انجام دهند.

اجازه کار

بسیاری از مهاجران قانونی که با صلاحیت‌ها، مهارت‌ها و کار مرتبط، به کشور جدیدی وارد می‌شوند، مسیر یافتن کار و کسب درآمد همواری دارند. اما اکثر کشورهای عضو اتحادیه اروپا به پناهجویان اجازه کار نمی‌دادند یا دسترسی آنها به بازار کار را به طور جدی محدود کردند.

بریتانیا به یکی از حامیان اصلی محدودیت‌گرایی اروپایی تبدیل شده است و تلاش‌های خود را بر توسعه سیاست‌هایی متمرکز کرده است که پناهجویان را از جامعه اصلی حذف می‌کند.

4 13

مشکلات روحی و روانی

دوری و عدم ارتباط با خانواده‌ها در کشور اصلی و مشکلات روانی مداوم ناشی دوری از خانواده و وطن همواره پناهندگان را آزار می‌دهد. همچنین تعداد زیادی از افراد دارای ویزای وان وی، تنها با اموال ناچیزی که می‌توانند حمل کنند، خانه‌های خود را ترک می‌کنند. برای افرادی که این کار را انتخاب کرده‌اند، بسیار دشوار است که به کشور جدیدی نقل مکان کنند.

بسیاری از این افراد غالباً افکار خودکشی، افسردگی عمیق و اضطراب دارند. همه اینها بر توانایی پناهندگان برای سازگاری با زندگی در کشورهای جدید و شروع بازسازی زندگی خود تأثیر می‌گذارد. پناهندگان قادر نخواهد بود تا به کشور خود بازگردند و به همین دلیل بسیاری از ارتباطات خانوادگی و دوستی آنها قطع خواهد شد.

شرایط کمپ‌های پناهندگی

با نیروهای امنیتی یا مسلحی اندکی که اوضاع کمپ را زیر نظر دارند، بسیاری از کمپ‌های پناهندگان نیز می‌توانند بستری برای خشونت باشند. این می‌تواند به دلایل مختلف مانند رقابت برای غذا، آب، سرپناه و موارد دیگر رخ دهد.

درخواست ویزا برای کشورهای دیگر

از آنجایی که شما پناهنده هستید، پاسپورت شما بی‌ارزش خواهد شد و احتمال رد شدن ویزای شما برای سفر به کشورهای دیگر افزایش می‌یابد؛ چرا که شما به عنوان یک پناهنده ناقض قوانین بین‌المللی بوده‌اید و همین بهانه‌ای است تا درخواست ویزای شما به سادگی رد شود.

عواقب آن برای سایر اعضای خانواده

همچنین باید به این نکته اشاره کرد که در صورت پناهندگی شما، اعضای خانواده شما برای حتی مهاجرت تحصیلی و دریافت ویزای قانونی، به دلیل نظر منفی اداره مهاجرت به خاطر ترک تابعیت یکی از اعضای خانواده، موفقیت کمی خواهند داشت. بنابراین پیش از اقدام برای ویزای وان وی به عواقب آن برای سایر اعضای خانواده خود فکر کنید.

دیدگاه مردم اروپا درباره‌ی ویزای وان وی

سالانه بسیاری از مردم کشور اروپا برای اعتراض به جرایم و ناامنی‌هایی که توسط پناهندگان ایجاد شده است، تجمع می‌کنند. بنابراین این مساله را در نظر داشته باشید که مردم اروپا دید منفی نسبت به افراد پناهنده دارند.

سخن پایانی

به صورت خلاصه اگر قصد مهاجرت به کشوری را دارید، بهتر است از طریق‌های قانونی و با کمک مشاوران مهاجرتی این کار را انجام دهید. معایب و مشکلات دریافت ویزای وان وی و پناهندگی به کشورهای اروپایی بسیار بیشتر از مزیت‌های آن است. بنابراین به هیچ عنوان، مهاجرت از طریق ویزای وان وی و اخذ پناهندگی از طرف کارشناسان ما به شما توصیه نمی‌شود.

همین حالا با ما رایگان مشاوره کنید