اگر تصمیم دارید که در سال ۲۰۲۴ از بین کشور‌های خارجی، یک کدام را به عنوان مقصد مهاجرت تحصیلی انتخاب کنید، آلمان بهترین گزینه است. تحصیل در کالج آلمان می‌تواند شما را به رویا‌های خود در زمینه داشتن آینده بهتر و روشن، یک قدم نزدیک‌تر کند. اما قبل از تصمیم به دریافت پذیرش کالج در آلمان باید اطلاعاتی درباره نحوه پذیرش، شرایط، هزینه‌ها و… به دست‌آورید. در این مطلب، صفر تا صد اطلاعات لازم درباره تحصیل در این کشور را در اختیارتان قرار می‌دهیم.

 ۸ بهترین کالج‌ آلمان

کشور آلمان دارای کالج‌های دولتی و خصوصی متعددی است که هر کدام شرایطی را برای پذیرش دانشجویان بین‌الملل در نظر گرفته‌اند؛ اما بهترین کالج آلمان کدام است؟ در این بخش، لیست کالج های آلمان را برای شما تهیه کرده‌ایم.

تحصیل در کالج آلمان
بهترین کالج آلمان کدام است؟

اگر میخواهید بدانید چه کارهایی میتوانید در آلمان انجام بدهید مقاله مشاغل مورد نیاز آلمان را از دست ندهید.

کالج فنی مونیخ (Technische Universitat Munchen)

از برترین کالج های آلمان می‌توان به دانشگاه فنی مونیخ اشاره کرد. این کالج در سال‌ها قبل تأسیس شده است و تاریخ ساخت آن به سال ۱۸۶۸ بر می‌گردد. متقاضیان می‌توانند در کالج فنی مونیخ در هر یک از رشته‌های تحصیلی از علوم زیستی گرفته تا مهندسی مکانیک ادامه تحصیل دهند. علاقه‌مندان به آموزش در رشته‌های مهندسی می‌توانند در کالج فنی مونیخ آموزش ببینند. برای آموزش در کالج فنی مونیخ باید به زبان آلمانی مسلط باشید؛ البته امکان تحصیل در مقطع ارشد به زبان انگلیسی نیز وجود دارد. این کالج در رنکینگ جهانی توانسته است که رتبه ۷۰ را در سال ۲۰۲۴ دریافت کند و به عنوان برترین کالج اروپایی نیز شناخته می‌شود.

کالج بُن (University of Bonn)

تأسیس کالج بُن در آلمان به سال ۱۸۱۸ برمی گردد که جزو مراکز آموزشی دولتی محسوب می‌شود. امکان آموزش در مقاطع ارشد و کارشناسی در هر یک از رشته‌های کالج بُن از علوم انسانی گرفته تا مهندسی و پزشکی وجود دارد. برای اینکه در کالج بُن آموزش ببینید باید مدرک زبان با نمره آیلتس ۶ و تافل ۸۴ را ارائه دهید.

کالج هایدلبرگ (Heidelberg University)

بهترین کالج آلمان یا همان دانشگاه هایدلبرگ، در سال ۱۳۸۶ به عنوان قدیمی‌ترین مرکز آموزشی این کشور تأسیس شد. بیشتر از یک سوم دانشجویان بین‌المللی این کالج در مقطع دکترا آموزش می‌بینند. در کالج هایدلبرگ می‌توانید در هر کدام از رشته‌های روانپزشکی، جامعه‌شناسی، فیزیک و… ادامه تحصیل دهید.

کالج آخن (Aachen University)

کالج آخن، از سایر مراکز تحقیقاتی و آموزشی کشور آلمان محسوب می‌شود. هزاران دانشجوی بین‌الملل با بودجه دولتی در بهترین کالج آلمان یا دانشگاه آخن تحصیل می‌کنند. اگر تصمیم به آموزش در رشته‌های مهندسی را گرفته‌اید، انتخاب کالج آخن بهترین گزینه است. دانشجویان بین‌الملل می‌توانند در هر کدام از رشته‌های مختلف از مهندسی مکانیک گرفته تا کامپیوتر و عمران در کالج آخن ادامه تحصیل دهند. در کالج آخن، بدون پرداخت شهریه و به صورت رایگان می‌توانید در رشته‌های مهندسی آموزش ببینید.

کالج هامبورگ (hamburg)

هامبورگ در لیست معروف‌ترین کالج های کشور آلمان قرار دارد که ساخت آن به سال ۱۹۱۹ برمی‌گردد. اگر قصد تحصیل در بزرگترین مرکز تحقیقاتی و آموزشی آلمان را دارید، هامبورگ بهترین انتخاب است. متقاضیان می‌توانند در کالج هامبورگ در هر یک از رشته‌های مهندسی، فلسفه، تاریخ، حقوق، ادبیات و… آموزش ببینند.

