مقدمه‌ی شرایط کار در پرتغال

بر کسی پوشیده نیست که پرتغال کشوری فوق‌العاده برای زندگی است. این کشور همواره از نظر کیفیت زندگی در رتبه‌های بالایی قرار داشته و یکی از امن‌ترین کشورهای جهان است. اگر آب‌ و هوای خیره کننده و مردمی مهربان را به این ترکیب اضافه کنید، می‌توانید ببیند که چرا هزاران نفر سالانه به پرتغال می‌روند.

یافتن فرصت شغلی مناسب می‌تواند دشوار باشد، به‌خصوص اگر قصد مهاجرت به خارج از کشور را دارید. با این‌حال کسانی که قصد سفر به پرتغال و زندگی در پرتغال را دارند، نباید نگران باشند زیرا این کشور برنامه‌های کاری زیادی برای مهاجرین ایجاد کرده است.

پرتغال کشور زیبایی است. مکانی عالی برای کار و زندگی و همچنین مکانی عالی برای سفر و لذت‌بردن از آفتاب! اگر به دنبال یافتن شغل در پرتغال هستید، ممکن است از خود بپرسید که وضعیت کار در پرتغال چگونه است و در حال حاضر چه مشاغلی مورد تقاضا هستند و همچنین چه قدر می‌توانید به‌ عنوان یک خارجی در پرتغال درآمد کسب کنید. ما در این مقاله این موارد را با هم مرور خواهیم کرد.

اقامت کاری پرتغال و وضعیت کار در پرتغال

اقامت کاری و وضعیت کار در کشور پرتغال را در قالب یک فایل ویدیویی ببینید.

پادکست چگونگی وضعیت کار و اقامت کاری پرتغال

قبل از شروع خواندن متن، وضعیت کار در پرتغال چگونه است را در قالب یک فایل صوتی بشنوید.

شرایط کار در پرتغال چگونه است؟

پرتغال کشوری عالی برای کار است. با این‌حال باید در نظر داشته باشید که میانگین حقوق در مقایسه با سایر کشورهای اروپای غربی پایین است. با این‌ حال، مشاغلی وجود دارد که درآمد خوبی داشته و علاوه بر این، هزینه زندگی در این کشور به‌ طور کلی بسیار کمتر از سایر کشورها است. وضعیت کار در پرتغال چشم انداز خوبی برای مهاجرین دارد.

آشنایی با کشورها و فرهنگ غربی در اروپا، آمریکا و کانادا قبل از مهاجرت بسیار مهم است، بنابراین قبل از مهاجرت از شرایط کشور مقصد به‌ خوبی آگاه شوید.

نرخ اشتغال جهت تعیین وضعیت کار در پرتغال

نرخ اشتغال در پرتغال از سال ۱۹۹۸ تا ۲۰۲۲ به طور متوسط ۵۴.۸۲ درصد بوده است که در سه ماه دوم سال ۲۰۰۲ به بالاترین حد خود یعنی ۵۹.۲۰ درصد و در سه ماه اول سال ۲۰۱۳ به پایین‌ترین حد خود یعنی ۴۶.۷۰ درصد رسیده است. وضعیت کار در پرتغال و کاهش نرخ بیکاری، آن را به یک مقصد مطلوب برای مهاجرت تبدیل کرده است.

پیش‌بینی می‌شود تعداد افراد شاغل پرتغال بین سال‌های ۲۰۲۴ تا ۲۰۲۵ به طور مداوم در مجموع ۰.۰۳ میلیون نفر (۰.۵۹+ درصد) افزایش یابد. تخمین زده می‌شود که این تعداد در سال ۲۰۲۵ به اندازه ۵.۰۹ میلیون نفر افزایش یابد.

مشاغل موردنیاز در پرتغال

وضعیت کار در پرتغال به صورت کلی مطلوب است اما دسترسی به بازار کار پرتغال برای مهاجران و کسانی که به زبان پرتغالی صحبت می‌کنند، متفاوت است زیرا بسیاری از فرصت‌ها به‌ شدت به مهارت‌های زبانی متکی هستند. با این‌ حال کسب‌ و کارهای زیادی در پرتغال راه‌اندازی می‌شوند که برای خارجی‌هایی که به زبان‌های دیگر مسلط هستند، بسیار مناسب است.

