مقدمه‌ی دریافت ویزای شینگن از طریق سفارت آلمان

کشور آلمان، چهارمین کشور قدرتمند جهان و یکی از مهم‌ترین کشورهای عضو اتحادیه اروپا و منطقه شینگن، از ایده‌آل‌ترین مقاصد برای مهاجرت و کار و تحصیل است. صرف‌نظر از هدف شما از سفر به این کشور، سفر به آلمان بسیار سازمان‌دهی‌شده و منظم است. با توجه به توافق‌نامه شینگن که در سال ۱۹۸۵ منعقد شد، شهروندان کشورهای عضو شینگن می‌توانند بدون ویزا در سراسر قلمرو سفر کنند. از سوی دیگر، اتباع کشورهای غیر شینگن مجاز به ورود به کل منطقه با یک سند یکپارچه به نام ویزای شینگن هستند. با ما در این مقاله از النورا همراه باشید تا فرآیند اخذ ویزای شینگن را گام‌به‌گام بشناسید.

ویزای شینگن آلمان برای شهروندان ایرانی

شهروندان ایرانی، قبل از سفر به آلمان باید ویزای شینگن را اخذ کنند؛ ویزای شینگن آلمان برای شهروندان ایرانی الزامی است. ویزای توریستی آلمان به ویزای شینگن نوع C آلمان نیز معروف است. با این بازدید، اقامت ویزا معمولاً کوتاه است و مدت زمان آن ۹۰ روز است و ویزا در ۹۰ روز منقضی می‌شود. متقاضی باید هنگام درخواست ویزای شینگن آلمان حضور داشته باشد. برای درخواست ویزای شینگن آلمان در مجموع ۱۰ مدرک لازم است.

برای ورود به آلمان به چه نوع ویزاهایی نیاز دارم؟

اگر قصد دارید برای یک سفر اقامت کوتاه‌مدت (حداکثر ۹۰ روز) به آلمان سفر کنید، باید برای ویزای شینگن کوتاه‌مدت به آلمان که به عنوان ویزای نوع C نیز شناخته می‌شود، درخواست دهید و اگر قصد اقامت در این کشور را بیش از ۹۰ روز دارید، باید برای ویزای طولانی‌مدت آلمان که ویزای نوع D نیز شناخته می‌شود، درخواست دهید.

بسته به هدف خود از ورود به آلمان، می‌توانید برای یکی از انواع ویزای کوتاه مدت زیر درخواست دهید:

نوع ویزا توضیحات
ویزای ترانزیت فرودگاهی آلمان اگر نیاز به فرود در یکی از فرودگاه‌های آلمان برای پرواز به مقصد غیر شینگن خود دارید، برای این ویزا اقدام کنید.
ویزای ترانزیت آلمان اگر نیاز به سوار شدن در یکی از بنادر آلمان دارید، این ویزا را درخواست کنید.
ویزای توریستی آلمان اگر می‌خواهید برای تعطیلات، گشت و گذار، یا موارد مشابه به آلمان سفر کنید، این ویزا را اخذ کنید.
ویزا برای بازدید از خانواده یا دوستان در آلمان اگر مایل به دیدار اقوام یا دوستان مقیم آلمان هستید، برای این ویزا اقدام کنید.
ویزای تجاری آلمان اگر برای شرکت در فعالیت‌های مرتبط با تجارت نیاز به ورود به آلمان دارید، این ویزا مناسب شماست.
ویزا برای بازدید رسمی در آلمان اگر برای بازدید رسمی باید وارد آلمان شوید، این ویزا را اخذ کنید.
ویزای پزشکی آلمان اگر نیاز به دریافت مراقبت‌های پزشکی در آلمان دارید، مراحل اخذ این ویزا را طی کنید.
ویزای آلمان برای خدمه فرهنگی، ورزشی و فیلم اگر نیاز به شرکت در فعالیت‌های مربوط به فرهنگ، ورزش، مذهب یا به عنوان بخشی از یک گروه فیلمبرداری دارید، برای این ویزا اقدام کنید.
ویزای نمایشگاه آلمان اگر قصد شرکت در نمایشگاه تجاری یا نمایشگاهی را دارید که در آلمان برگزار می‌شود، این ویزا مناسب شماست.
ویزای کارآموزی آلمان اگر می‌خواهید در دوره آموزشی یا دوره کارآموزی در آلمان شرکت کنید، این ویزا را اخذ کنید.

