مقدمه‌ی مقایسه‌ی ویزای کار در کانادا با سایر روش های مهاجرتی

شهروندان کانادایی و مقیم دائم کانادا برای کار در این کشور نیازی به مجوز کار یا ویزا ندارند. اتباع خارجی که به دنبال کار یا بازدید از کانادا هستند، ممکن است برای ورود به کانادا نیاز به ویزای کار، ویزای بازدیدکننده یا هر دو داشته باشند. برنامه‌های مهاجرتی موقت و دائمی وجود دارد که ممکن است واجد شرایط درخواست آن‌ها باشید. برای کار و اقامت دائم کانادا، می‌توانید واجد شرایط بودن خود را مشخص کنید و برای موارد زیر درخواست دهید:

برنامه تجربه کار کانادایی (CEC)
برنامه کارگران ماهر فدرال (FSWP)
برنامه نیروی متخصص فدرال کانادا (FSTP)
برنامه نامزدهای استانی کانادا (PNP)

برای افرادی که قصد مهاجرت دائمی به کانادا را دارند، برنامه کارگر ماهر (SW) تحت اکسپرس انتری، اغلب محبوب‌ترین برنامه مهاجرتی، برای جویندگان فرصت‌های شغلی است. با این حال، درخواست برای اقامت دائم در کانادا یک تصمیم بزرگ است و زندگی آینده شما به نتیجه آن بستگی دارد. در این مقاله، ما جزئیات ویزای کار کانادا با روش‌های مهاجرتی skilled worker و express entry مقایسه خواهیم کرد؛ بنابراین می‌توانید به خوبی برای با این روش‌ها آشنا شوید.

ویزای کار کانادا چیست؟

ویزای کار کانادا همان مجوز کار در این کشور است. اگر از یک کشور خارجی هستید، معمولاً برای کار در کانادا نیاز به مجوز کار دارید. در برخی موارد می‌توانید بدون مجوز یا پیشنهاد شغلی در کانادا کار کنید. سالانه نزدیک به ۲۰۰۰۰۰ کارگر خارجی جدید، به کانادا مهاجرت می‌کنند. کار در کانادا یک گزینه جذاب برای بسیاری از کارگران ماهر خارجی از سراسر جهان است. هر سال نزدیک به ۲۰۰۰۰۰ کارگر ماهر خارجی با مجوزهای موقت کار کانادایی برای کار به کانادا می‌آیند.

برای کار در کانادا به صورت موقت، کارگران ماهر خارجی باید یک پیشنهاد کار موقت از یک کارفرمای کانادایی داشته باشند و مجوز کار خارجی موقت توسط منابع انسانی و توسعه مهارت‌های کانادا به آن‌ها اعطا شود.

برنامه کارگر ماهر یا همان Skilled Worker چیست؟

برنامه کارگر ماهر (SW)، یکی از سه روش مهاجرت اقتصادی تحت express entry کانادا است. این برنامه به اتباع خارجی با سطح تحصیلات، تجربه کاری و مهارت‌های بالا اجازه می‌دهد تا واجد شرایط اقامت دائم در کانادا شوند.

همه برنامه‌های express entry داوطلبان را تشویق می‌کنند که به صورت آنلاین درخواست دهند و در مقایسه با سایر برنامه‌های مهاجرتی کانادا، درخواست پردازش سریع‌تری داشته باشند. یکی دیگر از مزایای برنامه SW اهداف جذاب آن است. انتظار می‌رود که سه روش مهاجرت اقتصادی تحت express entry در سال ۲۰۲۳ به جذاب‌ترین روش برای کارجویان و مهاجران در سرتاسر جهان تبدیل شود.

برنامه کارگر ماهر یا همان Skilled Worker، یک انتخاب مناسب برای متخصصان تازه وارد است؛ زیرا نیازی به تجربه کاری قبلی در کانادا یا پیشنهاد شغلی از یک کارفرمای کانادایی ندارد. express entry سریع‌ترین و محبوب‌ترین راه برای اقامت دائم برای مهاجرانی است که به دنبال یک زندگی جدید در کانادا هستند. کانادا هر سال از حدود ۱۱۰۰۰۰ کارگر ماهر را از طریق روش express entry جذب می‌کند. با اینحال، داشتن این موارد می‌تواند شانس انتخاب شدن شما را افزایش دهد.

