کشور یونان یکی از محبوب‌ترین مقاصد جهان با جاذبه‌های باستانی و مدرن مانند موزه‌های دوران باستان و بیزانس و مکان‌ها و شهرهای باستان‌شناسی است که همگی آثار تاریخی هستند که الهام‌بخش آموزش و فرهنگ مدرن در سراسر جهان هستند. در ادامه با ما همراه شوید تا بیشتر با این کشور رویایی آشنا شوید.

یونان روی نقشه

ابتدا بهتر است ببینیم یونان کجاست؟ یونان در منطقه جنوب شرقی قاره اروپا، در لبه جنوبی شبه جزیره بالکان واقع شده است. یونان در نقطه اتصال قاره‌های اروپا، آسیا و آفریقا قرار دارد و در هر دو نیمکره شمالی و شرقی زمین قرار دارد. این کشور به سه منطقه جغرافیایی تقسیم می‌شود:

  • سرزمین اصلی
  • جزایر
  • شبه جزیره جنوب سرزمین اصلی

این کشور و جزایر متعدد آن (تقریباً ۱۵۰۰ جزایر) که بخش جنوبی شبه جزیره بالکان را اشغال می‌کند، از قاره اروپا به سمت جنوب تا دریاهای اژه، کرت، ایونی و مدیترانه گسترش می‌یابد. کرت و اویا دو جزیره بزرگ آن هستند. آتن در منطقه آتیکا، در شبه جزیره‌ای که تا دریای اژه امتداد دارد، پایتخت و بزرگترین شهر کشور یونان است. آتن یکی از قدیمی‌ترین شهرهای جهان است و به عنوان مراکز اداری، فرهنگی، صنعتی و اقتصادی این کشور عمل می‌کند. آتن همچنین یکی از بزرگترین مراکز اقتصادی در جنوب شرقی اروپا است.

اگر میخواهید به یونان مهاجرت کنید در صفحه اقامت یونان از مطالبی که برای شما تهیه کردیم و کمک مشاوران النورا استفاده کنید.

کشور یونان روی نقشه
مکان یونان روی نقشه

نقشه یونان در اروپا

طبق نقشه یونان و کشورهای همسایه می‌توان گفت که یونان با ۴ کشور اروپایی هم مرز است:

  • مقدونیه شمالی و بلغارستان در شمال
  • آلبانی در شمال غربی
  • ترکیه در شمال شرقی

همچنین از شرق به دریای اژه، از غرب به دریای ایونی، از جنوب به دریای کرت و دریای مدیترانه محدود می‌شود. این کشور با مساحت ۱۳۱.۹۴۰ کیلومتر مربع تقریباً به اندازه انگلستان یا ایالت نیویورک است. در نقشه یونان و کشورهای همسایه متوجه خواهید شد که طولانی‌ترین مرز این کشور با دریا است. یونان با داشتن درصد وسیعی از سرزمین خود از تپه‌ها و کوه‌های ناهموار، یکی از کوهستانی‌ترین کشورهای اروپا است و در شمال دور در امتداد مرز خود با بلغارستان، رشته کوه رودوپ (Rhodope) جنوبی پوشیده از جنگل گسترده یافته است.

تاریخ کشور یونان

اولین تمدن بزرگ در یونان فرهنگ مینوی در جزیره کرت در حدود ۲۰۰۰ سال قبل از میلاد مسیح بود. نقاشی‌های دیواری یافت شده در ویرانه‌های کاخ کنوسوس، افرادی را نشان می‌دهد که روی یک گاو نر در حال حرکت به عقب برمی‌گردند. مینوی‌ها در سال ۱۴۵۰ قبل از میلاد توسط میسنی‌ها از سرزمین اصلی فتح شدند.
در زمان‌های قدیم کشور به ایالت‌هایی تقسیم می‌شد که توسط اشراف‌زادگان اداره می‌شد. بزرگترین آنها آتن، اسپارتا، تبس و کورینت (Corinth) بودند. هر ایالت قلمرو اطراف یک شهر را کنترل می‌کرد. آنها اغلب در حال جنگ با یکدیگر بودند. آتن قدرتمندترین شد و در سال ۵۰۸ قبل از میلاد، مردم سیستم جدیدی از حکومت را توسط مردم به نام دموکراسی ایجاد کردند. اما در این مدت فقط مردها می‌توانستند رای دهند! اولین بازی‌های المپیک در سال ۷۰۰ قبل از میلاد در شهر جنوبی المپیا برگزار شد. فقط مردان می‌توانستند در مسابقاتی مانند دوی سرعت، پرش، پرتاب دیسک، پرتاب نیزه، کشتی و ارابه‌رانی شرکت کنند. این بازی‌ها در سال ۳۹۳ پس از میلاد توسط رومیان ممنوع شد، اما دوباره در سال ۱۸۹۶ در آتن آغاز شد.

