تکمیل فرم درخواست ویزای شینگن از مراحل مهم درخواست ویزای شینگن است. برای سفر به ۲۷ کشور اروپایی عضو شینگن، نیاز به این ویزا دارید. در فرم ویزای شینگن اطلاعات شخصی و اطلاعات مربوط به سفرتان را باید بنویسید. برای تایید ویزا، تکمیل فرم درخواست ویزای شینگن ضروری است. فرم برای درخواست ویزا برای همه کشورهای عضو شینگن یکسان است.

راهنمای تکمیل فرم ویزای شینگن

برای تکمیل فرم درخواست ویزای شینگن باید به ۳۲ سوال پاسخ دهید. در ادامه به بررسی سوالات و جوابی که باید به آن‌ها بدهید می‌پردازیم.
سوال جواب
۱  Surname (Family name) نام خانوادگی که اکنون دارید را بنویسید.
۲ Surname at birth – Former family name نام خانوادگی هنگام تولد خود را بنویسید.
۳ First name نام خود را مطابق با پاسپورت بنویسید. نام خانوادگی خود را به هیچ وجه در این بخش ننویسید.
۴ Date of birth تاریخ تولد خود را در این بخش بنویسید. ترتیب نوشتن سال/ماه/ روز است.
۵ Place of birth محل تولد خود را بنویسید.
۶ Country of birth کشوری که در آن بدنیا آمده‌اید را بنویسید.
۷ Current nationality ملیت خود را بنویسید. برای تکمیل فرم درخواست ویزای شینگن، این بخش باید مطابق با ملیت در پاسپورت باشد. اگر دو تابعیتی هستید، ملیت درون پاسپورتی که می‌خواهید استفاده کنید را بنویسید.

Nationality at birth در صورتی که در هنگام تولد ملیت دیگری داشته‌اید، آن را در این بخش بنویسید.

Other nationalities ملیت‌های دیگر خود را در صورت وجود بنویسید.

۸ Sex جنسیت خود را مطابق پاسپورت بنویسید.
۹ Marital (civil) status مطابق وضعیت تاهل خود، یکی از موارد زیر را انتخاب کنید:

