مقدمه‌ی عوارض خروج از کشور در سال ۱۴۰۳

اگر تاکنون به‌عنوان مسافر به خارج از کشور برای کار، تفریح یا درمان سفر کرده‌اید، احتمالاً با عوارض خروج از کشور آشنایی دارید. اما آیا می‌دانید چرا این هزینه‌ها تعیین می‌شوند؟ چقدر هزینه دارند و پول‌ها به کجا می‌روند؟ آیا عوارض خروج از کشور با کشورهای دیگر قابل‌مقایسه هستند؟ پاسخ به این سؤالات ممکن است دشوار باشد، اما در این راهنمای جامع، تمام اطلاعات ضروری در مورد هزینه‌های خروجی از ایران در سال ۱۴۰۳، مدارک لازم برای پرداخت و تمام آنچه باید بدانید، به شما ارائه خواهد شد.

عوارض خروج از کشور چیست؟

هزینه‌های خروجی، همچنین به‌عنوان مالیات خروج یا مالیات مسافرت شناخته می‌شوند، وجوه اجباری هستند که به افرادی که به دلایل مختلفی مانند گردشگری، زیارت، کار و… از یک کشور خارج می‌شوند، تعلق می‌گیرد. این هزینه‌ها توسط دولت تنظیم‌شده و به‌صورت مستقیم به خزانه ملی واریز می‌شوند؛ اما یک بخش کوچک از آن به سازمان گردشگری اختصاص می‌یابد.

لازم به ذکر است که عوارض خروج از کشور مختص سفرهای هوایی نیستند و برای افرادی که از سفرهای زمینی یا دریایی سفر می‌کنند نیز در نظر گرفته می‌شوند.

تاریخچه هزینه‌های خروجی در ایران

مفهوم هزینه‌های خروجی برای اولین بار در دوران جنگ ایران و عراق در سال ۱۳۶۴ به وجود آمد، زمانی که کشور با چالش‌های اقتصادی روبه‌رو شده بود و تعداد افراد زیادی از کشور خارج می‌شدند. این هزینه‌ها ابتدا به‌عنوان جبران از دست دادن ارز خارجی معرفی شدند. از آن زمان، میزان و مقررات مرتبط با هزینه‌های خروجی تغییر کرده‌اند.

در سال‌های اخیر، پرداخت هزینه‌های خروجی به موضوع داغی تبدیل شده است، به‌ویژه پس از افزایش قابل‌توجه میزان آن‌ها مورد بحث تمام سازمان‌ها، ارگان‌ها و شرکت‌هایی مرتبط شدند. از سال ۱۳۷۶، جمع‌آوری هزینه‌های خروجی به‌سختی اجرا می‌شود؛ همچنین عدم پرداخت این هزینه‌ها می‌تواند منجر به انکار خروج شود، حتی اگر شما بلیط و ویزای معتبری برای سفر خود داشته باشید.

قیمت عوارض خروج از کشور در سال ۱۴۰۳

میزان هزینه‌های خروجی در ایران بستگی به نوع مسافر و هدف سفر دارد. در ادامه، نرخ‌های هزینه‌های خروجی در سال ۱۴۰۳ را معرفی می‌شوند:

نوع مسافر سفر اول سفر دوم سفر سوم
مسافر عادی ۴۰۰٬۰۰۰ تومان ۶۰۰٬۰۰۰ تومان ۸۰۰٬۰۰۰ تومان
زائران (حج و عمره) ۱۳۲٬۰۰۰ تومان ۱۹۸٬۰۰۰ تومان ۲۶۴٬۰۰۰ تومان
زائران (زیارت) ۳۷٬۵۰۰ تومان ۴۵٬۰۰۰ تومان ۴۵٬۰۰۰ تومان
ساکنان مرزی (هوایی) ۷۵٬۰۰۰ تومان ۶۰۰٬۰۰۰ تومان ۸۰۰٬۰۰۰ تومان
ساکنان مرزی (زمینی/دریایی) ۲۵٬۰۰۰ تومان ۶۰۰٬۰۰۰ تومان ۸۰۰٬۰۰۰ تومان
تیم‌های ملی ورزشی ۲۶۰٬۰۰۰ تومان ۲۶۰٬۰۰۰ تومان ۲۶۰٬۰۰۰ تومان

