مقدمه‌ی انتخاب بهترین کشور برای مهاجرت

مهاجرت کاری، یکی از محبوب‌ترین و البته رایج‌ترین روش‌های مهاجرت برای ایرانیان است. افراد زیادی به دنبال فرصت‌های شغلی بهتر، درآمد بالاتر و زندگی مرفه‌تر در کشورهای دیگر هستند. انتخاب بهترین کشور برای مهاجرت کاری آسان نیست، زیرا عوامل زیادی را باید در نظر گرفت. در این مقاله، عوامل مهم در انتخاب بهترین کشور برای مهاجرت کاری و بهترین مقاصد مهاجرت شغلی را بررسی خواهیم کرد، تا پایان با ما همراه باشید.

عوامل موثر در انتخاب بهترین کشور برای مهاجرت کاری

مهاجرت کاری یا شغلی باید با هوشمندی کامل و وسواس زیادی انجام می‌شود. بیشتر ایرانیان فکر می‌کنند تنها با پیدا کردن یک شغل در یک کشور خارجی آنها را به هدف اصلی‌شان که همان زندگی بهتر و پیشرفت شغلی است خواهد رساند. یک برنامه مهاجرت شغلی زمانی موفق خواهد بود که اول هدفمند و دوم با شرایط شما مثل تخصص، تحصیلات، دانستن زبان و اهداف و غیره همخوانی داشته باشد. بنابراین، باید بسیار دقیق و حساب شده برای ویزای کار هر کشوری اقدام کرد و عوامل زیر را در نظر گرفت:

  • وضعیت اقتصادی: اقتصاد کشور مقصد باید قوی و رو به رشد باشد؛ در یک کشور قوی از نظر اقتصادی فرصت‌های شغلی زیاد با درآمد بالا در دسترس خواهند بود.
  • بازار کار: یکی دیگر از پارامترهای انتخاب بهترین کشور برای مهاجرت کاری که باید در نظر بگیرید، بررسی مشاغل و بازار کار مطابق با تخصص، مهارت و علاقه شما است.
  • میزان بیکاری: آمار بیکاری در کشور مقصد شما باید پایین باشد. در کشوری که درصد بیکاری پایین است، شانس بیشتری برای پیدا کردن شغل وجود دارد.
  • هزینه زندگی: هزینه زندگی با درآمد شغلی رابطه تنگاتنگی دارد و باید درآمد شما هزینه‌های زندگی در کشور مقصد را به شکل استاندارد پوشش دهد.
  • فرهنگ و سبک زندگی: به ویژه برای ما ایرانیان راحت‌ترین کشور برای مهاجرت کاری کشوری است که بتوان راحت‌تر با فرهنگ، زبان و سبک زندگی آن خود را وفق داد. اگر قصد مهاجرت دارید باید با فرهنگ و زبان کشور موردنظرتان آشنا باشید.
  • نزدیکی کشور مقصد: کشور با اقتصاد خوب و آفرهای شغلی مناسب در نزدیکی کشور خودمان قطعا یکی از هوشمندانه‌ترین و بهترین گزینه‌ برای انتخاب بهترین کشور برای مهاجرت کاری است. البته این موضوع به اهداف و شرایط شما برای مهاجرت نیز بستگی دارد.
  • شرایط ویزای کار: برخی از کشورها برای مهاجرت از طریق ویزای کار قوانین سختگیرانه‌ای دارند با توجه به شرایط و مدارک خود باید اقدام به انتخاب بهترین کشور برای مهاجرت شغلی کنید. برای مثال، برخی از کشورها مانند کانادا و استرالیا شرایط نسبتا آسان‌تر برای ویزای کار نسبت به کشوری مثل آمریکا دارند.

