مقدمه‌ی روش‌های مهاجرت به پرتغال

اگر قصد مهاجرت به پرتغال و أخذ اقامت پرتغال را دارید، لازم است تا شرایط مهاجرت به پرتغال و اقامت این کشور را بدانید. قوانین مهاجرت بسته به ملیت شما، هدف اقامت شما و مدت زمان مورد نظر شما در پرتغال متفاوت است. چنانچه قصد دارید در موردانواع روش‌های مهاجرت به پرتغال، بیشتر بدانید با ما در ادامه همراه باشید.

نگاهی اجمالی به کشور پرتغال

تصویری از نام کشور پرتغال برای عنوان نگاهی اجمالی به کشور پرتغال انتخاب شده است.
پرتغال (Portugal) بانام رسمی جمهوری پرتغال (Portuguese Republic) کشوری است در جنوب غربی اروپا

 

پرتغال با آب و هوای گرم، غذاهای خوش عطر و طعم، کیفیت بالای زندگی و… به مکانی محبوب برای مهاجران تبدیل شده است. این کشور به مهاجران دسترسی خوبی به خدمات اقامتی، رفاهی و آموزشی می دهد. اکثر مهاجران در شهرهای بزرگ مانند لیسبون، فارو، ستوبال و پورتو زندگی می‌کنند. برزیل، مستعمره سابق پرتغال، بیشترین جمعیت مهاجر را در این کشور دارد. همچنین چینی‌ها و اروپایی‌ها (به ویژه از بریتانیا، اوکراین و فرانسه) به وفور در این کشور دیده می‌شوند.

سیستم مهاجرت به پرتغال مشابه بسیاری از کشورهای عضو اتحادیه اروپا است. اگرچه شهروندان اتحادیه اروپا برای تردد در کشورهای عضو منطقه شنگن مثل پرتغال آزادی حرکت دارند، با این حال، اتباع غیر اتحادیه اروپا لازم است تا برای کار، تحصیل، ملحق شدن به خانواده یا بازنشستگی و دیگر موارد برای گرفتن ویزا پرتغال اقدام کنند. همچنین یک برنامه ویزای طلایی وجود دارد که هدف آن جذب خارجی‌ها با پول، برای سرمایه گذاری در کشور پرتغال است.

چه کسانی به ویزای پرتغال نیاز دارند؟

مانند بسیاری از کشورهای اتحادیه اروپا،. قوانین بستگی به این دارد که آیا شما از شهروندان اتحادیه اروپا هستید یا یک شهروند از کشور ثالث. اتباع غیر اتحادیه اروپا که قصد دارند کمتر از سه ماه در پرتغال اقامت داشته باشند به ویزا نیاز دارند؛ مگر اینکه کشورشان با پرتغال توافق داشته باشد. (کشور ایران در این لیست نیست.)

با این حال، اتباع غیر اتحادیه اروپا که تمایل به اقامت بیش از سه ماه در پرتغال دارند، باید قبل از مهاجرت به پرتغال و ورود به این کشور برای گرفتن ویزای بلند مدت اقدام کنند و پس از ورود برای اقامت پرتغال درخواست دهند.

انواع ویزای پرتغال

تصویری از مهر ویزا در پاسپورت پرتغال برای عنوان انواع ویزای پرتغال انتخاب شده است.
ویزاهای پرتغال به سه دسته کوتاه مدت، موقت و بلند مدت تقسیم می‌شوند

 

سه دسته ویزا برای سفر و مهاجرت به پرتغال وجود دارد؛ که این موارد عبارت اند از:

ویزای کوتاه مدت پرتغال که به عنوان ویزای شینگن نیز شناخته می شود و برای اقامت تا ۹۰ روز است.
ویزاهای اقامت موقت پرتغال که برای اقامت تا یک سال است.
ویزای اقامت بلند مدت پرتغال که برای اقامت بیش از یک سال است.

