آتن (Athens)، دارای باشکوه‌ترین تاریخ جهان، شهری پرستش شده توسط خدایان و مردم، شهری جادویی، پایتخت دلربای یونان، همیشه مهد تمدن بوده است. این مکان، شهری است که دموکراسی و بیشتر خردمندان دوران باستان در آن متولد شدند. مهم‌ترین تمدن جهان باستان در آتن شکوفا شد و همیشه در میان برجسته‌ترین بناهای جهان عرض اندام می‌کند.

در سفر به آتن بهترین‌ها را پیدا می‌کنید؛ شهری مدرن با جذابیت دنیای قدیم و زیبایی طبیعی یونان و چیزی فراتر از آن. آتن که زمانی مرکز تمدن باستانی بود، تاریخچه زیادی برای کشف دارد؛ از خرابه‌ها گرفته تا گنجینه‌های دست نخورده. نمی‌توانید از دیدنی‌های برتر آن بگذرید: آکروپولیس، معبد زئوس و پارتنون ارزش سفر به آتن را دارند. با هیاهوی بی‌وقفه فعالیت‌های آن از کافه‌های محلی ‌زیبا گرفته تا رستوران‌ها و بارهای مدرن امروزی که همه در برابر ساختمان‌های سنگی قدیمی قرار دارند و خیابان‌های سنگفرش شده. اگر می‌خواهید از همه چیز دور شوید، در خط ساحلی رانندگی کنید یا به یک استراحتگاه ساحلی بروید. راهنمای سفر به آتن ما اطلاعات ضروری را در اختیار شما قرار می‌دهد تا به شما در برنامه‌های سفر به آتن کمک کند. از تعطیلات رسمی در یونان گرفته تا حرکت در شهر، همه چیزهایی را که هر بازدیدکننده به آتن باید از آن آگاه باشد را بیان کرده‌ایم.

معرفی شهر آتن یونان

شاید برای عده‌ای سؤال باشد که آتن پایتخت کجاست؛ همانطور که تا این لحظه متوجه شدید، آتن (به یونانی: Αθήνα، تلفظ: آثینا) پایتخت کشور یونان است. نام این شهر تاریخی، از آتنا ایزدبانوی خرد و جنگ و الهه نگهبان گرفته شده است.

جمعیت آتن

آتن به عنوان یک شهر توریستی شلوغ و پر رفت و آمد است و امروزه نیز به عنوان یک کلانشهر مهم در دنیا که مهمترین مرکز مالی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی کشور یونان است، به شمار می‌رود. نه تنها بیشترین تراکم شهری در کشور یونان مربوط به جمعیت آتن است؛ بلکه آتن بزرگترین شهر یونان و یکی از قدیمی‌ترین شهرهای جهان با سابقه‌‌ای بیش از ۳۴۰۰ سال به شمار می‌رود.

جمعیت آتن در سال ۲۰۰۳، در محدوده اصلی شهر، معادل ۷۴۷٬۳۰۰ نفر و جمعیت آتن با حومه‌اش حدود ۳٫۳۷ میلیون نفر در سال ۲۰۰۵ بوده است. طبق منابعی که تا این لحظه به دست آمده، از سال ۲۰۲۱، جمعیت منطقه شهری آتن (شامل شهر آتن و حومه اطراف آن) حدود ۳,۰۹۰,۰۰۰ نفر تخمین زده شد. جمعیت فعلی متروی آتن در سال ۲۰۲۴، ۳,۱۵۵,۰۰۰ نفر محاسبه شده که این امر آتن را به هفتمین پایتخت پرجمعیت اتحادیه اروپا تبدیل کرد.

برای سفر به آتن در ویزای توریستی یونان از مشاورین النورا کمک بگیرید.

راهنمای سفر به آتن
مجسمه های معبد ارچتیوم شهر آتن در یونان

اگر میخواهید بهترین جاذبه های یونان را بشناسید مقاله جاهای دیدنی یونان را از دست ندهید.