به‌طورکلی پرتغالی زبانان گزینه‌های شغلی بیشتری در زمینه‌های تخصصی مانند: معماری، حسابداری، مهندسی، پزشکی و وکالت خواهند داشت. با این‌ حال هنوز چندین حرفه مورد تقاضا در پرتغال برای غیر پرتغالی زبانان وجود دارد، که در زیر ذکر شده است:

خدمات مشتری

مشاغل زیادی در پرتغال وجود دارد که به مهارت‌های عالی در زمینه خدمات مشتری نیاز دارد. محبوب‌ترین شغل برای مهاجران در این کشور خدمات مشتری است که می‌توان دلیل آن را به‌ راحتی فهمید. مشاغل خدمات مشتری برای افراد با هر سن و هر پیشه‌ای در دسترس بوده و امکان پیشرفت وجود دارد.

فروشندگی در پرتغال

فروشندگی یکی دیگر از مسیرهای شغلی است که در پرتغال مورد تقاضا است. تعداد زیادی شرکت بین‌المللی مستقر در پرتغال وجود دارد که موقعیت‌های شغلی فروش را برای غیر پرتغالی زبانان فراهم کرده‌اند. این شغل عمدتاً به مهارت‌های نرم؛ مانند: مهارت‌های ارتباطی خوب وابسته است.

بازاریابی دیجیتال

مشاغل دیجیتال مارکتینگ راهی عالی برای تجربه فرهنگ کاری پرتغال است. سرعت بازار دیجیتال به‌سرعت در حال‌ رشد بوده و با توجه به رشد اقتصادی کشور افراد بیشتری در این سمت استخدام می‌شوند. مصرف‌کنندگان پرتغالی در طول زمان، بیشتر به فناوری آگاه شده‌اند و این سبب افزایش تقاضا برای خدمات بازاریابی دیجیتال است. وضعیت کار در پرتغال از منظر دیجیتال مارکتینگ بسیار مورد تقاضا و مناسب است.

شغل  پشتیبانی فنی

مشاغل پشتیبانی فنی در پرتغال تقاضای بالایی داشته و حقوق آن‌ها بسیار بالاتر از میانگین است. دانش کاری خوب نسبت به مدرک زبان مهم‌تر است.

مشاغل مرتبط با IT

پرتغال مکانی عالی برای جستجوی مشاغل مرتبط با IT است. دنیای شرکتی IT نسبتاً جدید است. بااین‌حال، یکی از مشاغل انگلیسی‌ زبان در پرتغال است که برای خارجی‌ها مطلوب است. در بخش فناوری اطلاعات چندین موقعیت شغلی وجود دارد؛ بنابراین، اگر در بخش IT کار می‌کنید، برای یافتن شغل مشکلی ندارید.

فردی عینکی در حال کار با iMac است. این تصویر برای مشاغل مربوط به IT در مطلب وضعیت کار در پرتغال انتخاب شده.
وضعیت کار در پرتغال برای کسانی که در زمینه IT تخصص دارند، بسیار عالی است.

وضعیت فعلی بازار کار و حقوق در پرتغال

بازار کار پرتغال درحال‌ رشد بوده و اقتصاد در حال گسترش و نرخ بیکاری پایین است و پرتغال از سال ۱۹۸۶ به عضویت اتحادیه اروپا درآمده است. به صورت کلی اگرچه بازار کار در پرتغال در حال رونق است، اما حقوق‌ها در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی هنوز پایین بوده؛ اما درعین‌حال هزینه زندگی نیز پایین است. بنابراین شما می‌توانید کیفیت زندگی خوبی داشته باشید. پرتغال فرصت‌های زیادی برای کسانی که به دنبال راه‌اندازی کسب‌وکار جدید هستند، ارائه می‌دهد.

میزان درآمد در پرتغال

حقوق شما فاکتور مهمی برای انتخاب کشوری است که قرار است زندگی جدید خود را در آنجا شروع کنید. پرتغال ششمین کشور از نظر میانگین حقوق ناخالص سالانه در میان کشورهای عضو OECD یا سازمان همکاری اقتصادی و توسعه است. این رقم به چیزی حدود ۲۸,۴۱۰ دلار (۲۴,۵۵۷ یورو) در سال می‌رسد. پرتغال نسبت به ایالات متحده آمریکا با ۶۹,۳۹۲ دلار (۵۹,۹۸۱ یورو) در سال و نسبت به اسپانیا با ۳۹,۹۲۲ دلار (۳۴,۵۰۸ یورو) در سال، میانگین حقوق کمتری دارد.

