مقدمه‌ی مهاجرت تحصیلی به سوئد

از زمان‌های دور، تحصیل به‌عنوان پُلی برای دستیابی به آینده‌ای روشن و فرصت‌های جدید شناخته شده است. اما در دنیای امروز، انتخاب مکان مناسب برای تحصیل نیز به‌ اندازه خود تحصیل اهمیت دارد. در این میان یکی از مقاصدی که روز به‌ روز جذابیت خود را برای تحصیل افزایش می‌دهد کشور سوئد است. کشوری که با ترکیبی از طبیعت زیبا، فرهنگ پویا و سیستم آموزشی برجسته، به یک مقصد محبوب در جهان برای تحصیل تبدیل شده است که علاوه بر دسترسی به منابع آموزشی درجه یک و به‌روز به دانشجویان فرصتی برای آشنایی با فرهنگ جهانی و برقراری ارتباطات بین‌المللی نیز می‌دهد. از این‌رو، مهاجرت به سوئد از طریق تحصیل به دنیایی از فرصت‌ها و چشم‌اندازهای نو در زندگی شخصی و حرفه‌ای منتهی می‌شود؛ چرا که این کشور با محیط‌ زیست دوستانه، زیرساخت‌های پیشرفته و تمرکز بر تحقیقات و نوآوری، فرصتی منحصربه‌فرد برای ارتقای دانش و توسعه مهارت‌های خود را به دانشجویان ارائه می‌دهد.

در این مقاله، به بررسی شرایط مهاجرت به سوئد از طریق تحصیل، مزایا و معایب این راه و نکات کلیدی برای موفقیت در این مسیر خواهیم پرداخت. امیدواریم که با هماهنگی دقیق بین اهداف شخصی و فرصت‌هایی که سوئد ارائه می‌دهد به یک تصمیم مطابق با خواسته‌ها و اهداف و تلاش‌های خود دست پیدا کنید.

شرایط تحصیل در دانشگاه‌های سوئد

دانشگاه‌های سوئد با داشتن سیستم آموزشی برجسته و ارائه امکانات پیشرفته به دانشجویان، فرصتی عالی برای توسعه دانش و مهارت‌ها ارائه می‌دهند. شرایط تحصیل در دوره‌های کارشناسی، ارشد و دکتری در این دانشگاه‌ها تفاوت‌هایی باهم دارد که در این بخش به بررسی شرایط تحصیل در دانشگاه‌های سوئد به تفکیک مقاطع تحصیلی می‌پردازیم.

مقطع کارشناسی

تصویری از دانشجویی در کنار نمایی از دانشگاه سوئد برای عنوان شرایط تحصیل در دانشگاه‌های سوئد انتخاب شده است.
حضور دانشگاه­‌های برتر سوئد در رنکینگ‌های جهانی و اخذ ویزای تحصیلی سوئد در کمترین زمان سایر مزیت‌های این کشور است

متقاضیان برای ورود به دوره‌های کارشناسی در دانشگاه‌های سوئد، نیاز به داشتن مدرک دبیرستانی معتبر دارند. این مدرک باید با دانشگاهی که می‌خواهند در آن تحصیل کنند تطابق داشته باشد. همچنین، برخی دوره‌ها ممکن است نیاز به آزمون ورودی داشته باشند. وبگاه مرجع universityadmissions.se شرایط کارشناسی برای متقاضیان ایرانی را به‌صورت زیر اعلام کرده است:

  • شرایط عمومی:
  • ریزنمرات نهایی ۳ سال دبیرستان (برای بعد از سال ۲۰۱۸)
  • ریزنمرات ۳ سال دبیرستان و ۱ سال پیش‌دانشگاهی
  • ریزنمرات ۳ سال دبیرستان و ۲ سال کاردانی (برای کاردانی به کارشناسی)
  • ریزنمرات ۴ سال دبیرستان (برای تحصیلات از ۱۳۵۵ تا ۱۳۷۴)
  • ریزنمرات ۳ سال دبیرستان (از ۱۳۵۵ به قبل)
  • مدرک معتبر زبان انگلیسی با سطح ۶
  • مدارک عمومی:
  • سوابق تحصیلی دوره متوسطه
  • مدارک شناسایی
  • مدارک دانشگاهی (در صورت وجود)
  • الزامات ترجمه:
  • همه اسناد باید به زبان انگلیسی یا سوئدی ترجمه شده باشد و تمبر دادگستری یا قوه قضائیه ایران بر آن‌ها درج شده باشد.
  • نام و تاریخ تولید ارائه شده باید در همه اسناد یکسان باشد.
  • نام روی مدارک باید با نامی که در حساب کاربری وبگاه se ساخته‌اید یکسان باشد.
  • اگر تاریخ تولد با پاسپورت متفاوت است، علت را به‌وسیله اسناد رسمی باید توضیح داده باشید.
  • مدارک باید در وبگاه se بارگذاری شود.
  • فرایند ثبت‌نام در کارشناسی:
  • ایجاد حساب کاربری در وبگاه
  • تعیین رشته‌ها و دوره‌ها (حداکثر چهار انتخاب)
  • اولویت‌بندی رشته‌ها و دوره‌های انتخابی
  • بارگذاری مدارک
  • پرداخت ۹۰۰ کرون سوئد به‌عنوان هزینه درخواست
  • ثبت تابعیت (در صورت داشتن تابعیت کشورهای عضو اتحادیه اروپا)

مقطع کارشناسی ارشد

تصویری از پرچم های دانشگاه سوئد برای عنوان مقطع کارشناسی ارشد انتخاب شده است.
تحصیل کارشناسی ارشد در سوئد یک یا دو ساله است. بسته به طول دوره تحصیلی شما و تعداد واحد گذرانده شده، مدرک کارشناسی ارشد دریافتی نیز متفاوت خواهد بود

برای ورود به دوره‌های کارشناسی ارشد، دانشجویان نیاز به داشتن مدرک کارشناسی یا معادل آن در رشته مرتبط دارند. شرایط ورود ممکن است بسته به دانشگاه و رشته متفاوت باشد. معدل تحصیلی و نامه توصیه از مواردی است که معمولاً در این مرحله موردنیاز هستند. دوره‌های کارشناسی ارشد در دانشگاه‌های سوئد از فرصت‌های تخصصی و شغلی فراوان برخوردار هستند. شرایط و مدارک نیاز دوره ارشد مطابق با کارشناسی است، فقط موارد زیر را در نظر بگیرید:

  • گواهی‌نامه و مدارک تحصیلی کارشناسی شما باید از یک مؤسسه بین‌المللی معتبر صادرشده باشد.
  • مدارک باید به طور رسمی توسط نماینده اداره ثبت دانشگاهی، اداره امتحانات، یا دفتری معادل که ریزنمرات رسمی سوابق را در دانشگاه شما صادر می‌کند، صادر شوند.
  • از ارسال مدارک اضافی که توسط دانشگاه درخواست نشده است خودداری کنید.
  • هر دو سمت مدارک ارسالی باید اسکن شوند.

مقطع دکتری

ورود به دوره‌های دکتری نیازمند داشتن مدرک کارشناسی ارشد در زمینه مرتبط و تجربه تحقیقاتی معتبر است. برخی دانشگاه‌ها ممکن است بخواهند از داوطلبان آزمون زبان و توصیه‌نامه تخصصی دریافت کنند. دوره‌های دکتری در سوئد امکان پژوهش در حوزه‌های متنوع و دستیابی به شبکه‌های بین‌المللی تحقیقاتی را به دانشجویان ارائه می‌دهند. به‌طورکلی، برای پذیرش در مقطع دکترا:

  • داشتن مدرک معادل کارشناسی ارشد متمرکز بر رشته موردنظر و پایان‌نامه‌ای که نتایج تحقیق در آن مشخص است موردنیاز است.
  • تسلط به زبان‌های انگلیسی و سوئدی موردنیاز است.
  • علاوه بر مواردی که در بالا ذکر شد، داشتن توصیه‌نامه، رزومه جامع و کامل و مدارک زبان در پذیرش شما بسیار مؤثرند.

