مقدمه‌‌‌‌ی زندگی دانشجویی در نروژ

نروژ یکی از کشورهای پیشرفته است که همواره در تلاش است تا به دانشجویان آموزش با کیفیت بالا را ارائه دهد. همچنین بسیاری از مؤسسات آموزش عالی خصوصی نیز وجود دارد که دانشجویان بسیاری را به خود جذب کرده است. عوامل مختلفی باعث شده است که مهاجرت تحصیلی به نروژ همواره یک گزینه عالی برای علاقه‌مندان به تحصیل باشد و زندگی دانشجویی در نروژ را جذاب کند.

 

اگر بخواهیم موسسات آموزشی نروژ را رتبه‌بندی کنیم؛ ۴ دانشگاه نروژ در لیست ۵۰۰ دانشگاه برتر جهان بر اساس سیستم رتبه‌بندی QS در سال ۲۰۲۲ قرار گرفته اند. بالاترین رتبه مربوط به دانشگاه اسلو است که در جایگاه ۱۰۱ قرار دارد. رتبه بعدی مختص دانشگاه برگن است که در مقام ۲۰۷ ایستاده است.

 

سه نوع موسسه آموزش عالی دولتی در نروژ وجود دارد که عبارت اند از:

دانشگاه‌ها
کالج‌های دانشگاهی
کالج‌های دانشگاهی تخصصی

 

به طور کلی کشور نروژ برای تحصیل، گزینه‌ای عالی به نظر می‌رسد. با ما همراه باشید تا هزینه زندگی دانشجویی در نروژ را با هم بررسی کنیم و ببینیم زندگی دانشجویی در نروژ یا کانادا کدام بهتر است؟

زندگی دانشجویی در نروژ

دانشگاه‌های دولتی نروژ حتی از دانشجویان بین‌المللی هم شهریه دریافت نمی‌کنند! از این رو این امر سبب شده تا زندگی دانشجویی در نروژ بسیار آسان باشد. بسته به جایی که برای تحصیل انتخاب می‌کنید، ممکن است از شما خواسته شود که هزینه کمی در هر ترم بپردازید، اما معمولاً این مبالغ بسیار پایین است. این هزینه‌ها که در طول ترم گرفته می‌شود معمولا برای عضویت در اتحادیه دانشجویی، دسترسی به خدمات بهداشتی، مشاوره و ورزش است. البته به زودی ممکن است تحصیل در کشور نروژ دیگر رایگان نباشد.

کارت دانشجویی دانشجویان کشور نروژ و مزایای آن

کارت دانشجویی شما می‌تواند هزینه‌های حمل و نقل عمومی را کاهش دهد و برای موزه‌ها و گالری‌های هنری به شما تخفیف دهد. برخی از دوره‌ها در مؤسسات دولتی وجود دارد که ممکن است مجبور شوید برای آنها هزینه کنید، اما این دوره‌ها نادر هستند و معمولاً در سطح کارشناسی ارشد برگزار می‌شوند.

هزینه های تحصیلی در نروژ و بورسیه های دانشگاهی

در صورتی که تحصیل در یک موسسه خصوصی را انتخاب کنید، باید هزینه‌های تحصیل را پرداخت کنید و این هزینه‌ها در هر موسسه متفاوت است. برخی از بورسیه‌های تحصیلی برای دانشجویان اتحادیه اروپا (EEA) و دانشجویان بین‌المللی وجود دارد، مطمئن شوید پیش از انتخاب موسسه مورد نظر خود، واجدالشرایط این بورسیه‌های تحصیلی هستید.

تصویری از پول نروژ بر روی پرچم این کشور برای عنوان هزینه های تحصیلی در نروژ و بورسیه های دانشگاهی انتخاب شده است.
هزینه زندگی دانشجویی در نروژ به دلیل شهریه‌های بسیار پایین دانشگاه‌های این کشور، مقرون به صرفه محسوب می‌شود

 

هزینه زندگی دانشجویی در نروژ به محل زندگی شما در نروژ بستگی دارد. هزینه در شهرهای بزرگتر معمولاً گرانتر از شهرهای کوچکتر خواهد بود. دانشجویان کشورهای اتحادیه اروپا می‌توانند بدون مجوز، به انجام کار پاره وقت مشغول شوند. در صورتی که در بسیاری از کشورها، قبل از اینکه دانشجویان بخواهند کار پاره‌وقت پیدا کنند، ملزم به درخواست مجوز کار از سوی دانشگاه یا موسسات دانشگاهی خواهند بود!

 

در بسیاری از این دانشگاه‌ها، کار دانشجویی به صورت مشروط است. مثلاً گاهی به دانشجویان اجازه داده می‌شود تا در طول ترم تا سقف ۲۰ ساعت در هفته کار کنند. همچنین دانشجویان در ایام تعطیل مجازند تا به صورت تمام وقت کار کرده و کسب درآمد کنند تا زندگی دانشجویی در نروژ برای آن‌ها سخت نباشد.

