آیا به دنبال این هستید که بهترین مقصد مهاجرتی را برای ادامه تحصیل انتخاب کنید؟ شما انتخاب‌های متعددی پیشرو خواهید داشت؛ اما ایتالیا و آلمان از مهمترین مقاصد مهاجرتی محسوب می‌شوند. اگر از بین این دو کشور، می‌خواهید یک گزینه را انتخاب کنید؛ در این مطلب، به شما اطلاعاتی ارائه می‌دهیم تا راحت‌تر در زمینه مهاجرت به آلمان یا ایتالیا تصمیم بگیرید.

مقایسه کشورهای آلمان و ایتالیا

کشورهای آلمان و ایتالیا را باید قبل از مهاجرت، از لحاظ مختلف با یکدیگر مقایسه کنید. در این بخش از مقاله به صورت کامل این دو کشور را مورد مقایسه قرار خواهیم داد تا از بین آلمان یا ایتالیا یک گزینه را انتخاب کنید.

آلمان یا ایتالیا
برای انتخاب بین آلمان و ایتالیا باید شرایط هر دو کشور را به خوبی بدانید

اگر میخواهید ویزای شما ریجکت نشود حتما مقاله ریجکت شدن ویزای ایتالیا را قبل از درخواست مطالعه کنید.

مقایسه آلمان و ایتالیا از لحاظ هزینه های زندگی

یکی از دغدغه‌های بسیاری از مهاجرین، میزان هزینه زندگی در کشور‌های خارجی است. سبک زندگی و محل اقامت شما نیز در تعیین هزینه‌های زندگی مؤثر هستند. هرچند قیمت‌ها در این دو کشور تفاوت چشمگیری با یکدیگر ندارند، اما ایتالیا کمی گران‌تر از آلمان است، بیشتر افزایش قیمت، به این دلیل است که ایتالیا یکی از محبوب‌ترین مقاصد مسافرتی در جهان محسوب می‌شود. رزرو محل اقامت و خرید ملک در این کشور می‌تواند کمی گران‌تر از سایر کشور‌ها باشد؛ چون بسیاری از مکان‌ها برای گردشگران و مهاجرین ساخته شده‌اند. به علاوه، برای استفاده از سیستم حمل و نقل در این کشور باید هزینه بیشتری را بپردازید.

اگر میخواهید بین آلمان و استرالیا یکی را برای مهاجرت انتخاب کنید مقاله آلمان یا استرالیا را از دست ندهید.

مقایسه آلمان و ایتالیا برای ادامه تحصیل

تحصیل در هر یک از کشور‌های آلمان و ایتالیا می‌تواند بهترین انتخاب برای علاقه‌مندان به کسب موقعیت شغلی بهتر در آینده باشد. دانشجویان می‌توانند در هر یک از مقاطع مختلف از کارشناسی گرفته تا دکترا در دانشگاه‌های این دو کشور ادامه تحصیل دهند. نرخ پذیرش در هر یک از دانشگاه‌های آلمان و ایتالیا به رشته و مقطع تحصیلی‌تان بستگی دارد. به طور معمول، در ایتالیا نرخ پذیرش را می‌توان بیشتر از سایر کشور‌ها از قبیل آلمان در نظر گرفت. در آلمان نیز به دلیل اینکه شهریه‌های بیشتر دانشگاه‌ها رایگان‌تر است، برای پذیرش باید رقابت بیشتری با یکدیگر داشته باشید.

کار بعد از فارغ‌ التحصیلی در ایتالیا و آلمان

دانشجویان بین‌المللی بعد از اینکه از دانشگاه‌های آلمان فارغ التحصیل شدند، می‌توانند در این کشور اقامت داشته باشند. در واقع، با تمدید ویزای تحصیلی به مدت ۱۸ ماه می‌توانید ویزای خود را به روادید کاری تبدیل کنید. اما مهاجرین ایتالیا نیز بعد از فارغ التحصیلی در مقاطع ارشد و دکترا می‌توانند به مدت ۱۲ ماه اجازه کار در این کشور را داشته باشند. بنابراین، برای اینکه اقامت ایتالیا را برای یافتن شغل در این کشور تمدید کنید، باید بعد از دوره لیسانس برای پذیرش در مقطع ارشد اقدامات لازم را انجام دهید.

