مقدمه‌ی مشاغل موردنیاز در هلند

هلند یکی از کشورهای توسعه‌یافته و باثبات اقتصادی در اروپا است که با جمعیتی حدود ۱۷ میلیون نفر، بازار کار متنوع و پویایی دارد. نرخ بیکاری هلند در سال ۲۰۲۳ حدود ۳.۳ درصد بوده که از میانگین اتحادیه اروپا پایین‌تر است. این نرخ بیکاری پایین و روند رو به رشد اقتصاد هلند به ما نشان می‌دهد که باید لیست مشاغل مورد نیاز هلند بلند بالا باشد که این موضوع درست است.

مشاغل مورد نیاز هلند درست مانند بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته دنیا، سالانه عوض می‌شوند و عوامل مختلفی هم روی این موضوع تاثیر مستقیم دارد. از رشد اقتصادی گرفته تا پیری جمعیت و توسعه فناوری‌های نوین، همگی دست به دست هم داده‌اند تا فضای مناسبی برای افرادی که می‌خواهند برای کار کردن به این کشور مهاجرت کنند، فراهم آورده شود.

از مهم‌ترین شغل‌هایی که امروزه در هلند بیشتر از هر زمان دیگری مورد استقبال قرار گرفته، برنامه‌نویسی، دامداری، کشاورزی، مهندسی و پزشکی هستند و اگر شما در یکی از این زمینه‌ها فعالیت می‌کنید، راه ورودتان به هلند هموارتر از بقیه است. ما در این مقاله قصد داریم که سراغ مشاغل مورد نیاز هلند برویم و با بررسی هر دسته، به شما بگوییم که برای ارسال درخواست باید چه ویژگی‌ها و توانایی‌هایی داشته باشید؛ پس با ما همراه باشید.

مشاغل مورد نیاز هلند: نگاه کلی

2 3

همان‌طور که گفتیم، هلند به عنوان یکی از کشورهایی که نرخ بیکاری پایین و فرصت‌های شغلی فراوانی دارد، توانسته در سال‌های اخیر استعدادها و نیروهای کار ماهری را از سراسر دنیا، حتی کشورهای توسعه‌‌یافته، به سمت خودش بکشاند. صنایع گوناگونی مانند نفت و گاز طبیعی، فلزات، دامداری، کشاورزی، محصولات مهندسی، مواد شیمیایی، ماشین‌آلات، ساخت و ساز، ماهیگیری، میکروالکترونیک و بسیاری دیگر امروزه به کارشناسان و نیروهای کاری ماهر نیاز دارند.

از طرفی دیگر هم هلند سرمایه‌گذاری گسترده‌ای روی بحث حمل‌ و نقل داشته و به واسطه همین سیستم توانسته خودش را به عنوان یک اقتصاد قوی معرفی کند. بندر روتردام و فرودگاه اسخیپول از اصلی‌ترین قسمت‌های این سیستم حمل و نقل گسترده هستند که بندر روتردام بزرگ‌ترین بندر دریایی اروپا و فرودگاه اسخیپول سومین فرودگاه بزرگ اروپا است.

مشاغل مورد نیاز هلند: انواع ویزای کاری

3 3

بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته دنیا، از جمله کشورهای اروپایی، چندین نوع ویزای کار ارائه می‌دهند تا با استفاده از آن‌ها بتوانند کمبود نیروی کاری خود را جبران کنند. هلند هم از این قاعده مستثنی نیست و این کشور هم سه نوع ویزای کاری زیر را ارائه می‌دهد:

ویزای کاری MVV

براساس اعلام اداره مهاجرت هلند، این ویزا مختص افرادی است که خانواده‌شان در هلند حضور دارند و می‌خواهند به آن‌ها ملحق شوند. اگر شما این ویزا را دریافت و به هلند مهاجرت کنید، اجازه کار کردن هم خواهید داشت. البته، باید به این موضوع هم دقت داشته باشید که تمام شهروندان حوزه شینگن و استرالیا می‌توانند بدون دریافت این ویزا وارد هلند و مشغول به کار شوند.

ویزای کاری GVVA

برخلاف ویزای MVV، ویزای GVVA به افرادی اعطا می‌شود که اهل یکی از کشورهای اتحادیه اروپا یا استرالیا نیستند و برای دریافت آن سراغ یکی از کارفرمایان هلندی بروید تا با دریافت پیشنهاد شغلی، این ویزا به شما داده شود. برخلاف ویزای معمولی هلند که محدودیت اقامت ۳ ماهه دارد، شما با دریافت این ویزا امکان حضور در هلند به مدت ۳ سال را خواهید داشت.

