مهاجرت به یونان، بهترین انتخاب برای کسانی است که قصد شروع زندگی بهتر در خارج از کشور را دارند. اما باید این موضوع را بدانید که برای زندگی در یونان باید مبلغی را به عنوان بودجه به دولت بپردازید. پس اگر رویای مهاجرت به یونان را دارید، باید درباره مالیات‌ها در این کشور اطلاعات لازم را به دست‌آورید. در این مطلب، همه جزئیات لازم درباره مالیات در کشور یونان را در اختیارتان قرار می‌دهیم.

مالیات در کشور یونان

به منظور زندگی در یونان یا هر کشوری باید هزینه‌ای را تحت عنوان مالیات به دولت پرداخت کنید؛ این درباره یونان نیز صدق می‌کند. در واقع، فرد براساس میزان درآمد، کسب و کار و درآمد خود باید هزینه‌ای را به دولت بپردازد. دولت برای تأمین رفاه ساکنین کشور، مبلغی را به عنوان مالیات تعیین کرده است. در واقع، شهروندان و ساکنین با پرداخت مالیات می‌توانند از خدمات رفاهی این کشور استفاده کنند. طبق اطلاعات به دست آمده، دولت یونان بیشترین مالیات را از ساکنین این کشور دریافت می‌کند. به صورت تقریبی، یونانی‌ها باید نیمی از درآمدشان را بابت پرداخت مالیات کنار بگذارند.

باتوجه به شرایط اقتصادی در سال‌های اخیر، میزان مالیات‌ها در این کشور افزایش پیدا کرده است. به دلیل افزایش مالیات‌ها و عدم توانایی برخی از افراد در پرداخت هزینه‌ها باعث شده است که خدمات رفاهی کمتری در اختیار افراد قرار بگیرد. در این بخش به بررسی انواع مالیات در کشور یونان می‌پردازیم و جزئیات لازم در این زمینه را به شما ارائه می‌دهیم.

پرداخت مالیات در یونان

پرداخت مالیات برای خرید ملک در یونان

آیا قصد خرید ملک در کشوری مانند یونان را دارید؟ خرید خانه، بهترین راه برای سرمایه‌گذاری در این کشور است. سرمایه‌گذاران به منظور خرید ملک در این کشور باید بودجه‌ای به اندازه حداقل ۲۵۰ هزار یورو رو را کنار بگذارند. اما باید بدانید که با خرید ملک در این کشور باید مالیاتی را به دولت پرداخت کنید. مبلغ مالیات پرداختی به دولت باتوجه به ارزش ملک متغیر خواهد بود. در واقع، برای خرید املاک با قیمت بالاتر باید مالیات بیشتری را نیز پرداخت کنید.

میزان مالیات بر شرکت در کشور یونان

در یونان، شرکت‌ها و استارت آپ‌های زیادی تأسیس شده‌اند. اما به خاطر داشته باشید که با تأسیس هر شرکتی در این کشور باید مالیات بپردازید. میزان نرخ مالیات در این کشور به صورت تقریبی زیر ۳۰ درصد در نظر گرفته شده است.

میزان مالیات بر درآمد در کشور یونان

شما به عنوان ساکن این کشور باید براساس میزان درآمد دریافتی خود به دولت مالیات پرداخت کنید. در این کشور، مالیات‌ها براساس میزان درآمد شما افزایش پیدا خواهند کرد. متقاضیان به عنوان یک کارمند یا به عنوان فرد خوداشتغال با توجه به درآمد خود در یونان مشمول پرداخت مالیات هستند.  میزان نرخ مالیات در کشور یونان به صورت تقریبی ۴۵ درصد در نظر گرفته می‌شود. از آنجایی که پرداخت این میزان از مالیات در یونان برای افراد کار راحتی نیست، عده زیادی با مشکل در این زمینه مواجه می‌شوند. در جدول زیر به بررسی نرخ مالیات بردرآمد می‌پردازیم:

میزان مالیات بر درآمد در یونان

●       ۹ درصد برای درآمد تا ۱۰۰۰۰.۰۰ یورو
●       ۲۲ درصد برای درآمد ۱۰,۰۰۰.۰۰ تا ۲۰,۰۰۰.۰۰ یورو
●       ۲۸ درصد برای درآمد ۲۰۰۰۰.۰۰ الی ۳۰۰۰۰.۰۰ یورو
●       ۳۶ درصد برای درآمد ۳۰,۰۰۰.۰۰ تا ۴۰,۰۰۰.۰۰ یورو
●       ۴۴ درصد برای درآمد بالای ۴۰,۰۰۰.۰۰ یورو

 

افراد واجد شرایط برای پرداخت مالیات در یونان

شما موظف به پرداخت مالیات در یونان هستید، اگر شرایط خاصی را دارید. در این بخش، به بررسی افراد واجد شرایط برای پرداخت مالیات در این کشور می‌پردازیم.