ایتالیا و آلمان؛ گزینه‌ای مناسب برای کار در حین تحصیل

مقایسه آلمان و ایتالیا
تحصیل در آلمان بهتر است یا ایتالیا

آیا به دنبال راهی برای تأمین مخارج خود در کشور‌های خارجی هستید؟ بهترین راهکار این است که در حین تحصیل در کشور‌های خارجی کار کنید. شما به عنوان دانشجوی بین‌الملل هیچ‌گونه محدودیتی در این زمینه نخواهید داشت. در هر یک از کشور‌های ایتالیا و آلمان می‌توانید به مدت ۲۰ ساعت در هفته در دوران دانشجویی کار کنید. در ایتالیا برای کار کردن باید مجوز دریافت کنید؛ دریافت مجوز نیز مستلزم شرایط خاصی است.

موانع زبانی؛ از مشکلات تحصیل در ایتالیا

به صورت کلی، جهت ادامه تحصیل در آلمان یا ایتالیا باید زبان‌های آلمانی و ایتالیایی را یاد داشته باشید. در صورت انتخاب آلمان، کمتر با موانع زبانی مواجه خواهید شد؛ چون دروس زیادی در رشته‌های مختلف در دانشگاه‌های آلمان به انگلیسی تدریس می‌شوند. به همین خاطر، افراد مسلط به زبان انگلیسی می‌توانند مهاجرت به آلمان را برای ادامه تحصیل انتخاب کنند. اما در ایتالیا، بیشتر رشته‌ها در مقاطع مختلف به زبان ایتالیایی تدریس می‌شوند. بنابراین، تسلط شما به زبان ایتالیایی قبل از مهاجرت و ثبت نام در دانشگاه‌های این کشور لازم است.

شرایط اخذ ویزای تحصیلی آلمان و ایتالیا

شرایط دریافت ویزا‌های ایتالیا و آلمان تفاوتی با یکدیگر ندارد. به منظور تحصیل در هر یک از این کشور‌ها باید اسنادی از قبیل نامه پذیرش از دانشگاه، مدرک زبان، گواهی تمکن مالی، بیمه درمانی و… داشته باشید. البته، میزان تمکن مالی برای دریافت ویزای تحصیلی این دو کشور با یکدیگر متفاوت است. جهت اطلاع از میزان تمکن مالی برای دریافت ویزای تحصیلی و مهاجرت به ایتالیا و آلمان با مشاورین حقوقی در ارتباط باشید.

بهترین شهر‌های آلمان و ایتالیا برای مهاجرت تحصیلی

قبل از تصمیم به مهاجرت به ایتالیا و آلمان بهتر است که با شهرهای مهاجرپذیر این دو کشور بیشتر آشنا شوید. اکثر دانشجویان، ایتالیا را مقصد بهتری در مقایسه با آلمان در نظر می‌گیرند. شاید این سؤال ذهن‌تان را درگیر کرده است که کدامیک از شهر‌های ایتالیا را برای مهاجرت تحصیلی به عنوان دانشجو انتخاب کنید. رم، میلان، بولونیا، فلورانس و ونیز را می‌توان از بهترین شهر‌های ایتالیا در نظر گرفت که شرایط بهترین را برای مهاجرت تحصیلی دانشجویان فراهم می‌کنند.

آلمان نیز از بهترین مقاصد دانشجویی محسوب می‌شود و امکان تحصیل رایگان نیز در این کشور برای دانشجویان بین‌المللی فراهم شده است. برای مهاجرت تحصیلی به عنوان دانشجوی بین‌المللی بهتر است که شهر‌هایی مانند مونیخ، فرانکفورت و برلین را انتخاب کنید.

ایتالیا یا آلمان
مهاجرت کاری به آلمان بهتر است یا ایتالیا

مقایسه آلمان و ایتالیا برای مهاجرت کاری

آیا شما هم تصمیم به یافتن شغلی در خارج از کشور را گرفته‌اید و در انتخاب بین آلمان و ایتالیا تردید دارید؟ در این صورت باید هنگام تصمیم‌گیری برای انتخاب مقصد مهاجرت کاری، نرخ بیکاری کشور موردنظر، میزان درآمد‌ها و… را در نظر بگیرید. لازم به ذکر است که میزان بیکاری در کشور آلمان کمتر از سایر کشور‌های اروپایی مانند ایتالیا است. به علت نرخ بیکاری پایین در آلمان، شانس بیشتری برای داشتن شغل در این کشور بعد از ادامه تحصیل خواهید داشت. به علاوه، در آلمان امکان کار کردن در مشاغل مختلف به زبان انگلیسی وجود دارد. در نتیجه، فرصت‌های شغلی خوبی در انتظار مهاجرین آلمان قرار می‌گیرند.

