مقدمه‌ی زندگی در اسپانیا

یکی از دلایل مهمی که باعث می‌شود افراد به زندگی در اسپانیا بیاندیشند، رفاه تقریبا خوبی است که در این کشور فراهم می‌باشد. همچنین خانواده و آرامش زندگی اهمیت بسیار بالایی برای افراد در این کشور دارد.

آیا می دانستید که اسپانیا دومین کشور پربازدید در اروپا است؟ بر اساس آمار به دست آمده، سالانه نزدیک به ۸۲ میلیون نفر به اسپانیا می‌آیند تا در سواحل زیبای این کشور استراحت کرده و از غذاها و نوشیدنی‌های خوشمزه اسپانیا بهرمند شوند.  زنده بودن شهرهای اسپانیا و جنب و جوش و سرزندگی به خصوص درساعات پایانی شب سبب شده تا لذت آن دوچندان شود. اما لازم به ذکر است که اسپانیا فقط برای گردشگران نیست!!!

بسیاری از افراد اسپانیا را برای زندگی موقت و یا حتی دائم انتخاب می‌کنند؛ به طوری که این روزها بیش از ۷.۲ میلیون مهاجر در اسپانیا زندگی می‌کنند.

صداست که می ماند

قبل از شروع خواندن متن،زندگی در اسپانیا را در قالب یک فایل صوتی بشنوید.

 

 

شرایط زندگی در اسپانیا

شرایط مطلوب زندگی در اسپانیا سبب شده تا افراد زیادی مشتاق زندگی در این کشور باشند. زندگی در اسپانیا می‌تواند به معنای ۳۲۰ روز آفتابی، غذاهای ارزان قیمت در سطح جهان و یک سبک زندگی آرام باشد. از این رو می‌توان گفت که چرا تجربه زندگی در اسپانیا برای بسیاری از مهاجران یک رویا است.

زندگی در اسپانیا برای چه افرادی مناسب است؟

اگرچه کشور اسپانیا می‌تواند از تحصیل گرفته تا سرمایه‌گذاری، مقصدی جذاب و قابل توجه در همه زمینه‌ها برای مهاجران باشد؛ اما مهاجرت از طریق بازنشستگی را می‌توان یکی از روش‌های مقرون ‌به ‌صرفه در نظر گرفت. بازنشستگانی که از سرتاسر جهان اسپانیا را برای مهاجرت انتخاب می‌کنند؛ می‌توانند به آسانی به سیستم مراقبت‌های بهداشتی، سیستم حمل و نقل عمومی عالی با قیمت‌های مقرون و سایر امکانات مورد نیاز برای زندگی و تفریح دسترسی داشته باشند.

هزینه‌های زندگی در اسپانیا

تصویری از پرچم اسپانیا بر روی اسکناس ها برای عنوان هزینه‌های زندگی در اسپانیا انتخاب شده است.
از مهم ترین دلایل محبوبیت کشور اسپانیا می توان به پایین بودن هزینه های زندگی اشاره کرد

 

چنانچه مهاجران بخواهند در شهرهای بزرگ و مهم اسپانیا مثل مادرید و بارسلونا زندگی کنند؛ لازم است تا بودجه‌ای بالاتر از حد متوسط داشته باشند. چرا که زندگی در این شهرها با بودجه کم یا متوسط ممکن است که مهاجران را به چالش بکشاند و برای آن‌ها تا حدودی مشکل‌ساز شود. مهاجران با بودجه نسبتا کم و متوسط می‌توانند از زندگی راحتی در والنسیا یا سویا بهره‌مند شوند.

تخمین زده می‌شود که با مبلغی حدود ۱۷۰۰ دلار در ماه یا حتی مبلغی کمتر از این میزان، می‌توان در این شهرها زندگی راحتی اختیار کرد. برآورد می‌شود که هزینه زندگی در این شهرها به طور سالانه می‌تواند به ۲۰.۵۰۰ دلار در سال برسد.

زندگی در اسپانیا و مهاجرت به این کشور بر اساس دیدگاه مهاجران مزایا و معایب بسیاری دارد که در قسمت زیر به مزایا و معایب زندگی در اسپانیا اشاره خواهد شد.