ویزای کوتاه مدت پرتغال

ویزای شینگن پرتغال یا ویزای کوتاه مدت پرتغال برای اقامت حداکثر تا ۹۰ روز در هر دوره ۱۸۰ روزه است. ویزای کوتاه مدت پرتغال می‌تواند به منظور اهداف گردشگری، دیدارهای خانوادگی، اهداف تجاری، کار موقت، حمل و نقل فرودگاهی یا سایر موارد برای اقامت در پرتغال با ماهیت موقت یا فصلی اعطا شود. ویزای شینگن به شما این امکان را می دهد که در طول مدت ویزا به کشورهای منطقه شینگن سفر کنید.

شما باید حداکثر شش ماه و حداقل ۱۵ روز قبل از سفر خود به پرتغال، درخواست ویزای شینگن را در سفارت پرتغال در کشور خود ارائه دهید. هزینه کلی برای ویزای کوتاه مدت شینگن ۸۰ یورو است. این مبلغ برای کودکان (بین ۶ تا ۱۲ سال)، ۴۰ یورو می‌باشد. همه افرادی که به ویزای کوتاه مدت شینگن نیاز دارند باید فرم درخواست را پر کنند. در اینجا می توانید فرم را به چندین زبان مختلف بیابید.

چه کسانی از پرداخت هزینه ویزای شینگن معاف هستند؟

کودکان زیر شش سال
دانشجویان، فارغ التحصیلان و معلمانی با مقاصد آموزشی یا پرورشی
محققان با اهداف علمی
افراد دارای پاسپورت خدماتی یا دیپلماتیک
اعضای خانواده اتباع اتحادیه اروپا

انواع مختلف ویزای شینگن

تصویری از پرچم اتحادیه شینگن و ویزای شینگن برای عنوان انواع مختلف ویزای شینگن انتخاب شده است.
ویزای شینگن به سه دسته‌ی ویزای یکبار ورود، دو بار ورود و همچنین ویزای مولتی یا بلند مدت تقسیم می‌شود

 

در قسمت زیر به برخی از انواع ویزای شینگن برای ورود به این منطقه به خصوص سفر و مهاجرت به پرتغال می‌پردازیم.

ویزای کوتاه مدت شینگن

این ویزای ۹۰ روزه برای مقاصد عمومی مانند گردشگری، دیدارهای خانوادگی و کار یا تجارت در بازه‌های زمانی کوتاه به متقاضیان اعطا می‌شود.

مدارک لازم برای گرفتن ویزای کوتاه مدت شینگن

افراد لازم است تا موارد زیر را به همراه فرم درخواست خود ارسال کنند:

  • پاسپورت معتبر
  • عکس پاسپورت
  • گواهی بیمه سلامت
  • اثبات تمکن مالی
  • رزرو بلیط رفت و برگشت
  • مدارک اقامتی (مثل رزرو هتل)
  • مدرکی دال بر ماهیت بازدید شما (برای مثال جزئیات کنفرانس تجاری یا مدرکی مبنی بر زندگی اعضای خانواده در پرتغال) در صورت وجود

ویزای کار فصلی پرتغال

این ویزا برای مشاغلی با ماهیت فصلی در یکی از بخش های زیر به افراد داده می‌شود:

 

کشاورزی جنگلداری
شکار ماهیگیری
مهمانداری صنایع غذایی
خرده فروشی ساخت‌و‌ساز
حمل‌ونقل

مدارک لازم برای گرفتن ویزای کار فصلی پرتغال

افراد لازم است تا موارد زیر را به همراه فرم درخواست خود ارسال کنند:

 

پاسپورت معتبر عکس پاسپورت
گواهی بیمه سلامت اثبات تمکن مالی
رزرو بلیط رفت و برگشت قرارداد کاری یا پیشنهاد کاری برای کار فصلی از سوی یک کارفرمای پرتغالی
رعایت الزامات قانونی و ملی در مورد مشاغل تحت نظارت مدارک اقامتی و جزئیات اسکان

ویزای ترانزیت فرودگاهی پرتغال

ویزای ترانزیت فرودگاهی به افراد داده می‌شود تا امکان عبور و مرور در محدوده بین‌المللی یک فرودگاه را از یک پرواز به پرواز دیگر، بدون ورود به منطقه شینگن داشته باشند. این ویزا برای همه مسافرانی که در یکی از فرودگاه‌های منطقه شینگن (مثل یکی از فرودگاه‌های کشور پرتغال) تغییر پرواز می‌دهند، اجباری است مگر اینکه برای ورود به کشور مورد نظر نیاز به ویزا نداشته باشند.