۷ کشور برتر برای مهاجرت شغلی

در این بخش لیستی از بهترین کشورهای جهان برای مهاجرت کاری را بر اساس فاکتورهای تعادل بین کار و زندگی، شادی، میانگین درآمد، هزینه زندگی، سهولت دریافت ویزای کار و فرصت‌های شغلی را گردآوری کردیم. این گزینه‌ها متنوع هستند و شرایط مختلف در نظر گرفته شده‌اند تا شما بر اساس هدف و شرایط خود بهترین کشور برای مهاجرت کاری را انتخاب کنید:

۱. آلمان

۷ کشور برتر برای مهاجرت شغلی
۷ کشور برتر برای مهاجرت شغلی

کشور آلمان، یکی از قطب‌های اقتصادی پیشرو در سطح جهان از نظر تولید ناخالص داخلی است و در میان بزرگ‌ترین صادرکنندگان کالا قرار دارد. در این کشور برای افراد متخصص و حرفه‌ای که به دنبال کار در خارج از کشور خود هستند، فرصت‌‌های شغلی زیادی وجود دارد. همچنین، به این دلیل که شرکت‌های بزرگ دنیا در آلمان شعبه و دفتر دارند، فرصت‌های شغلی نیازمند به دانستن زبان انگلیسی نیز وجود دارد. فرهنگ غنی، اقتصاد پویا و تعادل بین کار و زندگی، کشور آلمان را به یکی از بهترین کشورها برای مهاجرت کاری بدل کرده است. خدمات درمانی و رفاه اجتماعی عالی، استاندارد بالای زندگی، درآمد بالا، فرصت ارتقای شغلی برای استارتاپ‌ها و غیره بخشی از ویژگی‌های این کشور برای مهاجرت به روش شغلی است. مالیات در آلمان بالا است که این موضوع را می‌توان از معایب مهاجرت به این کشور در نظر گرفت.

دانستن زبان آلمان یکی از فاکتورهای اصلی پیدا کردن شغل در کشور آلمان است. بهترین روش برای مهاجرت کاری به آلمان استفاده از ویزای جستجوی کار (Job Seeker Visa) است. در این روش شما جاب آفر (Job offer) موجود را بررسی و بعد از امضای قرارداد، برای ویزای کار اقدام می‌کنید.

نمای کلی مهاجرت کاری به آلمان
نرخ اشتغال ٪۷۷.۳۰
هزینه زندگی ۸۸۶ دلار (۸۸۳ یورو) در ماه + اجاره
میانگین درآمد ۲٬۹۰۸ دلار (۲٬۹۰۰ یورو) در ماه

 

۲. کانادا

 کانادا
کانادا

برای آشنایی با انواع مهاجرت و بهترین روشهای آن مقاله انواع مهاجرت را مطالعه کنید.

کانادا در لیست بهترین کشور برای مهاجرت کاری رتبه نخست را به ویژه برای ایرانیان دارد. این کشور دارای اقتصادی پویا و مترقی است و یکی از امن‌ترین کشورهای دنیا به حساب می‌آید. کشور کانادا، بالاترین حداقل دستمزد در آمریکای شمالی را دارد. میانگین درآمد در کانادا بالا و هزینه‌های زندگی نیز معقول است و همین دلایل این کشور را به یکی از عالی‌ترین مقاصد برای مهاجرت شغلی تبدیل می‌کند. فرصت‌های شغلی زیادی به ویژه در زمینه فناوری اطلاعات، تحقیقات، مراقبت‌های درمانی و بهداشتی و انرژی وجود دارد و مقصدی عالی برای کار کوتاه مدت و کارآموزی است. زبان غالب در اکثر مناطق و استان‌های کانادا زبان انگلیسی است و در اغلب روش‌های مهاجرت نیازمند سطح معینی از مدرک زبان انگلیسی هستید.

