مقدمه‌ی زندگی در اسپانیا و هزینه‌های آن

آیا کشور اسپانیا برای زندگی شرایط خوبی دارد و برای ما ایرانی‌ها که عادات مشخصی در زندگی داریم، زندگی در اسپانیا مناسب خواهد بود؟ آب و هوای معتدل و مدیترانه‌ای، شرایط آب و هوایی اسپانیا برای زندگی را مساعد کرده است. قرار گرفتن در میان ۲۰ اقتصاد برتر دنیا، داشتن برترین دانشگاه‌های جهان برای تحصیل، شناخته شده بودن در دنیای ورزش، داشتن جاذبه‌های توریستی بسیار زیاد و البته کم هزینه بودن نسبت به بسیاری از کشورها و شهرهای جهان باعث شده تا اسپانیا نه فقط یک گزینه مناسب، بلکه یک اولویت مهم برای مهاجرت ما ایرانی‌ها و زندگی شود. اگر هنوز با شرایط زندگی در اسپانیا آشنا نبوده و نمی‌دانید که این کشور چقدر می‌تواند گزینه خوبی برای مهاجرت باشد، حتماً این مقاله را تا انتها مطالعه کنید.

درباره مهاجرت و بررسی شرایط اسپانیا برای زندگی ممکن است نکات مهمی را مطالعه کرده باشید؛ اما این موضوع وقتی می‌تواند برای ما جذاب باشد که شرایط مهاجرت و أخذ انواع ویزای اسپانیا نیز برای ما مقدور بوده و بتوانیم از روش‌های مختلف برای مهاجرت به اسپانیا اقدام کنیم. در همین راستا، در النورا تصمیم گرفتیم تا اسپانیا را از تمام جنبه‌ها برای زندگی، مورد ارزیابی قرار دهیم که یکی از این جنبه‌ها نیز همین شرایط دریافت ویزا و اقامت در این کشور است. برای یک سفر کوتاه توریستی و تجاری برای شناخت بیشتر به اسپانیا با ما همراه باشید.

ویدیو شرایط زندگی در اسپانیا

شرایط زندگی در کشور اسپانیا را در قالب یک فایل ویدیویی ببینید.

پادکست شرایط زندگی در اسپانیا

قبل از شروع خواندن متن، شرایط زندگی در اسپانیا را در قالب یک فایل صوتی بشنوید.

اسپانیا برای زندگی ۲۰۲۳

رنکینگ کشورهای جهان در اقتصاد معمولاً بر اساس نرخ تولید ناخالص داخلی انجام می‌پذیرد. بر این اساس، کشور اسپانیا در آخرین رده‌بندی در سال ۲۰۲۳ در رتبه ۱۶ کشورهای جهان قرار گرفته و نمودار زیر سیر صعودی GDP در این کشور را در طول سال‌های گذشته تا امسال را نشان می‌دهد.

تصویری از نمودار مقایسه‌ی اقتصاد کشور اسپانیا در یک سال با سالهای قبل برای عنوان اسپانیا برای زندگی 2023 انتخاب شده است.
اقتصاد اسپانیا چهاردهمین اقتصاد بزرگ دنیاست.

این کشور در جنوب غربی قاره اروپا و همجوار با کشورهای فرانسه و پرتغال واقع شده و دارای آب و هوایی معتدل و مفرح در شمال و آب و هوای مدیترانه‌ای در سایر نقاط است. دقیقاً مانند ایران خودمان، در اواسط پاییز ممکن است باران‌های شدیدی را در اسپانیا شاهد باشید و در بقیه مواقع از سال آب و هوای اسپانیا برای زندگی مساعد است. در ابتدای سال ۲۰۲۳ نرخ بیکاری در این کشور به ۱۲.۸۷ درصد رسیده است. اسپانیا افراد بیکار زیادی دارد؛ اما در چند سال گذشته، سیر نزولی قابل توجهی را در نرخ بیکاری این کشور شاهد بوده‌ایم. از اواخر سال ۲۰۲۱ تاکنون نرخ بیکاری در این کشور در حدود ۱.۷ درصد کاهش داشته است و پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که تا انتهای همین امسال، این کاهش نرخ بیکاری بیشتر هم خواهد شد. البته از این نظر، اسپانیا شرایط بسیار بدی را نسبت به اکثر کشورهای اروپایی دارد و نرخ بیکاری در آن بسیار بالاست. در تصویر زیر می‌توانید تغییرات نرخ بیکاری اسپانیا ملاحظه کنید:

تصویری از نمودار مقایسه‌ی نرخ بیکاری اسپانیا طی سالهای متوالی برای عنوان اسپانیا برای زندگی 2023 انتخاب شده است.
نرخ بی‌کاری در اسپانیا از موضوعات مهم مورد تحقیق متقاضیان کار در کشور اسپانیا است.

اسپانیا یکی از بهترین بازارهای تجاری جهان را در اختیار دارد و رفاه اقتصادی جمعیت ۴۶,۸۰۵,۲۲۰ نفری اسپانیا هر ساله بهتر از سال گذشته شده است. از در کنار هم قرار دادن تمام این موارد به سادگی می‌توان نتیجه‌گیری کرد که اسپانیا برای زندگی یک گزینه ایده‌آل محسوب می‌شود. زندگی در اسپانیا می‌تواند یک مهاجرت مناسب برای کاربران ایرانی محسوب شود.

مزایا و معایب اسپانیا برای زندگی

اسپانیا برای زندگی، زمانی برای شما ایده‌آل خواهد بود که مزایا و معایب زندگی در این کشور را بدانید و خود را برای برطرف کردن معایب آن آماده کنید. شناخت مزایا و معایب زندگی در اسپانیا، باعث می‌شود تا شما برای یک حضور بهتر در این کشور آماده شوید. اتفاقی که یا با تجربه زندگی در اسپانیا و یا با استفاده از خدمات مشاورین حرفه‌ای و با تجربه در زمینه مهاجرت به اسپانیا رقم خواهد خورد.

معایب زندگی در اسپانیا

مهم‌ترین معایبی که زندگی در این کشور ممکن است پیش روی شما قرار دهد، به شرح زیر هستند:

  • یکی از اصلی‌ترین معایب اسپانیا برای زندگی، پیدا کردن کار در این کشور است. اگر هنر خاصی نداشته باشید و برای شغل‌های پایین رده اقدام کنید، به این راحتی‌ها کاری برای شما پیدا نخواهد شد. اسپانیا نرخ بیکاری بالایی دارد.
  • نرخ متوسط درآمد در این کشور پایین است.

مزایای زندگی در اسپانیا

همچنین لازم است تا مزایای زندگی در اسپانیا را نیز در نظر داشته باشیم. اتفاقاً مزایای زندگی در اسپانیا بسیار جالب هستند و با شنیدن آنها ممکن است این کشور نیز تبدیل به یکی از اولویت‌های اصلی شما برای مهاجرت شود؛ البته نه بدون مشاوره و تحقیق کامل!

مزایای زندگی در اسپانیا
امکان تحصیل به صورت رایگان در بهترین دانشگاه‌های جهان یکی از مهم‌ترین این مزیت‌ها است
زندگی در یک کشور با آب و هوای بسیار عالی
امکانات و فضاهای تفریحی بسیار زیادی را در تمام شهرهای اسپانیا در دسترس خواهید داشت
هزینه‌‌های زندگی در این کشور مقرون به صرفه است
امکان خرید خانه با مبالغ کمتر نسبت به بسیاری از کشورهای اروپایی
امکان سفر به کشورهای حوزه شینگن با داشتن پاسپورت اسپانیایی بدون نیاز به ویزا
سیستم قوی در بهداشت و مراقبت‌های درمانی
سهولت دریافت اقامت دائم که یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های اکثر مهاجران ایرانی است

تمام این موارد نشان می‌دهد که کیفیت زندگی در اسپانیا بسیار بالا است و شما زندگی در یک کشور مدرن اروپایی را تجربه خواهید نمود.