یکی از نکات مثبت زندگی در آلمان، دسترسی به فرصت‌های شغلی و حقوق بالا است. به خصوص، شما می‌توانید بعد از فارغ التحصیلی در رشته‌هایی مانند مهندسی، فناوری اطلاعات، فروش و بازاریابی، امور مالی و حسابداری فرصت بیشتری برای داشتن شغل در آینده داشته باشید. لازم به ذکر است که توانایی شما در صحبت کردن به زبان آلمانی می‌تواند شانس‌تان را برای داشتن شغلی بهتر افزایش دهد. بنابراین، قبل از مهاجرت به آلمان، یادگیری زبان آلمانی را نیز جزو برنامه‌هایتان قرار دهید تا شغل بهتری در آینده پیدا کنید.

متقاضیان می‌توانند با استفاده از ویزای آوسبیلدونگ به آلمان برای یافتن شغل مهاجرت کنند. اگر هدف‌تان مهاجرت کاری به این کشور است، باید قبل از سفر موقعیت شغلی دلخواه خود را پیدا کرده و ویزای جاب آفر را نیز دریافت کنید. شما می‌توانید با داشتن مدرک زبان ایتالیایی و آلمانی، مدرک تحصیلی بالاتر و استعداد بیشتر، شانس زیادتری برای یافتن شغل در هر دو کشور داشته باشید. به علاوه، بسیاری از افراد به دنبال این هستند که در کنار داشتن شغلی مناسب، زندگی بهتری را تجربه کنند. یکی از مزایای زندگی در آلمان، تعادل بین زندگی شخصی و کاری است؛ آلمانی‌ها کمتر کار می‌کنند و قادر به استفاده از دوران تعطیلات بیشتری نیز هستند. ایتالیا نیز به دلیل شناخته شدن به عنوان سومین اقتصاد بزرگ اروپایی توانسته است که امکان یافتن شغل را برای مهاجرین راحت‌تر کند. متقاضیان به منظور مهاجرت به ایتالیا و یافتن شغل در این کشور باید ویزای کاری دریافت کرده تا شانس خود را برای داشتن آینده‌ای بهتر افزایش دهند.

مقایسه آلمان و ایتالیا از نظر میزان حقوق و درآمد

آلمان، بزرگترین اقتصاد در اروپا را دارد؛ حقوق متوسط افراد در این کشور بیشتر از انگلستان است. در نتیجه، با اشتغال در این کشور می توانید ثبات مالی داشته باشید و به رفاه اقتصادی دست پیدا کنید. بنابراین، اگر قصد کسب درآمد بیشتر را دارید، مهاجرت به آلمان را در اولویت قرار دهید.

مقایسه ایتالیا و آلمان از نظر دریافت اقامت

شما می‌توانید با ویزای تحصیلی به صورت موقت در آلمان یا ایتالیا زندگی کنید. بعد از گذشت پنج سال از اقامت موقت در ایتالیا و آلمان به شما مجوز اقامت دائم داده می‌شود. شما می‌توانید از طریق روش‌های مختلف به هر یک از این کشور‌ها مهاجرت کنید. مهاجرت تحصیلی، کاری، خرید ملک، سرمایه‌گذاری و… از متداول‌ترین روش‌های مهاجرت به ایتالیا و آلمان محسوب می‌شوند. با کمک مشاورین حقوقی و اطلاع از روش‌های مهاجرتی می‌توانید بهترین گزینه را جهت دریافت اقامت این کشور‌ها انتخاب کنید.

برای آشنایی با ویزای شینگن ایتالیا و روش اخذ آن از صفحه خدمات ویزای توریستی ایتالیا استفاده کنید.

مقایسه سیستم خدمات درمانی و بهداشتی در آلمان و ایتالیا

سیستم مراقبت‌های بهداشتی و درمانی در آلمان و ایتالیا کاملاً متفاوت است. همه افراد باید برای زندگی در آلمان و برخورداری از خدمات درمانی دارای بیمه دولتی و خصوصی باشند. در ایتالیا، سیستم مراقبت‌های بهداشتی توسط دولت تأمین می‌شود و یارانه‌ای به میزان ۱۴۹ یورو به صورت سالیانه در اختیار دانشجویان قرار می‌گیرد.

ایتالیا؛ کشوری مورد توجه توریست‌ها

ایتالیا، کلاً حال و هوای توریستی بیشتری نسبت به آلمان دارد. بسیاری از گردشگران هر ساله به ایتالیا سفر می‌کنند؛ چون محبوب‌ترین مقصد گردشگری جهان محسوب می‌شود. شما می‌توانید از شهر‌های پرطرفدار ایتالیا مانند رم، ونیز، میلان و فلورانس دیدن کرده و از جاذبه‌های دیدنی آن‌ها بازدید کنید. مقاصد گردشگری آلمان نیز به خصوص در شهر‌های برلین و مونیخ در فصولی مانند تابستان شلوغ‌تر هستند.