موقعیت جغرافیایی شهر آتن

آتن در استان آتیکا واقع شده است و تا شبه جزیره‌ای که تا مرکز یونان امتداد دارد. از سمت شمال و شرق توسط کوه‌های یمیتوس، پندلی و پرنیتا و از سمت جنوب و غرب با خلیج سارونیک احاطه شده است. خورشید در تمام طول سال بر فراز آتن می‌تابد. آب و هوای آن یکی از بهترین شرایط آب و هوایی در اروپا است، با زمستان‌های معتدل و تابستان‌های بسیار گرم، ایده‌آل برای گردشگری. تنها چند کیلومتر از بندر پیرئوس، بندر تجاری مرکزی پایتخت و سواحل جنوب آتیکا واقع شده است.

آتن از عصر نوسنگی همواره مسکونی بوده است. قرن پنجم زمان شکوفایی نهایی آن بود، زمانی که ارزش‌های اخلاقی و تمدن از مرزهای شهر فراتر رفت و سرزمین مادری تمدن غرب شد. در قرون بعدی فاتحان زیادی سعی کردند آتن را تصرف کنند. در سال ۱۸۳۴ آتن به عنوان پایتخت دولت تازه تاسیس یونان انتخاب شد. شهری که اکنون میزبان بیش از ۴.۵ میلیون نفر است و در اطراف دیوارهای آکروپلیس ساخته شده است. امروزه مرکز سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، مالی و تجاری یونان است. پروازهای ارزان، دسترسی به آتن را برای تعطیلات یا کار آسان و مقرون به صرفه می‌کند.

حمل و نقل عمومی در سفر به آتن

آتن به لطف تعمیرات اساسی که در پیش از المپیک آتن انجام شد، یک سیستم حمل و نقل عمومی بسیار یکپارچه دارد. مترو آتن از سه خط تشکیل شده است. که شما را به ایستگاه‌های اطراف مرکز آتن می‌رساند. اگر می‌خواهید به ساحل بروید، یک تراموا (با سه خط) بهترین راه برای اتصال شما به خط ساحلی است. اتوبوس‌های فرودگاه اکسپرس به سمت میدان سینتاگما با حدود پنج یورو حرکت می‌کنند.

ترانسفر فرودگاهی در سفر به آتن

فرودگاه بین المللی آتن در حدود ۳۳ کیلومتر یا ۲۱ مایل از مرکز شهر واقع شده است. با خروج از سالن ورودی، جایگاه تاکسی به راحتی پیدا میکنید. می‌توانید ترانسفر فرودگاهی را از قبل رزرو کنید.

سفر به آتن در تعطیلات عمومی یونان

تعطیلات ملی که در اواسط تابستان برگزار می‌شود و اغلب گردشگران را به آتن می‌کشاند، روز عروج، مهم‌ترین جشن مریم مقدس در تقویم ارتدکس یونان است که هر سال در ۱۵ آگوست برگزار می‌شود. به‌عنوان یک روز مهم جشن‌های مذهبی، روزهای قبل و روزهای بعد، قایق‌ها، پروازها و جاده‌های منتهی به داخل و خارج آتن را بسیار شلوغ می‌کند. باید منتظر تاخیر باشید و در صورت امکان از سفرهای داخلی در این زمان خودداری کنید. خبر خوب این است که آتن شلوغ تر است و موزه‌های اصلی از جمله موزه بیزانس و مسیحی و موزه هنر سیکلادیک به طور معمول باز خواهند بود. این می‌تواند بهترین روز برای سفر به آتن و رفتن به ساحل یا تماشای یک فیلم عصرانه در یکی از سینماهای روباز در اطراف شهر باشد که در این روز مقدس نیز افتتاح می‌شوند.

اگر میخواهید به یونان مهاجرت کنید در صفحه اقامت یونان از مطالبی که برای شما تهیه کردیم و کمک مشاوران النورا استفاده کنید.