مدارک لازم برای گرفتن ویزای ترانزیت فرودگاهی پرتغال

افراد لازم است تا موارد زیر را به همراه فرم درخواست خود ارسال کنند:

 

پاسپورت معتبر
عکس پاسپورت
ویزای کشور مقصد (در صورت وجود)
مدارک معیشتی برای مدت اقامت در کشور مقصد (صورتحساب بانکی، قرارداد کاری و غیره)
رزرو بلیط رفت و برگشت

ویزای اقامت موقت پرتغال

ویزای اقامت موقت، ویزای ملی پرتغال است که به شما امکان می‌دهد تا یک سال در پرتغال بمانید. این ویزا به صورت مولتی ویزا اعطا می‌شود و به این معناست که شما می‌توانید برای مدت کوتاهی کشور را ترک کرده و سپس به این کشور بازگردید. همه اتباع کشورهای ثالثی که قصد دارند بیش از ۹۰ روز و کمتر از یک سال در پرتغال بمانند، به ویزای اقامت موقت نیاز دارند ( به جز اعضای خانواده (همسر، فرزندان تحت تکفل، فرزندان خوانده، والدین، یا خواهر و برادر خردسال تحت تکفل) ساکنان پرتغال).

دنبال کردن اهداف تحصیلی، کار موقت، آموزش حرفه‌ای، کارآموزی، درمان و مسائل پزشکی، اهداف مختلف فرهنگی، هنری، مذهبی و … از جمله مواردی هستند که می‌توان از آن‌ها برای مهاجرت به پرتغال در مدت کوتاه بهره برد.

شما باید درخواست ویزای خود را در سفارت یا کنسولگری پرتغال در کشور خود ارسال کنید. مدت زمان تصمیم‌گیری در مورد درخواست‌های ویزای موقت ۳۰ روز قبل از تاریخ سفر است، با این حال، می‌توانید از چندین ماه قبل از آن درخواست دهید. هزینه ویزای اقامت موقت پرتغال ۷۵ یورو می‌باشد.

چه کسانی از پرداخت هزینه ویزای اقامت موقت پرتغال معاف هستند؟

  • کودکان زیر شش سال
  • دانشجویانی که بورسیه تحصیلی اعطا شده توسط یکی از موسسات آموزشی پرتغال را دارند
  • محققان واجدالشرایط با اهداف علمی و فعالیت‌های تحقیقاتی
  • اعضای خانواده اتباع اتحادیه اروپا
  • بیماران و افراد همراهی که تحت موافقت نامه‌های همکاری در زمینه بهداشت به پرتغال سفر می‌کنند

مدارک لازم برای اخذ ویزای اقامت موقت پرتغال

 

فرم درخواست ویزا پاسپورت
شناسنامه و مدارک هویتی دو قطعه عکس پاسپورت
جزئیات بلیط سفر رفت و برگشت بیمه سلامت معتبر
عدم سوء سابقه مدارک اقامتی
اثبات تمکن مالی

ویزای کار موقت پرتغال

ویزای کار موقت به متقاضیانی اعطا می‌شود که کار موقتی را در این کشور از سه ماه تا یک سال اختیار کرده‌ اند. اما با ویزای کار پرتغال می‌توان برای اهدافی مانند کار فصلی طولانی مدت، خود اشتغالی یا کار آزاد، فعالیت‌های علمی و آکادمیک، فعالیت‌های ورزشی یا هر کار ماهر دیگری اقدام کرد.

