مقدمه‌ی مقاطع مدارس در کانادا

کانادا کشوری دوست‌داشتنی و مهاجرپذیر شناخته می‌شود که سیستم آموزشی بسیار پیشرفته و متفاوتی دارد. این کشور صنعتی و قدرتمند، شرایط زندگی مناسبی برای شهروندان خود فراهم کرده است و به همین دلیل، مورد توجه اغلب مهاجران از سراسر دنیا قرار می‌‌گیرد. کیفیت زندگی در آن بسیار بالاست و ایرانیان هر ساله به این کشور مهاجرت می‌کنند.

نظام آموزشی کانادا مورد توجه اغلب والدین قرار می‌گیرد تا بتوانند آینده بهتری را برای فرزندان خود فراهم کنند و در این کشور گسترده و بی‌نظیر، تحصیل خود را ادامه بدهند. بعد از اتمام تحصیل در کانادا، می‌توان به راحتی از دانشگاه‌های سایر نقاط جهان پذیرش گرفت. سیستم آموزشی کانادا در دنیا در رتبه ۵ قرار دارد و کالج‌های متنوعی برای ادامه تحصیل دانش‌آموزان وجود دارد. در ادامه به معرفی مدارس این کشور می‌پردازیم.

دوره دبیرستان یا دوره متوسطه اول در مدارس کانادا

تصویری از دانش جویان فارغ التحصیل شده برای عنوان دوره دبیرستان یا دوره متوسطه اول در مدارس کانادا انتخاب شده است.
مدرسه در کانادا از ۵ تا ۶ سالگی شروع شده و از ابتدایی تا دیپلم ۱۲ سال است

از جمله دوره‌های پر اهمیت در دوران تحصیل در کانادا را می‌توان دبیرستان دانست؛‌ این دوره که به دو دسته تقسیم می‌شود:

تحصیل در دبیرستان‌های کانادا
متوسطه اول Junior high School مقطع ششم تا نهم
متوسطه دوم Senior Public School مقطع نهم تا دوازدهم

این دوره‌های دبیرستان در ایالت‌های زیادی برگزار می‌شود و قوانین مخصوص به خود را دارند. البته دروس ایالت‌ها ممکن است با هم تفاوت‌هایی داشته باشند.

آموزش در این کشور به این شکل است که دوره ابتدایی سطح ۱ تا ۸ را تشکیل می‌دهد و کودکان بعد از اتمام دوره ابتدایی به دوره متوسطه اول وارد می‌شوند که به آن سطح ۶ تا ۹ گفته می‌شود و کودکان ۱۲ تا ۱۴ یا ۱۵ سالگی را دربرمی‌گیرد. بعد از دوره متوسطه اول، متوسطه دوم است که از ۱۵ سالگی تا ۱۷ سالگی ادامه دارد که به آن سطح ۹ تا ۱۲ گفته می‌شود. این دوره‌های آموزشی براساس تصمیم سیستم آموزش و پرورش هر شهر متفاوت است و دروس آن به صورت  روزانه تنظیم می‌شود.

دوره متوسطه دوم یا سطح نهم تا دوازدهم یا Senior Public School

تصویری از دانش آموزان در حال رفتن به سمت مدرسه برای عنوان دوره متوسطه دوم یا سطح نهم تا دوازدهم یا Senior Public School انتخاب شده است.
دبیرستان‌های کانادا برنامه‌ درسی خود را به دو دسته‌ تقسیم می‌کنند: دسته‌ پیشرفته که دانش آموزان را برای رفتن به دانشگاه آماده می‌کند، و دسته‌ عمومی که دانش آموزان را برای رفتن به کالج‌های محلی یا مدارس فنی آماده می‌کند

دبیرستان در واقع مهم‌ترین دوران تحصیل در کانادا برای هر کودک و یا نوجوان به شمار می‌رود که از سن ۱۵ تا ۱۸ سالگی شروع می‌شود. دانش‌آموزان دوران دبیرستان برای ورود به دانشگاه آماده می‌شوند و در برخی از موراد بعد از دبیرستان به کالج می‌روند. قوانین ایالت‌های کانادا در این زمینه متفاوت است و در استانی مانند کبک دوره دبیرستان از پایه ۷ آغاز می‌شود و تا پایه ۱۱ ادامه دارد. در این استان بعد از اتمام دوره پایه، وارد کالج می‌شوند که به مدت دو سال ادامه دارد که به عنوان Cegep مطرح است.

