مقدمه‌ی کسانی که می‌توانند ویزای شینگن دریافت کنند

ویزای شینگن، مخصوص قسمتی از اروپا به نام منطقه شینگن است؛ این منطقه شامل ۲۷ کشور بوده که کنترل مرزی ندارند. این کشورها عبارتند از: اتریش، بلژیک، جمهوری چک، دانمارک، استونی، فنلاند، فرانسه، آلمان، یونان، مجارستان، ایسلند، ایتالیا، لتونی، لیختن اشتاین، لیتوانی، لوکزامبورگ، مالت، هلند، نروژ، لهستان، پرتغال، اسلواکی، اسلوونی، اسپانیا، سوئد و سوئیس. در این مقاله از النورا قصد داریم در مورد دریافت ویزای شینگن باهم صحبت کنیم. با ما همراه باشید.

ویزای شینگن چیست؟

ویزای شینگن، رایج‌ترین ویزا برای ورود به اروپا شناخته می‌شود. کسی که ویزای شنگن داشته باشد، می‌تواند در کشورهای عضو این منطقه، آزادانه رفت‌وآمد داشته و از تمام مناطق کنترل مرزی عبور کند.

ویزای شینگن، در دسته ویزای کوتاه‌مدت قرار می‌گیرد. این نوع ویزا به دارنده خود اجازه می‌دهد تا به هر یک از کشورهای عضو منطقه شینگن تا ۹۰ روز سفر کند؛ این سفر می‌تواند برای مقاصد گردشگری یا تجاری باشد.

به این نکته توجه داشته باشید که اگر سفر شما به یکی از کشورهای شینگن، بیش از ۹۰ روز طول می‌کشد، ویزای شینگن کمکی به شما نخواهد کرد؛ بنابراین باید برای ویزای ملی کشور اروپایی مقصد خود اقدام کنید.

در ادامه دلایل ورود به منطقه شینگن را بررسی می‌کنیم. این دلایل می‌توانند یکی از موارد زیر باشند.

  • اهداف تجاری
  • بازدید از دوستان و خانواده
  • گردشگری
  • رویدادهای فرهنگی و ورزشی
  • ترانزیت
  • ملاقات‌های رسمی
  • دلایل پزشکی
  • مطالعه و تحقیق

بسته به هدف تقاضای شما برای ورود به منطقه شنگن و تعداد بازدید شما و زمان تقاضا برای ویزا، کنسولگری شنگن می‌تواند ویزای سینگل شینگن، ویزای دوبار ورود شینگن یا ویزای مولتی شینگن صادر کند.

اعتبار ویزای سینگل شما و حتی تصمیم نهایی کنسولگری صدور ویزای شینگن، بستگی به تعداد روزهایی دارد که قصد ماندن در منطقه شینگن را دارید.

مدارک سفر و الزامات ورود به منطقه شینگن

َ4 6

ورود به منطقه شینگن مانند ورود به یک کشور خارجی است. به همین ترتیب برای ورود و خروج به این منطقهT نیازمند ارائه برخی مدارک و اسناد هستید. در ادامه، برخی از پرکاربردترین این مدارک را بررسی می‌کنیم. توجه داشته باشید که برای درک بهتر تعداد و نوع مدارک خواسته‌شده، حتماً از مشاوره برای تهیه مدارک لازم بهره بگیرید.

 

مدارک توضیحات
پاسپورت معتبر در ۱۰ سال گذشته صادر شده و حداقل ۳ ماه پس از تاریخی که قصد خروج از اتحادیه اروپا را دارید معتبر باشد.
بودجه کافی یکی از مدارکی که ماموران مرزی از شما می‌خواهند، مدارکی مبنی بر تمکن مالی و توانایی پرداخت هزینه‌ها برای مدت‌زمان اقامت شماست.
مدارک اقامت و بلیط رفت‌وبرگشت مدارک اقامت برای اینکه اثبات کنند شما محلی برای اقامت خود دارید. تاریخ بلیت رفت‌وبرگشت شما باید با تاریخ اقامت شما همگام باشند.
سایر مدارک این مدارک بسته به نوع ویزای شینگن شما و هدف ورود می‌توانند متفاوت باشند؛ مانند هدف از ورود، دعوت‌نامه، بیمه مسافرتی و…

نکته

حتماً توجه داشته باشید که افسر مرزی، مُهر ورود را در گذرنامه شما را بزند؛ بدون مهر، ممکن است جریمه یا بازداشت شوید.