معرفی شهر آتن یونان
آکروپولیس از جاهای دیدنی در سفر به آتن

راهنمای تاریخی و گردشگری سفر به آتن

آتن شهری با جنبه‌های مختلف است. قدم زدن در اطراف مثلث معروف تاریخی (پلاکا، تیسیون، پسیری) محله‌های قدیمی، همزیستی دوران‌های مختلف را آشکار می‌کند. عمارت‌های قدیمی، عمارت‌هایی که به خوبی حفظ شده اند و سایر عمارت‌های فرسوده در طول زمان، فروشگاه‌های بزرگ مجلل و مغازه‌های کوچک صمیمی، رستوران‌های شیک و کافه‌های سنتی همه جای خود را در این شهر دارند. قلب آتن در میدان اومونیا و سینتاگما می‌تپد. جایی که ساختمان مجلس و اکثر وزارتخانه‌ها قرار دارند. موناستیراکی، کولوناکی و تپه لیکاپتوس هزاران بازدید کننده را در تمام طول سال به خود جذب می‌کنند. در چند کیلومتری مرکز تاریخی در فالیرو، گلیفادا، وولا و وولیاگمنی، می‌توانید از نسیم دریا لذت ببرید. یا می‌توانید به سمت شمال بروید و از هوای تازه در محله‌های درجه یک ماروسی، ملیسیا، وریلیسیا و البته کیفیسیا لذت ببرید.

چه کسی نام آکروپلیس آتن را نشنیده است؟ معروف‌ترین بنای باستان‌شناسی اروپا، هر ساله تحسین جهانیان را بر می‌انگیزد. آکروپولیس به عنوان یکی از ۷ عجایب دنیای مدرن شناخته شده است. در واقع این بنا سمبل آتن است. قدمت صخره مقدس آکروپولیس به پنجمین سال قبل از میلاد مسیح یعنی عصر طلایی معروف پریکلس باز می‌گردد. آتن با دوران شکوفایی و افول روبرو شد، اما همچنان در زیر آسمان آتیک با نگاه به آینده می‌درخشد. هنوز درخشان مانند مرمرهای پارتنون و سفید و شفاف مثل مرمر پنتلیک.

آتن و آتیکا به طور کلی دارای مهمترین بناهای باستان‌شناسی هستند آکروپلیس، آمفی تئاتر هرودس آتیکوس، بازار رومی، استادیوم پاناتینایکو یا کالیمارمو، معبد پوزیدون در سونیو و…. همچنین در پایتخت بسیاری از ساختمان‌ها‌ با سبک معماری نئوکلاسیک، تزئینات واقعی شهر از جمله پارلمان یونان، آکادمی و دانشگاه آتن را تحسین خواهید کرد. بازدید از موزه‌های میزبان گنجینه‌های منحصر به فرد میراث فرهنگی از جمله موزه باستان شناسی، موزه نظامی، موزه بیزانس را از دست ندهید.

شهر آتن بیش از هر پایتخت اروپایی دیگری، به خاطر زندگی شبانه‌اش مشهور است. آتن در شب کاملاً تغییر می‌کند. گزینه‌های سرگرمی همه سلیقه‌ها را برآورده می‌کند. «بوزوکیا»ها یا کلاب‌های شبانه معروف یونان پیشرو در سرگرمی‌های آتن هستند. در حالی که تئاترهای متعدد در اطراف آتن نوع متفاوتی از سرگرمی را ارائه می‌دهند.

تپه‌های باستانی آتن

تپه‌های آتن برای پیاده‌روان، کوهنوردان سخت‌کوش یا عاشقان طبیعت، فرصتی لذت‌بخش برای فرار از شلوغی شهر و تماشای مناظر متنوع و الهام‌بخش یونان قدیم است. در آتن باستان، این ارتفاعات طبیعی به‌شدت متمایز از زمین‌های اطرافشان، معمولاً مسکونی نبودند، بلکه برای مقاصد مقدس، تشریفاتی یا دولتی نگهداری می‌شدند. بیش از ده‌ها نقطه برجسته برای آتنی‌های باستان به عنوان تپه‌های مقدس بودند، که از آکروپولیس شیب‌دار و صخره‌ای در مرکز شهر شروع می‌شد.

آکروپولیس

هر تور تپه‌نوردی در آتن باید با آکروپولیس آغاز شود؛ جواهری که در تاج دولتمرد قدرتمند کلاسیک پریکلس است. او حدود سه دهه پس از تهاجم شدید ایرانیان به آتن در سال ۴۸۰ قبل از میلاد، پناهگاه مرکزی آتن یعنی آکروپولیس را احیا کرد و با بازسازی این ‌مکان مهم مذهبی و ساختارهای تاریخی آن به ویژه پارتنون به رنگ سفید درخشان با سنگ مرمر پنتلیک، به آتن جان تازه‌ای بخشید.

