مسلماً انتخاب بهترین شهر‌های دانشجویی جهان در سال ۲۰۲۴ برای مهاجرین کار خیلی راحتی نیست. شما به عنوان مهاجر ایرانی باید درباره بهترین شهر‌های دانشجویی در خارج از کشور اطلاعات لازم را به دست‌آورید. در واقع، باید لیستی از برترین شهر‌ها برای ادامه تحصیل در خارج از کشور داشته باشید. در این مطلب، همه آنچه باید درباره بهترین شهر‌های دانشجویی دنیا در سال ۲۰۲۴ بدانید را برای شما تهیه کرده‌ایم.

لیست بهترین شهرهای دانشجویی دنیا در سال ۲۰۲۴

آیا به عنوان دانشجو، قصد انتخاب بهترین شهر‌های دانشجویی دنیا در سال ۲۰۲۴ برای مهاجرت تحصیلی را دارید؟ در این صورت، بهتر است که با لیست بهترین شهر‌های دانشجویی در کشور‌های پیشرفته خارجی بیشتر آشنا شوید. بهترین شهر‌های دانشجویی جهان از نظر امکانات آموزشی، فرهنگی، اجتماعی و تفریحی مورد بررسی قرار گرفته‌اند و لیستی از بهترین شهر‌ها برای علاقه‌مندان به مهاجرت تهیه شده است. هر یک از این شهر‌ها داری دانشگاه‌های برجسته و مجهز به کتابخانه‌ها، آزمایشگاه‌ها و امکانات تحقیقاتی، مراکز هنری و فرهنگی و فضای سبز برای تفریح و سرگرمی دانشجویان هستند. به علاوه، حضور دانشجویان بین‌المللی و متنوع در این شهر‌ها، به دانشجویان اجازه می‌دهد که با فرهنگ‌های مختلف آشنایی پیدا کنند. در این بخش به بررسی و معرفی بهترین شهر‌های دانشجویی دنیا در سال ۲۰۲۴ می‌پردازیم.

best cities for students in the world 1
فرانسه به عنوان یکی از بهترین شهرهای دانشجویی دنیا

برای آشنایی با کشورهای قدیمی دنیا مقاله ۱۰ قدیمی ترین کشور جهان در گینس را بخوانید.

شهر زیبای پاریس در فرانسه

فرانسه (france) توانسته است که در فهرست مهاجرپذیرترین کشور‌های دنیا در سال ۲۰۲۴ قرار بگیرد. اعتبار مدارک دانشگاهی، سیستم آموزشی پیشرفته، عدم نیاز به مدرک زبان برای پذیرش تحصیلی برخی از دانشگاه‌ها از دلایل علاقه دانشجویان بین‌الملل به تحصیل در فرانسه محسوب می‌شوند. پاریس (Paris) در فرانسه نیز به عنوان یکی از بهترین شهر‌های دانشجویی دنیا در سال جدید شناخته می‌شود. پاریس از زیباترین و دیدنی‌ترین شهر‌های فرانسه نیز محسوب می‌شود؛ به همین خاطر، مهاجرت دانشجویان علاقه‌مند به تفریح و سرگرمی به این شهر بهترین انتخاب است.

اگر علاقه‌مند به تحصیل در رشته ریاضیات هستید، مهاجرت به پاریس را یکی از اولویت‌های خود در نظر بگیرید. چندین دانشگاه برتر در پاریس تأسیس شده‌اند که هر ساله تعداد زیادی از ریاضی‌دانان را از سراسر دنیا جذب می‌کنند. البته، برای زندگی دانشجویی در پاریس باید هزینه بیشتری کنار بگذارید؛ اما ارزشش را دارد.
یکی از سؤالات دانشجویان این است که بعد از اتمام دوره مهاجرت تحصیلی، باز هم قادر به اقامت در این شهر هستند؟ جهت دریافت اقامت دائم پاریس، باید بعد از تحصیل، برای یافتن شغل اقدام کنید. در واقع، در صورت یافتن شغل در پاریس، دانشجویان قادر به تمدید ویزای خود و تبدیل آن به روادید کاری هستند.

