تهیه و جمع‌ آوری مدارک مورد نیاز، یکی از اصلی‌ترین بخش‌های پروسه دریافت هر نوع ویزای شینگن، تحصیلی، شغلی و مجوز اقامت دائم و موقت محسوب می‌شود. گواهی تمکن مالی نیز معمولا یکی از مدارک مهم در فرایند درخواست انواع ویزا است. تمکن مالی چیست؟ خیلی ساده و مختصر، این گواهی نشان می‌دهد پول کافی برای تامین مخارج سفر و اقامت در کشور مقصد خود را در اختیار دارید. صفر تا صد گواهی تمکن مالی در پروسه درخواست و اخذ ویزا را بررسی خواهیم کرد؛ با ما در النورا تا پایان این مقاله همراه باشید.

گواهی تمکن مالی چیست؟

گواهی تمکن مالی، مدرکی است که نشان می‌دهد در مدت سفر و اقامت خود در کشور مقصد، از پس هزینه‌ها بر می‌آیید. گواهی اثبات تمکن مالی، از اصلی‌ترین مدارک مورد نیاز برای درخواست هر نوع ویزا به ویژه ویزاهای توریستی، ویزای شینگن و مجوز اقامت موقت است. شما باید به کشور مقصد سفر خارجی خود اثبات کنید که در حساب بانکی خود پول کافی برای تامین هزینه‌ها در طول مدت اقامت را دارید. لازم به یادآوری است با توجه به نوع ویزا، سیاست‌ها و هزینه‌های زندگی در کشور خارجی مدنظرتان، مبلغ اثبات تمکن مالی متفاوت بوده و اگر نتوانید توانایی مالی خود را ثابت کنید، درخواست ویزای شما ریجکت یا رد خواهد شد.

چگونه می‌توان تمکن مالی را اثبات کرد؟

مقامات سفارت، کنسولگری یا مرکز درخواست ویزای کشور مقصد از شما می‌خواهند که در هنگام پروسه درخواست و اخذ ویزا، مدرک اثبات تمکن مالی خود را ارائه کنید. گواهی تمکن مالی فقط موجودی شما در حساب بانکی‌تان است و بس. نامه تمکن مالی، موجودی حساب شما در ۳ ماه یا ۶ ماه گذشته از روزی که درخواست اخذ گواهی تمکن مالی را به بانک داده‌اید را مشخص می‌کند. حساب بانکی باید دارایی نقدی شما را نشان دهد و انواع و اقسام سند ملک، سهام، بیمه یا هر نوع حساب دیگر مورد قبول نیست. همچنین ارائه چک‌های مسافرتی و پول نقد به سفارت، به عنوان مدرکی مبنی بر اثبات توانایی مالی، پذیرفته نخواهد شد. فقط موجودی و مانده حساب و بس.

روش اخذ گواهی تمکن مالی از بانک چگونه است؟

برای دریافت و اخذ گواهی تمکن مالی می‌توانید به تمامی بانک‌های خصوصی و دولتی از جمله بانک‌ ملی، صادرات، سپه، پارسیان و غیره مراجعه کنید. پول باید بر اساس نرخ و نوع ارز درخواستی کشور مقصد در حسابتان باشد و برای نامه تمکن از بانک درخواست دهید. نامه یا همان گواهی تمکن، معمولا به زبان انگلیسی صادر می‌شود. سفارت بر اساس نرخ ارز دلار، یورو و یا هر ارز تعیین شده دیگر، حداقل موجودی لازم را تعیین می‌کند و شما نیز باید به نرخ روز ارز، گواهی تمکن مالی را از بانک دریافت کنید. این یعنی مثلا سفارت کشور فرانسه بر اساس هزینه‌های زندگی در مدت اعتبار ویزای شینگن فرانسه، از شما نامه تمکن مالی با موجودی نرخ روز یورو را می‌خواهد.