مدارک لازم برای اخذ ویزای کار موقت در پرتغال

  • ارائه قرارداد کاری یا قرارداد خدمات
  • نامه ای از مؤسسات آکادمیک یا تحقیقاتی که ماهیت کار را شرح دهد (در صورتی که ویزا برای انجام تحقیقات علمی یا دانشگاهی باشد)
  • رعایت الزامات قانونی و ملی در مورد مشاغل تحت نظارتسند صادر شده توسط فدراسیون یا انجمن ورزشی (در صورتی که ویزا برای مقاصد ورزشی باشد)

ویزای تحصیلی پرتغال

این ویزا به منظور برآورده کردن اهداف تحصیلی صادر می‌شود که بین سه ماه تا یکسال است و می‌تواند شامل تحصیلات متوسطه، مقاطع کارشناسی یا حتی کارشناسی ارشد باشد. علاوه بر ارائه مدارک لازم، باید تاییدیه ای را مبنی بر پذیرفته شدن در یک دوره تحصیلی، در یک موسسه آموزشی معتبر در کشور پرتغال ارائه کنید. لازم به ذکر است که باید نشان دهید دوره شما بیش از یک سال طول نمی‌کشد.

ویزای کارآموزی یا ویزای داوطلبانه پرتغال

ویزای موقت برای برخی از آموزش‌های حرفه‌ای، کارآموزی‌های بدون حقوق، یا داوطلب شدن در یکی از موسسه‌های خیریه یا سازمان‌های غیردولتی مستقر در پرتغال صادر می‌شود. علاوه بر مدارک عمومی، لازم است تا مدارکی ) به عنوان مثال جزئیات دوره آموزشی یا نامه ای از سازمانی که با آن قرارداد بسته‌اید.) مبنی بر انجام این فعالیت‌ها در یک بازه زمانی ۳ تا ۱۲ ماهه ارائه شود.

ویزای پزشکی پرتغال

تصویری از پاسپورت درون کیف پزشکی برای عنوان ویزای پزشکی پرتغال انتخاب شده است
ویزای پزشکی پرتغال ، در حقیقت یک نوع از انواع مختلف ویزای کوتاه مدت پرتغال محسوب می شود

 

این ویزا برای بیماران (و همراهان آن‌ها) صادر می‌شود که می‌خواهند در کشور پرتغال تحت درمان قرار گیرند. گفتنی است که همراهان باید یکی از اعضای خانواده فرد بیمار باشند.

مدارک لازم برای اخذ ویزای پزشکی پرتغال

  • گزارش پزشکی برای فردی که تحت درمان است ( به عنوان مثال از یک پزشک یا متخصص در کشور خود بیمار)
  • نامه تایید بیمار برای ورود به این کشور برای بهرمند شدن از خدمات پزشکی در پرتغال
  • اثبات رابطه فرد بیمار با فرد همراه (اثبات رابطه خانوادگی)

ویزای خود حمایتی یا ویزای تمکن مالی پرتغال

ویزای تمکن مالی پرتغال هم برای افرادی که توانایی کار را دارند و هم برای بازنشستگان صادر می‌شود. به شرط آن که  فرد بتواند ثابت کند که از نظر مالی قادر خواهد بود تا آمادگی خود را برای تامین هزینه‌ها (در طول ۱۲ ماه) در پرتغال اعلام کند. برای این کار می‌بایست شواهدی مانند صورت‌حساب بانکی یا مدارکی مثل حساب پس‌انداز ارائه شود.

ویزای بلند مدت پرتغال

ویزای بلند مدت پرتغال یکی از ویزاهای ملی پرتغال است که برای اقامت بیش از یک سال معتبر می‌باشد. با داشتن این ویزا، می‌توانید برای مجوز اقامت در پرتغال از سوی اداره مهاجرت پرتغال (SEF) درخواست دهید. مهلت ارسال درخواست متفاوت است . شما باید درخواست ویزای خود را در سفارت پرتغال ۶۰ روز قبل از سفر ارسال کنید. هزینه ویزای اقامت بلند مدت نسبت به ویزای موقت پرتغال گرانتر است و این مبلغ حدود ۹۰ یورو می‌باشد.

مدارک لازم برای اخذ ویزای اقامت بلند مدت پرتغال

 

فرم درخواست ویزا
پاسپورت
شناسنامه و مدارک هویتی
دو قطعه عکس پاسپورت
گواهی بیمه درمانی
عدم سوء سابقه
مدارک اقامتی
اثبات تمکن مالی

ویزای کاری پرتغال

این ویزا برای کارهای طولانی مدت و حتی گاهی برای مشاغل دائمی به افراد داده می‌شود.