بهترین کالج های آلمان
بهترین کالج های آلمان

کالج لایپزیگ (university of leipzig)

لایپزیگ در لیست قدیمی‌ترین کالج هایی قرار می‌گیرد که در آلمان تأسیس شده‌اند. تأسیس این کالج دولتی آلمانی به سال ۱۴۰۹ بر می‌گردد و دانشجویان می‌توانند به صورت رایگان در آنجا آموزش ببینند. معمولاً بیشتر افراد علاقه‌مند به تحصیل در رشته‌های فیزیک و ادبیات، کالج لایپزیگ را انتخاب می‌کنند.

کالج لودویگ ماکسیمیلیانس (Ludwig Maximilians University )

کالج لودویگ ماکسیمیلیانس از مراکز آموزشی قدیمی آلمان محسوب می‌شود که در زمینه انجام امور تحقیقاتی در رشته‌های علوم انسانی، طبیعی و اجتماعی شهرت زیادی دارد. از آنجایی که این کالج آلمان در قلب شهر مونیخ واقع شده است، دانشجویان بین‌المللی زیادی ترغیب به دریافت پذیرش این دانشگاه شده‌اند.

کالج هومبولت (Humboldt University)

هومبولت در لیست کالج های آلمان قرار دارد که در سال ۱۸۱۰ تأسیس شده است. این دانشگاه به عنوان مرکز آموزشی واقع در قلب برلین، امکان آموزش دانشجویان در رشته‌های مختلف از علوم اجتماعی و طبیعی گرفته تا علوم انسانی را فراهم می‌کند.

کالج های آلمان
کالج لایپزیگ یکی از قدیمی ترین کالج های آلمان است.

برای آشنایی با دوره های آموزشی در آلمان آوسبیلدونگ آلمان را مطالعه کنید.

بازه زمانی درخواست پذیرش کالج در آلمان

به عنوان دانشجوی بین‌الملل می‌توانید دوره تحصیلی خود را در زمستان یا تابستان آغاز کنید. آخرین بازه زمانی ثبت نام در زمستان، ۱۵ ماه جولای است. آخرین مهلت درخواست ثبت‌نام ترم تابستان نیز ۱۵ ماه ژانویه است. البته، این بازه زمانی با توجه کالج مورد نظر متفاوت خواهد بود. سعی کنید که تاریخ‌های ثبت نام را از طریق سایت رسمی دانشگاه‌ها بررسی کنید.

مدارک لازم برای تحصیل در آلمان

هر یک از دانشگاه‌های آلمانی برای پذیرش در رشته‌ها و مقاطع مختلف از دانشجویان درخواست می‌دهند که مدارک لازم را آماده کنند. به طور کلی، به منظور اخذ پذیرش در دانشگاه‌های آلمانی باید اسنادی از قبیل مدرک تحصیلی قبلی، ریز نمرات، مهارت زبانی، انگیزه‌نامه، توصیه‌نامه و… را به کالج موردنظرتان ارائه دهید. به خاطر داشته باشید که اسناد و مدارک‌تان باید به زبان آلمانی یا انگلیسی ترجمه رسمی شده باشند تا مورد تأیید قرار بگیرند.

با شرایط اپلای کالج آلمان بیشتر آشنا شوید!

لیست کالج های آلمان
هر چقدر معدل‌تان بیشتر باشد، امکان موافقت با اپلای کالج بیشتر خواهد بود

اگر میخواهید آلمان را به عنوان مقصد مهاجرتی خود انتخاب کنید مقاله مزایا و معایب زندگی در آلمان را از دست ندهید.

به منظور درخواست برای اپلای کالج آلمان، باید شرایط و الزامات خاصی را رعایت کنید؛ اما شاید اطلاعاتی درباره شرایط اپلای کالج آلمان نداشته باشید. به همین خاطر، در این بخش از مقاله به بررسی جامع اطلاعات لازم درباره الزامات اپلای کالج آلمان می‌پردازیم. قبل از تصمیم به آغاز فرایند درخواست بهتر است که به این الزامات توجه داشته باشید.

شرط معدل

اگر رویای آموزش در کالج های معتبر آلمان را دارید، باید معدل بسیار بالایی داشته باشید. در واقع، هر چقدر معدل‌تان بیشتر باشد، امکان موافقت با درخواست‌تان بیشتر خواهد بود. بیشتر کالج‌های آلمان برای تحصیل در مقاطع مختلف، معمولاً دانشجویان با معدل ۱۵ به بالا را پذیرش می‌کنند.