ویزای دانشجویی نروژ

تمامی دانشجویانی که مایل به تحصیل در دانشگاه‌های نروژی هستند؛ باید ویزای تحصیلی دریافت کنند که به صورت مجوز اقامت دانشجویی ارائه می‌شود. اگر از یکی از کشورهای منطقه اقتصادی اروپا هستید، لازم نیست قبل از رسیدن به نروژ برای اجازه اقامت اقدام کنید، اما باید این کار را ظرف مدت سه ماه پس از ورود خود به این کشور انجام دهید.
اگر اهل هر کشور دیگری هستید، قبل از سفر به نروژ باید برای اجازه اقامت اقدام کنید. این کار را می‌توان در سفارت یا کنسولگری نروژ در کشور خود انجام داد. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد مجوزهای اقامت دانشجویی می‌توانید به وب سایت اداره مهاجرت نروژ (UDI) مراجعه فرمایید.

تصویری از جمله ی اپلای برای نروژ در کنار پرچم این کشور برای عنوان ویزای دانشجویی نروژ انتخاب شده است.
برای دریافت ویزای دانشجویی کشور نروژ، ابتدا باید در یک رشته تحصیلی در کالج یا دانشگاه‌های نروژ پذیرفته شده باشید

 

ارائه مدرک به زبان نروژی و انگلیسی در موسسات نروژ بسیار رایج است. جمع کثیری از مردم در این کشور به خوبی انگلیسی صحبت می‌کنند. اگر قصد تحصیل در این کشور را دارید، ممکن است مجبور شوید مدارکی دال بر اثبات مهارت زبانی خود ارائه دهید. اگر شرایط زبان را برآورده نکنید، ممکن است موسسه مورد نظر شما، دوره‌های زبان را برای کمک به پیشرفتتان ارائه دهد. برخی از مدارک تحصیلی شما را ملزم به داشتن دانش پیشرفته از زبان نروژی می‌کند و اینها معمولاً شامل یک دوره زبان یک ساله برای غیرنروژی زبانان می‌شود.

 

حتی اگر به زبان انگلیسی تسلط کافی داشته باشید و بخواهید به این زبان در کشور نروژ تحصیل کنید؛ باز هم باید تلاش کنید تا حد ممکن نروژی را یاد بگیرید. برقراری ارتباط با افراد محلی و سایر دانشجویان بهترین راه برای تمرین و یادگیری زبان نروژی است. تسلط کافی به زبان این کشور، زندگی دانشجویی در نروژ را آسان‌تر می‌کند و همچنین در CV رزومه شما جزو نقاط قوت به حساب می‌آید!

زندگی دانشجویی در نروژ یا کانادا کدام بهتر است؟

چنانچه بخواهیم به مقایسه آب و هوای این دو کشور بپردازیم؛ شاید کمی دشوار باشد! چرا که نروژ و کانادا هر دو در مناطق مختلف، از آب و هوای متفاوتی با شرایط گوناگون برخوردارند. اما به عنوان یک قاعده، می‌توان با اطمینان گفت که اکثر شهرهای بزرگ کانادا زمستان‌های سخت‌تر و تابستان‌های گرم‌تری نسبت به بسیاری از شهرهای بزرگ نروژ دارند. هالیفاکس را می‌توان یکی از شهرهای دانشجویی کانادا با نزدیک ترین آب و هوا به اسلو در نظر گرفت.
از نظر هزینه‌های زندگی باید گفت؛ زندگی در نروژ با دستمزد نروژی از نظر قدرت خرید، با زندگی در کانادا با دستمزد کانادایی نسبتاً یکسان است.

کلام پایانی

در پایان باید گفت که زندگی دانشجویی در هر دو کشور خوب به نظر می‌رسد و بستگی به این دارد که شما چه شرایطی را برای تحصیل مد نظر دارید. انتخاب بسته به الوویت‌های دانشجویی متفاوت است و دانشجویان باید بتوانند بر اساس اهداف گوناگون خود، کشور مورد نظرشان را برگزینند. برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص صفر تا صد زندگی دانشجویی در خارج از کشور با کارشناسان ما در النورا در ارتباط باشید.

همین حالا با ما رایگان مشاوره کنید

سوالات متداول (Frequently Asked Questions)

برخی از سوالات متداول درباره زندگی دانشجویی در نروژ سال ۲۰۲۲ و پاسخ‌های مربوط به آن‌ها را اینجا با شما به اشتراک گذاشتیم.

آیا نروژ مکان خوبی برای زندگی برای دانشجویان بین المللی است؟

نروژ از نظر ثروت، آموزش، سلامت و امنیت به عنوان یکی از بهترین کشورهای جهان شناخته می شود.

آیا زندگی دانشجویی در نروژ گران است؟

به عنوان یک دانش آموز به حداقل حدود ۷۰۰۰-۹۰۰۰ کرون در ماه نیاز دارید تا هزینه های اولیه خود را پوشش دهید.

آیا کار در نروژ به عنوان یک دانشجوی بین المللی آسان است؟

تعداد محدودی شغل برای دانشجویان بدون دانش نروژی وجود دارد. بنابراین شما باید پول کافی برای زندگی پس از الزامات UDI داشته باشید، بدون اینکه به شغل پاره وقت در حین تحصیل متکی باشید.