شهر دیدنی مونترال در کانادا

کانادا به عنوان کشوری برتر توانسته است که به دلیل کیفیت سیستم آموزشی، هزینه مقرون به صرفه تحصیل و زندگی، ارائه بورسیه به دانشجویان بین‌المللی، هر ساله آمار زیادی از دانشجویان جویای زندگی دانشجویی در خارج از کشور را پذیرش کند. اما کدامیک از شهر‌های کانادا بیشتر مورد توجه دانشجویان بین‌المللی قرار می‌گیرد؟ از بزرگترین و مهاجرپذیرترین شهر‌های استان کبک واقع در کشور کانادا می‌توان به شهر دیدنی مونترال (Montreal) اشاره کرد. بهترین دانشگاه‌های کانادا در مونترال واقع شده‌اند و تحصیل در دانشگاه‌های این شهر به زبان انگلیسی نیز امکان‌پذیر خواهد بود. در کل، مونترال را می‌توان از بهترین شهر‌های دانشجویی جهان در نظر گرفت.

برترین شهر‌های دانشجویی دنیا
مونترال از برترین شهر‌های دانشجویی دنیا

اگر میخواهید از طریق تحصیل مهاجرت کنید بهتر است مقاله باورهای اشتباه مهاجرت تحصیلی را از دست ندهید تا اشتباه نکنید.

تورنتو؛ پرجمعیت‌ترین شهر کانادا

تورنتو (Toronto) در لیست بهترین شهر‌های دانشجویی دنیا در سال ۲۰۲۴ قرار گرفته است. اگر به کیفیت سیستم آموزشی اهمیت زیادی می‌دهید، انتخاب دانشگاه‌های تورنتو را در اولویت قرار دهید. به خصوص، در دانشگاه تورنتو کانادا (University of Toronto) می‌توانید در رشته‌هایی از قبیل علوم انسانی، مهندسی، بازرگانی و پزشکی ادامه تحصیل دهید. در صورت فارغ‌التحصیلی از دانشگاه‌های تورنتو در رشته‌های فنی می‌توانید راحت‌تر در کانادا شغل پیدا کنید

ونکوور؛ زیباترین شهر کانادا

از بهترین شهر‌های دانشجویی جهان در سال ۲۰۲۴ می‌توان به ونکوور (Vancouver) اشاره کرد که جزو زیباترین شهر‌های کانادا محسوب می‌شود. در شهر جزیره ای کانادا یا همان ونکوور، موسسات آموزشی و دانشگاه‌های متعددی تاسیس شده‌اند که برای تحصیل در آنها نیازمند دریافت ویزای تحصیلی کشور کانادا هستید. به دلیل کیفیت بالای زندگی در ونکوور و اعتبار بیشتر مدارک دانشگاهی، این شهر به عنوان بهترین مقصد مهاجرت تحصیلی شناخته می‌شود. متقاضیان برای دریافت پذیرش دانشگاه‌های ونکوور به اسنادی از قبیل ریز نمرات تحصیلی، نمرات آزمون‌های GRE و GMAT، مدرک آزمون زبان انگلیسی تافل و آیلتس، توصیه نامه و انگیزه نامه احتیاج دارند.

مونیخ؛ شهر تاریخی آلمان

مهاجرت به کشور آلمان به دلیل هزینه‌های مناسب زندگی، امکان اشتغال در حین تحصیل و کیفیت سیستم آموزشی، بهترین گزینه برای علاقه‌مندان به ادامه تحصیل است. اما از بین بهترین شهر‌های دانشجویی دنیا در آلمان، انتخاب مونیخ (Munich) را به شما پیشنهاد می‌کنیم. مونیخ، دارای زیباترین جاذبه‌های توریستی و تاریخی است که نظر هر مهاجر و گردشگری را به خود جلب می‌کنند.

شهر زیبای مونیخ به دلیل مجهز بودن به دانشگاه‌هایی با بالاترین سطح علمی توانسته است که به عنوان بهترین مکان برای مهاجرت تحصیلی شناخته شود. در مونیخ، دانشگاه‌هایی مانند دانشگاه صنعتی مونیخ (Technische Universitat Munchen) و لودویگ ماکسیمیلیان (Ludwig Maximilians university) تأسیس شده‌اند که رتبه بالایی را در بین مراکز آموزشی آلمان به خود اختصاص داده‌اند.