بازار کار قوی برای مهاجران خارجی، تعادل کار و زندگی، مراقبت‌های بهداشتی و درمانی عالی، درآمد بالا، گزینه‌های متنوع ویزای کار، فرصت‌های شغلی متنوع با مهارت کم، آزادی‌های اجتماعی و غیره بخشی از مزیت‌های مهاجرت به کانادا هستند. مالیات بالا، آب و هوای سرد و هزینه‌های بالای زندگی از جمله معایب زندگی در کانادا است. رایج‌ترین ویزای کار کانادا به روش‌های اکسپرس اینتری (Express Entry Visa)، ویزای اسکیل ورکر یا کارگر ماهر (Skilled Worker Visa)، ویزای کلاس تجربه کانادایی (Canadian Experience Class Visa) و نامزدی استانی (Provincial Nominee Program) هستند.

نمای کلی مهاجرت کاری به کانادا
نرخ اشتغال ٪۶۲.۴۰
هزینه زندگی ۸۸۹ دلار (۱۲۰۰ دلار کانادا) در ماه + اجاره
میانگین درآمد ۲۷۸۴ دلار (۳۷۵۷ دلار کانادا) در ماه

 

۳. استرالیا

استرالیا
استرالیا

استرالیا یکی از بهترین مقاصد ایرانیان برای مهاجرت کاری است. این کشور از نظر کیفیت و استانداردهای زندگی و شاخص شادی در رتبه بالایی قرار دارد و به همین دلایل در لیست بهترین کشور برای مهاجرت کاری قرار می‌گیرد. استرالیا از نظر شاخص توسعه انسانی (HDI) در بین ۱۰ کشور برتر دنیا قرار دارد و اغلب مهاجران و مردم کشور از تعادل مناسب کار و زندگی لذت می‌برند. هزینه‌های زندگی در کشور استرالیا بالا است، اما به لطف حداقل دستمزد نسبتا بالا می‌توان به راحتی در این کشور زندگی کرد. کشور کانگوروها، یکی از راحت‌ترین کشورها برای اخذ ویزای کار است و فرصت‌های شغلی مناسبی به ویژه در زمینه مبادله کاری در دسترس قرار دارد.

مناظر و طبیعت بکر، سواحل زیبا و شهرهای مدرن و بین المللی سیدنی و ملبورن و همچنین جامعه چند فرهنگی این کشور را به بهترین و آسان‌ترین کشور برای مهاجرت کاری تبدیل کرده است. دانستن زبان انگلیسی راه شما برای مهاجرت به این کشور را هموارتر می‌کند. صنعت کشاورزی پویای استرالیا فرصت‌های شغلی زیادی را در دسترس مهاجران خارجی قرار می‌دهد. بستر کاری مفرح و فراگیر، حقوق خوب، شاخص شادی بالا، کیفیت و استاندارد مناسب زندگی و امنیت شغلی از جمله ویژگی‌های زندگی در استرالیا است. هزینه زندگی بالا و زمان انتظار طولانی برای حمل و نقل‌ عمومی در شهرهای بزرگ، از جمله معایب زندگی در استرالیا است.

نمای کلی مهاجرت کاری به استرالیا
نرخ اشتغال ٪۶۶.۸
هزینه زندگی ۹۹۶ دلار (۱٬۵۳۷ دلار استرالیا) در ماه + اجاره
میانگین درآمد ۳٬۶۸۴ دلار (۵٬۶۸۵ دلار استرالیا) در ماه

 

۴. دانمارک

دانمارک
دانمارک

دانمارک یکی از کشورهای برتر اروپایی در رفاه اجتماعی و تعادل بین کار و زندگی است. دانمارک، از جمله امن‌ترین و شادترین کشورهای دنیا است که وضعیت اقتصادی و استانداردهای زندگی قوی و با ثباتی دارد. هزینه‌های زندگی در این کشور بالا است، اما میانگین درآمد بالا تعادل را بین هزینه‌ها و درآمد شما برقرار می‌کند. کشور دانمارک طبق گزارش بانک سرمایه گذاری اروپا در لیست مولدترین کشورهای اروپا قرار دارد. بهترین روش برای مهاجرت کاری به دانمارک استفاده از ویزای کارآموزی و استارتاپ است. کار گروهی در این کشور اهمیت زیادی داشته و با دانش زبان انگلیسی جاب آفرهای مناسبی برای اشتغال وجود دارد.