یونان برای بیش از ۲۰۰۰ سال توسط بیگانگان اداره می‌شد که با غلبه رومیان بر یونانیان در قرن دوم شروع شد. سپس، پس از تقریباً ۴۰۰ سال تحت سلطه ترکیه، در سال ۱۸۳۲ استقلال یافت.

تاریخ یونان
یونان یک کشور تاریخی با آثار باستانی زیاد است

آب و هوای یونان

بزرگترین بخش این کشور دارای آب و هوای مدیترانه‌ای است که دارای زمستان‌های معتدل و تابستان‌های گرم و خشک است. با این حال در مناطق مرتفع این کشور می‌توانید دوره‌های بسیار سردی را در طول زمستان تجربه کنید. در برخی از مناطق کشور یونان حتی امکان اسکی وجود دارد.

بارش برف در ماه‌های زمستان نه تنها در سرزمین اصلی و کوه‌ها امکان‌پذیر است، حتی جزیره کرت نیز گاهی مجبور است با لایه‌ای از برف دست و پنجه نرم کند. آتن حتی در ماه‌های زمستان به طور مرتب به دلیل بارش برف سنگین فلج می‌شود. با این حال، آب و هوا می‌تواند خیلی سریع تغییر کند، با افزایش دمای بیش از ۱۰ درجه سانتیگراد در عرض ۲۴ ساعت، و تمام برف به همان سرعتی که آمد ناپدید می‌شود. در جزایر آب و هوا در زمستان اغلب معتدل است و دما معمولاً بین ۵ تا ۱۵ درجه سانتیگراد است.

بیشتر مناطق این کشور در طول تابستان به دلیل آب و هوای مدیترانه‌ای از هوای گرم برخوردار است. در نتیجه، کشور یونان تابستان‌های طولانی و گرمی دارد که گاهی اوقات هفته‌ها باران نمی‌بارد. بهترین زمان برای بازدید از این کشور و جزایر آن در ماه می است، که میانگین دما ۲۱ درجه سانتی‌گراد و بارندگی کمتر از ۱۵ میلی‌متر است. فصل تابستان تا اکتبر ادامه دارد، اگرچه در آن ماه برخی جزایر ممکن است سردتر، بادی‌تر یا مرطوب‌تر شود. جولای دارای میانگین دمای ماهانه ۳۱ درجه سانتیگراد و بارندگی کمتر از ۵ میلی‌متر در کورفو (Corfu) است. به خصوص ماه‌های جولای و آگوست در جزایر آنجا غرق آفتاب است. سپتامبر، با میانگین دمای ۲۸ درجه سانتیگراد و کمتر از ۱۰ میلی متر باران در رودس (Rhodes) هنوز هم ماه خوبی برای بازدید است. همچنین دو هفته اول ژوئن دارای هوای عالی، آفتابی و گرم، همراه با ابرهای کم یا باران است. بیشترین بارندگی در زمستان بین نوامبر و فوریه می‌بارد.

جمعیت یونان

جمعیت فعلی یونان، بر اساس تفصیل Worldometer از آخرین داده‌های سازمان ملل متحد ۱۰،۳۰۰،۴۲۶ است. هرچند پیش بینی می‌شود جمعیت کشور یونان تا سال ۲۰۵۰ بیش از یک میلیون نفر کاهش یابد. این کشور در سال ۲۰۲۲ عملاً فقط یک تولد به ازای هر دو مرگ ثبت کرده است.

طبیعت یونان

بیشتر این کشور در گذشته پر از جنگل بود. در طول قرن‌ها، جنگل‌ها برای هیزم، الوار، و فضا برای مزارع قطع شد. امروزه جنگل‌ها را می‌توان عمدتاً در دامنه‌های رودوپ یافت. کشور یونان دارای ده پارک ملی است و تلاش برای حفاظت از بناهای طبیعی و تاریخی وجود دارد. خط ساحلی طولانی و آب شفاف این کشور را به مکانی ایده‌آل برای مشاهده ستاره‌های دریایی، شقایق‌های دریایی، اسفنج‌ها و اسب‌های دریایی که در جلبک‌های دریایی پنهان شده‌اند تبدیل کرده است. طبیعت یونان را مجموعه‌ای از درختچه‌های خاردار که به آب زیادی نیاز ندارند، پوشانده است. این گیاهان شامل گیاهان معطری مانند آویشن، رزماری، پونه کوهی و درختان خلیج است. دیدن پرندگان در یونان رایج است، جایی که غازها، اردک‌ها و پرستوها در طول مهاجرت خود از آفریقا به اروپا توقف می‌کنند.