آیا میدانید با ارزش ترین پول متعلق به کدام کشور است؟ در مقاله با ارزش ترین پول جهان به این سوال پاسخ دادیم.

بهترین شهرهای جهان برای مهاجرت تحصیلی
مونیخ از بهترین شهرهای دانشجویی جهان

برلین؛ شهر محبوب دانشجویان برای مهاجرت به آلمان

امکان تحصیل رایگان، از دلایل مهم انتخاب آلمان به عنوان مقصد مهاجرت تحصیلی شناخته می‌شود. برلین (Berlin) از مکان‌های محبوب و پرطرفدار دانشجویان و مهاجران برای مهاجرت تحصیلی به آلمان محسوب می‌شود. برلین به دلیل داشتن دانشگاه‌های مجهز، تنوع فرهنگی، موزه‌ها و گالری‌های متنوع، یکی از بهترین شهر‌های دانشجویی جهان در سال ۲۰۲۴ است. برلین به دلیل فضای آرام خود شناخته شده است که این شهر را به محیطی دلپذیر برای دانشجویان از سراسر جهان تبدیل می‌کند. دانشگاه‌های رایگان برلین، معمولاً دانشجویان بین‌المللی زیادی را به سمت مهاجرت به آلمان جذب می‌کنند.

والنسیا؛ زیباترین شهر دانشجویی اسپانیا

والنسیا (Valencia) به عنوان یکی از برترین شهر‌های اسپانیا (spain) به دلیل داشتن مدارس و دانشگاه‌های پیشرفته و فعال در زمینه اقتصاد و تجارت به شهرت رسیده است. به طور معمول، بیشتر دانشجویان علاقه‌مند به تحصیل در رشته‌های تجارت و اقتصاد، والنسیا را به عنوان مقصد مهاجرتی خود انتخاب می‌کنند. به علاوه، به دلیل اینکه در این شهر بندری اسپانیا، جشنواره‌های زیادی در طول سال برگزار می‌شود؛ علاقه‌مندان به تفریح و سرگرمی در حین تحصیل، مهاجرت به والنسیا را برای تجربه زندگی بهتر در اولویت قرار می‌دهند.

برترین شهر‌های دانشجویی جهان
والنسیا از برترین شهر‌های دانشجویی دنیا

بارسلونا؛ شهر دانشجویی و فرهنگی واقع در اسپانیا

بارسلونا (Barcelona) به عنوان دومین شهر بزرگ اسپانیا، هرساله میزبان دانشجویان زیادی از سراسر دنیا است. در واقع، بارسلونا به دلیل مجهز بودن به دانشگاه‌های برتر و پیشرفته از بهترین شهر‌ها دانشجویی دنیا در سال ۲۰۲۴ محسوب می‌شود. دانشجویان بعد از مهاجرت تحصیلی به بارسلونا می‌توانند با آداب و رسوم و فرهنگ اسپانیا نیز بیشتر آشنا شوند.

برای آشنایی با شرایط برای دانشجویان اسپانیا مقاله زندگی دانشجویی در اسپانیا را مطالعه کنید.

زندگی دانشجویی در لندن؛ پایتخت انگلستان

دانشگاه‌های لندن (London) رتبه و جایگاه برتر را در زمینه رشته‌های پزشکی به خود اختصاص دهند. حدود ۲۰ دانشگاه برتر جهان که در زمینه پزشکی فعالیت دارند، در این شهر واقع شده‌اند. به همین خاطر، جای تعجب نیست که بسیاری از افراد برای تحصیل در رشته‌های پزشکی، تصمیم به مهاجرت به لندن را می‌گیرند.
دانشگاه کینگز کالج (The Kings University College) با استفاده از رویکرد آموزشی نوین و برخورداری از برنامه‌های تحصیلی متنوع در زمینه‌های مختلف علمی و هنری، جزو بهترین دانشگاه‌های لندن و جهان محسوب می‌شود. بیشتر فارغ‌التحصیلان بعد از اتمام دوران دانشجویی در لندن اقامت داشته و قادر به یافتن شغل متناسب با رشته تحصیلی خود در این شهر هستند. در پایتخت انگلستان یا همان لندن، فرصت‌های شغلی زیادی در اختیار مهاجرین قرار می‌گیرد؛ به همین خاطر بسیاری از فارغ‌التحصیلان پزشکی شانس بیشتری برای دریافت اقامت بریتانیا دارند.