تپه آرئوپاگوس

در شیب غربی آکروپولیس، شکافی دیده می‌شود که به عنوان پایه سنگی برای عالی‌ترین نهاد قضایی آتن باستان یعنی دادگاه آرئوپاگوس بود. با بالا رفتن از پله‌های سنگی به سمت قله تپه، می‌توانید آثار حکاکی شده در صخره‌ها از جمله یک معبد، را ببینید و در جایی بایستید که سنت پل زمانی در دادگاه آرئوپاگوس سخنرانی کرد و فضایل خدای مسیحیان را اعلام کرد.

اگر میخواهید یکی از شهرهای یونان را برای اقامت انتخاب کنید قبل از هر کاری مقاله بهترین شهر یونان برای زندگی را مطالعه کنید.

سفر به آتن یونان
دیدن تپه های باستانی در سفر به آتن

تپه اساطیری پریان

فراتر از آرئوپاگوس، تپه پریان، یک تپه سنگی برجسته که امروزه رصدخانه ملی آتن روی آن قرار دارد. کتیبه ای متعلق به قرن پنجم قبل از میلاد که در سنگ بستر غرب رصدخانه حک شده است به دموس: شهرداری، مردم آتن و پریان اشاره دارد. واضح است که این تپه متمایز زمانی برای این خدایان طبیعت مقدس بوده و احتمالاً دارای یک زیارتگاه یا محراب خارج از شهر بوده است که به آنها اختصاص داده شده است.از دیگر تپه‌های باستانی آتن می‌توان به تپه پنیکس، آردتوس، لیکابتوس و کوه پنتلی اشاره کرد.

ساختمان‌های زیبای سبک نئوکلاسیک در آتن

در سفر به آتن، نمونه‌هایی از معماری باشکوه سبک نئوکلاسیک، بینش‌هایی را درباره رویدادهای تاریخی یونان از زمان استقلال این کشور ارایه می‌دهد. قدم زدن در مرکز آتن برخی از زیباترین ساختمان‌های نئوکلاسیک شهر را نمایان می‌کند. یکی از مهم‌ترین ساختمان‌های آتن، تالار نئوکلاسیک زاپیون است که ارتباط نزدیکی با تاریخ یونان مدرن دارد. این اولین ساختمان در جهان بود که به طور خاص برای خدمت به بازی‌های المپیک ساخته شد.

سه گانه آتن

تریپتیک (کتابخانه، دانشگاه و آکادمی یا سه گانه) به عنوان زیباترین ساختمان‌های شهر شناخته می‌شوند. نام گذاری آنها به نام سه گانه آتن به دلیل موقعیت خطی آنها، که در سه بلوک در مرکز آتن گسترش یافته اند، است.

کتابخانه ملی یونان

در بخش چپ این سه گانه، کتابخانه ملی یونان قرار دارد که توسط لوآنیس کاپودیستریاس، اولین فرماندار ایالت مدرن یونان تاسیس شد. این ساختمان توسط معمار دانمارکی تئوفیل هانسن طراحی شد، سنگ بنای آن در سال ۱۸۸۸ گذاشته شد و روند ساخت و ساز آن توسط ارنست زیلر نظارت شد. این پروژه توسط برادران والیانوس، پاناژیس، مارینوس و آندریاس از کفالونیا تأمین مالی شد. کتابخانه ملی اکنون به مرکز فرهنگی بنیاد استاوروس نیارخوس منتقل شده است.

دانشگاه ملی و کاپودیستری آتن

در وسط، دانشگاه ملی و کاپودیستری آتن قرار دارد که توسط کریستین هانسن طراحی شده است. پایه‌های آن در سال ۱۸۳۹ گذاشته شد و تکمیل ساختمان شامل مشارکت یونانیان، فیهلن‌ها و رهبران دولتی بود. در نمای این ساختمان باشکوه مجسمه‌هایی از شخصیت‌های برجسته جنگ استقلال یونان، از جمله ریگاس فرایوس، پدرسالار گریگوری پنجم، آدامانتیوس کورایس، گلادستون و یوآنیس کاپودیستریاس به عنوان ادای احترام به نقش آنها در آرمان یونان، در خود جای داده است. امروزه این ساختمان میزبان جشن رسمی فارغ‌التحصیلی دانشجویان این دانشگاه است.