 گواهی تمکن مالی
برای دریافت گواهی تمکن مالی یا همان گواهی خود حمایتی، کافی است به شعبه بانکی که حساب اصلی شما در آنجاست مراجعه کنید و درخواست گواهی بدهید

اگر میخواهید بدون تمکن مالی مهاجرت کنید مقاله کشورهایی که تمکن مالی نمی خواهند را از دست ندهید.

گواهی تمکن مالی باید به نام درخواست کننده ویزا باشد؟

صورتحساب حساب بانکی، به عنوان گواهی تمکن مالی، باید به نام و مالکیت شخصی باشد که قصد درخواست ویزا و سفر به یک کشور خارجی را دارد. این یعنی این امکان وجود ندارد که شما صورتحساب بانکی پدر، مادر، خواهر، برادر، دوست و دیگر اشخاص را به عنوان گواهی تمکن در پروسه درخواست ویزای خود ارائه دهید.

نامه تمکن مالی فقط باید از یک حساب بانکی باشد؟

این موضوع که تمکن مالی از یک یا چند حساب استعلام و ارائه شود، به سفارت و سیاست‌های کشور مقصد سفر شما بستگی دارد. شما این امکان را دارید نامه تمکن را از چند حساب خود به سفارت ارائه کنید و در مواردی نیز سفارت از شما می‌خواهد که موجودی تمام حساب های خود را در یک حساب بانکی متمرکز کرده و فقط یک گواهی تمکن مالی را ارائه دهید. همچنین بسته به نوع ویزا و قوانین کشور مقصد، ممکن است لازم باشد نامه تمکن مالی از یکی از بانک‌های آن کشور را نیز ارائه کنید. به طور کلی روش و نوع ارائه گواهی تمکن، بر اساس قوانین مهاجرت و امور مرزی کشوری که می‌خواهید به آن سفر کنید، و نوع و مدت اعتبار مجوز اقامت و ویزای شما تعیین می‌شود.

تمکن مالی چقدر باید باشد؟

این که گواهی تمکن مالی چقدر باید باشد، بر اساس هزینه زندگی در کشور مقصد، ملیت شما، مدت اقامت، نوع ویزای شما و تعداد افراد همراه متغیر است. برای مثال، در مورد ویزای شینگن این درست که قوانین دریافت ویزا و مدارک مورد نیاز آن تقریبا در تمامی کشورهای این حوزه مشترک است، اما تفاوت سطح هزینه‌ها در کشورهای مختلف باعث می‌شود هر کشور قانون تمکن مالی خاص خود را اعمال کند.

نحوه محاسبه تمکن مالی

گواهی تمکن مالی، یکی از مدارک اصلی به ویژه در پروسه اخذ ویزای شینگن است. مانده و موجودی کافی حساب خود برای سفر و اقامت را با توجه به هزینه‌های کشور شینگن مقصد و عوامل دیگر باید از طریق گواهی تمکن مالی ثابت کنید. مثلا کشور فرانسه که هزینه زندگی در آن نسبتا گران‌تر از بقیه کشورهای حوزه شینگن است، هزینه هر روز اقامت ۱۲۰ یورو در روز بدون مدرک اقامت، ۶۵ یورو روزانه در صورت اقامت در هتل و ۳۲.۲۵ یورو روزانه برای کسانی است که بتوانند ثابت کنند محل اقامتشان در آن کشور، ارزان‌تر از هتل خواهد بود. به نمونه‌های نحوه محاسبه تمکن مالی ویزای شینگن، در چند کشور زیر توجه کنید:

کشور مبلغ تمکن مالی (۱نفر)
فرانسه ● ۱۲۰ یورو روزانه بدون مدرک اقامت

●  ۶۵ یورو روزانه در صورت اقامت در هتل

●  ۳۲.۵ یورو روزانه در صورت اثبات محل اقامت ارزان

آلمان ۴۵ یورو روزانه
هلند ۳۴ یورو روزانه
ایتالیا ●  مبلغ ثابت ۲۶۹.۶۰ یورو برای اقامت تا ۵ روز

