مقدمه‌ی چگونگی دریافت اقامت یونان

مهاجرت به یونان و گرفتن اقامت این کشور یکی از مواردی است که سالانه بسیاری از مهاجران در پی آنند. اقامت در کشور یونان به افراد کمک می‌کند تا بتوانند علاوه بر زندگی در این کشور، به کسب درآمد یا به عبارتی کار نیز بپردازند. گرفتن کارت اقامت یونان نیز مانند فرایند اخذ ویزا و سایر موارد مربوط به مهاجرت ممکن است در صورت عدم آگاهی از مسیر درست، کمی چالش برانگیز باشد. از این رو در ادامه به مدارک لازم برای اقامت در یونان، شرایط اقامت یونان و اینکه چگونه اقامت یونان را بگیریم؟ پرداخته می‌شود. در ادامه با ما همراه باشید.

مزایای اقامت در یونان

اقامت یونان مزایای بسیاری دارد و ممکن است این مزایا برای افراد با شرایط مختلف، کمی متفاوت باشد. اما به طور کلی می‌توان گفت که برخی از مزایای گرفتن اقامت یونان عبارت اند از:

تردد آزادانه در سرتاسر اروپا

اقامت یونان به مهاجران این امکان را می‌دهد تا بدون داشتن ویزا و تنها با اقامت در یکی از مناطق حوزه شینگن بتوانند به راحتی در سرتاسر اروپا (حتی کشورهایی که جزو منطقه شنگن نیستند مثل رومانی) سفر کنند. آن‌ها حتی می‌توانند در یک بازه زمانی ۶ ماه تا حداکثر سه ماه در این مناطق بمانند.

دسترسی به امکانات آموزشی باکیفیت

افراد مقیم کشور یونان و همراهان آن‌ها مثل همسر و فرزندانشان می‌توانند در این کشور از امکانات آموزشی و مدارس و دانشگاه‌های یونان بهره‌مند شوند.

دسترسی به امکانات بهداشتی و درمانی

درست مثل امکانات آموزشی، دسترسی به امکانات بهداشتی و درمانی نیز برای کسانی که بتوانند موفق به گرفتن کارت اقامت یونان شوند، در دسترس است. افراد می‌توانند در صورت نیاز از کلینیک‌ها و بیمارستان‌های یونان استفاده کنند.

داشتن مجوز کار در یونان

کسانی که بتوانند در کشور یونان اقامت بگیرند، می‌توانند علاوه بر زندگی در این کشور، در یکی از بیزنس‌های داخلی مشغول به کار شوند. گفتنی است که این افراد می‌توانند حتی کسب و کار خود را برای کسب درآمد راه اندازی کنند.

هزینه پایین‌ زندگی

هزینه‌های زندگی در یونان از خرید و اجاره ملک گرفته تا سایر هزینه‌های جانبی نسبت به سایر مناطق عضو اتحادیه اروپا پایین‌تر است و همین مورد سبب شده تا در میان مهاجران محبوبیت ویژه‌ای پیدا کند.

امکان تمدید اقامت یونان

اگرچه اقامت یونان برای متقاضیان واجدالشرایط صادر می‌شود اما لازم به ذکر است که پس از گذشت مدتی منقضی خواهد شد و افراد باید در صورت تمایل برای اقامت در یونان، جهت تمدید آن اقدام نمایند. این مورد سبب می‌شود که مهاجران در آینده بتوانند برای دریافت پاسپورت و حق شهروندی یونان درخواست خود را به ثبت رسانده و در نهایت تابعیت این کشور را به دست آورند و برای همیشه در این کشور بمانند.

مزایای گرفتن اقامت یونان به موارد بالا ختم نمی‌شود. اجازه افتتاح حساب بانکی در یونان و اتصال به تجارت جهانی، امکان انتقال اقامت به سایر کشورهای شنگن، عدم نیاز به حضور مداوم در یونان، عدم نیاز به مدارک زبان، امنیت بالای کشور یونان، فاصله نزدیکتر به ایران نسبت به سایر کشورهای منطقه شنگن از جمله مواردی است که می‌توان به آن‌ها به چشم مزایای اقامت در یونان نگاه کرد.

