مقدمه‌ی چالش‌ها و مشکلات مهاجران ایرانی

مهاجرت در زندگی بسیاری از افراد، یکی از مهم‌ترین فصل‌های زندگی آنان است. افراد به دلایل مختلفی دست به مهاجرت می‌زنند و همیشه به این فکر می‌کنند که چطور زندگی بعد از مهاجرت روی رفتار و منش آن‌ها تأثیر خواهد گذاشت.

مهاجرت مقوله مهمی است و کشور‌های مختلف با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. شما با مهاجرت نه تنها تابع قوانین یک کشور بلکه بخشی از خود آن کشور می‌شوید. باراک اوباما رئیس جمهور سابق آمریکا در نقل قولی می‌گوید: «آنچه کسی را تبدیل به یکی از ملت ما می‌کند تنها خون یا محل تولدش نیست بلکه متحد شدن با اصول اساسی ما و ایمان آوردن به این اندیشه است که هر کس و از هر جایی می‌تواند فصل بعد داستان ملتمان را بنویسد.»

مهاجران ایرانی هر ساله از کشورمان به کشور‌های مختلف مهاجرت می‌کنند و در جاهایی مانند: اروپا، آمریکا، کانادا و یا جا‌های دیگر، ساکن می‌شوند. بنابراین اگر شما نیز می‌خواهید بخشی از فرآیند مهاجرت از ایران باشید بهتر است که درباره مزایای مهاجرت از ایران و در کنار آن معایب زندگی در خارج اطلاعاتی کسب کنید. در این مقاله موضوع و هدف اصلی ما بررسی مشکلات ایرانیان مقیم خارج است.

زبان، دردسر همیشه مهاجران!

اولین و اصلی‌ترین مشکلی که مهاجران ایرانی با آن مواجه می‌شوند مسأله زبان است. ایرانیان مقیم خارج برای این‌که بتوانند جایگاه مناسبی در کشوری که به آن مهاجرت می‌کنند بیابند لازم است که به خوبی بتوانند با آن ارتباط برقرار کنند. یکی از بهترین راه‌های آشنایی با کشور‌ها و فرهنگ غربی در اروپا این است که با زبان آن ملت آشنا شویم.

در برخی از کشور‌ها مهاجران ایرانی به علت این‌که نمی‌توانند دقیقاً به زبان کشوری که در آن زندگی می‌کنند صحبت کنند، با مشکلات فراوانی روبه‌رو می‌شوند. به عنوان مثال در هنگام بیماری نمی‌توانند از خدمات درمانی مناسب استفاده کنند و مشکلاتشان را به صورت درست به پزشک انتقال دهند و در مورد استفاده از بسیاری از خدمات اجتماعی دیگر نیز با همین مشکل روبرو هستند. به علاوه تفاوت میان زبان‌ها بین نسل اول و دوم مهاجران ایرانی می‌تواند آزاردهنده باشد. وقتی فرزندان شما در کشوری که به آن مهاجرت کردید به دنیا می‌آیند مسأله دو زبانه شدن آن‌ها اهمیت دارد. بنابراین یکی از مشکلات اصلی ایرانیان مقیم خارج استفاده از زبان است.

تصویری از مهاجران برای عنوان زبان، دردسر همیشه مهاجران! انتخاب شده است.
یکی از ترس های مهاجران از بلد نبودن زبان احساس انزوا و تنهایی می‌باشد

چطور کار پیدا کنیم؟

یکی از مشکلات ایرانیان مقیم خارج مسأله کار است. زندگی بعد از مهاجرت بدون کار کردن می‌تواند بسیار چالش‌برانگیز باشد؛ بنابراین افراد باید موقعیت‌های شغلی مناسبی در کشور‌های خود داشته باشند. از مزایای مهاجرت از ایران این است که شما می‌توانید با پیدا کردن کار مناسب درآمد بسیار خوبی کسب کنید ولی از معایب زندگی در خارج دقیقاً همین است که فرصت‌های شغلی کمتری به دست مهاجران می‌رسد.