بهترین شهر دانشجویی جهان
آمستردام بهترین شهر دانشجویی جهان

برای مهاجرت تحصیلی در مقاله ددلاین دانشگاه های جهان با بیشترین زمانی که برای اقدام دارید آشنا شوید.

آمستردام؛ پایتخت زیبای هلند

آمستردام(Amsterdam) را می‌توان از بهترین شهر‌های دانشجویی جهان در نظر گرفت. دانشگاه‌های آمستردام در زمینه انجام تحقیقات روانشناختی بسیار پیشرو بوده‌اند؛ به همین خاطر برای تحصیل در رشته روانشناسی، انتخاب این شهر را در اولویت قرار دهید. دانشگاه‌ آمستردام هلند از شناخته شده‌ترین دانشگاه‌های دنیا در زمینه جذب دانشجویان خارجی محسوب می‌شوند. به علاوه، تعداد زیادی بورسیه تحصیلی نیز به دانشجویان با استعداد و با انگیزه دانشگاه‌های آمستردام با توجه به رزومه تحصیلی و علمی و وضعیت مالی آن‌ها اعطاء می‌شود.

تنوع فرهنگی و جاذبه‌های تفریحی و تاریخی شهر آمستردام لندن را نیز می‌توان از سایر دلایل ترغیب افراد به مهاجرت تحصیلی به این کشور در نظر گرفت. به علاوه، شرایط اقتصادی آمستردام به گونه‌ای است که فرصت‌های کارآموزی و موقعیت شغلی بیشتری را در اختیار مهاجرین قرار می‌دهد. همچنین، دانشگاه‌های آمستردام به دلیل تمرکز بر انجام تحقیقات بین‌المللی و زیرساخت‌های آموزشی توسعه یافته در فهرست برترین مراکز آموزشی قرار گرفته‌اند.

ملبورن؛ بهترین شهر استرالیا

از بهترین شهر‌های دانشجویی دنیا در سال ۲۰۲۴ می‌توان به ملبورن (Melbourne) اشاره کرد. ملبورن‌ به عنوان بهترین شهر دانشجویی واقع در استرالیا (Australia) شناخته می‌شود. این شهر دانشجویی استرالیا، علاوه بر جاذبه‌های تفریحی و دیدنی به دلیل مجهز بودن به دانشگاه‌های معتبر از قبیل دانشگاه ملبورن (University of Melbourne) و موناش (Monash University)مورد توجه علاقه‌مندان به تحصیل در خارج از کشور قرار گرفته است. دانشجویان با زندگی در ملبورن می‌توانند برای تأمین مخارج خود شهر مشاغل پاره وقت مشغول به کار شوند.

سیدنی؛ بزرگترین شهر استرالیا

سیدنی (Sydney)، یکی از بزرگترین شهر‌های واقع در استرالیا محسوب می‌شود که در جنوب شرقی این کشور قرار دارد. از لحاظ مختلف مانند کیفیت بالای زندگی، شرایط کار و اشتغال، سیستم آموزشی توسعه یافته و امکانات گردشگری و تفریحی، سیدنی توانسته است که جایگاه برترین شهر استرالیا را به خود اختصاص دهد. اما هزینه زندگی دانشجویی در سیدنی استرالیا بیشتر است و برای مهاجرت تحصیلی به این شهر باید زیاد هزینه کنید. ولی به خاطر داشته باشید که بعد از فارغ‌التحصیلی از دانشگاه‌های سیدنی، در صورت اشتغال می‌توانید درآمد بالایی را کسب کنید.