سفر به اروپا با اهداف تجاری

ویزای شینگن تجاری، ویزایی است که برای ورود به کشور یا کشورهای خاصی با هدف فعالیت‌های تجاری صادر می‌شود. دارنده این نوع ویزا می‌تواند آزادانه به فعالیت‌های تجاری خود در منطقه شینگن بپردازد. درست است که برای این کار، نیازی به داشتن کارت شهروندی کشور مورد نظر ندارد؛ اما مجوزهایی مانند ویزای تجاری شینگن، محدودیت‌های خاص خود را دارند.

بسته به نوع هدف تجاری شما احتمال اینکه مدارک خاصی برای دریافت ویزای شینگن وجود داشته باشد بالاست. بنابراین پیشنهاد می‌شود قبل از هرگونه اقدام برای دریافت ویزای شینگن تجاری نسبت به مشاوره ویزای شینگن اقدام کنید.

۱. کجا درخواست ویزای شینگن تجاری را ارسال کنیم؟

قطع به‌یقین، برای تجارت خود در منطقه شینگن، اقامت و رفت‌وآمد شما در یکی از کشورها، بیشتر از سایر کشورهاست. برای دریافت ویزای شینگن باید درخواست خود را به کنسولگری یا سفارت همان کشور ارسال کنید.

اگر پس از ورود به منطقه شینگن، روزهای مساوی را در کشورهای مختلف سپری می‌کنید، درخواست خود را باید به سفارت، کنسولگری یا مرکز ویزای کشوری ارسال کنید که اولین ورود شما به منطقه شینگن را ثبت می‌کند.

۲. چگونه برای ویزای تجاری شینگن اقدام کنیم؟

برای درخواست ویزای شینگن تجاری چند مرحله ساده وجود دارد:

  • پس از مشخص شدن کشوری که بیشترین اقامت یا رفت‌وآمد را به آن دارید، باید ارگانی که درخواست‌های ویزا را بررسی می‌کند، بیابید؛ چراکه ممکن است ارگان یا سازمانی، قسمتی از ویزاها را به عهده گرفته باشد.
  • از سفارت، کنسولگری یا مرکز ویزا، وقت بگیرید.
  • در مصاحبه ویزا شرکت کنید. تمام مدارک مورد نیاز برای ویزای تجاری را با خود همراه داشته باشید.
  • منتظر پاسخ بمانید. تا آن زمان سفارت ویزای شما را بررسی کرده که این بررسی از طریق دستگاه‌های امنیتی اتحادیه اروپا مانند سیستم اطلاعات ویزا و سیستم اطلاعات شینگن انجام می‌شود.

۳. چه زمانی برای ویزای تجاری شینگن اقدام کنیم؟

بهترین زمان برای درخواست ویزای شینگن تجاری حداکثر ۳ ماه و حداقل ۳ هفته، قبل از سفر کاری شما به اروپا است.

۴. چه مدت طول می‌کشد تا ویزای شینگن تجاری بگیریم؟

زمان پردازش ویزای شینگن تجاری، ۱۰ روز کاری است.

ویزای سفر به اروپا برای دیدار با خانواده، دوستان یا بستگان

3 12

کسانی که قصد بازدید از خانواده، دوستان یا آشنایان خود در منطقه شینگن را دارند، باید ویزای شینگن دیدار با خانواده دریافت کنند.

توجه داشته باشید که بنا به شرایط هر متقاضی برای دریافت ویزا شینگن خانوادگی ممکن است مدارک مورد نظر متفاوت باشد. به‌این‌ترتیب برای مشخص شدن تمام مدارک و جمع‌آوری آن‌ها از مشاوره مهاجرت استفاده کنید.

۱. کجا باید درخواست ویزای شینگن دیدار با خانواده را ارسال کرد؟

اگر قصد دارید فقط از یک کشور عضو شینگن بازدید کنید، باید درخواست خود را به مقامات ذیصلاح آن کشور در ایران اطلاع دهید؛ اما، اگر قصد سفر به بیش از یک کشور عضو شینگن را دارید، باید درخواست خود را به کشوری که در آن، روزهای بیشتری خواهید ماند، برسانید.

۲. چه زمانی برای بازدید از خانواده، دوستان یا بستگان برای ویزای شینگن اقدام کنیم؟

بهترین زمان برای درخواست ویزای بازدید از خانواده، دوستان یا بستگان، چهار هفته قبل از سفر به اروپا است.

۳. ویزای شینگن بازدید از خانواده برای چه مدت اعتبار دارد؟

اعتبار این نوع ویزا بستگی به سفارت یا کنسولگری دارد که ویزا را برای شما صادر کرده است. شما می‌توانید ویزای دیدار اقوام شینگن را با حداکثر اعتبار ۹۰ روز در هر ۶ ماه دریافت کنید. اگر قصد دارید بیش از ۹۰ روز در اروپا بمانید، باید برای اجازه اقامت بازدید از خانواده اقدام کنید.