مهاجران ایرانی از جمله کسانی هستند که ممکن است در کاری که پیدا می‌کنند با تبعیض‌هایی مواجه شوند. به هرحال شما شهروند درجه اول و محلی آن کشور نیستید. به همین دلیل ممکن است در قلمرو مدیریتی برخی از شرکت‌ها  با تبعیض‌هایی روبرو شوید که خوش آیند شما نباشد و هرگز در کشور خودمان با آن روبرو نشده اید.

ایرانیان مقیم خارج که به تازگی نقل مکان کرده‌اند در آغاز حداقل به درستی نمی‌دانند بازار کار مناسب آن‌ها کجاست و چطور می‌توانند شغل مناسب پیدا کنند. همچنین اگر شما متخصصی در یک رشته باشید مدت زمانی طول می‌کشد تا بتوانید اعتبار تخصص خود را در رشته‌ای که فعالیت می‌کنید بگیرید. به همین دلیل مهاجران ایرانی باید به این موضوع به عنوان یکی از معایب زندگی در خارج توجه کنند.

خدمات درمانی در دسترس نیست!

از جمله مشکلات ایرانیان مقیم خارج که در بالا اشاره کوچکی به آن داشتیم استفاده از خدمات درمانی است. همه افراد اعم از مهاجران ایرانی و غیر ایرانی باید دسترسی به خدمات درمانی داشته باشند. با این وجود مهاجران ایرانی و مهاجران کشورهای دیگر، معمولاً نسبت به افراد محلی در برخی کشور‌ها از خدمات کمتری می‌توانند استفاده کنند. به علاوه برخی سیاست‌گذاری‌های حکومتی ممکن است سبب شود برخی از مزایای درمانی از مهاجران گرفته شوند. این ممکن است در نهایت سبب مشکلات اقتصادی و محدودیت‌هایی شود که ترس از اخراج شدن  را برای مهاجران ایرانی به وجود بیاورد.

تصویری از انواع خدمات درمانی برای عنوان خدمات درمانی در دسترس نیست! انتخاب شده است.
وضعیت مهاجرت شما ممکن است بر نوع بیمه درمانی که واجد شرایط آن هستید تأثیر بگذارد

 

مبادلات ارزی برای مهاجران دشوار است

یکی از مشکلات مهاجران در آغاز و ابتدای زمانی که نقل مکان می‌کنند این است که برای نقل و انتقال پول و به دلیل شرایط تحریم‌هایی که روی بانک‌های ایرانی از طرف کشورهای اروپایی و آمریکایی قرار دارد، باید دشواری‌های زیادی را متحمل شوند. به همین دلیل ارسال و دریافت پول برای مهاجران ایرانی یکی از معایب مهاجرت از کشور است و باید راه حلی برای آن پیدا کنند. برخی از افراد با توجه به تکنولوژی جدیدی که توسط ارزهای دیجیتال به وجود آمده توانسته‌اند این تحریم‌ها و مشکلات مربوط به انتقالات مالی را دور بزنند. استفاده از استیبل کوین‌ها که قیمت ثابتی دارند، برای نقل و انتقال ارز میان کشورها یکی از راه حل‌های مناسب برای مهاجران ایرانی است.

فرهنگ و مشکلات همراه آن

برای افرادی که اهل ماجراجویی هستند، آشنایی با فرهنگ‌های مختلف از مزایای مهاجرت از ایران محسوب می‌شود. ایرانیان مقیم خارج که حتی مدت زمان زیادی است در کشوری سکونت می‌کنند، همچنان با اختلافات فرهنگی و مشکلاتی در ارتباط‌گیری با افراد تابع آنجا، روبه‌رو می‌شوند. به هرحال هر کار که کنید «هیچ جا خانه خود آدم نمی‌شود. » این یعنی باز هرچه تلاش کنید همیشه احساس می‌کنید که دقیقاً آداب و رسوم آن ملت و مسائلی مثل دین و فرهنگ‌های ملی‌شان برایتان غریب است. حتی ممکن است مهاجران ایرانی رفتارهایی داشته باشند که با غرض و نیت خوب انجام شده است ولی در نظر اهالی آن کشور زشت به نظر برسد. این از جمله مشکلات ایرانیان مقیم خارج است.