●  ۴۴.۹۳ یورو روزانه برای اقامت ۶ تا ۱۰ روز

●  ۵۱.۶۴ یورو روزانه برای اقامت ۱۱ تا ۲۰ روز

●  ۲۰۶.۵۸ یورو مبلغ ثابت به اضافه ۲۷.۸۹ یورو روزانه برای اقامت بالای ۲۰ روز

اسپانیا حداقل مبلغ ۵۸۳.۷۴ یورو برای اقامت تا ۱۰ روز

۶۴.۸۶ یورو روزانه برای اقامت بیشتر از ۱۰ روز

 

توجه داشته باشید این مبالغ گواهی تمکن مالی که برای نمونه ذکر شد، مبالغ قطعی نیستند و ممکن است مدام تغییر کنند. بنابراین بهترین کار این است که از سفارت کشور مورد نظر یا کارگزاری‌های معتبر، اقدام به استعلام تمکن مالی کافی برای اخذ ویزا کنید.

گواهی تمکن مالی چیست
میزان تمکن مالی مورد نیاز برای دریافت ویزای شنگن هر کشور، از طریق ضرب تعداد روزهای اقامت در هزینه روزانه (توسط کشور مقصد تعیین می‌شود) به دست می‌آید

مدارک مورد نیاز برای دریافت گواهی تمکن مالی چیست؟

فرآیند اخذ گواهی تمکن مالی برای هر نوع ویزا پیچیدگی خاصی ندارد. با مراجعه به بانک مورد نظر و واریز وجه مورد نظر کشور مقصد سفر و ارائه مدارک زیر می‌توانید نامه تمکن مالی خود را دریافت کنید:

  • کارت ملی
  • اصل و کپی پاسپورت
  • اصل وکالت‌نامه نماینده قانونی در موارد وکالت به غیر
  • فرم تکمیل شده درخواست صدور گواهی تمکن مالی

نامه تمکن مالی معمولا به چند زبان صادر می‌شود، اما برای ارائه به سفارت لازم است به زبان انگلیسی باشد. اگر نامه تمکن را به زبان فارسی گرفته‌اید باید آن را ترجمه کنید و تحویل سفارت دهید.

چه اطلاعاتی در گواهی تمکن مالی درج شده است؟

گواهی تمکن، فرمی رسمی با سربرگ و تاییدیه بانک است که در آن موجودی حساب شما برای اثبات تمکن مالی خود به کشور مقصد، مشخص شده است. در این گواهی مشخصات و اطلاعات زیر باید درج شده باشد:

  • گواهی باید با سربرگ مخصوص بانک صادر شود.
  • گواهی باید به نام اقدام کننده برای اخذ ویزا صادر شود. (البته در صورت متاهل بودن می‌توان به نام همسر نیز صادر شود)
  • اطلاعات مربوط به آدرس، شماره تماس و ایمیل باید در گواهی تمکن مالی قید شده باشد.
  • شماره حساب به صورت دقیق باید درج شود.
  • از افتتاح حساب باید حداقل ۶ ماه گذشته باشد.
  • موجودی روز حساب باید در روزی که گواهی را دریافت می‌کنید، درج شده باشد.

بهترین بانک برای گواهی تمکن مالی کدام است؟

معمولا تمامی بانک‌ها نامه تمکن مالی را صادر می‌کنند. بانک‌های خصوصی به دلیل پروسه ساده‌تر صدور، نسبت به بانک‌های دولتی گزینه‌های بهتری برای دریافت گواهی تمکن مالی هستند. نامه تمکن مالی بانک ملی، پارسیان، تجارت، گردشگری، شهر، ملت، سپه و دیگر بانک‌ها تفاوتی در اعتبار ندارند اما بهتر است بانکی را انتخاب کنید که شناخته شده و معتبر باشد.

