مقدمه‌ی خرید ملک در پرتغال

پرتغال، یکی از کشورهای اتحادیه اروپا و حوزه شینگن است که بازار املاک و مستغلات آن از رونق و بازدهی مناسبی برخوردار است؛ به همین دلیل است که سرمایه گذاری و خرید ملک در پرتغال، طرفداران زیادی را به ویژه در بین اتباع غیر اتحادیه اروپا دارد. دولت پرتغال برنامه گلدن ویزای پرتغال را راه‌اندازی کرد تا در ازای اعطای اقامت، بتواند سرمایه گذاران تبعه غیر اتحادیه اروپا را برای سرمایه گذاری، خرید و بازسازی املاک مسکونی و تجاری جذب کند؛ اما چرا خرید ملک در پرتغال گزینه اقامتی پرطرفدار و ایده‌آلی است؟ برای پاسخ به این سوال، در این مطلب خرید ملک در پرتغال و اخذ اقامت از این طریق را بررسی خواهیم کرد.

آشنایی با کشور پرتغال

پرتغال، کشوری زیبا در جنوب غربی اروپا و واقع در شبه جزیره ایبری است که با کشور اسپانیا و اقیانوس اطلس هم مرز است. این کشور یکی از قدیمی‌ترین کشورهای اروپا است که امروزه یکی از صلح‌طلب‌ترین و توسعه‌یافته‌ترین کشورها و نوزدهمین کشور جهان از نظر کیفیت زندگی محسوب می‌‌شود. پرتغال هم ‌اکنون عضو اتحادیه اروپا، منطقه یورو و معاهده کشورهای شینگن است. نظام سیاسی این کشور «جمهوری» بوده و پایتخت آن شهر «لیسبون» است. کشور پرتغال، به سواحل و چشم‌اندازهای زیبا، معماری شهری مدرن، فوتبال و مردم خونگرمش شناخته می‌شود. همچنین تنوع و انعطاف‌پذیری در راه‌های اقامت پرتغال، موجب افزایش علاقه به مهاجرت به این کشور به ویژه از طریق سرمایه گذاری و خرید ملک در پرتغال شده است.

ویزای طلایی پرتغال (Golden Visa)

خرید ملک در پرتغال یکی از روش‌های اخذ اقامت این کشور از طریق برنامه ویزای طلای (Golden Visa) است. بنابراین، ابتدا باید این برنامه اقامتی را شناخت تا درک بهتری از روش خرید ملک در پرتغال به دست آورد. ویزای طلایی پرتغال، از ۴ جولای ۲۰۱۲ راه‌اندازی شد که بر اساس آن شهروندان غیر اتحادیه اروپا (non-EU nationals) بتوانند مجوز اقامت تا حداکثر ۵ سال را به ازای سرمایه گذاری و خرید ملک در پرتغال به دست آورند. دارنده گلدن ویزای پرتغال، مجوز اقامت موقت اتحادیه اروپا را دریافت کرده و بعد از ۵ سال نیز می‌تواند برای اخذ اقامت دائم و شهروندی پرتغال اقدام کند. اخذ اقامت پرتغال با خرید ملک نیز یکی از برنامه‌های مهاجرتی ویزای طلایی به حساب می‌آید. روش‌های سرمایه گذاری در گلدن ویزا در کل شامل موارد زیر است:

روش‌های سرمایه گذاری در گلدن ویزا پرتغال
خرید ملک مسکونی در مناطق تعیین شده
خرید ملک تجاری
خرید املاک و مستغلات در دو منطقه خودمختار مادیرا (Madeira) و آزور (Azores)
اشتراک و کمک مالی به یک صندوق سرمایه گذاری واجد شرایط به ارزش حداقل ۵۰۰٬۰۰۰ یورو
انتقال سرمایه به ارزش حداقل ۱.۵ میلیون یورو
کمک به تحقیقات علمی یا فناوری به ارزش حداقل ۵۰۰٬۰۰۰ یورو
ایجاد شرکت و ایجاد ۱۰ شغل به ارزش حداقل ۵۰۰٬۰۰۰ یورو
سرمایه گذاری در هنر یا بازسازی میراث ملی و فرهنگی به ارزش حداقل ۵۰۰٬۰۰۰ یورو