شرایط سنی تحصیل در سوئد

تصویری از دانش جویی در سوئد برای عنوان شرایط سنی تحصیل در سوئد انتخاب شده است.
گپ سنی قابل قبول برای تحصیل در سوئد ۵ تا ۱۰ می باشد

سوئد یکی از کشورهایی است که توجه ویژه‌ای به آموزش‌وپرورش دارد. بااین‌حال، در مورد تحصیل در سطوح مختلف آموزش عالی، محدودیت‌های سنی خاصی وجود ندارد. این به این معناست که فردی می‌تواند در هر سنی که بخواهد به تحصیل در دانشگاه‌ها یا مؤسسات آموزش عالی سوئد مشغول شود، به شرطی که شرایط و مدارک مورد نیازی که در قسمت قبل ذکر شد را داشته باشد. این کشور همچنین افرادی را که می‌خواهند در مسیر کاری و تحصیلی خود انقلابی ایجاد کنند و دوباره به تحصیلات برگردند تشویق می‌کند. این فرهنگ آموزشی باعث می‌شود که افراد احساس کنند هنوز دیر نشده و می‌توانند به تحصیل ادامه دهند و هیچ محدودیت خاصی هم برای مهاجران ایرانی و سایر کشورها هم وجود ندارد. البته برخی دوره‌ها و رشته‌ها ممکن است شرایط سنی خاصی داشته باشند که این موارد نادر هستند.

شرط معدل برای تحصیل در سوئد

معدل تحصیلی، یکی از عواملی است که در فرایند پذیرش در دانشگاه‌های سوئد ممکن است مدنظر قرار گیرد، اما این موضوع کاملاً به دانشگاه و دوره موردنظر شما بستگی دارد. برخی دانشگاه‌ها معدل تحصیلی را به‌عنوان یک معیار ارزیابی در نظر می‌گیرند، درحالی‌که دیگر دانشگاه‌ها ممکن است تمرکز بیشتری بر روی سایر جنبه‌های دانشجویان داشته باشند. اگر معدل تحصیلی شما برای پذیرش در دانشگاه‌های سوئد مناسب نیست، راه‌هایی وجود دارد که بتوان تأثیر معدل را کمتر جلوه داد که در این بخش ذکر می‌شوند.

  • پیشرفت در تحصیلات

اگر هنوز در حال تحصیل در دبیرستان یا دانشگاه هستید، تلاش برای بهبود معدل و دستیابی به نمرات بهتر می‌تواند به شما در فرایند پذیرش کمک کند.

  • تجربه کاری یا تحقیقاتی

برخی دانشگاه‌ها ممکن است توجه خاصی به تجربه‌های کاری یا تحقیقاتی شما داشته باشند. ارائه این تجربه‌ها می‌توانند در فرایند پذیرش مؤثر باشند.

  • توصیه‌نامه‌ها

داشتن توصیه‌نامه از افرادی که با شما آشنا هستند و می‌توانند از مهارت‌ها و توانایی‌های شما تعریف کنند، می‌توانند تأثیر مثبتی در فرایند پذیرش داشته باشند.

  • مقالات یا پروژه‌های تحقیقاتی

مقالات علمی یا پروژه‌های تحقیقاتی مرتبط با رشته تحصیلی نشان‌دهنده تعهد شما به رشته تحصیلی‌اند و برای دانشگاه‌های سوئد اهمیت زیادی دارند.