در استانی مانند اونتاریو و نیوبرانزویک مقطع دبیرستان تا سن ۱۸ سالگی ادامه دارد و دانش‌آموزان باید دیپلم بگیرند. کیفیت آموزشی این مقطع در کانادا از جمله ۱۰ کشور برتر دنیا شناخته می‌شود که مهاجران زیادی برای آن اپلای می‌کنند. دانش‌آموزان می‌توانند در مدارس خصوصی و کوچکتر تحصیل کنند که تعداد دانش‌آموزان کمتری وجود دارد و فوق‌برنامه‌هایی مانند کامپیوتر و برنامه‌نویسی دریافت می‌کنند.

سیستم آموزشی در مقاطع نهم تا دوازدهم

تصویری از کلاه فارغ التحصیلی و پرچم کانادا برای عنوان سیستم آموزشی در مقاطع نهم تا دوازدهم انتخاب شده است.
در کانادا سیستم آموزشی دولتی و خصوصی وجود دارد

در اغلب مدارس کانادا درس‌های ریاضیات و علوم طبیعی جایگاه‌ ویژه‌ای دارد و از جمله برترین درس‌های سال‌های تحصیلی را آموزش می‌دهند. دوران ۱۲ ساله مدارس‌ دولتی بسیار مورد توجه مهاجران قرار می‌گیرد و دانش‌آموزان بین‌المللی بسیاری می‌پذیرند. سیستم آموزشی این کشور براساس استانداردهای جهانی تنظیم شده است؛ هرچند که برنامه‌های درسی مدارس خصوصی با مدارس دولتی کمی تفاوت دارد. در مدارس خصوصی به واسطه هزینه‌ای که دریافت می‌شود درس‌هایی مانند برنامه‌نویسی و علوم کامپیوتر، ورزش، هنرهای نمایشی و موسیقی از جمله واحدهای فوق‌برنامه به شمار می‌رود.

نمرات اهمیت زیادی در این مقطع دارد و به دانش‌آموزان حتی در گرفتن پذیرش کمک می‌کند. دوره ۱۳ ساله مدرسه شامل مقالات، امتحانات و دوره‌های متنوعی می‌شود که دانش‌آموزان در دوران تحصیل خود گذراندند. سطوح نمره‌‌دهی دبیرستان:

سطوح نمره‌‌دهی در دبیرستان‌های کانادا
نمره سطح A بهترین نمره
نمره سطح B خوب
نمره سطح C متوسط
نمره سطح D ضعیف
نمره سطح F مردود

سیستم امتیاز‌بندی و نمرات دبیرستان اهمیت زیادی دارد و دانش‌آموزان باید تمام تلاش خود را برای شرکت در فعالیت‌های کلاسی و تکالیف مدرسه و پروژه‌های مستقل کنند.

از جمله درس‌های مهم در دبیرستان عبارت است از ریاضیات، علوم، ورزش و مطالعات اجتماعی است که در مدارس متنوع نیز تفاوت دارد. طبق قوانین دانش‌آموزان دوره دبیرستان باید ۱۸ واحد را بگیرند و پاس کنند و به همین دلیل اهمیت زیادی دارد.

واحدهای درسی مقطع نهم تا دوازدهم

تصویری از دانش آموزان در مدرسه برای عنوان واحدهای درسی مقطع نهم تا دوازدهم انتخاب شده است.
واحد‌های درسی برای دانش‌آموزانی که علاقه‌مند به ورود به بازار کار هستند ارائه می‌شود

 

طی این ۴ سال واحدهای درسی اهمیت زیادی دارد که دانش‌آموزان در مقطع دبیرستان واحدهای مشخصی را می‌گذرانند. در لیست دروس این مقاطع انگلیسی یا فرانسه نقش بسزایی دارند و دانش‌آموزان باید آن را پاس کنند. به همین دلیل دقت به آن امری ضروری به شمار می‌رود. واحد‌های این مقطع با توجه حداکثر ۳ واحد درسی انگلیسی را دبرمی‌گیرد تا به گسترش ادبیات انگلیسی کمک ویژه‌ای شود.