ویزای توریستی شینگن، سفر به اروپا برای گردشگری

یک ایرانی می تواند با ویزای توریستی شینگن تا حداکثر ۹۰ روز در یک دوره ۶ ماهه با هدف سفر یا بازدید از اروپا برای تفریح ​​وارد منطقه شینگن شوند.

توجه داشته باشید که ممکن است ویزای توریستی شینگن شما با توجه به شرایط و کشور مقصدتان متفاوت باشد. بنابراین همانند دو مورد ویزای قبل بهتر است قبل از هر اقدامی، حتماً از مشاوره مهاجرت بهره بگیرید. همچنین توجه داشته باشید که بهترین زمان برای اقدام و نحوه انجام آن نیز همانند ویزای تجاری شینگن است.

۱. آیا می‌توانم ویزای شینگن توریستی را تمدید کنم؟

ویزای شینگن توریستی فقط در موارد بسیار خاص قابل تمدید است، مواردی مانند:

ورود دیرهنگام
دلایل بشردوستانه
دلایل خیلی فوری
دلایل شخصی مهم

به یاد داشته باشید که شانس تمدید ویزای شینگن شما، بسیار کم است. برای دریافت تمدید ویزای توریستی به هر یک از دلایل ذکر شده در بالا، درخواست شما به اسناد و دلایل بسیار محکم نیاز دارد.

ویزای ترانزیت شینگن

ویزای ترانزیت شینگن مجوزی است که برای افرادی که فقط برای تغییر وسیله حمل‌ونقل خود باید وارد خاک شینگن شوند صادر می‌شود. دو نوع ویزای ترانزیت شینگن وجود دارد:

  • ویزای شینگن ترانزیت فرودگاهی
  • ویزای ترانزیت شینگن برای دریانوردان

۱. ویزای شینگن ترانزیت فرودگاهی چیست؟

ویزای شینگن ترانزیت فرودگاهی مجوزی است که برای مسافرانی که مجبور به تغییر پرواز در فرودگاه کشورهای شینگن هستند در نظر گرفته شده است. این نوع ویزا به دارنده خود اجازه می‌دهد تا در منطقه ترانزیت بین‌المللی فرودگاه شینگن برای پرواز به کشور مقصد خود توقف کرده و منتظر بمانند.

توجه داشته باشید که دارنده این ویزا اجازه ندارد منطقه ترانزیت بین‌المللی فرودگاه را ترک کند، حتی اگر مسافر مجبور باشد یک‌شب منتظر بماند.

اگر نیاز به ترانزیت از طریق بیش از یک فرودگاه در منطقه شینگن دارید، دیگر واجد شرایط ویزای ترانزیت فرودگاهی نیستید. برای این کار باید برای ویزای معمولی شینگن (نوع C) را داشته باشید. چراکه پروازهای بین دو یا چند کشور شینگن به‌عنوان پروازهای “داخلی” در نظر گرفته می‌شوند، حتی اگر برای اهداف ترانزیت باشد.

همچنین اگر نیاز به خروج از فرودگاه برای انجام پرواز در فرودگاه دیگری در همان کشور را دارید، باید برای  ویزای معمولی شینگن (نوع C) درخواست دهید.

۲. تفاوت بین ویزای ترانزیت فرودگاهی و ویزای ترانزیت چیست؟

ویزای ترانزیت فرودگاهی به دارنده خود اجازه می‌دهد تا از طریق فرودگاه بین‌المللی یکی از کشور منطقه  شینگن بدون ورود به منطقه شینگن سفر کند. اما ویزای ترانزیت به دارنده خود اجازه می‌دهد حداکثر ظرف مدت ۵ روز اتوبوس یا خودرو به بیش از یک کشور منطقه شینگن سفر کند.

۳. ویزای ترانزیت شینگن برای دریانوردان چیست؟

ویزای ترانزیت شینگن برای دریانوردان به یک دریانورد اجازه می‌دهد در یکی از بندرهای دریایی شینگن از کشتی خارج شده و برای مدت ۵ روز در آنجا بماند.

۴. ویزای ترانزیت شینگن برای چه مدت اعتبار دارد؟

ویزای ترانزیت فرودگاهی شینگن به مدت ۲۴ ساعت و فقط در منطقه ترانزیت بین‌المللی فرودگاه شینگن معتبر است. در صورتی که نیاز به ترک این منطقه دارید یا نیاز است بیش از یک روز در آنجا بمانید، باید برای ویزای شینگن معمولی درخواست دهید.