کشور یونان به چه چیزی معروف است؟

یونان به خاطر فیلسوفان باستانی خود، مانند افلاطون، فیثاغورث، سقراط و ارسطو، مشهور است. این شهر به عنوان مهد دموکراسی در غرب شناخته می‌شود. آنها بازی‌های المپیک و تئاتر را اختراع کردند. یونانیان باستان معابد تاریخی را با ستون‌های یونانی اختراع کردند. یونان از سیستم نوشتاری استفاده می‌کند که برای اکثر مردم غیرقابل خواندن است. این کشور همچنین به خاطر غذا مشهور است.

اهمیت کشور یونان
طبیعت زیبای یونان توریست ها را به خود جذب می‌کند.

اگر میخواهید بهترین جاذبه های یونان را بشناسید مقاله جاهای دیدنی یونان را از دست ندهید.

مردم و فرهنگ یونان

یونانی‌ها حدود ۹۰ درصد جمعیت را تشکیل می‌دهند و ۱۰ درصد باقی‌مانده را ترک‌ها، کولی‌ها، آلبانیایی‌ها، مقدونی‌ها، بلغارها و غیره تشکیل می‌دهند. زندگی خانوادگی بخش بسیار مهمی از زندگی در یونان است. کودکان اغلب حتی پس از ازدواج با والدین خود زندگی می‌کنند. مردم این کشور عمر طولانی دارند و تصور می‌شود که رژیم غذایی متنوع آنها یعنی زیتون، روغن زیتون، گوشت بره، ماهی، ماهی مرکب، نخود و مقدار زیادی میوه و سبزیجات آنها را سالم نگه می‌دارد. نزدیک به دو سوم مردم در شهرهای بزرگ زندگی می‌کنند. هوای آلوده به دود و بخار زیاد، یک مشکل بزرگ در آتن است. پارتنون (Parthenon)، معبد الهه آتنا در بالای آکروپولیس، به دلیل آلودگی و باران اسیدی در حال خراب شدن است.

در تابستان‌های گرم، مردم تمایل به بیرون رفتن دارند. در شهرهای کوچک و روستاها، هنگام غروب آفتاب، بسیاری از مردم در خیابان اصلی یا در جزایر، در امتداد کرانه ساحلی قدم می‌زنند. در تابستان و زمستان اوقات فراغت زیادی در کافه‌ها و کافی‌شاپ‌های متعددی سپری می‌شود. همچنین معمولا در یک روستا یک کافی شاپ پیدا می‌شود که طرفداران یک حزب سیاسی خاص در آن جمع شوند. هرچند، تلویزیون، اینترنت و دیگر سرگرمی‌های ویدئویی تا حدودی این الگوهای سنتی اوقات فراغت را تضعیف کرده‌اند.

مسیحیت ارتدوکس دین ثابت این کشور است. در طول قرن‌های تسلط عثمانی، کلیسا زبان، ارزش‌ها و هویت ملی یونانی را حفظ کرد و به نقطه تجمع مهمی در مبارزه برای استقلال تبدیل شد. کلیسا تحت حمایت و کنترل جزئی دولت است که حقوق روحانیون را پرداخت می‌کند.

اقتصاد یونان

کشور یونان دارای اقتصاد بازارمحور مبتنی بر خدمات (۶۸%)، صنعت (۱۵%)، تولید (۱۰%) و کشاورزی (۴%) نسبت به تولید ناخالص داخلی این کشور در سال ۲۰۲۲ است. از خدمات، گردشگری حدود ۱۸% را به خود اختصاص داده است. تولید اقتصاد ملی است و بیش از ۹۰۰۰۰۰ نفر را استخدام می‌کند که یک پنجم نیروی کار را تشکیل می‌دهد. کشتیرانی تجاری مهم‌ترین صنعت کشور و اقتصاد یونان به ارزش ۲۱.۹ میلیارد دلار در سال است. شرکت‌های یونانی ۲۳.۲ درصد از کل ناوگان تجاری جهان را در اختیار دارند.