تمکن مالی

یکی از معیار‌ها برای پذیرش در کالج های آلمان و دریافت ویزای تحصیلی این کشور، برخورداری از تمکن مالی کافی است. برای اینکه به عنوان دانشجو در کالج‌های آلمانی ادامه تحصیل دهید، باید به میزان حداقل ۹۰۰ یورو تمکن مالی ماهیانه در سال ۲۰۲۴ داشته باشید. در واقع، دانشجو باید مبلغی را به صورت مسدود در حساب بانکی خود نگه دارد. در کل، متقاضیان به صورت سالیانه باید مبلغی به اندازه حدود ۱۱ هزار یورو در حساب خود داشته باشند. مسدودی حساب بانکی‌تان باید به میزانی باشد که هزینه زندگی شما در آلمان را تا مدت یکسال تأمین کند.

مدرک زبان

از سایر شرایط کالج آلمان می‌توان به داشتن مدرک زبان اشاره کرد. معمولاً برای پذیرش در کالج‌های دولتی این کشور باید مدرک زبان آلمانی در سطح B1 را ارائه دهید. برای آموزش در برخی از کالج‌های خصوصی آلمان هم باید مدرک زبان انگلیسی با نمره آیلتس ۶ داشته باشید.

روند درخواست برای ثبت نام در کالج آلمان

برای اینکه در کالج آلمان ثبت نام کنید، باید چند مرحله را برای دریافت پذیرش در دانشگاه مدنظر خود پشت سربگذارید. در ابتدا باید در بازه زمانی مشخص از طریق سایت رسمی کالج آلمان برای دریافت پذیرش اقدام کنید.

تکمیل و ارسال فرم درخواست

برای پذیرش در هر یک از مقاطع تحصیلی باید فرم مخصوص را تکمیل کنید؛ این پروسه می‌تواند کمی زمانبر باشد. فرم‌ها را از سایت کالج دریافت کنید؛ معمولاً کپی پاسپورت و مدارک شناسایی‌تان برای تکمیل فرم‌ها لازم است. به علاوه، متقاضیان باید اسنادی ارائه دهند که نشان دهنده واجد شرایط بودن آن‌ها برای پذیرش در کالج مدنظر است. تمام مدارک تحصیلی، گواهینامه‌ها و… را آماده کنید. بعد از اینکه فرم را تکمیل کردید، باید در اسرع وقت برای ارسال آن اقدام کنید. در صورتی که متقاضی تحصیل در ماه زمستان هستید، فرم‌ها را تا تاریخ ۱۵ جولای ارسال کنید.

شرکت در آزمون ورودی

از سایر مراحل ثبت نام در کالج آلمان می‌توان به شرکت در آزمون ورودی اشاره کرد. شما به عنوان متقاضی تحصیل در آلمان باید در آزمون‌های ورودی Aufnahmetest نمره قابل قبول را دریافت کنید. آزمون‌های ورودی کالج‌های آلمان در بازه‌های زمانی مختلف با توجه به رشته و مقطع تحصیلی برگزار میشوند. در جدول زیر، لیستی از آزمون‌های ورودی کالج‌های آلمان را برای شما تهیه کرده‌ایم:

آزمون ورودی رشته تحصیلی
آزمون G-KURS آزمون ورودی متقاضیان رشته هنر و انسانی
آزمون W-KURS آزمون ورود به رشته‌های مدیریت و اقتصاد
آزمون T-KURS آزمون ورودی برای متقاضیان رشته‌های مهندسی
آزمون M-KURS آزمون ورودی برای رشته‌های پزشکی

دریافت نامه پذیرش کالج

بعد از بررسی مدارک‌تان توسط کالج موردنظر، نتایج از طریق ‌ایمیل یا پست به شما اطلاع‌رسانی می‌شود. در واقع، اخذ نامه پذیرش کالج در آلمان، شرط ورود شما به این کشور جهت ادامه تحصیل است.

اخذ ویزای دانشجویی

یکی از مراحل ثبت نام در کالج‌های آلمانی، دریافت ویزای دانشجویی این کشور است. پروسه اخذ روادید تحصیلی این کشور، معمولاً ۱ الی ۳ ماه زمان می‌برد. مسلماً بدون دریافت ویزا نمی‌توانید برای ثبت نام در کالج آلمان درخواست دهید. جهت دریافت راهنمایی برای اخذ ویزای تحصیلی آلمان می‌توانید با کارشناسان مهاجرتی در تماس باشید.