ویزای کاری کوتاه‌مدت

این نوع از ویزا معمولاً برای کارهای کوتاه مدت صادر می‌شود. ویزای کاری کوتاه مدت، محدودیت حضور ۳ ماهه دارد و در صورتی که شما وارد خاک هلند شوید، باید بعد از ۹۰ روز یا حداکثر ۱۸۰ روز این کشور را ترک کنید. البته، باید توجه داشته باشید که این نوع از ویزا که با ویزا تایپ C شناخته می‌شود، به شهروندان ایرانی داده نمی‌شود.

برای هر کدام از ویزاهای گفته شده، شما باید مدارک زیر را به سفارت ارائه دهید:

  • مدارک هویتی مانند شناسنامه و کارت ملی
  • پاسپورت
  • در صورت وجود، نامه پیشنهاد کاری از کارفرمای معتبر
  • ارائه نامه تمکن مالی (به صورت سالانه توسط سفارت هلند در ایران اعلام می‌شود)
  • فیش پرداختی هزینه ویزا
  • ارائه مدرک زبان
  • ارائه مدارک تحصیلی
  • ارائه مدارک لازم جهت اثبات سوابق کاری مرتبط با تحصیلات
  • ارائه فرم تکمیل شده درخواست ویزا

مشاغل مورد نیاز هلند: مهندسی

4 3

کشور هلند با کشورهای آلمان و بلژیک از راه زمینی و با انگلستان از طریق دریا هم‌مرز است و درست مانند آن‌ها، به متخصصان رشته‌های مهندسی مختلف نیاز زیادی دارد. بگذارید این نیاز را با یک آمار ملموس‌تر کنیم؛ براساس آخرین اطلاعات منتشر شده از یک نظرسنجی بین‌المللی، هلند چیزی در حدود ۱۵ درصد از آگهی‌های شغلی در زمینه مهندسی، دومین کشور با درخواست در زمینه مهندسی است.

مشاغل مورد نیاز هلند در بخش مهندسی:

شغل میانگین حقوق ماهیانه به یورو
مهندسی عمران ۴۲۷۰
تکنسین عمران ۲۶۷۰
مهندسی راه‌اندازی ۴۱۳۰
مهندسی ارتباطات ۴۶۰۰
مهندسی کنترل ۴۳۰۰
مهندسی حفاری ۴۰۵۰
مهندسی برق ۴۸۰۰
مهندسی الکترومکانیک ۴۴۸۰
مهندسی انرژی ۴۳۹۰
مهندسی آتش‌نشانی ۴۴۶۰
مهندسی ژنتیک ۴۸۲۰
مهندسی بزرگراه ۴۲۴۰
مهندسی صنایع ۴۱۲۰
مهندسی ابزار ۴۰۵۰
مهندسی آبیاری ۴۳۷۰
مهندسی دریا ۴۳۲۰
مهندسی تولید ۴۰۲۰
مهندسی مواد ۴۰۲۰
مهندسی مکانیک ۴۵۹۰
مهندسی معدن ۴۰۸۰
مهندسی نور ۴۱۳۰
مهندسی لوله‌کشی ۴۱۳۰
مهندسی برنامه‌ریزی ۴۴۸۰
مهندسی فرایند ۴۳۰۰
مهندسی محصول ۴۵۴۰
مهندس ناظر پروژه ۴۳۹۰
مهندسی راه‌آهن ۴۲۰۰
مهندسی رباتیک ۳۴۴۰
مهندسی ایمنی ۴۳۹۰
مهندسی امنیت ۴۷۹۰
مهندسی خانه هوشمند ۴۷۲۰
مهندسی تحلیل‌سازه ۴۲۷۰
مهندسی سازه ۴۰۷۰
مهندسی نقشه‌برداری ۳۲۲۰
مهندسی زیردریایی ۵۵۳۰
مهندسی حمل و نقل ۳۹۸۰
مهندسی شهرسازی ۴۵۷۰
مهندسی ارتباطات بی‌سیم ۴۷۵۰

 

در بین شغل‌های مهندسی بالا، مهندسی آب از اهمیت بیشتری در مقایسه با دیگر شغل‌ها برخوردار است. هلند یکی از با سابقه‌ترین کشورها در زمینه کنترل و حفظ سیل، مهندسی رودخانه و فناوری‌های مرتبط با لایروبی است و متخصصان این حوزه می‌تواند در زمینه‌های گفته شده فعال شوند.