 

کودکان و عوارض خروج از کشور

با توجه به اینکه در سال‌های اخیر مخصوصاً سال ۱۴۰۳ قوانین بسیاری در خصوص صادرات، واردات، مهاجرت و… وضع شده، اما در هیچ‌کدام از این قوانین تفاوتی برای پرداخت عوارض خروج از کشور برای کودکان و نوزادان در نظر گرفته نشده است. به عبارت بهتر کودکان و اطفال نیز باید به‌اندازه یک انسان بالغ عوارض خود را پرداخت کنند.

به ازای هر کد ملی که بلیط خروج از کشور صادر می‌شود، عوارضی در نظر گرفته شده و این عوارض برای همه به یک اندازه است.

نحوه پرداخت عوارض خروج از کشور

نحوه پرداخت عوارض خروج از کشور
نحوه پرداخت عوارض خروج از کشور

برای پرداخت هزینه‌های خروج از کشور دو راه وجود دارد: حضوری و اینترنتی. در هر دو حالت باید رسید پرداخت را به همراه داشته باشید تا بتوانید در آینده برای درخواست‌های دولتی دیگری مانند دریافت ارز مسافرتی اقدام کنید.

۱. پرداخت عوارض خروج از کشور آنلاین

آدرس اینترنتی sadadpsp.ir برای پرداخت عوارض خروج از کشور آنلاین طراحی و پیاده‌سازی شده است. با کلیک بر روی بخش خدمات و پرداخت عوارض در این سایت، به صفحه پرداخت عوارض خروج از کشور آنلاین منتقل خواهید شد. کافی است در این صفحه اطلاعات خود را تکمیل کرده و هزینه‌های خروج از کشور را انجام دهید.

۲. پرداخت عوارض خروج از کشور به کمک بانک ملی

برای رسیدگی حضوری به امور خروج از کشور، می‌توانید به شعب ارزی بانک ملی مراجعه کنید. کافی است در آنجا فرم مربوطه را تکمیل، پرداخت را ارسال و رسید خود را دریافت کنید.

۳. استفاده از دستگاه‌های خودپرداز برای پرداخت هزینه خروج

دستگاه‌های GSS نوعی دستگاه خدمات غیر نقدی است که در فرودگاه‌های بین‌المللی مانند فرودگاه امام خمینی موجود است. این دستگاه‌ها همین‌طور توانایی پرداخت هزینه خروج از کشور را دارند و می‌توانید برای این کار از آن‌ها نیز استفاده کنید.

۴. پرداخت عوارض خروج از کشور به کمک سامانه سازمان امور مالیاتی

یکی از ساده‌ترین کارها برای پرداخته‌ای مالیاتی استفاده از سیستم اداره مالیات است. برای این کار کافی است به درگاه پرداخت اینترنتی سازمان امور مالیاتی کشور، از طریق اینترنت متصل شده و پرداخت خود را انجام دهید.

۵. پرداخت هزینه‌های خروج از طریق برنامه‌های تلفن همراه

برنامه‌هایی مانند پیام‌رسان بله، قبضینو و ایوا از جمله معروف‌ترین برنامه‌ها برای پرداخت هزینه خروج از کشور هستند. این برنامه‌ها با سیستم‌عامل‌های Android و iOS سازگار بوده و به‌راحتی در دسترس عموم قرار دارند. به‌سادگی این برنامه‌ها را نصب‌کرده، سپس به شیرینی یک لبخند هزینه‌های خروج از کشور را در کوتاه‌ترین زمان ممکن و با استفاده از گوشی هوشمند خود پرداخت کنید.