انواع اقامت یونان

مجوز اقامت یونان برای مقاصد کاری
مجوز اقامت موقت یونان (برای مشاغل فصلی یا رویدادهای خاص)
مجوز اقامت برای دلایل بشردوستانه
مجوز اقامت برای تحصیل، کار داوطلبانه، پژوهش و آموزش حرفه ای
مجوز اقامت برای اتحاد خانواده
مجوز اقامت طولانی مدت

خرید خانه در یونان یا اجاره ملک؟

 

تصویری از یک ماکت خانه در کنار پرچم یونان برای عنوان خرید خانه در یونان یا اجاره ملک؟ انتخاب شده است.
خرید ملک در یونان یکی از مطمئن ترین راه های سرمایه گذاری است که اجاره دادن آن سود قابل توجهی به همراه دارد

 

اگرچه خرید ملک در کشور یونان یکی از روش‌های سرمایه‌گذاری و اقامت است، اما بسیاری از مهاجران تصمیم می‌گیرند تا به جای خرید ملک، به اجاره آن بپردازند. قانون یونان مستلزم آن است که قرارداد اجاره حداقل سه ساله باشد. قیمت اجاره در مرکز یونان و مناطق حومه متفاوت است و غالبا در آتن با بالاترین قیمت‌ها مواجه خواهید شد. معمولاً پس از امضای قرارداد اجاره، فرد باید دو ماه اجاره‌بها را پیش پرداخت کند. لازم به ذکر است که قبل از تخلیه خانه، صاحب‌خانه می‌بایست حداقل یک ماه زودتر این مسئله را به مستاجر اطلاع دهد.

اقامت یونان برای مهاجران در کدام نقطه این کشور مجاز است؟

مهاجران عموماً مجاز به خرید ملک در هر یک از نقاط یونان هستند؛ اما گفتنی است که معمولا اجازه خرید ملک در “مناطق مرزی” به افراد مهاجر داده نمی‌شود. برای خرید ملک در این مناطق، شهروندان غیر اتحادیه اروپا نیاز به مجوز ویژه از وزارت کشور دارند. این روند برای شهروندان اتحادیه اروپا آسان‌تر است و مجوز توسط یک کمیته ویژه صادر می‌شود.

آیا برای اقامت یونان نیاز به وکیل داریم؟

گفتنی است که اگر ملکی به ارزش بیش از ۱۰۴.۷۰۰ یورو خریداری شود، لازم است تا فرد، وکیلی را استخدام کند که به او در روند خرید ملک در یونان کمک کند. گرفتن وکیل معمولاً هزینه‌بر خواهد بود! تخمین زده می‌شود که حدود ۱ الی ۱.۵  درصد از ارزش ملک ممکن است در این راستا صرف شود.

وب‌ سایت‌های خرید و اجاره ملک و اقامت یونان

وب سایت‌های زیر گزینه‌هایی را برای خرید و اجاره ملک در اختیار مهاجران برای مهاجرت به یونان قرار می‌دهند:

مدارک لازم برای اقامت در یونان از طریق خرید ملک

 

تصویری از نقشه یونان و پرچم این کشور و یک ماشین چوبی و چند سکه برای عنوان مدارک لازم برای اقامت در یونان از طریق خرید ملک انتخاب شده است.
مرحله اول در اقامت یونان با خرید ملک، مراجعه به دفتر اسناد رسمی در این کشور و تدوین و امضای قرارداد اولیه است

 

  • ارائه مدارکی مبنی بر اثبات تمکن مالی جهت خرید ملک (به ارزش ۲۵۰،۰۰۰ یورو)
  • شناسنامه، کارت ملی و سایر مدارک هویتی
  • پاسپورت
  • تکمیل فرم درخواست ویزا یونان
  • دو قطعه عکس ۵ در ۴.۵
  • عدم سوء سابقه

کلام پایانی

اگر زندگی، کار و اقامت در کشور زیبای یونان از اهداف شماست، لازم است تا از همه جوانب برای اقامت یونان مطلع شوید. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد مهمترین اقدامات اولیه برای مهاجرت می‌توانید بر روی این لینک کلیک کنید. در صورتی که تمایل دارید جزئیات بیشتری را در مورد اقامت یونان به دست آورید، می‌توانید به وب‌سایت رسمی النورا مراجعه فرمایید.

همین حالا با ما رایگان مشاوره کنید

سوالات متداول (Frequently Asked Questions)

برخی از سوالات متداول درباره چگونه اقامت یونان را بگیریم؟ و پاسخ‌های مربوط به آن‌ها را اینجا با شما به اشتراک گذاشتیم.

آیا اخذ اقامت یونان سخت است؟

اقامت یونان با سرمایه گذاری حداقل ۲۵۰۰۰۰ یورو در املاک در حال حاضر بهترین و آسان ترین راه أخذ اقامت یونان است.

چه مشاغلی در یونان مورد تقاضا هستند؟

مهندسان، استادان معدن، مدیران تجارت، اپراتورهای ماشین آلات، برنامه نویسان، کارمندان گردشگری و غیره.

اگر فقط انگلیسی صحبت کنم می توانم در یونان کار کنم؟

پاسخ کوتاه این است، بله، شما می توانید. با صحبت کردن به زبان انگلیسی در شهرهای بزرگ یونان به راحتی می توانید به آن دسترسی پیدا کنید