از جمله مزایای مهاجرت کاری به دانمارک آسان‌تر بودن اخذ ویزای کار این کشور نسبت به دیگر کشورها، رایگان بودن و کیفیت بالای بسیاری از امکانات درمانی، بهداشتی و تحصیلی است. زندگی در این کشور برای ما ایرانیان شاید معایبی هم داشته باشد که بیشتر به وضعیت آب و هوا و محدود بودن نور آفتاب در بیشتر اوقات سال است. اگر قصد زندگی و کار در مرفه‌ترین و بهترین کشور برای مهاجرت کاری دارید، قطعا دانمارک گزینه فوق العاده‌ای است.

نمای کلی مهاجرت کاری به دانمارک
نرخ اشتغال ٪۶۸.۴
هزینه زندگی ۱٬۰۴۴ دلار (۷٬۷۴۵ کرون) در ماه + اجاره
میانگین درآمد ۳٬۵۵۶ دلار (۲۶٬۳۸۰ کرون) در ماه

 

۵. هلند

هلند
هلند

هلند یکی دیگر از مقاصد مهاجرت کاری در اروپا به دلیل امنیت شغلی خوب، گزینه‌های شغلی متنوع و شرایط کاری استاندارد است. هلند کشوری عالی برای تجارت بین المللی است و بازار این کشور به نوعی سرمایه اولیه اروپا را تامین می‌کند. اگر ایده‌های تجاری نوآورانه‌ای دارید یا می‌خواهید کارآفرین باشید، هلند در لیست بهترین کشور برای مهاجرت کاری شما قرار می‌گیرد. همچنین، فرصت‌های شغلی و تجارت در زمینه‌های فناوری اطلاعات، مد، سوشال مدیا، فناوری آب، هوش مصنوعی و صنایع شیمیایی از دیگر بسترهای شغلی برای مهاجران محسوب می‌شود.

تعادل بین کار و زندگی در هلند استاندارد است و فرهنگ شغلی و کاری مترقی و فراگیری دارد. هزینه زندگی در هلند و به ویژه شهرهای بزرگی مثل آمستردام، روتردام و لاهه بالا است. شما می‌توانید از طریق ویزای کار یا ویزای استارتاپ برای مهاجرت و اقامت هلند اقدام کنید.

نمای کلی مهاجرت کاری به هلند
نرخ اشتغال ٪۸۲.۲۰
هزینه زندگی ۹۲۴ یورو در ماه + اجاره
میانگین درآمد ۳٬۳۳۳ یورو در ماه

 

۶. امارات

امارات
امارات

امارات بدون شک بهترین کشور حوزه خلیج فارس برای مهاجرت کاری است. امارات متحده عربی، دارای یک جامعه مهاجر چند ملیتی و بزرگ است. اقتصاد امارات به دلیل ثروت نفتی و سیاست‌های بین المللی مناسب روز به روز در حال رشد و گسترش است و فرصت‌های شغلی متنوعی را در دسترس مهاجران خارجی قرار می‌دهد. ایرانیان زیادی در این کشور از سال‌های دور به زندگی و کار مشغولند، اما امروزه پذیرش مهاجر به آسانی همان سال‌های پیش نیست. حقوق معاف از مالیات، کار در یک فضای بین المللی، درآمد بالا و دسترسی به یک زندگی مرفه با استانداردهای بالا از جمله مزایای امارات به عنوان یکی از بهترین کشورها برای مهاجرت کاری محسوب می‌شود. بازار کار امارات به دنبال نیروهایی با استعداد در زمینه مهمانداری، بازاریابی دیجیتال، املاک و مستغلات، مراقبت‌های بهداشتی، مهندسی نفت و آموزش است.