 

شرایط و مدارک لازم برای گرفتن ویزای شینگن آلمان

لیست مدارک زیر برای هر درخواست ویزای کوتاه‌مدت شینگن آلمان مورد نیاز است:

  1. فرم درخواست ویزا: فرم را با اطلاعات صحیح با رعایت اطلاعات موجود در بقیه مدارک تکمیل کنید. با کارشناسان ما می‌توانید به راحتی فرم ویزای آلمان را بدون هیچ اشتباهی پر کنید!
  2. اظهارنامه: فرمی است که توسط مقامات آلمانی در کشور محل اقامت شما صادر شده و باید آن را امضا کنید. از این طریق، شما تأیید می‌کنید که تمام اطلاعات مورد نیاز را به درستی ارائه کرده‌اید.
  3. دو قطعه عکس پاسپورت: این عکس‌ها باید یکسان باشند و در سه ماه گذشته گرفته شده باشند.
  4. پاسپورت: پاسپورت باید برای حداقل ۷ ماه پس از تاریخ خروج برنامه‌ریزی شده شما از آلمان معتبر باشد.
  5. کپی ویزای قبلی (در صورت داشتن).
  6. برنامه سفر رفت و برگشت پرواز: یک کپی از رزرو خط هوایی رفت و برگشت با جزئیات مسافر و تاریخ‌هایی که ثابت می‌کند اقامت در شینگن از ۹۰ روز تجاوز نمی‌کند.
  7. مدرک اقامت: مدرکی که از طریق آن به سفارت/کنسولگری آلمان ثابت کنید که در طول سفر خود در آلمان در کجا اقامت خواهید داشت.
  8. اثبات وجوه مالی برای سفر شما به آلمان: طبق اطلاعات کمیسیون اروپا، متقاضی خارجی که برای ویزای آلمان درخواست می‌کند، باید بتواند ۴۵ یورو در روز را برای مدت اقامت در خاک آلمان به سفارت یا کنسولگری آلمان گواهی دهد.
  9. کاور لتر: در این نامه دلیل درخواست سفر به آلمان، مدت زمان اقامت و سایر جزئیات سفر خود را توضیح دهید.
  10. اثبات وضعیت مدنی: این می‌تواند گواهی ازدواج، گواهی تولد فرزندان، گواهی فوت همسر و غیره باشد.
  11. بیمه سلامت مسافرتی آلمان: قبل از درخواست خود، باید بیمه سلامت مسافرتی را برای کل قلمرو آلمان و سایر کشورهای شینگن دریافت کنید. بیمه شما باید اورژانس‌های پزشکی را با حداقل ۳۰۰۰۰ یورو پوشش دهد.
  12. مدارک اضافی ویزای آلمان بر اساس وضعیت شغلی شما: قرارداد استخدام، صورت حساب جاری بانکی ۶ ماه اخیر، کپی از مجوز کسب‌وکار برای افراد شاغل و خوداشتغال و اجازه‌نامه از مدرسه برای دانش‌آموزان مورد نیاز است.

چگونه برای ویزای آلمان اقدام کنیم؟

فرآیند درخواست ویزای شینگن آلمان برای شهروندان ایرانی، به شرط ارائه دقیق مدارک و اطلاعات لازم، سریع و آسان است. با رعایت این مراحل ذکر شده در زیر، شهروندان ایرانی می‌توانند از روند آسان و بدون دردسر در اخذ ویزای آلمان اطمینان حاصل کنند. برای اطمینان از اینکه زمان کافی برای رسیدگی وجود دارد و نیز جلوگیری از بروز هرگونه مشکل غیرمنتظره، توصیه می‌شود برای ویزا خیلی قبل از تاریخ سفر مورد نظر اقدام کنید. دولت آلمان ممکن است درخواست‌ها را به دلایل مختلفی، از جمله ارائه اطلاعات نادرست، عدم رعایت شرایط، یا داشتن سابقه کیفری، رد کند. در چنین مواردی، متقاضی باید مجددا درخواست داده و هزینه ویزا را مجددا پرداخت کند.

اولین کاری که هنگام درخواست ویزای آلمان باید انجام دهید این است که نزدیکترین نمایندگی آلمان در کشور خود را پیدا کنید و سپس می توانید مراحل زیر را انجام دهید:

  1. فرم درخواست ویزای آنلاین را پر کنید.
  2. مدارک مورد نیاز را آماده کنید.
  3. تعیین وقت در سفارت آلمان
  4. در مصاحبه ویزا شرکت کنید.
  5. اثر انگشت خود را ارسال کنید
  6. هزینه درخواست ویزا را پرداخت کنید.