آکادمی آتن

در سمت راست، ساختمان نئوکلاسیک آکادمی آتن چندین دهه قبل از تأسیس خود آکادمی ساخته شد. این طرح به معمار دانمارکی تئوفیل هانسن واگذار شد و سنگ بنای آن در سال ۱۸۵۹ در مراسمی باشکوه با حضور شاه اتو گذاشته شد. بسیاری آن را مهم‌ترین اثر هنسن و یکی از زیباترین ساختمان‌های نئوکلاسیک در جهان می‌دانند. این طرح از معماری کلاسیک آتن در قرن پنجم قبل از میلاد الهام گرفته شده است، همانطور که در بناهای تاریخی آکروپلیس دیده می‌شود.

عمارت استاتاتوس (موزه هنر سیکلادیک)

اقامتگاه اوتون و آتینا استاتاتوس در نبش خیابان واسیلیسیس سوفیاس و خیابان ایرودوتو در سال ۱۸۹۵ ساخته شد و تا سال ۱۹۳۷ به عنوان اقامتگاه به فعالیت خود ادامه داد. به لطف تلاش‌های مجموعه دار برجسته آثار هنری آکاترینی گولاندری بدلیل کمبود مکان‌های نمایشگاهی در آتن، این ساختمان بخشی از موزه هنر سیکلادیک شد که در سال ۱۹۸۶ توسط وزیر فرهنگ وقت ملینا مرکوری افتتاح شد.

سفر به شهر آتن
منظره بافت شهر تاریخی آتن

عمارت ریاست جمهوری

این ساختمان که توسط ارنست زیلر طراحی شده بود با باغ‌های باشکوهش در خیابان ایرودو آتیکو در ابتدا به عنوان کاخ ولیعهد کنستانتین در نظر گرفته شد و ساخت آن در سال ۱۸۹۱ آغاز شد. این ساختمان تا قبل از اعلام جمهوریت در یونان تا سال ۱۹۲۴ به عنوان محل سکونت خانواده سلطنتی مورد استفاده قرار می‌گرفت. پس از آن این عمارت متعاقباً به مقر دولت تبدیل شد و تا زمان احیای سلطنت در سال ۱۹۳۵، محل اقامت روسای جمهور بود. از زمان بازگشت یونان به دموکراسی در سال ۱۹۷۴، این ساختمان به عنوان عمارت ریاست جمهوری و اقامتگاه رئیس جمهور مورد استفاده قرار گرفته است.

میدان اومونیا آتن

اومونیا از زمان اولین طرح‌ها که پایتخت یونان مدرن را در قرن نوزدهم ترسیم کرد، یکی از محورهای برنامه ریزی فضای شهر بوده است. یک چند ضلعی که مرکز شهر را تشکیل می‌دهد و خیابان‌های آتیناس، استادیو، پانپیستیمیو و آگیو کنستانتینو بهم متصل می‌کند. “میدان” اومونیا در می ۲۰۲۰ با طراحی جدید رونمایی شد و همچنین فواره نمادین آن بازسازی شد، اکنون با ۱۷۷ نورافکن زیر آب و فواره‌های متعدد که با مواد سازگار با محیط زیست ساخته شده‌اند در قلب شهر خودنمایی می‌کند. این میدان نه تنها یک گذرگاه ترافیکی است، بلکه یک نماد اجتماعی نیز هست: نماد شهر مدرن، جایی که مهاجران از دیگر استان‌ها وارد آن شدند و هواداران فوتبال قهرمانی تیم خود را جشن می‌گیرند.

همین حالا با ما رایگان مشاوره کنید

سوالات متداول

در قسمت زیر به برخی از پرسش‌های متداول درباره «سفر به آتن» پاسخ دادیم:

۱. آتن پایتخت کدام کشور است؟

آتن از دوران باستان تاکنون پایتخت کشور یونان بوده است.

۲.مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری آتن چه مکان‌هایی هستند؟

جاذبه‌های برجسته گردشگری آتن عبارت انداز آکروپولیس، معبد زئوس ، آمفی تِیاتر هرودس آتیکوس و موزه بیزانس.