ویزای رسمی شینگن، سفر به اروپا برای بازدیدهای رسمی

ویزای شینگن برای بازدیدهای رسمی برای کسانی است که برای شرکت به یک برنامه رسمی و خاص به این سرزمین دعوت شده‌اند؛ برنامه‌هایی مانند:

  • جلسات
  • مشاوره‌ها
  • مذاکرات
  • برنامه‌های تبادل
  • و…

نحوه درخواست و مدارک موردنیاز این نوع ویزا به نوع رویداد و یا شرایط شما بستگی دارد. بنابراین اگر از مشاوره مهاجرت برای دریافت ویزای بازدید رسمی استفاده کنید نتیجه بهتری خواهید گرفت.

۱. مدت‌ زمان اخد ویزای شینگن برای بازدیدهای رسمی چقدر است؟

زمان پردازش ویزای شینگن برای بازدیدهای رسمی ۱۵ روز پس از تاریخ ثبت درخواست شما است. بسته به تعداد کل درخواست‌های ارسال‌شده در آن زمان، می‌توانید در مدت‌زمان کوتاه‌تری پاسخ درخواست ویزای خود را دریافت کنید.

در سایر موارد خاص، ممکن است این مدت تا ۳۰ روز به طول بیانجامد. موارد فوق‌العاده ممکن است تا ۶۰ روز طول بکشد تا پاسخ درخواست خود را دریافت کنند.

۲. مدت اعتبار ویزای شینگن برای بازدیدهای رسمی چقدر است؟

همه‌چیز بستگی به سفارتی دارد که ویزا را برای شما صادر کرده، ویزای شینگن برای بازدیدهای رسمی تا ۹۰ روز در یک دوره ۱۸۰ روزه معتبر است. با این وجود ممکن است  اعتبار ویزای شما بین ۵ روز تا ۱ ماه متفاوت باشد.

ویزای پزشکی شینگن، سفر به اروپا برای دریافت درمان پزشکی

دارنده ویزای پزشکی شینگن اجازه دارد تا وارد هر یک از کشورهای عضو شنگن شده و برای وضعیت سلامتی خود تحت درمان پزشکی قرار گیرد.

این ویزا برای کسانی در نظر گرفته‌شده که نیاز به مراقبت‌های پزشکی در اروپا برای دوره‌های حداکثر ۹۰ روزه دارند. اگر احتمال دارد که درمان شما بیشتر از زمان اعتبار ویزای شینگن طول بکشد، باید برای ویزای ملی برای درمان پزشکی در کشور مربوطه درخواست دهید.

علاوه بر مدارک مورد نیاز برای دریافت ویزای شینگن اسناد دیگری باید تهیه شود تا نیاز متقاضی به درمان پزشکی را تایید کند. بنابراین برای تکمیل مدارک دریافت ویزای شینگن موردنیاز خود بهتر است از مشاوره مهاجرت استفاده کنید.

۱. چه زمانی برای ویزای شینگن برای مقاصد پزشکی اقدام کنیم؟

طبق قوانین ویزای شینگن، اولین زمانی که می‌توانید برای دریافت ویزای اتحادیه اروپا به‌منظور درمان پزشکی در یکی از کشورهای شینگن درخواست دهید، سه ماه قبل از سفر شما است، درحالی‌که آخرین آن دو هفته قبل از سفر شما است.

اگر چه در موارد خاص، سفارت یا کنسولگری حاضر است درخواست‌های ویزا برای درمان پزشکی را حتی زودتر بپذیرد، تا وضعیت سلامت متقاضی وخیم‌تر نشده باشد.

۲. مدت اعتبار ویزای شینگن به دلایل پزشکی چقدر است؟

ویزای شینگن برای درمان پزشکی تا ۹۰ روز در یک دوره شش‌ماهه معتبر است.

همین حالا با ما رایگان مشاوره کنید

سوالات متداول (Frequently Asked Questions)

برخی از سوالات متداول درباره چه کسانی می‌توانند ویزای شینگن را دریافت کنند؟ و پاسخ‌های مربوط به آن‌ها را اینجا با شما به اشتراک گذاشتیم.

مدت زمان لازم برای دریافت ویزا چقدر است؟

معمولا ۱۴ تا ۲۱ روز.

کدام کشور اروپایی طولانی ترین ویزای شینگن را می دهد؟

برای ویزای فرانسه اقدام کنید، زیرا بیشترین زمان را در آنجا خواهید داشت.

کدام کشور شینگن دارای بالاترین میزان تایید ویزا در سال ۲۰۲۳ است؟

لیتوانی به عنوان کشوری که ویزاهای کمتر رد شده را ارائه می دهد، با نرخ تایید ۹۸.۷ درصد گزارش شده است.