اکسپرس اینتری express entry چیست؟

تصویری از فردی در کنار نوشته‌ی مهاجرت و پرچم کانادا برای عنوان اکسپرس اینتری express entry چیست انتخاب شده است.
Express Entry کلمه‌ای انگلیسی به‌معنای ورود سریع است

اکسپرس اینتری یک سیستم آنلاین است که توسط دولت کانادا برای سازماندهی و پردازش درخواست‌های کارگران ماهر که مایل به مهاجرت به کانادا و کسب اقامت دائم کانادا هستند، استفاده می‌شود. قبل از سال ۲۰۱۵، متقاضیان برای مهاجرت به کانادا باید از طریق یکی از برنامه‌های فوق، واجد شرایط می‌شدند. با این حال، با توجه به اکسپرس اینتری (EE)، واجد شرایط بودن در این برنامه‌ها، تنها گام اولیه برای ورود به برنامه اکسپرس اینتری است و پذیرش متقاضیان را تضمین نمی‌کند. شایان ذکر است که اکثریت افرادی که قبل از سال ۲۰۱۵ از طریق برنامه‌های اقتصادی درخواست می‌کردند، متخصصانی بودند که تحت برنامه کارگران ماهر فدرال واجد شرایط بودند.

چگونه می‌توانم برای اکسپرس اینتری express entry اقدام کنم؟

درخواست برای اکسپرس اینتری یک فرآیند دو مرحله‌ای است؛ اولین قدم ارسال مدارک زیر است:

  • نتایج آزمون زبان
  • گزارش ارزیابی مدارک تحصیلی
  • گذرنامه و روادید سفر

پس از ارسال مشخصات خود و دریافت دعوت‌نامه برای درخواست اقامت دائم کانادا، باید درخواست اساسی‌تری ارائه دهید که شامل نامه‌های مرجع، مدارک هویتی اضافی، گواهی نامه‌های ترخیص پلیس و نتایج معاینه پزشکی است.

چه کسانی واجد شرایط اکسپرس اینتری هستند؟

افرادی که دارای مدرک دانشگاهی یا کالج، تجربه کاری ماهر و تسلط متوسط ​​به زبان انگلیسی یا فرانسوی هستند، کاندیداهای ایده آل اکسپرس اینتری هستند. برای ارسال مدارک از طریق سیستم اکسپرس اینتری، نامزدها باید شرایط واجد شرایط بودن یکی از سه برنامه فدرال را نیز داشته باشند:

  • برنامه کارگر ماهر فدرال (FSW)
  • برنامه نیروی متخصص فدرال (FST)
  • برنامه تجربه کار کانادایی (CEC)

شرایط اکسپرس اینتری چیست؟

به طور کلی، برای واجد شرایط بودن درخواست اکسپرس اینتری به عنوان یک کارگر ماهر (SW)، باید:

شرایط اکسپرس اینتری کانادا
حداقل یک سال، در ۱۰ سال گذشته، تجربه کار مداوم تمام وقت (یا معادل پاره وقت) در یک شغل ماهر داشته باشید.
قادر به کسب حداقل نمره معیار زبان کانادایی (CLB) در یک آزمون زبان تایید شده در زبان انگلیسی یا فرانسوی باشید.
دارا بودن تحصیلات تکمیل شده پس از متوسطه که بر اساس استانداردهای کانادایی با ارزیابی اعتبار تحصیلی ارزیابی می‌شود.

این‌ها حداقل شرایط لازم برای اعمال سیستم اکسپرس اینتری کانادا به عنوان یک کارگر ماهر است. رعایت این شرایط به این معنی نیست که شما دعوت نامه‌ای برای درخواست اقامت دائم کانادا دریافت خواهید کرد.

آیا برای اکسپرس اینتری به پیشنهاد شغلی نیاز دارم؟

برای اکسپرس اینتری نیازی به پیشنهاد شغلی ندارید. اکثریت قریب به اتفاق نامزدهای انتخاب شده برای اکسپرس اینتری، پیشنهاد شغلی رسمی از کانادا ندارند. اگر یک پیشنهاد شغلی معتبر کانادایی دارید، این می تواند تا ۲۰۰ امتیاز به امتیاز CRS شما اضافه کند.

از ویزای کار تا اکسپرس اینتری

ویزای کار کانادا صرفاً یک مجوز کار در کانادا است و نسبتاً روش قدیمی، کلاسیک و زمان برتری نسبت به برنامه اکسپرس اینتری است. برنامه کارگر ماهر فدرال یا همان skilled worker جزیی از برنامه اکسپرس اینتری است. این روش در حال حاضر سریع‌ترین و محبوب‌ترین روش جذب نیروی کار ماهر خارجی به کانادا است. این روش در مقایسه با ویزای کار یا روش‌های دیگر نیاز به هیچگونه درخواست کارفرما از کانادا ندارد؛ همچنین این روش به دلیل سازماندهی بهتری که دارد شانس انتخاب شدن افراد متخصص را افزایش داده و در کمترین زمان ممکن به درخواست آن‌ها رسیدگی می‌کند.

همین حالا با ما رایگان مشاوره کنید