Single مجرد
 Married متاهل
Registered Partnership رابطه رسمی
Separated جدا شده
Divorced طلاق گرفته
Widow بیوه
در صورتی که هیچ یک از موارد بالا برای شما صادق نیست، گزینه Other را انتخاب کرده و وضعیت تاهل خود را شرح دهید.
۱۰ Parental authority اگر متقاضی تکمیل فرم درخواست ویزای شینگن زیر سن قانونی باشد، لازم است که والدین یا قیم قانونی او همراه او باشند. نام خانوادگی والدین یا قیم، نام، آدرس (در صورت متفاوت بودن با متقاضی)، شماره تلفن، آدرس ایمیل و ملیت والدین یا قیم را در این قسمت بنویسید.
۱۱ National identity number در این قسمت، کد ملی را مطابق شناسنامه بنویسید.
۱۲ Type of travel document از میان گزینه󠀠‌های ارائه شده، نوع سند مسافرتی را که برای ورود به کشور مورد نظر استفاده می󠀠کنید، انتخاب کنید. اگر هیچ کدام برای شما صدق نمی󠀠کند، Other Travel Document را انتخاب کنید و نوع سند مسافرتی خود را مشخص کنید.
۱۳ Number of travel document شماره پاسپورت یا سند مسافرتی خود را در این بخش بنویسید. این عدد معمولا در صفحه اول و در کنار عکس و مشخصات قرار دارد.
۱۴ Date of issue تاریخ صدور پاسپورت یا سند مسافرتی خود را در این قسمت بنویسید.
۱۵ Validity تاریخ انقضای پاسپورت یا سند مسافرتی خود را بنویسید.
۱۶ Issued by کشور صدور پاسپورت یا سند مسافرتی را بنویسید.
۱۷ Personal data of the family member who is an EU, EEA or CH citizen if applicable اگر یکی از اعضای فامیل درجه یک شهروند یکی از کشورهای EU، EEA یا CH است، برای تکمیل فرم درخواست ویزای شینگن باید نام خانوادگی، نام، تاریخ تولد، ملیت،و همچنین شماره شناسه ملی او را در این قسمت بنویسید. اگر کسی را ندارید، بنویسید «N/A» یا «Not Applicable».
۱۸ Family relationship with an EU, EEA or CH citizen if applicable اگر یکی از اعضای فامیل درجه یک شهروند یکی از کشورهای EU، EEA یا CH است، رابطه خانوادگی خود را با آن󠀠ها از میان گزینه󠀠‌های ارائه شده انتخاب کنید. اگر این مورد برای شما صدق نمی󠀠کند، بنویسید «N/A» یا «Not Applicable».
۱۹ Applicant’s home address and email address
در این بخش از تکمیل فرم درخواست ویزای شینگن، باید آدرس منزل و آدرس ایمیل خود را بدون غلط و کامل بنویسید.
Telephone no.شماره تلفن منزل را با کد کشور بنویسید.
۲۰ Residence in a country other than the country of current nationality اگر اقامت یک کشور به جز کشور محل تولد خود را دارید، نام کشور را به همراه شماره کارت اقامت خود بنویسید.
۲۱ Current occupation عنوان شغل فعلی خود در زمان تکمیل فرم درخواست ویزای شینگن را مطابق قرارداد کاری یا هر مدرک دیگری که نشان از اشتغال شما دارد، بنویسید. در صورتی که بیکار هستید، نویسید «N/A» یا «Not Applicable».
۲۲ Employer and employer’s address and telephone number. For students, name and address of educational establishment نام کارفرما خود را به همراه آدرس و شماره تلفن در این قسمت بنویسید. در صورتی که دانش󠀠آموز هستید، برای تکمیل فرم درخواست ویزای شینگن، نام، آدرس و شماره تماس محل تحصیل را بنویسید.
۲۳ Purpose(s) of the journey از میان گزینه󠀠‌های موجود، دلیل خود را برای سفر به منطقه شینگن انتخاب کنید.
۲۴ Additional information on purpose of stay در این بخش، برای تکمیل فرم درخواست ویزای شینگن باید توضیحات بیشتری از هدف سفر خود را ارائه کنید. به طور مثال، «من می󠀠󠀠󠀠󠀠󠀠󠀠󠀠󠀠󠀠󠀠󠀠خواهم خواهرم را که به تازگی زایمان کرده است را ببینم. می󠀠خواهم خواهر زاده󠀠󠀠‌ام را ببینم.»
۲۵ Member State of main destination (and other Member States of destination, if applicable) کشور عضو شینگنی را که قرار است بیشترین زمان را در آن بگذرانید یا برای هدف اصلی سفر به آنجا می󠀠روید را بنویسید.
۲۶ Member State of first entry کشور عضو شینگنی را که از طریق ان وارد منطقه شینگن می شوید را بنویسید.
۲۷ Number of entries requested در این بخش، باید انتخاب کنید که چند بار می󠀠󠀠󠀠󠀠󠀠خواهید با استفاده از یک ویزا، وارد منطقه شوید. اگر ورود چندگانه را انتخاب می󠀠کنید، باید با مدارک محکم دلیل این انتخاب را به مسئولین نشان دهید.

Intended date of arrival of the first intended stay in the Schengen area: Intended date of departure from the Schengen area after the first intended stay: تاریخ ورود و خروج اولین ورود خود به منطقه شینگن را بنویسید. فرمت تاریخ باید به صورت سال/ماه/ روز باشد.