دپارتمان آموزشی کانادا برای برنامه دردرس‌های این مقطع شامل درس‌های عمومی مانند ریاضیات و ورزش، زبان انگلیسی یا فرانسه، علوم اجتماعیی که شامل تاریخ دولت، جغرافیا، تاریخ جهان و مشکلات اجتماعی می‌شود. ۱۲ واحد دیگر هم توسط دانش‌آموزان بسته به گروهی که در آن قرار گرفتند،‌ انتخاب می‌شود. اگر بخواهند در مدرسه فنی و حرفه‌ای تحصیل خود را ادامه بدهند، واحدهایی مانند کشاورزی، تجارت، اقتصاد، کودک‌یاری، پرستاری، صنعت و تجارت، ساخت و ساز و … را دربرمی‌گیرد.

واحد‌های درسی برای دانش‌آموزانی که علاقه‌مند به ورود به بازار کار هستند ارائه می‌شود که عبارت است از: کتاب‌داری، کامپیوتر، کسب‌وکار، انگلیسی و فرانسه. اگر دانش‌آموزان بعد از اتمام دبیرستان وارد کالج یا دانشگاه شوند، واحدهایی مانند فیزیک، شیمی، ریاضیات پیشرفته،‌ ادبیات، اجتماعی و یا زبان خارجه را باید پاس کنند.

نقش زبان در سطح نهم تا دوازدهم

تصویری از دانش آموزان در مدرسه برای عنوان نقش زبان در سطح نهم تا دوازدهم انتخاب شده است.
در هنگام تحصیل در مدارس کانادا زبان دوم اغلب مدارس فرانسوزی است

 

زبان در سیستم آموزش و پرورش کانادا اهمیت زیادی دارد و کل تدریس به زبان انگلیسی انجام می‌شود و برای آموزش بیشتر دانش‌آموزان دروه‌های متنوع انگلیسی به صورت اختصاصی و عمومی برگزار می‌شود. در هنگام تحصیل در مدارس کانادا زبان دوم اغلب مدارس فرانسوزی است که در برنامه‌‌های آموزشی جایگاه ویژه‌ای دارد. مهارت کامل دانش‌آموزان برای ورود به کالج و یا دانشگاه‌های کانادا بسیار پراهمیت است.

البته برای پذیرش دانش‌آموزان در مدارس کانادا نیازی به داشتن مدرک زبان نیست. فقط دانش‌آموزانی که به دنبال پذیرش دانشگاه یا کالج هستند نیاز به مدرک زبان بین‌المللی تافل و آیلتس دارند. نمره آن باید حداقل ۵.۵ تا ۶ باشد تا بتوانند اپلای کنند. آزمون‌هایی مانند FSL و ESL از دانش‌آموزان بین‌امللی گرفته می‌شود تا تسلط آن‌ها بر زبان انگلیسی بسجند.

ددلاین مدارس کانادا

تصویری از دانش آموزان در محوطه ی مدرسه برای عنوان ددلاین مدارس کانادا انتخاب شده است.
دانش آموزان خارجی باید از حداقل ۶ ماه قبل از شروع مدارس اقدام به اپلای نمایند

یکی از پراهمیت‌ترین موارد در هنگام تحصیل در مدارس کانادا، ددلاین یا بازه زمانی مشخص برای ثبت‌نام در مدارس کاناداست. هر سال تحصیلی دو ترم را دربرمی‌گیرد که از ابتدای سپتامبر یعنی بین شهریور و مهر آغاز می‌گردد و تا اواخر ماه جون یعنی خرداد ادامه دارد. ترم دوم از ابتدای ژانویه یعنی دی و بهمن شروع می‌شود. برای ثبت‌نام حداقل دانش‌آموز شش ماه قبل باید اقدام کند تا برای شروع ترم همه چیز مهیا باشد.

دانش‌آموزان حدود دوماه از بهار و دو ماه از تابستان را به عنوان تعطیلات دارند و می‌توانند در این مدت به برنامه‌های تابستانی بپزدارند و حتی واحد‌های تابستانی پاس کنند. به همین دلیل دروسی به عنوان درس های تابستانی نیز ارائه می‌شود.