معرفی بهترین کالج آلمان
معرفی بهترین کالج آلمان

هزینه کالج در آلمان

یکی از دغدغه‌ها و چالش‌های ذهنی بسیاری از مهاجرین، میزان هزینه کالج در آلمان است. هزینه کالج در آلمان برای تحصیل در رشته‌های برتر دانشگاه‌های خصوصی به میزان سالیانه ۲۰ الی ۶۰ هزار یورو تعیین شده است. اما در کالج‌های دولتی، امکان تحصیل بدون پرداخت هزینه نیز وجود دارد. رایگان بودن هزینه‌های تحصیل در کالج‌های دولتی آلمان باعث شده است که مهاجرین بیشتری جذب این کشور شوند.

تحصیل در کالج آلمان با بورسیه

برای اینکه در کالج‌های خصوصی آلمانی آموزش ببینید، می‌توانید بورسیه شوید. بورسیه تحصیلی داد (DAAD)، کمک هزینه‌ای است که به صورت ماهیانه به مبلغ تقریباً ۹۰۰ یورو به دانشجویان اعطاء می‌شود. البته، این مبلغ برای دانشجویان دوره دکتری بیشتر از سایر مقاطع خواهد بود.

مزیت‌های تحصیل در کالج های کشور آلمان

مزیت های تحصیل در کالج های کشور آلمان

شاید این برای شما نیز جای سؤال باشد که چرا آمار مهاجرت دانشجویی به آلمان روز به روز در حال افزایش است؟ در ادامه، لیستی از دلایل و مزایای انتخاب آلمان به عنوان مقصد مهاجرت تحصیلی را برای شما تهیه کرده‌ایم.

  • تحصیل با هزینه کم یا به صورت رایگان
  • امکان کار در حین تحصیل
  • امکان مسافرت با ویزای دانشجویی به سایر نقاط اروپا
  • اخذ بورسیه تحصیلی
  • اشتغال راحت بعد از فارغ التحصیلی

سخن آخر

هنگام تصمیم به پذیرش کالج آلمان، گزینه‌های مختلفی خواهید داشت و باید بر حسب شرایط، بودجه، رشته و مقطع دلخواه‌تان، یکی از آن‌ها را انتخاب کنید. از برترین کالج‌های آلمانی می‌توان به لایپزیگ، هومبولت، هامبورگ، آخن و هایدلبرگ اشاره کرد. برای اینکه در هر یک از کالج‌های آلمانی ادامه تحصیل دهید، باید ویزای تحصیلی آلمان را دریافت کنید. اما روند اخذ روادید این کشور شاید برای همه افراد خیلی راحت نباشد؛ به همین خاطر بهتر است که از مشاورین خبره مهاجرتی کمک بگیرید. النورا از صفر تا صد روند اخذ روادید آلمان همراه شما خواهد بود؛ پس پروسه اخذ ویزا را به کارشناسان حقوقی این مجموعه محول کنید.

همین حالا با ما رایگان مشاوره کنید

سوالات متداول

در قسمت زیر به برخی از پرسش‌های متداول درباره «بهترین کالج آلمان» پاسخ دادیم:

۱. آیا متقاضیان به منظور آموزش در کالج‌های آلمان باید حتماً به زبان آلمانی مسلط باشند؟

بله؛ اگر قصد آموزش در هر یک از رشته‌ها و مقاطع تحصیلی در کالج‌های آلمان را دارید، باید مدرک زبان آلمانی در سطح B2 را ارائه دهید.

۲. آیا دانشجویان می‌توانند پس از فارغ التحصیلی از کالج‌های آلمان برای اخذ اقامت دائم درخواست دهند؟

بله؛ در صورت یافتن شغل بعد از فارغ التحصیلی از کالج‌های آلمان، دانشجویان می‌توانند برای تبدیل ویزای تحصیلی به روادید کاری اقدام کنند.

۳. آیا با ویزای توریستی، امکان تحصیل در کالج‌های آلمان وجود دارد؟

خیر؛ شما نمی‌توانید با ویزای توریستی، در کالج‌های این کشور ادامه تحصیل دهید. متقاضیان باید برای دریافت ویزای تحصیلی این کشور اقدام کنند.

۴. چرا بسیاری از دانشجویان بین‌الملل تصمیم می‌گیرند که به آلمان مهاجرت کنند؟

در واقع، هزینه رایگان ثبت نام در دانشگاه‌های دولتی، امکان کار در حین تحصیل و مسافرت راحت با ویزای دانشجویی باعث شده است که دانشجویان بین‌المللی، مهاجرت به آلمان را انتخاب کنند.

۵.متقاضیان چه موقع می‌توانند برای دریافت پذیرش کالج‌های آلمان درخواست دهند؟

ماه‌های جولای و ژانویه، بهترین بازه زمانی برای دریافت پذیرش کالج‌های آلمان هستند.