قیمت ویزای شینگن تضمینی

هزینه ویزای شینگن آلمان به شرح زیر است:

هزینه ویزای شینگن آلمان توضیحات
۸۰ یورو برای بزرگسالانی که برای ویزای کوتاه‌مدت اقدام می‌کنند.
۷۵ یورو برای بزرگسالانی که برای ویزای طولانی‌مدت اقدام می‌کنند.
۴۰ یورو  برای کودکان زیر ۱۲ سال
رایگان برای کودکان زیر ۶ سال

 

علاوه بر این، برخی دسته از متقاضیان معاف از پرداخت هزینه هستند و برخی دیگر نیز باید مبلغ کمتری را پرداخت کنند.

مراحل درخواست ویزای آلمان

درخواست برای ویزای شینگن شامل مجموعه‌ای از رویدادها بین شما و سفارت تعیین شده، در این مورد سفارت آلمان در کشور شما است. در ادامه دستورالعمل گام به گام فرآیند درخواست ویزای آلمان آمده است:

  • از سفارت یک چک لیست از مدارک مورد نیاز ویزای شینگن آلمان درخواست کنید.
  • فرم درخواست را با اطلاعات صحیح پر کنید و مدارک مورد نیاز برای ویزای خود را دریافت کنید.
  • برای مصاحبه در سفارت آلمان در کشور محل اقامت خود اقدام کنید. اولین زمانی که می‌توانید برای قرار ملاقات تعیین کنید شش ماه قبل از سفر است.
  • هزینه ویزا را بپردازید و رسید را ذخیره کنید تا بعداً در طول مصاحبه به افسر کنسولی نشان داده شود.
  • به موقع در سفارت برای ملاقات خود با تمام مدارک مورد نیاز که به ترتیب مشخص شده با شما هماهنگ شده‌اند حاضر شوید. این جلسه حدود ده دقیقه طول می‌کشد و در طی آن افسر کنسولی به مدارک شما نگاه می‌کند و چند سوال در مورد سابقه و هدف شما از سفر به آلمان می‌پرسد.

زمان رسیدگی به ویزای آلمان

برای ویزای اقامت کوتاه مدت، متوسط زمان پردازش بین ۲ تا ۱۰ روز کاری است. اگر برای ویزای اقامت طولانی درخواست می‌کنید، باید منتظر زمان انتظار طولانی‌تری تا چندین ماه باشید، بنابراین مطمئن شوید که درخواست ویزای خود را با زمان زیادی ارسال کنید. انتظار زمان انتظار طولانی‌تری را در طول دوره تعطیلات داشته باشید.

اگر درخواست ویزای آلمان رد شود چه اتفاقی می‌افتد؟

اگر درخواست ویزای آلمان شما رد شود، توسط سفارت به شما اعلام می‌شود که درخواست شما ناموفق بوده است. شما از دلایل رد شدن آن مطلع خواهید شد و یک ماه فرصت دارید تا از طریق نامه‌نگاری به نمایندگی آلمان، نسبت به تصمیم اعتراض کنید. سپس درخواست شما مورد بررسی مجدد قرار خواهد گرفت.

مدت اعتبار ویزای آلمان چقدر است؟

ویزای آلمان بسته به نوع ویزای شما بین ۳ تا ۱۲ ماه اعتبار دارد. ویزای شینگن حداکثر ۹۰ روز از تاریخ ورود شما معتبر است. ویزای ترانزیت فرودگاهی برای مدت زمانی که برای جابجایی بین پروازها در فرودگاه آلمان طول می‌کشد معتبر است. مدت زمانی که شما مجاز به اقامت در منطقه شینگن هستید، روی برچسب ویزای شما نوشته شده و روی پاسپورت شما چسبانده شده است.

همین حالا با ما رایگان مشاوره کنید

سوالات متداول (Frequently Asked Questions)

برخی از سوالات متداول درباره فرآیند گرفتن ویزای شینگن از طریق سفارت آلمان و پاسخ‌های مربوط به آن‌ها را اینجا با شما به اشتراک گذاشتیم.

دریافت ویزای شینگن آلمان چقدر طول می کشد؟

وزارت امور خارجه آلمان اعلام کرده است که زمان رسیدگی دولت برای درخواست ویزای کوتاه مدت تا ۱۵ روز طول می کشد.

آیا می توانم ویزای آلمان را به صورت آنلاین درخواست کنم؟

شما نمی توانید درخواست ویزای خود را به صورت آنلاین ارسال کنید. شما باید از سفارت یا سرکنسولگری مسئول آلمان برای ویزا درخواست دهید.

آیا می توانم ویزای کوتاه مدت شینگن را به اجازه کار در آلمان تبدیل کنم؟

ورود به کشور با ویزای کوتاه مدت (شنگن)، به عنوان مثال. برای مقاصد توریستی، به دارنده آن حق اشتغال در آلمان را نمی دهد.