۲۸ Fingerprints collected previously for the purpose of applying for a Schengen visa
اگر قبلا برای درخواست ویزای شینگن، اثر انگشت خود را ثبت کرده󠀠اید، در این بخش «YES» را انتخاب کنید و سوال بعدی را جواب دهید. در غیر این صورت، آن را خالی بگذارید.
Date, if known. Visa sticker number, if known در صورتی که جواب شما به سوال قبل بله بود، تاریخ ثبت اثر انگشت خود را به همراه شماره برچسب ویزا را در این بخش بنویسید.
۲۹ Entry permit for the final country of destination, where applicable اگر بعد از خروج از منطقه شینگن، مقصد بعدی شما با کشور محل تولد متفاوت است، باید مدارک معتبری را ارائه دهید که نشان دهد مجاز به ادامه سفر خود به خارج از منطقه شینگن هستید. به عنوان مثال، اگر شما یک شهروند مکزیکی هستید که با ویزای کاری معتبر در کانادا زندگی می󠀠کند، باید مجوز کار خود را به عنوان مدرکی ارائه دهید که نشان دهد می󠀠توانید از منطقه شینگن دوباره وارد کانادا شوید.
۳۰ Surname and first name of the inviting person(s) in the Member State(s). If not applicable, name of hotel(s) or temporary accommodation(s) in the Member State(s)
در صورت داشتن دعوتنامه از طرف شهروند منطقه شینگن، باید اطلاعات شخصی چون نام و نام خانوادگی، آدرس و … را در این بخش وارد کنید. اگر قرار است به کشورهای مختلف منطقه سفر کنید، نام و اطلاعات تمامی میزبان󠀠های خود را باید بنویسید.
اگر در هتل می󠀠مانید، نام هتل را برای هر کشوری که به آن سفر می󠀠کنید را بنویسید.
۳۱ Name and address of inviting company/organization اگر از طرف یک سازمان یا شرکت به کشور عضو شینگن دعوت شده󠀠اید، نام و نام خانوادگی، آدرس، شماره تماس و ایمیل نماینده شرکت را بنویسید. شماره تماس سازمان یا شرکت را هم بنویسید.
۳۲ Cost of traveling and living during the applicant’s stay is covered از میان گزینه‌هایم وجود، روش تامین هزینه󠀠های سفر خود را بنویسید. دو گزینه اصلی، «تامین مخارج توسط درخواست󠀠دهنده» و «تامین مخارج توسط سازمان یا شرکت» هستند. طریقه تامین مالی (نقدی یا از طریق سیستم بانکی) را هم باید ذکر کنید. توجه داشته باشید که در هنگام مصاحبه ویزای شینگن باید بتوانید برای تمامی جواب های این فرم مدارک معتبر ارائه کنید.
اگر میخواهید ویزای شینگن بگیرید بهتر است ابتدا مقاله انواع ویزای شینگن را مطالعه کنید تا با آگاهی بیشتر اقدام کنید.

راهنمای تصویری تکمیل فرم درخواست ویزای شینگن

برای تکمیل فرم درخواست ویزای شینگن می‌توانید از تصاویر زیر کمک بگیرید:
تکمیل فرم درخواست ویزای شینگن
راهنمای تصویری تکمیل فرم درخواست ویزای شینگن – تصویر اول
پر کردن فرم ویزای شنگن
راهنمای تصویری تکمیل فرم درخواست ویزای شینگن – تصویر دوم

 

فرم ویزای شینگن
راهنمای تصویری تکمیل فرم درخواست ویزای شینگن – تصویر سوم

با استفاده از این تصاویر و توضیحات ارائه شده در جدول، می‌توانید به راحتی به تکمیل فرم درخواست ویزای شینگن بپردازید.

تاریخ و امضا

پس از تکمیل فرم درخواست ویزای شینگن، باید آن را امضا کرده و تاریخ بزنید.
  • مکان و زمان. محل و تاریخ تکمیل فرم درخواست ویزای شینگن را بنویسید. مهم نیست اگر چند روز پس از تکمیل فرم درخواست ویزای شینگن آن را ارسال کنید.
  • قبل از ارسال فرم، آن را امضا کنید. متقاضی ویزای شینگن باید فرم را امضا کند. در صورتی که متقاضی زیر سن قانونی است، پدر، مادر یا قیم باید آن را امضا کنند.

اگر ویزای شینگن شما ریجکت شده در مقاله ریجکت شدن ویزای شینگن دلایل این موضوع و اقداماتی که میتوانید برای رفع آن بکنید را بخوانید.

روش های دریافت و تکمیل فرم درخواست ویزای شینگن

برای تکمیل فرم درخواست ویزای شینگن روش‌های زیر وجود دارد:
  • می‌توانید فرم درخواست را پرینت بگیرید. در این روش باید با دست خط خوانا فرم را پر کنید. به دستورالعمل‌ها دقت کنید.
  • برای برخی از کشورهای منطقه شینگن می‌توانید فرم را به صورت آنلاین پر کنید. این فرم قابلیت چاپ کردن هم دارد. برای تکمیل فرم درخواست ویزای شینگن به صورت آنلاین، به وب‌سایت کنسولگری یا سفارت کشور عضو شینگن مراجعه کنید.
  • برخی از کشورهای عضو شینگن برای راحتی تکمیل فرم درخواست ویزای شینگن، از PDF قابل ویرایش استفاده می‌کنند. می‌توانید این فرم را دانلود کنید، آن را در رایانه خود باز کنید و اطلاعات خود را مستقیماً در فیلدها تایپ کنید.