تحصیل در سوئد بدون مدرک زبان

تصویری از کلمه‌ی درس خواندن در کنار پرچم سوئد برای عنوان تحصیل در سوئد بدون مدرک زبان انتخاب شده است.
از مهمترین شرایط تحصیل در کشور سوئد برای دانشجویان بین‌المللی داشتن مدرک زبان انگلیسی است

همان‌طور که در بخش مدارک خواندید، برای مهاجرت به سوئد از طریق تحصیل، مهارت زبان انگلیسی بسیار مهم است. بیشتر دوره‌های تحصیلی در این دانشگاه‌ها به زبان انگلیسی ارائه می‌شوند، به همین دلیل دانشجویان نیاز دارند که دارای توانایی مقبولی در مکالمه، خواندن، نوشتن و شنیداری زبان انگلیسی باشند. برای اثبات توانایی زبان، معمولاً دانشگاه‌ها مدارک آزمون‌های شناخته شده‌ای؛ مانند تافل و آیلتس را مدنظر قرار می‌دهند. برخی دانشگاه‌ها به دانشجویان فرصت می‌دهند که در طول تحصیل توانایی‌های زبانی خود را تقویت کنند؛ اما برخی دیگر از این اخلاق‌ها ندارند! درهرصورت به نفع شما است که از همین‌الان زبان انگلیسی خودتان را تقویت کنید.

تحصیل در سوئد رایگان

دانشگاه‌های سوئد به دلیل سیاست‌های آموزشی پیشرفته و توجه به توسعه علمی، فرهنگ تحصیلی فراگیری و ایجاد فرصت‌های آموزشی برای همه، معروف به «آموزش رایگان برای همه» هستند. این به این معناست که دانشجویان داخلی و بین‌المللی در بسیاری از دوره‌ها می‌توانند به‌صورت رایگان در دانشگاه‌های سوئد تحصیل کنند. اما برای تحقق این مزیت، باید شرایط خاصی داشته باشید:

  • شهروند سوئد یا یکی از کشورها اتحادیه اروپا باشید (EU/EEA)
  • دانشجوی کارشناسی ارشد یا دکتری باشید.

برای بهره‌مندی و کسب اطلاعات از فرصت‌های آموزشی رایگان در سوئد منابع زیر را نیز بررسی کنید:

  1. وبگاه دانشگاه‌ها: دانشگاه‌های سوئد اطلاعات کاملی در مورد دوره‌های آموزشی رایگان خود ارائه می‌دهند. وبگاه‌های رسمی دانشگاه‌ها می‌توانند جزئیات دقیقی در مورد شرایط پذیرش، دوره‌های تخصصی، تاریخ‌های مهم و مدارک موردنیاز ارائه دهند.
  2. وبگاه Study in Sweden: این وبگاه دولتی اطلاعاتی جامع و دقیق در مورد تحصیل در سوئد را ارائه دهد. می‌توانید در این پلتفرم به اطلاعاتی درباره دوره‌ها، پذیرش، زبان و هزینه‌ها دست پیدا کنید.

با درنظرگرفتن این منابع و مشاوره مناسب، می‌توانید به طور رایگان در دانشگاه‌های سوئد تحصیل کنید و از فرصت‌های آموزشی برجسته این کشور برخوردار شوید.

چالش‌های مالی مهاجرت تحصیلی به سوئد

تصویری از دانشگاه در کنار پرچم سوئد و پول برای عنوان چالش‌های مالی مهاجرت تحصیلی به سوئد انتخاب شده است.
تحصیل در مقطع دکتری در سوئد رایگان می باشد و شما حتی در این مقطع به عنوان کارمند دانشگاه حقوق نیز دریافت می کنید

مهاجرت به سوئد از طریق تحصیل در کنار فرصت‌ها و مزایایی که دارد با هزینه‌هایی نیز همراه است. لازم است که شما به‌عنوان کسی که می‌خواهید به این کشور مهاجرت کنید با هزینه‌های زندگی در آن آشنا باشید تا یک‌وقت غافلگیر نشوید.

هزینه‌های تحصیلی

هزینه‌های تحصیل بسته به مقطع تحصیلی و دانشگاهی که انتخاب می‌کنید متفاوت است. به طور متوسط، هزینه تحصیل برای دانشجویان بین‌المللی در سوئد می‌تواند از ۸۰۰۰۰ کرون (۷۷۰۳ دلار) تا ۲۹۵۰۰۰ کرون (۲۸۴۰۵ دلار) در سال متغیر باشد. هزینه‌های تحصیل برای دانشجویان بین‌المللی در زمینه‌های تخصصی مانند پزشکی یا مهندسی ممکن است بیشتر از سایر رشته‌ها باشد.