تجربه زندگی در اسپانیا

اسپانیا برای زندگی می‌تواند گزینه ایده‌آلی باشد، اگر شما از نظر مالی به چالش نخورید. تجربه زندگی در اسپانیا نشان می‌دهد که این کشور دارای مردمی بسیار خونگرم است و شما می‌توانید خیلی زود با مردم آن ارتباط برقرار کنید. با اضافه شدن آب و هوای مناسب و البته هزینه‌‌های کم زندگی، عملاً می‌توانیم تجربه زندگی در این کشور را برای ایرانی‌ها، مثبت ارزیابی کنیم. البته مشکلات زندگی در اسپانیا را نیز نباید نادیده بگیریم. در صورت نداشتن شرایط شغلی و مالی مناسب، اسپانیا برای زندگی اصلاً گزینه خوبی نخواهد شد و ممکن است شما را از انتخابی که کرده‌اید، پشیمان کند.

تصویری از نمادهای مهم کشورهای اسپانیا برای عنوان تجربه زندگی در اسپانیا انتخاب شده است.
زندگی در اسپانیا به معنی دسترسی به یک جامعه مهاجرپذیر بزرگ، هزینه زندگی پایین، طبیعت و غذاهای باورنکردنی است.

مشکلات زندگی در اسپانیا

برای اینکه درک شما نسبت به شرایط زندگی در این کشور بهتر شود، لازم است تا برخی مشکلات بسیار مهم را در اسپانیا را با هم مرور کنیم. البته مشکلات این چنینی در تمام کشورها طبیعی است و هر کشوری بنا به شرایط ممکن است سختی‌هایی برای زندگی داشته باشد.

  • هرچند هزینه‌‌های زندگی در اسپانیا نسبت به بسیاری از کشورهای اروپایی مانند: بریتانیا، بلژیک و حتی مونیخ کمتر است، اما دستمزدهای این کشور نیز نرخ پایین‌تری دارد و این موضوع را می‌توانیم یکی از اصلی‌ترین مشکلات زندگی در اسپانیا بدانیم.
  • تبعیض نژادی از دیگر مشکلات زندگی در اسپانیا است. البته نه در سطح گسترده، اما با این‌حال، این چالش را نیز ممکن است در محیط کار خود تجربه کنید.
  • کلاهبرداری و فساد مخصوصاً در صنعت املاک و مستغلات را نیز باید به چالش‌ها و مشکلات زندگی در اسپانیا اضافه کنیم که باعث شده تا خیلی از سرمایه‌گذاران با احتیاط بسیاری این کشور را برای خرید خانه انتخاب کنند.

البته این مشکلات و موارد، تنها هشدارهایی از سوی مجموعه النورا برای عزیزانی است که تجربه زندگی در اسپانیا را نداشته و به دنبال مهاجرت به آن هستند. وگرنه شما با یک مشاوره خوب به راحتی می‌توانید یک زندگی عالی را در این کشور آغاز کنید. اتفاقی که در سال‌های گذشته برای بسیاری از همراهان ما در النورا رخ داده و هنوز هم کیس‌های زیادی به شرایط عالی زندگی در این کشور می‌رسند.

هزینه‌‌های زندگی در اسپانیا ۲۰۲۳

اسپانیا برای زندگی از نظر هزینه‌‌ها نیز شرایط خوبی دارد. البته نه اینکه این کشور را در صدر لیست ارزان‌ترین کشورهای دنیا قرار دهیم؛ اما وقتی به هزینه‌‌های مختلف مرتبط با زندگی روزمره نگاه می‌کنیم، این کشور یک کشور کم هزینه و مقرون به صرفه برای زندگی محسوب می‌شود. شهر مادرید به عنوان پایتخت و گران‌ترین شهر اسپانیا از نظر هزینه‌‌ها ۴۳ درصد ارزان‌تر از نیویورک، ۳۹ درصد ارزان‌تر از لندن و ۵ درصد ارزان‌تر از بروکسل است. این مهم، نشان از این دارد که اسپانیا برای زندگی ما ایرانی‌ها از نظر هزینه‌‌ها می‌تواند انتخاب بسیار مناسب و ایده‌آلی باشد. البته در آخرین بررسی صورت گرفته، مادرید هزینه‌‌های بیشتری برای زندگی نسبت به برلین نیاز دارد؛ اما خود برلین نیز از شهرهای مناسب برای زندگی محسوب می‌شود.