توجه به این نکته مهم است که گزینه‌های موجود ممکن است بسته به شرایط خاص کشور شینگن که برای آن درخواست می‌دهید متفاوت باشد. بنابراین، توصیه می‌شود برای دریافت دقیق‌ترین و به‌روزترین اطلاعات در مورد فرآیند درخواست، به وب‌سایت رسمی کنسولگری یا سفارت کشور مورد نظر مراجعه کنید یا با آنها تماس بگیرید.

اگر برای مصاحبه دریافت ویزای شینگن آماده می‌شوید بهتر است نکات مقاله مصاحبه ویزای شینگن را از دست ندهید.

تکمیل فرم ویزای شینگن
روش تکمیل فرم درخواست ویزای شینگن

اگر میخواهید برای گرفتن ویزای توریستی اروپا دعوتنامه بنویسید مقاله انواع دعوتنامه ویزای شینگن به شما کمک میکند.

نکاتی در مورد نحوه تکمیل فرم درخواست ویزای شینگن

هنگام تکمیل فرم درخواست ویزای شینگن، موارد زیر را در نظر داشته باشید:

  • دستورالعمل‌های تکمیل فرم درخواست ویزای شینگن را با دقت بخوانید. دستورالعمل‌های ارائه شده برای هر بخش را با دقت بخوانید.
  • دقیق و منسجم باشید. اطمینان حاصل کنید که تمام اطلاعاتی که ارائه می‌دهید دقیق بوده و با جزئیات مندرج در پاسپورت متقاضی مطابقت دارد. از قالب و املای یکسانی برای نام، تاریخ و آدرس خود در سراسر فرم استفاده کنید.
  • تمام فیلدهای اجباری را تکمیل کنید. تمام فیلدهای مورد نیاز را پر کنید. هیچ بخشی را خالی نگذارید. اگر سوالی در مورد شما صدق نمی‌کند، به جای آن «N/A» یا «Not Applicable» را بنویسید.
  • از دست خط واضح و خوانا استفاده کنید. اگر فرم را با دست پر می‌کنید از دست‌خطی منظم و خوانا استفاده کنید. برای اطمینان از خوانایی، از خط‌های پیچیده استفاده نکنید.
  • قبل از ارسال، اطلاعات فرم را به طور کامل بررسی کنید. اشتباه نوشتن اطلاعات می‌تواند پردازش درخواست شما را به تاخیر بیاندازد یا حتی منجر به رد شدن آن شود.
  • در صورت نیاز از افراد با تجربه کمک بگیرید اگر هنگام پر کردن فرم شک یا ابهامی دارید، با کنسولگری یا سفارت مشورت کنید یا از مشاور ویزا یا وکیل مهاجرت کمک بگیرید.
همین حالا با ما رایگان مشاوره کنید

سوالات متداول

در قسمت زیر به برخی از پرسش‌های متداول درباره «فرم درخواست ویزای شینگن» پاسخ دادیم:

۱. آیا فرم را حتماً باید به صورت دستی پر کنیم؟

خیر؛ فایل PDF فرم درخواست ویزای شینگن را می‌توانید از سایت سفارت کشور مد نظر دریافت کنید. برخی از سفارت‌ها هم فرم اینترنتی را برای تسریع روند درخواست ارائه می‌دهند.

۲. اگر متقاضی ویزای شینگن زیر سن قانونی باشد، چه کسی باید فرم را امضا کند؟

پدر، مادر و قیم در این صورت باید به تکمیل فرم درخواست ویزای شینگن پرداخته و آن را امضا کنند.

۳. آیا تکمیل همه بخش‌های فرم درخواست ویزای شینگن ضروری است؟

بله؛ در صورتی که بخشی از فرم درخواست ویزای شینگن برای شما صادق نبود، «N/A» یا «Not Applicable» را بنویسید.