طبق گزارش اداره ملی آمار (INE)، در سال ۲۰۲۰ متوسط حقوق ناخالص ماهانه در پرتغال ۱,۳۱۴ یورو بود که با احتساب پاداش کریسمس و تعطیلات به ۱۸,۳۹۶ یورو در سال می‌رسد.

زن‌ و شوهری با درآمد متوسط می‌توانند با چیزی در حدود ۱,۷۰۰ یورو در ماه در شهرهای پرتغال به‌راحتی زندگی کنند، درحالی‌ که یک زوج در لیسبون می‌توانند از ۲,۰۰۰ یورو یا بالاتر در ماه زندگی مطلوبی داشته باشند. اگر مجرد هستید، می‌توانید با ۱,۲۰۰ یورو در ماه در لیسبون یا پورتو و حتی کمتر در شهرهای آرام پرتغال زندگی کنید.

فردی در حال کار کردن با لپ‌تاپ است. این تصویر برای میزان درآمد در پرتغال انتخاب شده است.
میزان درآمد در پرتغال در سال‌های اخیر، حتی برای افراد دور کار نیز بسیار مناسب شده.

میانگین حقوق در پرتغال بر اساس سطح تحصیلات

داشتن مدرک دانشگاهی تضمین‌کننده حقوق بالاتر در پرتغال است. بر اساس آخرین آمار ارائه شده توسط پورداتا، در سال ۲۰۱۹، میانگین حقوق پایه ماهانه بر اساس اطلاعات زیر است.

سمت دستمزد تقریبی
یک مدیر عالی‌رتبه حدود ۲,۱۰۰ یورو در ماه
یک مدیر سطح متوسط حدود ۱,۵۰۰ یورو در ماه

پردرآمدترین مشاغل در پرتغال

سخاوتمندانه‌ترین حقوق برای پست‌های مدیریتی در مدیریت عمومی عملیات، مدیریت پزشکی، مشاور حقوقی، موقعیت‌های هیئت‌مدیره صنعتی یا مدیران خرید اختصاص دارد. متوسط حقوق در پرتغال در سال اخیر (۲۰۲۲) ۳۳,۰۰۰ یورو در سال است.

ساعت کاری در پرتغال

دوشنبه تا جمعه، معمولاً از ساعت ۹ صبح تا ۶ بعدازظهر، با یک ساعت استراحت ناهار، یا از ۹ صبح تا ۷ بعدازظهر، با دو ساعت استراحت ناهار، میزان ساعت کاری برای مشاغل در پرتغال است. وضعیت کار در پرتغال به همراه کیفیت زندگی خوب و ساعت کاری استاندارد گزینه‌های مثبتی برای تصمیم‌گیری جهت مهاجرت به پرتغال است.

یک خانم با لباس سفید در حال کار کردن با لپ‌تاپ است و این عکس برای نشان دادن ساعات کاری و استراحت در پرتغال است.
ساعت‌های کاری در پرتغال و ساعت‌های استراحت در این کشور با هم متناسب است.

در آخر

راهنمای کامل مهاجرت به پرتغال برای شما عزیزان جهت آگاهی کامل از شرایط مهاجرت آماده شده است، به‌منظور مهاجرتی ایمن و بدون چالش باید تمامی شرایط از جمله وضعیت کار در پرتغال، میزان درآمد مشاغل در پرتغال و… را بسنجید و سپس برای مهاجرت تصمیم بگیرید.

همین حالا با ما رایگان مشاوره کنید

سوالات متداول (Frequently Asked Questions)

برخی از سوالات متداول درباره «اقامت کاری پرتغال و وضعیت کار در پرتغال» و پاسخ‌های مربوط به آن‌ها را اینجا با شما به اشتراک گذاشتیم.

انواع ویزای کاری پرتغال کدامند؟

ویزای کاری کوتاه مدت، ویزای کاری بلند مدت و ویزای خود اشتغالی

میانگین درآمد در کشور پرتغال چقدر است؟

متوسط درآمد افراد در ماه حدود ۸۰۰ یورو است.

بازار کار در کشور پرتغال به چه صورت است؟

در حال حاضر وضعیت کاری در این کشور دارای نشانه‌هایی از پیشرفت است و با تحقیقات مناسب می توان شغل مناسبی را پیدا کرد.