بزرگ کردن کودکان

بسیاری از ایرانیان تصور می‌کنند از مزایای مهاجرت از ایران این است که می‌توانند فرزندان خود را در محیطی مناسب و پر از فرصت‌های هیجان‌انگیز رشد دهند. حال اگر عمیق‌تر به قضیه نگاه کنیم یکی از معایب زندگی در خارج همین بزرگ کردن کودکان است. مسائل اجتماعی و اقتصادی به علاوه نگرانی‌های روان‌شناختی و جامعه‌شناختی که فرزندان مهاجران ایرانی در یک کشور جدید با آن رو به رو می‌شوند باید مورد توجه خانواده‌های ایرانیان مقیم خارج قرار گیرند. افسردگی، اضطراب و حملات روانی در میان فرزندان مهاجران بیشتر رخ می‌دهد.

فشاری که فرزندان مهاجران ایرانی با آن مواجه می‌شوند سنگین است و پشتیبانی از خدمات روان‌شناسی پایین است. کودکان بر خلاف بزرگ‌سالان همچنان مشغول شکل دادن هویت خود هستند. بنابراین گیر کردن میان دو فرهنگ می‌تواند درگیری‌های درونی متعددی برای کودکان بیافریند. به همین دلیل ایرانیان مقیم خارج باید بزرگ کردن کودکان را از جمله معایب زندگی در خارج و مشکلات آن بدانند.

جمع‌بندی

در این مقاله به چند مورد از مشکلات مهاجران ایرانی در کشوری جدید پرداختیم. در این مقاله به مسأله زبان، شغل، خدمات درمانی، اختلافات فرهنگی و بزرگ کردن کودکان اشاره کردیم. این تنها مشکلات ایرانیان مقیم خارج نیست بلکه دردسر‌های بیشتری از جمله پیدا کردن خانه، عادت کردن به خرج و مخارج زندگی در خارج، ارتباط با خانواده خود در ایران، رفت و آمد‌ها و… نیز وجود دارد که از جمله معایب زندگی در خارج است.

مزایای مهاجرت از ایران سبب شده است که افراد زیادی با علاقه و شوق این موضوع را دنبال کنند ولی مهاجران ایرانی باید بدانند که بعد از مهاجرت با چه چالش‌هایی رو به رو می‌شوند و چطور می‌توانند در مقابل این چالش‌ها زندگی آرام و دل‌انگیزی داشته باشند. اگر قصد مهاجرت دارید حتماً مشورت بگیرید تا بهترین انتخاب را داشته باشید. ما در گروه مهاجرتی النورا در کنار شما هستیم تا بهترین انتخاب را داشته باشید.

همین حالا با ما رایگان مشاوره کنید

سوالات متداول (Frequently Asked Questions)

برخی از سوالات متداول درباره بررسی چالش‌ها و مشکلات مهاجران ایرانی و پاسخ‌های مربوط به آن‌ها را اینجا با شما به اشتراک گذاشتیم.

مهمترین مشکلی که بر سر راه مهاجران وجود دارد چیست؟

بادگیری زبان آن کشور اولین دغدغه‌ی هر مهاجری است.

مهم ترین دلایلی که مانع از مهاجرت می شوند، کدامند؟

شوک فرهنگی، تفاوت زبانی، مسائل مالی و وابستگی به خانوده و عزیزان.

چه هزینه هایی در مهاجرت وجود دارد که مانع مهاجرت می‌شود؟

هزینه تحصیل، هزینه سرمایه گذاری، هزینه های زندگی و غیره.

برای کسب اطلاع از اقامت یونان النورا مشاوره می دهد؟
بله برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره تماس موجود با ما در ارتباط باشید.