مزایا و معایب زندگی در آلمان

مقایسه دو کشور آلمان و ایتالیا
آلمان برای زندگی بهتر است یا ایتالیا

زندگی در کشوری مانند آلمان، در کنار مزایا، معایبی نیز به همراه خواهد داشت. قبل از تصمیم به مهاجرت تحصیلی، کاری و… تمام مزایا و معایب زندگی در آلمان را در نظر داشته باشید که در جدول زیر برای شما تهیه کرده‌ایم.

مزایای زندگی در آلمان  معایب زندگی در آلمان
سیستم بهداشت و درمان عالی شرایط آب و هوایی نامناسب
هزینه پایین زندگی مانع زبان
امکان تحصیل رایگان بوروکراسی
سیستم حمل و نقل عمومی باکیفیت مالیات بالا
امنیت شغلی بالا نرخ بالای اجاره مسکن
اخلاق کاری
مکان‌های تفریحی متعدد
نرخ پایین جرم و جنایت
تعادل بین زندگی شخصی و کاری

مزایا و معایب زندگی در ایتالیا

آلمان بهتر است یا ایتالیا
آلمان بهتر است یا ایتالیا

شما باید مزایا و معایب مهاجرت به ایتالیا را قبل از مهاجرت بسنجید. اطلاع از این مزایا و معایب به شما کمک می‌کند که آگاهانه‌تر مهاجرت کنید و دغدغه کمتری در این زمینه داشته باشد. در جدول زیر، لیستی از این مزایا و معایب را در اختیارتان قرار می‌دهیم.

مزایای زندگی در ایتالیا معایب زندگی در ایتالیا
اعتبار بالای دانشگاه‌ها و مدارس شرایط آب و هوایی نامناسب
مکان‌های تاریخی و گنجینه‌های هنری متعدد مانع زبان
میراث فرهنگی غنی بالا بودن نرخ بیکاری
سیستم مراقبت‌های بهداشتی باکیفیت گران بودن مسکن در شهرهای بزرگ
امکان یادگیری زبان جدید عدم تسلط بومیان به زبان انگلیسی

سخن آخر

برای تحصیل در بهترین دانشگاه‌ها و مدارس، انتخاب هر دو کشور گزینه مناسبی برای مهاجرین بین‌المللی است. اما علاوه بر کیفیت سیستم آموزشی در دانشگاه‌ها و مدارس باید سایر فاکتور‌ها از قبیل هزینه زندگی و تحصیل، امکان کار بعد از فارغ التحصیلی، نحوه اخذ اقامت و… را در نظر بگیرید. در این صورت، انتخابی هوشمندانه‌تر خواهید داشت و کمتر با چالش در زمینه انتخاب مقصد مهاجرتی مواجه خواهید شد. برای اطلاع از نحوه مهاجرت به ایتالیا و مهاجرت به آلمان می‌توانید از مشاوران حقوقی کمک بگیرید. مشاورین حقوقی النورا در کنار شما هستند تا اقامت آلمان و ایتالیا را با دغدغه کمتری به دست‌آورید.

همین حالا با ما رایگان مشاوره کنید

سوالات متداول

در قسمت زیر به برخی از پرسش‌های متداول درباره «مهاجرت به آلمان یا ایتالیا» پاسخ دادیم:

۱. برای مهاجرت کاری، کدامیک از کشور‌های آلمان یا ایتالیا گزینه بهتری هستند؟

به منظور مهاجرت کاری بهتر است که با توجه به نرخ پایین بیکاری در آلمان، این کشور را به عنوان مقصد مهاجرتی انتخاب کنید.

۲. هزینه تحصیل در کدامیک از کشور‌های ایتالیا یا آلمان پایین‌تر است؟

هزینه تحصیل در دانشگاه‌های دولتی کشور آلمان در مقایسه با ایتالیا مقرون به صرفه‌تر است.

۳. هزینه زندگی در ایتالیا کمتر است یا آلمان؟

در ایتالیا، میزان هزینه‌ای که باید برای اجاره خانه، تهیه مواد غذایی و... کنار بگذارید، کمتر از آلمان است.

۴. شانس قبولی در دانشگاه‌های ایتالیا بیشتر است یا آلمان؟

نرخ پذیرش دانشجویان در دانشگاه‌های ایتالیا بیشتر از آلمان است و برای پذیرش در دانشگاه‌های این کشور شانس بیشتری خواهید داشت.

۵. در کدامیک از کشور‌های آلمان و ایتالیا، امکان تحصیل رایگان در دانشگاه وجود دارد؟

شما می‌توانید با انتخاب آلمان، در صورت داشتن شرایط لازم از امکان تحصیل رایگان بهره‌مند شوید.