مدارک لازم برای اخد ویزا کار پرتغال

  • ارائه قرارداد کاری یا قرارداد خدمات
  • نامه ای از مؤسسات آکادمیک یا تحقیقاتی که ماهیت کار را شرح دهد (در صورتی که ویزا برای انجام تحقیقات علمی یا دانشگاهی باشد)
  • رعایت الزامات قانونی و ملی در مورد مشاغل تحت نظارت
  • سند صادر شده توسط فدراسیون یا انجمن ورزشی (در صورتی که ویزا برای مقاصد ورزشی باشد)

ویزای اتحاد مجدد خانواده

در صورتی که اعضای خانواده ساکنان غیر اتحادیه اروپا در پرتغال بخواهند به خانواده خود برای زندگی و مهاجرت به پرتغال بپیوندند، باید برای ویزای اتحاد مجدد خانواده‌ درخواست دهند. این ویزا برای بستگان زیر در دسترس است:

  • همسر و شرکای قانونی
  • فرزندان (از جمله فرزند خود، فرزند خوانده و فرزند همسر)
  • والدین وابسته (از جمله والدین خود و والدین همسر)
  • خواهر و برادر کوچک وابسته

گفتنی است که برای رسیدن به این هدف باید مجوزی را برای اتحاد مجدد خانواده از سوی سفارت پرتغال دریافت کرده و بستگان می‌بایست مدرکی دال بر رابطه خانوادگی مانند سند ازدواج یا شناسنامه نشان دهند.

ویزای طلایی پرتغال

تصویری از نوشته ی ویزای طلایی در کنار پاسپورت برای عنوان ویزای طلایی پرتغال انتخاب شده است.
برنامه ویزای طلایی پرتغال یکی از برنامه های بسیار مشهور ویزای طلایی در اروپا است که از سال ۲۰۱۲ آغاز شد

 

این برنامه ویژه برای جذب سرمایه‌گذاران خارجی برای مهاجرت به پرتغال در نظر گرفته شده است. سرمایه گذاران خارجی از کشورهای غیر اتحادیه اروپا می‌توانند با خرید ملک در پرتغال یا سرمایه گذاری تا سقف مشخصی در این کشور، اجازه اقامت پرتغال را دریافت کنند و سپس برای تابعیت این کشور درخواست خود را ثبت کنند.

کلام پایانی

در پاسخ به سوال چگونه به پرتغال مهاجرت کنیم باید گفت که شرایط مهاجرت به پرتغال بر اساس اهداف شما می‌تواند تا حد زیادی متفاوت باشد. برای این که بتوانید بهترین راه مهاجرت به پرتغال را پیدا کنید، ابتدا باید شرایط خود را سنجیده و مسیر درست را انتخاب کنید و پس از آن به منظور مهمترین اقدامات اولیه برای مهاجرت دست به کار شوید. در صورتی که تمایل دارید در مورد شرایط مهاجرت به پرتغال ۲۰۲۳‌ بیشتر بدانید، به وب‌سایت رسمی النورا مراجعه فرمایید.

همین حالا با ما رایگان مشاوره کنید

سوالات متداول (Frequently Asked Questions)

برخی از سوالات متداول درباره انواع روش‌های مهاجرت به پرتغال و پاسخ‌های مربوط به آن‌ها را اینجا با شما به اشتراک گذاشتیم.

ساده ترین راه برای مهاجرت به پرتغال چیست؟

ویزای طلایی.

چگونه می توانم به طور دائم در پرتغال زندگی کنم؟

پس از پنج سال زندگی با مجوز اقامت موقت، می توانید برای اجازه اقامت دائم و یک یا دو سال بعد می توانید برای شهروندی اقدام کنید.

آیا می توانم بدون ویزا در پرتغال کار پیدا کنم؟

اگر در یکی از کشورهای اتحادیه اروپا یا کشوری که بخشی از اتحادیه اروپا است اقامت دارید، نیازی به درخواست ویزای خاصی برای کار در پرتغال ندارید.