گروه رشته هزینه به کرون به دلار
علوم اجتماعی و انسانی ۸۰,۰۰۰ تا ۱۱۰,۰۰۰ ۷,۷۰۳ تا ۱۰,۵۹۱
علوم فنی و طبیعی ۱۲۰,۰۰۰ تا ۱۴۵,۰۰۰ ۱۱,۵۵۴ تا ۱۳,۹۶۱
طراحی و معماری ۱۹۰,۰۰۰ تا ۲۹۵,۰۰۰ ۱۸,۲۶۴ تا ۲۸,۴۰۵

 هزینه‌های زندگی

هزینه‌های زندگی در سوئد ممکن است نسبتاً بالا باشد، به‌ویژه در شهرهای بزرگ مانند استکهلم و گوتنبرگ. اجاره مسکن، هزینه‌های غذا، حمل‌ونقل و هزینه‌های روزمره ممکن است به این هزینه‌ها اضافه شوند. متوسط هزینه زندگی برای یک دانشجوی ایرانی در سوئد از ۸۰۰۰ کرون (۷۶۵ دلار) تا ۱۳۵۰۰ کرون (۱۲۹۲ دلار) در ماه متغیر است.

  • محل اقامت: دانشجویان می‌توانند در خوابگاه‌ها یا کاشانه‌های اجاره‌ای زندگی کنند که قیمت‌ها بین ۳۰۰۰ تا ۹۰۰۰ کرون (تقریباً ۲۹۰ تا ۸۶۵ دلار) در ماه متغیر است.
  • خورد و خوراک: باید حدود ۲۰۰۰ تا ۳۰۰۰ کرون (تقریباً ۱۹۰ تا ۲۹۰ دلار) در ماه برای غذا و مواد غذایی هزینه کنید.
  • رفت‌ و آمد: آمادگی این را داشته باشید که حدود ۷۰۰ تا ۱۰۰۰ کرون (تقریباً ۷۰-۱۰۰ دلار) در ماه برای هزینه‌های حمل‌ونقل، بسته به مکان و دفعات سفر هزینه کنید.
  • هزینه‌های اضافی: باید برای هزینه‌های شخصی مانند لباس، سرگرمی و سایر فعالیت‌های اوقات فراغت بودجه داشته باشید. یک تخمین منطقی برای این هزینه‌ها حدود ۱۵۰۰-۲۵۰۰ کرون (تقریباً ۱۴۵-۲۴۰ دلار) در ماه است.
  • بیمه: به شرکتی که انتخاب می‌کنید بستگی دارد و مقدار آن از ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ کرون (تقریباً ۱۰۰ تا ۱۹۰ دلار) در ماه متغیر است.

 

نوع هزینه میانگین ماهیانه
محل اقامت ۳۰۰۰ تا ۹۰۰۰ کرون (۲۹۰-۸۶۵ دلار)
خوردوخوراک ۲۰۰۰ تا ۳۰۰۰ کرون (۱۹۰-۲۹۰ دلار)
رفت‌وآمد ۷۰۰ تا ۱۰۰۰ کرون (۷۰-۱۰۰ دلار)
هزینه‌های اضافی ۱۵۰۰ تا ۲۵۰۰ کرون (۱۴۵-۲۴۰ دلار)
بیمه ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ کرون (۱۰۰-۱۹۰ دلار)

 

میانگین هزینه‌های ماهانه اجاره بسته به نوع محل اقامت:

نوع محل اقامت محدوده هزینه
خوابگاه‌های دانشجویی ۲۵۰۰ تا ۵۰۰۰ کرون (۲۴۰-۴۸۰ دلار)
آپارتمان مشترک ۳۰۰۰ تا ۶۰۰۰ کرون (۲۹۰-۵۷۵ دلار)
مینی آپارتمان ۵۰۰۰ تا ۹۰۰۰ کرون (۴۸۰-۸۶۵ دلار)
آپارتمان تک‌خوابه ۸۰۰۰ تا ۱۲۰۰۰ کرون (۷۷۰-۱۱۵۵ دلار)