بهترین بانک برای گواهی تمکن مالی
این نامه گواهی می دهد که فرد متقاضی از وضعیت مالی و اقتصادی خوبی برخوردار است و هدف او مهاجرت نیست و پس از مدت زمان تعیین شده به کشور خود باز خواهد گشت

 

معرفی مزایا و معایب اقامت تمکن مالی

با دریافت اقامت تمکن مالی می‌توانید از مزایا و معایبی بهره‌مند شوید و قبل از مهاجرت باید این موارد را در نظر داشته باشید. در جدول زیر، مزایا و معایب اقامت تمکن مالی را برای شما تهیه کرده‌ایم:

مزایا معایب
امکان سفر به کشورهای عضو اتحادیه شینگن احتیاج به اثبات درآمد و تمکن مالی
امکان تحصیل رایگان فرزندان متقاضیان ممنوعیت کار در کشور
عدم نیاز به داشتن مدرک تحصیلی و کاری احتمال تغییر قوانین
اخذ اقامت دائم کشور مقصد نیاز به در نظر گرفتن قوانین کشور مقصد

کلام پایانی

در ابتدا مطمئن شوید که اطلاعات در گواهی تمکن مالی به درستی و دقیق ذکر شده‌اند و تمامی مشخصات یک گواهی معتبر بانکی را دارد. نکات دیگری نیز وجود دارند که باید آنها را رعایت کنید تا فرآیند اثبات تمکن مالی و ارائه مانده حساب شما به خوبی انجام شود:

  • بهتر است تمامی پول در ۶ ماه یا ۳ ماه گذشته در حساب قفل شود.
  • سعی کنید تا مشخص شدن وضعیت درخواست ویزا پول را از حساب خارج نکنید.
  • شما می توانید یک روز پول را در حساب نگه دارید و گواهی تمکن بگیرید، اما گزینه بهتر برای فرآیند ویزا این است که این پول در ۶ ماه گذشته در حساب مانده باشد.
  • لازم نیست موجودی حساب خیلی بیشتر از مبلغ خواسته شده سفارت باشد (بهتر است حداقل ۵ درصد بیشتر باشد).
  • در پرونده خود مبلغ بالاتر از سطح تعیین شده را ادعا نکنید.
  • به هیچ عنوان از گواهی تمکن مالی جعلی استفاده نکنید.
  • نرخ ارز تمکن مالی توسط سفارت معمولا بر اساس نرخ ارز بازار آزاد محاسبه می‌شود.

بهترین روش اثبات تمکن مالی قانونی بودن فرآیند آن است. شما فقط کافی است موجودی حساب خود را در سطح مبلغ درخواستی سفارت نشان دهید. توجه داشته باشید که پروسه گواهی تمکن با صورتحساب بانکی، که گردش حساب را نشان می‌دهد، فرق می‌کند و شما کافی است فقط مانده حساب خود را ارائه کنید. برای اطلاعات بیشتر از فرآیند گواهی تمکن مالی، با همکاران ما در موسسه مهاجرتی النورا در ارتباط باشید.

همین حالا با ما رایگان مشاوره کنید

سوالات متداول

در قسمت زیر به برخی از پرسش‌های متداول درباره «گواهی تمکن مالی» پاسخ دادیم:

۱. گواهی تمکن مالی چیست؟

گواهی تمکن مالی، مدرکی است که نشان می‌دهد در مدت سفر و اقامت خود در کشور مقصد، از پس هزینه‌ها بر می‌آیید. گواهی اثبات تمکن مالی، از اصلی‌ترین مدارک مورد نیاز برای درخواست هر نوع ویزا به ویژه ویزاهای توریستی، ویزای شینگن و مجوز اقامت موقت است.

۲. مدارک مورد نیاز برای دریافت گواهی تمکن مالی چیست؟

کارت ملی/ اصل و کپی پاسپورت/ اصل وکالت‌نامه نماینده قانونی در موارد وکالت به غیر/ فرم تکمیل شده درخواست صدور گواهی تمکن مالی