اقامت پرتغال از طریق خرید ملک

همان طور که گفته شد، خرید ملک در پرتغال یکی از گزینه‌های واجد شرایط بودن برای دریافت ویزای طلایی پرتغال است. شما برای اخذ اقامت از طریق گلدن ویزا باید قبل از درخواست خود اقدام به خرید ملک در پرتغال کنید تا بتوانید مجوز اقامت موقت این کشور برای ۵ سال را به دست آورید. خرید ملک، احتمالاً محبوب‌ترین روش‌ اخذ اقامت پرتغال است. این محبوبیت به این دلیل است که کشور پرتغال از بازار املاک و مستغلات پررونق، پویا و البته بازده اجاره بالا برخوردار است. بسیاری از مهاجران برای اهداف سرمایه گذاری، گردشگری، خانه دوم یا بازنشستگی اقدام به خرید ملک در پرتغال می‌کنند. شما بعد از ۵ سال اقامت در پرتغال با خرید ملک، می‌توانید برای اخذ اقامت دائم و پاسپورت این کشور نیز اقدام کنید.

مزایای خرید ملک در پرتغال

دلایل زیادی برای خرید ملک در پرتغال وجود دارد که هر کدام از آنها می‌تواند هدف مهاجرت و اقامت در این کشور را توجیه کند. مهم‌ترین دلیل خرید خانه در پرتغال، امکان اخذ اقامت این کشور زیبا و توسعه‌یافته است. مزایای زیر را می‌توان ۱۰ دلیل خرید ملک در پرتغال عنوان کرد:

  • خرید و حفظ مالکیت ملک برای حداقل ۵ سال که شما را واجد شرایط برای اقامت و شهروندی پرتغال می‌کند.
  • امکان زندگی و اسکان در کشوری که در تمام طول سال آفتاب وجود دارد.
  • هزینه زندگی در پرتغال یکی از پایین‌ترین هزینه‌ها در اروپا است.
  • خرید ملک در پرتغال یک سرمایه گذاری با بازده بالا است.
  • پرتغال مکانی امن برای زندگی با سطح بالایی از ثبات سیاسی است.
  • کشور پرتغال دارای مناظر و چشم‌اندازهای بکر و زیبا است.
  • سطح زندگی در پرتغال دارای کیفیت بالایی است.
  • امکان استفاده از مشوق‌های مالیاتی از طریق طرح NHR
  • زیرساخت‌های عمومی، مراقبت‌های بهداشتی و حمل و نقل به طور گسترده در دسترس است.
  • از طریق اقامت پرتغال با خرید ملک، می‌توانید به ۲۷ کشور اروپایی و ۱۷۲ کشور جهان بدون ویزا سفر کنید.
ساختمان های یکی از شهرهای کشور پرتغال به همراه تصویری از پرچم این کشور برای عنوان مزایای خرید ملک در پرتغال انتخاب شده است.
خرید ملک یکی از روش‌های سریع اخذ اقامت پرتغال و مهاجرت به این کشور است

شرایط اخذ ویزای طلایی با خرید ملک در پرتغال

در برنامه ویزای طلایی پرتغال، گزینه‌های سرمایه گذاری متنوع و وسیعی در اختیار شما قرار دارد که یکی از محبوب‌ترین آنها خرید ملک در پرتغال است. در زمینه سرمایه گذاری املاک و مستغلات، گزینه‌های زیر روی میز است:

  • خرید املاک مسکونی در مناطق داخلی تعیین شده پرتغال به ارزش حداقل ۵۰۰٬۰۰۰ یورو در صورت سرمایه گذاری در یک پروژه بازسازی (اگر ملک مسکونی در یک منطقه کم تراکم تعیین شده واقع شده باشد، مشمول ۲۰ درصد تخفیف می‌شود)
  • خرید املاک تجاری به ارزش حداقل ۵۰۰٬۰۰۰ یورو بازسازی، در هر نقطه از کشور پرتغال اگر در پروژه‌های بازسازی سرمایه گذاری کنید. (اگر ملک تجاری در یک منطقه کم تراکم واقع شده باشد، مشمول ۲۰ درصد تخفیف می‌شود)
  • خرید املاک مسکونی و تجاری در هر نقطه از جزایر خودمختار «مادیرا» و «آزور» پرتغال به ارزش ۵۰۰٬۰۰۰ یورو یا ۵۰۰٬۰۰۰ یورو سرمایه گذاری در پروژه بازسازی
  • سرمایه گذاری در املاک گردشگری که شامل آپارتمان‌های خدماتی، اقامتگاه‌های آپارتمانی، پروژه‌های هتل و غیره می‌شود، به ارزش حداقل ۵۰۰٬۰۰۰ یورو در املاک گردشگری یا ۵۰۰٬۰۰۰ یورو در صورت سرمایه گذاری در پروژه‌های بازسازی در تمام نقاط کشور پرتغال (اگر ملک گردشگری در یک منطقه کم تراکم واقع شده باشد، مشمول ۲۰ درصد تخفیف می‌شود)