  • در صورتیکه بیشتر از ۱۸۳ روز در این کشور ساکن بوده‌اید.
  • اگر در این کشور مشغول به کار هستید.
  • در یونان کسب و کار خودتان را دارید یا سرمایه‌گذاری کرده‌اید.
  • درآمد سالانه بیش از ۳۰۰۰ یورو کسب میکنید.
  • دارای خانه و ملک در این کشور هستید و از طریق اجاره املاک یا ساختمان‌سازی درآمد کسب می‌کنید.
  • در کشور یونان دارای وسیله نقلیه (ماشین، موتور سیکلت، هواپیما یا قایق) هستید.
پرداخت مالیات در یونان
لیست افراد واجد شرایط برای پرداخت مالیات در یونان

ارائه گزارش درآمد برای پرداخت مالیات

در یونان، سال مالی بین تاریخ‌های ۱ ژانویه تا ۳۱ دسامبر در نظر گرفته شده است. شما باید اظهارنامه مالیاتی خود را تا ۲ مارس بعد از پایان سال مالیاتی ارائه دهید. اگر حقوق دریافت می‌کنید، به ارائه اظهارنامه سالانه احتیاج ندارید. در عوض، کارفرما، میزان مالیات را از شما کسر کرده و برای سازمان مالیاتی ارسال می‌کند. همچنین، در صورتی که خوداشتغال هستید، باید در پایان سال، مالیات خود را پرداخت کنید.

معاهده مالیات مضاعف در یونان

در صورتیکه فردی در یک کشور خارجی سرمایه‌گذاری کند، با موضوع “مالیات مضاعف” مواجه می‌شود. مالیات مضاعف هنگامی اتفاق می‌اُفتد که هر دو کشور مبدأ و مقصد، مالیاتی را برای افراد تعیین می‌کنند. به منظور جلوگیری از این مشکل، توافقی به نام معاهده مالیات مضاعف وجود دارد. این معاهده یا توافقنامه، نوعی توافق دوجانبه بین دو طرف قرار داد محسوب می‌شود. هدف از توافقنامه این است که کشور‌های مبدا و مقصد تصمیم بگیرند که یک کدام از آن‌ها مالیات دریافت کنند. لازم به ذکر است که این کشور، معاهده مالیات مضاعف را با بسیاری از کشورهای جهان امضاء کرده است.

سخن آخر

یونان، بهترین گزینه برای مهاجرت کارآفرینان و سرمایه‌گذاران است. در این کشور، فرصت بیشتری برای پیشرفت شغلی و کسب درآمد بهتر خواهید داشت. اما شما با مهاجرت به این کشور، سرمایه‌گذاری در زمینه خرید ملک، اشتغال و… باید مالیات پرداخت کنید. همانطور که گفتیم، میزان مالیات‌ها در این کشور سنگین است و برخی از افراد توانایی پرداخت هزینه‌ها را ندارند. به همین خاطر، باید شرایط مالی خود را بسنجید و با در نظر گرفتن مالیات‌ها برای مهاجرت به یونان اقدام کنید. در صورت هرگونه سؤال درباره مالیات در کشور یونان با کارشناسان حقوقی در ارتباط باشید. النورا به شما کمک می‌کند که روادید این کشور را بدون ریجکتی دریافت کنید.

همین حالا با ما رایگان مشاوره کنید

سوالات متداول

در قسمت زیر به برخی از پرسش‌های متداول درباره «مالیات کشور یونان» پاسخ دادیم:

۱. نرخ مالیات بر درآمد در یونان چقدر است؟

در یونان، نرخ مالیات بر درآمد افراد متغیر و بین ۹ الی ۴۵ درصد تعیین شده است.

۲. تاریخ سررسید اظهارنامه مالیاتی در یونان چه موقع است؟

شما باید اظهارنامه مالیاتی را تا ۳۰ ژوئن ارسال کنید.

۳. میزان مالیات در یونان بر چه اساس تعیین می‌شود؟

نرخ مالیات در یونان براساس میزان درآمد افراد، کسب و کار و سرمایه آن‌ها مشخص می‌شود.

۴. چه افرادی باید برای زندگی در یونان مالیات پرداخت کنند؟

افراد دارای درآمد سالیانه بیشتر از ۳۰۰۰ یورو و اقامت بیشتر از ۱۸۳ روز در یونان، دارندگان ملک یا وسایل نقلیه در این کشور باید به دولت مالیات پرداخت کنند.

۵. آیا با خرید خانه در یونان باید به دولت مالیات پرداخت کرد؟

بله. با توجه به میزان قیمت ملک باید هزینه‌ای را به عنوان مالیات به دولت یونان بپردازید.