دولت یونان

جمهوری یونان یک دموکراسی پارلمانی با یک مجلس ۳۰۰ عضوی، به ریاست نخست وزیر است. جلسات پارلمان معمولاً چهار سال طول می‌کشد و پس از آن انتخابات بر اساس رای مستقیم و سراسری برگزار می‌شود. رئیس دولت یونان رئیس جمهور است که توسط پارلمان انتخاب می‌شود. رئیس‌جمهور که اختیارات سیاسی محدودی دارد، می‌تواند حداکثر دو دوره پنج ساله در سمت خود باقی بماند. این از سال ۱۹۸۱ به عضویت اتحادیه اروپا درآمده است.

این کشور یکی از اعضای پیمان شینگن است. هیچ کنترل مرزی بین کشورهایی که این معاهده را امضا و اجرا کرده‌اند وجود ندارد. به همین ترتیب، ویزای اعطا شده برای هر عضو شنگن مانند ویزای توریستی یونان در سایر کشورهایی که این معاهده را امضا و اجرا کرده‌اند معتبر است. اما مراقب باشید: همه اعضای اتحادیه اروپا معاهده شینگن را امضا نکرده‌اند و همه اعضای شنگن بخشی از اتحادیه اروپا نیستند.

واحد پول یونان

یونان به همراه ۲۴ کشور دیگر که از این پول رایج اروپایی استفاده می‌کنند، یورو را به عنوان واحد پول خود دارد. یورو در ژانویه ۲۰۰۲ جایگزین دراخم شد. صرافی‌ها به ویژه در شهرهای بزرگتر و در هر منطقه توریستی رایج است. آنها علاوه بر ارز، چک مسافرتی را نیز می‌پذیرند. همچنین در برخی از مناطق کشور دستگاه‌های صرافی خودکار وجود دارد. اکثر بانک‌ها همچنین یورو را با برخی ارزها مانند دلار آمریکا و پوند انگلیس (اغلب با نرخ های بهتر از صرافی‌ها) مبادله می‌کنند.

غذاهای کشور یونان
غذاهای دریایی در کشور یونان

غذا و نوشیدنی‌های کشور یونان

غذاهای یونانی یک غذای مدیترانه‌ای است. در تقاطع شرق و غرب، غذاهای کشور یونان با بهترین‌های هر دو جهان ترکیب شده است. برخی از التقاطی‌ترین طعم‌ها از غرب با برخی از طعم‌های خام‌تر و خوش‌بینانه‌تر از شرق در سفره‌های یونانی تعادل برقرار می‌کنند. در آشپزی معاصر این کشور از روغن زیتون، سبزیجات و گیاهان، غلات و نان، ماهی و انواع گوشت از جمله مرغ، خرگوش و گوشت استفاده زیادی می‌شود. همچنین زیتون، پنیر، بادمجان، کدو سبز و ماست مهم هستند. دسرهای اینجا با استفاده غالب از آجیل و عسل مشخص می‌شوند.

کلام آخر

کشور یونان مهم تمدن و فرهنگ و فلسفه است. آب و هوای مدیترانه‌ای و طبیعت بکر آن به خصوص در کرانه ساحلی و جزایر متعدد آن مطبوع است و عضویت شینگن و اقتصاد پایدار آن بویژه در شهر توریستی و بندری آتن آن را به کشوری ایده‌آل برای زندگی تبدیل می‌کند.

همین حالا با ما رایگان مشاوره کنید

سوالات متداول

در قسمت زیر به برخی از پرسش‌های متداول درباره «کشور یونان» پاسخ دادیم:

۱. فرهنگ یونان به چه چیزی معروف است؟

فرهنگ این کشور به دلیل پیشرفت‌هایش در ادبیات، هنر، ریاضیات، علوم و فلسفه شناخته شده است. برخی از افراد سرشناس که از یونان آمده‌اند، افلاطون و سقراط هستند.

۲. چه چیزی در مورد یونان خاص است؟

این کشور دارای ۱۸ مکان میراث جهانی یونسکو است، از جمله مکان‌های مشهور جهانی عبارتند از آکروپولیس آتن، معبد آپولو، متئورا، و شهر قدیمی کورفو.

۳. بهترین شهر برای اقامت در یونان کدام شهر است؟

ده‌ها جزیره شگفت انگیز و شهر اصلی وجود دارد که بهترین مکان برای اقامت در این کشور هستند. با این حال، آتن، تسالونیکی و چانیا (در کرت) معمولاً پربازدیدترین شهرها هستند.