بازپرداخت هزینه‌های خروج

بازپرداخت هزینه‌های خروج
بازپرداخت هزینه‌های خروج

برای درخواست استرداد یا پیگیری پرداخت هزینه خروج، به وب‌سایت سازمان امور مالیاتی مراجعه کرده و به بخش پرداخت دسترسی پیدا کنید. اگر هزینه‌ها را به‌صورت الکترونیکی پرداخت کرده‌اید، می‌توانید از طریق این سامانه استرداد را انجام دهید و در صورت نیاز، رسید خود را دوباره چاپ کنید. جزئیات فرآیند بازپرداخت زیر را در نظر داشته باشید:

  • استرداد برای هزینه‌های پرداخت‌شده به‌حساب هر فرد واریز می‌شود. اگر هزینه کل خانواده خود را پرداخت کرده باشید، هر فرد به‌طور جداگانه به‌حساب مربوطه خود بازپرداخت خود را دریافت می‌کند. بازپرداخت جمعی امکان‌پذیر نیست.
  • بازپرداخت ممکن است مدتی طول بکشد تا پردازش شود.

مدارک مورد نیاز برای پرداخت هزینه خروج

مدارک مورد نیاز برای پرداخت هزینه خروج
مدارک مورد نیاز برای پرداخت هزینه خروج

هنگام پرداخت به کارت‌بانکی و جزئیات دقیق فرد متقاضی نیاز است. توجه داشته باشید که قبوض مالیات خروج از کشور فقط برای شخصی قابل‌استفاده است که به نام او پرداخت شده باشد.

مهلت پرداخت هزینه‌های خروج

چارچوب زمانی مشخصی برای پرداخت هزینه خروج وجود ندارد، اما توصیه می‌شود برای جلوگیری از تاخیر در فرودگاه، عوارض خروج از کشور را قبل از پرواز خود پرداخت کنید. علاوه بر این، اگر سفر شما پس از پرداخت هزینه‌ها لغو شد، رسید پرداخت خود را نگه دارید. می‌توان از آن برای سفرهای آینده استفاده کرد.

عوارض خروج از کشور برای ورود به کشور عراق در سال ۱۴۰۳

هزینه خروج از کشور برای ورود به عراق بسته به اینکه زمینی یا هوایی سفر می‌کنید متفاوت است؛ اما باید گفت که از سال قبل تاکنون (سال ۱۴۰۳) این هزینه تفاوتی نداشته و به‌طور رسمی خبری هم مبنی بر این موضع اعلام نشده. در حال حاضر ۴۰۰۰۰ تومان برای اولین ورود به کشور عراق در نظر گرفته شده؛ همچنین برای سفرهای بعدی این هزینه ۱۵۰۰۰ تومان در نظر گرفته شده. همین‌طور در سفرهای هوایی نیز، عوارض خروج در سفر اولیه ۳۷۵۰۰ تومان و سفرهای بعدی ۴۵۰۰۰ تومان در نظر گرفته شده است.

چه کسانی واجد شرایط معافیت بوده و نیازی به پرداخت عوارض خروج از کشور ندارند؟

مقررات ناظر بر عوارض گمرکی و عوارض خروج از کشور سالانه دستخوش تغییراتی می‌شود. در سال ۱۴۰۳ گروه‌های زیر از پرداخت عوارض خروج معاف هستند:

  • اتباع خارجی: افراد دارای گذرنامه سیاسی، دارای ویزای کار صادر شده توسط وزارت کار و امور اجتماعی ملزم به پرداخت عوارض خروج از کشور نیستند.
  • ایرانیان مقیم خارج از کشور: اتباع ایرانی که اقامت کشورهای خارجی را اخذ کرده و دارای مجوز کار از وزارت کار کشور مقصد هستند نیز از عوارض خروج معاف هستند. بااین‌حال، ذکر این نکته ضروری است که با وجود معافیت قانونی، مواردی وجود داشته که عوارض خروج از فرودگاه‌ها از این هم‌وطنان اخذ شده است.
  • خدمه پرواز و کشتی: اعضای خدمه هر دو با توجه به این‌که مأموریت پروازی یا دریانوردی دارند و به دلیل تعهدات کاری ضروری خود از پرداخت هزینه خروج از کشور معاف هستند.
  • زائران کربلای معلی: بر اساس مصوبات مجلس، افرادی که در زیارت اربعین از کشور خارج می‌شوند نیز از پرداخت عوارض خروج از کشور معاف هستند. البته به‌شرط آنکه از طریق مرزهای زمینی به مقصد عراق در بازه زمانی تعیین‌شده کشور را ترک کنند.
  • بیماران و جانبازان: بیمارانی که با تایید شورای پزشکی برای درمان مجبور به ترک کشور بوده و به خارج از کشور سفر می‌کنند، در لیست افراد معاف از پرداخت عوارض قرار دارند. همچنین برای همراهان آن‌ها ۴۰ تا ۶۰ درصد تخفیف در نظر گرفته‌شده است.
  • دانشجویان: دانشجویان بر اساس وضعیت خود تا زمانی که در سامانه مشارکت دانشجویی (نشاء) ثبت‌نام کرده باشند، از پرداخت عوارض خروج از کشور معاف می‌شوند. لازم به ذکر است؛ دانشجویانی که در ترم اول نمی‌توانند گواهی اشتغال به تحصیل ارائه کنند باید در سفر اولیه خود هزینه خروج را پرداخت کنند. بااین‌حال، برای دانشجویان حداقل ۳ ماه فاصله بین سفرها الزامی است.

برخی از گروه‌های واجد شرایط تخفیف در عوارض خروج

مرزنشینان

مرزنشینان می‌توانند با ثبت شماره شناسنامه و کد پستی خود در سامانه بانک اطلاعات وزارت کشور از تخفیف برخوردار شوند. آن‌ها فقط یک‌بار در سال ملزم به پرداخت عوارض خروج از کشور هستند.

ورزشکاران تیم ملی

ورزشکاران تیم ملی با کسب مجوز از وزارت ورزش می‌توانند عوارض خروج از کشور را کاهش دهند.

زائران حج عمره

عوارض خروج از کشور برای زائران حج عمره با تخفیف برای سفر اول ۱۳۲۰۰۰ تومان، سفر دوم ۱۹۸۰۰۰ تومان و سفر سوم ۲۶۴۰۰۰ تومان است.

زائران حرم

افرادی که از زیارتگاه‌ها و اماکن مذهبی بازدید می‌کنند نیز از عوارض خروجی کمتری برخوردار می‌شوند که بسته به نوع سفر و مرز متفاوت است.

کلام آخر

دانستن پرداخت هزینه‌های خروجی برای هر کسی که قصد سفر به خارج از ایران را دارد، بسیار مهم است. با آشنا شدن با نرخ‌ها، روش‌های پرداخت و معافیت‌ها، می‌توانید خروجی خود را به‌طور آسان انجام دهید و از هرگونه پیچیدگی غیر ضروری جلوگیری کنید. به یاد داشته باشید که پرداخت عوارض خروج از کشور را قبل از دریافت ارز مسافرتی انجام داده و رسید را به‌عنوان مدرک پرداخت حفظ کنید. با آخرین مقررات به‌روز باشید و از سفرتان لذت ببرید.

توجه: اطلاعات ارائه‌شده در این مقاله بر اساس منابع موجود و قابل‌دسترسی است و ممکن است تغییر کند. توصیه می‌شود قبل از برنامه‌ریزی سفر، مقررات و الزامات نهایی را با مقامات مرتبط مجدد بررسی کنید.

همین حالا با ما رایگان مشاوره کنید