انواع ملک در پرتغال

بازار املاک و مستغلات پرتغال پررونق است و کمتر اتفاق می‌افتد که نتوانید ملک مورد نظر خود را پیدا کنید. از خرید زمین کشاورزی در کشور پرتغال گرفته تا آپارتمان‌های شیک و مدرن، آپارتمان‌های ساحلی و ویلاهای لوکس در این کشور در دسترس است. گزینه‌های زیر انواع املاک برای خرید در پرتغال هستند:

  • خانه‌های مستقل معمولی که بیشتر آنها دارای حیاط و پاسیو بوده و به «کاسا» یا «مرادیا» معروف هستند.
  • خانه‌های نیمه مستقل که به «کاسا جمیندا» معروف هستند.
  • واحدهای آپارتمانی مستقل با فضای مشترک که نسبت به بقیه گران‌تر هستند اما دارای استاندارد بالای مراقبت و ایمنی بوده و بسیاری از آنها استخر و سالن‌های ورزشی دارند. این املاک به «کاندونیو» یا «کاندو» معروف هستند.
  • خانه‌ها و مزارع روستایی که بیشتر در حومه شهر قرار دارند و به آنها «کوینتا» می‌گویند.
  • گزینه خرید زمین که می‌توانید در آن ملک مورد نظر خود را بسازید و به «ترنو» شناخته می‌شوند.

در هنگام جستجوی برای خرید خانه‌های کشور پرتغال، به اصطلاحاتی نظیر T0، T1، T2 و غیره روبرو خواهید شد که این اعداد نشان‌دهنده اتاق‌های آن ملک معین است. T0 به معنای «آپارتمان استودیو» است که برای دانشجویان، مجردها و افرادی که به مکانی فقط برای خواب و اقامت نیاز دارند، مناسب است.

‌شرایط لازم برای خرید ملک در پرتغال

برای خرید موفق ملک در پرتغال چه به عنوان مقیم یا غیر مقیم، باید الزامات زیر را رعایت کنید:

  • شماره مالیاتی پرتغالی (NIF): برای خرید ملک در پرتغال، باید یک شماره مالیاتی پرتغالی که در واقع یک شماره شناسایی مالیاتی (NIF) است، داشته باشید. برای دریافت شماره مالیاتی می‌توان به هر اداره مالیاتی محلی مراجعه کرد و برای دریافت آن باید مدارک مربوط به آدرس و پاسپورت خود را ارائه دهید. داشتن شماره مالیاتی برای افتتاح حساب بانکی نیز لازم است.
  • پاسپورت: به عنوان یک خریدار ملک باید مدرک شناسایی معتبر همچون پاسپورت ارائه کنید.
  • حساب بانکی پرتغالی: برای جلوگیری از تبعات تغییرات مکرر نرخ ارز هنگام خرید ملک در پرتغال، بهتر است یک حساب بانکی باز کنید.

مراحل خرید ملک در پرتغال

به طور کلی، فرآیند خرید خانه در کشورهای مختلف می‌تواند پیچیده و همراه با کاغذبازی‌های زیاد باشد. خبر خوب این است که فرآیند خرید ملک در پرتغال کاغذبازی زیادی نداشته و محدودیتی برای مالکیت خارجی وجود ندارد. مراحل خرید خانه در کشور پرتغال برای اخذ اقامت به شکل زیر است:

سفر به پرتغال از طریق ویزای توریستی شینگن برای پیدا کردن ملک مورد نظر
بررسی این که از چه راهی می‌خواهید بودجه خرید ملک را فراهم کنید مانند وام مسکن و غیره
مذاکره با فروشنده ملک بر سر قیمت
پرداخت پیش پرداخت در صورت توافق بر سر قیمت
امضا قرارداد Contrato-Promessa De Compra e Venda
امضا و محضری کردن سند ملک