وقتی از مادرید به سمت سایر شهرهای اسپانیا از جمله سویل، گرانادا یا حتی بارسلونا می‌رویم، هزینه‌‌های زندگی باز هم کمتر می‌شود. اینکه بخواهیم قیمت اقلام مختلف را به یورو برای شما ردیف کنیم، چندان کمکی برای برآورد هزینه‌‌های زندگی در اسپانیا به شما نخواهد کرد و از آن چیزی متوجه نمی‌شوید. کما اینکه این هزینه‌‌ها ممکن است در طول سال با تغییراتی نیز همراه شود؛ اما اگر به فکر برآورد هزینه‌‌های زندگی در این کشور هستید، شما را با یک برآورد ساده، نسبت به درآمدها و متوسط هزینه‌‌ها راهنمایی می‌کنیم.

میانگین حقوق ماهیانه در این کشور در حدود ۱,۷۰۰ یورو است و میانگین هزینه‌‌های زندگی در سال ۲۰۲۳ برای یک نفر در این کشور ۶۵۰ یورو بدون احتساب اجاره خانه است. با این حساب، حتی با داشتن یک حقوق متوسط و یک سبک زندگی معمول، بیش از ۱,۰۰۰ یورو از حقوق ذخیره می‌شود. متوسط هزینه اجاره خانه در مرکز شهر اسپانیا نیز در حدود ۷۳۰ یورو است.

دقت داشته باشید که در این برآورد شما را به سمت زندگی در مرکز شهرهای اسپانیا کشاندیم. با رفتن به سمت شهرهای کم جمعیت‌تر و حتی محیط‌های بیرون از شهر، این هزینه‌‌ها به میزان قابل توجهی برای شما کاهش پیدا خواهد کرد. به عنوان مثال، اگر به فکر خرید ملک در اسپانیا برای سکونت و کسب اقامت هستید، متوسط قیمت خانه در مرکز شهرهای این کشور ۳,۲۳۵ یورو برای هر مترمربع و در خارج از شهر در حدود ۱,۹۷۲ یورو برای هر مترمربع است.

تصویر پرچم اسپانیا به همراه سکه و پول نقد برای عنوان هزینه‌‌های زندگی در اسپانیا 2023 انتخاب شده است.
هزینه زندگی در اسپانیا یکی از پایین‌ترین هزینه‌ها در اروپا است.

شرایط أخذ ویزا و اقامت اسپانیا

یکی دیگر از نکات بسیار مهمی که درباره شرایط زندگی در اسپانیا باید به بررسی آن بپردازیم، شرایط أخذ ویزا و اقامت این کشور است. انتخاب بهترین کشور جهان از هر لحاظ برای زندگی وقتی امکان مهاجرت به آن وجود نداشته و برنامه‌های مهاجرتی مناسبی نداشته باشد، عملاً انتخاب درستی نخواهد بود. مخصوصاً برای ما ایرانی‌ها که با چالش‌های بسیار زیادی برای دریافت ویزا و اقامت در کشورهای اروپایی رو به‌ رو هستیم.

اسپانیا برای زندگی مهاجران اهمیت خاصی قائل است و انواع مختلفی از ویزاها را نیز برای متقاضیان در نظر گرفته است. از گلدن ویزای اسپانیا گرفته تا ویزای تحصیلی اسپانیا و ویزای کار همگی در دسترس هستند و شما بنا به شرایطی که دارید می‌توانید از هر یک از انواع ویزای اسپانیا استفاده کرده و کوله بار سفر به این کشور را ببندید.

معمولاً در اکثر برنامه‌های اعلام شده از سوی سفارت این کشور، بعد از ۵ سال اقامت، شما می‌توانید برای أخذ اقامت دائم اقدام کنید و در صورت داشتن برخی از ویژگی‌ها مانند سرمایه گذاری در املاک و دریافت اقامت موقت و در نهایت ثبت شرکت و پرداخت مالیات، شهروند این کشور شوید. اسپانیا به صورت کلی شرایط خیلی سختی برای مهاجرت ندارد و با کمی تلاش و دریافت مشاوره‌های خوب می‌توانید مسیر ساده‌ای را برای ورود به این کشور بپیمایید.

همین حالا با ما رایگان مشاوره کنید