مزایا زندگی در اسپانیا

●       سرزندگی و نشاط

اگر قصد زندگی در اسپانیا را دارید و شنیده اید که اسپانیا کشوری پرشور است، درست شنیده اید. فرهنگ غنی، زندگی اجتماعی شلوغ، گزینه‌های بی‌پایان برای اوقات فراغت و … همه و همه سبب شده اند تا مهاجران این کشور را برای مهاجرت برگزینند و از زندگی در اسپانیا نهایت لذت را ببرند. به خاطر داشته باشید که تنوع در اسپانیا یکی از مسائلی است که غالبا مورد توجه قرار می‌گیرد و آنچه در جنوب کشور تجربه خواهید کرد با شمال متفاوت خواهد بود.

●       پذیرفتن همه اقشار جامعه

اسپانیا یکی از کشورهایی است که از همه اقشار جامعه استقبال به عمل می‌آورد و تبعیض در آن به ندرت به چشم می‌خورد. در این کشور نه تنها از حقوق برابر مهاجران با شهروندان اسپانیا حمایت می‌شود، بلکه دگرباشان جنسی نیز می‌توانند در این کشور حقوقی برابر و زندگی آزاد را تجربه کنند. قوانین و مقررات کشور اسپانیا از جمله مواردی است که سبب شده این کشور به مقصدی جذاب برای مهاجران تبدیل شود.

●       هزینه پایین زندگی

هزینه زندگی در اسپانیا نسبت به سایر نقاط اروپا بسیار مناسب است. هزینه زندگی برای کسانی که از کشورهایی مثل ایالات متحده، استرالیا و شمال اروپا می آیند، پایین است. اما هزینه زندگی برای مهاجرانی که از آمریکای جنوبی، اروپای جنوبی و شرقی؛ آفریقا و آسیا، به اسپانیا عزیمت می‌کنند، تا حدودی بالاتر است.

●       دارای جاذبه‌های جهانگردی با فرهنگ غنی

با کمی قدم زدن در اسپانیا در می‌یابید که این کشور بهترین‌ها شهرها را از نظر فرهنگی در خود جای داده است. مادرید یکی از کلان شهر‌های شلوغ این کشور است که با هر قدمی که برمی‌دارید، می‌توانید تاریخ اسپانیا را در آن احساس کنید. بارسلونا به دلیل هم مرز بودن با دریای مدیترانه بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

 والنسیا نیز از شهرهای ساحلی است که تفریحات بسیاری را در خود جای داده است. سویا محل مناسبی برای افرادی است که سبک‌های سنتی و کلاسیک علاقمندند. بیلبائو شهری جذاب برای علاقمندان به غذا و هنر دوستان است.

اسپانیا علاوه بر شهرهای بزرگ، شهرهای زیادی دارد که تاریخی و زیبا هستند. برخی از آن‌ها عبارت اند از:

Albarracín
Peníscola
Santillana del Mar
Combarro
El Pardo
Alcalá de Henares

 آب و هوای متنوع

تصویری از دماسنج در ساحل برای عنوان  آب و هوای متنوع انتخاب شده است.
آب و هوای اسپانیا، به دلیل وسعت بالای این کشور و تاثیر دریای مدیترانه و اقیانوس اطلس، بسیار متنوع است

 

خبر خوب این است که اسپانیا آب و هوای بسیار متنوعی دارد، بنابراین افراد با تمام سلیقه‌ها می‌توانند در آن زندگی کنند. اسپانیا دارای تابستان‌های طولانی است، بنابراین از اوایل ماه مه تا اواخر اکتبر افراد می‌توانند از گرما و آفتاب لذت ببرند.

 مناطق شمالی کشور اسپانیا در طول سال بارانی‌ و ابری‌تر هستند و حتی گاهی در زمستان بارش برف سنگینی را نیز به همراه دارند. در حالی که جزایر و سواحل این کشور در تمام طول سال، آب و هوایی معتدل دارند. به طور کلی، اسپانیا زمستان بسیار معتدل‌تری نسبت به سایر کشورهای شمالی دارد.