بهترین شهر دانشجویی دنیا
انتخاب بهترین شهر دانشجویی دنیا

فاکتور‌های مؤثر در انتخاب بهترین شهرهای جهان برای مهاجرت تحصیلی

هنگام انتخاب بهترین شهر‌ها برای مهاجرت تحصیلی در سال ۲۰۲۴ باید فاکتور‌هایی را مدنظر قرار دهید. در جدول زیر به بررسی فاکتور‌های مؤثر در انتخاب بهترین شهر‌ها برای مهاجرت دانشجویان می‌پردازیم.

عوامل مؤثر در انتخاب بهترین شهرهای جهان برای مهاجرت تحصیلی
کیفیت تدریس و سیستم آموزشی در دانشگاه
امکان اشتغال بعد از تحصیل
هزینه تحصیل و زندگی
بورسیه‌های تحصیلی و دانشجویی
تنوع فرهنگی
زبان آموزشی در دانشگاه
اعتبار مدارک تحصیلی

سخن آخر

پاریس، مونترال، تورنتو، ونکوور، مونیخ، برلین، والنسیا، لندن، بارسلونا، آمستردام، سیدنی و ملبورن از برترین شهر‌های دانشجویی دنیا در سال ۲۰۲۴ محسوب می‌شوند. هر یک از شهر‌های واقع در خارج از کشور برای پذیرش دانشجویان بین‌الملل شرایطی را در نظر گرفته‌اند. همچنین، شما می‌توانید با در نظر گرفتن هزینه‌های زندگی و تحصیل، کیفیت سیستم آموزشی دانشگاه‌ها، نرخ بیکاری و… بهترین شهر دانشجویی را انتخاب کنید. اما مهاجرت تحصیلی به هر یک از بهترین شهر‌های دانشجویی جهان در سال ۲۰۲۴ می‌تواند پروسه چالش برانگیزی برای مهاجرین باشد. به همین خاطر، جهت مهاجرت بی‌دغدغه‌تر به یکی از شهر‌های دانشجویی برتر دنیا می‌توانید با مؤسسه النورا در ارتباط باشید. النورا به شما کمک می‌کند که پروسه مهاجرت به کشور‌های فرانسه، آلمان، اسپانیا و کانادا را با دغدغه کمتری طی کنید.

همین حالا با ما رایگان مشاوره کنید

سوالات متداول

در قسمت زیر به برخی از پرسش‌های متداول درباره «بهترین شهرهای دانشجویی جهان» پاسخ دادیم:

۱. کدامیک از شهر‌های اسپانیا بهترین انتخاب برای مهاجرت تحصیلی هستند؟

بارسلونا و والنسیا بهترین شهر‌های دانشجویی دنیا در سال ۲۰۲۴ هستند که در اسپانیا واقع شده‌اند.

۲. بهترین شهر‌های دانشجویی آلمان در سال ۲۰۲۴ کدامند؟

از شهر‌های دانشجویی برتر آلمان در سال ۲۰۲۴ می‌توان به شهر‌های برلین و مونیخ اشاره کرد.

۳. آیا امکان تحصیل رایگان در بهترین شهر‌های دانشجویی دنیا در سال ۲۰۲۴ وجود دارد؟

بله؛ دانشگاه‌های کشور آلمان برای دانشجویان بین‌المللی امکان تحصیل به صورت رایگان و بدون پرداخت شهریه را فراهم می‌کنند.

۴. کدامیک از شهر‌های دانشجویی بهترین گزینه برای مهاجرت تحصیلی هستند؟

از شهر‌های دانشجویی مناسب برای مهاجرت تحصیلی می‌توان به پاریس، مونترال، مونیخ، برلین، والنسیا، لندن، بارسلونا، آمستردام، ملبورن و سیدنی اشاره کرد.

۵. هنگام انتخاب بهترین شهر‌ها برای مهاجرت تحصیلی چه عواملی را باید در نظر گرفت؟

از عوامل مؤثر بر انتخاب بهترین شهر برای مهاجرت تحصیلی می‌توان به در نظر گرفتن کیفیت آموزش، امکان اشتغال بعد از فارغ‌التحصیلی، هزینه پایین تحصیل و زندگی، تنوع فرهنگی و زبان آموزشی دانشگاه ها اشاره کرد.