نحوه مهاجرت والدین با ویزای تحصیلی

تصویری از دانشجویی به همراه والدین خود برای عنوان نحوه مهاجرت والدین با ویزای تحصیلی انتخاب شده است.
پدر یا مادری که موفق به اخذ ویزای دانشجویی برای خود شود، دیگر نگران هزینه تحصیل فرزند خود نخواهد بود چرا که هزینه تحصیل فرزند زیر ۱۸ سال رایگان می شود

همان‌طور که تا اینجای مقاله متوجه شدید، مهاجرت به سوئد از طریق تحصیل یکی از راحت‌ترین روش‌های مهاجرت به این کشور است. دانشجویان خارجی مانند ایران باید برای استفاده از این امکانات شهریه بپردازند. اما خبر خوب اینکه اگر در یکی از دانشگاه‌های این کشور پذیرش بگیرید می‌توانید برای اعضای خانواده نزدیک خود درخواست ویزای همراه کنید. منظور از افراد نزدیک، خانواده و همسر و فرزندان شما هستند. به‌طورکلی:

  • می‌توان برای افراد بالای ۱۸ سال درخواست ویزای همراه کرد.
  • همسر و فرزندان شخص مشغول به تحصیل اقامت تا پایان زمان تحصیلات را دارند.
  • فرزندان شخص می‌توانند در مدارس دولتی یا خصوصی مشغول به تحصیل شوند.
  • همسر فرد می‌تواند کار کند و یا در دانشگاه موردعلاقه خود مشغول به تحصیل شود.

مهاجرت به سوئد از طریق تحصیل فرزند برای والدینی که فرزند زیر ۱۸ سال دارند نیز امکان‌پذیر است. برای این کار باید شرایط زیر را داشته باشید:

  • سن فرزند بین ۶ تا ۱۸ سال
  • دریافت پذیرش از مدرسه موردنظر
  • دریافت ویزا برای دانش‌آموز زیر ۱۸ سال
  • دریافت ویزای گاردین برای ولی دانش‌آموز

در اینجا یک راهبُرد هوشمندانه می‌تواند کار شما را راحت کند. بدین صورت که فرزندتان با ویزای تحصیلی و شما به‌عنوان سرپرست او با ویزای گاردین وارد خاک سوئد می‌شوید. شما با شرایطی که از ابتدای مقاله گفتیم، ویزای گاردین خود را به ویزای تحصیلی تبدیل می‌کنید. در این مرحله با داشتن ویزای تحصیلی می‌توانید بستگان نزدیک خود را به سوئد بیاورید، کار کنید و همچنین تحصیل فرزندان در مدرسه دولتی نیز رایگان خواهد بود. به همین سادگی!

سخن آخر

در پایان باید به این نکته اعتراف کرد که کشور سوئد با تمایل مثال‌زدنی خود به پذیرایی از جامعه جهانی دانش‌آموزان و دانشجویان، به مقصدی چشمگیر برای دستیابی به آموزش عالی تبدیل شده است. تحصیل در دانشگاه‌های سوئد نه‌تنها فرصتی منحصربه‌فرد برای به‌دست‌آوردن دانش و مهارت‌های تخصصی است، بلکه به دانشجویان امکان می‌دهد که با غنای فرهنگی، فرصت‌های پژوهشی بی‌نظیر و محیط زندگی متنوع تجربه‌ای بی‌بدیل را آغاز کنند. ازآنجاکه مهاجرت به سوئد از طریق تحصیل سفری به‌سوی دانش، تجربه و رشد است، می‌توانید با این انتخاب سرنوشت شگفت‌انگیزی را برای آینده خود به ارمغان بیاورید.

همین حالا با ما رایگان مشاوره کنید