معایب زندگی در اسپانیا

فرهنگ کاری

اگرچه کارگران و کارمندان در اسپانیا از حقوق مناسب و حمایت‌های شغلی برخوردار هستند، اما فرهنگ کار در اسپانیا جای زیادی برای بهبود دارد. گفته می‌شود که اسپانیایی‌ها نسبت به همسایگان اروپایی خود ساعات کمتری می‌خوابند و روزهای طولانی‌تری کار می‌کنند، در حالی که بهره‌وری آن‌ها نسبتا کمتر است.

ناهارهای طولانی، تعدد در استراحت‌های کوتاه بین کاری و زمان صرف شده برای صحبت کردن با همکاران منجر به بهره‌وری پایین و ساعات کاری طولانی می‌شود. ساعات کاری در اسپانیا از ۹ صبح تا ۶ بعد از ظهر یا از ۱۰ صبح تا ۷ بعد از ظهر برای مشاغل اداری متغیر است، در حالی که مغازه ها از ۹ صبح تا ۲ بعد از ظهر و سپس دوباره از ۵ تا ۸ بعد از ظهر باز هستند.

کمبود فضای خالی برای زندگی

به مهاجرانی که قصد زندگی در اسپانیا را دارند، توصیه می‌شود که بهتر است به زندگی آپارتمان نشینی عادت کنند! به گزارش بی‌بی‌سی، «تقریباً دو سوم جمعیت اسپانیا در آپارتمان‌ها زندگی می‌کنند. این امر عمدتاً به دلیل قیمت بالای خانه‌ها و موقعیت جغرافیایی آنها (دور بودن از مراکز شهر یا محل کار) است. بسیاری از آپارتمان‌های موجود در اسپانیا فضای باز مانند حیاط، باغ، چمن و … ندارند، اما برخی دارای بالکن یا تراس هستند.

ضعف در بازار کار

شاید این مسئله به گوشتان خورده باشد یا از مهاجران و حتی خود اسپانیایی‌ها شنیده باشید که می‌گویند: “اسپانیا بهترین مکان برای زندگی خواهد بود… اگر بازار کار بهتری داشته باشد!” متاسفانه اسپانیا یکی از بالاترین نرخ‌های بیکاری را در اروپا دارد؛ از این رو شاهد بازار کار به شدت رقابتی در آن خواهیم بود.

بوروکراسی

سرعت زندگی در اسپانیا بسیار پایین است و متأسفانه این امر در مورد فرآیندهای بوروکراتیک نیز صدق می‌کند. برای زندگی و کار در اسپانیا، معمولاً باید در دفاتر رسمی مختلف ثبت نام کرده و مدارک را تکمیل کنید. از این رو لازم است تا برای انتظار در صف‌های طولانی خود را آماده کنید. پیش بردن کارها و انجام فرایند‌های مختلف مثل امور بانکی در اسپانیا به کندی پیش می‌رود و اکثر سازمان‌های دولتی نگران رعایت دقیق ساعت‌ها و جداول زمانی ارسال شده نیستند! یک فرآیند ساده در این کشور ممکن است روزها یا حتی هفته‌ها طول بکشد.

موانع زبانی

اگرچه چندین زبان رسمی منطقه ای در اسپانیا وجود دارد، اما اسپانیایی زبان رسمی اسپانیا است. صحبت کردن به زبان اسپانیایی یک مزیت بزرگ است، زیرا در بین ۵ زبان برتر جهان قرار دارد. اسپانیایی کاستیلی با اسپانیایی در آمریکای جنوبی متفاوت است که به خودی خود دارای ده ها گویش، لهجه و زبان منطقه ای مختلف است و همین مورد سبب می‌شود که گاهی فهم این زبان برای مهاجران سخت باشد. زبان انگلیسی و سایر زبان‌ها نیز به طور گسترده در اسپانیا صحبت نمی‌شود. از این رو برای زندگی در اسپانیا لازم است تا تسلط کافی به زبان اسپانیایی داشته باشید.