 

2 فرد در حال ثبت قرارداد خرید ملک برای عنوان مراحل خرید ملک در پرتغال انتخاب شده است.
پروسه خرید ملک چندان دشوار نیست و به راحتی و در کمترین زمان می ­توان نسبت به انجام آن اقدام کرد

در نظر داشته باشید که بدون وکیل با تجربه و مشاوره، گذراندن این مراحل می‌تواند بسیار دشوار باشد. بنابراین، برای گذراندن موفقیت آمیز مراحل خرید ملک در پرتغال اولین قدم شما استخدام یک وکیل باتجربه در زمینه مهاجرت و املاک و مستغلات در کشور پرتغال است.

قیمت خرید ملک در پرتغال

قیمت خانه ‌های کشور پرتغال بسته به موقعیت جغرافیایی، متراژ، نوع، قدمت و غیره می‌تواند متفاوت باشد. برای مثال، قیمت ملک در شهرهای مهم و بزرگ لیسبون، پورتو و آلگاروه بالاتر از دیگر نقاط بوده و همچنان نیز در حال افزایش است. ملک‌های ارزان‌تر بیشتر در مرکز کشور پرتغال پیدا می‌شوند که البته بسیاری از این خانه‌ها بزرگ و جادار هستند. منطقه «ساحل نقره‌ای» نیز از جمله مناطق ساحلی کشور پرتغال است که قیمت املاک در آن نسبت به «آلگاروه» ارزان‌تر است و می‌تواند گزینه‌ای جذاب برای خرید ملک در پرتغال باشد. اگر بخواهیم به طور میانگین هزینه خرید ملک در پرتغال را برآورد کنیم به قیمت‌های حدودی زیر می‌رسیم:

  • قیمت هر متر مربع برای خرید آپارتمان در مرکز شهر، حدود ۳۰۳۱ یورو
  • قیمت هر متر مربع برای خرید آپارتمان دور از مرکز شهر، حدود ۲۰۲۸ یورو

مهاجرت به پرتغال از طریق خرید ملک گزینه مناسبی است؟

با توجه به طرح ویزای طلایی پرتغال، چنانچه توانایی خرید ملک در پرتغال را داشته باشید، می‌توان آن را یک گزینه مهاجرتی خوب با دردسرهای کمتر دانست. خرید ملک در پرتغال با هزینه حداقل ۵۰۰٬۰۰۰ یورو نسبت به دیگر کشورهای اروپایی مقرون به صرفه‌تر بوده و مهم‌تر از آن می‌توانید از مزیت اقامت موقت، دائم و شهروندی آن استفاده کنید. بار دیگر تاکید می‌کنیم، در پروسه خرید خانه در پرتغال، داشتن یک وکیل باتجربه و مشاوره حرفه‌ای حیاتی است تا فرایند اقامت شما موفقیت آمیز پیش رود. برای اطلاع از جزئیات بیشتر و مشاوره در مورد مراحل خرید ملک در پرتغال، با مشاورین النورا در تماس باشید.

همین حالا با ما رایگان مشاوره کنید

سوالات متداول (Frequently Asked Questions)

برخی از سوالات متداول درباره اقامت کاری پرتغال و وضعیت کار در پرتغال و پاسخ‌های مربوط به آن‌ها را اینجا با شما به اشتراک گذاشتیم.

انواع خانه‌ها در کشور پرتغال کدامند؟

خانه‌های مستقل معمولی «کاسا»، خانه‌های نیمه مستقل «کاسا جمیندا»، واحدهای آپارتمانی مستقل با فضای مشترک «کاندو»، خانه‌ها و مزارع روستایی «کوینتا» و زمینی که می‌توانید در آن ملک مورد نظر خود را بسازید «ترنو».

چرا خرید ملک، محبوب‌ترین روش اخذ اقامت پرتغال است؟

بازار املاک و مستغلات پرتغال پررونق، پویا و بازده اجاره در آنجا بالا است. همچنین بعد از ۵ سال اقامت در پرتغال با خرید ملک، می‌توانید برای اخذ اقامت دائم و پاسپورت این کشور نیز اقدام کنید.

حداقل هزینه خرید خانه در پرتغال چقدر است؟

خرید ملک در مناطق کم جمعیت مثل مناطق خودمختار آزور و مادیرا با ۲۰ درصد تخفیف ۲۸۰ هزار یورو است.