معایب مهاجرت به امارات و زندگی در این کشور آب و هوایی بیابانی و گرم آن به ویژه در فصل تابستان است. اخذ ویزای کار امارات نیز نسبتا دشوار است، اما چنانچه بتوانید ویزای کار امارات را اخذ کنید زندگی و شغل با امنیت بالا را تجربه خواهید کرد.

نمای کلی مهاجرت کاری به امارات
نرخ اشتغال ٪۹۳.۵
هزینه زندگی ۳٬۵۸۹ درهم در ماه + اجاره
میانگین درآمد ۱۱٬۵۰۰ درهم در ماه

 

۷. عمان

عمان
عمان

عمان در سال‌های اخیر بر اساس نیاز خود فرآیند اخذ ویزای کاری برای مهاجران از ملیت‌های مختلف را آسان‌تر کرده است. این موضوع برای ایرانیان هم صدق می‌کند و در این سال‌ها افراد با مهارت‌ها و تخصص‌های مختلف، این کشور را برای مهاجرت کاری موقت و دائم خود ترجیح می‌دهند. عمان یکی از امن‌ترین کشورهای جهان برای مهاجران است و از نظر کیفیت زندگی و آزادی اجتماعی در رتبه ۳۵ قرار دارد. زبان انگلیسی زبان دوم عمان است و با دانش زبان انگلیسی به راحتی می‌توانید در این کشور به کار و زندگی مشغول باشید. آموزش عالی حرفه‌ای و استاندارد در عمان یک صنعت در این کشور است و سهم اصلی را در تولید ناخالص ملی این کشور را دارد.

از جمله مزایایی که عمان را به بهترین کشور برای مهاجرت کاری در خاورمیانه تبدیل کرده است می‌توان به تعادل عالی بین کار و زندگی، آزادی‌های اجتماعی مناسب، مناظر و سواحل بکر و زیبا، درآمد بالا، هزینه‌های معقول زندگی، آموزش حرفه‌ای و مراقبت‌های بهداشتی مناسب اشاره کرد. بیشتر نیروی کار مهاجر در این کشور در زمینه‌های آموزش، مراکز تجاری، فناوری اطلاعات، املاک و مستغلات، بهداشت و درمان مشغول به کار هستند. این کشور یکی از راحت‌ترین شرایط اخذ ویزای کار را دارد و به همین دلیل در لیست راحت‌ترین کشور برای مهاجرت کاری رتبه اول را دارد.

نمای کلی مهاجرت کاری به عمان
نرخ اشتغال
هزینه زندگی ۲۹۱ ریال عمان برای هر نفر + اجاره
میانگین درآمد ۱٬۷۸۰ ریال عمان در ماه

 

برای انتخاب بهترین کشور برای مهاجرت کاری گزینه‌های مناسب دیگری در دسترس هستند که هر کدام مزایا و معایب مخصوص خود را دارند. کشورهای مناسب برای مهاجرت کاری موارد زیر هستند:

  • آمریکا
  • نیوزلند
  • اسلواکی
  • قطر
  • فرانسه
  • لوکزامبورگ
  • ژاپن
  • سنگاپور
  • اسلواکی
  • انگلیس
  • ایسلند
  • سوئیس
  • بلژیک

بهترین کشور برای مهاجرت کاری را با مشورت انتخاب کنید!

در این مقاله با لیستی از کشورهای برتر برای مهاجرت و اقامت از طریق برنامه شغلی بررسی کردیم. هر کدام از این کشورها مزایا و معایب مخصوص به خود را دارند. بنابراین باید با دقت و تحقیق کافی بهترین کشور برای مهاجرت کاری متناسب با شرایط و اهداف خود انتخاب کنید. برای این که بهترین انتخاب را داشته باشید حتما با مشاوران با تجربه مهاجرت در ارتباط باشید تا با چالش‌های این روش مهاجرت آشنا شوید. در مورد مقصد خود تحقیقات کافی را انجام دهید تا پروسه مهاجرت شما با موفقیت همراه باشد.

همین حالا با ما رایگان مشاوره کنید