سیستم حمل و نقل مناسب و گسترده

تصویری از اتوبوسی در مادرید برای عنوان سیستم حمل و نقل مناسب و گسترده انتخاب شده است.
زیرساخت حمل و نقل اسپانیا امکان سفر آسان از هرجایی به جای دیگر در داخل این کشور را فراهم کرده است

 

اسپانیا گزینه‌های حمل و نقل عمومی گسترده‌ای را در اختیار شهروندان و مهاجران قرار می‌دهد. در شهرهای بزرگی مانند مادرید، می‌توان از قطارهای شهری، تراموا، اتوبوس، مترو و … برای مسافت‌های کوتاه و طولانی استفاده کرد. اکثر شهرهای کوچک نیز دارای نوعی سیستم‌های حمل و نقل عمومی مانند اتوبوس و قطارهای شهری هستند. گاهی افراد در شهرهای بسیار کوچک و روستاها به ماشین نیاز خواهند داشت.

خوشبختانه، اسپانیا از پروژه‌های زیرساختی اتحادیه اروپا سود برده و شبکه بزرگی از بزرگراه‌ها و جاده‌های محلی را در اختیار افراد قرار داده است. گاها دیده می‌شود که حتی مسیرهایی برای دوچرخه‌سوران در برخی از معابر در نظر گرفته شده است.

وضعیت سلامت و درمان در اسپانیا

سیستم مراقبت های بهداشتی در اسپانیا، یکی از سیستم‌های شگفت انگیز است و می‌توان آن را در فهرست بهترین‌های جهان جای داد. اقدامات اولیه و حتی پیشگیری برای برخی از بیماری‌ها از جمله مواردی است که در این سیستم به وفور دیده می‌شود. گفتنی است که مهاجرانی که در اسپانیا کار می‌کنند و بازنشستگان نیز می‌توانند به سیستم تامین اجتماعی دسترسی داشته باشند.

اگر برای مراقبت‌های بهداشتی عمومی واجدالشرایط باشید، نیازی به پرداخت هیچگونه هزینه‌ای برای مراجعه به پزشک یا دریافت سایر خدمات ضروری نخواهید داشت. علاوه بر این، اگر به دلیل وضعیت ویزا یا شرایط خاص بهداشتی خود، به سیستم مراقبت‌های بهداشتی خصوصی نیاز دارید، می‌توانید به انواع بیمه در اسپانیا که کاملاً جامع و مقرون به صرفه هستند؛ دسترسی پیدا کنید.

کلام آخر

زندگی در اسپانیا مثل سایر کشورهای دیگر از مزایا و معایب بسیاری برخوردار است. اگرچه آب و هوای مطلوب، فرهنگ غنی، امنیت کشور اسپانیا، سبک زندگی مردم اسپانیا و سایر موارد دیگر می‌تواند تاثیر اسپانیا را در چشم مهاجران برجسته‌تر کند، اما سرعت پایین زندگی، پرداخت مالیات و حتی بوروکراسی می تواند زندگی برخی را تحت الشعاع قرار دهد. شما می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد صفر تا صد مهاجرت به اسپانیا بر روی این لینک کلیک فرمایید.

تا بدین جا به مواردی پرداختیم که به مهاجران اسپانیا کمک می‌کند تا از مزایای زندگی در اسپانیا و حتی معایب احتمالی مطلع شوند. چنانچه قصد دارید تا آشنایی با کشورها و فرهنگ غربی در اروپا، آمریکا و کانادا پیدا کنید، بر روی لینک کلیک فرمایید. در صورت تمایل می‌توانید به وب سایت رسمی النورا مراجعه کرده و با کارشناسان حرفه‌ای این مجموعه در تماس باشید.

همین حالا با ما رایگان مشاوره کنید

سوالات متداول (Frequently Asked Questions)

برخی از سوالات متداول درباره زندگی در اسپانیا و پاسخ‌های مربوط به آن‌ها را اینجا با شما به اشتراک گذاشتیم.

آیا زندگی در اسپانیا ایده خوبی است؟

زندگی در اسپانیا می تواند ایده ای فوق العاده برای کسانی باشد که از ترکیبی از فرهنگ غنی، آب و هوای گرم و آفتابی و سرعت زندگی آرام استقبال می کنند.

آیا اسپانیا با مهاجران دوست است؟

اسپانیایی‌ها نسبت به خارجی‌ها و مهاجران بسیار خوش برخورد هستند و از آنها استقبال می‌کنند.

کدام بخش از اسپانیا برای زندگی بهتر است؟

بهترین مکان ها برای زندگی در اسپانیا عبارتند از: مادرید، بارسلونا، آلیکانته و مالاگا.