شهریه مقطع نهم تا دوازدهم در مدارس کانادا

تصویری از محیط مدرسه برای عنوان شهریه مقطع نهم تا دوازدهم در مدارس کانادا انتخاب شده است.
مدارس همچنین ممکن است علاوه بر هزینه تحصیل دبستان در کانادا هزینه های کمی را برای فعالیت هایی مانند تیم های ورزشی،باشگاه ها و سفرهای میدانی دریافت کنند

برای تحصیل در مدارس کانادا براساس نوع آن شهریه متفاوتی از والدین دریافت می‌کنند. مدارس برای شهروندان کانادا و کسانی که پاسپورت این کشور را دارند رایگان است. اما دانش‌آموزان بین‌المللی باید هزینه پرداخت کنند و براساس مدارس خصوصی یا دولتی قیمت آن متفاوت است. اغلب مدارس دولتی هزینه‌های نسبت پایین‌تری دارند.

دانش‌آموزان می‌توانند با پرداخت هزینه‌ای بین ۸۰۰۰ تا ۱۴۰۰۰ به مدارس دولتی وارد شوند. برای فعالیت‌های فوق‌برنامه مانند مسابقات مدارس، هزینه‌های غذا و یا تیم‌های ورزشی جداگانه اخذ می‌شود. دانش‌آموزانی که نیاز به گذراندن دوره‌های بیشتر زبان هستند‌،‌ هزینه بیشتری پرداخت می‌کنند. همچنین شهریه مدارس خصوصی و شبانه‌روزی تا ۶۰۰۰۰ دلار خواهد بود.

گرفتن پذیرش برای مقطع نهم تا دوازدهم در مدارس کانادا

اغلب دانش‌آموزان بین‌المللی برای مقطع نهم تا دوازدهم در مدارس کانادا اقدام می‌کنند. زیرا کودکان دیگر بزرگتر شدند و می‌توانند راحت‌تر از پس کارهای شخصی خوب بر بیایند و مشکلی به وجود نمی‌آید. از طرفی می‌توانند به شغل‌های پاره‌وقت مشغول شوند و درآمد داشته باشند. بیشتر استان‌های کانادا پایه تحصیلی ۹ تا ۱۲ را ارائه می‌دهد به جز استان کبک که دوره دبیرستان در آن از سطح ۷ شروع می‌شود.

برای گرفتن پذیرش می‌توانید از سایت خود مدارس خصوصی، دولتی و یا شبانه‌روزی اقدام کنید. داشتن مدارکی مانند ریزنمرات سال‌های تحصیلی گذشته نیز اهمیت دارد و اگر فرزند شما مدرک زبان انگلیسی یک امتیاز به شمار می‌رود. تمام مدارک در ثبت‌نام آنلاین مدارس تکمیل می‌شود و بعد از گذشت مدتی از سمت مدیریت مدارس اطلاع داده می‌شود. البته مدارس دولتی با سرعت کمتری صورت می‌گیرد و متقاضی زیادتر است. همچنین تمکن مالی، بیمه سلامت دانش‌آموزی، پرداخت هزینه درخواست و یا دوره‌های اضافه زبان نیز الزامی است.

سخن آخر

در هنگام تحصیل در کانادا، دبیرستان‌های این کشور به عنوان بهترین مدارس دنیا شناخته می‌شود و مقطع پرتقاضایی است. دوره‌های متوسطه دوم از سن ۱۴ سالگی تا ۱۷ یا ۱۸ سالگی ادامه می‌یابد و واحد‌های درسی متنوعی براساس ایالت در این دوران تدریس می‌شود. دانش‌آموزان هرساله در بازه زمانی مشخص برای گرفتن پذیرش از این مدارس به صورت آنلاین اقدام می‌کنند.

هر سال دو ترم را دربرمی‌گیرد که والدین حدود ۶ ماه قبل از شروع ترم جدید برای ثبت‌نام اقدام می‌کنند. دانش‌آموزان مدارس خصوصی هزینه بیشتری می‌پردازند و دانش‌آموزان مدارس دولتی با هزینه کمتر می‌توانند ثبت‌نام کنند. دانش‌آموزن از هرکجای دنیا که باشند می‌توانند از طریق سایت‌های مدرسه اقدام به ثبت‌نام کنند.

همین حالا با ما رایگان مشاوره کنید