در کنار مهندسی آب، مهندسی کامپیوتر هم از مشاغل مورد نیاز هلند است و افراد حاضر در این حوزه از شرایط شغلی بسیار خوبی برخوردارند. اگر شما مدرک دانشگاهی یا سابقه کاری برجسته در زمینه مهندسی کامپیوتر داشته باشید، می‌توانید به راحتی در یکی از شرکت‌های مشاوره فناوری اطلاعاتی، شرکت‌های زیر ساختی کامپیوتر، شرکت‌های سخت‌افزارهای ارتباطات و مخابرات، موسسات تحقیقاتی، شرکت‌های برنامه‌نویسی و توسعه نرم‌افزار مشغول به کار شوید.

رشته‌های دیگر مهندسی مانند مکانیک و برق هم به واسطه شرایط بسیار خوبی که در هلند برای فارغ‌التحصیلات این حوزه فراهم آورده شده، درآمد بالایی دارند. در لیست مشاغل مورد نیاز هلند به راحتی می‌توانید مشاهده کنید که این کشور در حوزه‌هایی مانند برق، خودروسازی، هوافضا و… تحصیل کرده‌اند، نیاز بالایی دارد و از طرفی دیگر هم مهندسین برق می‌توانند در حوزه‌هایی مانند مهندسی الکترونیک، مهندسی پخش ارتباطات و رسانه، طراحی نرم‌افزار و سخت‌افزارهای حوزه برق، طراحی سیستم‌های کنترل الکتریکی و… مشغول به کار شوند..

مشاغل مورد نیاز هلند: پزشکی

5 3

افزایش میزان مهاجران به هلند باعث شده تا نسبت تعداد مراجعین به بیمارستان‌ها و مراکز پزشکی و کارکنان این بخش‌ها افزایش پیدا کرده و موقعیت‌های شغلی درمانی زیادی در این کشور وجود دارد. بیایید یکبار دیگر از دیدگاه آمار به کمبود نیروی کار درمانی هلند نگاهی بیندازیم. رشد جمعیت هلند در بدترین حالت خود در مقایسه با دهه‌های قبلی است و تعداد افراد مسن بالای ۶۵ سال تا سال ۲۰۴۰ به میزان قابل توجهی افزایش پیدا خواهد کرد؛ بنابراین با توجه به این آمار می‌توانیم بگوییم که کشور هلند تا تقریبا ۵۰ سال آینده یکی از بهترین مقاصد برای مهاجرت پزشکان خواهد بود.

مشاغل مورد نیاز هلند در بخش پزشکی:

شغل میانگین درآمد ماهانه به یورو
متخصص آلرژی ۸۸۹۰
سونوگرافی قلب ۵۶۱۰
روان‌شناس بالینی ۱۴۴۰۰
متخصص پوست ۱۴۳۰۰
متخصص دیابت ۱۰۰۰۰
متخصص تغذیه ۹۱۶۰
پزشک اورژانس ۱۰۲۰۰
پزشک عمومی ۹۶۴۰
پزشک قانونی ۱۲۶۰۰
متخصص داخلی ۱۵۱۰۰
روان‌درمانگر ۸۷۱۰
متخصص قلب و عروق ۱۹۳۰۰
متخصص مغز و اعصاب ۱۴۹۰۰
عصب‌شناس ۱۳۴۰۰
متخصص زنان و زایمان ۱۲۵۰۰
چشم پزشک ۹۷۳۰
متخصص اطفال ۱۱۷۰۰
متخصص بی‌هوشی ۱۵۹۰۰
پزشک غدد ۱۳۹۰۰
پزشک گوارش ۱۳۲۰۰
پزشک سالمندان ۹۱۷۰
پزشک بیماری‌های عفونی ۱۲۶۰۰
پزشک داخلی ۱۴۶۰۰
پزشکی هسته‌ای ۱۲۳۰۰
پزشک گوش و حلق و بینی ۸۹۶۰
پزشک اطفال ۱۰۹۰۰
پزشک ریه ۹۱۰۰
فیزیوتراپیست ۸۴۹۰
روان‌پزشک ۱۲۸۰۰
روان‌شناس ۱۲۴۰۰
رادیولوژیست ۱۲۸۰۰
اورولوژیست ۱۵۸۰۰

یکی از اصلی‌ترین زمینه‌های پزشکی که درآمد بسیار بالایی در هلند دارد، دندانپزشکی است. البته، اگر شما دندان‌پزشک هستید در ایران حضور دارید، فرایند سخت‌تری برای دریافت ویزای کاری و حتی اجازه کار در هلند در مقایسه با افرادی که در اتحادیه اروپا زندگی می‌کنند را باید پشت سر بگذارید.

شما باید برای حضور در آزمون‌های دانش و مهارت‌های عمومی و آزمون ارزیابی عمومی درخواست خودتان را بفرستید تا در صورت دارا بودن تمام شرایط، گواهی صلاحیت حرفه‌ای را دریافت کنید. برخی از دانشگاه‌های هلند هم رشته دندان‌پزشکی را ارائه می‌کنند که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به گرونینگن، دانشگاه نایمخ و دانشگاه آمستردام اشاره کرد. اگر شما از یکی از این دانشگاه‌ها فارغ‌التحصیل شوید، نیازی به دریافت این مدرک نخواهید داشت.

از طرفی دیگر هم شما برای دریافت این گواهی نیاز به مدرک زبان هلندی با حداقل نمره B2 هم دارید. در واقع، شما به عنوان یک دندان‌پزشک باید توانایی برقراری ارتباط با بیماران خود را داشته باشید.

مشاغل مورد نیاز هلند: حسابداری و مدیریت امور مالی

6 3

لازمه رشد هر کشوری در زمینه‌های مختلف، مدیریت درست منابع، به خصوص منابع مالی است. کشور هلند با درک درستی از این موضوع، در سال‌های اخیر فضا را برای ورود مهاجرانی که در این حوزه تحصیلاتی داشته‌اند، باز کرده است.

این دست از نیروهای کاری متخصص باید به بهترین شکل ممکن، تمام سرمایه‌های مالی یک کسب‌وکار را مدیریت کنند تا آن کسب و کار به سمت کم‌تر کردن زیان‌ها و افزایش سود‌دهی حرکت کند.

مشاغل مورد نیاز هلند در زمینه حسابداری و مدیریت امور مالی:

شغل میانگین درآمد ماهانه به یورو
حسابدار ۳۴۵۰
کارشناس حسابرسی پرداخت‌ها و واریزها ۳۴۹۰
تحلیلگر مالی حساب‌های دریافتی ۴۷۹۰
دستیار مدیر مالی ۷۳۶۰
مدیر حسابرسی ۷۸۸۰
تحلیلگر بودجه ۶۰۷۰
کارشناس بازار سرمایه ۵۰۱۰
تحلیلگر جریان نقدینگی ۵۳۶۰
حسابدار ارشد ۴۳۶۰
مدیر ارشد فناوری مالی ۷۲۵۰
خزانه‌دار شرکت ۶۲۱۰
مدیر اعتبارات ۶۶۹۰
تحلیلگر هزینه‌ها ۵۲۲۰
وصول بدهی‌ها ۲۸۶۰
معاون مالی ۹۱۷۰
مدیر مالی ۹۹۸۰
حسابدار تجارت الکترونیک ۳۵۹۰
تحلیلگر سهام ۵۹۱۰
تحلیلگر امور مالی ۶۳۱۰
مدیر خدمات مالی به مشتریان ۶۳۱۰
دانشمند داده‌های مالی ۶۰۶۰
تحلیلگر مدل‌سازی مالی ۶۱۸۰
نمایندگی فروش خدمات مالی ۳۶۱۰
مشاور فناوری مالی ۵۱۷۰
تحلیلگر فین‌تک ۵۶۷۰
مدیر دارایی‌های ثابت ۳۵۴۰
مدیر پیشگیری از تقلب و جعل ۷۰۵۰
مدیر مالی گروه ۷۳۲۰
حسابرس داخلی ۴۵۰۰
مدیر بخش مالیات ۸۴۱۰
تحلیلگر سرمایه‌گذاری ۶۵۴۰
کارگزار سرمایه‌گذاری ۵۸۸۰
مدیر عملیات سرمایه‌گذاری ۷۴۰۰

 

جمع‌بندی

کشور هلند به دلیل سیاست‌های پذیرش مهاجر دولت و همچنین موقعیت‌های شغلی که سالانه به آن‌ها نیاز دارد، توانسته استعدادهای برتر و همچنین متخصصین هر حوزه‌ای را به سمت خودش بکشاند آن‌ها را متقاعد کند که در بهترین مکان ممکن قرار دارند.

اصلاً مهم نیست که شما دامدار هستید یا کشاورز، مهندس هستید یا پزشک، مدیر مالی هستید یا حساب‌دار، با گشت‌وگذاری در سایت‌های بی‌شمار کاریابی هلندی متوجه خواهید شد که موقعیت‌های شغلی زیادی برای شما وجود دارد که در صورت دارا بودن شرایط، می‌توانید برای آن‌ها اقدام کنید. روند دریافت ویزای کاری هم بسته به موقعیت‌های شغلی و همچنین وضعیت شما، می‌تواند سخت یا آسان باشد و با مشاوره با یکی از متخصصین حوزه مهاجرت می‌توانید احتمال دریافت ویزا را افزایش دهید.

همین حالا با ما رایگان مشاوره کنید